Mən yoxsam, orada kim var?

 

Almaniyada quşla, heyvanla bağlantılı isimlər çoxdur. Məsələn, Kölnün ən böyük qədim küçələrindən birinin ismi Vogelsangdır.Yəni oxuyan quş...Yenə Berlində Məhəmməd Əsəd Bəyin qaldığı evin küçəsinin ismi Fassanenstrassedir. Yəni Sülün küçəsi. Orada əvvəllər bəzəkli rəngli, quyruqlu, nazlı sülünlərin yaşadığı bilinməz. Amma mən oraya hər gedişimdə xəyalımda sülünləri o küçədə gəzdirirdim.

Bakıda ən çox getdiyim yerlərdən birisi Bülbül küçəsiydi. Bizim oraların bülbülünü, kəkliyini atam mənə uşaqlığımda tanıtmışdı. Atam teztez ova çıxar, kəklik ovlardı, amma bülbülə əsla toxunmazdı. Onlar quşların şərqi söyləyənləridir,” – deyərdi. Sonra da məşhur bülbül şərqisindən bir nəqarət oxuyardı mənə:

 

Ötmə, bülbül, ötmə, şən deyil bağım

Dost sənin dərdindən mən yanayana...

 

Necə yanıq səsliydi atam! Səsi , özü , bülbülləri çəkib getdilər bu vəfasız dünyadan!

isə, mənim Bakıda sıxsıx getdiyim Bülbül küçəsinin bizim bülbüllərlə əlaqəsi olmadığını bilirdim. Orası Azərbaycanın ünlü sənətçisi Bülbül adına verilmiş bir küçədir. zaman oraya getsəm dilimə Qul Himmətin bu sətirləri gəlirdi:

 

Sıratı, mizanı bunda geçmişler,

Varlık, benlik kafasını yıkmışlar

Al giymişler, yas donundan çıkmışlar

Gece kadir, gündüz bayram günleri.

 

Niyə Qul Himmət, niyə varlıq, mənlik, onu da yazacağam. O küçədə Prof.Dr. Səlahəddin Xəlilovun heç yoxdan yaratdığıFəlsəfə Dünyasıvardı mən zaman Səlahəddin bəyin yumşaq, dəvətedici səsini duysam, tez hazırlanır oraya qaçardım.

Orada kimləri tanımadım ki... Duyğulu kamil insan Cahangir Məmmədlini, Aida Qasımovanı, Könül Bünyadzadəni , Əbülfəz Süleymanlını, Eltac Yüzbaşovu, borçalıların önəmli isimlərindən Asif Ozan Barsellini, Asif Rüstəmlini oranın vasitəsiyləKitabi Dədə Qorqud”umuzun neçə belə türk dünyasının baş tacı əsərlərini dilimizə tərcümə edərək yorumlayan, çalışqan alim Prof. Dr.Ramiz Əsgəri...

Onlarla söhbət Azərbaycanla söhbət, türk dünyası ilə söhbət deməkdi...Hələ Cahangir Məmmədlinin “525 – ci qəzet”də rəhmətlik həyat yoldaşına yönəlik eşqini, həsrətini , yəni 63 qızıl gülün hekayəsini oxuduqdan sonra ora ilə könül bağım daha da artdı. Çünki bu torpaqların vəfasını, yox olmaz eşqini, insana olan həsrətini yazan Cahangir Məmmədli kimiləri kamilləşdirən, dilə gətirən önəmli mövzular vardı orada.

Fəlsəfə Dünyası”na getmək sadəcə söhbət demək deyildi əlbəttə. Divarlardakı rəflərdə düzülən birbirindən maraqlı kitablar oraya gələnlərin mistik duruşları insanı istəristəməz fəlsəfəyə, hikmətə, irfana, varlığa, yoxluğa, mənliyə yönəlik sualların içinə atardı. O an ağlınıza niyə var olduğunuz sualı ya həyatınızın nələrdən ibarət olduğu mövzusu gəlirdi. Bu sualları da Səlahəddin müəllim deşdikcə deşərdi. Müəllimin Bakıdakı türk dünyası filosofları toplantısında ortaya atdığı bir sual hələ yadımdan çıxmır. Orada bir türk elm adamının əxlaqı insanın toplumdan aldığını söyləməsi üzərinə Səlahəddin müəllim maraqlı bir sual atmışdı ortaya...O, əxlaq cəmiyyətdə yoxsa haradan almalı? Hər kəs bir cavab vermişdi, amma heç cür gerçək cavab tapılmamışdı. Fəlsəfənin özü bir az da həyatı anlamaq üçün min bir cavablar ortaya çıxaran suallar deyilmi?

Bir dəfə Fəlsəfə Dünyası”na gələn Prof.Dr. Aida Qasımova insan taleyi ilə maraqlı bir sual vermişdi. Səlahəddin müəllim bu suala Əbu Turxan fəlsəfəsindən sadəcə bir sözlə cavab vermişdi: ”Bəzən biz yolu seçərik, bəzən yol bizi...”

İnsanların çoxu seçdikləri yoldan məmnundurlar, onlar üçün seçilən yoldan...Elə hey bir gəl-get hadisəsi hamımızın beynini gəmirib durur. Günahkar bizikmi, yoxsa bizi günaha itələyənlərmi? Bunlar insanı yoran suallar. Amma qədər yorulsaq damənliksualının ətrafında dönüb durmuşuq.

Qərb fəlsəfəsində mənlikməsələsi davamlı mübahisəli bir mövzu olmuşdur. Onlara görə bu mövzu, yənimənlik” (Self) mövzusu fəlsəfənin ən naməlum qavramlarından biriydi. Sadəcə Descartes o məşhur sözüylə, (‘cogito, ergo sum :Düşünürəm, deməli varam.”) mənliyə bir don geyindirməyə çalışmış mənliyin düşünən, yalın ölümsüz bir ruh olduğunu, bunun da hisslərlə qavrana biləcəyini irəli sürmüşdü.

Halbuki İslam təfəkküründəmənlikməsələsi iki anlamda ələ alınmışdır. Biri, nəfsiəmmarə deyilən davamlı mücadilə edilməsi lazım olan anlamıyla, o biri isə insanı var edən anlamıyla bilinmişdir. İnsanı var edən mənliyin qaynağı isə eşqə bağlanmışdı. İnsan aşiq olunca həm var olduğunu hiss edər, həm eşqdə yox olardı.

Bu cür sualların verildiyi yer olanFəlsəfə Dünyası”nda Səlahəddin müəllim tam girişdə oturur, arxasını yaxşıca kresloya dayayar, gözlərini qıyar bir mövzu haqqında qısa bir cümlə ya bir kəlmə söylərdi. Məsələn, gözəllik, məsələn, mənəviyyat, məsələn, müdriklik... Müəllim ilə birlikdə bütün gün müxtəlif mövzularda fikir alışverişində olan şərqşünas Prof.Dr Könül Bünyadzadə eynəyinin arxasından mənalı baxışlarla ortaya atılan bir sözə həm Qərbdən, həm Şərqdən tutarlı cavablar verməyə çalışırdı.

Bir gün Şah İsmayıl Səlahəddin Əyyubidən bəhs edərkən onların milli kimlikləri haqqında ortaya atılan sözləri xatırlatmış 1160 – illərdə Əbu Munkız adlı ərəb bir yazar tərəfindən yazılmışİbrətlər Kitabı”ndan bəhs etmişdim. Ertəsi gün Könül Bünyadzadə o kitabın orijinalından anlatdığım məsələləri oxuduğunu söyləmişdi. Elm adamı olmaq budur əslində!  Zəhmət çəkən, araşdıran, yorumlayan... Bəlkə Səlahəddin müəllim bir az da bu “elm” ortaya çıxsın deyə belə bir yer açmışdı. Ora müraciət yeri olsun, insanlar çəkinmədən oraya gəlib fikirlərini söyləsinlər ya suallarını versinlər... İçimizdə belə düşünən bu cür zəhmətlərə girən neçə insan vardır əcaba?

Bülbül küçəsindən indi kimlər keçər, orada sadəcə sənətkar Bülbülü deyil, atamın mənə tanıtdığı bülbülü kimlər anar türküsünü söylər, bilmirəm. Mən indi bu sətirləri bir qış günü, minlərcə kilometr uzaqdaAlmaniyada yazarkən o küçədən yüzlərcə insan keçməkdədir. Amma görəsən neçəsi dönüb oralarda bir yerlərdə olanFəlsəfə Dünyası”na baxır? Bir görəsən o evdən içəri girərək ikinci mərtəbəyə çıxıb o kitabların arasında oturan Səlahəddin müəllimə kim, hansı sualı verməkdədir? Mən qədər orada olmasam da həyatda hər sualın da cavabının olmadığını bilsəm , suallara veriləcək daha çox cavablar vardır deyə düşünməkdəyəm.

 

 

Orxan ARAS

 

525-ci qəzet.- 2013.- 23 fevral.- S.11.