Azərbaycanda dini və
etnik tolerantlıq: fəlsəfi-psixoloji
aspektdən baxış
(davamı)
Müsahibimiz
görkəmli filosof, Milli Elmlər Akademiyasının
müxbir üzvü, professor Səlahəddin Xəlilovdur.
Söhbətimizin məğzini Azərbaycanda dini və etnik
tolerantlığın tarixinə, mərhələlərinə
fəlsəfi-psixoloji aspektdən baxış təşkil
edir.
–
Dini və milli dünyagörüş. Bu məfhumların fərqləri
əsasən hansılardır?
–
Milli mənsubiyyətindən asılı olmayaraq,
bütün insanlara və bütün cəmiyyətlərə
xas olan cəhətlər ilk növbədə iqtisadi və
intellektual aspektləri əhatə edir. Öz cismani
varlığını təkrar istehsal etmək, təsərrüfat
fəaliyyətlərini qurmaq, sənayeni inkişaf etdirmək
və bunun üçün yeni-yeni texniki vasitələr icad
etmək, təbiətin qanunlarını öyrənmək və
onlardan istifadə etmək sahəsində insanların
maraqları əsasən üst-üstə düşür. Yəni
burada İnsan-İnsan münasibətindən daha çox,
İnsan-Təbiət münasibətindən söhbət
gedir. Maddi dünyaya, təbiətə münasibətdə
bütün insanlar milli mənsubiyyətindən asılı
olmadan eyni mövqedə dururlar. Düzdür, burada da müxtəlif
dövrlərdə müxtəlif xalqların fəaliyyətləri
tam üst-üstə düşmür. Təbiətə
münasibətdə də Qərbdə daha çox
praqmatiklik, Şərqdə şairanəlik, estetiklik
üstünlük təşkil edir. Ayrı-ayrı adamlar və
hətta bəlkə bütöv millətlər də bu baxımdan
fərqlənə bilərlər. Məsələn, Novruz
bayramı əslində insanların təbiətə
münasibətini ifadə edir. Lakin müəyyən xalqlarda
bu münasibət özünü daha qabarıq göstərir
və artıq milli ənənəyə çevrilmişdir.
Ümumiyyətlə, ənənələrin bir qismi
insanların hələ təbiətdən tam
ayrılmadıqları dövrdən başlanır və
insanla təbiətin vəhdətini ifadə edir. Digər
qisim ənənələr insan özünü təbiətdən
ayırdıqdan sonra ona olan şüurlu münasibəti ifadə
edir.
Lakin
millilik daha çox dərəcədə insanların öz
aralarındakı münasibətlərdə üzə
çıxır. Bu da ən çox dil, əxlaq və mədəni-mənəvi
dəyərlər sahələrini əhatə edir. Din insanlar
arasındakı münasibəti deyil, insanla Allah
arasındakı münasibəti ifadə etdiyindən milliliyin
fövqündə dayanır. Dini duyğular daha çox dərəcədə
insanın təbiətə münasibətinin davamı kimi
ortaya çıxır. Dində insan özü ilə təbiət,
özü ilə dünya arasında vəhdət axtarır və
burada ictimai komponent, demək olar ki, yoxdur. Dini dəyərlər
millətin formalaşmasında bilavasitə deyil, əxlaq və
mədəniyyət vasitəsilə iştirak edir. Millilik
tarixən eyni təbii mühitdə, eyni ictimai-iqtisadi şəraitdə
formalaşmış olan insanların öz aralarındakı
münasibətlərin ənənəviləşmiş məqamlarını
əhatə edir. İnsanlar arasında əlaqə və
ünsiyyətin ardıcıl, müntəzəm xarakter
daşıması vahid ünsiyyət vasitələrindən
istifadə olunmasını tələb edir.
Əlbəttə,
etnik-milli xüsusiyyətlər qısa müddətdə,
birdən-birə formalaşmır. Əsrlər boyu davam edən
ənənəviləşən, qərarlaşan ünsiyyət
formaları tədricən cəmiyyətdə stabil sosial
normalar, əxlaqi və estetik meyarlar sistemi yaradır və
düşüncə tərzinin özünə də təsir
edir. Əvvəlki nəsillərin həyat tərzi və qiymətləndirmə
meyarları bilavasitə ötürülməklə
yanaşı, bədii ədəbiyyat və incəsənət
vasitəsi ilə də yeni nəslə
çatdırılır. Nəticədə milli varislik
müxtəlif kanallar və vasitələrlə təmin
edilir. Qərb dəyərlər sistemində millilik daha
çox dövlətçiliklə birləşərək
yeni mahiyyət kəsb edir. İnsan müəyyən milli-mənəvi
dəyərlər sistemində formalaşdıqdan sonra
başqa bir mühitə düşərsə, onunla mühit
arasında ziddiyyətlər yaranması
qaçılmazdır. Belə ki, hər bir insanın fərdi-mənəvi
aləmi adekvat ictimai mühit tələb edir. Yalnız bu
zaman insanla cəmiyyət arasında harmoniya
mümkündür.
İnsanın
başqa, ona yad olan mədəni-mənəvi mühitə
adaptasiya olunması yalnız onun milli-mənəvi köklərdən
ayrılması sayəsində mümkündür.
Köklü, əsil-nəcabətli, milli mənsubiyyəti
şübhə doğurmayan insanlar başqa mühitlərə
tezliklə uyğunlaşa bilməzlər. Ancaq milli siması
olmayanlar üçün istənilən ictimai, mədəni-mənəvi
mühit eyni dərəcədə məqbuldur. SSRİ
imperiyasının dağılması, yeni müstəqil
dövlətlərin yaranması və hələ yeni dövlətçilik
formalaşana qədər baş alıb gedən
qaydasızlıq, anarxiya meylləri dayanıqlı və ənənəvi
olan hər şeyi sarsıtdı. Düşüncələr
siyasiləşdi, polyarlaşdı... İctimai-siyasi hərəkatın
intensivliyinin artması, cəmiyyətdə gedən proseslərin
sürətlənməsi min illərin problemlərinə
yönəlmiş sabit, dayanıqlı, ətalətli fəlsəfi
düşüncəni gündəlikdən
sıxışdırıb çıxartdı. Cari həyatın
təbəddülatları ümumbəşəri dəyərləri
və düşüncələri arxa plana keçirtdi. Azərbaycanın
müstəqillik əldə etməsindən 20 ildən
çox müddət keçməsinə baxmayaraq,
ictimai-siyasi şüurun dinamikası, cəmiyyətdə gedən
proseslərin vüsəti hələ o dərəcədə
yüksəkdir ki, insanlar dayanıb nəfəsini dərmək,
papağını qarşısına qoyub düşünmək
üçün macal tapa bilmirlər. Strateji və fəlsəfi
düşüncə isə bir sabitlik, bir ətalət, bir ləngər
tələb edir.
–
Xalq kütləsinin millət kimi formalaşmasında milli məfkurənin,
milli-fəlsəfi fikrin əhəmiyyətindən söz
açmağınızı istərdik.
– Milli
fəlsəfi fikir millətin və dövlətçiliyin təməl
daşlarından biridir. Özünü dərk etməyən
xalqın Vətən idealı ola bilməz. Torpaq, ərazi o
zaman vətənə çevrilir ki, o, milli ideyanın
daşıyıcısı olur.
Millətin
fəlsəfi fikri onun hər bir üzvünün fəlsəfi
fikrindən toplanmayaraq, milləti təmsil etmək səlahiyyəti
olan, milli ruhun daşıyıcısı olan, milli
özünüdərk baryerini keçmiş olan tək-tək
şəxsiyyətlərin – filosofların fəlsəfi
konsepsiyalarından, bu konsepsiyaların şəbəkəsindən
ibarət olur. Milli-fəlsəfi fikir müəllifin milli mənsubiyyətindən
daha çox fəlsəfi konsepsiyanın milli
düşüncə tərzinə adekvatlığı ilə
səciyyələnir. Milli-fəlsəfi fikir
anlayışın məğzində millətin
düşüncə tərzi, milli mentalitet, milli ideallar və
bu ideallara çatmaq uğrunda mübarizənin ideya əsasları
dayanır. Keçmişimizdən biz miras qalmış ən
böyük sərvət fəlsəfi traktatlardan öncə
yeni nəslin özüdür. Müasir azərbaycanlı
milli fəlsəfi fikrin genetik
daşıyıcısıdır. Fəlsəfə elmindən
ayrı olaraq heç də biliklər sistemi olmayıb,
insanın dünyaya baxışının müəyyən
üsulu dünyanın modelləşdirilməsi insanla
dünya arasında, millətlə dünya arasında
körpüdür. Empirik bilik və ibtidai duyğu səviyyəsindəki
vətəndaşlıq və vətən sevgisi
dayanıqlı ola bilməz. İnsan xarici ölkələrə
səfər edərkən şüurlu olaraq və ya təhtəlşüur
səviyyəsində öz yetişdiyi mühitlə,
artıq içində olanlarla yeni gördükləri
arasında müqayisələr aparır. Müqayisə apara
bilmək, özünü məhz öz ölkəsi
timsalında fərqləndirə bilmək üçün,
heç şübhəsiz, əvvəlcə milli Məni, Vətəni
həm duyğu, həm də təfəkkür səviyyəsində
tanımaq tələb olunur. Özündən (öz ölkəsindən)
ayrılmaq, başqa diyar, başqa ölkə ilə
tanışlıq duyğu səviyyəsində bir nisgil, vətən
həsrəti yaradırsa, təfəkkür səviyyəsində
özünə kənardan baxmaq şansı verməklə
özünüdərk üçün obyektiv şərait
yaratmış olur. Əks halda doğma və yadı fərqləndirmək,
sənə məxsus olanı başqalarına məxsus olandan
ayırmaq mümkün olmaz. Təəssüf ki, əksər
adamlar özünü (öz milli varlığını) ya
heç fərqləndirə bilmir, ya da ancaq duyğu səviyyəsində
fərqləndirir. Öz ölkəsi üçün
darıxır, Vətənini sevir, lakin bunun səbəbini dərk
etmir. Öz vətəni, öz xalqı üçün nə
isə etmək istəyir, lakin məhz nə etməli
olduğunu bilmir. Əlbəttə, kimə isə elə gəlir
ki, bilir; lakin bilmədiyini dərk etmək bildiyini zənn etməkdən
yaxşıdır. Çünki müxtəlif adamların
ayrı-ayrılıqda, öz ağlı ilə, öz vətən
modeli əsasında gördüyü işlər, vahid bir
istiqamətə yönəlməyərək, bir-birinin üzərinə
toplanmaq əvəzinə, çox vaxt bir-birinə
qarşı dayanır. Dərk olunmuş vətənpərvərlik,
təbii ki, daha dayanıqlı və daha faydalı olur. Vətəni,
xalqı, milləti sevərəkdən və bəzən hətta
məhz sevdiyinə görə ona ziyan da vurmaq
mümkündür. Vətənin, millətin nə ilə fərqləndiyini
bilmədikdə, onun rasional simasını görmədikdə,
onun mənafeyini dərk etmədikdə, sadəcə sevgi
notları üzərindəki fəaliyyətin fayda gətirmək
şansı ziyan gətirmək şansına bərabər
olur. Vətənə şüurlu sevgi, milli özünüdərk
və fərdi fəaliyyətlərin bu kontekstə
salınması tələbi hər bir adamın üzərinə
ağır yük qoyur. Və bunu hər bir adamdan tələb
etmək də düzgün deyil. Yəni, hər bir adam əvvəlcə
filosof olub sonra fəaliyyət göstərə bilməz. Millətin,
vətənin elmi-fəlsəfi özünüdərk
konsepsiyası bütün millətlər deyil, milli intellektin
səfərbər olunması sayəsində, milli filosoflar,
ictimai-siyasi liderlər tərəfindən işlənib
hazırlanmalı və geniş kütlələrin sərəncamına
verilməlidir. Lakin elmi-fəlsəfi dildə yox, elmi-kütləvi,
fəlsəfi-publisistik, poetik dildə, bədii obrazlar vasitəsilə,
ədəbiyyatın, sənətin, kütləvi informasiya
vasitələrinin bütün mümkün imkanlarından
istifadə etməklə! Milli ideologiyaya söykənməyən,
vahid konsepsiyaya əsaslanmayan kortəbii fəaliyyətlər,
hətta sevgidən və millətçilik hissələrindən
doğsa da son nəticədə ancaq ziyan gətirə bilər.
Deyilənlər bədii ədəbiyyat və sənət sahələrindəki
fəaliyyətə, heləcə də kütləvi
informasiya vasitələrinin fəaliyyətinə də aiddir.
Biz bununla heç də insanları fəaliyyətsizliyə,
milli duyğuların, vətənpərvərlik hissinin təsiri
ilə atılan addımların məhdudlaşdırılmasına
səsləmirik. Lakin əvvəlcə düşünülmüş
bir konsepsiya, milli ideologiya lazımdır. Və bu milli
ideologiyanın da əsasında milli fəlsəfi fikir
dayanmalıdır. Lakin həyat dayanıb gözləmir.
İctimai proseslər hansı isə istiqamətlərdə
baş alıb gedir və baş-başa gəlir. Eyni sevgidən
doğan müxtəlif hərəkətlər
qarşılaşaraq bir-birinin təsirini heçə endirir.
Vahid milli ideyanın təsir sahəsinə düşüb
istiqamətləndirilə, bir-birini tamamlaya bilməyən, bir
növ kortəbii proseslərə çevrilən fəaliyyət
aktları özümüzün də xəbərimiz olmadan,
qlobal miqyas kəsb etmiş başqa milli ideyaların ilk
növbədə qloballaşma qaydalarının təsir dairələrinə
düşərək lokal güc mərkəzləri
yaradır.
(Ardı
var)
Sevinc MÜRVƏTQIZI
525-ci qəzet.- 2013.- 27 fevral.- S.6.