Azərbaycanda dini və etnik tolerantlıq:
fəlsəfi-psixoloji aspektdən baxış
(davamı)
Müsahibimiz görkəmli filosof, Milli Elmlər Akademiyasının müxbir üzvü, professor Səlahəddin Xəlilovdur. Söhbətimizin məğzini Azərbaycanda dini və etnik tolerantlığın tarixinə, mərhələlərinə fəlsəfi-psixoloji aspektdən baxış təşkil edir.
– Milli mədəniyyətlər arasında sərhədlərin yoxa çıxdığı qloballaşma dövründə etnik təmsilçiliyin aqibəti necə olacaq?
– Qloballaşma şəraitində etnik münasibətlər başqa ampluada da aktuallıq kəsb edir. Belə ki, “savadlı adam” daha yalnız öz mədəniyyətini, ədəbiyyatını, adət-ənənəsini mənimsəmiş adam sayılmır. Bunun üçün əlavə olaraq bütün dünya mədəniyyətinə bələd olmaq lazımdır. Xarici ölkəyə yaşamağa, işləməyə və ya ezamiyyətə gedən bir azərbaycanlının həmin ölkənin mədəniyyətinə, düşüncə və həyat tərzinə bələd olması və ona sayğı ilə yanaşması, əlbəttə, mühüm şərtdir. Lakin həmin adamın hansı ölkəni, hansı milləti təmsil etdiyi də unudulmamalıdır. Yəni xaricdəki hər bir azərbaycanlı, necə deyərlər, “din içində din bəsləməyi” də bacarmalıdır. Başqasına sayğı özünü, öz milli-etnik varlığını unutmaq hesabına həyata keçməməlidir.
Qloballaşma şəraitində milli-mənəvi dəyərlərimiz həqiqətən böyük təhlükələrlə üzləşir və milli-fəlsəfi fikrə istinad etmədən, milli ideologiyanın formalaşmasını təmin etmədən və milli-sosial özünüqoruma şüuru formalaşdırmadan bu təhlükədən xilas olmaq çox çətindir. Müasir dövrdə bütün dünya xalqlarının fəlsəfi fikrinin strukturunda
Qərb fəlsəfəsi üstün yer tutur. Qloballaşma, qərbləşmə heç də sadəcə olaraq Qərb texnikasının, Qərb investisiyasının ekspansiyası ilə məhdudlaşmayıb, həm də
Qərb fəlsəfəsinin, siyasi düşüncə tərzinin təcavüzü ilə səciyyələnir. Bir əli ilə müasirlikdən, Qərbdən möhkəm-möhkəm yapışanlar o biri əlində Bəhmənyarın, Nəsiminin ideyalarını saxlamağa çalışırlar. Lakin həyat yolunu seçərkən, fəaliyyət proqramını müəyyənləşdirərkən aktiv düşüncə tərzi olaraq məhz birinci əlindəkini seçməli olurlar. Çünki formaca və bəlkə həm də məzmunca arxaikləşmiş Şərq fəlsəfi fikri bizi əhatə edən texnogen dünyada kara gəlmir. Biz o biri əlimizdəkini ancaq bir rəmz kimi, bir ekzotika kimi saxlayırıq. Əgər saxlayırıqsa!?
Bəs
çıxış yolu nədədir? Milli-mənəvi dəyərlərimizi
bir rəmz edərək real proseslərə formal surətdə
əlavə etmək, yoxsa milliliklə müasirliyin məzmun
müstəvisində vəhdətinə nail olmaq?!
Milli fəlsəfi
fikir millətin özünüdərk mərhələsində
üzə çıxır. Bu isə heç də
bütün millətlərə nəsib olmur. Bu baxımdan,
“millət” anlayışını etnosdan fərqləndirən
əlamətlərdən biri məhz milli-etnik təfəkkürlə
milli-siyasi təfəkkürün vəhdətindən
doğan milli fəlsəfi fikrin formalaşmasıdır. Bir
sıra millətlərdə milli-fəlsəfi fikrin nəzəriyyə
halında üzə çıxmaması heç də onun
tamamilə yoxluğuna dəlalət etmir. Milli
özünüdərk məqamları ədəbi-bədii
fikir vasitəsilə də ifadə oluna bilir. Ümumbəşəri
ideallara xidmət edən, ümumiyyətlə insanın mahiyyətindən
çıxış edən fəlsəfi fikir daha çox
milli-mənəvi konkretliyin özünütəsdiqi kimi
üzə çıxan ədəbi-bədii fikrin
tamamlanmasına xidmət edib, fikirdə konkretliklə
ümumiliyin vəhdəti gerçəklikdə milliliklə
ümumbəşəriliyin vəhdətini əks etdirib.
– Fikirlərinizdən
belə anlaşılır ki, milli ənənələrin gələcək
nəsilə ötürülməsində ədəbiyyatın,
mədəniyyətin, incəsənətin əhəmiyyətli
rolu var.
– Azərbaycan
xalqının milli inkişafında ədəbi-bədii
fikrin rolu həmişə böyük olub. Obrazlı
düşüncə bir təfəkkür tərzi kimi
rasional elmi düşüncəni həmişə üstələyib.
Xalqımızın milli-fəlsəfi fikri də çox vaxt
öz əksini elmi traktatlar və monoqrafiyalarda deyil, bədii ədəbiyyatda
tapıb. Ona görə də fəlsəfi təfəkkürə
gedən yol da əsasən ədəbiyyatdan keçib. Fəlsəfi
fikir çox vaxt konkretlikdən uzaq olduğuna görə
milli özünəməxsusluğu, xüsusiyyətləri
ifadə etmək üçün heç də əlverişli
vasitə sayılmır. Böyük fəlsəfi fikir məktəbləri
olan bir çox xalqların, məsələn, yunanların,
almanların, ingilislərin, fransızların milli-etnik
özünütəsdiqi də daha çox dərəcədə
bədii ədəbiyyatda öz əksini tapıb. Geniş
kütlələrə Şekspir Bekondan, Göte Hegeldən,
Nizami Bəhmənyardan, Səməd Vurğun Heydər
Hüseynovdan daha çox təsir göstərib. Milli-mənəvi
dəyərlərin, əxlaqın, adət-ənənələrin
yeni nəslə çatdırılması, davam etdirilməsi
üçün mədəni abidələrin, bədii ədəbiyyatın,
milli fəlsəfi fikrin rolu böyükdür. Lakin milli ruhu
qorumaq, inkişaf etdirmək və yeni nəsillərə
çatdırmaq üçün ən yaxşı mühit
milli dövlətçilik şəraitində yaranır.
Milli dövlət ancaq ərazinin, maddi sərvətlərin
deyil, həm də milli-mənəvi dəyərlərin
qorunmasına xidmət edir. Və bu zaman milli ruh həyat tərzinə
çevrilir. Dövlətçilik ideologiyası da milli
ideologiya da eyni bir təməl üzərində – milli fəlsəfi
fikir zəminində formalaşır.
Bir millət
üçün canlı tarix haradasa qırılanda, onun
inkişafının daxili hərəkətverici qüvvələri
məhdudlaşdırılanda, inkişaf kənar qüvvələrlə
məqsədyönlü surətdə başqa səmtə
istiqamətləndiriləndə milli genin heç olmazsa
başqa ampluada, fövqəltarixi formalarda; fikirlərdə,
xatirələrdə, ədəbiyyatda, incəsənətdə
yaşadılması zərurəti yaranır. Xalq başqa
imperiyaların işğalı altında qaldıqda, başqa
əqidələrin rəsmi təsir dairəsinə
düşdükdə həqiqi böyük ziyalılar
estafeti öz əllərinə alır və milli ruhu öz
şəxsi həyatı bahasına, diri-diri
yandırılması, dərisinin soyulması hesabına da
olsa yaşadaraq və bir əmanət kimi yeni nəsillərə
ötürürlər. Dövlət xadimləri, siyasətçilər,
sərkərdələr öz tarixi ziyalılıq
missiyasını yerinə yetirə bilməyəndə, milli
ruh milli varlığın himayəsindən məhrum olanda,
qılınc qələmlə vaxtında birləşməyəndə
bütün ağırlıq qələmin, yaradıcı
ziyalıların üzərinə düşür. Milli
dövlətçilik kəsilməz bir proses kimi davam etsin deyə
dövlətlərarası dövrdə kəsilməzliyi
milli-mənəvi körpülər təmin etməli olur.
Müstəqillik və milli dövlətçilik ona görə
lazımdır ki, dövlət quruculuğu və sosial təşkilatlanma
artıq hansı isə başqa bir subyektin deyil, xalqın,
millətin öz maraqları istiqamətində yönəldilə
bilsin, ümummilli ahəng üstündə köklənsin. Yəni
bütün daxili potensial; təbii sərvətlərdən
tutmuş intellektual gücə, mədəni-mənəvi dəyərlərə
qədər bütün imkanlar elə səfərbər edilməli
və elə istiqamətləndirilməlidir ki, hər bir vətəndaş
ümummilli tərəqqi kontekstində öz şəxsi
maraqlarını da realizə edə bilsin.
– Bu məsələlərdə
millilik və ziyalılıq hansı dərəcədə əlaqəlidir?
– Yeni əsrin
yüksəkliyindən tarixi keçmişimizə nəzər
saldıqda hələ səsi qulağımızda cingildəyən
ötən əsrin hələ də aktual olan problemləri
ilə yanaşı, bir qədər arxa planda minillik tariximizin
konturları görünür. Yalnız bugünün dərd-səri
və uğurları ilə yaşayanlar üçün
keçən əsr bir yana qalsın, keçən il də
artıq çoxdan silinib. Lakin cari həyatda, gündəlik
qayğılarda itib-batanlarla yanaşı əsrin və
minilliklərin davamı olan, onları öz bioloji, sosial və
mənəvi genlərində yaşadan, kökü lap dərinlərə,
qədimlərə gedib çıxan əsil-nəcabətli
insanlarımız da az deyil.
“Ot
kökü üstündə bitər”, – deyirlər. Lakin
insanlar da müxtəlifdir, köklər də. Birillik,
yüzillik və minillik köklər üzərində
dayananların zəmanənin sınaqlarına qarşı
müqavimətləri də müxtəlif olur.
Əsil-nəcabətli
adamlar təkcə atasını, babasını
tanıyıb, onların yolu ilə gedənlər deyil. Ulu
babalara qədər gedib çıxan bütöv bir sülalə
də hələ azdır. Bunun üçün əsas şərt
milli və ümumbəşəri köklərə
bağlılıqdır. Bu baxımdan əsil-nəcabətlə
ziyalılıq arasında sıx daxili əlaqə vardır.
Ziyalı sadəcə savadlı adam deyil. Bilikli, elmli, müəyyən
bir ixtisas sahəsinə mükəmməl surətdə yiyələnmiş
şəxsə də hələ ziyalı demək olmaz.
Böyük alim, şair, bəstəkar da hələ
ziyalı olmaya bilər. Ziyalılıq insanın
özünün nail olduqları, mənimsədikləri ilə
deyil, başqalarına verdikləri ilə müəyyən
olunur. Lakin nəyin verilməsindən söhbət gedir? Bir
xeyriyyəçi camaata maliyyə yardımı edə bilər,
biznesmen iş yeri açar, həkim başqalarını
müalicə edər, müəllim başqalarına bilik verər.
Lakin bu da ziyalılıq üçün kifayət deyil. Bunun
üçün həmin bu fəaliyyətlərin kortəbii
yox, dərk edilmiş addım olması, görülən
işlərin bəşəri və milli mənafe
baxımından həyata keçirilməsi lazımdır.
Ziyalı sadəcə ayrı-ayrı adamların yox,
bütövlükdə millətin yoluna işıq salan
adamdır. Yəni söhbət lokal miqyasda kimlərəsə
yardım göstərmək, kimlərəsə şəfa
vermək, bilik öyrətməkdən yox, milli köklər
üzərində möhkəm dayanaraq millətin gələcəyi
üçün yol açmaqdan, əsrlərdən və
minilliklərdən gəlib keçən, bizi gələcəyimizə
məhz özümüz olaraq aparan milli-mənəvi dəyərlərimizin,
invariantlarımızın yeni nəslə, yeni əsrə
daşınmasına xidmətdən gedir. Burada biz mahiyyət
və hadisənin dialektikası ilə rastlaşırıq.
Belə ki, insanpərvərlik və millətsevərlik də
elə yuxarıda sadaladığımız konkret fəaliyyət
aktlarında təzahür edir. Fərq ancaq fəaliyyətin
motivində, onun kortəbii və ya məqsədyönlü
olmasındadır. Sadəcə vəzifə borcunun, yoxsa
insanlıq borcunun yerinə yetirilməsindədir. Böyük
elmi kəşflər edən alim bu kəşfin öz millətinə
və ya bütövlükdə bəşəriyyətə
xeyirmi, yoxsa ziyanmı gətirəcəyinin fərqinə
varmırsa, o hələ ziyalı deyil. Hər hansı bir
şair öz gözəl sənəti ilə insanların
zövqünü oxşayırsa, onların emosional
yükünü artırırsa, onları müəyyən
bir səmtə yönəldirsə böyük sənətkar
sayıla bilər. Onun ziyalılığı isə verdiyi
emosiyanın böyüklük dərəcəsi ilə deyil,
seçdiyi səmtin milli ideallara və dövlətçilik
maraqlarına uyğunluq dərəcəsi ilə
ölçülür.
(Ardı var)
Sevinc MÜRVƏTQIZI
525-ci qəzet.-
2013.- 27 fevral.- S.6.