Dinlərin tarixi: Yəhudilik, Xristianlıq
və İslama müqayisəli baxış
Qloballaşma və ictimai həyatın beynəlmiləlləşməsi
mədəniyyətləri və dinləri
yaxınlaşdırır. Ölkələr
arasında siyasi, iqtisadi, sosial və mənəvi həyat sahələrində,
informasiya məkanında qarşılıqlı əlaqələrin
genişləndiyi və intensivləşdiyi bir dövrdə
xalqların mədəni-tarixi təcrübəsi
formalarının müxtəlifliyinə rəğmən,
insanlığın birliyi problemi artıq yalnız nəzəri
deyil, həm də praktiki həllini tələb edir. Milli, mədəni, tarixi müstəsnalıq
ideyasının insan birgəyaşayışı
üçün təhlükəliliyi getdikcə daha
artıq dərəcədə dərk edilməyə
başlanmışdır. İndi artıq
söhbət kimisə yəhudiliyə, yaxud xristianlığa
və ya islama çəkməkdən getməməlidir,
ümumi səylər mədəniyyətləri və dinləri
bir-birinə yaxınlaşdıran cəhətləri
aşkar edib üzə çıxarmağa yönəldilməlidir.
Yəqin ki, doğulmaqda olan ümumplanetar
sivilizasiyanın əsas xüsusiyyəti
dünyagörüşü və əqidə plüralizmi
olacaq və insanlar aralarında getdikcə daha çox fikir
birliyi, əqidə yekdilliyi və qarşılıqlı
anlaşma təsisatları axtarıb tapmaq zərurəti
qarşısında qalacaqlar. Bunu müasir
beynəlxalq durum da tələb edir.
Bu problem bizim günlərdə özünü dinlə
bağlı olaraq daha açıq şəkildə göstərir. Getdikcə daha çox din
adamı dinlərarası dialoqun zəruriliyini anlayır və
belə dialoq üçün öz müqəddəs
kitablarında zəmin, münasib dayaq nöqtəsi axtarıb
tapır. Bu baxımdan “Dinlərin tarixi: yəhudilik,
xristianlıq, islam (müqayisəli təhlil)”
mövzusu xüsusi aktuallıq kəsb edir, çünki hər
üç monoteist din bir-birilə tarixən daha sıx
bağlıdır və mənşəyini eyni dini ənənədən
alır.
Hər
şeydən əvvəl qeyd edilməlidir ki, yəhudilik,
xristianlıq və islam səmavi dinlərdir.
İkincisi, hər üç din eyni bölgədə
–Yaxın Şərq bölgəsində təşəkkül
tapmışdır. Üçüncüsü,
bu dinlərin üçü də eyni dini ənənədən
– İbrahim peyğəmbərin hənifilik, təkallahlılıq
ənənəsindən doğmuşdur.
Yəhudilik
Qədim yəhudilərin tarixi və onların dininin təşəkkül
prosesi haqqında məlumatı biz Bibliyadan, daha doğrusu,
Bibliyanın Əhdi-Ətiq (Köhnə Əhd) hissəsindən
alırıq.
İbrahim peyğəmbərin iki oğlu olur.
Kəniz Hacərdən doğulmuş
böyük oğlu İsmail yurddan
uzaqlaşdırılır, anası ilə gedib Məkkəyə
çıxır və sonralar ərəblərin əcdadı
olur. Saradan doğulmuş kiçik
oğlu İshaq yurdda qalır, onun oğlu Yəqubun on iki
oğlu doğulur və yəhudilərin on iki qolu buradan
inkişaf tapır və tarixən bununla izah olunur. Onlar bir Allaha – Yəhvaya ibadət edirlər. Məlum hadisələr oğullardan birini – Yusifi
Misirə gətirib çıxarır. Misir
fironu ağıllı Yusifi özünə
yaxınlaşdırır və Yusif saray əyanlarından
olur. Qardaşları quraqlıq və
qıtlıqdan qaçıb Yusifin yanına gəlir, on iki yəhudi
nəsli bir neçə əsr Nil vadisində yaşayır.
Levinin nəslindən Musa dünyaya gəlir,
Allah onu seçib qövmünə peyğəmbər edir,
daş lövhələr üzərində
yazılmış məşhur on tövsiyəni ona nazil edir,
möcüzə göstərmək qabiliyyəti bəxş
edir. Musa yəhudiləri Misir əsarətindən
qurtarır, dərya və səhradan keçirib Fələstinə
qaytarır, yəhudiliyin əsasını qoyur, odur ki,
Musanın dini bəzən onun adı ilə Mozaizm də
adlanır.
Yəhudiliyin əsas kitabı Əhdi-Ətiqdir. Kitaba Musanın Xəmsəsi
– Beşliyi daxildir, adı Tövratdır. Tövrat
yəhudi dilində Beş kitab deməkdir. Beşliyin birinci kitabı “Varlıq” adlanır.
Burada dünyanın xəlq edilməsi, Adəm
və Həvvanın yaradılması, Yusif və Misir əsarəti
barəsində söhbət açılır. “Çıxış” adlanan ikinci kitabda yəhudilərin
Musanın rəhbərliyi altında əsarətdən
qurtararaq Misirdən çıxmalarından
danışılır. Sayca
üçüncü olan “Levit”də yəhudiliyin əqidələri,
ayinləri, davranış qaydaları açıqlanır.
“Saylar” və “İkinci qanun” kitabları isə
yəhudilərin Misir əsarətindən sonrakı tarixinə
həsr edilmişdir.
Bibliyaya İsrail hakimləri və məliklərinin,
İsrail peyğəmbərlərinin kitabları, habelə
Davud peyğəmbərin Zəburu, Süleyman peyğəmbərin
“Mahnılar Mahnısı” və ibrətamiz hekayələri də
daxildir. Bunlar hamısı müqəddəs kitablardır.
Bütün bu kitablarda diqqəti cəlb edən ideya
Allahın birliyi ideyasıdır. Yəhva qüdrətlidir,
hər şeyə qadirdir. O, bəndəsi Əyyubu
imtahana çəkmək üçün övladını,
malını-dövlətini əlindən alır,
özünü cürbəcür bəlalara düçar
edir. Əyyub dözüm və səbr göstərir,
Allaha həmd-səna edir, lakin sonda tab gətirmir, asilik edir.
Allaha qarşı çıxır. Allah onu şiddətli əzaba düçar edir.
Əyyub səhvini başa düşüb
tövbə edir, itaət və ibadətə dönür,
sağlamlığı, mal-dövləti,
oğul-uşağı özünə qayıdır.
Yəhudiliyin ibadət yeri həvra – sinaqoqdur. Burada yəhudilər
ibadətə toplaşır, ravvinlər Tövratı onlara
izah edir, aralarındakı problemləri həll edirlər.
Yəhudiliyin ən qədim bayramı pasxadır. Sentyabr-oktyabr
aylarında onlar həşr günü yom-kipur
bayramını da qeyd edirlər. Həmin
gün tövbə, Allaha dönmə, günahların
bağışlanması üçün dua günü
sayılır. Şənbə
gününü yəhudilər müqəddəs gün,
ibadət günü hesab edirlər. Bu gün iş
görmək, xörək bişirmək, ocaq qurmaq caiz
sayılmır.
Yəhudilik milli dindir, ancaq yəhudilərin dinidir. Bu din Azərbaycanda dağ yəhudiləri,
gürcü yəhudiləri, Avropa yəhudiləri icmaları
ilə təmsil olunmuşdur.
Xristianlıq
Xristianlıq fövqəlmilli səmavi dindir. O da Yaxın
Şərqdə, müxtəlif ideya və mədəniyyət
təsirlərinin kəsişdiyi bölgədə meydana
çıxmışdır. Xristianlığın
təşəkkülünə həm yəhudi sektaları,
həm yunan-Roma fəlsəfəsi, həm də qədim
Şərq dinləri təsir göstərmişdir.
Bizim eranın qovşağında yəhudilik dərin
böhran keçirirdi. Müxtəlif sektalar yaranır, dünyanın
axın, qiyamət günü haqqında peyğəmbərliklər
peyda olurdu. Hamı öz gəlişi ilə
yəhudiləri bu böhrandan xilas edəcək bir peyğəmbər
gözləyirdi.
Bu peyğəmbər Xilaskar – Məsih olmalı idi. Allah bakirə
Məryəmdən doğulmuş İsanı Məsih olaraq
göndərdi.
Allahın
göndərdiyi Xilaskar haqqında rəvayətlər dörd
İncildə – Marka, Mattaya, Luqaya vo
İoanna görə İncillərdə toplanmış və
müfəssəl izah edilmişdir. Bu İncillər
Əhdi-Cədid (Yeni Əhd) adı altında Bibliyaya daxil
edilmişdir. Burada İsanın vəzləri,
əməlləri, göstərdiyi möcüzələr
haqqında danışılır, onun nə cür təqiblərə
məruz qaldığından, həvarilərindən biri olan
Yəhudanın satqınlığı nəticəsində
xaçda çarmıxa çəkilməsindən, sonra isə
dirilərək göyə qaldırıldığından
söhbət açılır.
Bəzi tədqiqatçılar deyirlər ki, ümumiyyətlə
Məsih ideyası mifologiyaya əsaslanır, əslində ona
bənzər tarixi şəxsiyyət mövcud
olmamışdır. Başqaları isə deyirlər ki,
İncil rəvayətləri real tarixi faktlara söykənir.
1946-1947-ci illərdə Ölü dənizin
sahillərindəki Qumran mağaralarında tapılmış
qədim əlyazmaları artıq bizim eranın
qovşağında Xilaskar-Məsih haqqında təsəvvürlərin
mövcud olduğunu təsdiqləyir. O vaxt
yaşamış mistik-asketik yəhudi sektasına mənsub
olan essenlər zənginliyi, var-dövlət hərisliyini pisləyir,
mənəvi təmizliyə səy göstərir və
başlıcası isə Davud peyğəmbərin nəslindən
bir Xilaskarın gəlişini gözləyirdilər.
Xristianların Məsihi məhz Davud peyğəmbərin
nəslindən seçilmiş İsa oldu. Onun gətirdiyi
dində yəhudiliyin təsiri duyulur.
Xristianlığın əsas ideyası insanın
günaha batması və nicat tapması ideyasıdır. İnsanlar
Allah qarşısında günaha batmışlar – yunan, yəhudi
və ya romalı, kölə və ya azad, varlı və ya
yoxsul olmasından asılı olmayaraq bütün insanlar bərabər
səviyyədə Allah qarşısında
günahkardırlar. Adəmlə Həvvanın ilkin
günahları ağır daş kimi insanların
başları üzərindən asılmışdır,
hamı bu günah yükünü çəkir: kişilər
əlləri qabarıq halda torpaqda işləyəcək,
qadınlar isə sancı çəkə-çəkə
doğacaqlar. İnsanlar nicat tapa biləcəklərmi?
Bəli amma, bunun üçün onlar günahkar olduqlarını
dərk etməli, bütün niyyətlərini günahlardan
təmizlənməyə yönəltməli, Allahın
göndərdiyi Xilaskara – Məsihə iman gətirməlidirlər,
çünki o, insanların bütün günahlarını
öz üzərinə götürmüş, əzabla
çarmıxa çəkilməklə bu günahların
bağışlanmasma nail olmuş və insanlara nicat yolunu
gostərmişdir.
Bu yol üç üqnumda (Allah-ata, Allah-oğul və
müqəddəs ruh) bir olan Allaha iman, saleh həyal, tövbəkarlıq
və öləndən sonra cənnətə ümid bəsləmək
yoludur. Saleh əməl sahibləri cənnətlə
mükafatlanacaq, hər bir yoxsul və kölə cənnətə
düşə biləcək, halbuki, kafirlər və
var-dövlət hərisləri cəhənnəm odunda
yanacaqlar. Bundan əlavə,
günahkarları həm də Məsihin ikinci gəlişindən
sonra yer üzündə qurulacaq sorğu-sual da gözləyir.
(Ardı var)
Rafiq ƏLİYEV
fəlsəfə elmləri doktoru,
professor
525-ci qəzet.-
2013.- 28 fevral.- S.6.