Etnik
baxımdan zəngin bölgələrimiz – Oğuz
Azərbaycan etnik tərkibi baxımdan da
dünyanın ən zəngin ölkələrindəndir.
Ümummilli lider Heydər Əliyev də əbəs yerə
demirdi ki, Azərbaycanın zənginliyi həm də burada
yaşayan müxtəlif xalqların sayının
çoxluğu ilə səciyyələnir.
Ölkəmizdə əsrlərdir
müxtəlif xalqların nümayəndələri əl-ələ,
çiyin-çiyinə dostcasına, qardaşcasına
yaşayırlar. Ölkənin bütün bölgələrinə
səpələnərək yaşayan etnik qruplar, azsaylı
xalqlar bəzi regionlarda xüsusilə üstünlük təşkil
edirlər. Tarixi proseslərin nəticəsi bir sıra
xalqların məskunlaşmasında da özünü
göstərib. Buna müvafiq olaraq bəzi etnik qruplar,
azsaylı xalqlar bəzi regionlarda pərakəndə, bəzilərində
isə sıx halda məskunlaşıblar. Azərbaycan
ümumiyyətlə, etnik cəhətdən zəngin ölkə
olsa da, bu etnik zənginlik çaları özünü bəzi
bölgələrdə, bəzi rayonlarda daha qabarıq şəkildə
büruzə verir. Yəni, bəzi ərazi vahidlərimizdə
etnik rəng özünü daha tünd çalarda göstərir,
bəzi etnik qruplar, bəzi xalqlar bir sıra rayonlarda daha
kompakt şəkildə yaşayırlar.
Azərbaycanın şimal, şimal-qərb,
qərb, şərq, cənub regionlarında onlarla sayda xalq
yaşayır. Konkret olaraq bəzi rayonların adını
çəksək, Şəki, Oğuz, Qəbələ,
İsmayıllı, Quba, Qusar, Lənkəran, Lerik, Astara, Gədəbəy,
Şamaxı, Şəmkir... siyahını uzatdıqca uzatmaq
olar. Həm də bölgələrimizdə məskunlaşan
digər azsaylı xalqlar azərbaycanlılarla
qaynayıb-qarışaraq bütün dünyaya nümunə
olacaq tolerantlıq modeli sərgiləyirlər.
Belə
regionlarımız və rayonlarımız haqqında
vaxtaşırı oxucularımıza məlumat verəcəyik.
İndilikdə isə ölkəmizin etnik baxımdan zəngin
bir rayonu- ucqar, kiçik, amma təbii gözəlliyinə
görə bəzən “Azərbaycanın İsveçrəsi”
adlandırılan Oğuz haqqında məlumat verəcəyik.
Rayon haqqında ümumi məlumatlarla yanaşı, burada
yaşayan çoxsaylı etnik xalqlar haqqında da söhbət
açacağıq.
Oğuz
–Azərbaycanın qədim tarixə malik yaşayış məskənlərindəndir.
Oğuz qədim və zəngin tarixə, gözəl təbiətə,
maraqlı coğrafi mövqeyə malik bir bölgədir.
Eramızdan əvvəl yaşamış yunan tarixçisi
Strabon əsərində göstərib ki, Oğuzun da daxil
olduğu indiki Şəki-Zaqatala zonası hələ 4500 il
bundan əvvəl abad və sıx əhalisi olan
yaşayış yeri olub. Alim
Baloğlan Şəfizadənin 1996-cı ildə çap
edilmiş “Zərdüşt, Avesta, Azərbaycan” kitabında
Oğuz rayonu ilə bağlı yer adları var. Kitabda təqdim
olunan Avesta lüğətində
Quzra sözü gizli (Oğuz), birinci verilən kimi
yozulur və bildirilir ki, oğuzların etnik adı da
burdandır. Saz, oğuz, qopuz, ozan
sözləri də bu mənşə ilə
bağlı olub “gizli təlim, gizli ruh” mənalarını
verir. Oğuzun əvvəlki adı Vartaşen də “kamil
danışığın məskəni”, şen-şin isə
“Ruhun kamilliyinin qorunması” kimi açıqlanır. Oğuz
rayonunda hazırda da Avesta ilə səsləşən kənd,
dağ, dərə, bulaq adları bu gün yeni mənalar
daşısa da ümumilikdə maq sivilizasiyasından soraq
verir. Bu da Oğuzun ərazisinin ulu Zərdüştün vətəninin
bir hissəsi olduğunu təsdiqləyir.
Oğuz
rayonunun əksər yaşayış məntəqələrinin
adları türk-Azərbaycan mənşəli tayfaların,
xalqların adları ilə bağlıdır. Etnik zənginlik
tarixi toponimlərdə də aydın şəkildə
özünü büruzə verir.
Eyniadlı toponimlərə nəinki Azərbaycanın
digər rayonlarında, həmçinin Türkiyə,
İran, Dağıstan, Gürcüstan, Orta Asiyanın ərazilərində
də sıx-sıx rast gəlmək olar. Belə toponimlər
məna aydınlığına görə şəffaf
toponimlərə aiddir. Oğuzda soy, nəsil, tayfa, xalq
adları ilə bağlı etnotoponimlərə bunları
misal göstərmək olar: Bayan, Bucaq, Böyük
Söyüdlü, Calud, Daşüz, Ərmənət,
Filfilli, Hallavar, Xaçmaz, Xalxal, Kərimli, Qarabaldır,
Qumlaq, Mollalı, Muxas, Padar, Sincan, Şirvanlı, Tərkeş,
Yaqublu və sair...
Toponimlər
sırasında İran (Zərrab), rus (Astraxanovka, Vladimirovka) mənşəlilər
də var. Bu etnotoponimlər etnik
tolerantlığımızın daha bir göstəricisi hesab
oluna bilər.
Oğuzun
çox gözəl təbiətə, əlverişli təbii
iqlimə malik olması lap qədimdən insanların burada məskunlaşmasına
zəmin yaradıb.
Bugünkü
Oğuz rayonunun ərazisi tarixin müxtəlif dövrlərindən
Qəbələ mahalının, Şəki
xanlığının, Nuxa qəzasının tərkibində
olub, 1930-cu ildən bu ərazidən respubilka tabeliyində
Vartaşen adı ilə müstəqil inzibati rayon
yaradılıb. Rayona 1991-ci ildə Oğuz adı verilib.
Oğuz
rayonu tarixən etnik zənginliyi ilə seçilib. Yunan alimi
Strabon, alban tarixçisi Musa Kalankutlu və digər müəlliflər
öz əsərlərində yazır ki, Qafqaz
Albaniyasında (bugünkü Oğuzun ərazisi də həmin
dövlətin ərazisinə daxil idi) eramızdan əvvəl
birinci əsrdə 26 tayfa yaşayırdı. Bu 26 tayfanın
sırasında olan utilər (udinlər) və leqlər (ləzgilər) bu gün də öz
varlığını qoruyub saxlamaqdadır. Aparıcı tayfalar olan albanlar və
digər türksoylu tayfalar müasir Azərbaycan
xalqının etnogenezində əsas rol oynayaraq onu
formalaşdırıblar.
Oğuz çoxmillətli rayondur. Hazırda burda azərbaycanlılarla
birgə Mexseti türkləri, ləzgilər, udinlər, yəhudilər,
ruslar, avarlar, kürdlər və başqa millətin nümayəndələri
yaşayır.
Oğuzun
etnik baxımdan unikal olmasını sübut edən amillərdən
biri də bütövlükdə hər hansı
yaşayış məntəqəsində ayrıca etnik
qrupun, yaxud azsaylı xalqın məskunlaşması,
hansısa kəndin məhz bir etnik qrupla bağlı
olmasıdır. Məsələn, Oğuzun Filfilli,
Şirvanlı və digər kəndlərində əhalinin əsas
hissəsinin ləzgilər təkil edir. Calud kəndində müəyyən sayda erməniəsilli
əhali yaşayır.
Oğuzda, rayon mərkəzində isə etnik yerləşmə
əsl palitranı xatırladır. Burada udinlər, türklər,
avarlar, ləzgilər, yəhudilər, erməniəsillilər
sıx məskunlaşıblar. Son dövrlərdə rayonun
iqtisadi cəhətdən inkişafı, tərəqqisi vaxtilə
burada yaşayan, sonralar köçüb İsrailə gedən
yəhudilərin bir qisminin yenidən
doğulub-böyüdükləri doğma ocaqlarına,
Oğuza qayıtmasına zəmin yaradır. Daha bir maraqlı
fakt da ondan ibarətdir ki, rayon ərazisində yaşayan qədim
Qafqaz Albaniyasının unikal tayfalarından olan udinlərin
yalnız Oğuz və Qəbələ ərazisində
qalmasıdır. Həmçinin onu da xatırladaq ki, bu adda
etnos dünyada yalnız Azərbaycanda- Oğuz və Qəbələ
ərazisində mövcuddur.
Bütün
bunlar göstərir ki, Tanrı Azərbaycan adlı bu məmləkətdən
səxavətini və lütfünü əsirgəməyib,
yeraltı və yerüstü sərvətlərlə
yanaşı, bir ölkə ərazisində iç-içə
qaynayaraq qarışan, bir respublikanın bərabərhüquqlu
vətəndaşı kimi çiyinə-çiyinə
yaşayan dost xalqlar bəxş edib. Bu qiymətli bəxşişlərin
qədrini bilmək, qorumaq hər birimizin mənəvi borcudur.
Sevinc MÜRVƏTQIZI
525-ci
qəzet.- 2013.- 3 iyul.- S.6.