Etnik baxımdan zəngin bölgələrimiz-
Quba
Azərbaycan etnik tərkibi
baxımdan da dünyanın ən zəngin ölkələrindəndir.
Ümummilli lider Heydər Əliyev də əbəs yerə
demirdi ki, Azərbaycanın zənginliyi həm də burada
yaşayan müxtəlif xalqların sayının
çoxluğu ilə səciyyələnir.
Ölkəmizdə
əsrlərdir müxtəlif xalqların nümayəndələri
əl-ələ, çiyin-çiyinə dostcasına,
qardaşcasına yaşayırlar. Ölkənin bütün
bölgələrinə səpələnərək
yaşayan etnik qruplar, azsaylı xalqlar bəzi regionlarda
xüsusilə üstünlük təşkil edirlər. Tarixi
proseslərin nəticəsi bir sıra xalqların məskunlaşmasında
da özünü göstərib. Buna müvafiq olaraq bəzi
etnik qruplar, azsaylı xalqlar bəzi regionlarda pərakəndə,
bəzilərində isə sıx halda məskunlaşıblar.
Azərbaycan ümumiyyətlə, etnik cəhətdən zəngin
ölkə olsa da, bu etnik zənginlik çaları
özünü bəzi bölgələrdə, bəzi
rayonlarda daha qabarıq şəkildə büruzə verir. Yəni,
bəzi ərazi vahidlərimizdə etnik rəng
özünü daha tünd çalarda göstərir, bəzi
etnik qruplar, bəzi xalqlar bir sıra rayonlarda daha kompakt şəkildə
yaşayırlar.
Etnik cəhətdən rəngarəng
Quba rayonunun nadir etnosların yaşadığı unikal kəndləri
barəsində oxucularımıza məlumat verəcəyimizi
keçən yazımızda qeyd etmişdik. Bu dəfə
yazımız Qubanın Cek kəndi ilə bağlı olacaq.
Cek kəndi Şahdağ milli etnik qrupuna daxil olan ceklilərin
tarixi, mərkəzi iqamətgahı hesab olunur. Cek kəndi
çox qədim tarixə malik yaşayış məskənlərindəndir.
2011-ci ilin avqust ayında Xınalıq Dövlət
Tarix-Memarlıq və Etnoqrafiya Qoruğunun Cek kəndinə
aid ərazisində qədim yaşayış məntəqəsi
və 1 ədəd kurqan aşkarlanıb. Ərazidə
işləyən arxeoloq İdris Əliyevin sözlərinə
görə, tapıntıların tunc dövrünə – e.ə.
III-II minilliklərə aid olması ehtimal edilir.
Cek kəndi Baş Qafqaz silsiləsinin
yamacındadır. Quba şəhərinin 35 kilometr cənub-qərbində,
dəniz səviyyəsindən 1643 metr yüksəklikdə,
Qudyalçayın sahilində yerləşir. Şimaldan
Qrız, cənubdan Əlik, şərqdən Yergüc, qərbdən
isə Qalaxudat kəndləri ilə əhatə olunub.
Qudyalçayın sağ qolu olan Ağçayın mənbəyinə
doğru çayın sol sahilində, Baş Qafqaz silsiləsinin
şimala doğru uzanmış qolunun suayrıcında
şiş qayalar ucalır. Bunlar Cek kəndinin üstündə
olduğundan Cek qayaları adlanır.
“Cek” toponiminin etimologiyasını hələlik
tam açıqlamaq mümkün olmasa da ehtimal edilir ki, “cek”
sözü cek dilindəki “ciqa” sözündən yaranıb və
Azərbaycan dilində “ərazi”, “məkan”, “torpaq”, “yer” deməkdir.
Dini əqidələrinə görə
ceklilər müsəlmandırlar. Kənd ərazisində
25-dən çox ziyarətgah, o cümlədən atəşpərəstliyin
izlərini özündə saxlayan “Atəşgah” və 1000
ildən də artıq yaşı olan “Əbu Müslim məscidi”
yerləşir.
Kənd əhalisini Azərbaycanın
milli etnik nümayəndələri, aborigen əhalisi olan ceklilər təşkil edir. Ana dilləri
cek dilidir. Ceklilər 2 dildə — dialektlərə
bölünməyən vahid cek dilində və Azərbaycan
dilində danışırlar. Bu xüsusiyyətlərinə
görə ceklilər dünyanın ən nadir etnik
qruplarından hesab olunur. Qafqaz
dillərinin Dağıstan qrupuna aid edilən cek dili qrız, əlik,
haput, buduq dillərinə və qismən də ləzgi dilinə
yaxındır. Azərbaycan dilində olan bəzi sözlər
cek dilində də eyni mənanı verir.
Cek kəndində əhalinin etnik tərkibini
ceklilər təşkil edir. Bir sıra mənbələrdə
“ceklər”, “ceqlər”, “ceglər”, “cegillər” kimi göstərilən
ceklilər hazırda Cek kəndindən başqa, Qubanın digər
kəndlərində, Bakı və Sumqayıt şəhərlərində,
Abşeron, Xaçmaz, Qusar rayonlarında, ölkədən kənarda
isə Rusiya Federasiyasında, Amerika Birləşmiş
Ştatlarında, Avropa ölkələrində və digər
məkanlarda da yaşayırlar. XIX əsrin 80-ci illərinə
aid olan bir mənbədə ceklilərin sayı 1277 nəfər
qeyd olunub. Ən son məlumata əsaslansaq, hazırda Cek kəndinin
əhalisinin sayı 312 nəfərdir.
Tarixən köçəri həyat tərzi
sürən kənd sakinlərinin əsas məşğuliyyəti
heyvandarlıq, əkinçilik və toxuculuq olub. Cek kəndi
Quba xalçalarının ən parlaq kompozisiyalarından biri
olan “Cek” xalçalarının mərkəzləşmiş
məntəqəsi hesab edilir.
Ənənəvi olaraq Azərbaycan mətbəxinin
zəngin nümunələrindən bəhrələnmiş
Cek mətbəxi bu aspektdən də özünəməxsusdur.
Cek mətbəxini Azərbaycan mətbəxindən fərqləndirən
əsas cəhət onların xüsusi hazırlanmış mətbəx
nümunələrinin, özlərinə məxsus təamlarının
olmasıdır. Bu nümunələr sırasında curum, qiləc,
çama-fu, sərgil-afar və boqortc-halva kimi təamları
qeyd etmək olar.
Nə Sovet İttifaqı dövründə,
nə də Azərbaycan dövlət müstəqilliyini bərpa
etdikdən sonra ceklilərin hər hansı bir ictimai birliyi
mövcud olmayıb. Onların
ilk təşkilatları-31 mart 2006-cı il tarixində bir qrup
cekli tərəfindən Sumqayıt şəhərində “Azərbaycan
Cekli İcması” İctimai Birliyi (ACİİB) təsis
edilib. Əlhəddin Ceklinin rəhbərlik etdiyi bu təşkilatın
əsas məqsədi ceklilərin sayını dəqiqləşdirmək,
bu unikal etnosun getdikcə yaddan çıxan tarixini, mədəniyyətini,
dilini, adət və ənənələrini bərpa və təbliğ
edərək qorunub saxlanmasını təmin etmək olub.
ACİİB-in əsas şüarı: “Biz CAN deyirik! Yəni,
ceklilər Azərbaycan naminə!”
Kənddə ibtidai məktəb fəaliyyət
göstərir. Hələ 1928-ci ildə yaradılmış
məktəbin son illərdə tamamilə yararsız vəziyyətə
düşmüş binası 2006-cı ilin əvvəllərində
YUNESKO-nun xoşməramlı səfiri Mehriban Əliyevanın
rəhbərliyi ilə Heydər Əliyev Fondunun həyata
keçirdiyi “Yeniləşən Azərbaycana yeni məktəb”
proqramına əsasən yenidən inşa edilərək,
istifadəyə verilib.
Cekə aparan avtomobil yolunun tikintisi
Prezident İlham Əliyevin göstərişi ilə başa
çatdırılıb və 2006-cı il oktyabrın 7-də
özünün iştirakı ilə
Quba-İspik-Xınalıq avtomobil yolu istifadəyə verilib.
Ceklilər arasında çox sayda ali təhsilli
mütəxəssislər yetişib. Ceklilər bu gün də
respublikanın ictimai-siyasi, iqtisadi və mədəni həyatının
bütün sahələrində yaxından iştirak edirlər.
***
Bütün
bunlar göstərir ki, Tanrı Azərbaycan adlı bu məmləkətdən
səxavətini və lütfünü əsirgəməyib,
yeraltı və yerüstü sərvətlərlə
yanaşı, bir ölkə ərazisində iç-içə
qaynayaraq qarışan, bir respublikanın bərabərhüquqlu
vətəndaşı kimi çiyinə-çiyinə
yaşayan dost xalqlar bəxş edib. Bu qiymətli bəxşişlərin
qədrini bilmək, qorumaq hər birimizin mənəvi borcudur.
(Ardı
var)
Sevinc
MÜRVƏTQIZI
525-ci
qəzet.- 2013.- 5 iyul.- S.6.