El ağsaqqalı
Hazırda Bərdə rayonunun Mehdili kəndində
yaşayan el ağsaqqalı Hacı Lətif Salman oğlu
Yahyayev Təklə tayfasındandır. Lətif kişi 1900-cu
ildə Bərdə rayonu Xanağalı sovetliyinin Təklə kəndində
doğulub. Vaxtilə bu kənd indi Təklə yeri adlanan ərazidə
–Qazaxlar və Mehdili kəndləri arasında yerləşirdi.
Anası vəba xəstəliyindən erkən rəhmətə
getdiyindən, atası isə “kulak” adı ilə həbsə
alındığından balaca Lətif qoca nənəsi Məşədi
Fatmanın və əmisi Fərmanın himayəsi altında
yaşayıb. O, hələ uşaqlıqdan zəhmətə
qatlaşıb, inqilabdan əvvəlki illərdə
ata-babalarının Xoruzlu kəndindən olan köhnə
dostu Gəray bəyin mal-qarasına baxıb, onun sərkarı
olub. Gəray bəyin 40 nəfərə yaxın
işçisini idarə edən Lətif hələ gənc
yaşlarından öz işgüzarlığı ilə
yerli camaatın hörmətini qazanır. Sovet hökuməti
Gəray bəyi də həbs etdikdən sonra Lətif yenidən
öz qohumlarının yanına qayıdıb yenicə
yaranan “Baş sovet” kolxozunda işləməyə
başlayır və bir qədər sonra məsul vəzifələrə
irəli çəkilir. Həmin
illərdə uzaq qohumu Müşkünaz xanımla ailə
qurur.
Elat camaatı heyvandarlıqla dolanmağa
adət etdiyindən o zaman bir çox əzab –əziyyətə
qatlaşır. Hətta yaylağa buraxılmadıqlarına
görə neçə –neçə adam qızdırma xəstəliyinə tutulur.
Bakıdan gələn həkim
komissiyası belə qərara gəlir ki, camaat uzun illər yaz-yay
aylarını yaylaqlarda
keçirdiyinə görə bu prosesi birdən –birə dayandırmaq
olmaz. Ona görə də elə şərait
yaradılmalıdır ki, camaat həmin aylarda yaylağa gedə
bilsin. Çox keçmədən “Baş sovet” kolxozu
maldarlıq –taxılçılıq kolxozuna çevrilir.
Qaratəpədə bu kolxoz üçün əkin sahəsi
ayrılır. Lətif kişi bu dəfə həmin kolxozda
heyvandarlıq sahəsində
çalışmağa başlayır. Tezliklə kolxozun
qoyunçuluq fermasına rəhbərlik ona həvalə
edilir.
Tərəkəmələr taxıl əkini
sahələrinə qoruqçu qoyub, qoyunu, mal-qaranı
yazın əvvəlində dağlara aparardılar.Lətif
kişi həmişə yaylaqda 2-3 alaçıq
qurdurardı. Adətən ağ keçədən qurulan
alaçıq qonaqlar üçün, qara alaçıqlar
isə öz külfəti üçün
hazırlanardı. Alaçıqlar qadınların gözəl
əl işləri-toxumaları və işləmələri
ilə bəzədilərdi. Onun məskunlaşdığı
Qaraarxac yaylağı sıldırım qayalarla əhatə
olunmuş düzənliklərdən ibarət idi.
Yaylaqdakı Sarı bulağın suyu buz kimi soyuq olardı.
Bulağın bir stəkan suyunu heç kim içib axıra
çıxa bilməzdi...Lətif kişinin yurd yerindəki
alaçıqlarından gül-çiçək ətri gələrdi.
Orada otlar saralana qədər güllü-çiçəkli
biçənək olardı. Heyvanlar, qoyun-quzular
alaçıqdan bir qədər aralıda saxlanılardı.
Dağa, yamaca çıxan uşaqlar dəstə-dəstə
çiçəklər yığar, güllərdən və
uzun otlardan çələng hörüb alaçıqdan
asardılar. Yaylaqda da fermanın işçiləri briqadalara
ayrılardı. Briqadalardan biri qoyun-quzulara, digəri isə
iribuynuzlu heyvanlara baxardı. Hər briqadada 2-3 çoban
çalışardı.
1939-cu ildə Lətif Salman oğlu “Baş sovet” kolxozunun sədri
seçilir. 1944-cü ildə isə təsərrüfatların
birləşməsi nəticəsində əmək fəaliyyətini
Puşkin adına kolxozda davam etdirir.
Mehdili kəndinin yerində əvvəllər
Yayhabəyli, Mehdili və Diləli kəndləri olub.
1937-38-ci illərdə bu kəndlərin hər birində 20-25
ev vardı. Sonralar ağır vergi tətbiq olunduğundan
camaat bir –birindən ayrı düşdü,
qaçaqçılıq etdi və s. Müharibə illərində
isə vəziyyət daha da pisləşdi. Hazırda Diləli
və Yayhabəyli kəndindən burada yaşayan olmasa da,
Mehdilidən cəmi 10 evin əhalisi bütün əzab –əziyyətlərə
dözüb öz yurdlarını tərk etmədilər.
Qeyd edim ki, indiki Mehdili kəndinin cənub hissəsi təklə
torpaqları idi. Bu gün qonşu Hacalıda, Qazaxlarda və Bəcrəvanda,
Soğanverdilərdə, Ərəbşərəflidə, Gərənədə
və.s. kəndlərdə də təkləlilər
yaşayırlar. Hacı Lətif kişinin qohum –əqrabası,
dayıları-Hacı Qaraş, Hacı Atakişi, Hacı
Qasım, əmisi Hacı Mirzə, Hacı Bilal, Tapdıq, Lələkişi
və başqaları keçmişdən qonşu Qazaxlar kəndinin
yuxarı hissəsində yurd salmışdılar. Onlar var
–dövlətlərindən xeyriyyə işlərinə də
sərf edərdilər. Hələ Lətif kişi təzə
dünyaya gələndə dayısı Hacı Qasım
Qaraarxacda körpü saldırmışdı. Həmin
körpü Hacı Qasım körpüsü
adlanırdı.
Cavanlıqda Lətif çox igid, qorxmaz, cəsur
bir adam idi. Onun Səmənd adlı atı yaylaqda keçirilən
yarışlarda həmişə öndə gedər və
sahibinin başını uca edərdi. Ona görə də
Yevlaxdan o tərəfə qız köçürən analar
çox istəyərdilər ki, gəlinin gərdəyini Lətif
kişi aparsın. Hamıdan öndə oğlan evinə gəlib
çatan Lətif kişiyə müxtəlif hədiyyələr
verərdilər. Bir gün qonşu kənddən 3 nəfər
al-dil olub Səməndi oğurlamaq qərarına gəlir. Həmişə
ayıq –sayıq olan Lətif həmin
gecə fürsəti əldən verməyib
oğrubaşının atının cilovundan
yapışır. Onun qolunu güllə ilə yaralasalar da,
cilovu əldən buraxmır və atasını köməyə
çağırır. Oğrubaşı atdan
düşüb qaçmağa məcbur olur. Səhəri Lətifin
adamları atı qabağa buraxaraq arxasınca gedib
oğrubaşının evinə çıxır və ona
yaxşı “dərs” verirlər.
Həmişə öhdəsinə
götürdüyü işi bacarıqla yerinə yetirən,
xeyirxah əməllər sahibi olan Lətif kişi özündən
sonrakı nəslə Mehdili kəndi adlı bir miras qoyub. Tərəkəmə
camaatı maldarlıqla məşğul olduğundan yayı
yaylaqda, qışı qışlaqda keçirərdi. Sovet
hökuməti qurulduqdan sonra isə onlar oturaq həyat tərzinə
alışdılar. Lətif kişi həmin illəri belə
xatırlayır: “1948-1949-cu illərdə Lənbəran kəndində
qoyunçuluq fermasının müdiri idim. Xanağalıdakı ferma müdiri
özünə qəsd etdiyindən oradakı mal-qaranı da
mənə təhvil verdilər. Bir ilə yaxın həmin kənddə
yaşadım. Ətraf əraziyə, məhsuldar torpaqlara
çox yaxşı bələd idim. Ona görə də
qonşu Mehdili kəndinə gəlib orada məskunlaşmağa
qərar verdim. O zaman cəmi 5-6 evdən ibarət kənddə nə su, nə
işıq, nə yol vardı. Müxtəlif səbəblərdən
yerli camaat dağılışıb getmişdi. Mən həmin
5-6 ailəni bir yerə yığıb söz verdim ki, kənddə
hər şey olacaq. İlk növbədə artezian quyusu
qazdırıb kəndə su çəkdirdim, kəndin
yollarını bərpa etdirdim və s. Yavaş-yavaş qohum-əqraba
ətrafıma yığışmağa başladı.”
Vaxtilə 100 evli Təklə adlanan Mehdili kəndi gündən
–günə böyüyür, inkişaf edir. Lətif
kişinin əsasını qoyduğu Mehdilidə bu gün bir
çox sosial obyektlər fəaliyyət göstərir.
Lətif kişinin və onun həyat
yoldaşı Müşkünaz xanımın xəmri necə
deyərlər, bir yerdə yoğrulmuşdu. Kiminsə toyunu
eləmək, kiminsə yasını yola vermək və digər
xeyirxah işlər onların hər ikisinin qanındaydı.
Aclıq illərində Xanağalı kəndindəki
kasıb bir ailədə iki əkiz uşaq doğulmuşdu.
Müşkünaz xanım yetim Usubun ailəsinə necə
kömək etmək barədə Lətif kişi ilə məsləhətləşib onlara
bir sağmal inək göndərdi
ki, ailə qışdan sağ –salamat çıxsın.
O vaxtlar hazır paltar satılmırdı.
Edilxan adlı bir dərzi tikiş maşınını
ulağa yükləyərək oba –oba gəzər,
adamların üst – başını təzələyərdi.
Hərdən o, Lətif kişinin evində adamları qəbul edib yola salardı. Tezliklə
Müşkünaz xanım da bu sənətə yiyələndi
və İrəvandan alıb gətirdiyi Zinger adlı tikiş
maşını ilə övladlarına pal-paltar tikməyə başladı. Xeyirdə-
şərdə qohumlardan elə bir adam olmazdı ki, onun
tikdiyi paltardan geyinməsin. Hətta obadakı qohumların
qızları gəlinlik paltarlarını da
Müşkünaz xanıma tikdirərdilər. Təzə gəlinləri
qonaq çağırıb onlara qızıl onluq, yaxud
damazlıq inək bağışlamaq bu ailədə adət
halını almışdı. Onlara gələn balaca
qızlara isə ya ipək yaylıq, yaxud şal hədiyyə
verilərdi.
Lətif kişi
və Müşkünaz
xanım qonaq –qara sevən adamlardı. Həyətlərində
böyük ağ samovar daim qaynar olardı. Hər gün bir
qarış ağ sac yuxası bişirilərdi. Ona görə
də arandan və ya kənardan yaylağa gələnlər
birinci növbədə onların
alaçığını soraqlayardı.
Lətif kişinin və
Müşkünaz xanımın əvvəlcə 5
qızı dünyaya gəlib. Hamı deyirdi, Lətif
kişini qız basıb. Qara qızlar yetimin çörəyini
yedi qurtardı. Mənsumə nənə hətta onlara gələndə
hölündən çörək
də yeməzmiş. Mələk nənə bacıları
bulaq başına göndərib tapşırardı ki, çay
daşını, çaylaq daşını bir –birinə
vuraraq desinlər: Ağ daş, qara daş, allah bizə bir
qardaş. Sanki beş bacının duası qəbul olundu. Lətif
kişinin ailəsində oğlan uşağı dünyaya gəldi.
40 gün ərzində qohum –əqraba 50 qurban kəsdi. Göz
aydınlığına gələn
aşıqlar öz dəstəsiylə bir həftə
yaylaqda qalıb çalıb oxudular. Müşkünaz
xanım sonra yenə üç qız, bir oğlan
dünyaya gətirərək Qəhrəman
ana oldu.
Lətif kişi və onun ailəsi
axırıncı dəfə 1986-cı ildə Qaraarxac
yaylağında olub. Sarıbulaq dərəsinin yanı
onların yurd yeri idi. Sarıbulağa tez –tez
tanınmış adamlar gələrdi. Həmişə
qonaq-qaralı olan Salmanovlar ailəsinə bir dəfə xalq
şairi Bəxtiyar Vahabzadə təşrif gətirmişdi.
Bəxtiyar müəllim Kəlbəcər rayonunun rəhbər
işçiləri və Bakıdan gələn həkimlərlə
birlikdə Lətif kişinin qonağı olmuşdu. Çay
süfrəsi arxasında çoxlu söhbət eləmişdilər.
Şair onları yaylaqda necə dolandıqları barədə
sorğu-suala tutmuş və burdan maraqlı təəssüratlarla
ayrılmışdı. Şairin gəlişi, onunla
görüş Lətif kişi və onun ailəsi
üçün əsl bayram olmuşdu.
Yaylaq həyatı ilə bağlı
şirin xatirələr söyləməkdən doymayan Lətif
kişi arada dərindən köks ötürür, bir vaxtlar
at oynatdığı yerlərin indi erməni tapdağı
altında qaldığına görə təəssüf
hissi keçirir. İşğal altında olan
torpaqlarımızı geri qaytarmaqdan ötrü xalqımızı
birliyə səsləyən Lətif kişi deyir:”Vaxtilə
erməni quldurları ilə mübarizə aparan Sultan bəy
Quşçu Pilək davasında Təklə camaatını
da köməyə çağırmışdı. Təkləlilər
bir dəstə atlı ilə onun köməyinə gedirlər.
Çalbığ Məhəmməd, Fərman Yayha oğlu, Fərman
Bəylər oğlu, Kazım və başqaları da
onların arasında idi. Təkləlilər silah-sursat almaq məqsədilə
Sultan bəyə 800 qoyun da aparmışdılar. Başıkəsiyin
ətəyində yığıncaq keçirən Sultan bəy
Andronikin dəstəsinin Zabux dərəsindən Qarabağa
keçmək niyyətində olduğunu və bu məqsədlə
çoxlu döyüşçü topladığını
bildirdi. Elə oradaca köməyə gələn qonşu kəndlərin
bir çox sakininə silah-sursat paylandı. Bu zaman nədənsə
Təklə camaatı yada düşmədi. Arada inciklik
yaranmasına baxmayaraq təkləlilər həm
döyüş zamanı, həm də yaralıların
döyüş meydanından çıxarılmasında fədakarlıq
göstərdilər. Ermənilər Zabux dərəsində
böyük itkiyə məruz qalıb geri çəkildilər.
Döyüşdən sonra Çalbığ Məhəmməd
Sultan bəyə demişdi:”Təkləlilərə
barmaqarası baxmayın, bizə patrondaş verilməsə də
döyüşdə axıradək iştirak etdik”.
Lətif kişi kimi Müşkünaz
xanım da kolxoz quruculuğunun fəal
iştirakçılarından olub. On övlad
böyüdüb, boya-başa çatdıran
Müşkünaz xanım onların təhsilinə də
xüsusi diqqət göstərirdi. O, Xocalı hadisələri
zamanı bir ağbirçək kimi oğlu İsgəndərin
dəstəyi ilə kənd camaatını bir yerə
yığıb rayondakı peşə məktəblərində
məskunlaşan qaçqınlara hər cür köməklik
edərdi. Bundan əlavə Qəhrəman
ana kimi zamin duraraq neçə –neçə adamı həbs
olunmaqdan qurtarmışdı. 2002-ci ildə İsgəndərin
vaxtsız vəfat etməsi
Müşkünaz xanımı və ümumiyyətlə,
Salmanovlar ailəsini çox sarsıtdı. Atasının
xeyirxah əməllərini davam etdirən İsgəndər
Mehdilidə orta məktəbin tikintisi üçün
böyük təşəbbüs göstərmiş və
bununla əlaqədar sənədlərin təsdiqi
üçün dəfələrlə aidiyyəti
orqanlara müracıət
etmişdi. O, kəndə yeni artezian quyusu qazdırmış,
yolları abadlaşdırmışdı. Atası ilə
birlikdə rayon rəhbərliyinə müracıət edərək
qəbirstanlıq üçün aldığı ərazidə
abadlıq işləri gördükdən sonra
özünün ora “ilk səfər” etməsi onu tanıyıb
bilənlər üçün, bütün təkləlilər
üçün çox dəhşətli bir hadisə idi.
Bundan sonra üzü gülməyən Müşkünaz
xanım 2009-cu ildə
dünyasını dəyişdi. Onun dəfni zamanı Lətif kişi
özü qəbirə girib həyat yoldaşını
torpağa tapşırdı. Yaşının bu vədəsində
dəfn və yas mərasimlərini özü axıradək
yola verdi. Heç kim inanmırdı ki, yorulub-usanmaq bilməyən
Lətif kişinin 109 yaşı var...
Ondakı
həyat eşqi doğrudan da
insanı heyrətə gətirir. Lətif kişi 1997-ci ildə
97 yaşında Həcc ziyarətinə getmişdi. O, Azərbaycandan
həcc ziyarətinə gedən ən yaşlı insan kimi bu
gün də xatırlanır. Kənd camaatı
müşkül bir məsələ ilə
qarşılaşanda ona üz tutur. Lətif kişi də
qabağa düşüb camaatın problemlərini rayon rəhbərliyi
qarşısında qaldırır, əksəriyyətinin həllinə
nail olur. El ağsaqqalı kimi küsülüləri
barışdırır, kimsəsizlərə əl tutur.
Çətinliyə düşən insanlar onun
qapısını döyür, ondan kömək umur, məsləhət
alırlar. Onu bu yaşa çatdıran qəlbindəki,
canındakı həyat eşqidi. Və yəqin ki, bir də camaatın alqışı,
duasıdı.
Süleyman
Əlisa
525-ci
qəzet.- 2013.- 16 iyul.- S.8.