Təsviri sənətimizin
görkəmli tədqiqatçısı
Sizə
zamanında milli incəsənətimizin “keşiyini” ləyaqətlə
çəkmiş sənətşünaslıq elmləri
doktoru, professor Nurəddin Həbibov haqqında söz
açmaq istəyirik. Bu da səbəbsiz deyil. Mənalı həyatının
yarım əsrdən çoxunu Azərbaycan təsviri sənətinin
tədqiqinə və təbliğinə həsr etmiş Nurəddin
müəllimin bu il anadan olmasının 90 ili tamam olur. Bu
yazıda məqsədimiz həm də həmin tarixə əlaqədar
qurumların layiqli münasibət
bildirəcəklərinə ümid bəsləməklə
yanaşı, görkəmli alimin
zəngin yaradıcılıq yoluna işıq salmaqdır...
Əgər
desək ki, “sənətşünas” adı bütün dövrlərdə cəmiyyətdə hörmətlə
qarşılanıb, yəqin ki, yanılmarıq. Bu ada yönəli
sonsuz diqqətin də mövcudluğu danılmazdır. Belə ki, hamı sənətşünasdan
sənətlə bağlı ən maraqlı, ən
obyektiv fikir eşidəcəyinə
inamlıdır. Mahiyyətcə ədalətli olan bu fikir
çoxunda rəğbət oyatsa da, insanların bir qismində
onu söyləyənə qarşı qıcıq, nifrət
də yarada bilər. Bəlkə elə bu səbəbdən
də bu peşənin dalınca gedən, onu həyat amalı
hesab edənlər barmaqla sayılan qədər olur.
Onların son nəticədə cəmiyyətdə birmənalı
olaraq qəbul olunanı isə lap az olur. Çünki özündə əslində
“şair, folosof və cəngavər” istedadını və təpərini
birləşdirən sənətşünas-tənqidçi
olmaq həqiqətən də çətindir. Tərifi deməyə
nə var ki... Amma heç kim tənqid
edib “pis kişi” olmaq istəmir.
Sovet dönəmində Azərbaycanda yenicə
formalaşmağa başlayan sənətşünaslıq
elmində də bunu müşahidə etmək mümkün
idi. Bu gün artıq dünyasını dəyişən sənətşünaslarımızın
yaşlı nəslinin fəaliyyətinə qiyabi olaraq
göz qoysaq, onda çoxlarının “pis kişi” olmamağa
çalışmasının, “edam kötüyü”ndən
qaçmasının şahidi olarıq. İmanımı
yandırıb bunun məqsədli və yaxud məqsədsiz edildiyini deyə bilməkdə bir qədər
çətinlik çəkirəm. Hər halda gəldiyimiz qənaətlər
açıq görünənlərə rəğməndir.
Rasim Əfəndiyev və Məmmədağa Tərlanovun əsasən
dekorativ-tətbiqi sənətə, Adil Qazıyev və Kərim
Kərimovun qədim miniatür sənətinə, Mürsəl
Nəcəfovun xarici səfərlərinin şərhinə həsr
etdikləri yaradıcılıq yolu da bunu təsdiqləyir.
Bununla heç də onları bu sahələrə
bağlandıqlarına görə günahlandırmaq fikrində
deyilik. Ancaq etiraf edək ki, yaradıcılıqları
artıq tarixə qovuşmuş müxtəlif qədim və
müasir sənətkarlar barəsində ən sərt fikirlərin
səslənəcəyi
(heç vaxt onlar bunu da etməyiblər)
qarşılığında onlara onsuz da heç kim heç
bir irad tutmayacaq, cavab verməyəcəkdi. Amma bəlkə də
vaxtında həmin sənətşünaslar rayon-rayon, kənd-kənd
gəzib qədim bədii sənətkarlıq nümunələrini
toplayanda onların inkişafının artıq “dalana” dirəndiyini,
mövcud durumunun xoşagəlməz olduğunu da dilə gətirsəydilər
bu gün həmin sənət sahələrinin
acınacaqlı durumuna şahidlik etməzdik. Belə ki,
hazırda qədim bədii sənətkarlığın məqsədli
şəkildə inkişafı demək olaraq unudulub.
O
vaxtlar – təhsil sonrası Nurəddin
Həbibovun artıq “inhisara” alınmış sənətşünaslıqda
payına müasir təsviri sənətin tədqiqinin
düşməsinin şüurlu seçim olduğunu da deməkdə
bir qədər çətinlik çəkirik. Belə ki, Nurəddin
müəllimin özü də köhnə mövzulara biganə
deyildi. Onun 40-cı illərdə sevimli universitet müəllimi
Mikayıl Rəfilinin təşəbbüsü ilə
“Nizami” almanaxı üçün
“Nizami sənət və sənətkarlıq
haqqında” sanballı məqalə yazması da bunu təsdiqləyir.
Bununla belə, hər halda yuxarıda qeyd etdiyimiz
“bölgü”nün qarşılığında Akademiyanın
Memarlıq və İncəsənət İnstitutunun “tədqiqat
süfrəsində” yalnız müasir mövzu
qalmışdı. Başqa sözlə desək, özgə
seçim də yox idi. Ona
görə də göz açıb Şeyx Cüneyd
türbəsinin (XVI əsr) gözəlliyindən zövq alan
“kənd uşağı”nın
( bu abidə Nurəddin müəllim doğulduğu kənddə
yerləşir) mükalimə və mübahisə aparmasına lüzum da
qalmamışdı. Onu xarakter etibarilə təvazökar və
çox təmkinli, başı
aşağı insan kimi tanıdığımızdan
inanırıq ki, o, zamanında tuş gəldiyi bu olayı
da “alın yazısı” kimi qəbul
edib. Amma onunla davamlı ünsiyyətimizin qarşılığında
görkəmli alimin bu
seçimdən heç də narazı qalmadığına
da əmin olmuşduq. Təbii ki, əsas məsələ nədən
yazmaq yox, necə yazmaqdı...
Bu
gün hər azərbaycanlıya
bir millət kimi qürurlanmağa əsas verən, çoxəsrlik
tarixə və zəngin bədii
ənənələrə malik milli təsviri sənətimiz
çox təəssüf ki, ötən dövrlərdə
arzulanan dərəcədə tədqiq olunmayıb. Sadiq bəy
Əfşarın (XVI əsr) əsasını qoyduğu sənətşünaslıq
elmi demək olar ki, diqqətdən kənarda
qalmış, yalnız ölkəmizin
sovetləşməsindən sonra əsaslı olaraq inkişaf
etdirilməyə başlamışdı. Sənətşünaslığımızın
yenidən dirçəldilməsini təşkil edən
ötən bir əsrdə Azərbaycan incəsənətinin
öyrənilməsi və təbliği sahəsində
uğurlu addımlar atılıb desək, yanılmarıq. Bu
gün biz Azərbaycan təsviri sənətinin ölkəmizdə
və oun hüdudlarından çox-çox uzaqlarda
tanınmasında heç
şübhəsiz sənətşünaslığımızın
yaşlı nəslinin nümayəndələrinə – Adil
Qazıyev, Lətif Kərimov, Kərim
Kərimov, Məmmədağa Tərlanov, Natalya
Miklaşevskaya, Paşa Hacıyev, Mürsəl Nəcəfov,
Cəmilə Novruzova və Rasim
Əfəndiyev kimi sənətşünaslarla yanaşı həm
də Nurəddin Həbibova minnətdar olmalıyıq.
Onların hər biri sovet dönəmində və müstəqillik
illərində rəngkarlıq, qrafika, heykəltəraşlıq
və dekorativ-tətbiqi sənətin tədqiqi və təbliği
istiqamətində yaddaqalan
işlər görüblər. Belə elmi
araşdırmaların nəticəsində Azərbaycan təsviri
sənətinin qədim tarixi öyrənilməklə
yanaşı, həm də bu şərəfli mənəviyyət
tariximizin yaradıcıları olan sənətkarların hər
birinin milli mənəvi saxlancımızı zənginləşdirən
bədii töhfələrinə elmi dəyər verilib. Bu
alimlərin incəsənətimizin üzərinə məqsədli
şəkildə salınmış “fars”, “Qafqaz”, “erməni”
və s. xoşagəlməz damğaları aradan
götürmələri onların özlərinə beynəlxalq
miqyasda nüfuz bəxş etməklə yanaşı, həm
də milli mənəvi dəyərlərimizin özünəməxsusluğunu
təsdiqləməyə imkan verib. Təsviri sənətimizin
bilavasitə XX əsr mərhələsinin tədqiqində
Nurəddin Həbibovun (1923-2006) yaddaqalan rolu olub. Bu xidmətlərdən
danışmazdan əvvəl gəlin onun şərəfli
ömür yoluna qısa nəzər salaq...
Məlumat
üçün bildirək ki, Nurəddin Davud iğlu Həbibov
Qusar rayonunun Həzrə kəndində anadan olub. İkinci
cahan savaşının iştirakçısı olan N.Həbibov
rəssamlığa olan sonsuz sevgisinə rəğmən
müharibədən sonra əvvəlcə Azərbaycan
Dövlət Universitetində, 1947-1951-ci illərdə isə
Sankt-Peterburq (keçmiş Leninqrad) Dövlət Universitetinin
“İncəsənət tarixi” şöbəsində təhsil
alıb və bu ali məktəbi fərqlənmə diplomu ilə
bitirib. O, təhsilin başa vurduqdan sonra Əzim Əzimzadə
adına Azərbaycan Dövlət Rəssamlıq Məktəbində
pedaqoji fəaliyyətə başlayıb. Bir il sonra səmərəli
fəaliyyətinə görə onu SSRİ Rəssamlar
İttifaqının üzvlüyünə qəbul ediblər.
Həmin illərdə təsviri sənətin elmi cəhətdən
öyrənilməsinə marağı onu Azərbaycan Elmlər
Akademiyasının Memarlıq və İncəsənət
İnstitutunun aspiranturasına gətirib çıxarır və
1953-1956-cı illərdə burada təhsil alır. O, 1958-ci
ildə namizədlik, 1970-ci ildə isə doktorluq
dissertasiyalarını müdafiə edib. Elmi işlərini uğurla pedaqoji
fəaliyyətlə əlaqələndirən Nurəddin
müəllim 1984-cü ildə professor adına layiq
görülüb. Milli Elmlər Akademiyasında kiçik elmi
işçi kimi fəaliyyətə başlayan Nurəddin Həbibov
burada şöbə müdiri vəzifəsinə qədər
şərəfli yol keçib.
Professor
1973-1988-ci illərdə Ü.Hacıbəyli adına Azərbaycan
Dövlət Konservatoriyasında, 1995-ci ildən isə Azərbaycan
Dövlət Mədəniyyət və İncəsənət
Universitetində çalışaraq gənc kadrların
hazırlanmasına xeyli əmək sərf edib. Elmi fəaliyyəti
dövründə Nurəddin müəllim beş sənətşünaslıq
namizədi, səkkiz aspirant və dissertantın elmi rəhbəri
olub. Bundan əlavə o, Azərbaycan Respublikası Prezidenti
yanında Ali Attestasiya Komissiyasının eKsperti, Azərbaycan
Sovet Ensiklopediyasının incəsənət
redaksiyasının elmi məsləhətçisi, Azərbaycan
Rəssamlar İttifaqı rəyasət Heyətinin
üzvü və “Tənqid və
sənətşünaslıq” bölməsinin sədri, Memarlıq və İncəsənət
İnstitutunun, Azərbaycan Milli İncəsənət
Muzeyinin Elmi Şurasının üzvü kimi şərəfli
vəzifələrin də layiqli daşıyıcısı
olub.
Bütün
həyatı boyu yaradıcılıq fəallığı
nümayiş etdirməsi, mətbuat və digər kütləvi
informasiya vasitələrində təsviri sənətin təbliği
ilə davamlı olaraq məşğul olması onu həmyaşıd həmkarlarından həmişə
fərqləndirib. Bir çoxları kimi o,
yaradıcılıq fəaliyyətini yalnız
çalışdığı elmi müəssisənin
planları çərçivəsində məhdudlaşdırmayıb.
Sənətşünasın təsviri sənətin
ayrı-ayrı sahələrində
çalışan müxtəlif yaşlı sənət
adamları haqqında yazdığı məqalələr də
bunu təsdiqləyir. Nurəddin müəllimin
respublikamızda və bir sıra xarici ölkələrdə
keçirilən elmi-praktiki konfranslarda incəsənətimizi
şərəflə təmsil etməsi də onun mənalı
ömrünün yaddaqalan səhifələrini təşkil
edir...
Bu il 90
illiyi tamam olan görkəmli sənətşünasın
dünyasını dəyişməsindən 7 il keçib.
Torpağın üzünün soyuqluğu, ötən bu
zaman kəsiyi qarşılığında belə o, yaddan
çıxmayıb. Heç şübhəsiz, bunu onun
yaxınlarının, dostlarının, həmkarlarının
yaddaşında iz buraxmış işıqlı əməlləri,
yaşayıb-yaratdığı illərdə
varlığını qabartmağa
çalışmaması, səbr və vicdanla öz peşəsinə
xidmət etməsi şərtləndirib. Onun yarım əsrdən
çox bir dövrü əhatə edən
yaradıcılığı, insan və sənətşünas
kimi yaşadığı ömür yolu bütün mənalarda taleyin bu
çətin və maraqlı peşəyə bağlayanlara
nümunə ola bilər.
Onun
tez-tez rəssam və heykəltəraşların
emalatxanalarına üz tutması və hər dəfə bu təması oxunaqlı məqalələrlə
ictimailəşdirməklə insanları yaradıcı şəxslərin
özünəməxsus dünyası ilə tanış etməsi,
ali məktəb auditoriyalarında yetişməkdə olan yeni
nəslə dünya və milli incəsənətimizlə
bağlı yaddaqalan məruzələri, sənət olayları,
sərgilərlə bağlı müzakirələrdə
obyektiv fikirləri ilə həmkarları arasında
seçilməsi və daha neçə-neçə insani və
alim məziyyəti ilə bizi hər yerdə onu axtarmağa
“məcbur” edirdi. Əgər
onun da yaradıcılıq taleyinə 40 illik sərt
ideologiyalı bir zaman düşdüyünü nəzərə
alsaq, demək lazımdır ki, bir alim kimi sənətkarlarımızın
“sosialist realizmi” bədii prinsipi çərçivəsinə
sığışmayan axtarışlarına dəstək
vermək, təbliğ etmək onun üçün də
çox çətin idi. Ancaq onun rəngkarlığımızın
təşəkkülünü əhatə edən tədqiqatlarında,
xüsusilə də görkəmli fırça ustaları
Mikayıl Abdullayev, Asəf Cəfərov, Səttar Bəhlulzadə,
Nadir Əbdürrəhmanov, Vəcihə Səmədova, Qəzənfər
Xalıqov, Əşrəf Murad oğlu və
başqalarına həsr etdiyi monoqrafiya, kitab və kataloqlarda
öz yaradıcılığında ənənə ilə
müasirliyi birləşdirən, yeniliyə, eksperimentlərə
can atan sənətkarların axtarışlarına dəqiq və
cəsarətli münasibət, dəstək hiss olunur. Onun
Salam Salamzadə, Tağı Tağıyev, Böyükağa
Mirzəzadə, Baba Əliyev, Rüstəm Mustafayev, Tahir
Salahov, Sadıq Şərifzadə, Həsən Haqverdiyev və s. rəssamlar haqqında yerli
və xarici ölkələrdə çap olunmuş məqalələri
də sənətşünaslıq elmimizə böyük
töhfədir. Nurəddin Həbibovun davamlı tədqiqatlarında
XX əsr Azərbaycan təsviri sənətinin, onun
aparıcı sahəsi sayılan rəngkarlığın
tarixi inkişaf yolu əhatəli elmi əksini tapıb. Bu
baxımdan onun “Sovet Azərbaycanının incəsənəti”
(1960), “Azərbaycan sovet rəssamlığı” (1966), “Azərbaycan
SSR-in təsviri sənəti” (1978), “Sovet Azərbaycanının
rəngkarlığı” (1983) kitabları xüsusilə diqqətə
layiqdir. Milli təsviri sənətimizin
tarixini öyrənməyi ilə yanaşı, o, həm də dünya incəsənətinin
təbliğində fəal iştirak edirdi. Onun “Rəssamlıqdan
söhbət”, “Bədii zövq haqqında”, “Təsviri sənət
haqqında”, “Mikelancelo” və s. kitabları bu sahədəki
boşluğu dolduran sanballı əsərlərdir.
...Elə
insanlar var ki, sağlığında ölməzlik
qazanır, öləndən sonra yaşamaq hüququ. Bunu
heç şübhəsiz həmin adamların
sağlıqlarında gördükləri işıqlı əməlləri
şərtləndirir. Qənaətimizcə professor Nurəddin
Həbibov da belə insanlardandır. Odur ki, bütün şərəfli
ömrünü milli təsviri sənətimizin tədqiqinə
və təbliğinə həsr edən Nurəddin Həbibovun
bundan sonra da zaman-zaman xatırlanacağına inamlıyıq.
Buna ilk növbədə onun bizə yadigar qoyub getdiyi zəngin
elmi irsi əsas verir...
Ziyadxan ƏLİYEV
525-ci
qəzet.- 2013.- 6 iyul.- S.29.