Etnik baxımdan zəngin bölgələrimiz-
Quba
Azərbaycan etnik tərkibi baxımdan da
dünyanın ən zəngin ölkələrindəndir.
Ümummilli lider Heydər Əliyev də əbəs yerə
demirdi ki, Azərbaycanın zənginliyi həm də burada
yaşayan müxtəlif xalqların sayının
çoxluğu ilə səciyyələnir.
Ölkəmizdə əsrlərdir
müxtəlif xalqların nümayəndələri əl-ələ,
çiyin-çiyinə dostcasına, qardaşcasına
yaşayırlar. Ölkənin bütün bölgələrinə
səpələnərək yaşayan etnik qruplar, azsaylı
xalqlar bəzi regionlarda xüsusilə üstünlük təşkil
edirlər. Tarixi proseslərin nəticəsi bir sıra
xalqların məskunlaşmasında da özünü
göstərib. Buna müvafiq olaraq bəzi etnik qruplar,
azsaylı xalqlar bəzi regionlarda pərakəndə, bəzilərində
isə sıx halda məskunlaşıblar. Azərbaycan
ümumiyyətlə, etnik cəhətdən zəngin ölkə
olsa da, bu etnik zənginlik çaları özünü bəzi
bölgələrdə, bəzi rayonlarda daha qabarıq şəkildə
büruzə verir. Yəni, bəzi ərazi vahidlərimizdə
etnik rəng özünü daha tünd çalarda göstərir,
bəzi etnik qruplar, bəzi xalqlar bir sıra rayonlarda daha
kompakt şəkildə yaşayırlar.
Etnik cəhətdən rəngarəng
palitranı xatırladan Quba rayonunun nadir etnosların
yaşadığı unikal kəndləri barəsində
oxucularımıza məlumat verəcəyimizi keçən
yazımızda qeyd etmişdik.
Yazımızın budəfəki
mövzusu Qubanın Xınalıq kəndi ilə bağlı
olacaq. Xınalıqlılar Azərbaycanın
ən qədim sakinlərindən sayılır. Bu etnos
dünyada yeganə dilə və yaşayış məskəninə
mənsubdur. Yəni dünyanın etnik xəritəsində
ancaq bir Xınalıq kəndi və yeganə xınalıq
dili mövcuddur ki, bu da Quba rayonuna məxsusdur.
Xınalıq Qafqaz Albaniyasının qədim
tayfalarından olub Şahdağ milli etnik qrupuna daxil olan unikal
xalqın məskunlaşdığı yaşayış məntəqəsidir.
Dünyanın ən yüksək yaşayış məntəqələrindən
biri (dəniz səviyyəsindən 2350 metr yüksəklikdə)
5000 illik tarixə malik olan Xınalıq fenomeni təkcə Azərbaycan
tarixində deyil, həm də bəşər tarixində ən
zəngin etnoqrafik dəyərlərdən biri, əfsanəvi
yaşayış bölgəsidir. Kiçik, lakin çox
ecazkar olan Xınalıq kəndini Qafqaz dağlarının
uca zirvəsində yerləşən amfiteatr kimi səciyyələndirirlər.
Xınalıq kəndinin əhalisinin
sayı təxminən 2000 nəfərə
yaxındır. Əhalinin əsas
məşğuliyyəti heyvandarlıqdır. Xalq sənətkarlığı
inkişaf edib. Son illərdə turizm inkişaf etməkdədir.
“Xınalıq” sözü oykonimdir.
Xınalıq adının onun tarixi ilə heç bir əlaqəsi
yoxdur. Kəndə Xınalıq adı onun
qarşısında yerləşən dağın günəş
çıxanda verdiyi rəngə uyğun olaraq verilib.
Xınalıq adı təxminən XIX əsrin 50-60-cı illərindən
sonra işlənir. Tədqiqatçıların fikrincə,
oykonim “xeni” sözündən və Azərbaycan dilində mənsubiyyət
anlayışı bildirən “-lıq” şəkilçisindən
düzəlib, “Xenidən olanlar, xenililər” mənasındadır.
Qədimdən indiyə qədər Xınalıq kəndi və
əhalisi özlərini “Kətş xalqı” (“Kədid” və
ya “kədtid”), öz kəndlərini isə “Kətiş”
adlandırırlar. Bu da çoxlu sayda “kətid”lərin
yaşadığı yer mənası verir. Bu sözlərin
mənası “müqəddəs” deməkdir.
Xınalıq barəsində əldə
olan tarixi tədqiqatlar sayca çox azdır. Tarixçilərin
ilkin araşdırmalarına əsaslansaq, Xınalıq kəndi
bizim eramızdan əvvəl salınıb. Əsasən
Xınalıq etnosunun və dilinin tarixi
araşdırmalarına və rəvayətlərə əsaslanan
tədqiqatçılar Xınalıq kəndinin tarixinin təxminən
5000 il olduğu ehtimal edirlər.
Xınalıqlılar özlərini Nuh
peyğəmbərin nəslindən olanlar kimi sayırlar.
Xınalıq kəndinin əsas və
aborigen sakinləri olan xınalıqlılar Qafqazda minilliklərlə
yaşayıb, öz dilini, adət-ənənələrini
qoruyub bu günümüzə qədər saxlayıb. Tarixən
xınalıqlılar, indiki Azərbaycan ərazisi sayılan
Qafqaz Albaniyasında yaşayan xalqların törəmələridir.
Qədim dövrlərdən bəri, indiki
xınalıqlıların həyat tərzində çox da
böyük dəyişikliklər baş verməyib.
Xınalıqlılar islam dinindən
qabaq bütpərəst olublar. Hazırda
xınalıqlılar İslam dininin sünni təriqətinə
mənsubdurlar. Lakin onların məişətlərində
dinə qədərki təbiətlə bağlı inanclar hələ
də qalmaqdadır. Məsələn, xınalıqlılar
arasında odla fala baxma ənənəsi bu gün də
yaşayır. Digər tərəfdən, Xınalıq kəndindən
4-5 kilometr qərbdə təbii yanar qaz çıxan, gecə-gündüz
yanan bir yer var ki, bura əhali tərəfindən “Atəşgah”
adlandırılır. Bu ziyarətgaha əsasən,
xınalıqlıların atəşpərəst olduğunu
qeyd edirlər. Mənbələrin verdiyi məlumata görə,
Azərbaycana ticarət və ibadət məqsədləri ilə
gələn hind atəşpərəstləri təkcə
Abşeronda deyil, eləcə də Xınalıq ərazisindəki
həmin “Atəşgah”da öz od allahlarına sitayiş
edirmişlər. Xınalıqda islam dini VIII-IX əsrlərdə
Əbu Müslim tərəfindən təbliğ olunmağa
başlanıb. Bu gün fəaliyyət göstərən
cümə məscidi də həmin dövrdə tikilib. Camaat
bu məscidi “Əbu Müslim məscidi” adlandırır.
Hazırda Xınalıqda əsasən 7 məscid fəaliyyətini
davam etdirir. Xınalıq əhalisi kənddə mövcud olan
bütün məscidləri də pir adlandırır. Məscidlər
evə bənzəyir və minarələri yoxdur.
Xınalıqlılar özləri-özlərinə
“kətdid” deyirlər ki, bu sözün mənası
“özümüzünkülər” deməkdir. Xınalıq
dilinin əsas daşıyıcıları da Xınalıq kəndinin
özündə yaşayan xınalıqlılardır.
Onların ümumi sayı 30 minə qədərdir. Onlardan təxminən
5 min nəfəri təmiz Xınalıq dilində
danışır. Xınalıq kəndinin əhalisi
dünyada ona heç oxşarı olmayan unikal bir dilə
sahibdir. Bu dili xınalıqlılar Kətiş dili
adlandırırlar. Kətiş dilini bəzi mütəxəssislər
Şimali Qafqaz ailə qrupunun Dağıstan dil ailəsinə,
digər mütəxəssislər isə bu dili Ural dil qrupuna
aid edirlər. Bundan öncə mütəxəssislər bu
dilin Qafqaz-Şahdağ dil qrupuna aid olması fikrini irəli
sürürlər. Lakin bütün mütəxəssislər
həmrəydir ki, bu dil ən qədim dil ailəsinə məxsus
dillərdən biridir. Alimlər belə bir maraqlı
mülahizə də irəli sürürlər ki,
Xınalıq dili Qafqaz Albaniyasının tərkib hissəsi
olan tuti tayfalarının dili ilə yaxınlıq təşkil
edir.
Xınalıq dilinin heç bir dialekt və
ləhcəsi yoxdur. Yeganə fərq Xınalığın
özündə kəndin yuxarı, orta və
aşağı hissələrində kompakt yaşayan
üç əsas nəsil arasında müəyyən
hallarda tələffüz zamanı danışıq dili fərqlənir.
Bu dildə ismin 18 halı vardır. Kətiş dili çoxsəsli
dil kimi 76 hərflə ifadə olunur. Bu dildə 28 sait var. Kətiş
dilində fellər həm cinsə, həm də insan və
heyvana görə fərqlənirlər. Məsələn,
“gedir” sözü qadın, kişi və heyvana görə
müxtəlif tərzdə səslənir.
Xınalıq həm də
uzunömürlülər məskəni kimi tanınır.
Bulaq suyu, dağ havası Xınalığı
uzunömürlülər diyarına çevirib. Teymur Bünyadov 1987-ci ildə dərc
olunmuş “Əfsanələr diyarı” adlı məqaləsində
onların bəzilərinin adlarını çəkir:
kişilərdən 132 yaşlı Hacı baba, 120 yaşlı
Hacı Nəzir baba, 117 yaşlı Molla Bəşir kişi,
115 yaşlı Şahbaz baba, 112 yaşlı Becan baba, 110
yaşlı usta Cəbrayıl, Hacı Sultan Əmir, Hacı
Soltan Əhməd; qadınlardan 107 yaşlı Əsmər və
Pəricahan nənə, 103 yaşlı Gülcənnət və
Əminə nənə və onlarca başqaları... Həmin
mənbədə daha sonra göstərilir ki, yaşları
90-nı keçib 100-ü haqlayanları isə sayı daha
çoxdur.
Xınalıq kəndi 2007-ci ildən
Dünya Abidələr Fondunun nəzarət edilən abidələr
siyahısındadır. Həmin siyahıda dünyada ən
çox təhlükə altında olan 100 abidə yer
alıb.
***
Bütün bunlar göstərir
ki, Tanrı Azərbaycan adlı bu məmləkətdən səxavətini və
lütfünü əsirgəməyib,
yeraltı və yerüstü sərvətlərlə
yanaşı, bir ölkə ərazisində
iç-içə qaynayaraq
qarışan, bir respublikanın bərabərhüquqlu
vətəndaşı kimi çiyinə-çiyinə
yaşayan dost xalqlar bəxş edib. Bu qiymətli bəxşişlərin
qədrini bilmək, qorumaq hər birimizin mənəvi borcudur.
(ardı var)
Sevinc
MÜRVƏTQIZI
525-ci
qəzet.- 2013.- 6 iyul.- S.22.