Zaman bu
şairi yetirməliydi
Peyğəmbərlərdən sonra
şairlərin Allaha yaxın hesab olunduqları haqqında
müəyyən mülahizələr mövcuddur. Allaha
yaxınlığı ilə seçilən şairlərdən
birinin də Zəlimxan Yaqubun olmasını söyləsək,
səhv etmərik. Çünki şair Allah tərəfindən
onun çiyinlərinə qoyulmuş ağır yükü
şərəflə daşıyır, xalqına, Vətəninə
sədaqətlə xidmət edir, həmişə də əqidəsinə,
amalına sadiq qalır. Məhz, bu məziyyətlərinə
görə də o, xalqın qəlbinə yol taparaq
onların sevimli bəndəsinə çevrilib. Bu
yaxınlarda “Vətən” nəşriyyatında nəfis tərtibatla
işıq üzü görmüş “Zaman bu kəsiri bitirməliydi”
(kitabın tərtibçisi və ön sözün müəllifi
Musa Nəbioğludur) adlı kitab da şairə olan bu
sevginin, məhəbbətin təsdiqidir. Haqqın, ədalətin,
gözəlliyin carçısı olan bu Tanrı əmanətindən
bəhs edən kitaba Z.Yaquba ithaf olunmuş irili-xırdalı
243 şeir daxil edilmişdir. Kitabın tərtibçisi M.Nəbioğlu
yazır ki, “bu kitaba daxil edilənlər Xalq şairi Zəlimxan
Yaquba ithaf olunmuş şeirlərin hələlik yalnız bir
hissəsidir”.
Kitabı
vərəqlədikcə şairə olan ümumxalq məhəbbətinin
bir daha şahidi oluruq. Şeirlərin tarixi və coğrafi
arealının genişliyi isə oxucunu təəccübləndirməklə
yanaşı, həm də valeh edir. Əmin olursan ki, Z.Yaqub bu
sevgini, məhəbbəti son illərdə deyil, gənc
yaşlarından
qazanmışdır. Bunu kitabda yer alan şeirlər də əyani
şəkildə sübuta yetirir. Azərbaycanın
müxtəlif bölgələrindən – Laçın,
Zaqatala, Kəlbəcər, Şamaxı, Zərdab, Qazax,
Ağstafa, Xaçmaz, Masallı, Tovuz, Ağsu, Culfa,
İmişli, Göygöl, Goranboy və s. rayonlarından, Gəncə,
Mingəçevir, Bərdə, Sumqayıt, Bakı kimi şəhərlərindən,
eləcə də Türkiyə, Rusiya, Cənubi Azərbaycan,
Dağıstan, Borçalı, Göyçə və s.
bölgələrdən şairə ünvanlanmış
şeirlər onun bir insan kimi xarakterindəki,
davranışındakı nəzakəti, həssaslığı,
kövrəkliyi, səmimiyyəti real şəkildə əks
etdirir.
Z.Yaqub
ilk növbədə gözəl bir Azərbaycan
ziyalısı kimi qəlblərdə özünə möhkəm
yer qazanmışdır. Onun incə, zərif
ruhlu şair-vətəndaş olmasını insanların
yaddaşından çıxarmaq, silmək
qeyri-mümkündür. Çünki o, həm vətəndaş,
həm də şair kimi Vətənin onun üçün
çox müqəddəs olduğunu əməlləri və
yaradıcılığı ilə sübuta yetirmişdir.
Vətən mövzusu şairin şeirlərinə zərrə-zərrə,
damcı-damcı hopub. Bu mənada onun Vətən
mövzusunda yazdığı şeirləri heç vaxt saxta
görünmür, şairin qəlbinin nurunu əks etdirir.
Z.Yaqubda etiqad və sədaqət duyğusu olduqca
güclüdür. O, özünü,
sözünün və taleyinin hökmünü duya bilən,
görə bilən şairlərdəndir. Şairin bu
ülvi duyğularını, doğma Azərbaycana bəslədiyi
səmimi məhəbbəti, sədaqəti görməmək,
duymamaq qeyri-mümkündür. Kitaba daxil edilmiş
şeirlərin böyük əksəriyyətində Z.Yaqub əsl
vətəndaş şair kimi səciyyələndirilir, onun
insani keyfiyyətlərinə geniş yer verilir. O.Əhmədoğlunun
“Zəlimxandan söz düşəndə” şeirində
oxuyuruq:
Bilirsən ki, qüvvət
nədir,
Bilirsən ki, qüdrət
nədir,
Duyursan ki, millət nədir,
Zəlimxandan söz
düşəndə.
Azərbaycan – görən
gözü,
Azərbaycan – ürək
sözü,
Azərbaycan – dünən
özü,
Zəlimxandan söz
düşəndə.
Osman
Sarıvəlli, Hüseyn Arif, Xəlil Rza Ulutürk, Nəriman Həsənzadə,
İsa Muğanna, Tofiq Bayram, Məmməd Aslan, Aşıq
Şəmşir, Aşıq Kamandar və başqa
tanınmış söz ustadları Z.Yaqubu milli-mənəvi
dəyərlərə, soykökünə, dostluğa sədaqəti
ilə seçilən, yaddaşına, bədii düşüncəsinə
söykənən şair kimi xarakterizə etmiş, nədən
və kimdən yazmasından asılı olmayaraq sağlam
ruhunu səfərbər etdiyini söyləmiş, onun hər
bir kəlməsində ürəyinin döyüntüsü
hiss olunduğunu bildirmişlər.
Xəlil
Rza Ulutürk Zəlimxan Yaqubun
yaradıcılığını belə qiymətləndirirdi:
“Zəlimxan yeganə şairdir ki, Azərbaycanda heç bir təbliğata
ehtiyacı yoxdur. Mən Zəlimxanı şeirimizin,
poeziyamızın, Azərbaycan xalqının
başucalığı hesab edirəm”.
Azərbaycan
xalqına həmişə başucalığı gətirən
Z.Yaqubu dədə Şəmşir də yüksək qiymətləndirmiş,
ustad aşıq şairi ilham mənbəyi, güvənc yeri
adlandırmışdır. Aşıq Şəmşir qoca
yaşlarında xəstələnəndə, bədbinliyə
qapılanda, qəm-qüssə onun qəlbinə hakim kəsiləndə
həmişə iki istedadlı şairi – H.Kürdoğlunu və
Z.Yaqubu xatırlamışdır. Bu iki şairdən hər
zaman sədaqət, məhəbbət və ehtiram duyduğunu
vurğulayan qocaman sənətkar H.Kürdoğluya
ünvanladığı “Sizə güvəndim” şeirində
yazırdı:
Canımı yüz yerdən
iynələr deşir,
Bir
fayda verərmi bu haray-həşir?!
Axır
günlərində biçarə Şəmşir
Bir sənə
güvəndi, bir Zəlimxana.
Azman aşığın Z.Yaquba sevgisi, məhəbbəti
sonsuzdur. Onun əhdinə-ilqarına,
sədaqətinə özü qədər inanır və
heç təsadüfi deyil ki, onu özünə oğul
bilir. Həkimin müalicəsindən, dəva-dərmanından
şəfa tapa bilmədiyini görən aşıq
dostlarının ona şəfa verəcəyinə inanır.
Odur ki, üzünü Zəlimxana tutub deyirdi:
Mənim
bu dərdimə
münasib dərman
İstəkli
dostlardı, sevdiyim insan.
Hüseyn
Kürdoğlu, oğlum Zəlimxan,
Səyavuş
Sərxanlı hardadı, gəlsin.
Z.Yaqubu yüksək qiymətləndirən,
onu “cahan”, “dünya sərvəti” adlandıran ağsaqqal
aşıq yazırdı:
Mən
səni qəlbimdə sanıram cahan,
Dünya
sərvətisən, ey əziz insan.
Şəmşir
sənin həvəsinlə, Zəlimxan,
Gözəl
desin nəğmələrin gerisin.
Sazlı-sözlü bir mahalın oğlu
kimi Z.Yaqub keçdiyi sənət məktəbinə,
aldığı ustad nəsihətlərinə hörmət
və ehtiramı ifadə etməyi hər fürsətdə
özünə borc bilib. Bu məziyyətlərinə görə də
tanınmış söz-saz ustaları şairi həqiqət,
ədalət mücəssəməsi, dərin kamallı,
xeyir əməlli, halal duz-çörəkli, qəddi-qamətli,
günəş camallı, incə qəlbli, Vətən,
el-oba həsrətli, söz sərrafı bir insan kimi səciyyələndirir
və onun heç vaxt unudulmayacağını uzaqgörənliklə
bildirirlər. Aşıq Kamandarın “Zəlimxan Yaquba”
şeirində oxuyuruq:
Bir haqq-ədalət
var, bir haqq divan var,
Haqq əmək
itirmir bil ki, heç zaman.
Sənin
xeyir əməlin çoxdu binadan,
Qalacaq
dünyada izin xan kimi.
Z.Yaqubun şeirlərindəki fikir
aydınlığı, hissi, səmimiyyəti,
istiqanlılığı, dilinin təmizliyi və rəvanlığı,
mövzunu qəlbində əridib poetik məhsula çevirmək
bacarığı, kövrək lirizm, bir sözlə, həyat
həqiqətləri ilə yaradıcılıq fantaziyasının
vəhdəti oxucuları çox razı salır.
Hansı mövzuda yazmağından asılı
olmayaraq onun şeirləri əsasən
axıcılığı, aydınlığı ilə
seçilir. Bu şeirlər müxtəlif
məzmunda olsa da, ümumi ahəngi, qayəsi şair qələminin
kamilliyini sübut edir. Şair hər
sözün qədrini bilir, onun lakonikliyinə,
obrazlılığına xüsusi diqqət yetirir. Təsadüfi
deyil ki, kitaba cəm olunmuş şeirlərin böyük əksəriyyətində
şair “söz ordusunun komandanı”, “şeir
ocağının alovu”, “sözdən qala tikən ustad”, “sinəsi
el sözünün xəzinəsi şair”, “söz
mülkünün Koroğlusu”, “sözləri nur saçan
çıraq”, “söz sərdarı Zəlimxan”,
“sözün sərrafı, sazın Allahı”, “sözü
çiçək kimi qoxlayan şair”, “sözü sözlər
cövhəridi”, “sözü axır damarlara qan kimi”, “sözdən
hörgülənmiş bir qala”, “tükənməz kəlamdır,
sözdür Zəlimxan”, “sözü şirin beçə
balı”, “sözün mizan şairi”, “sözün keşiyində
şam kimi yandı”, “söz çələngi bu torpaqda sərgidir”
və s. kimi səciyyələndirilir, onun söz xiridarı,
söz məftunu olduğu vurğulanır.
Sözü
düzür düzüm-düzüm, sədəf edir,
Sözü
süzür, şərbət dolu qədəh edir.
Sözü
sözə məqamında hədəf edir.
(H.Hacısoy)
Hamı
şahiddi ki, dediyi hər söz,
Göylərdən,
o əzəl binadan gəlir.
(B.Vüsal)
Sözü
çiçək kimi qoxlayan şair,
Şeirin
– gül şirəsi, dəftərin – pətək.
Tanrının
haqq adlı zərif sözünü,
Tanrı
yaşadacaq qiyamətədək.
(R.Hümmət)
Təbii ki, Z.Yaqub doğulub boya-başa
çatdığı doğma Borçalıya, elə-obaya
vurğunluğunu heç vaxt gizlətmir, onun şeirlərində
bu ulu diyarın qədimliyinə, müdrikliyinə
heyranlıq və pərəstiş aydın hiss olunur.
Odur ki, qoynunda boy atdığı mahalın
bütün çalarları onun
yaradıcılığının tərkib hissəsinə
çevrilib. Bu rəngarəngliyi oxuculara
çatdırmaq üçün bütün poetik
gücünü səfərbər edib. Şairin
bu şərəfli işin öhdəsindən uğurla gəldiyini
ona ithaf olunmuş şeirlərdə aydın sezmək mümkündür.
Şeirlərdə Z.Yaqub ulu Borçalının mərd,
şanlı, şərəfli kişilərinin
davamçısı, sazın, sözün bilicisi, haqq, ədalət,
həqiqət carçısı, ilhamlı, kamallı sənət
sahibi, həyat, təbiət vurğunu, el, dost
qayğısı çəkən sədaqətli insan,
gözəllik aşiqi, yurd başını uca edən
övlad, duz-çörəkli, halal süfrəli ailə
başçısı, mehriban, qayğıkeş ata,
tanrının himayəsinə sığınan bəndə,
Allah tərəfindən Azərbaycan xalqına ərmağan
edilmiş ilahi təbə malik şair və s. kimi təqdim
olunur.
Zaman bu
kəsiri bitirməliydi,
Vaqifi
bu günə gətirməliydi.
Sazı
şeirimizlə öpüşdürməyə,
Bir
şair Zəlimxan yetirməliydi.
(Xəlil
Rza)
Sözün
sərrafıdı, sazın Allahı,
Dağıdır
dərdlidən fəğanı, ahı.
Şeir
meydanına şairlər şahı,
Haqqın
fərmanilə Zəlimxan gəlib.
(Z.Xəlilov)
Qalxar sərt
yoxuşu gülün xətrinə,
Çevrilər
leysana selin xətrinə.
Əgər
lazım gəlsə, elin xətrinə,
Ölümə
gedəndi Zəlimxan Yaqub.
(İ.İsmayılzadə)
Xalq şairi çağdaş Azərbaycan
poeziyasını rəngarəng poetik nümunələrlə
zənginləşdirən istedadlı sənətkarlardan
biridir. O, insan psixologiyasına dərindən bələd
olan sənətkar kimi həmişə mühiti, oxucuların
marağını nəzərə almış, nəyə və
necə xidmət etməsini uzaqgörənliklə müəyyənləşdirə
bilmiş və oxucularının ədəbi
zövqünü formalaşdırmağa nail olmuşdur. Bu
keyfiyyətlərinə görə də onun hər bir yeni
şeirini böyük maraqla gözləyən oxucular
şairin səhhətində yaranmış problemlərə
görə böyük narahatlıq hissi keçirmiş,
şairin tezliklə sağalması üçün ulu
Tanrıdan ömür arzulamışlar:
Nə əl
çatır, nə ün yetir,
Qürbətdən
salamat gətir.
İmam
Hüseynə xatir
Rəhm
et məsum cana, Allah,
Qıyma
Zəlimxana, Allah.
(T.İman)
Bölünər
dağların bağrı,
Çəkə
bilməz belə ağrı.
On iki
imam, a bir Tanrı,
Zəlimxandan
şad xəbər de.
(S.Buta)
Nə qədər
tufan qopardın,
Əhlimanın
bağrın yardın.
Vurğunu
vaxtsız apardın,
Zəlimxana
dəymə, fələk.
(Aşıq
Əhliman)
Z.Yaqubun ədəbi irsi bir növ müxtəsər
poetik Azərbaycan ensiklopediyası təsiri
bağışlayır. Onun
şeir və poemalarında ölkəmizin gözəl mənzərələri,
tarixi abidələri və şəxsiyyətləri, məşhur
qəhrəmanları, saz və söz ustadları, folklor
motivləri bu günümüzlə çox aydın şəkildə
vəhdət təşkil edir. Kitaba daxil edilmiş
şeirlərdə də Z.Yaqub orijinal əsərlər yazan
bir sənətkar kimi səciyyələnir, kəlmələri
ilə, ilhamıyla möcüzələr yaradan şair
olduğu vurğulanır:
Borandımı,
tufandımı, seldimi,
Kəlmələri
incidimi, ləldimi?!
O tay deyən, bu tay deyən dildimi,
Aləm
bilir möcüzədi Zəlimxan.
(S.Məmmədov)
Yüksək vətədaşlıq ləyaqəti
ilə ucalığa yüksələn və bu ucalıqdan
heç vaxt enməyən sevimli şairimiz Z.Yaqubun hələ
bundan sonra da yeni-yeni zirvələr fəth edəcəyini əminliklə
söyləmək olar.
Razim Məmmədov,
Filologiya
üzrə fəlsəfə doktoru, dosent
525-ci qəzet.- 2013.- 6 iyul.- S.19.