İslamafobiya
kimə və nəyə xidmət edir?
XXI yüzillik geosiyasi mühitə yeni
trendlər dövrü kimi daxil olmuşdur. Sosialist blokunun
süqutundan sonra belə bir mənzərə
yaranmışdır ki, artıq dünya
birqütblüdür və qlobal miqyasda qarşıdurma
üçün səbəblər ortadan
qalxmışdır. Məhz bundan sonra geosiyasətdə yeni
bir trendin gündəliyi zəbt etdiyinin şahidiyik. Bir tərəfdən
dini ekstremizm, islam və terror, islam və demokratiya Qərbin mətbuat
orqanlarının əsas mövzusuna çevrildi. Digər tərəfdən
isə Avropa ölkələrində müsəlman miqrantlara
qarşı artan aqresiya və dünya üçün “təhlükə
mənbəyi” kimi təqdim olunan müsəlman ölkələr
dövrün nəbzini təyin etməyə başladı.
Bu baxışların fonunda Qərb-islam
münasibətlərini əksər tədqiqatçılar
iki prizmadan qiymətləndirirlər. Birincisi, Birləşmiş
Krallığın keçmiş baş naziri Marqaret
Tetçerin “düşməni olmayan ideologiya yaşaya bilməz”
fikri əsasında. İkincisi, isə islam artıq Qərbin
daxilində mühüm faktora çevrildiyindən Qərbin
islam qorxusu prizmasından. Sonuncu istiqamət özünü
islamafobiya meyllərində göstərir. Bu gün islamafobiya
müsəlman ölkələrinə qarşı yönəlmiş
bir alət olmuşdur. Qlobal miqyasda islami həyat tərzi təhlükə
mənbəyi kimi göstərilməyə
çalışılır. Lakin araşdırmalar göstərir
ki, islamafobiya meyllərinin arxasında dini düşmənçilikdən
çox siyasi səbəblər dayanır.
Qərb
– İslam dünyası münasibətlərinə tarixi
baxış
Qərb ilə müsəlman Şərqi
arasında münasibətlər tarixən öz ziddiyyəti
ilə seçilmişdir. İslam dini yaranandan bəri onun
davamçıları Qərbdə kafir olaraq qəbul edilirdi.
Uzun əsrlər boyu avropalı xristianlar da müsəlman
ölkələrində eyni cür
qarşılanmışdır. Həm islam
dünyasının intibah dövründə, həm də Qərbin
inkişafının yüksək mərhələsində
işğal, zorla dini qəbul etdirmə, müstəmləkə
siyasəti Qərblə müsəlman Şərqi arasında
münasibətlər üçün xarakterik olmuşdur. Hər
iki halda fərqli dinlərin daşıyıcıları
bir-biriləri üçün yad, bəzən də
düşmən kimi qəbul edilmişdir.
Bununla belə, Qərblə islam
dünyası münasibətlərində fərqli
yanaşmaya da diqqət çəkmək istərdik. Birincisi,
islam ölkələri coğrafiyasında tarixən mövcud
olan xristian icmalarına tolerant münasibət olmuşdur. Bunun
nəticəsidir ki, xristianlığın beşiyi olan
Yaxın Şərqdə xristian icmaları indi də öz
mövcudiyyətlərini saxlayırlar. Azərbaycan da daxil
olmaqla digər müsəlman ölkələrində də
min illərdir xristian dini daşıyıcıları
yaşamaqdadırlar.
Eyni tolerant yanaşmaya Qərbdə rast gəlmirik.
Məlum olduğu kimi, ərəb və türk
passionarlığı dövründə Kordova Xilafəti və
Osmanlı imperiyası zamanında Avropanın müəyyən
hissəsi islam mədəniyyətinin əhatə
dairəsinə daxil olmuşdur. VIII əsrdə Priney
yarımadasına ərəblərin daxil olması ilə XV əsrədək
burda islam dini hakim olmuşdur. Əndəlüs torpaqlarında bura gələn
müsəlmanlar, islamı sonradan qəbul edən yerli əhali
və xristianlar yanaşı yaşamışdır. Lakin 1492-ci ildə sonuncu müsəlman əyaləti
olan Qrenadanın süqutu ilə İspaniyada
qeyri-xristianların məhvinə yönəlmiş rekonkista
siyasəti Qərb sivilizasiyasının tolerant
olmadığını bir daha göstərdi. 1610-cu ilədək İspaniyada müsəlmanların
yaşayışına son qoyuldu. 1492-1610-cu
illər arasında müsəlmanların kütləvi
qırğını və mühacirəti nəticəsində
İspaniyanın əhalisi üç milyon nəfərə
qədər azaldı. Müsəlmanlarla bərabər yəhudilərin də
İspaniyadan qovulması Qərbin tarixən digər dinlərə
qarşı dözümsüzlüyünü bir daha təsdiq
etdi.
İspaniyadan başqa Portuqaliya, Cənubi
İtaliya, Malta da ərəb işğalı dövründə
islamlaşmaya məruz qalmışdır.
Müsəlmanlar bütün bu coğrafiyadan
tam sıxışdırıldılar. İslamı
sonradan qəbul edən əhalini inkvizisiya tonqalı aqibəti
gözləyirdi, ərəblər isə ümumiyyətlə
bu coğrafiyadan silindilər. Hazırda
yalnız Maltada bir neçə minlik müsəlman icması
qalmaqdadır. Baxmayaraq ki, XIII əsrdən islam bir din olaraq burda qadağan edilmişdir.
İndi isə müqayisə
üçün Qərbin müsəlman Şərqinə
doğru müdaxiləsinin pik dövrlərindən biri olan səlib
yürüşləri zamanı olan münasibətlərə
baxaq. Səlibçilər üçün
müsəlmanlar din düşmənləri idi və müsəlmanların
öldürülməsi şərəfli iş
sayılırdı. Doğrudur, həmin dövrün əsas
oyunçularından olan xristian tampliyerlərlə müsəlman
assasinlər arasında iş birlikləri də tarixə məlumdur.
Lakin bu artıq müharibə qanunları idi.
Ümumilikdə isə səlib
yürüşünün iştirakçıları, Vatikan
kilsəsi başda olmaqla onların Avropadakı havadarları
müsəlmanlara qarşı tam dözümsüzlük
nümayiş etdirirdilər.
Beləliklə, tarixi rakursdan qiymətləndirdikdə
Qərbdə islam dini
daşıyıcılarına qarşı tolerantlıq
heç vaxt müşahidə olunmamışdır. Bu mənada indiki anlamla islamafobiya yeni bir hadisə
deyil. Tarixin müxtəlif vaxtlarında Qərbin
müsəlman Şərqə münasibətində
özünü göstərmişdir. Lakin
müasir dövrümüzdə şərait olduqca fərqlənir.
Keçən əsrdə Qərb ölkələrinin
ucuz işçi qüvvəsi kimi gətirdiyi müsəlman
miqrantlar indi əksər ölkələrdə hadisələrə
təsir göstərə biləcək qüvvəyə
malikdirlər. Artıq kimlərinsə bunu istəyib-istəməməyindən
asılı olmayaraq islam Qərbin daxili
faktoruna çevrilib və günü-gündən də
güclənməkdədir.
Demokratiya, insan haqları və
azadlıqları kimi günümüzün aktual
çağırışları isə Qərbin artıq bir
dəfə təcrübədən çıxardığı
rekonkista siyasətinə yenidən imkan vermir.
Görünən odur ki, indi rekonkistanı
islamafobiya əvəz edib. Avropanın bir sıra ölkələrində
islam memarlığına qarşı
qadağa, islami həyat tərzinə ikrah dolu münasibət,
xüsusilə də təhqirlərlə dolu karikatura qalmaqalı,
Qərb cəmiyyətində islama qarşı digər mənfi
münasibət əks olunan hadisələr islamafobiya elementləridir.
Lakin islam dəyərlərinə
qarşı bu cür münasibət qlobal və universal dəyərlərin
müdafiəçisi kimi çıxış etməyə
iddia edən Qərb üçün heç nə
yaxşı vəd etmir.
Multikulturalizm
Qərb modeli –assimilyasiya, yaxud dözümsüzlük
Artıq Avropanın bütün ölkələrində
müsəlmanlar yaşayır. Bu daha çox miqrantların hesabınadır. Avropa rəsmiləri uzun müddət güman edirdilər
ki, xaricdən yeni gələn bu mühacirlər ümumi ansamblda
əriyəcək və Qərb dəyərlərinin
daşıyıcısı olacaqlar. Bunun
üçün də məşhur multikulturalizm nəzəriyyəsi
ortaya atılmışdı. Lakin hadisələr
bunun əksini göstərdi. Avropanın
yeni sakinləri milli-dini dəyərlərinə sadiq qalaraq,
Avropanın dəyərsizlik çağırışlarına
möhkəm ailə dəyərləri ilə cavab verdilər.
Nəticədə aparıcı Avropa ölkələrinin
rəsmiləri bir-birinin ardınca multikulturalizm siyasətlərinin
özünü doğrultmadığını elan etdilər.
Bu isə Qərbin özününkülərdən
olmayanlara qarşı islamafob meyllərində yeni bir mərhələyə
təkan verdi. Bu mərhələdə
artıq islamafobiyanın əsas hədəfi miqrantların
assimilyasiyasına deyil, müsəlman ölkələrin
özlərində əhali arasında milli-dini dəyərlərin
transformasiyasına yönəlmişdir. Qərb
multikulturalizm böhranından çıxış yolunu
miqrantların dəyərlərinə hörmət etməkdə
deyil, miqrantların gəldikləri ölkədə dəyərlərin
transformasiyasında axtarmağa çalışır.
Bu proses isə qlobal miqyasda islamafobiya meylləri ilə
müşahidə olunur.
II dünya müharibəsindən sonra
keçmiş müstəmləkə ölkələrindən
ucuz işçi qüvvəsi kimi Avropaya axını təşviq
edilən miqrantlar Qərb dünyası üçün nə
qədər gözlənilməz olsa da vahid Avropa qəlibinə
düşmədilər. Bunun bir
çox səbəbləri var idi. Miqrantlar gəldikləri
yeni ölkələrdə yerlilər tərəfindən
çox da yaxına buraxılmır və özlərini yad
hiss edirdilər. Buna görə onların daha
çox öz həmvətənləri ilə birgə icma dəyərlərinə
üstünlük vermələri müşahidə olunur.
Bunun nəticəsidir ki, bu gün Almaniyada
türk, İngiltərədə pakistanlı, Fransada ərəb,
əksər ölkələrdə çinli icmaları
öz adət-ənənələri ilə yaşayırlar.
Avropa ölkələri boyunca bu siyahını
kifayət qədər uzatmaq da olar. Bu isə
Qərb cəmiyyətində birmənalı
qarşılanmır. Beləliklə,
maraqlı mənzərə yaranır. Qərb
cəmiyyətində müsəlman miqrantlar həm özgə
münasibətlə qarşılaşır, həm də
öz milli-dini ənənələrinə sadiq qalaraq Qərb
dəyərləri ilə harmoniya təşkil edə bilmədikləri
üçün tənqid olunurlar.
Hesab edirik ki, hadisələrin belə axar
almasının ən mühüm səbəblərdən
biri miqrantlarla yerli vətəndaşların sahib olduğu təhsil
imkanları arasında fərqlə izah oluna bilər.
Ucuz işçi qüvvəsi olan bu
miqrantların, onların ailəsinin və sonrakı nəslinin
ilkin olaraq təhsil alması Qərbdə heç kimi
düşündürmürdü. Təsadüfi
deyil ki, uzun illər müxtəlif Avropa ölkələrində
yaşayan miqrantlar bu ölkələrin dilində əksər
hallarda yalnız çox məhdud istifadə üçün
danışa bilirlər. Miqrant ailələrin ali təhsil alması isə ümumiyyətlə
heç kimin marağında deyil. Əlavə
olaraq bu miqrantların olduqları yerlərə daim öz
ölkələrindən yeni-yeni həmvətənlərinin
gəldiyini nəzərə aldıqda milli-dini dəyərlərin
aşınmasına münasib şəraitin
olmadığı aydın olur. Beləliklə
də miqrantların Avropa ailəsinə inteqrasiyası
üçün real addımlar atmayan Avropa rəsmiləri və
geniş mənada götürsək Qərb cəmiyyəti
bunun ən böyük səbəbini öz münasibətlərində
axtarmalıdırlar.
Məhz buna görə də Avropada
multikulturalizm siyasətinin iflasa uğradığının bəyan
edildiyinin şahidi oluruq. Çünki
multikulturalizm həyat tərzidir, assimilyasiya metodu kimi tətbiq
olunması onun mahiyyətini dəyişir. Multikulturalizm müxtəlif mədəniyyətlərin
yanaşı yaşamasıdır. Fransanın sabiq
prezidenti Sarkozinin miqrantların dəyərlərinin heçə
sayan çağırışı ilə buna
nail olmaq mümkün deyil. Onun – “əgər insan Fransaya
gəlirsə o, fransız xalqının bir hissəsi
olmalıdır, əgər bunu istəmirsə burda ona yer
yoxdur. Fransızlar öz dəyərlərinə
yenidən baxmaq fikrində deyillər, insanların
küçələrdə ibadət etməsini,
qızların məktəbə getməsinin qadağan edilməsini,
qadın və kişilərin bərabərliyinə dair dəyərləri
itirmək istəmirlər”- fikri multikultural dəyərlərlə
bir araya sığmır. Bu dəyərlər
fərqli mədəniyyətlərin yanaşı
mövcudluğu üzərində olmalıdır. Sual
oluna bilər: əgər insanların dini dəyərlərinə
tolerantlıq yoxdursa, niyə müsəlman ölkələrindən
bu cəmiyyətlər üçün əxlaq dəyərləri
ilə uyğun gəlməyən cinsi azlıqlara bu qədər
üstün münasibət tələb edilir? Bəs
necə olur ki, Avropa öz dəyərlərinə yenidən
baxmaq fikrində deyil, amma müsəlman ölkələri
buna məhkumdurlar və buna vadar edilməyə
çalışırlar. Bax budur Qərb
multikulturalizm modelini süquta aparan səbəblər.
Avropada
müsəlman miqrantlar
Avropa demoqrafik böhran dövrünü
yaşayır. “Avrostat”ın
proqnozlarına görə 2010-2060-cı illər ərzində
Avropa İttifaqında 16 milyon nəfər əhali
artacaqdır. Həmin dövr ərzində immiqrasiyanın
hesabına 86 milyon nəfər düşür ki, bu da
ümumi əhalinin 17%-i deməkdir. İmmiqrasiyanın
ən azı yarısı müsəlman ölkələrinin
payına düşür. Əvvəlki
illərin miqrasiya axınını, qarışıq
nikahları və doğum səviyyəsində yerli əhali
ilə arasında olan fərqi nəzərə aldıqda
Avropada əcnəbi əsilli əhalinin sayı kifayət qədər
yüksək olacaq.
Beləliklə də belə bir təəssürat
yaranmışdır ki, Avropa öz gələcək taleyinin
müsəlman olmaq şansı ilə
qarşı-qarşıyadır. Son statistik göstəricilərə görə
hazırda Avropada təqribən 60 milyon müsəlman
yaşayır. Tədqiqatçıların
fikrincə, mühacirlərin Avropa ölkələrinə
axını və onların arasında doğum
hallarının artması nəticəsində 2050-ci ildə
Avropa əhalisinin 20%-i müsəlman olacaq. İslam dəyərləri artıq Avropa əhalisinin
müəyyən bir hissəsinin azad seçimidir və Qərbin
dəyərlər sisteminə daxilində bu amilin qəbul
edilməsi zamanın tələbidir. İslamafobiya
meyllərinin güclənməsinin səbəbləri
arasında bu amilin də xüsusi rol oynadığını
qeyd etmək olar.
Hazırda Avropada islamlaşma meylini bir
neçə aspektdən xarakterizə etmək olar.
Birincisi, dini inanclı insanlar arasında
islam-xristian yanaşmasında münasibət fərqi. “Daily Mail” qəzetinin bu yaxınlarda dərc olunan
araşdırmasında göstərilir ki, İngiltərədə
məscidlərə gedən müsəlmanların sayı,
kilsələrə gedən xristianların sayından qat-qat
çoxdur. Qəzet Londonun qərbində
bir məscid və bir kilsədən görüntülər
yerləşdirib. Şəkildə bazar günü 1 230 nəfərlik
bir kilsədə ibadət edən 12 xristian əks olunub. Kilsəyə yaxın ərazidə yerləşən
məsciddə isə cümə namazı qılmaq
üçün gələnlərin məsciddə yerləşmədikləri
və məscidin həyətində də ibadət etdikləri
görünür. Qəzet islam
dininin Britaniyanın gələcək dini olduğunu bildirir. Mətbuatda belə informasiyalar adətən
islamafobiya meylləri ilə müşayiət olunur. Bu dəfə də bir məscid
yandırıldı, müsəlman miqrantlarla silahlı
insident oldu. Bütün bunlar isə müəyyən
qüvvələrin təhriki ilə Qərb cəmiyyətinin
reaksiyası kimi təqdim olunur.
Avropanın digər bir qüdrətli
ölkəsi olan Fransada da dini etiqad baxımından islamın
mövqeyi güclənmişdir. Hudson Universitetinin araşdırmalarına görə
Fransada məscidlər kilsələrdən daha çox tikilir
və hazırda Fransada ibadət edən müsəlmanlar
xristianlardan daha çoxdur. Belə ki, son
10 ildə ölkədə tikilən məscidlərin ümumi
sayı 2000-dən çoxdur. Digər tərəfdən
Fransa Katolik kilsəsinin verdiyi rəqəmlərdə isə
son 10 ildə ölkədə açılan kilsə
sayının cəmi 20 ədəd olduğu məlum olub.
Fransa İctimai Fikir Universitetinin (IFOP) araşdırmaları
göstərib ki, Fransanın 65 milyonluq əhalisinin 64%-i (41,6 milyon nəfər) katolikdir. Onlardan yalnız
1,9 milyon nəfəri (4,5%) ibadət edən
katolikdir. 6 milyonluq müsəlmanların isə 75%-i (4,5 milyon
nəfər) özünü inanclı müsəlman
sayır. İbadət edən müsəlmanların sayı
isə 2,5 milyon nəfərdir (41%).
Beləliklə, Avropada islam
üçün birinci xarakterik xüsusiyyət olaraq ümumi
əhalinin ibadət edən hissəsi arasında müsəlmanlar
çoxluq təşkil etməyə başlamasıdır.
İkinci xüsusiyyət olaraq Avropada gənc
nəsil arasında müsəlmanların sayının
artmasıdır. “İslam.ru” saytının məlumatlarına
görə 2011-ci ilin siyahıyaalınmasına əsasən
Britaniyada 25 yaşında olan hər on vətəndaşdan
biri islam dininə etiqad göstərir. Müsəlmanların belə sürətlə
artması fonunda xristian əhalisinin qocalması müşahidə
edilir. Həmin statistikaya görə
xristianların böyük hissəsi 60 yaşından
yuxarı yaşdadır. İlk dəfə
əhalinin gənc təbəqəsinin yarısından
azı özlərinin xristian olduğunu bildirib. Digər Avropa ölkələrində qeydə
alınan statistik rəqəmlər də göstərir ki,
qitədə əhalinin yaş strukturunda “islam
cavanlaşır, xristianlıq isə qocalır”.
Üçüncü xüsusiyyət isə
ümumilikdə islam faktorunun Avropada
artım dinamikası ilə bağlıdır. “Daily Telegraph”
qəzetinin məlumatına görə Avropada olan müsəlman əhalinin
sayı 30 ildə iki dəfə çoxalmışdır, 2015-ci
ilə qədər isə bu rəqəminin yenidən iki qat
çoxalacağı gözlənilir. Əhalisi nisbətən az olan Avropa ölkələrində, xüsusən
belə ölkələrinin böyük şəhərlərində
müsəlmanlar çoxluq təşkil edəcəklər. Belçikanın
nüfuzlu Livena Katolik Universitetinin apardığı
araşdırmaya görə proqnozlar 2030-cu ildə Brüsseldə
əhalinin əksəriyyətini müsəlmanların təşkil
edəcəyini göstərir.
Hazırda Brüsseldə müsəlmanların
sayı 300 minə çatır. Ümumilikdə Belçikada əhalinin 6%-i müsəlmanlardır.
Bu, Avropada ən yüksək göstəricilərdəndir.
2020-ci ildə bu rəqəmin 10%-ə
çatacağı proqnozlaşdırılır. Digər Avropa ölkələrində də “müsəlman
şəhər”lər yaranmağa başlamışdır.
Fransada Marsel şəhərinin əhalisinin
25%-i, Strazburqun 10%-i müsəlmanlardır. Almaniyanın kiçik şəhərlərində
bu rəqəmlər daha böyükdür. Beləliklə,
müsəlmanların say üstünlüyü olacaq şəhərlərin
meydana gəlməsi Avropada islam faktorun
ciddiliyindən xəbər verir.
Avropada islam faktorunun
güclənməsi islamafobiya meyllərinin də artmasına
səbəb olmuşdur. Təsadüfi deyil ki,
miqrantların gəldikləri Avropa ölkəsində vahid dəyərlər
sisteminə daxil olmasına xidmət etməli olan Qərb
dövlətlərinin multikulturalizm siyasəti
özünü doğrultmadı. Əvvəlki
yanaşmada multikulturalizm siyasəti cəmiyyətin kiçik
bir hissəsi olaraq gördüyü miqrantların Qərb dəyərlərini
qeyri-şərtsiz qəbul etmələrinə əsaslanırdı.
Miqrantların, xüsusən də müsəlman
miqrantların öz dini-milli dəyərlərini üstün
tutması bu siyasətin süqutuna gətirib
çıxardı.
Multikulturalizmin Avropa modelinin iflası
islamafobiyanın daha kəskin ikinci mərhələyə
keçməsini şərtləndirmişdir.
Yəni, indiyə qədər Qərb daha
çox miqrant müsəlmanların dəyərlərinə
nüfuz etməyə çalışırdısa,
hazırda hədəf artıq birbaşa müsəlman
ölkələrinin özləridir. Qərbin
mətbuatdan tutmuş vətəndaş cəmiyyətinə
qədər çoxsaylı qeyri-rəsmi orqanları müsəlman
ölkələrində ailə dəyərləri, milli-dini
adət-ənənələri sarsıtmaqla artıq
birbaşa mənbədə mübarizə aparırlar. Digər tərəfdən isə demoqrafik balansda zəif
tərəflərini aradan qaldırmaq üçün müsəlman
ölkələrdə homoseksuallıq kimi qeyri-ənənəvi
cinsi təmayülləri dəstəkləyir və təbliğ
edirlər.
Bütün bu deyilənləri Qərb
ölkələrinin müsəlman ölkələrində həyata
keçirdiyi yardım proqramları əyani şəkildə
göstərir. Ümumiyyətlə qeyd etmək
lazımdır ki, Qərbin xarici yardım resursları daha
çox siyasi məqsədlərə xidmət edir. Qərb xarici yardımının sahəvi və
coğrafi strukturuna nəzər saldıqda maraqlı mənzərənin
şahidi oluruq. Xarici yardımların
coğrafi strukturunun ölkələrin dini və etnik xəritəsi
üzərindən qurulduğu görsənir. Sahələr üzrə götürdükdə isə
qadınların hüquqlarının müdafiəsi,
sahibkarlıq fəaliyyətində zərif cinsin nümayəndələrinin
rolu, ailə zorakılığı və bu kimi ailə dəyərlərinə
təsir edə biləcək istiqamətlər
üstünlük təşkil edir. Cəmiyyətdə
müstəqil qadın obrazı yaratmaq adı altında ailədaxili
məsələlərə müdaxilə edirlər. Bunun əks tərəfi isə özünü
boşanmaların sayında göstərir. Fikrimizcə, əlavə şərhə ehtiyac
yoxdur. İslamafobiyanın ikinci mərhələsi
müsəlman ölkələrində milli-dini dəyərlərə,
ilk növbədə ailə münasibətlərinə
yönəlmiş addımlar üzərində qurulub.
İslamafobiya
meyllərinin əsas hədəflərindən biri ailə dəyərləridir
Bu gün Avropa mənəvi tənəzzül
qarşısındadır. Bunun ən mühüm səbəblərindən
biri ənənəvi dəyərlərin itirilməsi və əvəzində
çoxluğun maraqlarına xidmət etməyən süni
modellərin dəyər olaraq təqdim olunmasıdır.
Müasir Avropa uzun əsrlər mövcud
olmuş klassik Qərb dəyərlərini belə əks
etdirmir. Belə görünür ki,
demokratiyanın üçüncü dalğası cəmiyyətin
daxili əsaslarına, insanların şəxsi həyatına,
ailə dəyərlərinə müdaxilə etdiyi
üçün Qərb transformasiya mərhələsindən
öz dəyərlərinin özəyini təşkil edən
elementləri itirməklə keçmişdir. Nəticədə transformasiya mərhələsi Qərb
üçün süni dəyər oriyentirləri
yaratdı. Bu ilk növbədə
özünü ailə dəyərlərinə münasibətdə
göstərir.
Artıq cinsi azlıqların
cütlükləri Qərb cəmiyyətində bəzən
nümunəvi ailə modeli kimi təqdim olunur, onların
heç bir dəyəri əks etdirməyən həyat tərzi
azad seçim olaraq yüksək qiymətləndirilir.
Günümüzdə Qərbdə ən
mühüm tendensiya “Mavi Avropa”dır. Cinsi
azlıqlar cəmiyyətdə üstün mövqeyə malik
kateqoriya kimi qiymətləndirilir. Belə
olmasaydı, günümüzdə Avropanın uğurlu
inteqrasiya modeli hesab edilən Avropa İttifaqına
üzvlük üçün belə cinsi azlıqlara hörmət
əsas şərtlərdən biri kimi tələb olunmazdı.
Lakin qeyd etmək lazımdır ki, son 50
ildə Avropanın qazandığı bu imic uzun əsrlər
boyu “Qoca qitə”də günah sayılan bir tabu olmuşdur. Kilsə Avropanın ənənəvi dəyərlərinin
qoruyucusu olaraq bu günahı törədənləri tonqalda
yandırmışdır. Katolik qayda-qanunlar
ailə dəyərlərini pozanlara qarşı şəriət
qanunları qədər kəskin olmuşdur. Təsadüfi deyil, orta əsrlərdə
puritanlıq cəmiyyətdə üstün mövqe
qazanmışdı. Puritanlıqda
qadın-kişi münasibətləri olduqca konservativ xarakter
daşıyırdı. Ailə sağlam
bünövrə və möhkəm əsas
sayılırdı. Boşanmalar cəmiyyətdə
mənfi hal kimi qiymətləndirilirdi. Cəmiyyətin
qınağı hər bir ailə üçün əsas
meyar idi.
Hazırkı “Mavi Avropa” tendensiyası
bütün bu toxunulmaz hesab olunan tabuları alt-üst etməkdədir.
Doğrudur Avropada bu tendensiya yenilik deyil. Qədim Roma imperiyasının son dövrləri təxminən
eyni mənzərəni canlandırırdı. Tarixi məlumatlara görə həmin vaxt həmcins
intim münasibətlər, qadınlar və kişilər
arasında pozğunluq adi yaşayış tərzinə
çevrilmişdi. Bunun isə acı nəticəsini
Avropa bir neçə yüz illik mədəni inkişaf səviyyəsindən
geri qalmaqla ödədi. Roma imperiyası
dağıldıqdan sonra həmin dövrün inkişaf səviyyəsinə
Avropa dövlətləri yalnız orta əsrlərdə gəlib
çata bildi.
Bu gün Avropada boşanmaların sayı,
donor valideyn övladları, homoseksuallıq ənənəvi
ailə dəyərlərinin tənəzzülünün
göstəricisidir. Uzun əsrlər
boyu ailə dəyərlərinin qoruyucusu olan katolik kilsəsinin
özündə belə çoxlu homoseksualistlərin
olması adi hala çevrilib. Hətta mətbuatın
iddialarına görə, papa XVI Benediktin istefa verməsinin səbəbləri
arasında Vatikanda Kilsə şurasında qey lobbisinin də
rolu olmuşdur. Bu qey lobbisinin
mövcudluğunu yeni papa Fransisk də etiraf etmişdir.
Ailə dəyərləri genetik kod, tərbiyə,
valideyn-övlad münasibətləri üzərində qurulur.
Klassik çoxnəfərli ailə belə cəmiyyətdə
vahid dəyərlərin daşıyıcısı hesab
olunur. Qərblə müqayisədə
Şərqdə, xüsusilə də müsəlman Şərqində
bu dəyərlər daha davamlı və möhkəmdir.
Müsəlman ölkələrində islam
dini ailə dəyərlərinin əsasında dayanan ən
mühüm faktorlardan biridir. Qərbdə bu gün təkvalideynli
ailələr, övladsız ailələr və müvafiq
olaraq övlad əvəzinə ailə üçün
sevimli heyvan saxlamaq, artıq bir çox ölkələrdə
hüquqi razılıq verilən həmcinsli “ailələr” cəmiyyətin
gələcəyini təhlükə altına qoyur. Genetik kod daşımayan nəsil artımı Avropa
üçün yaxşı heç nə vəd etmir.
Digər tərəfdən homoseksual
ulduzların televiziyalarda, şou-biznesdə təqdim olunan
lüks həyatları, ailə və ya cəmiyyət
qarşısında heç bir məsuliyyət
daşımayan həyat tərzləri yeni nəsil arasında
təşviq edilir. Bir çoxları
üçün bu cür həyat ideal model kimi qəbul
olunur.
Son illər Avropanın əksər ölkələrində
demoqrafik artım müşahidə olunmur.
Əhali artımı olsa belə, bu artıq
miqrantların hesabınadır. Vatikan
bununla bağlı həyəcan təbili çalır.
Vatikan rəsmilərindən rahib Pyero Qeddo
İngiltərənin “Daily Telegraph” qəzetinə müsahibəsində
bildirmişdir ki, “Avropalı xristianlar daha çox övlad
sahibi olmalıdır. Yoxsa Avropada müsəlman əhalinin
sayı sürətlə çoxalacaq və bu yerlərdə
islam dini hakim olacaqdır. Abort və
dağılan ailələr səbəbilə İtaliyada əhali
sayı hər il 130 min nəfər azalır, ölkəyə
bir il ərzində gələn 200 min nəfərlik leqal
miqrantlardan yarısı isə müsəlmandır”.
Müşahidələr göstərir ki,
miqrantlar yerli əhaliyə nisbətən ailə dəyərlərinə
daha sadiqdirlər. Müsəlmanlara gəldikdə
isə onlar nəinki ailə, hətta qonşuluq və qohumluq
dairəsinin əhatə olunduğu milli-dini dəyərlərə
əsaslanan həyat tərzinə üstünlük verirlər.
Bu tendensiya isə Avropanın gələcəyinin
müqəddəratına təsir edəcək məqamdır.
Avropada demoqrafik artımın immiqrasiyanın və
miqrantların növbəti nəsillərinin hesabına
baş verdiyini nəzərə alsaq bu amilin gələcək
üçün həlledici faktor olması şübhəsizdir.
İmmiqrasiya daha çox müsəlman ölkələrindən
olduğu üçün Avropada islamafobiya meylləri də
müvafiq olaraq güclənməkdədir.
Günümüzdə islamafobiya II
dünya müharibəsində faşizmin yerini tutmağa
yönəlmişdir. Yəni,
özününkü olmayanların məhvinə. Sadəcə olaraq vasitələr bir qədər dəyişmişdir.
İndi söhbət fiziki məhvdən daha
çox mənəvi dəyərlərin məhvindən
gedir. Qərb öz daxilində mənəvi
dəyərlərin böhranının
qarşısını almağı bu böhranın digər
cəmiyyətlərə keçirilməsində
görür. Belə olmasaydı dünyada
cinsi azlıqların təbliğ və təşviqinə,
gender bərabərliyi və qadının cəmiyyətdə
rolunun artması adı altında ailələrin
dağılmasına, azad vətəndaş adı altında
valideyn-uşaq münasibətlərinə, sosial media
azadlığı adı altında ailə tərbiyəsinə
yönəlmiş addımlarını bütün dünyaya
sırımağa çalışmazdılar. Bütün bunlara müəyyən qrup insanların
hüququnun qorunması donu geyindirmək isə başqa mətləblərdən
xəbər verir. 2013-cü ilin may ayında Fransada iki həmcinsin
evliliyinin müxtəlif media orqanları vasitəsilə qlobal
səviyyədə təbliği bunun artıq bir “ailə
modeli” kimi reklam olunduğunu göstərir.
Beləliklə, boşanmaların
sayının artması, övladsız birliyə əsasən
ailə, müəyyən dövr üçün birgə həyata
əsaslanan vətəndaş nikahı üzərində
qurulan ailə, cəmiyyətdə cinsi azlıqların həyat
tərzinin ailə modeli kimi təqdim olunması və s. Qərbdə
ailə dəyərlərinin mənəvi aşınmasını
göstərir. Belə olan halda isə
Avropanın demoqrafik gələcəyi təhlükə
altındadır. Avropa isə bu təhlükənin
qarşısını almaq üçün mənəvi tənəzzüldən
çıxış yolları tapmaq əvəzinə bu
cür həyat tərzinin bütün dünyada genişləndirilməsinə
səy göstərir. Demoqrafik vəziyyətdə
balansın qorunmasını tənəzzülün qlobal
çərçivədə yayılmasında görürlər.
Dünyanın ayrı-ayrı bölgələrində
isə bu tendensiyaya qarşı duranlara müxtəlif insan
haqları, azad vətəndaş cəmiyyəti və digər
adlarla təzyiq göstərirlər. Ənənəvi
dəyərlərə sadiq qalan İslam dünyasına
qarşı bu təzyiq özünü islamafobiya meyllərində
göstərir.
Beləliklə, Avropada güclənən islam faktoru müəyyən dairələr tərəfindən
islamafobiya meyllərinin daha da kəskinləşdirilməsinə
səbəb olur. Bunu ilkin olaraq əsrlər boyu islam dini daşıyıcılarını yad
və düşmən kimi qiymətləndirən bir
baxışın nəticəsi hesab etmək olar. Lakin reallıq budur ki, Qərbdə mətbuatda, cəmiyyətin
aktiv siyasi qruplarında, siyasi partiyalarda, qeyri-hökumət təşkilatlarında,
dini cəmiyyətlərdə müəyyən qruplar və
onların siyasi havadarları tərəfindən istiqamətləndirilən
islamafobiya Avropanın elə özünün gələcəyi
üçün təhlükə yaradır. Müəyyən
dairələrin bunu istəyib-istəməməyindən
asılı olmayaraq islam dəyərləri
artıq Qərbin bir hissədir. Buna tolerant yanaşma olmasa, islam faktoru Qərb dəyərlər sistemində
öz layiqli yerini tutmasa bu ilk növbədə Avropanın gələcəyi
üçün problemə çevriləcəkdir.
Ərəstü
Həbibbəyli,
iqtisadiyyat üzrə fəlsəfə doktoru
525-ci qəzet.- 2013.- 6 iyul.- S.14-15.