Etnik baxımdan zəngin bölgələrimiz-
İsmayıllı
(Əvvəli
ötən sayımızda)
Azərbaycan etnik tərkibi
baxımdan da dünyanın ən zəngin ölkələrindəndir.
Ümummilli lider Heydər Əliyev də əbəs yerə
demirdi ki, Azərbaycanın zənginliyi həm də burada
yaşayan müxtəlif xalqların sayının
çoxluğu ilə səciyyələnir.
Ölkəmizdə
əsrlərdir müxtəlif xalqların nümayəndələri
əl-ələ, çiyin-çiyinə dostcasına,
qardaşcasına yaşayırlar. Ölkənin bütün
bölgələrinə səpələnərək
yaşayan etnik qruplar, azsaylı xalqlar bəzi regionlarda
xüsusilə üstünlük təşkil edirlər.
Tarixi proseslərin nəticəsi bir sıra xalqların məskunlaşmasında
da özünü göstərib. Buna müvafiq olaraq bəzi
etnik qruplar, azsaylı xalqlar bəzi regionlarda pərakəndə,
bəzilərində isə sıx halda məskunlaşıblar.
Azərbaycan ümumiyyətlə, etnik cəhətdən zəngin
ölkə olsa da, bu etnik zənginlik çaları
özünü bəzi bölgələrdə, bəzi
rayonlarda daha qabarıq şəkildə büruzə verir. Yəni,
bəzi ərazi vahidlərimizdə etnik rəng
özünü daha tünd çalarda göstərir, bəzi
etnik qruplar, bəzi xalqlar bir sıra rayonlarda daha kompakt şəkildə
yaşayırlar.
Etnik
baxımdan zəngin bölgələrimizdən biri də
İsmayıllının Lahıc qəsəbəsidir.
Lahıc qəsəbəsi Azərbaycanın şimalında,
Böyük Qafqaz sıra dağlarının cənub
yamacında dəniz səviyyəsindən 1505 m
hündürlükdə yerləşir. Lahıc Girdiman
çayının sahilində yerləşməklə
Babadağ və Niyaldağ silsilələri ilə əhatə
olunur və ona təbii qala şəraiti bəxş edir. Belə
bir coğrafi məkan qədim zamanlarda Lahıcın xarici təsirlərdən,
basqınlardan yaxşı müdafiə olunması
üçün imkan yaradıb.
Lahıc aşırımı möhtəşəm
Niyaldağ silsiləsinin suayırıcındadır.
Hündürlüyü təqribən 1700 metrdir, dar və
çətin keçiləndir. Yollar
təhlükəli olsa
da, il boyunca
buraya avtomobillə getmək olur. 7 dağ arxasında salınmış Lahıcda
bütün Şərq
şəhərlərindəki ənənələrə xas
bir cəhət var. Tarixən burada 7 dağ əhatəsində
7 məhəllə, 7 bulaq,
7 məscid, 7 hamam və sair mövcud
olub. Lahıcda hər şey 7 rəqəmi ilə bağlıdır.
Lahıcın daxil olduğu İsmayıllı rayonu e.ə. IV əsrdən Azərbaycanda mövcud olmuş Albaniya dövlətinin ərazisinə
daxil idi. I –V əsrlərdə Albaniya dövlətinin paytaxtı
bu rayonun qonşuluğunda yerləşən
Qəbələ şəhəri
idi.
Erkən orta əsrlərdə indiki Lahıc ərazisində müxtəlif
tayfalar məskunlaşıb.
Məskunlaşanlar içərisində
irandilli tayfalar üstünlük təşkil
edib. Lahıcın
1500 illik tarixi var. Lahıc qəsəbəsinin
yaradılmasını lll
– Vll əsrlərə
aid edirlər.
Tarixi mənbələrdə
Lahıc “Əl-Axbaz”,”Lancan”,
“Əl-Əycan”, “Layican”
adları kimi qeyd olunub. Bir
çoxları “Lahıcı”
tayfa adı ilə əlaqələndirir,
digərləri İranın
Layican əyalətindən
gəlib həmin adı qoruyub saxladıqlarını güman
edirlər. Deyilənlərə
görə, Lahıc Sasanı şahı I Keyxosrov tərəfindən
salınıb. Onun idarəçiliyi dövründə
İran – Turan müharibələri gedirdi
və I Keyxosrov hakimiyyətdən əl çəkərək İranı
tərk edib Lahıca gəlir. Lahıcın gözəlliyi,
iqlimi, təbiəti şahı cəlb etdiyindən, ömrünün
axırına qədər
Lahıcda qalmağı
qərarlaşdırır. İranın Lahican əyalətinin şərəfinə
bu yerləri Lahıc adlandırır. Hətta Lahıcın köhnə qəbirstanlığında
Keyxosrovun qəbri olduğu güman edilir.
Lahıc qəsəbəsində tatlar
yaşayır. Tatlar
IV əsrdə Sasanilər
tərəfindən Azərbaycan
ərazisinə köçürülmüş
irandilli əhalinin nəsilindən olanlardır.
Tat sözü türk dilində “yad”, “özgə” deməkdir. Tat dili fars dilinə yaxın olmaqla, Hind-avropa dil ailəsinin
İran dil qrupuna aiddir. Etnik mənşəyinə
görə əhali
tat olsa da, özlərini “lahıclı”
adlandırırlar. Lahıc
sakinləri də eynən Azərbaycandakı
bəzi dağlı etnik qruplar kimi
özlərinə məxsus
dildə danışırlar.
Bu nə fars, nə tat, nə də talış dilidir. Bu, lahıc dilidir. Yerli leksikondakı sözlərin
yalınz bir hissəsi fars kəlimələrinə uyğun
gəlir.
Lahıc qədim sənətkarlıq
mərkəzi kimi inkişaf edib. XVIII-XIX əsrlərdə qəsəbə
mis qablar və silah istehsalının
əsas mərkəzlərindən
biri sayılırdı.
Lahıc ustalarının
misdən hazırladıqları,
mürəkkəb və
incə naxışlarla
bəzədikləri dolça,
satıl, sərnic, məcməyi, sərpuc, güyüm, aşsüzən,
kəfkir, kasa, cam, qazan, çıraq və sair məmulatlar
Orta Asiyada, Dağıstanda, Gürcüstanda,
İranda, Türkiyədə
və digər yerlərdə tanınıb.
Məmulatlar yüksək zövqlə
və mürəkkəb
naxışlarla bəzədilirdi.
XIX əsrin ortalarında
Lahıcda 200-dən artıq
sənətkar emalatxanaları
fəaliyyət göstərirdi.
Burada 127 növ peşə istiqamətləri
olub.
1980-ci ildən muzey-qoruğa çevrilmiş
Lahıcda həmin illərdən yadigar qalan məhəllə məscidləri, su kəməri və kanalizasiya (kürəbənd),
Girdiman qalası qayğı ilə qorunur, sənətkarlıq
ənənələri davam
və inkişaf etdirilir.
Burada yaşayıb-yaratmış
misgərlərin, zərgərlərin,
sərracların, ahəngərlərin,
dülgərlərin, xalçaçıların,
həkkakların, nəqqaşların,
dabbaqların, çəkməçilərin,
çarıqçıların və sair ustaların
yaratdıqları maddi-mədəniyyət
nümunələri hal-hazırda
da dünyanın ən məşhur muzey və kolleksiyalarının
ekspozisiyalarının bəzəyidir.
1717-1718-ci illərdə
usta Nəcəfqulunun
düzəltdiyi samovar mütənasibliyi,
formasının gözəlliyi,
üzərindəki bəzəkləri
ilə şöhrət
qazanıb. XIX əsrin
ortalarında Lahıcda
200-dək misgərlik emalatxanası
fəaliyyət göstərib.
Lahıc ustaları odlu (tüfəng, müxtəlif tipli tapançalar və sair) və soyuq
(xəncər, beybut, qılınc, bıçaq
və sair) silah hazırlamaları ilə də tanınırlar. Bu silahlar
ornamentlərlə bəzədilir,
onlara sənətkarların
möhürü vurulurdu.
XIX əsrin birinci yarısında Rusiyanın
İjevsk silah zavodunda Lahıc ustalarının təcrübəsindən
istifadə olunub.
Lahıcda azərbaycanlılar və
tatlarla yanaşı, rus, erməniəsillilər,
yəhudi, ləzgi və digər xalqların nümayəndələri
də yaşayır.
Lahıc həm də Azərbaycanın əlverişli
turizm potensialına malik bölgələrindəndi.
Hazırda da buraya İrandan, Rusiyadan, Yaponiyadan, İtaliyadan, İspaniyadan
və başqa ölkələrdən turistlər
axın edir.
Lahıc qəsəbəsinin ən
möhtöşəm abidəsi
Girdiman çayının
sahilindəki 72 otaqlı,
3 mərtəbəli Hacı
Paşa evi hesab olunur. Bu ev XVIII əsrin ortalarında 14 il müddətində, Lahicın
memarlıq üslubunun
bütün komponentləri
nəzərə alınaraq
inşa edilib. Binaya giriş iki tərəfdən mümkündür: Bədəvan
məscidi (bu məscid də xeyriyyəçi Hacı Paşanın şəxsi
vəsaiti hesabına inşa olunub) tərəfdən, ikincisi
Girdiman çayının
sol sahili istiqamətdən.Bu
binanı Lahıc camaatı “Hacılar həyəti” də adlandırırlar.
Lahıc Tarix-Mədəniyyət qoruğu
elan olunduqdan sonra Hacı Paşa evi dövlət
tərəfindən qorunan
abidələrin siyahısına
(səhvən Hacı
Qurban evi kimi) daxil edilib.
Lahıca gələn
istər yerli olsun, istər də xarici turistlər olsun, bu qədim abidəyə
baxmamış buranı
tərk etmirlər.
Lahıc bir çox məşhur yetirmələri
ilə də tanınır. Məsələn, yazıçı
Manaf Süleymanov, inqilabçı Əli Bayramov və digərləri.
Lahıcla bağlı daha bir şərəfli tarixi məqam qəsəbə əhalisinin
bir müddət Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin banisi Məhəmmədəmin Rəsulzadəyə
sığınacaq verməsidir.
M.Ə.Rəsulzadə Qızıl
Ordu Bakını işğal etdikdən sonra 3 ay boyunca bolşevik təqibindən
qaçaraq Lahıcda
gizli sürgün həyatı yaşayıb.
O dönəmdə Ərəb
əminin evində gizlənib. Deyilənlərə
görə, qırmızı
terrordan qorxmayan kənd camaatı AXC liderinə burda olduğu müddətdə
çox böyük hörmət və ehtiram göstərib.
***
Bütün bunlar göstərir ki, Tanrı Azərbaycan adlı bu məmləkətdən
səxavətini və
lütfünü əsirgəməyib,
yeraltı və yerüstü sərvətlərlə
yanaşı, bir ölkə ərazisində
iç-içə qaynayaraq
qarışan, bir respublikanın bərabərhüquqlu
vətəndaşı kimi
çiyin-çiyinə yaşayan
dost xalqlar bəxş
edib. Bu qiymətli bəxşişlərin qədrini
bilmək, qorumaq hər birimizin mənəvi borcudur.
(Ardı var)
Sevinc MÜRVƏTQIZI
525-ci
qəzet.- 2013.- 13 iyul.- S.22.