Ədəbiyyatımıza
şöhrət gətirə biləcək əsər
Yazıçı-publisist Yunus Oğuz hələ
“Təhmasib şah” romanı ilə bizim ədəbi ictimai
mühitə göstərdi ki, ümumtürk tarixi ilə
yanaşı səfəvilər tarixini çox dərindən
öyrənib. Bu tarixə dərindən
nüfuz edib və o böyük tarixin içərisindədir.
Səfəvilərdən sonrakı dövrü əhatə
edən “Nadir şah” romanı ilə isə isbatladı ki, səfəvilərin
tarixinin, taleyinin necə başladığını və necə
sona çatdığını, səfəvilərin Azərbaycan
tarixinə nə verdiyini və səfəvilərdən sonra
Azərbaycan tarixinin necə olduğunu həm bir tarixçi,
həm bir yazıçı, həm də bir filosof-mütəfəkkir
kimi sistemli şəkildə tədqiq edib. Yunus
Oğuz səfəvilər haqqında yəqin ki, bundan sonra da
yazacaq. Çünki hiss olunur ki, onun təsəvvüründə
xeyli material var və inanmıram ki, o material, maraqlı hadisələr,
o dövrün koloriti, o dövrün tarixi fəlsəfəsi
Yunus Oğuzu tərk etsin. Bu mənada elə bilirəm ki, onun
iç dünyasında səfəvilərlə bağlı
çox dolu və dolğun bir dünya yaranıb.
“Şah arvadı və Cadugər” romanı isə
göstərir ki, Yunus Oğuz Səfəvilər dövləti,
bu dövlət quruluşunu yaradan xalqın təsəvvürləri,
ideyalar, vərdişlər sistemi haqqında zəngin təfəkkürə
malikdir. “Təhmasib şah” və “Nadir
şah” romanları ilə müqayisə aparsaq görərik
ki, “Şah arvadı və Cadugər” romanında Yunus Oğuz
daha çox yazıçıdır. O biri
romanlarında onun tarixi təsəvvürləri və fəlsəfi
analitik mülahizələri daha çox əks olunurdu və
bu baxımdan yazıçılıq ikinci planda idi. Amma bu əsərdə biz kifayət qədər
güclü bir yazıçı ilə üz-üzəyik.
Mən bu əsərin bir neçə
qatını, təbəqəsini göstərmək istəyirəm.
Əvvəla, o biri əsərlərində
olduğu kimi burada da tarixin xronologiyasına, məntiqinə,
tarixi faktlara, rəqəmlərin dəqiqliyinə tam əməl
olunub. Buradan da tam bir təsəvvür
yaranır ki, Şah Təhmasib artıq qocalıb, dövləti
idarə edə bilmir. Elə bu məqamda bir cadugər
gücünün təsiri ilə türk olmayan, amma səfəvilərin
tərkibində Mazandaranı idarə edən fars
əsilli əyanın qızının iddiaları ilə zəhərlənir.
Şah Təhmasibin öz yerinə layiqli
davamçı qoymaması Səfəvilər dövlətinin
sonrakı taleyinə əsaslı təsir edir. Onun buna zamanı çatmır. Nə
əsas idarəetmədə olan yerli oğuz bəyləri, nə
də dərvişlərlə məsləhətləşə
bilmir. Çünki bildiyimiz kimi, Səfəvi
şahları həm də Ərdəbildən gələn ənənə
ilə ruhani başçıları idilər və ruhanilərdən
böyük güc alırdılar. Həm
dövlətin idarəsi, həm də şahların təyini
zamanı. Bundan sonra hakimiyyət uğrunda
mübarizə başlanır və hakimiyyətə Dəli
İsmayıl kimi tanınan II İsmayıl gəlir. O dəli,
yəni döyüşkən, qoçaq olsa da müdrik
deyildi. Beləliklə mürəkkəblik
yaranır. Bu da məsələnin tarix
hissəsidir. Amma deyim ki, bu tarix hissəsini
yazanda da, tarixə tam sədaqətli olmaqla yanaşı Yunus
Oğuz yenə də yazıçı kimi yazır, hadisələri
təfsilatı ilə qələmə alır. II İsmayıl şah Təhmasib tərəfindən
uzun illər Qəhqəhə qalasında
saxlanıldığından atası ilə arasında ziddiyyət
vardı. Zindana salınmasının səbəbi
dövlətin siyasətinə qarşı
çıxması idi. O osmanlılarla vuruşmanın tərəfdarı
olduğundan müəyyən problemlər
çıxarırdı. Beləliklə
dövlət idarəçiliyində təcrübəsi, siyasi
müdrikliyi olmayan bir şəxs hakimiyyətə gəlir.
Amma anası türk olduğuna, xarakterində
türklərə məxsus xüsusiyyətlər olduğuna
görə müəyyən nüfuz sahibi idi.
Hakimiyyətə gələn II İsmayıl
yenə də cadugər və Xeyrənisənin əməlləri
ilə səfəvilərin ruhunu parçalayan
dağıdıcı siyasətə uymaqla özünün
xarakterindəki çatışmamazlıqları ilə
çox qəddar bir insana çevrilir. Demək
olar ki, xalqı özündən uzaqlaşdırır,
dövlətin idarəçiliyinə kömək, dövlətin
idarəçiliyində iştirak edə biləcək sədaqətli
insanların hamısını məhv edir, qohum-əqrəbalarını
qətlə yetirir. Beləliklə dövlətdə
dərin bir boşluq əmələ gəlir. Sui-qəsd nəticəsində II İsmayıl
öldürülür. Bundan sonra Təhmasib
şahın gözü yaxşı görməyən, xəstəhal,
ümumiyyətlə dövlət işlərindən
başı çıxmayan, heç buna meyli də olmayan
oğlu Məhəmməd Xudabəndə hakimiyyətə gəlir.
Bu o Məhəmməd Xudabəndədir ki,
artıq Xeyrənisənin əridir və onun nəzarəti
altındadır. Beləliklə tarixi
faktlara tam əməl olunur.Amma tarixi hadisələrin
gedişində yazıçı təxəyyülünün
məhsulu olan macəraçılıq meydana
çıxır. Əslində əsərin
faktiki qəhrəmanları Səfəvi tarixini yaradan
böyük hökmdarlar olmalı idi. Amma
bu bir tarix əsəri yox, bir xronologiya yox, bir bədii əsər
olduğuna görə əsas qəhrəman şah arvadı
Xeyrənisə olur. Xeyrənisə
farsdır. O özü və arxasındakı qüvvələr
hakimiyyəti türk səfəvilərin əlindən
almağa çalışırlar. Xeyrənisə möhkəm
xarakterli, iddialı , hakimiyyəti ələ
almaq üçün hər vasitədən istifadə edən
dişli bir obrazdır. O kömək üçün
atası fars, anası yəhudi olan bir cadugərə
müraciət edir. Mən deyərdim ki, Xeyrənisə
obrazı dünya ədəbiyyatındakı maraqlı
obrazlarla müqayisə oluna biləcək obrazdır. Qadın hikkəsi, qadın hakimiyyətpərəstliyi,
qadın şəhvətpərəstliyi. Hətta
o hakimiyyət üçün şəhvani hisslərindən
də istifadə edir. Və hakimiyyəti ələ
keçirməsindən ləzzət alır. Bu insan Səfəvi xanədanını idarə etməyə
qədər yüksəlir.
Çox maraqlı obrazlardan biri də vəzir
Mirzə Salman obrazıdır. O
olduqca bic, hiyləgər birisidir. Mirzə Salman
gözə görünmədən, pərdə arxasından
Səfəvilər dövlətini farslaşdıran şəxsdir.
O Xeyrənisənin emosional, sərt şəkildə
irəli sürdüyü ideyaları dırnaqarası
müdrik, ağıllı şəkildə həyata
keçirir. Çünki o həm də
idarəçidir. Xeyrənisə idarəçi
deyil. Məhəmməd Xudabəndədən
marionet kimi istifadə edən farslar Qəzvində hakimiyyətə
gəlirlər. Türklər saraydakı vəzifələrindən
uzaqlaşdırılırlar. Hətta
qızılbaşlar buna etiraz edən zaman Xeyrənisə
aqressivliklə onları”eşşəkbaşlar”
adlandıraraq faktiki olaraq farsların hakimiyyətini təmin
edir. Beləliklə türk Səfəvi dövlətinin
gələcəkdə bir fars dövlətinə
çevrilməsi üçün əlindən gələni
edir. Xeyrənisə obrazı olduqca istedadla
yaradılmış bir obrazdır. Bu
obrazı dünya ədəbiyyatında hakimiyyət, mənsəb
uğrunda hər şeyini qurban verən obrazlar qalereyasına
daxil etmək olar. Üçüncü qəhrəman,
yenə qeyd edirəm, ustalıqla yaradılmış Cadugər
obrazıdır. Bu cadugər Xeyrənisənin
əlində alət olsa da siyasi iddiaları yoxdur. O
sözün geniş mənasında öz sənətinin
adamıdır. Müəyyən qiymətli hədiyyələr
almaqla Xeyrənisənin arzularını yerinə yetirir.
II İsmayılın ruhuna daxil olub onu qəddarlaşdırır,
Məhəmməd Xudabəndəni kişilikdən məhrum
edir. Bir sözlə Səfəvi xanədanını
dağıtmaq üçün nə lazımdırsa edir.
Amma onun məqsədi bu deyildi. O sadəcə
olaraq Xeyrənisənin sifarişlərini yerinə yetirirdi. O
ruhlarla işləyən gerçək aləmdən uzaq bir
vücuddur. Amma iş elə gətirir ki, Xeyrənisənin
onun həyatına daxil olması , onu
sarayına gətirməsi, gözəlliyi tədricən Cadugəri
insana çevirir və o bu xanıma vurulur. Xanım
da bundan istifadə edib qaş-daş əvəzinə öz bədənini
verərək hər dəfə yerinə yetirilməsi daha
çətin olan işləri ondan tələb edir. Beləliklə Cadugərdə Xeyrənisəyə
olan eşq, şəhvani hisslər o qədər güclənir
ki, artıq ondan ayrıla bilmir və onun köləsinə
çevrilir. Əsərin gedişi boyu
Xeyrənisə Cadugərsiz hərəkət edə bilmir.
Çünki onun səfəvilərlə
bağlı əməlləri müsbət əməllər
deyil. Onun tərəfdarları
satqınlar, xəyanətkarlar, Səfəvi xanədanını
dağıtmaq istəyən qüvvələrdir. Burada da əsas aparıcı qüvvə Cadugərdir,
əsas işi o görür. Cadugər-Xeyrənisə
münasibətləri əsərin intonasiyasına təsir
edir. Beləki son nəticədə Xeyrənisə
Cadugərə qarşı da çıxır. Daha doğrusu ona da saymazyana münasibət göstərir.Hakimiyyət
iddiaları Xeyrənisənin gözlərini o qədər
tutur ki, o keçmişdə ona kömək edənləri, hətta
onun taleyinə təsir edə biləcək qüvvə olan
Cadugəri belə ayaqlayır. Ona görə
də Cadugər Xeyrənisədən dəhşətli
intiqam alır.
Beləliklə Cadugər-Xeyrənisə
münasibətləri dövrünün tarixi hadisələrinə
təsir etməklə faktiki türk Səfəvilər
dövlətinin dağılmasına və İranlaşmasına
səbəb olur. Bunu bir şeytan əməli
kimi də qiymətləndirmək olar. Çünki səfəvilərin
inkişaf edərək müasir dövrə qədər gəlib
çıxması üçün faktiki olaraq mane ola biləcək bir qüvvə yox idi. Buradan da Yunus Oğuzun bədii təxəyyülü
meydana çıxır. Çünki o səfəvilərin
tənəzzülünü tarixi hadisələr, onların
xarakteri, real gerçək münasibətlərin təzahürünü
təhlil etmək şəklində yox, bunun məhz bir
şeytan əməli nəticəsində baş verməsini
söyləməkdədir. Burada artıq o
yazıçıdır. Cadugərin əli
ilə Məhəmməd Xudabəndəni kişilikdən
salan Xeyrənisə bu yolla hakimiyyəti öz əlinə
alır. Beləki bu sirri əlində
bayraq tutan Xeyrənisə Məhəmməd Xudabəndə ilə
müqavilə bağlayir. Susması
qarşılığında o hər nə istəsə
şah ona əməl etməlidi. Bu yolla da
Səfəvilər dövlətinin farslaşdırılmasına
başlanılır. Xeyrənisə tərəfindən
tərk edilən Cadugər öz intiqamını alır.
Beləliklə də şah öz
arvadının qətlinə fərman verir.
Məhəmməd Xudabəndə bir
müddət dövləti idarə etsə də, sonda Xeyrənisənin
istədiyi baş verir. Xeyrənisənın
Məhəmməd Xudabəndədən olan oğlu şah
Abbas hakimiyyətə gəlir. Tarixdən
də məlumdur ki, şah Abbas paytaxtı Qəzvindən
İsfahana köçürməklə,
qızılbaşları saraydakı vəzifələrdən
uzaqlaşdırmaqla farslaşdırma siyasətini başa
çatdırır. Sonda hadisələrin
bu nöqtəyə gəlməsində şah arvadı və
cadugər münasibətlərinin mühüm rol
oynadığı anlaşılır. Bununla
da əsərin bədii gücü, bədii imkanları, bədii
strukturu yaranmış olur. Bu mənada
Yunus Oğuz həqiqətən də çox qüdrətli
bir yazıçı kimi çıxış edir. Əsərdə maraqlı obrazlar çoxdur. Məsələn, Məhəmməd Xudabəndənin
dövlət başçısı kimi zəifliyi konkret
detallar, konkret münasibətlərlə xüsusi sənətkarlıqla
təqdim olunub. Onun tam əksi olan II
Şah İsmayil qəddarlığı və dəliliyi ilə
aydın təqdim olunan bir obrazdır. Burada
Təhmasib şahın qızı Pərixan xanım da
çox maraqlı obrazdır. Səfəvilərdə
qadın müdrikliyinə, saray idarəçiliyində
qadının iştirakına hörmət qoyulsa da, təbii
ki, həmin dövrdə qadın şah ola
bilməzdi. Burada da ikiləşmə, ziddiyyət
meydana çıxır. Pərixan
xanım da Xeyrənisənin cadugərliyinin qurbanı olaraq
tarixi şəxsiyyətə çevrilə bilmir. Dövlət işlərindən
uzaqlaşdırılır. Təbii ki, hakimiyyətə
can atan qardaşı II İsmayılın əli ilə. Beləliklə əsər tarixi roman
üçün maraqlı olan bu kimi mürəkkəb
münasibətlərlə zəngindir. Bu
da yazıçının ustalığıdır. Buradakı maraqlı bir cəhəti də demək
istəyirəm. O biri əsərlərdə, xüsusilə
“Təhmasib şah” əsərində olan fəlsəfi
ideyalar, motivlər, dövlət idarəçiliyi və saray
münasibətləri burada da davam etdirilir, amma daha bədii və
daha maraqlı şəkildə. Burada da dərvişlərin,
sufilərin səfəvilərin tarixində, taleyində
mühüm rol oynaması göstərilir. Amma
hökmdarlar öz səlahiyyətlərini normal şəkildə
yerinə yetirə bilmədiklərinə, xalqla, müxtəlif
tayfa başçıları, yəni dövlətin daxili
strukturu ilə münasibətlər lazımi səviyyədə
olmadığına görə nəticə etibarı ilə
dərvişlər də bir iş görə bilmirlər. Onlar da saraydan uzaqlaşdırılırlar. Bu mənada Ağa Dərviş obrazı da çox
maraqlıdır. O yaşlaşmış bir adamdır. Bununla da elə bil səfəvilərin dövlətçiliyi,
tarixi yaşlaşır. Hakimiyyətə
yeni gələn nəsil o səviyyəyə qalxa bilmir.
Maraqlı cəhət bir də odur ki, hadisələrin
gedişi, mürəkkəb münasibətlər nə qədər
macəra xüsusiyyətləri kəsb edirsə ondan bir
neçə dəfə də artıq fəlsəfi məzmun
daşıyır. Macəraçılıqda
belə olur ki, bəzən hər şey təsadüflər
üzərində qurulur. Amma bu əsərdə
hətta təsadüflərin özü də nəticə
etibarı ilə bir mükəmməl tarixi fəlsəfi məntiqə
söykənir. Əsərin üslubunu
müqayisə etmək bir qədər çətindir. Amma onu qeyd etməliyəm ki, bu əsər Yunus
Oğuzun əvvəlki əsərlərindən daha mükəmməldir.
Rahat oxunur, hadisələr oxucunu çəkir.
Elə bil xüsusi bir dünyaya
düşürsən. Yunus Oğuz bu hadisələr,
bu münaqişələr, bu münasibətlər
dünyasının tam hakimi və müəllifidir. Yəni mən bunu heç bir tarixi romanlarda görməmişəm.
Bu cür rahat və rahat olduğu qədər gərgin.
Bu təhkiyəni mən heç yerdə
görməmişəm və Yunus Oğuz onun müəllifidir.
Müəyyən epizodlar, detallar, təsvirlər
var. Olduqca istedadla yazılıb, istedadla yaradılıb.
Hətta bu əsərdə elə yerlər var
ki, onu ayrıca bir dəyəri olan mətn kimi oxumaq, dərk
etmək mümkündür. Bu mənada mən
düşünürəm ki, Yunus Oğuz bizim ədəbiyyatımıza
yaxşı bir əsər, dəyərli bir əsər verib.
İnanıram ki, bu əsər yalnız Azərbaycanda deyil,
dünyada oxuna biləcək , özünə
oxucu tapa biləcək və bizim ədəbiyyatımıza
hörmət, şöhrət gətirə biləcək əsərdir.
Nizami CƏFƏROV,
Atatürk
Mərkəzinin rəhbəri, filologiya elmləri doktoru, millət
vəkili
525-ci
qəzet.- 2013.- 18 iyul.- S.7.