Milli
dramaturgiyanın Elçin mərhələsi
Artıq bir neçə aydır ki, ədəbi,
elmi toplum yazıçı, dramaturq, tənqidçi
Elçinin ədəbiyyat ətrafında
formalaşmış sabit şəxsiyyətinin, monumental əsərlərinin
(burada nəsrindən tutmuş bütün digər forma və
janrlarda yazdıqlarını-məqalələri, dram əsərləri,
publisistikası və ədəbi düşüncələrinə
qədər nəzərdə tutulur) havasında
yaşayır və bu yaşam
Elçinin ədəbiyyat tariximizdəki çəkisinə
yeni bir status əlavə edir.
Belə bir düşüncəni
paylaşmaq yerinə düşər ki, bütün epoxalarda
həyatı, zamanı dərketmə və bədii
düşüncədə əksetdirmə digər janrlardan fərqli
olaraq dramaturgiyada daha çətin, mürəkkəb, ziddiyyətli
və ağrılı olub. Başqa sözlə desək,
dramaturqdan cəmiyyət hadisələrinə tez və
çevik reaksiya gözlənilir, insan yaşadığı
həyatı həm də teatrda, səhnədə daha tez
görmək, özünə kənardan baxmaq, gülmək,
yaxud faciəsini dərk etmək istəyir. Bu isə
dramaturqdan zamana münasibət bildirməyi şərtləndirir,
başqa sözlə həkim insanın, dramaturq isə
zamanın və cəmiyyətin nəbzini tutmağa məhkumdur.
Xüsusilə çağdaş zamanın bağları və
həyat hadisələrini teatr modelinə yerləşdirmək,
zamanın çarxını sənətdə əks etdirmək
yazardan fövqəladə ədəbi istedad, uzaqgörənlik
və bacarıq tələb edir. Elə və problemlərdən
yazmalısan ki, sabah hadisələrin, cəmiyyətin dəyişməsi
nəticəsində mövzular, problemlər, işlətdiyin
dil, fikir və s. erroziyaya uğramasın. Üstəlik
dramaturgiyanın dünyada Şekspir, Azərbaycanda isə
M.F.Axundzadə olimpinin mövcudluğu bütün dövrlərdə
dramaturq üçün yeni bir yaradıcılıq situasiyası
yaratmış olur; dörd əsrdir davam edən Hamlet
sualı hələ də dramaturgiyanın başı üzərində
dolaşmaqdadır. Azərbaycan ədəbi dramaturji
coğrafiyasında C.Məmmədquluzadədən
sonra cəmiyyətdəki “ölüləşmə” və
“dəliliyi”n nəbzini necə yoxlamaq olar? Yaxud dövrün
böyük məfkurə və ehtiraslarını
C.Cabbarlının maksimal dramatizmi ilə necə təsvir etmək
mümkündür? Bəlkə cəmiyyətdəki “iblisləşmə”nin
müəllifi H.Cavid qəhrəmanlarının tarixi-fəlsəfi
düşüncə qatlarını açmaq lazım gəlir?
Şah və şair qarşılaşması və qarşıdurmasında
şairi “əyilməz vicdanın böyük heykəli”nə
çevirən S.Vurğunun mənzum dramaturgiyasının
poetik harmoniya zirvəsinə çatmaq
mümkündürmü? Və nəhayət milli
dramaturgiyamızda lirik emosional təmayülün
yaradıcısı İ.Əfəndiyev teatrının
yaşam sirri nədədir? “Axundzadə teatrı”, “C.Məmmədquluzadə
teatrı”, “Cavid teatrı”, “Cabbarlı teatrı”, “Vurğun
teatrı”, “İlyas Əfəndiyev teatrı” artıq elmi ədəbiyyatda
bir istilah olaraq işlənilir
ki, bunun da əsasında məhz dramaturgiyanın mərhələ
problemləri dayanır. Biz
burada yüz əlli illik dramaturgiyamızın tarixində
yalnız mərhələ olan, onu mövzu, problematika,
süjet, personaj, forma və janr baxımından zənginləşdirən
və irəli aparan bəzi görkəmli nümayəndələrinin
yaradıcılığı üzərində dayandıq.
Heç şübhəsiz, kiçik ştrixlərini
verdiyimiz bu tarixi mərhələlərin özünü
şərtləndirən çoxsaylı ədəbi, estetik,
dramaturji faktorlar mövcuddur. Bu mənada Elçin
dramaturgiyası özü də bir mərhələ təşkil
edir və özü də bu mərhələ əvvəlki
mərhələlərin dialektik davamı olaraq
çıxış edir. Dramaturgiyada sonuncu iki mərhələ
istər-istəməz sənətdə nadir hallarda rastlanan
ierarxiyanı yada salır və bədii düşüncədə
bu təbii ierarxiyanın mövcudluğu teatrda yeni dövr
olaraq tanınır. Dramaturji ustalığın bu gün də
eksperimental və modern üslubda imkanları,
çağdaş teatrın tərəqqisindəki rolu
“Elçin teatrı” ifadəsinin də yaranmasına səbəb
olub və biz bu gün bu məruzəni edərkən də bu
mərhələnin içində olduğumuzu unutmuruq.
Elçin fəal dramaturgiyaya və teatra
90-cı illərdə gəlib və buna görə də Elçin
yaradıcılığını həm də müasir
dramaturgiyanın, eləcə də müstəqillik
dövrünün teatr hadisəsi hesab etmək olar. Lakin bu
heç də Elçinin dramaturgiyaya gəlişinin
gerçək tarixi deyil. Elçin dramaturgiyası başlanğıcını 70-ci
illərin əvvəllərindən götürüb və yalnız son 20 illik zaman məsafəsində,
demək olar ki, bu mərhələnin teatr fenomeninə
çevrilib. Beləliklə, sənət səhnəsinə
20 il gec çıxan Elçin
dramaturgiyasına, onun ayrı-ayrı problemlərinə ekskurs
etmək lazım gəlir. Mümkün qədər
Elçinin milli teatr və dramaturgiyamızdakı yerini,
inkişaf istiqamətlərini, mərhələ və problem
təsnifatını müəyyənləşdirməyə
və qiymət verməyə çalışacağıq.
Belə bir faktın da üstündən
sükutla keçmək olmaz ki, Elçin hələ 70-ci ildə
yazdığı “Dramaturgiyada şərtilik barədə”
konseptual məqaləsində müasir Qərb
dramaturgiyasının materialları əsasında B.Brextin,
F.Dürrenmantın, J.P.Sartrın, J.Anuyun və bir çox Qərb
dramaturq və rejissorlarının teatr və dramaturgiya ilə
bağlı mülahizələrini bölüşməklə
onu milli dramaturgiya mühitinə gətirmək məqsədi
daşıyırdı. Yəqin etmək çətin deyil
ki, Elçinin dramaturgiyaya da gəlişi elə bu məqalələrin
yazıldığı ərəfədə baş verdi.
“Poçt şöbəsində xəyal”
əsərindən başlayaraq dramaturq özü şərtiliyin
bu vacib faktoruna əməl etməyə
çalışmış, yeni, orijinal bədii forma, ifadə
vasitəsi, konflikt və situasiyalar təsvir etməklə
dramaturgiyadakı mövcud şablonu dağıdaraq yeni bir mərhələ
təşkil edib.
Şübhəsiz, Elçinin dramaturgiya
yaradıcılığı bir mərhələ olaraq
müstəqillik dövrünün hadisəsidir; yəni onun əsərləri
mahiyyəti, teatrlarda oynanılması və bu teatrların
durğunluqdan çıxarılması, böyük aktyor
qüvvəsinin hərəkətə gətirilməsi və
yeni nəsil aktyorların formalaşmasında rolu,
çağdaş dramaturgiyamıza təsiri, modern dramaturji mətnlərin
yazılması baxımından
bu dövrün hadisəsinə çevrilib.
Çağdaş dramaturgiyamızın, milli teatrın
canlanması, onun yeni mərhələdə modern ideya-estetik tələblərinin
formalaşması həm də Elçinin dramaturji əsərlərinin
hesabına mümkün olub və zənginləşib. Ancaq
Elçin dramaturgiyası öz başlanğıcını
70-ci illərin əvvəllərindən-sosrealizmin hələ
mövcud olduğu dövrdən götürür. “Poçt
şöbəsində xəyal” tragikomediyası məhz bu
dövrün məhsuludur. Biz sosrealizm yaradıcılıq
metodunu təsadüfən xatırlamadıq; yazılma tarixini
tragikomediyanın vitrinindən oxumasaydıq əsəri,
çətin ki, bu
dövrün məhsulu hesab edərdik. Əlbəttə,
söhbət dramaturji sənətkarlıqla yanaşı, həm
də ideoloji meyllərdən, mövzu və problematikaya
yanaşma cəsarətindən gedir. Demək lazımdır
ki, “Poçt şöbəsində xəyal” tragikomediyası
dramaturq Elçinin sosrealizm metoduna və dövrə
münasibətinin çox qiymətli bir faktıdır. Əsərdə
Elçinin cəmiyyətə sosial, ictimai münasibəti
yalnız hadisələrin dramaturji təsvirində deyil, ona
yanaşma və təsviretmə metodunda da aydınca hiss
edilir. Müəllif insan talelərini sosial, mənəvi –əxlaqi
problemləri Yoldaş Tək,
Kişi, Ədilə, Gülzar, Baba obrazlarının fəaliyyət
prosesində təsvir edir. Yoldaş Təkin işçilərə,
hadisələrə münasibətində ictimai maraqlar
üstünlük təşkil edir.
Lakin burada məqsəd heç də Yoldaş Təkin
ictimai mövqeyini göstərmək deyil, insan talelərini, mənəvi-əxlaqi,
sosial problemləri təsvir etməkdir. Əsərin
problematika dərinliyi, bədii təsir gücü
tragikomediyanın yazıldığı ildən 30 il sonra
tamaşaya qoyulmasının əsas nədənlərini
ortaya qoymuş olur. Elçinin bu dövrdə dramaturgiya və
teatr haqqında həm nəzəri fikirləri, həm də
yazdığı dramaturji mətn mövcud metodolojiyə və stereotiplərə
uyğun gəlmirdi.
Elçin dramaturgiyasının ayrıca mərhələ
təşkil etməsinin əsas faktorlarından biri tematika və
problematikanın uğurlu bədii həllindən asılı
olur. Bütün hallarda Elçin dramaturgiyasının əsasını
insan və cəmiyyət problemi təşkil edir. Lakin hər
bir əsərində dramaturq insan və cəmiyyət
probleminə gözlənilməz situasiya, dramaturji kolliziya,
kombinasiya, bədii təsvir və ifadə vasitələri ilə
fərqli rakurslardan baxır. Tənhalıq və ondan xilas
olma yollarının axtarılması (“Qatil”), öz mənindən
imtina edən insanların dramı (“Cəhənnəm sakinləri”), insanın lirik-pataloji-psixoloji
çırpıntılarının ictimai məzmunu
(“Şekspir”), teatrın və aktyorun xalqın mənəviyyatını
saflaşdıran bir faktora çevrilməsi (“Sənətkarın
taleyi”), həyatda özünə yer tapa bilməyən
insanların tragizmi (“Arılar arasında”) və s. mənəvi-əxlaqi,
ictimai problemlər dramatik düşüncə məkanında
orijinal bədii həllini tapır. Aydın məsələdir
ki, “dəlilik”, “dəlilər və ağıllılar”
problemi Mirzə Cəlil səviyyəsində “Dəli
yığıncağı” və
“Ər” tragikomediyalarında komik-dramatik-tragik həllinin zirvəsini
yaşayıb. Bundan sonra bu problemə müraciət etmək dramaturqdan
ən azından yeni bir mərhələ səviyyəsində
problemə fəlsəfi, konseptual baxış sərgiləməyi
şərtləndirirdi. Elçin isə cəmiyyətdəki
mənəvi-əxlaqi, ictimai-siyasi deqredasiyanı “Dəlixanadan
dəli qaçıb və yaxud mənim sevimli dəlim”, “Mənim
ərim dəlidir” və “Şekspir”
komediyalarında təsvir etməyə nail olub.
Elçin dramaturgiyasının mərhələ
problemindən söz açarkən bu dramaturgiyanın modern
mahiyyətini, yeni mətnlərin yazılmasında işlənən süjet, hadisə, metafora, dil,
üslub komponentləri üzərində xüsusi dayanmaq
lazım gəlir. Belə ki, dramaturqun ilk baxışdan ənənəvi
kimi görünən komediya və tragikomediyalarının həm
strukturu, kolliziya və kombinasiya yeniliyini, həm də dialoq və
monoloqlarında orijinal özünəməxsusluqları
görməmək mümkün deyil. Dramaturqun “Poçt
şöbəsində xəyal”, “Ah, Paris, Paris...”, “Mən sənin
dayınam”, “Teleskop”, “Şekspir” əsərlərində bədii
şərtilik prinsipindən maksimum istifadə edilməklə,
müəyyən mənada klassik Azərbaycan
dramaturgiyasının gələnəklərindən imtina
edilib. Əvəzində antik yunan və çağdaş
postmodern dramaturgiyanın elementlerindən geniş istifadə
imkanları qazanılıb. Bu əsərlərin səhnə
quruluşu da fərqlənir, burada ənənəvi “pərdə”ni
dəyişən hadisələri daha çevik göstərən
“səhnə”, yaxud şəkillər əvəz edir, hadisələr
bəzən iyirmi bir, yaxud iyirmi üç şəkilldə
cərəyan edir, süjetin inkişafında müasir
texnoloji detallardan, vasitələrdən geniş istifadə
edilir. Bəzi əsərlərin janr poetikasını da birmənalı
şəkildə müəyyən etmək olmur, baxmayaraq ki,
müəllif özü bu əsərləri komediya, yaxud
tragikomediya adlandırıb. Ancaq quruluş verməkdən
asılı olaraq bu əsərləri həm tragediya, həm
də komediya kimi də qoymaq olar. Komediyalarında, Elçin
tutaq ki, S.Rəhman kimi satirik ifadə vasitələrindən,
gülüş kalamburlarından geniş istifadə etmir,
epizoddan-epizoda biz sürəkli gülüşlə də
qarşılaşmırıq, ancaq komizm vəziyyətin
özündən doğur. Komik vəziyyət
tamaşaçını daha çox düşündürməyə
yönəlikdir. “Mənim ərim dəlidir” komediyasında
sovet dövründə antitürk olan və Emin Sabitoğlunun
türk təsiri altına düşərək
familiyasını Mahmudov əvəzinə Sabitoğlu
yazdırdığını iddia edən, lakin vəziyyət
dəyişdikdən sonra cəbhəni dəyişərək
türkpərəstə çevrilən Dost (adın
özündə belə ironik münasibət var!) deyir: “Əvət!
Zatən vodka da bizim türklüyümüzə ziyan vura bilmədi!
Mən yalnız şimdi başa düşürəm ki, vodka
da Moskvanın bizim türklüyümüzə qarşı
bir təxribatı imiş! Əvət! Millətin vodkaya aludəçiliyini
KQB təşkil etmişdi! KQB istəyirdi ki, bizi içirdib
türk yaddaşımızı pozdursun! Ancaq bunu
bacarmadılar! Çünki biz Atilla nəsliyik! Biz
Çingizik, Əmir Teymuruq! Fateh bizik, Şah İsmayıl
bizik, Nadir bizik, Qacar bizik! Mən şimdi sənədlər əldə
edirəm ki, Bethoven də türk olub!”
Burada komizm sözlərdə, bədii təsvir
və ifadə vasitələrində (şimdi və əvət
sözləri istisna olmaqla) deyil, obrazın fəaliyyət və
həyat fəlsəfəsinin təzadında, ikili xarakterindədir.
Bu, həm də obrazın tragikomizmidir.
Janrların sintezi Elçin
dramaturgiyasının başlıca xüsusiyyətlərindən
biri kimi diqqəti cəlb edir. Bu da öz növbəsində
dramada sərhədlərin silinməsinə, yaxud
qovuşuğuna gətirib çıxarır. Personajların
çoxluğu və kütləviliyi də Elçin
dramaturgiyasının özünəməxsusluğunu ifadə
edən əsas faktorlardan biridir. Məsələn, “Taun
yaşayır” xronikasında 60-a qədər personaj iştirak
edir. “Ah, Paris, Paris...” komediyasında isə otuza qədər
obraz vardır. Dramaturqun bir çox əsərlərində
yer alan Xor mövzu və məzmuna aydınlıq gətirən
bir komponent olaraq görünür. “Ah, Paris, Paris...”
komediyasının əvvəlində Xorun oxuduğu sözlər
hadisələrin sonrakı inkişaf prosesi ilə birbaşa
bağlı olmaqla yanaşı əsərdə aktiv
funksionallıq qazanır. “-İs-te-fa! –Yaşasın Azad Azərbaycan!
–Biz SSRİ-nin tərkibindən çıxmaq istəyirik!
–Bir daha yüksələn bayraq bir daha enməz! –Öz
içimizdən olan nökərlərə, imperiya
satqınlarına ar olsun! –Qarabağ Azərbaycanın
döyünən ürəyidir! –İmperiya! Azərbaycandan əl
çək!” və s. şüarlar həm dövrün mahiyyətini
dərk etməkdə, həm də hadisələrin
inkişaf prosesinə təsirsiz qalmır.
Bir çox əsərlərdə müəllifin
əvvəldən axıra personaj kimi əsərdə
çıxış etməsi onun strukturunu, hadisədən
hadisəyə keçidini müəyyən edir. “Taun
yaşayır” iki hissəli dramında müəllifin hadisələrin
gedişinə təsir etmək imkanları olmasa da
tamaşaçı ilə personajlar, yaxud hadisələr
arasında əlaqə yaradır, yaxud vəziyyəti aydınlaşdırır.
Lakin müəllif zərurət yaranarkən hadisələrə
izahat verməyə çalışır, müəllif
qeydində deyildiyi kimi, o, səhnədə
görünmür, parterdə, tamaşaçıların
arasında oturur, hərdən durub səhnəyə qalxır
və sol küncdə, səhnənin lap kənarında
dayanır. Bundan sonra o, söz demək istəyəndə,
bütün tamaşa boyu eyni yerə çıxır,
sözlərini bitirdikdən sonra parterdəki yerinə
qayıdır. Müəllif danışdıqca, yeri gəldikdə
onun söylədiklərinin pantomim ilə səhnə
illüstrasiyasını vermək mümkündür. 20-30-cu
illər cəmiyyətinin anatomiyasını dramaturji ifadə
vasitələrilə açan dramturq müəllif dili ilə
mövcud vəziyyətdə çıxış
yollarını göstərir, yaxud
səhnəarxasında baş verən hadisələrlə
tamaşaçını (oxucunu) tanış edir. Bir-birini
ifşa prosesində hadisələrə, dövrün
ictimai-siyasi mənzərəsinə aydınlıq gətirmək
məqsədilə müəllif bir yerdə deyir: “Sovet
İttifaqında 1 dekabr 1934-cü ildə qəbul olunmuş
qanuna görə terrorçuluğun təşkilinə
görə təqsirləndirilən adamlar dərhal güllələnməlidir!
Onların müdafiə olunmağa haqqı yoxdur”. Bu müəllif
qeydi hadisələrinin iştirakçılarına bəraət
qazandırmaq məqsədi güdmür, zamanın xarakterini
bütün reallığı ilə göstərmək
funksiyasını daşıyır.
Elçin dramaturgiyasında remarkalar da ənənəvi
dramaturgiyadan fərqlənir; söhbət yalnız əsərdə
remarkaların çoxluğundan, müxtəlif yerlərə
səpələnməyindən və həcmindən getmir, həm
də strukturunun mürəkkəbliyindən, məzmun
çoxqatlılığından,
funksionallılığının artırılmasından
gedir. Bütün bunlar Elçinin dramaturji estetikasının
görünən tərəflərinin yalnız kiçik bir
qismidir.
Elçin dramaturgiyasının
özünəməxsusluqlarından biri də dramaturji mətnlərin
həm də epik mətn olaraq oxunmasıdır. Bir çox
dramatik mətnlərində hadisələrin inkişafı
epik janrın çərçivəsində inkişaf edir.
Görünür, bəzi roman və hekayələrinin ssenariləşdirilməsinin
əsasında da məhz bu xüsusiyyət dayanır. Səhnədə
zaman və məkanına sığışmayan hadisələr
baş verir, lakin bütün bunları dramaturq müxtəlif
vasitələrlə edir. Müasir teatr estetikasında ənənəvi
dialoqlar artıq öz təsir imkanlarını itirmək
üzrədir. Dialoqlar ənənəvilikdən
çıxaraq yeni format qazanır. Elə buna görə də,
çox zaman Elçin dramaturgiyasına ənənəvi nəzəri
arqumentlərlə yanaşmaq və təhlil etmək olmur;
onun dramaturgiyasının əsas gücü nitqin dialoq və
monoloqların qarışıq tpindən ibarət mətnlərin
üzərinə köçürülməsindədir. Əgər
klassik dramaturgiyada bir əsərdə iki-üç monoloqa
rast gəlmək mümkün olursa, Elçində bunun
sayı bir neçə dəfə çox olur. Hadisə və
süjet xəttindən asılı olaraq bu monoloq-nitqlər
içi-içə girir ki, bu da müasir teatr
estetikasının əsas xüsusiyyətlərindən
biridir. Bəzən bu monoloqların içində dialoqlardan
geniş istifadə edilir; burada biz personajın “daxili mən”ini,
yaxud səsini nəzərdə tutmuruq. Bəzən bu daxili
dialoqlar ancaq xüsusi intonasiya ilə bir-birindən
ayrılır, mübahisə və fəlsəfi mühakimə
şəklində ifadə olunur.
Dramaturgiyada və teatrda (teatrı ona
görə deyirəm ki, 90-cı ilin əvvəllərindən
tənəzzül dövrünü yaşayan teatr məhz Elçinin əsərləri ilə
özünə gəldi və yeni bir mərhələ
başlandı!) Elçin mərhələsini şərtləndirən
faktorlardan biri və bəlkə də birincisi dramaturji mətnlərin
yeni məzmun, forma, ifadə vasitələri qazanması oldu.
Zaman dəyişdikcə dramaturgiyanın mövzu və
problematikasının dəyişməsi də
aktuallaşır. Dramaturgiyada lirik-psixoloji mətnləri yeni
intonasiyalı, daha çevik, ictimai funksionallıq
daşıyan mətnlər əvəz edir. Artıq dünya ədəbiyyatında
da dramaturji mətnlər çoxdan klassik məcrasından
çıxıb modern yola daxil olub
Qeyd etmək lazımdır ki, milli
dramaturgiyamızda ilk dəfə olaraq Elçin absurd
teatrın müəllifi kimi tanınır. “Mehmanxana nömrəsində
görüş”, “Hövsan soğanı”, “Qisas”, “Su” və
başqa əsərlərində absurd formasından istifadə
etmişdir. Klassik dramaturji mətn və strukturdan imtina
dramaturqun yeni mətn və dramaturji situasiyalar, eləcə də
yeni gələnək yaratmasına nədən olmuşdur. Bu
absurd əsərlərin tamaşaya qoyulması ilə
bağlı bir bilgimiz olmasa da janrın milli teatrın
inkişafında oynayacağı gərəkli rolu indidən
görürük. “Unudulmaz Araz Dadaşzadənin xatirəsinə”
həsr etdiyi “Su” absurd əsəri çağdaş
teatrın yeni ifadəsi kimi maraqlıdır. Əsər bir
qadının nitqindən ibarətdir, lakin bu klassik
dramaturgiyadakı monoloqlardan əsaslı şəkildə fərqlənir.
Səhnədəki hərəkətsizliyi qadının
nitqindəki hərəkətlilik əvəz edir, ancaq nitqin
özü bir neçə hissəyə bölünüb.
Vahid süjet xətti olmasa da qadının su ilə
bağlı fikirləri həyat tarixçəsində
oynadığı rolu ifadə etməyə
çalışır. Qadın corab toxuya-toxuya neçə
gündür verilməyən su ilə bağlı fikirləri
və başına gələn hadisələr səhnədə
onun dilindən eşidilir: “Amma hünərin var supulu vermə.
Vicdansızlar! Vermirlər, verməyin. Sizin suyunuz heç mənə
lazım deyil! Mən hüç rəhmətlik tamdan, o boyda
kişidən minnət götürməmişəm, sizdən
götürəcəm?” Nitq davam etdikcə personajla və onun
nitqi ilə (eləcə də müəlliflə!) tamaşaçı (oxucu)
arasında dialektik münasibət yaranır. Nitq davam edir,
su-qadın, qadın-Əli Əhməd, onun həyatda başına gələn
hadisələr, suyun krandan axaraq evi basması, telefon zəngləri
və qadının cavabları yeni situasiyalar yaradır. Hadisələr
və qadının fikirləri, su ilə bağlı
düşüncələri o qədər incə və dəqiqliklə
bir-birini əvəz edir ki, başa düşmək olmur ki,
personaj nə zaman, nitqin hansı hissəsindən müəlliflə
tamaşaçı arasında vasitəçiyə
çevrilir. Nitqin transformasiyası zamanı qadının həyatının
yadda qalan anlarında su qadının ölümünü də
şərtləndirir. Krandan axan su yavaş-yavaş onun ətrafını
basır: “Hanı mənim bədənim? Sudu ki, hər tərəf!..Mən
toxuyacam e, toxuyacam, amma Əhməd Əli gələndə
qapını necə açacaq? (Su yavaş-yavaş dolur).
Sudu... Sudu...Su...(artıq ağzı-burnu da suyun altında
qalır, yalnız gözləridi, ətrafa baxır və
Qadının ağappaq saçları suyun üzünə
yayılır. Suyun ucundən telefonun zəngi eşidilir. Zəng
çalır, çalır. Bir azdan qadının
başı suyun içində tamam yox olur. Telefonun zəngi isə
hey çalır, çalır).”
Əsər boyu bu cür müəllif
izahları tez-tez baş verir və bununla dramaturq səhnədəki
hərəkəti idarə etməklə yanaşı,
personajla tamaşaçı arasında da əlaqə
yaratmış olur. Elə buradaca Elçin
dramaturgiyasının daha bir komponenti-dil faktoru üzə
çıxır; dil onun dramatik mətnlərini müəyyənləşdirən
ən vacib amil olur. Elçinin teatr məkanını dil
müəyyən edir, hadisə və situasiyaları
formalaşdırır.
Elçin dramaturgiyasının mərhələ
və problem təsnifatını müəyyənləşdirərkən
janr poetikasının zənginliyi və müxtəlifliyi
üzərində dayanmamaq mümkün deyil. Azərbaycan
dramaturgiyasında Elçinə qədər çox az
dramaturq janr əlvanlığından
istifadə edib, belə demək mümkünsə, ən
çox bir janrın dramaturqu olaraq tanınıblar. Burada klassik dramaturgiyanın məlum
janr üçlüyü (komediya, faciə və dram)
aparıcı olur, bunun dışında işlənən
janrlar isə bu və ya digər dərəcədə həmin
janrlara yaxın olurdu. Elçinin dramatik əsərləri isə
Azərbaycan dramaturgiyasını janr poetikası
baxımından olduqca zənginləşdirir. Dram, komediya,
pyes, tragikomediya, faciə, fars-novella, absurd, xronika və s. onun ən
çox istifadə etdiyi dramatik janrlardandır. Ancaq klassik
dramaturgiyanın məlum janrlarında belə o, yeniliklər
edir, onun çərçivəsini, strukturunu daha da genişləndirir,
ifadə imkanlarını və vasitələrini zənginləşdirir.
Janrından və formasından asılı olmayaraq
Elçinin bütün kiçik pyeslərindən tutmuş
(bir-iki əsəri istisna olunmaqla) bütün dramatik əsərlərində
zaman və məkan göstərilir. Bu, heç də zahiri
bir etiket olmayıb əsərin məzmunu, ideya və
funksionallığını şərtləndirən bədii
prinsip olaraq qəbul edilməlidir. “Mehmanxana nömrəsində
görüş” absurd pyesində zaman və məkanı belə
müəyyənləşdirir:”Zaman-1990-cı ilin aprel
ayı, günorta saat 11 ilə 12 arası. Məkan-Bakı
şəhəri, mehmanxananın 9-cu mərtəbəsində
ikiotaqlı nömrə”.
İştirakçılarının iki
qonaqdan ibarət olduğu kiçik bir əsərin mətnində
zamanın göstərilməsinin mahiyyəti aydın olur.
Demokratiya, aşkarlıq, plüralizm havasında baş verən
təzadların göstəriməsində zaman vacib element
statusu qazanır. “Televizorun səsi. Çauşesku faşist
rejimi yaratmışdı. Xalq ayağa qalxdı və
Çauşesku rejimini tar-mar etdi. Xalqın qəzəbi...”
Televizorun səsi başqa bir məqamda bunları deyir: “Nizami”
adına kolxozun əməkçiləri heyvandarlıq sahəsində
böyük müvəffəqiyyətlər
qazanmışlar. İndiki demokratiya və aşkarlıq
dövründə onlar daha böyük həvəslə
çalışırlar. Öz fikirlərini açıq deməkdən
çəkinmirlər...” Göründüyü kimi,
kiçik bir əsərdə demokratiya və aşkarlıq
dövrünə iki fərqli baxış bucağı əks
etdirilir.
Əlbəttə, dramaturgiyanı
teatrsız, teatrı isə dramaturji mətnsiz təsəvvür
etmək çətindir, yəni dramaturgiya teatrın təminatçısı
rolunu yerinə yetirmirsə, yaxud teatr yazılan dramatuji mətnlərə
adekvat cavab verə bilmirsə dramaturji mühit tənəzzüllə
qarşılaşmış olur. Elçin dramaturgiyası
yeni mərhələ problemini bu cəhətdən də
özündə tam ehtiva edir. Onun bu dövrdə tamaşaya
qoyulan “Poçt şöbəsində xəyal”, “Mənim ərim
dəlidir”, “Mənim sevimli dəlim”, “Qatil”, “Ah, Paris, Paris...”,
“Cəhənnəm sakinləri”, “Teleskop”, “Şekspir” və s.
tamaşaları ilə milli teatr sənətinin
inkişafında, rejissor və aktyor işinin gəlişməsində
böyük rol oynamışdır. Müasir Azərbaycan
teatrı anlayışı məhz Elçinin əsərləri
sayəsində epik, lirik və dramatik elementləri
özündə birləşdirərək yeni bir keyfiyyət
qazanıb. Elçinin dramaturji mətnləri respublika
sınırlarını aşaraq İngiltərədə,
Türkiyədə, Rusiyada və başqa ölkələrdə
çağdaş tamaşaçıların böyük
marağına səbəb olub. Metyu Qoldun quruluş verdiyi “Mənim
sevimli dəlim” əsərinin ingilis dilində Londonun “Tristan
Bates” teatrında Riçard Stirlinq, Oliver Madsley, ralf Boqard,
Daniel Robinson kimi aktyorlar tərəfindən oynanılması,
futbol termini ilə desək, Azərbaycan dramaturgiyasının
və dramaturqun Avropaya (eləcə
də dünyaya!) bahalı transferlərindən biri hesab
olunmalıdır. “Şekspir” tamaşasının da London
göstərisi eyni uğurla alınıb, müəllif və
aktyorlar ingilis tamaşaçılarının rəğbətini
qazanıb. Məşhur “Mahmud və Məryəm”
romanının dramaturji mətnə
çevrilərək Türkiyədə bədii film çəkilməsi
də eyni uğurun başqa bir coğrafiyada təsdiqidir.
“Şekspir” tamaşasında isə situasiya bir qədər fərqlidir;
bu dəfə Azərbaycan teatr mühitinə məxsusi
transfer olunan məşhur moldovan rejissoru Petru Vitkereu bu əsəri
qarşılıqlı əməkdaşlıqla Akademik Milli
Dram Teatrında tamaşaya qoyub və dramaturji materialdakı
insan konsepsiyasının uğurlu teatr həlli tapılıb.
Artıq Elçinin əsərləri dünyanın və Azərbaycanın
bir çox teatrlarında dəfələrlə tamaşaya
qoyularaq öz ömürlərini yaşamağa
başlayıb, onun əsərləri əsasında bir
neçə aktyor və rejissor nəsli yetişib,
tamaşaçılar bədii-estetik cəhətdən bu əsərlərdəki
ideya və konsepsiya ilə formalaşıblar.
Beləliklə, Elçin
dramaturgiyasının və teatrının bəzi məqamlarına
nəzər yetirdik; belə bir həqiqəti yəqin etdik ki,
Elçin milli dramaturji düşüncədə bu janrın
yaradıcılıq imkanlarını maksimum genişləndirən,
ona struktur, mövzu, ideya, ifadə vasitələri və
problematika baxımından zənginlik və yenilik gətirən
dramaturqlardandır. Onun dramaturji
yaradıcılığının həm də yeni teatr məkanın
formalaşmasında və inkişafında ədəbi irs
kimi bundan sonra da müəyyən rol oynayacağı
şübhəsizdir.
Bədirxan
Əhmədov,
professor
525-ci
qəzet.- 2013.- 13 iyul.- S.24-25.