Ustad
haqqında söz
(Akademik,
görkəmli tənqidçi-ədəbiyyatşünas
KAMAL TALIBZADƏNİN 90 yaşına)
İngilis şairi, dramaturqu
və tənqidçisi Con
Drayden (XVII
əsr) ilk dəfə tənqid
terminini işlədəndə fikirləşməmişdi ki, illər, onilliklər,əsrlər keçəcək, bu söz həyatın bütün sahələrində ən
işlək, ən zəruri və eyni
zamanda, ən
xoşagəlməz bir sözə çevriləcək, yaşından, irqindən, millətindən asılı olmayaraq
hər
bir insanın
düşüncəsinə sirayət edəcək... Əslində,
bəşəriyyət mövcud olandan onunla yanaşı,
insanın tənqidi təfəkkürü də pillə-pillə
irəliləmiş, bəlkə də ilk münaqişənin,
ilk müharibələrin, ilk siniflər mübarizəsinin
meydana çıxması üçün ilkin şərtə
çevrilmişdir. Ancaq fakt budur ki,
tənqid termini birinci dəfə ədəbi mübahisələri tənzimləyən,
nizamlayan bir söz kimi meydana çıxmış və tənqidin
daha ümumi, daha qlobal mənasından öncə, incəsənətdəki
mövqeyi diqqəti cəlb etmişdir. Beləliklə, tənqid
termini özüylə bir sırada bu fəaliyyət sahəsi
ilə məşğul olan tənqidçini də, bu yeni
termini də dünyaya gətirmişdir. Elə indinin
özündə də tənqidçi
deyəndə, ilk növbədə, bədii əsəri təhlil
edən, “yazıçını oxucuya
yaxınlaşdıran” (Şklovski) bir şəxs nəzərdə
tutulur.
Azərbaycanda ədəbi tənqidin
kökləri çox qədimlərə gedib çıxsa
da, əslində, onun əsr yarımlıq yaşı var. Ədəbi-ictimai
fikimizin nəhənglərindən biri- Axundovun tarixi xidmətləri
sırasında onun ilk milli tənqidçimiz kimi missiyası
da haqlı olaraq qeyd edilir. Axundovdan sonra F.Köçərli,
A.Sur, Ə.Hüseynzadə, Seyid Hüseyn bu estafeti davam
etdirdilər, ancaq qeyd edək ki, əsl, professional tənqid
keçən əsrdə-20-ci illərin sonları-30-cu illərin
əvvəllərində formalaşdı. M.Quliyev, Ə.Nazim,
M.Ələkbərli, H.Zeynallı, M.Arif, Məmməd Cəfər,
M.Rəfili, C.Cəfərov, M.İbrahimov, M.Cəlal,
M.Hüseyn, Əkbər Ağayev kimi sırf professionallar
yarandı. Bütün metodoloji səhvləri və “marksist
ölçüləri” ilə yanaşı, bu tənqidçilərin
ədəbi prosesdə rolunu qətiyyən inkar eləmək,
yerə vurmaq olmaz. Bu yazıda haqqında söz
açdığım tənqidçi-ədəbiyyatşünas
Kamal Talıbzadə də məhz belə bir ədəbi zəmində
formalaşmış, kamil tənqidçi səviyyəsinə
yüksəlmişdir.
Kamal Talıbzadə deyəndə, mən
ilk növbədə, səmimi, xeyirxah bir İNSAN, sonra bir ədəbiyyatşünas,
sonra tənqidçi, nəhayət, pedaqoq haqqında
düşünürəm, bir anlığa onun keçdiyi
ömür yolunu xatırlayıram. Hamımıza məlumdur
ki, Kamal müəllimin atası həmişə hörmətlə yad etdiyimiz görkəmli ədib
Abdulla Şaiq olub. İnsan genindən, kökündən-soyundan
tanınır və Kamal
Talıbzadədə nə yaxşı cəhətlər
varsa, ilk növbədə, atasından ona irsən keçib.
Bir də ona görə ki, Kamal müəllim demişkən:
“O mənim həyatımda elə
bil indi də canlıdır, elə bil o, mənimlə hər
gün danışır, məsləhətləşir, yol
göstərir, nəsihət verir. Hər gün iş yerimə
onun məzarının
yanından – Fəxri Xiyabanın qarşısından
keçirəm, hər gün ona, onunla yanaşı əbədiyyətə
qovuşan çoxlu məşhurlarımıza rəhmət
oxuyuram.
Kamal Talıbzadənin atası haqqında
yazdığı “Ata haqqında oğlunun söz deməsi,
xatirə yazması çətindir, bəlkə bəzilərinə
bu qeyri-təbii də görünə bilər” sözlərini
xatırlayıram. Bu etirafın səmimiliyinə qətiyyət
şübhə eləmirəm, ancaq məsələ
burasındadır ki, indi mən də elə bir vəziyyətdəyəm,
Kamal Talıbzadə mənim elmi rəhbərim olub və mənim
üçün də onun haqqında söz demək çətindən
çətindir. Mən də belə düşünürəm
ki, bəzilərinə bu, qeyri-təbii görünə bilər.
1975-ci ildə, Ədəbiyyat
İnstitutunun aspiranturasına daxil olanda məni ilkin təbrik
edənlərdən biri Kamal müəllim oldu və bir
neçə gündən sonra mövzum təsdiq ediləndə
mənə elmi rəhbər axtarmaq
heç bir problemə çevrilmədi. Kamal müəllim
imtahanda mənim cavablarımdan razı qalmışdı və
odur ki, elmi şurada bu işə
məmnuniyyətlə razılıq verdi.
Elmi rəhbərlə aspirant arasında əlaqə
və münasibətlərin bir neçə “tipi”
mövcuddur: elmi rəhbər var ki,
aspirantının üzünü sonda – müdafiə
kürsüsündə görür (bir az mübaliğəyə
varsaq da), yetirməsinin məişət
qayğılarından tutmuş elmi problemlərinə qədər
heç nədən xəbəri olmur. Bir sözlə,
yam-yaraşıq... Əgər aspirant fərasətli
çıxsa, daha doğrusu, elmə təsadüfi gəlməmişsə, rəhbərinin
qayğısını hiss etməsə də olar. Elmi rəhbər
var ki, onun üçün aspirant oğlu, qızı
timsalındadır. Bax, Kamal müəllim bu ikincilərdəndir.
Həftənin başında da, axırında da mən ona
gördüyüm işlər barədə hesabat verirdim.
Bizim söhbətlərimiz çox canlı keçirdi. Dəfələrlə deyirdi ki,
elmdə polemikasız keçinmək olmaz, sən
nüfuzundan, karyerasından asılı olmayaraq hər
hansı bir müəlliflə, lap elə mənimlə etika
daxilində mübahisə etməyi bacarmalısan. Bu tövsiyə
ona gətirib çıxardı ki,
axırda Kamal müəllim bir müşavirədə məni
tənqid edəndə dözə bilmədim, “üzünə
ağ oldum”. Fasilədə mənə yaxınlaşıb əlini
çiynimə qoydu, “bax, belə, heç kimdən qorxma!”
dedi.
Əlbəttə, illər keçdi və
mən bu hərəkəti heç cür özümə
bağışlaya bilmədim. Ancaq dərindən
düşünəndə bir təskinlik tapdım ki, mən
axı, belə deyildim, hərdən-hərdən
yazılarımda nəsə bir cəsarət dozası varsa,
bu, Kamal müəllimin xidmətidir. Onu da deyim ki, bu
günün özündə də mən Kamal müəllimi
özümə ustad hesab edirəm.
Onun yetirmələrindən biri – Nizaməddin Şəmsizadə
yazır: “Sözün kəsəsi, həmişə sənə
yazmaq öyrətmiş ustad haqqında yazmaq ən çətin
dərs imiş”. Bu çətinliyi bayaq dediyim kimi, mən də
hiss edirəm. Doğrusu, heç bilmirəm hardan
başlayım? Onun “Abbas Səhhət” adlı son dərəcə
qiymətli, mötəbər monoqrafiyasındanmı?
Türkdilli ədəbiyyatşünaslıqda ilk tənqid
tarixi kimi qələmə aldığı “XX əsr Azərbaycan
tənqidi”, sonralar bu əsər əsasında bir az da təkmilləşmiş
“Azərbaycan ədəbi tənqidinin
tarixi” fundamental əsərlərindənmi? Klassik və
müasir ədəbiyyatmızın ən vacib, aktual və ağrılı problemlərindən
söz açan saysız məqalələrindənmi? Bir ədəbiyyat tarixçisi və
tekstoloq kimi Nizami adına Ədəbiyyat
İnstitutunda hazırladığı, tərtib etdiyi,
redaktoru olduğu Səhhətin ikicildliyindən, Şaiqin
beşcildliyindən, S.Vurğunun altıcildliyindən,
çoxcildli ədəbiyyat tarixlərindənmi? On yeddi il
Yazıçılar İttifaqında tənqid bölməsinə
rəhbərlik etdiyindənmi? Əlbəttə, bunların
sayını artırmaq olar. Doğrusu, heyrət ediləsi
ömürdür. Ancaq bu ömür yolu heç də bəzilərinin
düşündüyü kimi maneəsiz, şahrah yol olmayıb.
Nə atasının – Abdulla Şaiqin ədəbi mühitdəki
ağır, sanballı çəkisi, nə Səməd
Vurğunla qohumluğu gənc Kamal Talıbzadənin elm
yollarında qolundan tutub. Ümumiyyətlə, kiməsə
arxalanmağın, hansı avtoritetəsə
qısılmağın qəti düşməni olub.
Aspirantlıq illərində mən bunu hiss elədiyim
üçün deyirəm. Həmişə mənə deyirdi ki, heç vaxt Ədəbiyyat
İnstitutunun otaqlarında, uzun koridorunda lovğa-lovğa gəzişib
mənə arxalanma, nə olsun mən direktor müaviniyəm,
hətta haqqımda pis söz desələr də, incimə,
bacarsan, cavabını ver, amma bəziləri kimi xəbərçilik eləmə. Mövzum nəsrlə
bağlı olduğu üçün yazdığım məqalələri,
sonralar dissertasiyanın ayrı-ayrı fəsillərini məsləhət
görərdi ki, o oxumamışdan əvvəl Şamil
Salmanova, Akif Hüseynova göstərim, çünki bu alimlər
ədəbi prosesi bütün incəliklərinə qədər
duyurlar.
Bəli, Kamal Talıbzadə həyatda,
elmdə öz yolu, öz üslubu olan adamdır və bu yolu o, özü
açıb. Ancaq elə bir dövrdə yaşayıb ki,
zamanın mürəkkəb ab-havası onun da taleyindən yan
keçməyib. Budur, Kamal müəllimin bəzi etirafları
və dövrün, zamanın onun həyatında
buraxdığı silinməz izlər: “Bizim nəsil çox
mürəkkəb bir dövrdə təhsilə
başlamış və əlinə qələm
almışdı. Mən 1940-cı ildə universitetin Filologiya fakültəsinə
daxil olanda ədəbiyyatşünaslığımızn
əsas qüvvələri aradan
götürülmüşdü...
Stalinimizin dəhşətli tədbirləri
yaşlı, təcrübəli nəsil ilə varislik əlaqəsini
birdən-birə, bir anda, bir ildə qırmış, cavan nəsil
bir növ kökündən, bünövrəsindən
ayrılmalı olmuşdu. Yeni nəslin fikrən, mənəvi
şikəst “inkişafı” üçün hər cür
şərait – məcburi şərait
yaranmışdı: itaətkarlıq, fikri köləlik, həqiqəti
demək həsrəti, nəhayət, bəzən özün
də inanmadığın “həqiqətləri”
demək məcburiyyəti və Marksın, Leninin, Stalinin
sitatları ilə düşünmək isə beyinlərimizi,
mühakimələrimizi kütləşdirmiş,
yaradıcı təfəkkürü bir növ
öldürmüşdü. Bizim nəsil təxminən
qırx il belə şəraitdə yazıb-yaratmış və
əgər o, öz mənliyini, özünəməxsusluqlarını
müəyyən dərəcədə qoruya bilibsə,
şübhəsiz, bu onun istedadı, fədakarlığı,
qorxmazlığı, vətəndaşlığı hesabına
baş vermişdir.”
Zənnimcə, bu etiraf təkcə
K.Talıbzadənin yox, onun mənsub olduğu ədəbi nəslin
də, ondan sonra ədəbiyyata gələnlərin də
etirafı kimi səslənməlidir. Özü də belə
etiraflar insana acı təəssüfdən başqa, bir qəlb
rahatlığı da gətirməlidir. Vaxtilə Lenindən,
partiyadan, komsomoldan, Qızıl Ordunun müzəffər
yürüşlərindən poemalar, romanlar, hekayələr,
şeirlər yazan, hətta Stalinin qəlyanını tərifləyən
bəzi şairlər, nasirlər indi niyə susublar?
Etirafın vaxtı deyilmi? Bu mənada mən Kamal müəllimin
etirafını onun vicdanının səsi kimi qəbul edirəm.
Onun “XX əsr Azərbaycan tənqidi” monoqrafiyasının iki
fəsli (“Burcua tənqidi”, “Marksist tənqid”) gizlətmək lazım deyil ki, marksist ruhda yazılıb və bu fəsilləri
yazarkən K.Talıbzadə “həqiqəti” demək məcburiyyətində
qalmışdı. Amma həmin monoqrafiyanı bu iki fəslə
görə gözdən salmaq, müəllifinə qara yaxmaq
şübhəsiz, yanlış yol olardı. Yenə Nizaməddin
Şəmsizadəyə müraciət edirəm: “XX əsr Azərbaycan
ədəbi tənqidi” adlı
fundamental əsərində həmin şəxsiyyətlərdən
(Ə.Hüseynzadədən, Əhmədbəy
Ağaoğlundan) bəhs edərkən, müəllif təbii
olaraq marksist mövqedə dayanmışdı. İki il əvvəl
bu şəxsiyyətlərə münasibətimizlə
bağlı sapıntılardan söz düşərkən,
Kamal müəllim dedi ki, bizim
ona münasibətimiz bəzən birtərəfli, bəzən
isə kökündən yanlış olmuşdur. Ancaq bu
şəxsiyyətlərdən pis-yaxşı ilk dəfə
yazanlardan az sonra “Azərbaycan” jurnalında alimin Əhmədbəy
Ağayev haqqında obyektiv bir məqaləsi çap
olundu”.
Milli ədəbiyyatın özünün
idrak tarixi adlandırılan tənqid tarixinin ilk bünövrə
daşlarını Kamal Talıbzadə hörüb. İndi bu hörgü
üzərində özünəməxsus bir bina ucalıb və
heç şübhəsiz, müəyyən kəm-kəsirləri
olsa da, o binanın memarı da, ustası da Kamal Talıbzadədir.
Tənqidçi Şamil Salmanov yazır: “Təsadüfi deyil ki, bu əsər
ölkəmizin hüdudlarından kənarda xarici elmi ictimaiyyət
tərəfindən də yüksək qiymətləndirilmişdir.
Azərbaycan ədəbiyyatının Türkiyədə
görkəmli mütəxəssislərindən olan Əhməd
Cəfəroğlu “Türkiyat məcmuəsi”nin səhifələrində
K.Talıbzadənin əsəri haqqında məqalə
yazıb orada əsərin elmi
mündəricatını geniş, ətraflı surətdə
izah edib, əsərin türkdilli xalqların ədəbiyyatşünaslığında
tənqid tarixinə həsr edilən ilk tədqiqat olmasını, burada tənqidin ədəbi
fikrin əlahiddə deyil, milli ictimai, siyasi, fəlsəfi
fikirlə sıx təmasda nəzərdən keçirildiyini
göstərirdi”.
Yeri gəlmişkən qeyd edək ki, istər
“XX əsr Azərbaycan tənqidi”, istərsə də “Azərbaycan
ədəbi tənqidinin tarixi” monoqrafiyaları K.Talıbzadənin
bir alim-tədqiqatçı kimi xarakterini bir neçə tərəfdən
açıqlayır: birincisi, ədəbiyyat tarixçisi
kimi hərtərəfli, geniş erudisiyası. Çünki ədəbiyyat
tarixini bilmədən, onun ayrı-ayrı mərhələlərinin
özünəməxsusluğunu dərk etmədən belə
bir məsuliyyətli işə girişmək
qeyri-mümkündür. İkincisi, tənqidin öz spesifikliyinin
nəzərə alınması. Çox vaxt ədəbiyyat
tarixi ilə tənqid tarixini eyniləşdirirlər. Bu,
düzgün deyil. Tənqid tarixi ədəbiyyat tarixinin ola
bilsin, tərkib hissəsidir, lakin ona müstəqil də
yanaşmaq olar. Çünki ədəbiyyat
tarixində milli ədəbiyyatın tarixi izlənilir, ona
tarixilik baxımından qiymət verilir. Tənqid tarixində
isə milli ədəbiyyata məxsusi münasibət izlənilir, ədəbiyyatın
fakt və mənzərəsinə qiymət verilir, sistemli elmi
ümumiləşdirmələr aparılır, ədəbi cərəyanlar
haqqında söz açılır. Bir sözlə, ədəbiyyatın
dərki ön planda olur.
Üçüncüsü, elmi-nəzəri
hazırlığı... Nəzəri biliklə silahlanmadan, dünya və Şərq ədəbiyyatının,
milli ədəbiyyatın incəliklərinə, özünəməxsusluğuna
bələd olmaq mümkün
deyil. Göstərdiyim bütün cəhətlər
Kamal Talıbzadənin yaradıcı şəxsiyyətində
birləşib.
Kamal Talıbzadə istər tənqid tarixçisi, istər ədəbiyyat
tarixçisi, istərsə də nəzəriyyəçi
alim kimi hər şeydən əvvəl, polemikaya meyl edən
TƏNQİDÇİdir. Yəni tənqidçilik onun məşğul
olduğu bütün fəaliyyət sahələrinə gur bir işıq salır. Mən bu fikri söyləyərkən,
heç də onun müasir ədəbi proseslə
bağlı onlarla məqalələrini,
çıxışlarını nəzərdə tutmuram. Tənqidi
keyfiyyət ədəbi hadisələrə, faktlara, hər
hansı şəxsiyyətin yaradıcılığına
münasibətin əsasını təşkil edir. Bu
münasibətin özülü ibtidadan başlanır:
yaxşıya yaxşı, pisə pis demək. Bir faktı
xatırlamaq istəyirəm: Sabir Əhmədovun
“Dünyanın arşını” romanı o vaxt bəzi tənqidçilərin
arşını ilə həyatı əyri güzgüdə əks etdirən bir əsər kimi
tənqid edilirdi. Ancaq 1971-ci ilin yanvarında
Yazıçılar İttifaqının Salyanda keçirdiyi səyyar
plenumundakı məruzəsində K.Talıbzadə əsəri
yüksək qiymətləndirdi: “Dünyanın
arşını” müasir nəsrimizin gözəl nümunələrindən biridir” qəti hökmünü
verdi. Təbii ki, bunu o zaman söyləmək cəsarət tələb edirdi.
Kamal Talıbzadənin vəfatından
sonra onun həyatı, şəxsiyyəti, tənqidçi-ədəbiyyatşünas
fəaliyyəti ilə bağlı
“Kamal Talıbzadə. Kübarlıq məktəbi”
adlı bir kitab çap olundu. Bu kitabda Kamal müəllim
haqqında sağlığında
yaradıcılığı və
vəfatı ilə bağlı ona həsr olunan müxtəlif
müəlliflərin məqalə və
çıxışları öz əksini tapdı (tərtibçilər:
Rəfiqə Talıbzadə və Arzu Hacızadə). Yüzə
yaxın yazıda Kamal Talıbzadənin böyük tənqidçi-ədəbiyyatşünas
və əsl şəxsiyyət obrazını
görürük. Bir neçə müəllifdən sitat gətirmək
istəyirəm: “Məncə, elmin və alimin ən
yaxşı sifəti onun mövzuya açıq fikirlə,
doğru münasibətlə yanaşa bilməsidir. Kamal
Talıbzadənin kiçik məruzəsini dinləyərkən,
gəncliyimizin arasında böyük ümidlər verən gənc
bir tədqiqatçını gözümüzün
qarşısında canlandıra bilərik” (Səməd
Vurğun, 1949). “Əziz Kamal! “XX əsrin əvvəllərində
Azərbaycan ədəbi tənqidi” adlı elmi tədqiqat əsərini
gec də olsa, oxuyub qurtardım. Sənin əsərinin ən
qiymətli cəhəti onu hesab edirəm ki, ədəbi-bədii
fikrimizin müəyyən (və maraqlı) bir dövrdəki
inkişafı ardıcıl surətdə, diqqətli tədqiq
olunmuş, sistemləşdirilmişdir. Nəticədə elə
zəngin, elə əhəmiyyətli bir mənzərə
yaranmışdır ki, adamın ürəyi qürurla dolur”
(Mirzə İbrahimov, 1965). “XX əsr Azərbaycan ədəbi
tənqidi” əsərində müəllif əsrimizin əvvəllərində
ədəbi həyatın müstəqil bir sahəsinə
çevrilən ədəbi tənqidin ilk tarixini
yaratmışdır” (Mir Cəlal Paşayev). “Kamal Talıbzadənin
“XX əsr Azərbaycan ədəbi tənqidi” kitabı
türk ədəbiyyatında ələ alınmamış ən
nazik problemlərdən birinə təmas etməkdədir” (Əhməd
Cəfəroğlu-türk alimi, 1972). “Səməd Vurğun
Kamala “arxiv Kamal” deyərdi. Yəni hansısa məqalə
üzərində işləyəndə, yaxud hansısa bir ədəbi
əsər tarixi faktla bağlı olanda, necə deyərlər,
bir arxiv materialı kimi Səməd
Vurğunun böyük məhəbbətlə sevdiyi
Kamalı var idi. Səməd Vurğunun Kamala çox
böyük məhəbbəti və hörməti var
idi. Kamal onu sonsuz zəhmətsevərliyi,
çox böyük savadı və insani
yapışığı ilə qazanmışdı” (Vaqif Səmədoğlu,
2006). “Kamal müəllim mənim
üçün çox dəyərli bir Azərbaycan
ziyalısı, araşdırıcısı idi. O, çox həlim
xasiyyətli bir insan idi. Onun itkisi ədəbiyyatımız,
elmimiz üçün çox ağır bir yara oldu”
(Anar)”Kamal Talıbzadənin qələmi-ustad qələmi idi
və bu yerdə “qələm” məfhumunu mən istedad,
düşünmək bacarığı, zəhmətkeşlik
və professionallıq toplusu kimi qəbul edir və işlədirəm”
(Elçin, 2006)
...
Kamal Talıbzadənin 90 yaşı...O, yeddi il öncə
dünyasını dəyişdi. 2006-cı il, özü də
20 yanvarda. Təbii ki, 83 yaşında müxtəlif xəstəliklərin
hücumuna məruz qaldı. Amma öləndə də onun
nurlu təbəssümü üzündən əksilməmişdi.
Mən bu yazıda çox çalışdım onun vəfat
etdiyini yada salmayım, ondan canlı kimi danışım,
amma..nə etmək? Ölüm haqdır, qaçmaq olmaz əmrdən.
Kamal Talıbzadə getdi, amma ustadın yetirmələri onun
yolunu davam etdirirlər. Müasir Azərbaycan ədəbiyyatşünaslarının
bir qismi onun yetirmələridir və biz Kamal müəllimin
ruhu qarşısında baş əyirik, “Allah rəhmət eləsin”
deyirik.
Vaqif YUSİFLİ,
filologiya
elmləri doktoru
525-ci
qəzet.- 2013.- 20 iyul.- S.19; 30.