Məhəmməd
Əmin Rəsulzadə- Əsərləri
Araşdırıb toplayanı, ərəb
əlifbasından latın qrafikasına
çevirəni, ön sözün müəllifi, lüğətin
tərtibçisi Şirməmməd HÜSEYNOV
Transliterasiya
redaktorları: professor Şamil VƏLİYEV, elmi işçi Samir MİRZƏYEV
(1917-aprel
1918)
IV cild
Yürüdügümüz
yol
İgirminci əsrin bariz təcəllisi
aydın və açıqca isbat etdi ki, bəşəriyyətin
ümumi məfkurəsi hər dürlü qeydlərdən
uzaq bir hürriyyət və hər cür təhəkküm
və təzyiqlərdən arı milli bir müsavat
almaqdır. Bu hürriyyət bir həqqi-təbii olduğu
kibi o təbiiyyətin bir xüsusiyyəti demək olan milliyyət
dəxi müsavat şüarlarına görə qüvvət
və inkişafını əldə edə bilir. İgirminci
əsr bəşəriyyətin tarixi həyatına misli
görülməyən hadisə və vəqeələr
yazdı. Fəqət bu yazılar arasında ən gözə
çarpan bir həqiqət, ən vazeh oxunan bir səhifə,
milliyyətin elmi və fənni varlığı oldu. Atəşlər
saçan, dəhşətli gumburtular çıxaran, qələlər,
istehkamları devirən, orduları pozan, şəhərləri
xak ilə yeksan edən, bir millətin qalibiyyət və məğlubiyyət
höccətini qaralayan toplar eyni zamanda milliyyətin həyati-bəşəriyyədə
müstəsna bir üzv, ayrı bir ünsür olduğunu da
rəna göstərdi. Hər millətin milli bir həyat
daxilində qalması tarix, elmi-ictimai, elmi-iqtisad amillərilə
olduğu kibi bu amillərin həqiqi bir tərz və əsas
ilə paydar ola bilməsi dəxi siyasi bir hüquq ilə
qabildir.
Avropa müharibəsi bəşəriyyətə
milli mübarizəyi, milliyyəni ögrətdi.
Bu milli təarüfün əsrimizdə hər
şeyin üstündə qaldığını izah və
isbat etməkdən isə onu paydar edəcək, qiymət və
etibarını yüksəldəcək əsaslardan bəhs
eləmək daha mətlub keyfiyyətdir.
Bilxassə bizim kibi həm məhkum, həm
də milli bilgilərdən nisbətən məhrum bir millət
üçün xaricdən dəlil və vaqeələr
araşdırılmaqdan isə mövcudiyyətimizdə,
daxildə duran xüsusiyyətlərimizi, milli
amallarımızı vicdani bir etiraf ilə ortaya
çıxarmaq, və əsl simamızla yolumuza yürümək
daha müstəhsən və məqbul bir istiqamətdir.
Milli bir mövcudiyyət və təarüfdən
məhrum qalmış hər hanki bir qalib millət
üçün bu qalibiyyət bir fəlakət olduğu
kibi, bu milli təarüfə nail olmuş hər hanki bir məğlub
millətin də məğlubiyyəti həqiqi bir fəlakət
olamaz. Çünki birinci qalib
millət daxili və xüsusi amil və əsaslardan məhrum
olduğu halda ikinci məğlub fəqət bir təarüfi-milliyyəyə
məzhər olmuş millətin gələcəgi daima
aydın və parlaqdır. Tarixi, bəşəriyyətin
müstəsna üzvlərindən olan hər hanki bir millətin
şanlı və şərəfli mədəniyyətli sənət
və ürfanını qeyd edər ikən o millətin bəşəriyyət
hüzurundakı böyük və alicənab xidmətini yad
etməkdən də əl çəkəmiyor. Çünki bəşəriyyət və insaniyyət
cameəsini hasil edən əsaslar milliyyət cameəsidir.
Din cameəsinin milliyyət cameəsindən ayrı
olduğunu da qəbul edəməyiz. İbtidai
insan əvvəl bavəl özlügünü dərk etdikdən
sonra bir qüvveyi-müdrikəyə iman etmişdir. Halbuki insanın özlügünü dərk etməsi
milli bir halətdir. Çünki bu haləti-dərk
tarixi, irqi-aləm və zaifi-əlaəza, aləmi-heyvanat kibi
mövzulara bağlı olduğu kibi millət dəxi bu
mövzuların ümumiyyətinə daxildir. Din cameəsi
isə milliyyət cameəsinin bir kəmal və qayəsi
olduğu üçün milli halət ilə dini halət
arasında təbii bir surətdə münasibət daim oluyor.
Bu münasibət millətlər arasında pək
doğru denildigi üzrə dini bir beynəlmiləliyyət əsasını
ortaya çıxarıyor. İnsanların
hürriyyəti nə qədər geniş bir dairədə
olursa bəşəriyyətin ümumi tərəqqisi də
o qədər möhkəm və qüvvətli əsaslarda cərəyan
ediyor. Dini azadəlik, milli müsavat isə
bu hürriyyətin qəti və lazım ərkanındandır.
İnsanların hürriyyəti bizcə hər dürlü təhəkküm
və təzyiqlərin ortadan qalxması və hüquqi-ənam
əsas və üsullarının hakim olması şərtilə
mümkün ola biləcəgi kibi millətlərin
müsavatı da ədəmi-mərkəziyyət və
muxtariyyət amilləri ilə qabildir. Bu əsas və amilləri
təyin etməyin ilk sayısını sizə təqdim
etdigimiz “Müsavat”ın bundan sonrakı saylarında ifa ediləcəgi
üçün tutacağımız yol və məsləkin
əsaslarını imdilik bu qədər göstərmək
ilə vəzifəmizə başlıyoruz...
Millət yoludur, həqq yoludur tutduğumuz
yol,
Ey həqq, yaşa, ey sevgili millət,
yaşa, var ol!
Heyəti-təhririyyə
“Müsavat”,
10 sentyabr 1917, ¹1
Təhəkküm
– hakim olma, məhkum etmə
Mətlub
– arzu olunan
Avazi-Müsavat
1914-cü ilin şəamətli
günü, iyul ayının 19-da millətlər qitalına
işarə olan ilk top açıldığı zaman siyasi
falçılar bu atışmanın misli tarixlərdə
görülməmiş bir boğuşmaya müncər olacağını
söylədilər. İctimai
kahinlər dəxi bu müharibə nəticəsində
bütün şeylərin qiymət və əhəmiyyəti
dəgişəcəgini elan etdilər.
Dördüncü ildir ki, millətlər
biri-birini qırıyor, dördüncü ildir ki, məmurələr
uçurulub, aclıq dünyanın hər tərəfini
bürüyor.
Bəşəriyyət böyük, təhəmmül
olunmaz bir fədakarlıqda bulunuyor. İnsanlar ileyhi-hərbə, o xunxar “mövəllux”a
qurbanlar veriyorlar.
Adəm övladının bu milyonlarla
verdigi qurbanlar nəticəsində Həcci qəbul
olunacaqmı?
Rusiya inqilabı əzimənin hərbi-əkbər
nəticəsində zühur elədigi və bu inqilabda elan
olunan əsasati-hürriyyətin böyüklügü bir kərə
nəzərə alınırsa o zaman hökm etmək
lazım gəlir ki, Adəm övladının həcci qəbula
keçməkdə, heç olmasa, rusiyalılar Kəbəyi-amallarını
təvvafə irişməkdədirlər!
Doğrudur, inqilab daha genişlənməkdədir.
Doğrudur ki, inqilabın elan elədigi
hürriyyət, müsavat və üxüvvət əsasları
daha tamamilə tətbiq olunmamışdır. Doğrudur ki, inqilabı hər zaman və hər dəqiqədə
qorxutmaqda olan qanlı hərb hənuz qurtarmamışdır.
Doğrudur ki, canını ucuz satmaq istəməyən əjdahayi-istibdad
hənuz can çəkişməkdə və
axırıncı qüvvəsini toplayaraq əksinqilaba
hazırlaşmaqdadır.
Əvət, doğrudur ki, imdi bir yanda vəlvəleyi-hərb,
bir yanda şurişi-inqilab, bir tərəfdə aclıq təhdidi,
bir tərəfdə də irtica qorxusu var.
Zaman təsəvvürə gələcək
ən təşvişli zamanlardandır.
Böylə bir zamanda mətbuatın, həm də müəyyən
bir firqə qəzetəsinin, müəyyən bir fikri-siyasi
naşiri-əfkarı olaraq intişarə başlayan qəzetənin
vəzifəsindən daha ağır, ondan daha məsuliyyətli
bir vəzifə təsəvvür olunamaz!
İştə, böylə məsuliyyətli
bir zamanda “Müsavat” meydana gəliyor; meydana gəliyor da – hərbin
bir an əvvəl qurtarmasını, demokratiyanın var
qüvvətlə irticayə qarşı çıxıb
inqilab hökumətini möhkəm əllərdə
saxlanmasını, fikri-inqilabın əmələlərlə
kəndlilər arasında sözlə degil, işlə tərvic
edilməsini, millətlərin amalına zərrə qədər
əngəl olmayıb da istədiklərinin bir an əvvəl
təminə alınmasını, Rusiyanın federasiya əsası
üzərində binalanmış cümhuriyyəti-ənam
vasitəsilə idarə olunmasını tələb edən
inqilab qəzetələri ilə həmavaz oluyor.
Hürriyyət və milliyyət əsasının
qələbəsinə imanından aldığı bir
qüvvəti-qəlblə: insanlara hürriyyət, millətlərə
müsavat! – diyor.
İştə, afaqı
çulğamış top gurultularını qaplayan bir
seyhi-intibah:
– Avazi-Müsavat!
M.Ə.Rəsulzadə
“Müsavat”,
10 sentyabr 1917, ¹1
Avaz –
şöhrət, səda, nərə
Şəamət
– uğursuzluq
Məmurə
– əhalisi çox olan tikintilər
Təvvaf
– Həcc mərasimində Kəbənin ətrafına dolanma
Seyhə
– nərə, bağırtı
Finlandiyadan
dərs
Məlum ki, müvəqqəti hökumət
Finlandiyanın “Seym”ini ləğv edib tazədən
seçilmələrini qərara almış idi.
Çünki müvəqqəti hökumətin
ümidi var idi ki, finvalılar köhnə üsul və əsasları
qəbul edər və Seym tərəfindən tərcih edilən
inqilabi yollardan kənar qoyar. Bu ümidi
Finlandiya qövldən-felə çıxardı. Tazə
seçilən Seymdə əskisinə nisbətən daha az sosial-demokratlar vardır. Fəqət
göründügünə görə bu əhval milli siyasətin
gedişini də dəgişdirəməmiş, bəlkə
də burjuaziyanın əksəriyyətini təşkil edən
imdiki Seym finlanların hürriyyət və istiqlaliyyəti
üçün daha da mübarizəyi
artırmışdır.
Şübhəsiz, əski Seymin cürətli
və cəsarətli qədəməsi hamımızın
yadına gəlir: sosial-demokratiya fraksiyası Seymin sədri ilə
birlikdə rus general-qubernatoru tərəfindən
möhürlənmiş qapıları sındıraraq az bir müddət içində bir çox
mühüm muxtariyyət səlahiyyətlərinə aid
qanunlar qəbul etmiş və fövqəladə bir surətdə
işə şüru etmiş idi. Vətənpərvərlik
seyhəsi ilə duyğulanan finva sosial-demokratları
qoxmuyorlar idi. Müvəqqəti hökumət isə
ümidləniyor idi ki, tazə Seym daha burju az
olur, daha da güzəştəyə tərəfdar bulunur. Əgər teleqraf xəbərlərinə qulaq versək,
tazə Seym öz simasını yenə bəlli və
aşkar etdi. Bu Seym niyət ediyor ki,
özünü milli Məclisi-Müəssisan və
Finlandiyayı cümhuriyyət olaraq elan etsin. Vazeh qanun səlahiyyəti
Seymdə olacaq və qəreyi-icraiyyə isə tamamilə
cümhuriyyət rəisinə aid bulunacaq, cümhuriyyət rəisi
isə millət tərəfindən altı il
vədə ilə seçiləcəkdir. Cümhuriyyət
rəisi eyni zamanda finva qüvai-əskəriyyəsinin baş
komandanıdır, hərb və sülh məsələləri
və müştərək dövləti məsələlərdir.
Daxili işlərdə isə Finlandiya tamamilə
müstəqildir. Əgər Finlandiya və
Rusiya Məclisi-Müəssisanı arasında etilaf vaqe
olmazsa, o halda Finlandiya gələcəkdəki beynəlmiləl
konfransa müraciət edəcək və bu konfransda özünün
xüsusi nümayəndəligi bulunacaqdır. Bir sözlə, Finlandiya Rusiyanın muxtariyyətli
bir əyaləti olmayacaq. Biləks müstəqil
bir dövlət olacaqdır. Rusiya və
Finlandiya arasında cari olan siyasi mübarizədə bir cəhət
şayani-diqqət və mövcibi-əhəmiyyət idi.
İnqilabın başlanğıcına qədər
Finlandiya sair məhkum millətlər kibi tarixi hüquqlar əsasilə
danışıb durmaqda idi. Hətta o
zamankı Avropa üçün bu cür danışıqlar
daha da anlaşıla bilər idi. 1809
tarixində Birinci Aleksandr tazə işğal və ilhaq
edilmiş olan Finlandiyaya yalnız məşrutiyyət verməgə
iktifa etməyib Aleksandrdan daha əvvəl zəbt edilmiş
olan Vıborq əyalətini də geri qaytarmış idi.
İkinci Aleksandr zamanında isə
Finlandiyanın hüquq və səlahiyyəti daha da genişlənmiş
idi. Üçüncü Aleksandrdan
İkinci Nikolaya qədər isə Finlandiya hüquq və səlahiyyətinin
süqutu dövrüdür.
Bu gün isə finvalılar qəlb
açıqlığı ilə diyorlar və israr ediyorlar
ki, onların niyyət və məqsədləri tarixi bir məşrutiyyətdən
ibarət degil, biləks tamamilə istiqlaliyyətdir.
Qəribə də əsl buradadır ki,
Finlandiya heç bir tarixdə müstəqil bir dövlət
olmamış və İsveçin əyaləti daxilində
qalmış idi.
Fəqət heyrət edilməsin ki, siyasət
aləmində bu cür səhifələr çox vardır.
Zatən bizzat finva diplomatları da Avropa qəzetələrinin
müxbirlərinə söylüyorlar ki, “bu gün bizzat
Rusiya da Finlandiyanın durduğu bir vəziyyətdə, yaxud
inqilabi bir haldadır. Tarixi hüquq və
ixtiyarlar Romanovların idarəsində idi. Fəqət əskər inqilab yaparaq bu sülalə
əleyhinə durmuş və müvəqqəti hökuməti
vücuda gətirmişdir. Binaənileyh
müvəqqəti hökumətin ixtiyarı yoxdur ki, Seymin
qarşısında tarixi hüquq və əsasları
çıxarıb səbəb və amil saysın”.
Əcəba, Seymin müvəqqəti
hökumətə qarşı mübarizə etmək
üçün ümidi nərədə və nə tərəfdədir?
Bizcə məsələ şu surətdədir.
Son zamanların əhvalı və əfkari-ümumiyyə
Finlandiyanın faidə və mənfəətinə
müvafiq çıxdı: əvvəla, Helsinqfor və
Vıborqda olan Rusiya qüvvəyi-əskəriyyəsi əksəriyyətlə
bolşeviklərdəndir, kəza Finlandiya sahilini mühafizə
edən rus flotu da bolşevikdir. Digər tərəfdən
Baltik dənizinin əksəri qismi alman flotunun hakimiyyəti
altındadır. Düşmən tərəfindən
Finlandiya sahillərindən birinə əskər
çıxarılması qayət mümkün və məlhuzdur.
Digər tərəfdən İsveçin
Finlandiyaya qarşı təvəccöh və səmimiyyəti
vardır. Bu iki məmləkət əsasən
tarixi macəralarla yekdigərlərilə birləşməkdədir,
münasibəti-diniyyə və mədəniyyələri
var. Bundan başqa da bu gün Finlandiyanın altıda bir qismi
İsveç lisanilə danışmaqdadır. Nəhayət,
bir cəhət daha var: üç ildən bəri davam edən
böyük müharibədən Finlandiya nə iqtisad cəhətilə,
nə də qüvvət etibarilə heç bir zəifiyyətə
düçar olmamışdır; əvvəla, gənc və
zində qüvvətlərini əldə etdi. Saniyən,
öz pulu olan mark öz qiymətində qaldı.
Finlandiya başqa məhkum və kiçik
millətlərə yaxşı bir dərs veriyor.
O dərs də şudur ki, bu gün Finlandiyada milli siyasəti
ən qüvvətli bir surətdə işlətən
Finlandiyanın sosial-demokratiyasıdır. O sosial-demokratiya ki, əsla
güzəşt etməgi də bilmiyor. Əcəba,
Finlandiya sosial-demokratları bu səbrsizliyi nə
üçün ediyorlar, nə üçün Rusiyanın Məclisi-Müəssisanını
gözləyib bəkləmiyorlar? Əcəba,
onlarda beynəlmiləliyyətə məxsus bir əqllilik
yoxmu ki, milli məsələləri həll etmək
üçün demokratiyanı ayırmaq degil, etilaf
lazımdır? Finva demokratiyası bu suala müəyyən
və aşkar bir cavab ilə müqabilə etdi: hər millətin
demokratiyası öz milli məsələsini həll etdikdən
sonra beynəlmiləliyyətə doğru yürüyə
bilər – dedi.
İştə, Finlandiyadan dərs!
“Müsavat”,
1 oktyabr 1917, ¹3
Seyhə
– bağırtı, qışqırmaq
Məlhuz
– nəzərə çarpmış, gözə dəymiş
“Müsavat”ın
mühazirəsi
Türk Ədəmi-Mərkəziyyət
firqəsi “Müsavat” idarəsi tərəfindən cümə
gecəsi tərtib edilən “İsmailiyyə”
binasındakı mühazirə müvəffəqiyyətlə
keçmişdir. Mühazirəyə əvvəla
Məhəmməd Əmin Rəsulzadə başladı.
Mərkəziyyət və ədəmi-mərkəziyyət
mövzui ilə sözə başlayan natiq dəfələrlə
alqışlandı. Mərkəziyyət həqqində
müfəssəl və aydın məlumat verdi.
Natiq mərkəziyyəti şu surətlə təhlil ediyor
idi:
“Əvvəllərdə hökumətlər
daima şuriş və ixtilal içərisində
yaşadığı üçün lazım idi ki,
bütün qüvvət və hakimiyyəti mərkəzə
toplayıb hər cür qarışıqlıq və vəhşi
hallara qarşı mübarizə etməgə və
mübarizəyi də bir ahəngdə icra etməgə diqqət
və əhəmiyyət verilsin.
Babi-Aliyə: mərkəziyyət müşəvvəş əhvalla
və qeyri-təbii hadisələrə qarşı bir istibdad
hökuməti görüyor idi. Mərkəziyyətin
müqabili isə ədəmi-mərkəziyyətdir ki,
istibdadı hürriyyətə əvəz eləmək deməkdir.
Ədəmi-mərkəziyyət millətlərin
hüququnu müsavi bir halda yaşaya bilmələrini təmin
etdigi üçün istibdada qarşı həmişə
mübarizə etməkdədir. Almaniyanın
şövkət və sətvətini bütün hökumət
və dövlətlərə göstərən əsaslar bir
gözdən keçilirsə əlbəttə, görüləcəkdir
ki, Almaniya ancaq ədəmi-mərkəziyyət üsulilə
idarə olunmasından bu dərəcəyi
tapmışdır. Mərkəziyyət
üsulilə və mərkəziyyət düstur və qanuni
ilə ədəmi-mərkəziyyəti tədqiq edənlər
diyorlar ki, bu hökumətin zəif bulması deməkdir.
Halbuki hər əsasın, hər idarənin
özünəməxsus bir tədqiq və üsul dairəsi
vardır. Və əgər bu üsul ilə tədqiqatda
bulunsaq, heç şübhəsiz o zaman təsdiq edəriz
ki, ədəmi-mərkəziyyət əvvəla millətlərin
həyat və fəaliyyət qüvvətlərini
artırdığından, sonra milli təarüfi, milli
ehtiyacları təmin etdigindən əlbəttə ki, ədəmi-mərkəziyyətlər
təşkil edən bir böyük hökumət də daima
nicat və tərəqqiyə doğru getmiş olur. Əlli milyonluq türk aləmi və Rusiya müsəlmanlığı
dəxi bu amaldan, bu tələb etdigi həqdən heç bir
zaman məhrum olmaq istəməz. Milli
nicatımız ədəmi-mərkəziyyətin qələbəsi,
milli hürriyyətimiz və milli qüvvətimiz ədəmi-mərkəziyyətin
müzəffəriyyətidir”. Natiq sürəkli
alqışlarla salamlandı.
“Müsavat”,
13 oktyabr 1917, ¹4
Müşəvvəş
– təşvişli, həyəcanlı
Bizim “qərəzimiz”
“Müsavat” milli bir firqə olduğundan hər
işində, hər təşəbbüsündə millətin
mənafeyini gözləməkdədir.
Onda ki, Bakıda Milli Komitə yeni təşkil
edilmişdi, onun işini cəmaətimizdən bir çoxu
bilmiyordu, “Müsavat” firqəsi öz işlərini ikinci dərəcəyə
buraxıb cəmaət arasında Milli Komitə lehinə təbliğatda
bulunuyordu. O zamanda ki, Milli Komitə əleyhinə bir
çox bədgulər vardı, onun dağılması istənilirdi
və onu yeganə müdafiə edən istər nəşriyyat
ilə, istər təbliğat ilə bədgulərə cavab
verən “Müsavat” firqəsi idi. Hətta bir çoxları
“Müsavat” əleyhinə bu sözü də
çıxarmışlar idi ki, guya “Müsavat” firqəsini
Milli Komitə təşkil etmiş, “Müsavat” firqəsi
Milli Komitənin parası ilə əmələ gəlmişdir.
“Müsavat” firqəsinin vaxtilə Milli
Komitə lehinə bu qədər ciddi-cəhddə
bulunmasının səbəbi nə idi?
Məclislərə, mitinqlərə natiqlərini
göndərib Milli Komitənin əhəmiyyətindən və
cəmaətə verəcəgi faidəsindən bəhs etməkdə
bir qərəzimi var idi?
Əvət, “Müsavat” firqəsinin bir qərəzi
var idi. O qərəz onun tutduğu məsləkinin
iqtizası idi. Bu qərəz də ancaq türk
millətinin və müsəlmanlarının mənafeyi idi.
Hər zaman bu milli mənafe nəzərdə
tutulub hərəkət ediliyordu. Bu
hal-hazırda yenə bu məqsədlə çalışıldığı
kibi bundan sonra da bu qərəzlə
çalışılacaq.
Lakin təəssüf ediləcək bir
hal var ki, Milli Komitənin bədguləri yenə var, yenə
ciddiyyətlə komitənin dağıdılmasına
çalışıyorlar. Onun qədr
və qiymətini və əhəmiyyətini cəmaət
arasında aşağıya endiriyorlar və bir az müvəffəq də oluyorlar. Budur ki, Milli Komitə əvvəlki kibi işləyə
bilmiyor. O vəqtinin bir çoxunu ancaq ortada olan intriqalar
ilə keçirməgə məcbur oluyor.
Necə ki məlumdur ki, duma seçkilərinə
cəmaəti hazırlamaq üçün Milli Komitə vəzifəsi
icabi olaraq ta iyun və iyul aylarından bəri işləməkdədir.
Bu xüsusda “Müsavat” üzvləri də hər
zamankı kibi öz müavinətini etməkdə idi. İbtida bir proqram tərtib edilmişdi ki, vəqtilə
təb edilib cəmaətə paylandı. Sonradan
bir namizədlər siyahısı tərtib edilib Milli
Şuraya təqdim edildi. Milli Şurayı dəvət
etməkdən məqsəd bu idi ki, haman
siyahıyı tənqid eləsin. Hətta
Şuranın sədri öz nitqində diyordu ki, komitənin
şurayı dəvət etməkdən məqsədi budur ki,
siyahıya baxsın. İxtiyar şuradadır, kənardan
lazım bildigi adamlardan haman siyahıya əlavə
edə bildigi kibi haman siyahıdan istədigi şəxsləri
çıxarda bilər. Habelə yenə
ixtiyarı var ki, bu siyahıyı əbədən qəbul eləməyib
yenidən bir siyahı tərtib eləsin.
Komitənin bu bəyanatı hüsni-təvəccöh
ilə qarşılanacağı bir anda şurada bir qiyamətdir
ki, qopmuşdu. Əvvəlcədən
hazırlanmış bir surətdə hər natiq komitəyi tənqid
ediyor, hətta ona hücum belə ediyordu.
Əcəba, komitə burada vaqeən bir
günah işmi işləmişdi. O
özünə həvalə olunan bir vəzifəyi yerinə
yetirmişdi. Bir çox danışıqlardan
məclis nümayəndələrinin nümayişkəranə
bir surətdə məclisi tərk edib getdikdən sonra
şura yenidən siyahı tərtib etmək üçün
bir komisyon intixabına qərar vermişdi. Lakin məclisdə əksəriyyət
olmadığı üçün ikinci bir iclas dəvət
etməgi təhti-qərara almışdı. Lakin ikinci iclasa təsisə yüz səksən nəfər
üzvdən ancaq otuz nəfər gəldigi üçün
məclis yenə baş tutmayıb qərar vermədən
dağılıb getmişdi. Bu halların
şahidi olan “Müsavat” firqəsi Komitənin artıq
siyahı çıxarmıyacağını güman edərək
öz üzvlərindən bir siyahı tərtib edib onu
keçirmək üçün lazım gələn təşəbbüslərdə
də bulunmuşdu. Ancaq siyahıyı tərtib
etdikdə böylə bir mülahizəyi nəzərə
almışdı ki, əgər Milli Komitə öz tərəfindən
bir siyahı çıxararsa onsuz da Bakıda əqəliyyətdə
qalan müsəlmanların səsi təfriqəyə
uğramamaq üçün öz siyahısından
keçsin. Buna görə də onu
lazım gələn yerinə təqdim etməyib
axırıncı günədək gözlüyordu. Nəhayət, 15 oktyabrda Milli Komitənin iclasında
bu xüsusda yenidən müzakirə edildi. “Müsavat”dan başqa siyahı tərtib edən dəstələrin
nümayəndələri ilə bu barədə sözləşdi.
Nəhayət, əksəriyyəti-ara ilə
müttəfiq bir siyahı tərtibi qərara alındı.
Bunun üçün hər tərəfin
nümayəndələrindən ibarət bir komisyon
seçildi. Mütəəssüfanə komisyon
razılaşa bilməyib bir iş görmədən
dağıldı. Nəhayət, komitənin 17
oktyabr tarixli iclasında təkrar bu məsələ
müzakirəyə qoyulub hər necə olursa-olsun komitə
adından bir siyahı verilmək lazım görüldü.
“Müsavat” nümayəndəsi firqənin qərarını
komitəyə bildirib dedi:
– Necə bir siyahı olursa-olsun, əgər
komitə onu təsdiq edərsə ancaq cəmaət
arasında ixtilaf düşməmək üçün
“Müsavat” güzəştə gedib öz
siyahısını milli mənfəətə fəda edər.
Budur ki, filməclis bir siyahı tərtib
edildi.
“Müsavat” firqəsinin böylə bir fədakarlıqda
bulunmasının səbəbi məlumdur.
Bunda heç bir qərəz də yoxdur. Onun yeganə bir qərəzi varsa, o da türk millətinin
və müsəlmanların ittihadı və səadətləridir.
“Müsavat” bu məqsədlə təşkil
olunmuş, bu məqsədlə işləmiş və bu məqsədlə
də işləyəcək. Çünki:
Millət yoludur, həqq yoludur tutduğumuz
yol,
Ey həqq, yaşa, ey sevgili millət,
yaşa, var ol!
Müsavatçı
“Müsavat”,
20 oktyabr 1917, ¹5
Bədgu
– iftiraçı, qeybətçi
İqtiza
– lüzum, tələb
Filməclis
– məclisdə
Yeni
hökumətin tazə
bəyannaməsi
Müvəqqəti hökumət tazədən
bir bəyannamə nəşr eləmişdir.
Oxucular bugünki nömrəmizdə dərc
olunan bu bəyannamədən hökumətin nə kibi tədbirlər
görmək niyyətində olduğunu biləcəklərdir.
Hökumət məmləkətin bütün dərdlərindən
bəhs eləmiş, hamısına bir çarə təsəvvür
etmişdir.
Çarəsi görüləcək dərdlərin
hamısından böyügü, dərdlər dərdi
heç şübhəsiz ki, müharibədir.
Hökumət xarici siyasətinin bir an əvvəl
ümumi barışığa sərf olunacağını
söylüyor. Fəqət eyni zamanda bu sülh
təşəbbüsünün müttəfiqləri ilə
bərabərlikdə olacağını da qeyd ediyor.
Rusiyanın ayrılıqda, tək özbaşına
sülh etməsi əlbəttə ki, Rusiyadan ötrü təsəvvür
və təhəmmülü qabil olmayan bir bari-giran olardı.
Əlbəttə ki, bunu ən səmimi sülh
tərəfdarları belə hiss etməz degildirlər.
Fəqət bununla bərabər
Rusiyanın bundan sonra artıq heç bir vəchlə hərbi
davam etdirmək məsləhəti olmadığı məlumdur.
Daha müharibənin əvvəlində söylənilmiş
sözlərdəndir ki, ya hərb inqilabı, ya da ki, inqilab hərbi
yiyəcəkdir. Bu qədər fəlakət,
müşkilat və xarabalıqlara səbəb olan hərb
bir az daha davam edəcək olursa, o zaman hərbin
inqilabdan daha ağrılı və daha iştəhalı
çıxacağı mühəqqəqdir. Bunun
üçün əlbəttə ki, Rusiyaya “ayrı sülh
başlasın” – deyə təklifdə bulunmaq mümkün
degildir. Fəqət məsələ təsəvvür
olunduğu kibi imkansız da degildir. Müttəfiqlər
əgər doğrudan da dost isələr, gərək
Rusiyanın halını nəzərə alıb artıq inad
göstərməsinlər.
Bu günlərdə Parisdə müttəfiqlərin
konfransı dəvət olunuyor. Bu konfransda hökumət bəyannaməsində
oxunduğuna görə Rusiya hökumət nümayəndələri
ilə bərabər Rusiya demokratik məhfilləri naminə dəxi
külli-ixtiyar bir nümayəndə bulunacaqdır. Bu konfransda müttəfiqlərin tərzi-hərəkəti
təyin olunacaq və işin içindən nə tövr
çıxmaq lazım olduğu həqqində də – təsəvvür
etməlidir ki, – danışıqlar olacaqdır.
Rusiya sadiq bir müttəfiq olmaq üzrə
heç şübhəsiz ki, gərək öz müttəfiqləri
ilə hesablaşsın. Fəqət
bu hesablaşmaq Rusiyadan fədakarlıq istəyə bilər.
Fəqət həlakət istəyə bilməz.
Müttəfiqlər Rusiya demokratiyası ilə bərabər
öz demokratiyalarının tələblərinə də
qulaq versələr, o zaman şübhəsiz səadəti-bəşərin
artıq “son qələbəyə qədər hərb istəməkdə”
olmayıb “bir an əvvəl barışmaqda” olduğunu dərk
edərlər. Və bu idrakla hərəkət
edib hər növ fədakarlıqda bulunmuş olan Rusiyadan istədiklərini
təhdid edərlər. Çünki bir məmləkətdən
fədakarlıq istəmək oluyormu? Fəqət
bu fədakarlıq naminə həlak olmaq təklifində
bulunmaq qətiyyən mümkün olamaz.
Müttəfiqlərdən Rusiyaya nisbət
böylə bir hərəkət düsturu tələb
olunduğu kibi bu düstur Rusiyayı idarə edən
başçılardan bilxassə tələb olunar.
Əvət, bir millət, bir dövlət
fədakarlıq edə bilər. Amma
intihar edəməz!
M.Ə.
“Açıq
söz”, 1 oktyabr 1917, ¹578
(Ardı
var)
525-
ci qəzet.- 2013.- 27 uyul.- S.26-27.