Xəzinə qarşısında
Hər bir yazını nədən və
necə başlamağın sualları olur. Mən bu
sualları özümə vermədim. Düşündüm
ki, onun barəsində danışmaq və yazmaq
üçün bəs edəcək qədər söz və
bədii material var. İnsanın davranışı,
düşüncəsi, cəmiyyətdəki yeri və mövqeyi
onu bəzən hazır, xüsusi bir obraza çevirir. Hər
dəfə onunla qarşılaşanda sanırsan ki,
oxuduğun əsərin, baxdığın filmin qəhrəmanı
ilə görüşürsən. Sovet dönəmində
belə insanlar haqqında maraqlı oçerklər
yazılardı. Bu cür yazıları birnəfəsə
oxuduğum vaxtlar olub. İnsanın beyninə, onun
şüuruna təsir edən bu obrazlar həm də
çoxlarının, xüsusilə gəncliyin həyat
kredosuna, qibtə məqamına çevrilərdi. İndi qəzet
və jurnal səhifələrində bu cür oçerklərə
rast gəlməyəndə adam ürəkdən təəssüflənməli
olur. Jurnalistikanın bu məşhur janrı təkcə sovet
cəmiyyətinin sifarişi deyildi, insanın, onun daxili aləminin,
iç dünyasının kağız üzərində
çəkilən şəkli idi. Sovet cəmiyyəti yoxdur,
amma insan var, həmişə də olacaq. Biz bəzən
insanı, onun arzu və düşüncələrini
insanın özündən alıb özünə qaytara
bilmiriksə, oxucuya çatdırmaqda tənbəllik ediriksə,
bu müasir jurnalistikanın qüsuru deyilmi?!
Hərdən informasiya və təhlil
xarakterli yazılar da adamı bezdirir. İsti duyğular, insani
düşüncələr axtarırsan. Azərbaycan
Memarlıq və İnşaat Universitetinin rektoru, memarlıq
doktoru, professor, millət vəkili Gülçöhrə
Hüseyn qızı Məmmədovanın vəzifəsi,
adı, elmi dərəcəsi, ictimai-siyasi fəaliyyəti
özü imkan verdi ki, onun barəsində ürəyimdə,
düşüncəmdə gəzdirdiyim təəssüratları
oxucularla birbaşa bölüşə bilim.
Çalışdığım
Regionların İnkişafı İctimai Birliyi Azərbaycan
Memarlıq və İnşaat Universiteti ilə birgə bir
neçə uğurlu layihələrə imza atıb.
İş elə gətirib ki, dəfələrlə
Gülçöhrə xanımla görüşməli
olmuşuq, bölgələrimizə səfərlər etmişik.
Onu həm işdə, həm də cəmiyyət arasında
yaxından müşahidə etmək imkanım olub.
Günlərin bir günü idi. Bir yanda Gədəbəyin
yaşıllıqlara bələnmiş kəndləri, bu
yaşıllıqlar arasında ağ göbələklərə
bənzəyən evlər, bir yanda isə dağlar boyu sonsuz
meşələr baş alıb gedirdi. Sağ sahildə isə
nəhəng yatağına baş qoyub
qıvrıla-qıvrıla axan Şəmkir çayı təbiətin
gümüş kəməri kimi yaşıllıqlar qoynunda
bərq vururdu. Qocaman dağların bulaqları Şəmkirin
axarına-baxarına qarışmağa, ona ayna tutmağa tələsirdilər.
Kəndlər-kəsəklər, küknar və şam
ağacları, palıdlar, vələslər çayın o
biri sahilində qalsa da, adama elə gəlirdi ki, əl uzatsan,
bu gözəlliyə toxuna bilərsən. Dağlarda göylər
də, səma da olduqca yaxın görünürdü. Arxa tərəfdə
isə çayqarışanın əsrarəngiz gözəlliyi
canlanırdı.
Gülçöhrə xanım və onun
rəhbərlik etdiyi kafedranın elmi əməkdaşı,
AMEA-nın Arxeologiya və Etnoqrafiya İnstitutunun orta əsrlər
arxeologiyası şöbəsinin müdiri, tarix elmləri
doktoru Tarix Dostiyev, Azərbaycan Respublikası Mədəniyyət
və Turizm Nazirliyində o zamanlar mədəni irs şöbəsinin
müdiri işləyən Rizvan Bayramov, şəmkirli
eloğlum Çingiz Həsənov və digər adamların
iştirak etdiyi dəstəmiz
uzun illər boyu el arasında Gədəbəydə
Koroğlu qalası kimi tanınan qədim tikilinin ən sonuncu
gədiyinə gəlib çatmışdıq.
Gülçöhrə xanım və onun həmkarları
alban memarlıq abidələrinin izlərini
axtarırdılar. Yeri gəlmişkən deyim ki,
Gülçöhrə xanım bu sahədə uğurlu
nailiyyətlər əldə edib, Şəkidən tutmuş
Şirvanadək, Şirvandan tutmuş Qarabağa, Muğana,
Milədək – çox yerləri axtararaq, Azərbaycan tarixinə,
onun memarlıq elminə ciddi töhfələr veribdi. Şəkinin
Kiş kəndinin məbədi haqqında yazdığı
kitab və digər sanballı əsərlər təkcə
ölkəmizdə deyil, onun kənarlarında da Azərbaycan
aliminə şöhrət gətirərək müxtəlif
dillərə tərcümə olunub. İki min ildən
artıq yaşı olan Kiş kəndinin məbədi və
orada aparılan bərpa-layihə işlərində də vətənpərvər
alim Gülçöhrə Məmmədovanın müstəsna
xidmətləri olub. 2000-ci ildə Azərbaycan və
Norveç “Kiş” layihəsi üzərində işə
başlanılaraq tamamlandı. Layihə Norveç hökuməti
tərəfindən maliyyələşdirilmiş, məşhur
alim Tur Heyerdalın dəstəyi ilə həyata
keçmişdir.
Əvvəlcədən məlum olsa da ki,
Gədəbəydəki bu qədim abidənin alban
memarlığı ilə heç bir əlaqəsi yoxdur, amma
tariximizə hörmət, bir də bu yerləri daha
yaxından tədqiq etmək məqsədi ilə buraya gəlməkdən
çəkinmədik. Gülçöhrə Məmmədova,
Tarix Dostiyev, Rizvan Bayramov Koroğluya aid olmayan bu abidənin
bütün hallarda ciddi tədqiqata möhtac olduğunu
vurğuladılar. Arxaya baxdım, birdən-birə
qalxdığımız ucalıq, arxada qoyduğumuz məsafə
indi niyəsə mənə əlçatmaz, ünyetməz gəlirdi.
Bir qədər bundan əvvəl “Niva” markalı
maşının “ah-aman qoparmasını” nəzərə
alıb, həyatımızı risk altına atmaq təhlükəsini
hiss edib, dayandığımız ucalığa ayaqla qalxmaq qərarına
gəldik. Yolboyu düşünürdük ki, bu pik nöqtəyə
çıxmağın öz çətinlikləri var.
Dağ yamacları sıldırım daşlarla,
eniş-yoxuşla əhatə olunmuşdu. Gülçöhrə
xanım hamımızla birgə addımlayırdı,
heç kəsdən də geri qalmırdı. Bax beləcə,
birlikdə nəzərdə tutduğumuz qalanı fəth
etdik. Qalanın müəyyən hissəsində qala
içində “qala” qurulmuşdu. Dedilər ki, bizdən bir qədər
öncə kino işçilərinin istehsal etdiyi hansısa
bir kinonun burada süjetləri çəkilib. Uzaqdan baxanda həqiqi
qala divarlarına bənzəyən bu müqəvva qalaya
yaxından baxan kimi hiss olunurdu ki, o, bir kino rəssamının
işindən başqa özgə şey deyil.
Biz bu “qalanı” da arxada qoyduq. Mütəxəssis
fikirlərini, düşüncələri dinləmək
çox maraqlı idi. Adam əl
açıb yurdumuzun bu dilbər guşəsini qucaqlamaq, səsi
gəldikcə qışqırıb dağlara hay salmaq,
babalarımızdan miras qalmış bu abidəni
daş-daş, kərpic-kərpic oxşamaq istəyirdi. Bu,
bizim dağlar idi. Bu abidə isə bizim mədəni irsimiz,
güvənc və saxlanc yerlərimizdən biri idi.
Geriyə dönürdük.
Yaxınlıqdakı iki dağdağan ağacı diqqətimizdən
yayınmadı. Bu ağaclar qalanın düz ətəyində ucalmışdılar. Onlara
yaxınlaşmaq riskli görünürdü. Buraya gələnlər
dağdağan ağacına nəzir-niyaz
bağlamışdılar. Bizim də ürəyimizdən bu
ağaclara nə isə bir nişangah bağlamaq keçdi. Əvvəlcə
Gülçöhrə xanım, sonra mən
aşırımdan azca aşağı enib ağacların lap
həndəvərində dayandıq. Gülçöhrə
xanım paltarından çəkdiyi xırdaca ilməni
dağdağanın budağına bağladı. Onun
dodaqlarından çıxan xəfif sözləri
aydınlıqla eşitdim: “Bir də bu yerlərə gəlmək
arzusu ilə”...
Oradan birbaşa Gədəbəyin
Çaldaş kəndinə endik. Bizə məlumat
vermişdilər ki, burada bir alban abidəsinin qalıqları
var. Abidə olan həyəti tapdıq. Həm
Gülçöhrə xanım, həm də Rizvan müəllim
baxan kimi abidənin albanlara məxsus olduğunu söylədilər.
İslamın bərqərar olduğu bir zamanda, IX əsrdə
inşa edilən bu abidə ərəblərin buraya ayaq
basmadıqlarından xəbər verirdi. Kağız, metrə
ortaya gəldi. Abidənin koordinatları
ölçüldü, suallar müəyyənləşdirildi.
Bir sözlə, memarlığın tələblərinə
uyğun olaraq müəyyən tədbirlər həyata
keçirildi. Bu zaman həyətin sahibi gəldi. Məlum oldu
ki, uzun illərdir bu abidəni də o,
qoruyub-saxlayıbdır. Tanış olduq. Yaddaşım məni
aldatmırsa, adı-soyadı Mübariz Xəlilov idi.
Biçimdən qayıtmışdı, çiynində də
kərəntisi. Rizvan Bayramov etiraf etdi ki, bu abidə mədəni
irs kimi indiyədək qeydiyyata da alınmayıbdır. Arada
necə oldusa, Rizvan müəllimlə Gülçöhrə
xanım rus dilində danışmalı oldular. Mübariz Xəlilov
da söhbətə qoşularaq, onların fikirlərinə
müdaxilə etdi. Mübarizin rus dilində gözəl
danışması Gülçöhrə xanımın diqqətini
cəlb elədi. “Siz rus dilində nə yaxşı
danışırsınız!” dedi. Məlum oldu ki, Mübariz
Peterburq Dağ-Mədən Universitetini bitirib. Valideynlərini
kimsəsiz qoymamaq ucbatından oradakı
iş-gücünü atıb Vətəninə – doğma kəndinə
qayıdıb. Gülçöhrə xanım soruşdu:
– İndi siz nə ilə məşğulsunuz?
– Kənd adamı nə ilə məşğul
olar? – deyə Mübariz Xəlilov cavab verdi.
Biz oradakı işimizi başa vurub, geri
qayıdırdıq. Gülçöhrə xanım mən
bu kənd sakinini unuda bilmirəm, – dedi. Gör nə qədər
istedadlı adamlar bəzən milli dəyərlərimizi,
valideynə, böyüyə-kiçiyə hörmət
prinsipini əsas götürüb, özlərinin
karyeralarını necə qurban verirlər. Bəlkə də
bu gözəl hisslər ancaq bizim millətimizdədir.
Görüşdüyü adamlar
arasında özünü sadədən sadə aparan,
hamı ilə bir andaca ünsiyyət qurmağı bacaran
Gülçöhrə xanımın milli dəyərlərimizi
belə yüksək qiymətləndirdiyi anda mən də ona
məxsus insani keyfiyyətlər barədə
düşünürdüm. O, söhbəti söhbət
xatirinə yox, insanlarla qaynayıb-qarışmaq, hal-əhval
tutmaq naminə edirdi. Belə anlarda Gülçöhrə
xanım üçün bütün yüksək titullar, vəzifə,
şəhər adamı, şəhər həyatı arxa
planda qalırdı. Müsahiblərini daha çox dinləməyi
üstün tuturdu. Bir sözlə, şəhərliyəm
sifarişini heç kimə və heç kəsə
çatdırmamağa, nümayiş etdirməməyə
çalışırdı.
Bu günlərdə elektron vasitələrdən
birinə verdiyi müsahibədə onun həyat və fəaliyyyəti
barədə söhbət açılsa da,
Gülçöhrə xanım həm də özünü
bir insan və şəxsiyyət kimi yetərincə təqdim
edir: “1971-ci ildə Memarlıq fakültəsinə qəbul
olmuş, 1976-cı ildə İnşaat Mühəndisləri
İnstitutunu bitirmişəm. Həyatımın ən
maraqlı çağları o illərdə başladı...”
Əslində bu təbəssümlü
xanımın ömrünün maraqlı çağları,
mən deyərdim ki, elə dünyaya gəldiyi gündən
başlayıb. Qədim Azərbaycan şəhəri İrəvanda
anadan olub. Onu da təəssüflə bildirir ki, o doğulanda
nə nənələri vardı, nə də babaları. Bəlkə
də Gülçöhrə xanımın yaddaşında
şirin nənə-baba nağıllarının
aclığı yaşanmaqdadır. Vaxtında eşidilməyən
nağılın özü də sonralar mənəvi bir
ehtiyaca çevrilir. Kaş o nağılları nənələr-babalar
vədəsində danışaydılar...
Atası Ermənistan Ali Sovetinin deputatı
olub. “O zaman böyük bacım burada yaşayırdı. Mənim
də orta məktəbi bitirməyimə az
qalmışdı. Məhz bu səbəbdən atam məsləhət
bildi ki, Bakıya köçək”.
Hər dəfə “köç” kəlməsini
eşidəndə, istər-istəməz məndə qəribə
hisslər, duyğular baş qaldırır. İnsan harayasa təkcə özü köçmür, o,
özü ilə bir dünya köçürür.
Doğulduğu yurdu, böyüdüyü, gördüyü
təbiəti, qoyub gəldiyi insanları öz ürəyində
köçürür. Bəlkə ona görə də
köç həyatı yaşayanların ürəkləri,
başqalarının ürəklərinə nisbətən
daha kövrək, daha həssas, daha böyük olur.
Etdiyimiz səfərlərdə mən bu
ürək, könül böyüklüyünü
Gülçöhrə xanımda dəfələrlə hiss
eləmişəm. Bir dəfə onunla söhbət edərkən,
söhbət insana qayğıdan, yaxşılıqdan və
bəzən bir qəsdin, qərəzin,
düşünülmüş səhvin insan həyatını
necə alt-üst etməsindən düşdü. Bir əhvalat
danışdım. Kənddə yaxın qonşumuzun oğlu
sizin universitetin tələbəsi idi. Anam bir məktub göndərmişdi
ki, ay oğul, Mənzərin oğlu Qədim riyaziyyatdan kəsilib.
Deyirlər, institutdan qovulmaq təhlükəsi var. Gör, ona
kömək edə bilirsənmi?
Universitetə gedib adını unutduğum
(yaxşı da ki, unutmuşam) müəllimi kafedranın
qabağında xeyli gözlədim. Geri qayıdanda Qədim mənə
dedi ki, həmin müəllim gəlir. Yaxınlaşıb
salam verib, özümü təqdim elədim. Dedim ki, Qədimin
anası yaxınlarda ölüb, atası da xəstədir.
Bir mənəvi sarsıntı keçirib, indi də siz ona
qayğı göstərməsəniz, taleyi alt-üst olacaq.
Xahiş edirəm, kömək edin. Müəllim “Qoy elə
onun taleyi alt-üst olsun” deyib, acı-acı üzümə
baxıb getdi. Qədim universitetdən qovuldu. Sonrakı taleyi də
heç könülaçan olmadı...
Gülçöhrə xanım “hayıf”
deyə köks ötürdü. Nə əcəb mənə
bir söz deməmisiniz? – dedi. Dedim ki, onda siz rektor deyildiniz...
“Oğluma bir söz, tələbəmə
başqa söz deyə bilmərəm” deyir
Gülçöhrə xanım.
Onun üçün bütün tələbələr
övlad, o isə anadır. Gülçöhrə xanım həm
də rəhbərlik etdiyi universiteti bax bu hisslərlə idarə
edir. Görünür professor-müəllim heyəti, tələbələr
arasında olan böyük nüfuzunun bir səbəbini də
burada axtarmaq lazım gəlir. Bunu sözgəlişi demirəm,
eşitdiklərimə, bildiklərimə, gördüklərimə
əsaslanıram.
Növbəti səfərlərimizdən
biri Gədəbəyin İvanovka, Saratovka kəndlərinə,
oradan isə Şəmkirin Dağdaşbulaq kəndinə
oldu. Harada bir abidənin sorağı gəlirdisə,
Gülçöhrə xanım oraya getmək, baxmaq, tədqiq
eləməyə cəhd göstərirdi. Onu da deyim ki,
dağlarımızda belə abidələr
saysız-hesabsızdır. Saratovka kəndində nəhəng
daşların baş-başa verib yatdığı bir qəbiristanlığın
nə yaşı bilinir, nə tarixi. Qəbir
daşlarının üzərində hər hansı bir
yazıya rəst gəlmək də olmur.
Bu kəndlərin birində yerləşən
qədim abidəyə baş çəkdik. Kiminsə həyətyanı
sahəsinə daxil olan bu abidə baxımsızlıq
ucbatından tökülüb-sökülsə də, diqqəti
cəlb edirdi. Abidənin içərisindəki mal-heyvan izlərindən
hiss olunurdu ki, ondan tövlə kimi də istifadə olunur, ot-ələf
basmışdı. Güman edirdik ki, Gülçöhrə
xanım kənardan baxmaqla kifayətlənəcək. Amma bu dəfə
də Gülçöhrə xanım abidənin bütün
koordinatlarını ölçüb, dəqiqləşdirmələr
apardı. Hiss edirdim ki, son söz
yüz ölçülüb, bir biçiləndən
sonra deyiləcək. Mənimlə birlikdə səfərdə
iştirak edən Birliyimizin əməkdaşı Yusif Əliyev
Gülçöhrə xanımın peşəsinə bu dərəcədə
hörmətlə yanaşdığını görüb,
bundan ötrü millətini, dövlətini, xalqını və
onun tarixini nə qədər sevməlisən dedi.
Qədim Şəmkir şəhər
yerində artıq bir neçə ildir ki, arxeoloji
qazıntılar aparılır. Tariximizin müəyyən mərhələsinə
şahidlik edən bu qədim abidə öz sirlərini
açır. Yer üzərinə çıxarılan tikililər
eyni zamanda bərpa olunur. Onları yağışın,
günün “ixtiyarına” vermək də olmur.
Gülçöhrə xanımın bu abidəyə baş
çəkdiyinin, bərpaçılara dəyərli məsləhətlər
verməsinin də şahidi olmuşam. Bərpa zamanı səhvə
yol vermək, müasir tikinti elementlərindən istifadə
etmək qəbuledilməzdir. Hər şeyi tarixin
özündə olduğu kimi saxlamaq, bərpa etmək
lazımdır. Onun bu sözlərində də alim, vətəndaş
və peşəkar məsuliyyətinin
böyüklüyü sezilməkdədir.
Bugünlərdə Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti İlham Əliyevin
Gülçöhrə Məmmədovanın “Şöhrət”
ordeni ilə təltif edilməsi haqqında sərəncamı
alimin dövlət, millət, elm, təhsil, tarix
qarşısındakı xidmətlərini bir daha yada
saldı.
Deyirlər Allah sevdiyi insanlara bir nur bəxş
edir. Bu baxımdan Gülçöhrə Məmmədova
Tanrının sevdiyi bəndələrdən sayıla bilər.
Üzündə əbədi bir təbəssüm və
mehribanlıq dolaşmaqdadır. Bu, onun təkcə zahiri
görkəmindən deyil, həm də zəngin daxili
dünyasından xəbər verir. Böyük alim və vətəndaş
Gülçöhrə xanım yubileyini qeyd elədi. Bu,
heç də bir yubiley yazısı deyil, çoxdan demək
istədiyim sözlərdir. Elə bu yazı üzərində
işləyərkən, Tovuzdan, dostlarımdan biri zəng elədi.
“Xatirinizdədirmi, rayonumuza gəlmək istəyirdiniz? Alban
tikililərinin izi ilə... Bu yaxınlarda mənə xəbər
verdilər ki, rayonumuzun Şamlıq kəndində qədim bir
alban abidəsi var. Gülçöhrə xanıma deyin ki,
onun yolunu gözləyirik”.
Çox zaman gözəl sima
aldadıcı olur. Siması gözəl olan bir insanla on dəqiqə
söhbət etdikdən sonra o gözəllik sənin
gözündə məhv olur. Elə insan var ki, zahirən o qədər
də cəlbedici olmasa da, onunla ünsiyyət zamanı hiss
edirsən ki, xəzinə qarşısındasan. Bu
Gülçöhrə xanımın sözləridir.
Yazını elə onun öz sözü ilə
adlandırım – “Xəzinə qarşısında”. Həqiqətən
də Gülçöhrə xanım millət və xalq
üçün xəzinə sayılacaq bir insandır. Onunla
həmsöhbət olanda hiss edirsən ki, əsl xəzinə
qarşısındasan... Tükənmək, bitmək bilməyən
xəzinə...
Taleh Həmid
525-ci qəzet.-
2013.- 27 iyul.- S.24-25.