Sizifin daşı, yaxud faydasız və
ümidsiz əmək haqqında əfsanə
Yunan əfsanəsinə
görə baş allah Zevs Asopun
qızı Egini oğurlayır. Sizif isə
Zevsin sirrini, qızını axtaran Asopa açır.
Bundan xəbər tutan Zevs, Sizifin hərəkətini
allahların iradəsinə itaətsizlik, qüdrətinə
yüngül,yelbeyin münasibət kimi
qiymətləndirir, onu ən ağır cəzaya- əbədi
faydasız və ümidsiz əməklə məşğul
olmağa məhkum edir: Sizif başı və qolları ilə
böyük bir daşı dağın zirvəsinə
qaldırıb, o tərəfə aşırmalı idi.
O, hər
gün səhər tezdən daşı zirvəyə
qaldırmaq üçün çalışır,günün sonunda daş yarı yoldan diyirlənib,
aşağı düşür və əvvəlki yerində
durur.
lll
Qədim yunanlar Sizif haqqında əfsanə ilə
allahlarin qəzəbinə tuş gələn insanlar
üçün gerçək, işıqlı
dünyanın cəhənnəmə necə çevrildiyini
təsvir etmişlər. Sizif həmin insanların –cəhənnəmin
əbədi əzabkeşlərinin ümumiləşdirilmiş
mifoloji obrazıdır.
lll
Sizif
taleyinə çevrilmiş daşa yaxınlaşır.O,
qayadan qopmuş ağır,yöndəmsiz
daş parçası – qaymadır. Cəhənnəmin
əbədi əzabkeşi əvvəlcə taleyinin
daşına, sonra zirvəyə, daha sonra zirvəyə uzanan
yoxuşa baxır. Daşa
dönmüş əlləri ilə qaymaya toxunur. Başı və əlləri ilə daşı
yuxarı qaldırır. Yerə möhkəm sıxılmış
ayaqlarının altından torpaq qaçaraq ətrafa
sıçrayır. Arxadan boynunun, belinin,ayaqlarının,
əzələlərinin necə gərildiyi aydın
görünür. Bu tarımın son həddidir.
Onu heç kim,heç yerdə,heç
zaman görməyib. Sizif daşı zirvəyə
qaldırmaq üçün cəhdlərinin sayını
unudub. Onun beynində bircə fikir var: daşı zirvədən
aşırmaq.
lll
Sifətində
qəribə ifadələr görünür:həyat eşqi, əzab, işgəncə,ümid,
ümidsizlik və s. Təbiətindən, daxilindən,varlığından,
üzə çıxan bu ziddiyyətli hiss və həyəcanların
səbəbini görəsən başı
araşdırıb, anlayırmı ?!
Sualın konkret, tam, dolğun cavabı yoxdur.
Elə suallar var ki, onları araşdırdıqca cavab əvəzinə
yeni – yeni suallar meydana çıxır.Anladığı odur
ki, əlləri, başı, sinəsi və çiyinlərilə
daşı yuxarı qaldıranda daş xəyalında
fırlana – fırlana üzü aşağı yuvarlanır. Buna baxmayaraq,
tarıma çəkilmiş əzələləri qeyri
–iradi daşı zirvəyə qaldırmağa cəhd
göstərir.
Budur, onun xəyalı çin olur. Sizif
aşağı diyirlənən daşın ardınca
baxır.
lll
Əbədi cəfakeş
ani olaraq durduğu yüksəklikdən arxaya baxır.Onun
baxışları cəhənnəmdən cənnətə
baxan insanın baxışlarını xatırladır.
Sizif həyatı çox sevirdi. Onu insanlar
üçün əbədiləşdirmək məqsədilə
Ölümü zəncirləyib qandallamışdı.Pluton
buna dözməyib, müharibə allahının köməyilə
Ölümü azad etmişdi. İndi isə
onun çox sevdiyi həyatı, daşı ilə birgə
dağın yoxuşuna dirənmişdi.
lll
Homer Sizif
və onun daşı haqqında əfsanəni üç min
il əvvəl söyləmişdi. Lakin bu
gün də gündəmdən düşməyib. Onun daşı min illərdir ki, zirvəni
aşmır. Həmin daşı quldar köləyə,feodal təhkimli kəndliyə, burjua isə
“azad” adlandırdığı insana yükləyib.
lll
Zevs təkcə Sizifin yox, həm də bir qarın
çörək üçün hər gün
axtarışa çıxan insanların allahıdır. Özünün,
övladlarının adi, zəruri insani ehtiyaclarını
ödəmək arzusuyla ən ağır zəhmətə
qatlaşmağa hazır olanların; əməyini ən ucuz
qiymətə satmağa bazar axtaranların; çörəyi,damı,
əyin – başı olmayan “demokratik” ölkələrin
“azad” vətəndaşlarının
allahıdır.
Bəs,
“qul bazarında” iş tapa bilməyən biçarələrin
allahı kimdir?!
Sualı biçarələrə ünvanlasaq, cavabı
bıçaq kimi sümüyə dirənər. Ümid
büsbütün yoxa çıxar. Ölüm
təhlükəsi arxa plana keçər. Qəddarlığın, mütiliyin anası, qorxu
hissi ölər. Mütilik itaətsizliyə,
nifrətə, son nəticədə qəzəbə
çevrilər. Qəzəbi söndürmək
isə yanğını söndürmək qədər
çətindir.
Sizifin
daşı isə, 30-40 il
vicdanlı əməklə məşğul olan
qocalığı, aclıq və səfalət içində
çabalayan
pensiyaçıların məhək daşı ; bir ay işləyib on
günlük çörək pulu qazanan muzdurların əlhəd
daşı; hakimiyyətdən, cəmiyyətdən
haqqını ala bilməyən
dəyərli insanların nahaq daşı;
azar-bezarını müalicə etməyə tibbi
sığortası və maddi vəsaiti olmayan köməksiz
və kimsəsiz ölənlərin baş daşıdır.
lll
Müdhiş mənzərədir. Daş qərinələrdən,
əsrlərdən, minilliklərdən “uğurla” keçərək,
tarixdə qalıb. Siziflərin
ağır, məşəqqətli, səmərəsiz zəhmətlə
dolu, həlli mümkünsüz problemləri bu gün də
diridir, canlıdır. Həmin problemlər
itaətkar mütiliyin inanc allahlarının
yaratdığı süni əngəllərdir. Onlar insanlıqdan, əxlaqdan, dindən, təbiilikdən,
əndazədən, abır – həyadan və faydadan
uzaqdır. Bu dəhşət, vahimə və qorxunu
ehtiva edən müdhişlikdir! Elə isə kimdir müdhiş ?! Zevs ya Sizif ?!
Quldar, feodal,burjua ya qul, təhkimli kəndli,
“azad” adlandırılan kölə insan?!
Allahlıq iddiasında olan zalım, yaxud allahın ona bəxş
etdiyi həyatı halallıqla yaşamaq istəyən məzlum?!Birincilər müdhiş qərarlar
verib, insanları onların icrasına məcbur edir,ikincilər ağır, faydasız əməklə
dolu, həlli mümkünsüz müdhiş problemlərin
icrası üçün itaətkarlıqla
çalışırlar.Kimdir müdhiş?! Qəddar
zalım, yoxsa itaətkar müti?!
lll
İtaətkar mütiliyin daşı Sizifin
daşından heç də yüngül deyil.Belə
olmasaydı həmin daş, diyirlənə – diyirlənə
haqqı, ədaləti, insaf və mürvəti əzə – əzə
əsrləri arxada qoyub, bu günümüzə yetişə
bilməzdi. Elə isə onu qoruyan nəsillərdə – nəsillərə,
əsrlərdən – əsrlərə ötürən
qüvvənin mənbəyi haradadır?!
Görünür
bunu qəddarlıqla itaətkarlığın
, zalımlıqla məzlumluğun vəhdətində,
tarazlığında və
barışığında axtarmaq lazımdır. Necə ki,
əsrlərlə zalımların “qara daşını” zirvəyə
qaldırmaq üçün əzab çəkən
xalqımız ötən əsrin 90 – cı illərinin əvvəllərində
bu tarazlığı pozdu, itaətkarlıqdan üz döndərdi,
birləşdi, daşı zalımların üzünə
tuşladı, azadlığa və müstəqilliyə qovuşdu.
Haşiyə:
Minilliklər
ərzində təkamülün insanların beynində
proqramlaşdırdığı qorxu hissindən xilas olmaq
üçün onlar xəyallarında bütləri – hər
hansı bir insanı,daşı, ağacı, dağı,hətta
inəyi, pişiyi və s. müqəddəsləşdirib,ilahiləşdirmiş,
ona sitayiş etmiş və kömək diləmişlər.
Bu fikrimlə kiminsə inancına müdaxilə etmək
fikrindən uzağam. Hər kəsin inamı onun yaşadığı
ictimai – siyasi mühitin,ideologiyasının,
məntiqinin, dünyagörüşünün və fəlsəfəsinin
məhsuludur.
Əsası və faydası olmayan qorxudan
yaranan köranə inanc itaətkarlığın da, cəsurluğun,
da enerji mənbəyinə çevrilə bilər. Qorxu yoluxuculuq xüsusiyyətinə malik olduğu
üçün hökmdarlar ondan kütləvi siyasi təsir
vasitəsi kimi istifadə etmişlər.Onlar qorxu vasitəsilə
vahimə yaradıb, təbəələrinin iradəsini
sındırmaq üçün ata – analarını cəzalandırmaqdan,
hətta övladlarını qətlə yetirməkdən
çəkinməmişlər. Yuli Sezar
Misiri fəth edərkən insanların qətlə yetirilməsindən
daha çox, pişiyin öldürülməsindən
ehtiyatlanırdı.Çünki misirlilər pişiyin
müqəddəsliyinə möhkəm inanırdılar.
Romalılar tərəfindən bir pişiyin
öldürülməsi belə misirlilərin heysiyyatına
toxunub, daxili enerji və cəsarətini oyadacaq; inanclarını –
şərəf və ləyaqətlərini qorumaq
üçün bütün misirliləri düşmənə
qarşı birləşdirəcək;ən müti və məzlum
insanları belə cəsur döyüşçüyə
çevirəcəkdi. Pişiyin imicinə
sitayiş üzərində qurulmuş bu mənasız və
faydasız kor döyüşü yenilməz sərkərdəyə
əsla lazım deyildi.
Təbii,
gerçək, qüvvəyə söykənən inanc, nə yersiz mütiliyi, nə
də lüzumsuz cəsurluğu qidalandırmır. O, nə
qızğındır,nə də
müti: müdrik,igid,təmkinli və qətiyyətlidir, hər
zaman, hər yerdə güclüdür,qalibdir.
Vaxtilə materiyanın başlanğıcının
gözəgörünməz otom –“bölünməz” zərrəciklərdən
ibarət olduğunu iddia edirdilər.
Sonralar alimlər bölünməzi parçaladılar. Bununla da onların 2500 il itaət
etdiyi ehkam və inanc parçalandı.Lakin bölünməzin
parçalanmış zərrəciklərinin obrazını,
surətini, təbiətini,fizikanın
qanunları ilə vizuallaşdırıb, xassəsini öyrənə
bilmədilər. Sübuta yetdi ki, o, ümumiyyətlə
fiziki varlıq deyildir.
Avstriyalı alim Ervin Şreydinger atomun
parçalanmış zərrəciklərinin təbiətini
riyazi yolla öyrəndi.
Alimlər materiyanın başlanğıcı və
yaradıcısı olan atomun daxili strukturunu gözlə
görə bilmədilər.
Aydın
oldu ki, ilahi qüvvə insanın gözlə
gördüyü bütlər deyil: o, nə sitayiş və itaət etdiyi
insan, nə ağac, nə inək, nə pişik, nə də
maddi varlıqdır.
Nə
isimdir, nə cisimdir,nə cövhər...
nə materiyadır, nə də ideya... insan zəkası və
ruhu kimi ölçüyəgəlməz, gözəgörünməz
möhtəşəm qüvvədir.
O,
zamanın, məkanın, materiyanın, gözə
görünən və görünməyənlərin, yerin,
göyün, varlığın, yoxluğun, əvvəlin,
sonun, sonsuzluğun mütləq, şəriksiz
yaradıcısı, dağıdıcısı və
sahibidir.
lll
Bəs
Sizifin daşının sahibi kimdir ? Onu bəşər
tarixinin gündəmindən kim, nə vaxt, necə çıxaracaq ?!
Bu sualın cavabı sadə görünsə də,
icrası mürəkkəb, çətin, Sizifin daşı
qədər ağırdır.
Sizifin –
insanın, Zevsə – tanrıya qalib gəlməsinin bircə
yolu var: Sizif itaətkar mütiliyin daşını atıb, zəkasının,
ruhunun, taleyinin sahibinə çevrilməlidir! Səbəbini
isə ilahiləşdirdiyi bütə sitayişində,yanlış inancının mahiyyətində
axtarmalıdır.
Ey insan!
İçindəki süni, yalançı, mövhümi
tanrıları öldür, idrakının, ruhunun
gücünə inan, real həyatına, özünə, təbiətinə
qayıt, onun qanunlarını dərk et! Taleyinin, müstəqilliyinin gerçək arzu və
istəklərinin tanrısına çevrilmədən,
yaratdığın xəyali, mütilik tanrısına qalib gələ
bilməzsən.
Müdrikliyin,
igidliyin, qətiyyətin, ən əsası
azadlığın yolu budur!
Hüseynağa Qəniyev
525-ci qəzet.-
2013.- 1 iyun.- S.28.