Məhəmməd Əmin Rəsulzadə-
Əsərləri
Araşdırıb
toplayanı, ərəb əlifbasından latın
qrafikasına çevirəni, ön sözün müəllifi,
lüğətin tərtibçisi
Transliterasiya
redaktorları:professor Şamil VƏLİYEV, elmi işçi Samir MİRZƏYEV
(1917-aprel
1918)
IV cild
Fitnələr
həqqində
Həqiqi
sosialist qəzetəsi bolşevik “B.Raboçi”nin
pək doğru bir təbirincə tazə hürriyyət
zamanında müsəlmanların halı köhnə istibdad
zamanındakı yəhudilərin halına döndü. Heç şübhə etmiyoruz ki, bolşevik qəzetəsi
yuxarıdakı cümləsini həmdərdinin hissilə
yazmışdır. Fəqət mətləbə
başqa bir nöqtədən baxılarsa, bu sözdən
başqa bir məna dəxi sezilir. Yəhudilər
hürriyyətpərvər olduqları üçün
müstəbid Rusiyada fəlakətlərə
uğrayorlardı. Azad Rusiyada müsəlmanların
fəlakətlərə uğraması əcəba, necün?
Hürriyyət əleyhinə olduqları
üçünmü?
Bir dəqiqə başqalarının nöqteyi-nəzərində
dayanıb müsəlmanları şiddətli din təəssübi
ilə ruhlanmış bir xəlq – deyə təsəvvür
etsək belə, onların hürriyyət əleyhində
degil, bütün varlıqları ilə azadlıq lehində
olmalarına hökm vermək gərək. Çünki
köhnə üsuli-idarənin ən çox
sıxışdırdığı şey məhkum millətlərin,
bilxassə müsəlmanların hissiyyati-diniyyələri
idi. Halbuki yalnız dincə degil, müsəlmanlar
hər cəhətcə məhkum və məzlum idilər.
O halda nədən
müsəlmanlara qarşı bir növ məhəbbətsizlik,
daha doğrusu bir növ ədavət görülüyor.
Hamımızca
məlumdur ki, İkinci Nikolay təxtindən
uçurulduğu günə qədər Rusiyada bir çox
qara qüvvələr, soyuzniklər, rasputin
becərən xuliqanlar vardı. Hürriyyət
elan olunması ilə artıq Rusiyada istibdadpərəst bir kəs
qalmadı. Bir növ möcüzə oldu.
Adamlar bir göz qırpımında birər
inqilabçı, birər sosialist kəsildilər.
Bəsirət əhlləri heç şübhəsiz
bilərlər ki, bir din bizə böylə bir təbdili-vaqe
olamaz. Çox yaxşı dərk ediyorlar ki, köhnə
idarənin adamları rahət durmayıb işləyəcəklərdi.
Və aşkar işdir ki, bunlar xəlqi qəlbən
tazə hökumət əleyhinə çağıra bilməyəcəklərdi.
O halda əllərində bir vasitə qalıyordu. Ortaya fəsad salmaq, millətləri
çalışdırmaq. Bundan
ötrü hər şeydən əvvəl bu günün həqiqi
qüvvəsini təşkil edən ordunu zəhərləmək
lazım idi. Bundan ötrü də slavafil
əskərlərdən istifadə etmək mümkün idi.
Fəqət ordu daxilində hamı millətlərin nümayəndələri
mövcud olduğundan bittəbii müftinlər ən az müqavimət göstərmək
imkanında olan tərəfi – müsəlmanları –
aldılar. Bu xüsusda Qafqasiya gözəl bir zəminə
idi. Çünki Qafqasiya müharib
Türkiyə ilə sərhəd olub əhalisinin də
çoxu türk idi. Əlavə olaraq
burada milli hirs və mənfəətlər də fitnəyə
müsaid idi. O halda niyə durmalı: “Bu hiyləkar
türklər Rusiya əleyhinə hazırlanıyorlar” – deyə
şayiə buraxmalı. Bu şayiəyi
qüvvətləndirmək üçün dəxi
“İştə, silahlanıyorlar” – deyə göstərməli.
Yalan-yalnış dəlillər iqamə etməlidir.
İştə, irtica tərəfdarlarının eninə-uzununa
istifadə elədikləri material.
Böylə bir fitnə əlbəttə ki, yəhudilər,
gürcülər, maloruslar həqqində də edilə bilərdi,
edilər də. Fəqət faidə vermiyor. Haman dəf və rəf olunuyor. Çünki
ordu içində gürcü var, yəhudi var. Fitnə
başlandığı kibi yatırılır. Halbuki müsəlmanlar bu vəziyyətdə
degildirlər. Onlar ordu içində
bulunmadıqlarından bu fitnələrdən ancaq müəssif
vaqeələr halına yendikdən sonra xəbər tutuyorlar.
Məlum işdir ki, bu surətlə onlar fitnə
ilə əsaslı surətdə mübarizə edəmiyorlar.
Çox yerdə fitnələrə səbəb olmaq
üzrə müəyyən bir taifəyə mənsub adamlardan
bəhs olunuyor. Şübhəsiz ki, müsəlmanlar həqqində
mövcud olan fitnədə bu adamların da iştirakı var.
bundan ötrü cəhət də, səbəb də
vardır. Keçirdigimiz əhvali-tarixiyyə
öylə bir takım şərait meydanə gətirmişdir
ki, bu şərait daxilində müsəlmanlar əleyhinə
olan fitnədə əksəriyyətlə bir qism əhali
nümayəndələri fəzlə qeyrət göstərə
bilərlər. Fəqət bu fitnələrin
mütləq bir cəmaət və bir millət tərəfindən
vaqe olduğunu güman etmək dəxi doğru olamaz. Çünki dünyada heç bir millət yoxdur
ki, başdan-ayağa fitnəkar və müfsid olsun.
Əvvəldən
bəri söylədiklərimizdən görülüyor ki,
müsəlmanlar əleyhiə vaqe olub da bütün Qafqasiya
müsəlmanlarını bir növ “asma qılınc”
altında bulunduran fitnə irtica qüvvətinin zəif bir
nöqtə tapıb da oradan baş qaldırmaq istəməsindən
başqa bir şey degildir. Bu nöqtədən müsəlmanlar
həqqində xüsusi bir kin və ədavəti olan şəxslərlə
bərabər müsəlmanlara məxsus bir kin olmuyub,
onların fəlakətilə əlindən acıqlı və
yanıqlı olan, hürriyyətə zərbə vurmaq istəyən
xain mürtəcelər də az degildir. Bu mürtəcelər ermənilərdə olduğu
kibi ruslarda da çoxdur. Ehtimal müsəlmanların
öz aralarında da vardır.
İştə, fitnədən bəhs olunduğu zaman
burasını daima nəzərdə tutmalı, ona görə
də hərəkət eləməlidir. Bu xüsusda
heç şübhəsiz ki, ən faidəli çarə
müdafiəyi-hissə mühəyya olmaq, bundan ötrü də
bu gün inqilab və əskəri müəssisələr ilə
həqiqəti-əhvalı anlatmaq lazım. Zənn olunmasın ki, bu xüsusda müsəlmanların
səsi eşidilməz. Zənn
olunmasın ki, çoxmilyonlu xəlq bir kaç müfəttin
məqsəd mürtəcenin bazıcəyi-həvəsati
olub qərəzkar bir takım adamların sözünə
böyük bir millət suyi-zənn altına alınar da fəlakətlərə
məruz buraxılar.
Milli komitənin rəisi Məhəmməd Həsən
Hacınskinin Milli Şura iclasında dedigi söz, yerində
söylənilmiş sözdür. Qeyri millətlər
arasında həqiqi sosialistlər vardır ki, onlar öz təşəbbüslərilə,
bizim tərəfimizdən heç bir xahiş vaqe olmadan
müsəlmanlar həqqində olunan fitnələrə diqqət
edib səslərini onların müdafiəsinə
qalxızmışlardır.
Əvət,
min dürlü fitnələrə məruz olduğumuza
baxmayaraq Bakı Əmələ və Əskər Vəkilləri
Şurasının nəşri-əfkarı “sərkeş
başımız”ın Rusiya inqilabı qarşısında əgilməsini
tələb edib durduğu zaman ancaq “B.Raboçi” qəzetəsi
idi ki, rəfiqinin bu hərəkətinə “yabançı
sosialistlik” namı verərək protesto eləmişdi.
Fəqət
təəssüf olunuyor ki, bizi fitnələrə
qarşı müdafiə edən həqiqi sosialistlər
özləri dəxi az fitnələrə
məruz degildirlər.
M.Ə.Rəsulzadə
“Açıq
söz”, 30 iyun 1917, ¹509
Bazicə
– oyuncaq
Suyi-zənn
– pis xəyal
Müəssif
– təəssüf doğuran
Seçkilər
Cəmaət idarəsinin nə olduğunu bilənlər
seçki nədir bilirlər. Seçki, onun üsuli-idarəsi haman cəmaət idarəsinin ruhu, canı və
qanıdır. Çox cəmaət idarələri
vardır ki, seçki üsulunun yanlışlığı
və yainki cəmaətin seçkiyə laqeydligi
üzündən cəmaətlikdən çıxıb bir
nemət ikən dönüb nəkbət olmuşdur.
İləridə tazə şəhər
dumalarının seçkiləri gəlir. Bu seçkilər
heç şübhəsiz böyük bir siyasi əhəmiyyətə
malikdir. Bilxassə ondan ötrü siyasi əhəmiyyətə
malikdir ki, bu seçkilərdən sonra Məclisi-Müəssisan
seçkiləri gələcək. Məclisi-Müəssisan
seçkilərindən ötrü heç şübhəsiz
ki, imdiki duma seçkiləri bir təcrübə
olacaqdır.
Bu təcrübəyə bütün qüvvələr,
siniflər və millətlər hazırlaşıyorlar. Müsəlmanlar
da hazırlaşmalıdırlar. Bilməlidirlər
ki, bu seçkilər keçən ayın 21-də vaqe olan məhəllə
komitələrindən min kərə əhəmiyyətlidir.
O vəqt biz müsəlmanlar özümüzün nə qədər
qüvvət və ədəd sahibi olduğumuzu
nümayiş etdirdik. Fəqət bu dəfə
nə dərəcədə idraklı və siyasi bir həddi-buluğa
gəldigimizi isbat eləməliyiz. Bunun
üçün hər şeydən əvvəl özümüzü
siyahılardan salmayıb bütün qüvvətimizi, səyimizi,
əməgimizi buna həsr eləməliyiz ki, adımız
seçki dəftərindən düşməsin. Bunun üçün ən əvvəl siyahılar
yazılarkən qafil durmamalıdır. İmdi
işin bu cəhəti keçmişdir. Fəqət
vəqt yenə gec degildir. Əldə yenə
fürsət vardır. Hər kəs
siyahı kartoçkası olmamış və buna görə
də yazılmamışsa, həqqi vardır gedib dumadakı
statistik bürosuna müraciət eləsin, kartoçka istəyib
özünü yazdırsın. Hətta
bundan ötrü “biz yazılmamışıq” – deyə xəbər
vermək də bəsdir. Bundan keçdikdən
sonra yaxında seçkilər siyahısı nəşr
olunacaq, bu siyahılara diqqət olunub hər kəsin adı
orada yoxsa, üsuli vəchlə gərək gedib bu xüsus
yerinə elan eləsin və əlbəttə,
özünü qeyd etdirsin, yoxsa tamamilə seçki həqqini
itirmiş olacaq.
Bunlardan keçəndən sonra seçkilər
yaxınlaşdıqca seçilənlər məsələsi
meydana çıxacaq. Kimləri gərək şəhər
dumasına seçək. İştə,
bu məsələ imdidən gərək bütün
seçkiçiləri məşğul eləsin. Hanki sinfi, hanki məslək arayanı gərək
öz aramızdan intixab edib müqəddəratımızı
onlara tapşıraq?
Bu böyük məsələdir.
Şübhəsiz ki, seçki yaxınlaşdıqca bu
məsələ də itiləşəcək və siyasi təşkilatlar
hərə özünə bir siyahı düzəldib o
siyahıya etimad etməyi təklif edəcəkdir. Seçkiçilər
kəndilərinə təklif olunan bu siyahıları tənqid
eləməli, hanki siyahının hanki firqə tərəfindən
təqdim olunduğuna və bu siyahıyı təqdim edən
firqənin nə kibi bir proqram və məsləklə meydana
çıxdığına diqqət eləməlidir.
Qayət təbii şeydir ki, müsəlmanlar öz
müsəlman siyahılarına meyl göstərəcəklər. Fəqət hər
siyahının yalnız müsəlman siyahısı
olduğuna inanmaq nə məntiqə, nə də xəlqin
faidəsinə uymaz. Müsəlman
siyahısı da tənqid olunmalı, bu siyahıyı təklif
edənlərin nə kibi firqələrdən ibarət
olduğuna etina eləməlidir.
Bu etina və diqqət üçün bir
ölçü və mizan olmazsa, o vəqt şübhəsiz
ki, siyahıları sağ və çürük etmək
mümkün olmaz. Əsl cəmaət mənfəəti
nöqteyi-nəzərindən baxanda bu mizanın nədən
ibarət olduğu meydana çıxar.
Seçkilərdə bütün xəlqə həqq
verilmişdir.
Xəlq arvadlı-kişili hamısı
seçkiyə iştirak edə bilər. Həm
seçər, həm də istərsə seçilə bilər.
Şübhəsiz
ki, xəlq tərəfindən seçilən adam
gərək ki, həm halilə, həm də misalı ilə
xəlqin mənafeini gözləyən, onun dərdinə
qalan adamlar olsun. Bunun üçün dəxi o
adamın “Vallah, bən xəlq tərəfdarıyam” deməsi
bəs degildir. Lazımdır ki, onun xəlq
faidəsini hanki proqramda gördügi və seçilərsə
cəmaət üçün nə kibi işlər görəcəgi
əvvəlcədən məlum olsun.
Fəqət burada bir məsələ dəxi vardır. Çox
adamlar tapılar ki, özünü seçdirmək
üçün cəmaətə qızıl dağları
vəd eləsin. Cəmaət gərəkdir sayıq
olsun ki, bu vədlərin nə dərəcədə vücudə
gələ biləcək həqiqi vədlər olduğunu
seçə bilsin, həm də vəd edən adamın vədəsinə
vəfa edən “kərim”lərdən olmadığına diqqət
yetirsin. Bu diqqəti isə şəxsi-məzkurun
bundan əvvəlki həyatına baxmaq, elədigi vədləri
tutub-tutmadığını ölçüyə vurmaqla
olar.
Bu xüsusda ən müvafiq üsul, cəmaətin rəyini
bir adama, yainki ayrı-ayrı adamlara vermək olmayıb,
meydana çıxan siyasi firqələrdən birisinə
inanmaqdır.
Bir fərz, bir siyasi firqənin təklif elədigi namizəd
sonradan xəlqə vəd edilən məsləkdən xaric hərəkət
edərsə, seçkiçilərin mənafeini ayaq
altına alarsa, o zaman məsuliyyət bir şəxsin degil,
bütün bir firqənin öhdəsinə düşər.
Siyasi firqələrdən hankisi o birisinə tərcih
olunmalıdır?
Bu xüsusda ayrıca.
M.Ə.Rəsulzadə
“Açıq
söz”, 2 iyul 1917, ¹510
Nəkbət
– bədbəxtlik, fəlakət, düşgünlük
Bu nədir?
Bəyazidov, köhnə idarənin bu rəzil xidmətkarını
bilərsiniz.
O xidməkarı ki, bu gün Rusiya müsəlmanlarının
etiraz və lənətlərinə baxmayaraq Nikolay hökuməti
onu müftiligə təyin eləmişdi. O Bəyazidov
ki, inqilab elan olunur-olunmaz müsəlmanların müraciəti
üzərinə bir mürtəce kibi həbs olunmuşdu.
İştə, bu mürtəce imdi inqilab
hökuməti tərəfindən sosialist Kerenski idarəsində
bulunan hərbiyyə vəzarətinin əskəri axundluğuna
təyin olunmuşdur.
Ümumrusiya Müsəlman Şurası gərək bu
axundun təsbitini və gərək müsəlmanlardan
ötrü daha müzürr olmayan Tarnovskinin ruhani işlər
dəftərxanəsi müdürliginə məmuriyyətini
protesto eləmiş, qeyri-məzhəb işlər idarəsinin
müdiri professor Kotlyarovskidən bu iki adamın əzlini istəmişdir. İki gün
əvvəl aldığımız şura teleqrafından
anlaşıldığına görə Milli Şuranın
bu müraciəti Kotlyarovski tərəfindən rədd
edilmişdir. Demək ki, bütün Rusiya
müsəlmanları naminə vaqe olan müraciət
etinasız buraxılmışdır. Kotlyarovski
bütün Rusiya demokratiyasının etimadından məhrum
Kadet firqəsinə mənsub professorlardandır. Burasını nəzərə aldıqda Bəyazidov
kibi adamlarla həmkarlıq edə bilər – deyə təsəvvür
olunur. Fəqət demokratiyanın
etimadını qazanmış yarım sosialist bir hökumət
nümayəndəsi olmaq sifətilə professorun bu
etimadsızlığı şübhəsiz ki, yalnız knyaz
İvanovun degil, qrajdanin Kerenskinin də hesabına daxildir.
Bilxassə ki, Bəyazidov kibi bir mürtəce haman
Kerenski idarəsindəki hürriyyət ordusunun axundluğuna
təyin olunmuşdur.
Milli Şura həqli tələbi qarşısında
gördügü etimadsızlıqdan bütün Rusiya
müsəlmanlığı naminə inciyərək təəssüflə
bütün Rusiya müsəlmanlarına müraciət eləmiş,
Milli Şuranın qərarına əməl oluncaya qədər
başqa məzhəb işləri dairəsi ilə hər
növ əlaqələrini kəsməyi tövsiyə
etmişdir.
Milli Şura ilə hökuməti-müvəqqətəsində
zühur edən bu ixtilaf daha rəf edilməmiş və zehnlər
onun təsirilə həyəcanda ikən ikinci qara bir xəbər
də alındı. Kazandan gələn bu xəbər
dünki nömrəmizdə dərc edilmişdir. Bu xəbərdə müvəqqəti müsəlman
əskərləri şurasının rəisi İlyas Alkin cənabları
iyulun 15-də yığılması müqərrər olan
ümumrusiya müsəlman əskərləri syezdinin müsəlmanlardan
ötrü təhqiri mütəzəmmin gəlmələrlə
rədd edildigini bildiriyor. Təəssüf
olunuyor ki, teleqraf böylə mühüm bir məsələdə
çox müxtəsər çəkilmişdir. Teleqrafın müxtəsərligi üzündən
“təhqiramiz gəlmələrin” nədən ibarət
olduğu məlum degilsə də, syezdin məni
aşkardır.
Kerenski cənabları
hərbiyyə vəzarətinə keçər-keçməz
sosialistlərə yaraşan tovla və təbliğdən
ziyadə əmr və təshi ilə iş görməgə
başlamış. Bu tövr əmr insanı da
bilxassə inorodistlər həqqində göstərmişdir.
Əvət, Kerenski Finlandiyada söylədigi təhdidamiz
nitqindən sonra ukranıyalılara qarşı amiranə bir
vəziyyət aldı. Ukrayna Məclisi-Kəbiri-Millisini ictimadan
mən etdi. Fəqət ukranıyalılar
dinləmədilər, bilaicazə ictima etdilər.
Müvəqqəti Müsəlman Şurası Əskəriyyəsi
dəxi ukranıyalılar kibi bilaicazə
yığışmaq qərarını almış və
iyulun 15-də hökmən toplanmaya əzm etmişdir.
“Ən gözəl müdafiə hücumdur”
şüarı ilə qarşı çıxıb da
hücumun hürriyyətə degil, irticayə xidmət edəcəgini
iddia edən Rusiya amədpərvərləri
görünüyor ki, pək də həqsiz degildirlər. Hücum
başlanıyor-başlanmaz hürriyyəti rəxnədar edəcək
bir çox əlamətlər görünməgə
başladı. O əlamətlərdən birisi də
iştə, müsəlman syezdinin mənidir. Məlum
olduğu üzrə inqilabın elan elədigi müqəddəs
əsaslara görə sair hürriyyətlərlə bərabər
ictima azadlıqları da mütəntən bir surətdə
elan olunmuşdur. Syezdin məni isə
hürriyyətin ən böyük rüknü olan ictima
azadlığına bir zərbədir.
Azadlığa endirilmiş hər zərbə təbii
olaraq əks zərbəyi mucib olur. Müsəlman əskərlərinin
bilaicazə olsa da, syezdi toplamaq əzmində olmaları
iştə, məcburiyyətlə hasil olmuş əks zərbələrdən
biridir.
Əcəba, hanki məntiqlədir ki, yarım sosialist
hökuməti bu kibi qatı tədbirlərə mən və
imtinah siyasətlərinə müraciət ediyor? Kəndisinin böylə mən
və imtina siyasəti nəticəsində iş
başına gəldigini və bütün vücudilə
şiddət politikasının doğurmuş olduğu bir
novzad olduğunu unutdumu? Nə tez unutdu? Unutmadısa da bu hərəkətlər nədir?
M.Ə.Rəsulzadə
“Açıq
söz”, 5 iyul 1917, ¹513
Tazə rəfiqimizi
təbrik
Türk mətbuati-mövqutəsi yeni bir əsərlə
daha zənginləşdi. “Hümmət” qəzetəsi
nəşr olundu. “Hümmət” Rusiya
ictimaiyyun-ammiyyun fəhlə firqəsinin müsəlman təşkilatı
“Hümmət” tərəfindən həftədə bir dəfə
nəşr olunuyor. Məsləki sosializm tərəfdarı
olub fəhlə və əmələ qisminin mənafeini
gözləməkdir. Baş məqaləsində məsləkini
təyin edərkən diyor ki: “bizim məsləkimiz
bütün insanları birləşdirməkdir. Biz diyoruz:
hamı millətlər üçün məqsəd (ideal)
birdir: bu ideal hamı millətləri qardaşlığa dəvət
ediyor. Bu müqəddəs nöqtəyə
çatmaq üçün hər bir millət öz yolu ilə
getməlidir. Çünki bu təbiidir.
Fəqət bu nöqtəyə ciddi surətdə
yeriş etmək hankı üsuli-idarədə
mümkündür? Müsavi
yaşayış, ciddi tərəqqi, ruhun təmizlənməsi
və ucalması ancaq cümhuriyyət üsuli-idarəsinə
bağlıdır”.
“Hər
bir millət öz yolu ilə getməlidir” – Amənna!
“Çünki
bu təbiidir” –
Pək doğru. Bu xüsusda tazə rəfiqimizlə
razı olmamaq mümkün deyildir. Həqiqi hürriyyətin
ancaq cümhuriyyət üsuli-idarəsinə bağlı
olduğuna gəlincə, yəqin ki, burada cümhuriyyətdən
məqsəd əvvəla “Cümhuriyyəti-ənam”
olduğu və saniyən “Cümhuriyyəti-ənam”ın belə
məqsəd deyil, ancaq vasitə olduğu unudulmuş,
çünki hər bir sosialistcə müsəlləmdir ki,
həqiqi azadlıq yalnız siyasi azadlıqla başa gəlməyib,
ancaq sosializmin bərpa olması ilə əmələ gələ
bilər.
Müəyyən bir partiya vasiteyi-nəşri-əfkari
olmaq üzrə “Hümmət” Qafqaziya türk mətbuatı
arasında zaman etibarı ilə birinci qəzetədir. Səmimi partiya ixtilafı haman “rəhmət” deyə elan olunan
ixtilaflardandır. Yeni rəfiqimizin böylə
rəhmətlik bir qəzetə olacağını ümid edərək,
kəndisini ürəklə təbrik edər, məsləki
yolunda kəndisinə istiqamət və səbat diləriz.
“Hümmət”
qəzetəsindən bəhs edərkən Qafqaziya türkləri
cavanlarının həyatında tarixi bir əhəmiyyətə
malik olan 1905-ci il “Hümmət”ini unutmaq
olmaz. 15 illik tarixçəsi fövqüzzikr qəzetədə
nəql olunan “Hümmət” təşkilatı ismini
kiçik mütəəllimlər heyəti tərəfindən
1905-ci ildə gizli surətdə jelatin yapı ilə nəşr
olunan “Hümmət” məcmuəsindən almışdır.
Bu məcmuə cəmən 5-6 nömrə nəşr
olunmuşdur. Bu sətirləri yazarkən
3-cü nömrəsi əlimiz altındadır. Tarixi bir
əhəmiyyətə malik olduğu üçün
nümunə olaraq məzkur nömrədən
aşağıdakı məqaləyi nəql ediyoruz:
“Hümmətür-rical,
təqləül-cibal”
Bu kəlami-hikmət nizam ki, bizim cəridənin hər
səhifəsinin əvvəlində, intibahnamələrin
ünvanlarında, cavanlarımızın övradi-zikrində
mütədavil və bərqərardır – nə deyən
sözdür bilməli.
Bu kəlami-izan həzrət əmirülmöminin Əli
ibn Əbu Talib əleyhissəlamın kəmali-möcüznümalarından
olub, “Kişilərin hümməti dağları qoparar” –
dediyini hamımız bilirik. Və bu sözü
özümüzə ünvan qayırdıqda bu söz bizə
dəsturüləməldir. Xəyal edirik
və özümüzü bu dəsturüləməldən
mütəxəllif hesab ediyoruq. Amma həqiqətdə
isə belədirmi? Özümüzə
ünvan tutduğumuz qaydaya müvafiq gedirizmi? “Hümmətür-rical” – kəlməsinin əsl mənasını
fəhm edirizmi? Biibarəti üxra, müəyyən
bir məsləkimiz varmı? Bu sözü
özünə ünvan edən bir dəstənin bu suallara
cavabı nə olmalıdır? Əlbəttə ki, belədir:
bu sözün məzmunu ilə müvafiq hərəkətdəyiz.
Demək lazımdır və illa qövldə
bir, feldə qeyri olmalıdır. Biz isə
bu suallara bu cür cavab verməliyiz. Həm
müttəhidülkəlmə və həm qəlbən
cavab verməliyiz. Amma bu cür cavabı
vicdanımız təsdiq edirmi? Bu
cavabı verib də səvab da buluyoruzmu? Gümanımızca
bizim cavanların cəmiyyəti həmin suallara sidq ilə bu
cavabı verməyə muxtar deyildirlər. Ona görə ki, “hümmətür-rical” –
“kişilərin hümməti” deməkdir. Hümmətür rəcül – kişinin hümməti
deyil, yəni “hümmətür-rical” – cəmdir, müfrəd
deyildir. Burada təəmmül etməli, dərin
fikr edib kəlamın lübbünü bilməlidir. Bu kəlam “Kişilərin hümməti birləşsə,
dağları qoparar” deməkdir. Həqiqətdə
də öylədir. Hər bir şeyin
qüvvəti birlikdədir. Birlik isə
yalnız “Mən sənə yoldaşam” – deyib təsəlli
verməklə olmaz. Bu, dildə deyilən
sözü əməl ilə də göstərməlidir.
Bir neçə şəxsin arasında ittihad həmfikirlilik,
həmməsləklik ilə olur. Və illa ila
yovmilqiyamə nifaq üzrə baqi qalacaqlar. Məsələn,
biz cavanların biri millətpərəst, o biri demokrat,
üçüncüsü ətiqpərəst,
dördüncüsü cədidpərəst olub da, bu cür
dəstə-dəstə olmaqda, hərəmiz özünəməxsus
bir yol götürüb, müəyyən bir məslək ilə
getməkdən hamımız tək-tək tələf olluq.
Və heç birimizin əli muradına
çatmaz. Yaddan fəramuş etməməlidir.
Bu təfriqəbazlıqla belə
hamımızın dilində virdimiz “hümmətür-rical,
təqləülcibal” sözüdür. Bəs
biz müttəfiq olmaq istəsək, bu kəlam ki,
hamımız ona mütəkəllimik, mənasını
qanıb dildə vird edən kimi, ürəkdə də qəbul
etsək müttəfiq, müntəzəm, müttəhid
olmağımıza hərgiz şəkk şübhə
yoxdur. İndi yoldaşlar! Hərəmiz
bir küncdə bir xüsusi cəmiyyət qayırıb da
müxtəlif yollar ilə getməkdənsə birləşməli,
öz fikr və fellərimizdən bir-birimizi hali etməliyiz.
Millətpərəstlik bizə yararsa, hamımız millətpərəst,
demokratlıq yararsa, hamımız demokrat və qeyri bir yarar məslək
üzrə olub, müttəhidül-qövl vəl fel iş
görək.
Bəndəyə qalır isə hər bir dəstədən
olursa olar, ancaq islamiyyət üzrə olaq. İslamiyyətdən
kənara çıxsaq fəlakət bizi gözləyir.
İslam bizə rahi-nicatdır – desəm eyni səvabdayam.
Nə sosializmin, nə demokratizmin ümdə əqidələri
islam ilə müxalif deyil. Bəlkə
şarəyei-müqəddəsi-islam qoyduğu qəvaidlə
eyni mütabiqətdə və müvafiqətdədir. Zəkat, fitrə və qeyrə sədəqələr
vacibi-sünnəti materializm deyil də nədir? Bərəkət cəmaətlikdədir. Ümur cümhuri-şura ilə görülməlidir
– kəlamları demokratizmi icab etməzmi? Xülasə,
yenə də təkrar edirəm, hər nə
olmalıyız, olaq. Fəqət islamiyyət
üzrə olaq ki, bu eyni insaniyyətdir.
“Açıq
söz”, 5 iyul 1917, ¹513
Övradi-zikrində
mütədavil – həmişə dilinin əzbəridir
Biibarəti-üxra
– başqa sözlə
Müttəhidülkəlmə
– yekdillikLübb – cövhər, məğz
İla
yovmilqiyamə – qiyamət gününədək
Mütəkəllim
– deyən, danışan
Vird –
dilinin əzbəri
Müttəhidül-qövl
vəl fel – sözü və işi bir olan
Eydi-fitr
münasibətilə
Bu ilki orucluq bayramını Rusiya müsəlmanlığı
başqa bir hal içərisində istiqbal ediyor. Neçə
ildən bəri keçirdigimiz bayramları dəhşətlər,
vəhşətlər, fəlakət və məşəqqətlər
içində keçirdiksə, bu ilki bayram
saydığımız halların vücudilə bərabər
başqa bir hal və hissiyyat ilə qarşılanıyor.
Qanlı dünya müharibəsinin bəşəriyyətə
gətirdigi qorxu hala davam etməkdədir. Fəqət bu “bim” (qorxu) ilə
bərabər 1917-ci il bir “təyid” dəxi
veriyor. Keçən il bayramları “bim”
günləri idisə, bu ilki bayramlar “bim və ümid”lərlə
doludur.
Əvət, Rusiya irtica və istibdadı son dərəcəyi-məzalimanə
çıxdığı günlər bütün Rusiya
hürriyyətpərvərlərilə bərabər Rusiyada
yaşayan məhkum millətlərin qəlbi dəxi xof və
dəhşətlərlə parçalanıyor, hər kəs
yarınki günün məchuliyyəti qarşısında
naümid bir hal içində bulunuyordu.
Nagah
tarixin ən böyük bir vaqeəsi üz verdi.
Böyük fevral inqilabı hadis oldu.
Demokratiya, vətəndaşlıq, insaniyyət və millətin
hüquqini elan ilə Rusiyanın ən qaranlıq guşələrini
işıqlandırdı, ən naümid ürəklərə
ümidlər verdi.
Hürriyyətin
bal ayları keçdi. Böyük
Rusiya kibi bir məmləkət şübhəsiz ki,
asanlıqla tarixi bir inqilabı tarixi bir “sükut”la keçirə
bilməzdi. Burada hər növ firqələr,
təriqətlər, əksinqilablar, şiddəti-inqilablar
olacaqdı.
Fevral
ayından bəri Rusiya inqilabı haman bir
neçə dövrələr keçirdi. İmdi
dəxi ciddi və ciddi olduğu qədər də
böhranlı və qorxulu bir dövrə daxil oluyor. Bir tərəfdən Rusiya millətləri elan olunan
hürriyyətdən kəmalilə istifadə etmək
istiyorlar. Finlandiya ilə Ukrayna haman “əlhürriyyət
və ila istiqlal ayətən min ayatullah” bayrağını
qaldırıb kəndi həqlərini Məclisi-Müəssisanı
gözləmədən yerinə yetirmək istiyorlar. Başqa millətlər dəxi getdikcə
böyük Rusiyanın millətlərə məxsus muxtariyyətlərdən
mütəşəkkil bir cümhuriyyətdən başqa surətlə
idarə olunmayacağına getdikcə inanıyor. Bu xüsusdakı imanları artdıqca artıyor.
Məhkum millətlərdən başqa məzlum siniflər
dəxi hürriyyətdən tamamilə faidələnmək
istiyor, demokratiya ələ keçirdigi səngərlərini
öylə bərkitmək istiyor ki, bu səngərlərdən
yalnız siyasi hürriyyəti degil, iqtisad
azlığını da müdafiə etmək mümkün
olsun.
Əlbəttə ki, dövri-sabiq mürtəcelərindən
ötrü bu kibi halları görmək çox xuni-cigər
yeməkdir. Fəqət yalnız srağa günki mürtəcelər
degil, dünki hürriyyətpərvərlərdən də
bir çoxu vardır ki, artıq “bəsdir!” – deyə bağırıyor, köhnəyə
qayıtmaq arzusunu könlündən keçirib də
inqilabdan bıyıkırlar. Şübhəsiz
ki, zahirdə görünən ixtilal və iğtişaş ərləri
bir çox zəif və natəvan qəlbləri hürriyyətin
feyzinə inanmaqdan mən ediyor.
İştə, əhval böylə qarışıq
bir zaman keçiriyor. Öylə bir zaman ki, bir tərəf sollaşdıqca
sollaşıb, digər tərəf də özünü
toxdadıb sağa tərəf meyl ediyor, ortada heyran qalıb
da ətrafına baxınan və hanki tərəfə gedəcəgini
bilməyən “avarə”lər də çox.
Hər kəsdə
bir bim, eyni zamanda da hər kəsdə bir ümid!
İştə, böylə bim və ümidlərlə
dolu bir dövrdə bu ilki eydi-fitri keçiriyoruz.
Əhvaldakı inqilab, inqilabın rəvişindəki
ixtilal bizə xəşyətlər veriyor, sabahı
düşündürüb də bim və əndişələrimizi
mucib oluyorsa da hər növ dəhşətlərə
qarşı durmaq səbatını verən ümiddən məhrum
degiliz. Hürriyyət, muxtariyyət Rusiyayı azad, millətimizi
məsud görmək ümidi. Bu ümidlərlə
biri-birini təbrik edəlim, bu ümidimizi qüvvətləndirmək
üçün yarın məhəllələrdə
toplanacaq milli fond ianəsinə iştirak edəlim!
Orucluq bayramı bir gündür ki, o gün möminlər
təzkiyeyi-nəfs üçün gördükləri riyazətdən
qurtarıyor, vəzifələrini gördükləri
üçün vicdan istirahəti hiss ediyorlar. Keçirdigimiz
inqilab ayları dəxi millətlərdən ötrü milli
məqsədlər, vətəni hüquqlara yetmək
üçün bir növ riyazət günləridir.
Bu riyazətlərin dəxi bir eydi-fitri, bir oruc
bayramı vardır. İştə, bu bayramda ikən, amma o
bayramımızı da unutmayalım!
M.Ə.Rəsulzadə
“Açıq
söz”, 7 iyul 1917, ¹515
Fitr –
orucdan çıxma, orucu qurtarma
Xəşyət
– qorxu
Təyid
– qüvvətləndirmə; yardım, kömək
Rəviş
– gediş
Riyazət
– çətinlik
Xuni-cigər
– qəm-qüssə
Ardı var
Şirməmməd HÜSEYNOV
525-ci qəzet.- 2013.-
1 iyun.- S.26-27.