Əbu Turxan dünyasının
hikmətləri
Prof. Dr. Səlahəddin
Xəlilovun “Əbu Turxanın hikmət dünyası”
kitabı üzərinə təəssüratım
Kimdir Əbu Turxan? Mən ilk olaraq bu adı professor Səlahəddin Xəlilovun yazılarından duymuş, qəfil, yerində işlənmiş, fikri məqama otuzduran istinadlarında(n) aramışam. Daha sonra isə ardınca gələn, ara-sıra Əbu Turxandan da nəsə deməyi lazım bilən digər müəlliflərdə(n)...
Bəs kimdir Əbu Turxan? Bu yaxınlarda bir kitab çıxdı: “Əbu Turxanın hikmət dünyası...”, yenə də “Professor doktor Səlahəddin Xəlilovun təqdimatında” (Bakı, 2012). Əbu Turxanın Aforizmləri və professorun hər türlü – mövzu-mövzu, bölmə-bölmə, fikir-fikir bu hikmətləri şərh edən geniş məqalələri... Əbu Turxanı bir mütəfəkkir-filosof, özünəxas Dünya modeli cızıb-düzənləyən Obraz kimi tanımağa gərəyincə, hətta gərəyindən də bol informasiya verir bu kitab... Amma o sual ki: kimdir Əbu Turxan, tarixi-zamanı-milliyyəti nədir?, hansı dövrdə yaşamış, bioqrafiyası nədir? – mənim kimi tarixən düşünməyi vərdiş eləmiş birisi üçün yenə açıq qaldı...
Hərçənd filosofun nə zamanı olar, nə də milliyyəti... – bilsəm də, dinc durmayıb Əbu Turxanı olmayan yerlərdə aramaqda davam etdim. Virtual aləmdə(n) bir səs- eyham gəldi nəhayət, bəs “kimdir Əbu Turxan? Cavab: Əbu Turxan – türk-islam fəlsəfi fikrinin çox az araşdırılmış böyük nümayəndələrindən biridir. Şərqdə və Qərbdə indiyədək bəlli olan fəlsəfi sistemlərdən fərqli, hər iki təfəkkür üsulunu özündə ehtiva edən universal bir təlimin yaradıcısıdır. Hazırda prof. S.Xəlilovun “Əbu Turxan fəlsəfəsi” adlı kitabı nəşrə hazırlanır...” (http://felsefedunyasi.org/site/?name=answer&ques_id=42&)
Bir növ bələdçi də məni Əbu Turxanın hikmətləri toplanmış (hələ ki) yeganə mənbəyə, filosofu ən dürüst nişan verən Mətnlər(in)ə qaytarmış olur: “Əbu Turxanın hikmət dünyası”.
Kitaba Ön sözündə “Yox millətimin xətti bu imzalar içində...” – deyə fəlsəfə axtarışına çıxmış professor Səlahəddin Xəlilov, onu ən nəhayət Əbu Turxanda tapdığını xəbər verir: “Nəhayət, günlərin bir günü fikir ənginliyinin səmasında bir səs mənə doğma gəldi. O mənim dilimdə danışırdı. O mənim kimi düşünürdü. Omu mənim qəlbimin bir parçası idi, mənmi onun – fərqi yoxdur. Sanki o mən idim. – Budur doğmalıq duyğusu! Bu – Əbu Turxan fəlsəfəsi idi!..”
Amma “Hikmət dünyasında”(n) Əbu Turxanın obrazı ilk olaraq filosof yox, məhz aforizm ustası kimi, bilavasitə Mətnlərində(n) boy verir, görünür. “İnsan”, “Mənəviyyat”, “Din, inam, iman”, “Yer-göy, zaman-məkan”, “Tale, həyat və ölüm”, “Gözəllik”, “Məhəbbət”, “Ailə, qadın, kişi”, “Dostluq”, “Tarix, cəmiyyət, şəxsiyyət”, “Dövlət, millət, vətən”, “İdeya, hikmət, fəlsəfə”, “Ziyalılıq, müdriklik, dahilik”, “Zəka, ağıl, hiss”, “Dil, nitq, söz”, “Ədəbiyyat və incəsənət”, “Azadlıq, haqq, ədalət”, “Həqiqət və bilik”, “Elm, təhsil, kitab”, “İş və əməl”, “Güclü-zəif, aqil-cahil”, “Ruh və bədən”, “Var-dövlət” – bölmələrində tematik təsniflənmiş Əbu Turxan dünyası tədricən oxucunun fikir və ruhunu işğal edərək, olduqca əngin bir fəza cızır: ən universal mənalardan İnsan fəaliyyətinin konkret sırası, təzahürlərinəcən. Həm də məhz müasir İnsan vurğusu və onu ifadə edən transkripsiyada...
“İnsanın mənəvi dünyası əslində dünyadakı mənaların dünyasıdır” (s. 59). “Simasızlıq əslində simaların çoxluğundan irəli gəlir” (75). “Pislər pisləri – pis olduğu üçün, yaxşıları da – yaxşı olduğu üçün sevmirlər” (74). “Daxili nəzarət cəmiyyətin və dövlətin nəzarətindən daha etibarlıdır” (91). “Səbr insana ömrü boyu dözmək üçün yox, məqamı düzgün seçmək üçün lazımdır” (133), “Kimlərsə yaşadığı yeri gözəlləşdirmək üçün tər tökür, kimlərsə sadəcə gözəl yerə köçür” (144). “Kimə aşiq olmaq adamın iradəsindən asılı deyil, amma səviyyəsindən asılıdır” (168). “Bərabərlik iddiası ailəni sarsıdır” (180). “Dostluq eyniyyətdən, məhəbbət fərqdən yaranır” (193) və s. və i.
Burda kəskin İnsan problematikası var: “İnsanın xoşbəxtliyi üçün içindəki işıq yetərli deyil; yaşadığı mühit də işıqlı olmalıdır”. “İnsanın özünü xoşbəxt hesab etməsi ilə xoşbəxt olması düz, bilikli hesab etməsi ilə bilikli olması isə tərs mütənasibdir”. “Xoşbəxt o adamdır ki, xoşbəxtlik axtarmağa ehtiyacı yoxdur” (58). “İnsan dünyası üç təməl üzərində qərar tutur: söz, zəka və əməl” (308). “İnsanın ən böyük varı – özünün var olmasıdır” (442)...
Metafizik qənaətlər var burda: “Mənəvi dünya “iç aləmi” sayılsa da, onun da öz içi və çölü, əlçatmaz göyləri vardır”. “İki işığın təmasından daha böyük işıq da yarana bilər, qaranlıq da” (72). “Dünya vahid bir ideyanın təcəssümü olmasaydı, bu qədər bütöv və ahəngdar olmazdı ”. “Dünya eyni məzmunda, amma müxtəlif dillərdə yazılmış üç kitabdan ibarətdir: Müqəddəs kitab, təbiət və əql. Bunlar adətən ayrı-ayrılıqda oxunur. Amma onların eyni kitab olduğunu çox az adam dərk edir” (106) “İnsan ona bəxş edilmiş ömrü heç vaxt tam yaşamır. Ömür qismətin ancaq bir qismidir” (129). “Fəlsəfə ruhun əql məqamında açılışıdır” (247) “Sənətin missiyası ilahi gözəlliyi onun təzahürlərində görə bilməkdir” (325) ...
Əbu Turxan dinin İnsan həyatında rolu barəsində deyir: “Ruh dünyasının dərinliklərinə ancaq dini hissin köməyi ilə girmək mümkün olur” (87). “Fəlsəfə seçilmişlər, din isə hamı üçündür”. “Allah qarşısında əyilmək bu dünyada əyilməzliyin təməl daşıdır”. “Həqiqi din əslində çox vaxt insani keyfiyyət kimi təzahür edir”. “Allahdan qorxmayan bu dünyanın heybətlərindən qorxmağa məhkumdur”. “İctimai hadisəyə çevrilmiş din artıq din deyil” (89). “Heç nəyə inanmayan adamın guya təkcə Allaha inanmasına inanmayın” (88) ...
Əqidə söhbətləri var burda: “İnsan o vaxt xoşbəxt olur ki, iç dünyası ilə içində yaşadığı dünya uyğun gəlsin” (112). “Zəmanə ancaq dayazda olanları dəyişir; dərin qatlara nüfuz edə bilmir” (115) “Yeni cümlə ilə başlamaq üçün əvvəl nöqtə qoymaq lazımdır” (127). “Vətəndaşlıq milli ruhla Vətənin izdivacından doğulur” (224) “İdeya heç vaxt ölmür, ona yiyələnən hər bir yeni şəxsin simasında o öz növbəti həyatını yaşayır” (241). “Ağıl gücə çevrilər, güc ağıla çevrilə bilməz” (284) “İnsanı aşağı çəkən qüvvələr sərvət və şəhvət, insanı ucaldan yaradıcılıqdır” (324). “Mənə gedən yolu göstər, məndən gedən yolu özüm seçərəm” (371)
Mənəvi imperativlər irəli sürür Əbu Turxan: “Sənə yardım edənlərə yardım etməyi arzulama. Sən də sənə ehtiyacı olanlara yardım et!” “Pisi söyməkdənsə, yaxşını öymək yaxşıdır” (74). “Başqasının çaldığına oynamaq özü çalıb özü oynamaqdan daha asandır” (213) “Müdriklik həyat elminin mənimsənilməsidir” (264). “Təbii istedad həmişə yaşıl qalar, əgər öz içində yetişən təkəbbür onu qurutmasa” (269).
“İddialı
adam azad ola bilməz” (345). “Mütləqi də, mahiyyəti də,
sonsuzluğu və əbədiyyəti də insan ancaq ruhunun ənginliyində
tapa bilər” (423). “Cəmiyyət o zaman çiçəklənər
ki, onun zənginləri səxavətli olsun” (444) ...
Aforizmlər
– min illərin təcrübəsindən süzülüb gəlmiş,
günün hikmətlərini yazıya alan janr, deyim tərzi,
ədəbiyyatdır. Bu ki, kitabda zəngin, sərrast, poetik gücdə olanı da var:
“Nadan adamın yaxşılığı ilə pisliyi
arasında niyyət fərqi olar, nəticə fərqi olmaz”
(60) “Biliksizlikdən utancaqlıq yaranır,
çoxbilmişlikdən – utanmazlıq” (76). “Bir fəsil
başqa fəsil üçün fasilədir” (110) “Kişilər
elmi, qadınlar poeziyanı xatırladır” (181). “Çiy
fikir söyləmək çılpaq gəzmək kimi bir
şeydir” (287). “Bir bütöv iş yüz
yarımçıqdan üstündür” (396) və s. kimi.
Hələ
kifayət qədər bərkiməmiş, praqmatik, “primitiv”
olanı da: “Öz yükünü sakit şəraitdə,
günəşli gündə çəkməyənlər
qarda-boranda tələm-tələsik çəkmək
zorundadırlar” (60) “Əgər su da təmiz deyilsə,
yuyunmağın nə faydası?” (76) “Müasirlik zəmanəyə
bənzəməkdir” (114). “Müharibədən fayda görənlər
olmasaydı, müharibələr olmazdı” (223).
“Böyük adamlar kiçik işlərdə çox vaxt səriştəsiz
olurlar” (271). “Problemin düzgün qoyuluşu onun həllinin
yarısıdır” (387) və bu kimi...
Əlbəttə,
bütün bu özəlliyi-zənginliyi-lazımlığı
ilə birgə, hikmət dünyası hələ fəlsəfə
demək deyil, özlüyündə gözəl fikir aləmidir.
Bu gözəllik-müdriklik hardan nəşət edir, hansı
yaradıcılığın, yaradıcı fəaliyyətin
bəhrəsidir? – bilmək istəyirsən. Axı S.Xəlilovun
dediyi kimi: “... aforizmlər böyük fəlsəfi təlimlərin
təməli yox, nəticələri, xülasələri kimi
də ortaya çıxır..” “Fəlsəfə ilə hikmətin
görüş məqamı” adlı kitaba giriş məqaləsində
isə professor daha konkretdir: “Müasir dövrdə Qərbdə
fəlsəfə elm səviyyəsinə endirilib və
ixtisaslaşmış “filosoflar” araşdırdıqları
problemi həyatın mənası, insan və dünya məcrasına
gətirə bilmədiklərinə görə hikmət
dünyasından ayrı düşüblər... Şərq
bu gün də davam edə bilsə idi, fəlsəfə ilə
hikmət ayrı düşməzdi. Əbu Turxan təlimində
biz fəlsəfədən hikmətə, hikmətdən də
fəlsəfəyə keçid yollarının
açıq olduğunu görür, bu iki təfəkkür
səviyyəsinin əlaqə və vəhdətinin şahidi
oluruq”...
Və məhz
S.Xəlilovun təqdimatında kitabda Əbu Turxan
dünyası bütöv modeli, vahid dünya-dərki, fərqli
sistemi olan fəlsəfəyə keçir, Əbu Turxan isə
tədricən qarşımızda filosof kimi canlanmağa
başlayır. Professor ümumən Əbu Turxanı oxucuya
Şərq və Qərb təfəkkür üsulunu özündə
ehtiva edən universal bir təlimin yaradıcısı kimi
tanıdır. Hər tematik bölümdən əvvəl
verilmiş məqalələrdə də bunu biz təkrar-təkrar
duyur, fəhm edirik; çün hər dəfə Əbu
Turxanın aforizmlərinə konkret nöqtədən
işıq düşür və bizim onu
anlamağımıza yol açır... “Dünyanın ancaq
öz qəlbimizlə
işıqlandırdığımız hissəsi bizə məxsusdur”
(111), – deyilmi?
Doğrusunu
desəm, kitabda Əbu Turxanın bu və ya digər hikmətlərindən
də çox, mənə Səlahəddin Xəlilovun bura
müdaxilələri girir, ləzzət eləyir...
Çün, düşünürəm, birinci halda əgər
ani yaşamdan, işıqlanmadan ekstaz duyurumsa, ikinci halda
“ayılır”, sürəkli fikir zərbələri və həzzləri
altında oluram. Və bu hesabla, Əbu Turxan fəlsəfəsi
mənə çox yaxın-yavıq gəlir; əslində,
nə vaxtdır (!) biz hamımız Qərbli kimi düşünür,
fikir yürüdür, Şərqli kimi
yaşamırıqmı?!. Sözün fəlsəfi mənasında,
əlbəttə; yəni iş-güc-əməllərimizi,
empirik həyatımızı sanki idarə edən-yönəldən-şövqləndirən
Qərb düşüncəsi, “model”idir, amma məhz
yaxınlıq-İnsanlıq-cəm – varlıq nöqtələrimiz
mənəviyatda, mənəvi planda: bir-birimizə
yaxşı olmaq, yaxşılıq etmək kimi Şərq
müstəvisində təzahür edir... Axı: “Şərqdə
“ürəkdən yanmaq”, Qərbdə “ürəkdən
düşünmək” ənənəsi var” (293), – deyilmi?
Və
qınamayın məni, desəm ki: istər Obraz kimi olsun, ya
da elə bilavasitə Mətnlər(in)də(n) Əbu Turxan
“kimdirsə” də, tarixən də bizə çox yaxın ərazilərin
yetirməsi-yetkilisidir, hətta lap müasirimizdir! Çün
bir baxın: bir problem olaraq Qərb–Şərq
qarşıdurması Yeni tarix boyu, xüsusən də XIX əsrdə
Avropasentrizm düşüncəsinin beyinlərə yeriməsi,
bunun gerçək həyatda fəsadları üzərində
irəli gəlir... Və habelə çarəsi – problemin həllinə
yönəlik hər iki qütbü birikdirəsi “universaliya”,
“model”, “təlim” axtarışları da bundan sonranın, məxsusən
də kəskin olaraq son
yarım-yüzilin söhbəti-çabaları-işidir...
“Tarix iki halda təkrarlanır: ibrət götürəndə
– yaxşı məqamlar, götürməyəndə pis məqamlar
təkrar olunur” (209), – deyilmi?
Zatən,
“Əbu Turxanın hikmət dünyası”nda mən əlahiddə
Qərb-Şərq problematikasına elə də
rastlamadım ki; vur-tut iki-üç yerdə... Eşq mərtəbəsində:
“Şərqdə idrakın işığı eşq
işığının kölgəsində qalır, Qərbdə
– əksinə”(171); İdeal sevdasında: “Şərqin
idealı – insanın kamilləşməsi, Qərbin idealı
– cəmiyyətin təkmilləşməsidir” (212), vəssalam. Əbu Turxan fəlsəfəsi
sırf İnsan problematikasından başlayır: “Hər bir
insan öz sevgisi qədərdir” (55)... və axıracan onun
üzərində də qərar tutur: “Bütün
dünyanı gəzib səadət axtardım, – tapmayıb,
kor-peşman evə döndüm. Sən demə o, evdə məni
gözləyirmiş” (182)... Qərb-Şərq məsələsi
burda içdən həll olunmuş şəkildədir: “Biz
adətən özümüzü yox, başqalarını
görürük. Özünü görməyin yolu isə
özünə başqalarının gözü ilə
baxmaqdır” (55). Və yalnız professorun şərhində
aktuallaşır, vurğu kəsb edir: “İnsanı
özünə qaytarmalı olan yollardan biri Şərq, digəri
Qərb yoludur. Bu yolların hansı daha optimaldır? İnsan
özünü öyrənmək üçün bu
dünyaya yaxınlaşmaq, yoxsa, əksinə, ondan
uzaqlaşmaq dilemması ilə üzləşmir...” (s. 96)
Əbu
Turxan fəlsəfəsi S.Xəlilovun təqdimatında
öncə Mənəviyyat fəlsəfəsidir. Mərkəzində
İnsanın mənəvi varlığı-mündəricəsi-strukturu
və sonra ətraf aləmə-dünyaya-cəmiyyətə...
və hakəza bu barədə biliklərə,
anlayışlara, fəaliyyətə münasibəti durur...
Həmin bu sıradan S.Xəlilovun oçerklərini mən
kitabdan da əvvəl “FƏLSƏFƏ və sosial-siyasi elmlər”
jurnalında ardıcıl oxumuş və onun sanki bir-birindən
uzaq ən müxtəlif: mənəvi sferalar, fəaliyyətlər,
situasiyaları eyni uğurla fəlsəfi predmetləşdirərək
bizə yaxınlaşdırmasına həmişə heyrət
eləmişəm. Eyni işi adekvat Əbu Turxanın Aforizmlərində(n)
də görürük; yuxarıda mən sitatlar çələngini
qəsdən hər bölümdən olmaqla sərgiləmişəm:
“İnsan”, “Mənəviyyat”, “Din, inam, iman”, “Yer-göy, zaman-məkan”,
“Tale, həyat və ölüm”, “Gözəllik”, “Məhəbbət”,
“Ailə, qadın, kişi”, “Dostluq”, “Tarix, cəmiyyət,
şəxsiyyət”, “Dövlət, millət, vətən”...
və s. Bu ki: hər türlü olursa olsun, son halda hər bir
aforizm İnsan mənası ətrafında dolanır,
İnsanın mənəvi aləminin bir küncünü ani
işıqlandırır və varlığının
danılmaz mənəvi düsturuna çevrilir...
Amma eyni
zamanda görməmək mümkünsüz: Əbu Turxan fəlsəfəsi
bilmərrə “həyat fəlsəfəsi”ndən gəlib,
“praktik şüur”un ifadəsidir. Hər bölümdə
toplanmış aforizmlər həm də İnsanın ətraf
aləm- cəmiyyət- növbənöv fəaliyyətləri
müqabilində (...“İdeya, hikmət, fəlsəfə”, “Ziyalılıq,
müdriklik, dahilik”, “Zəka, ağıl, hiss”, “Dil, nitq,
söz”, “Ədəbiyyat və incəsənət”,
“Azadlıq, haqq, ədalət”, “Həqiqət və bilik”,
“Elm, təhsil, kitab”, “İş və əməl”,
“Güclü-zəif, aqil-cahil”, “Ruh və bədən”,
“Var-dövlət”...) qənaətlərini, hikmətlərini,
praqmatikasını ortaya çıxarır. Məna omonimliyi
göz qabağındadır; Əbu Turxan fəlsəfəsində
Qərb rasionalizmi ilə Şərq imperativliyi-mütləqliyi
üz-üzə, iç-içədir, sanki biri digərinə
yol göstərir... Və mən S.Xəlilovun fəlsəfi
etüdlərində Antik dövr, Orta əsrlər, Yeni
dövr, XX əsr, Qərb və hakəza Şərq
filosoflarını daim yanaşı görüb, az qala
eklektika sərhədlərində belə məna
emanasiyası bacarığına, bir mənalar aləminin digərinə
surət göstərməsi səriştəsinə həmişə
təəccüblənmişəm. Heç o da əbəs
deyil ki, fəxarətlə söyləmək olar: Səlahəddin
Xəlilov fəlsəfi komparativistika sahəsində bugün
bizdə dünya miqyasında tanınmış simadır (“Fəlsəfə:
tarix və müasirlik (fəlsəfi komparativistika)”
kitabını (Bakı, 2006) yada salın!)...
Səlahəddin
Xəlilovun Əbu Turxanın hikmət dünyasını təqdim
üsulu da maraqlı olub, yaşadığımız hər
növ “post-” zamanlarına da (post-sovet, post-kolonial,
post-industrial, post-XX yüzil...) yaraşır. Kimsə burda sadəcə
qanadlı fikirlər, aforizmlər tapıb, poetik
ilğımlarına sevinə bilər; kimsə praktik önəmini
mənsiyib, fəaliyyət üçün yaddaş
kitabçası tərtibləyə bilər; kimsə mənim
təki, azad düşüncə, sərbəst fikrin girə
bildiyi hər növ hüdudlardan həzz qopara bilər... Və
kimsə də bütünlükdə: Əbu Turxan fəlsəfəsinə
baş vurmaq şövqüylə alışıb-yana bilər...
Belə
ki: Əbu Turxanın hikmət dünyası
özlüyündə nə qədər xaotik, ordan-burdan
görünsə də, S.Xəlilovun təqdimatında
sistemlidir. Məhz sistemliyində “eklektika” gizləyir. Burda eyni
zamanda dialektika da var, metafizika da; tarix də var, hermenevtika da;
din də var, ilahiyyat da; elm də var, hər növ məna-mahiyyətə
açılan fəlsəfə də... Və həmin fəlsəfə
yalnız “Əbu Turxanın hikmət dünyası”nın
alt-zəminində duran müəyyən nöqtələrə
(İnsan-dünya-din-fəlsəfə-elm-sənət...
münasibətləri!) isnad edəndə durulur
görükür ki: bunu da bizə məhz professor S.Xəlilov
göstərir...
Bu ki, Əbu
Turxana görə: fəlsəfənin predmeti –
İnsandır, “Əbu Turxan öz fəlsəfəsinə “Mən”
anlayışının təhlilindən başlayır”; “bu
mənada fəlsəfəni özünüdərk kimi də
dəyərləndirmək olar”. “Özünüdərkin iki
yolu var. Biri dünyanı dərk etməkdən keçir ki,
bu elm vasitəsilə dərkdir. O biri insanın özü ilə
bilavasitə təması, öz iç dünyasına səyahət
və ya için işıqlanmasıdır. Qərb fəlsəfəsində
buna refleksiya deyilir...”; “Əbu Turxan fəlsəfəsində
isə “iç dünyasına səyahət”in özü də
iki yola ayrılır: tədrici işıqlanma – nurlanma və
bir də “qısa qapanma” (14-15)...
Nurlanma-işıqlanma
İdeyalar vasitəsilə olur, başqa sözlə elə
İdeyadır ki, var: “Yəni insan özü
üçün işıqlanan hansı isə ideyanı,
fikir halında modeli qurur...” “Hər bir insanın
model-dünyası ancaq bir an ərzində aktuallaşa bilir”;
çün “Əbu Turxan təlimində əsl böyük
dünya əbədi, sonsuz və tükənməz olan
imkanlar dünyasıdır...” ki, bu da Allahın
ixtiyarındadır: “...imkanlar dünyası zaman və məkan
çərçivəsinə salınmadan, yəni
bütövlükdə və tamamilə ancaq Allah tərəfindən
aktuallaşdırıla bilər. Allahın dərgahında
imkan ilə gerçəklik eyniyyət təşkil edir;
çünki imkan dünyası heçlik yox,
varlıqdır...” Buradan da varlığın
axtarışı-dərki, “metafizik məsələlər –
fəlsəfənin qərarlaşdığı ən uca məqamlar
başlanır...” ki, bu məqamda fəlsəfənin bircə
“rəqib”i var – din: “... Zirvə və onun yaxın ətrafı
uğrunda mübarizə fəlsəfə ilə din
arasında gedir...” (16-19)
Nəticədə:
“... fəlsəfənin dinlə çox maraqlı uyğunluğu
və eyni zamanda fərqi ortaya çıxır. Belə ki,
dinin hədəfi Allahdır və dünya da, insan da bu
ideyanın prizmasından təqdim olunur. Elmin hədəfi
dünyadır (cismani dünya) və Allah da, insan da kənarlaşdırılır.
Fəlsəfənin hədəfi “Mən”-dir, lakin həm Allah,
həm də dünya “Mən” prizmasından nəzərdən
keçirilir...” Qısa qapanma baş verdi: “mən”dən
başlayan özünüdərk “zirvə”yə qədər
gedib, özünə-qayıtdı; qalan nə varsa da “mən”in
ətrafındadır – nurlanma-işıqlanma-İdeya-emanasiya
(canlanma) vasitəsilə “mən”ə bəlli olur və “mən”
üçündür: biliklər-elm-incəsənət-ədəbiyyat-fəaliyyətlər
və s. Və bu ki, M.Füzulinin təbirilə desək: kimin
ki, “təbində miqdarıncadır eşq”, ona daha çox əyan
olar; “...və göstərir ki, hər bir fəlsəfə
üçün ancaq bir “Mən” var və o da filosofun
özüdür. “İnsan” ümumisi də, “nəfs”
ümumisi də “filosof-mən”in yaratdığı
model-dünyaya aiddir... ” (16-17)
Əlbəttə,
bütün bunlar “sırf şüur” sferasının
emanasiyasıdır; S.Xəlilov bunu həm də “praktik
şüur” sahəsinə keçirəndə təxminən
belə bir “həyat” zənciri alınır... İnsan “mən”inin
işıqlanması “məna anı” – “həyat”ı verir. “Həyat”
– “mən” və onun əhatəsi-mühiti ilə əlaqələrindən
təşəkkül tapır; lakin “mühit”dən daha
“böyük mühit” var. “Böyük mühit” – “dünya”
ilə təmasından İnsan “öz”ü müəyyənləşir,
İnsan “özü”nə, “mən”inə qayıdır. Təbii
ki,fəlsəfə-din-elm-ədəbiyyat-incəsənət...-
növbənöv fəaliyyət sferalarının
iştirakı ilə; və nə qədər sahələrə
müdaxiləsi varsa, “həyat” – o qədər “zəngin həyat”dır...
Əslində, biz bu “zəncir”i dərk etmədən də
yaşayırıq, bu empirik həyat səviyyəsində
olan – “passiv həyat”dır... Bu ki: hər kəs öz həyatının
filosofudur, mənalar dünyasına nə qədər
çox girsən, “öz”ünə (özünü-dərkə)
bir o qədər yaxınlaşarsan – bu, “fəal həyat”dır;
yaradıcı həyat, yaradıcılıq burdan
başlayır və bunun nəticəsidir...
Kitab boyu
təfsilən izlədiyimiz və hər dəfə
nurlanma-işıqlanma-İdeyaların emanasiyasından həzz
duyduğum mənalar aləmi, mənəviyyat fəlsəfəsi,
mənimcə, məhz bundan ibarətdir. Bu, Əbu Turxan – Səlahəddin
Xəlilov fəlsəfəsidir. Və burda ikincinin birinciyə
nisbəti az qala Platonun Sokrata münasibəti kimi
göründü mənə: fiksədirmi, fiktivdirmi... – hər
halda mən axıracan anışdıra bilmədim.
Çün önəmli də deyil, zənnimcə...
Önəmli
olan odur ki: bu – “Mən”in, mənəvi fərdin fəlsəfəsidir;
mənim fəlsəfəmdir, professorun kəşfini ansaq: “Nəhayət,
günlərin bir günü fikir ənginliyinin səmasında
bir səs mənə doğma gəldi. O mənim dilimdə
danışırdı. O mənim kimi
düşünürdü. Omu mənim qəlbimin bir
parçası idi, mənmi onun – fərqi yoxdur. Sanki o mən
idim. – Budur doğmalıq duyğusu!..”
“Əbu
Turxanın hikmət dünyası”ndan keçib də
“öz”ünə gedən yolu axtarmağına dəyərmiş...
Tehran Əlişanoğlu
525-ci qəzet.- 2013.- 7 iyun.- S.2-5.