Şəmsiyyə
Namazlı: “Düzgün qidalanma böyük mədəniyyətdir”
Axşam.az
saytının müsahibi tibb və fəlsəfə üzrə
fəlsəfə doktoru, həkim-filosof, dietoloq Şəmsiyyə
Namazlıdır. Söhbətimizin mövzusunu
düzgün qidalanma mədəniyyəti, bəzən fərqinə
belə varmadığımız bəzi problemlərin məhz
qidalanma ilə bağlılığı, ümumilikdə
qidalanma fəlsəfəsi haqqında düşüncələr
təşkil edir.
- Həkim-filosof
vəhdəti o qədər də tez-tez rast gəlinən
situasiya deyil. Bunları bir arada necə
uzlaşdırmısınız?
-
Geniş anlamda təbabətin fəlsəfəsi həmişə
məni maraqlandırıb. Sadəcə təbabətlə
kifayətlənmək olmur, təbabət dar çərçivədə
nə isə verir. Mən həm fəlsəfədən,
həm də təbabətdən müdafiə eləmişəm.
Azərbaycanda həkim xanımlar arasında iki
həkim- filosof var; biri Mehriban xanım Əliyevadır, biri də
mənəm.
Xəstənin ürəyinə sirayət eləmək,
onun etimadını qazanmaq üçün mütləq fəlsəfi-klinik
təfəkkür olmalıdır.
Bu da indiki həkimlər arasında nadir halda rast gəlinir. Nadir hallarda bu
dar çərçivədən çıxırlar.
-Siz tibbin
dietologiya sahəsi üzrə fəaliyyət göstərirsiniz.
Bu dietologiyanın son dövrlərdə daha da
populyarlaşması ilə əlaqədardır, yoxsa…
- Bu populyarlıqdan irəli gəlmir.
Bəşəriyyət yaranandan insanın fiziki
və mənəvi göstəriciləri var. Fiziki göstəriciləri
həyatda hərəkəti, necə kilokalori sərf etməsi
ilə bağlıdır.
Təbii ki, bu enerjini də biz qidalanma vasitəsi
ilə alırıq. İnsan karbohidratlar,
zülallar, yağlar, mikroelementlər qəbul edir, bunların
də hər bir qramının parçalanmasından müxtəlfi
kilokalorili enerji ayrılır. Əlbəttə ki, sakit
həyatda oturaq işlə məşğul olan insanlarda az kilokalori eneji sərf olunur. Məsələn,
təxminən 2300-2500 kilokalori bizə gün ərzində bəs
edir. Amma fiziki aktiv hərəkətlə
məşğul olan insanlar üçün bu, yetərli
deyil. Məsələn, ustaya,
idmançıya daha çox kilokalori enerji lazımdır.
Bunun üçün də insanların
qidalanmasındakı fərqlər müxtəlif olur. O
baxımdan da zaman-zaman hər dövrdə qidalanma insan həyatındakı
atributlardan ən önəmlisi hesab olunur. İstər fiziki, istər mənəvi, istər
bioloji baxımdan. Çünki qidalanma
xüsusi bir mədəniyyətdir. Təcrübələrimə
və empirik müşahidələrimə əsasən, deyə
bilərəm ki, qida mədəniyyəti olmayan insanı
bütöv, kamil insan kimi tanıya, göstərə bilmərəm.
Bəzən elə bir məqam olur ki,
hansısa məclisdə bəzi tanınmış insanların
qidalanmasına baxanda məni dəhşət
bürüyür.
Bunlar necə uyuşmayan qidalarla qidalanırlar? Nə gəldi,
necə gəldi yeməkmi olar? Kənardan
hansısa tanımadığın bir insanın
qidalanmasına baxıb ona təxmini qiymət vermək olar.
Bəzən zahiri görkəmlə qidalanma
arasında kəskin bir kontrast olur. Məsələn,
Hacı Zeynalabdıin Tağıyevin qızı Sara xanım
vaxtilə Sankt Peterburqda təcridxanada olmuşdu, oradan
nimdaş paltar içərisində çıxaraq qorxa-qorxa
bir kafeyə yaxınlaşıb yemək istəyir. Kafedəki
ofisiantlar ona rəhm edərək yemək verirlər. Xanım bir kənarda oturaraq yeməyə
başlayır. Ofisiantın diqqəti ondan
yayınmır. O
görür ki, nimdaş geyimli bu qadının çəngəl-bıçaqla
xüsusi bir davranış mədəniyyəti var.
Yaxınlaşıb soruşur ki, siz kimsiniz? Sara
xanım qorxur ki, onu yenə tanıyıblar, çünki
sovet dövrü idi. Ofisiant deyir ki, sizin
kübar bir davranışınız var. Onda Sara xanım deyir
ki, mən Hacı Zeynalabdınini qızı Sara xanımam.
Yəni onu demək istəyirəm ki,
qidalanma
tərzinə baxaraq hər hansı bir insan haqqında fikir
yürütmək olar.
Bizim insanlar adətən düzgün qidalanma deyəndə,
sanki ancaq kalorili qidaları –ətli, yağlı, qızartma
yeməkləri nəzərdə tuturlar. Bu da bizim millətin
mentallığından irəli gələn bir şeydir ki,
yeməklər qızartma olsun, xörəklər yağlı
olsun. Xüsusilə də indi baxırsan
ki, yaşından asılı olmayaraq hər kəsdə
artıq çəki yaranıb. Cavan xanımdı, gəlir,
baxırsan, zahirən
çox gözəldi, ancaq artıq çəkisi olduğuna
görə gözəlliyi, Tanrının verdiyi konfiqurasiya, cizgilər itib. Təbii ki, burada daxili hormonal disbalans varsa, hər
hansı bir xəstəliyi varsa, bunu sırf qidalanmanın
üstünə atmaq olmaz. Belə prolemlər
varsa, ilk növbədə bunları müalicə etmək,
sonra düzgün qidalanma qaydası tətbiq etmək
lazımdır. Bəzi xanımlar deyir ki, mən
çörək yemirəm, ya da lap az yeyirəm.
Karbohidrat, zülal balansı düzgün
qurulmalıdır. Tamam çörək
yeməmək düzgün deyil. Çünki
çörəkdən tamam imtina edirsə, onda orqanizm
çörəkdən aldığı enerjini digər
mikroelementlərin, qidaların parçalanması hesabına
alacaq. Əgər karbohidrat qəbul eləmirsə,
mütləq zülallar, yaxud yağlar parçalanacaq. Orqanizm özünə lazım olan enerjini hardansa
almağa məcbur olacaq. Deməli,
dolayısı ilə əvvəl-axır maddələr
mübadiləsi pozulur. Çünki
orqanizm fasiləsiz olaraq xaricdən qida qəbul edir. O
qidalar orqanizmə daxil olandan sonra parçalanır və
orqanizmin qurulması, yeni hüceyrələrin yaranması üçün birləşmələr
əmələ gəlir. Bunlara assimilyasiya və
dissimilyasiya deyilir. Əlbəttə ki, uşaq və
cavan yaşlarında orqanların qurulmasına daha assimilyativ faktor, yaşlı dövrlərdə
isə daha çox dissimilyativ faktor cəlb olunur. Bu insan anadan olandan dünyasını dəyişənə
qədər bizi müşayiət edir.
Böyük amerikan filosofu Senekanın dediyi kimi insanlar
ölmürlər, onlar özləri özlərini
öldürürlər.
- Bəzən
də «ölüm bağırsaqdan başlayır» və yaxud
«biz yediklərimizlə deyil, həzm etdiklərimizlə
yaşayırıq» deyirlər.
- Təbii,
o da var. Yəni biz qidamızla özümüzü,
orqanlarımızı öldürürük. Həzm
də o vaxt düzgün gedir ki, orqanlarda problem olmasın.
Həzm nazik bağırsaqlarda gedir. Bağırsaqlarda problem yaranıbsa, qəbizlik
varsa, onların xovları qida qalıqları, toksinlərlə
tutulubsa, təbii ki, yeyilən qidaların sorulması getməyəcək.
Və bəzən elə xəstələr olur
ki, günlərlə orqanizmlərində qida qalıqları
qalır. Və həmin toksinlər yenidən
qana keçərək qaraciyəri ikincili olaraq zəhərləyir
və intoksikasiya gedir. Belə insanlar daim
yuxulu olur, onların aktiv hərəkətləri
mümkün deyil, gümrah olmurlar. Yəni,
sağlam qidalanma beyin qan dövranının
yaxşılaşması deməkdir. Əbəs
yerə deməyiblər ki, sağlam bədəndə
sağlam ruh olar. Bunu müdriklərimiz sadəcə
olaraq gəlişi gözəl söz kimi işlətməyiblər.
Dərindən analiz edərək söyləyiblər.
Belə insanların enerjiləri aktiv,
düşüncələri aydın olur.
Düzgün qidalanma sağlamlıq deməkdir.
Sağlamlıq isə gözəlliyin, cavanlığın,
fiziki aktivliyin harmoniyası deməkdir.
Harmoniya pozulandan sonra yaşından
asılı olmayaraq insanın əlbəttə ki, intellektual
səviyyəsi də aşağı olacaq.
- Müstəsna
hallar da ola bilərmi?
- Bəli,
istisnalar olur. Bəzən fiziki cəhətdən
insan öz sağlamlığını itirər, amma buna
baxmayaraq mənəvi sağlamlığını saxlaya bilər.
Tarixdə də belə faktlar var. Belə şəxsiyyətlər
çox az, barmaqla sayılacaq qədərdir, amma var. Məsələn,
Henrix Heyne ömrünün son günlərini yaşayanda
sürünə - sürünə Luvra gedir və antik
dünyanın insan haqqındakı cismani və mənəvi
gözəlliklərini özündə əks etdirən
Afroditanın heykəli qarşısında diz
çöküb ağlayır. Son günlərini
də mənəvi qida almaqla keçirir. Bu
misalda görürük ki, fiziki tamlıq gedib, amma zehni
tamlıq hələ pozulmayıb. Və
sanki Afrodita da ordan ona baxaraq deyir, görmürsənmi, mənim
qollarım yoxdur, mən sənə kömək edə bilmərəm.
Və yaxud Ostrovski fiziki
sağlamlığını itirmiş, yatağa məhkum
olunmuş bir xəstə idi. Amma mənəvi
sağlamlıq qalmışdı, ayağı ilə «Polad
necə bərkidi» romanını yazıb tamamladı. Bizim çox dəyərli ziyalımız
İsmayıl Şıxlının son günlərində- xəstəliyinin
ən ağır zamanında mərhum Mürşüd Məmmədli
ilə birgə ona baş çəkməyə getmişdik.
İsmayıl müəllim artıq başını yana belə çevirə bilməsə də
«Ölən dünyam» əsərini tamamladı, o diqtə elədi,
xanımı yazdı. Bu da yenə fiziki
tamlıq itsə də mənəvi sağlamlığın
qalmasına işarədir. Çünki
sağlamlıq sadəcə olaraq fiziki deyil, həm mənəvi,
həm sosial, həm də kosmopolitik… o qədər geniş
anlayışdır ki, bütün bunların hamısının
əsasında da düzgün qidalanma dayanır. Əgər
insan düzgün qidalanmasa dediyimiz bütün bu faktorlardan məhrum
ola bilər.
- Bizdə
əksər hallarda dieta anlayışı arıqlama,
artıq çəki atmaqla bağlı assosiasiya olunur. Bu, düzgün yanaşmadırmı?
-
Hansısa xəstəliklə bağlı məxsusi,
müalicəvi dieta təyin olunur, stol
nömrələri olur- 0, 1, 2, 3 və sair. Bir də
var ki, düzgün qidalanmaqla bağlı dietalar. Çox təəssüf ki, bizdə insalar bunu səhv
başa düşürlər. Bütün
qidalardan proporsional şəkildə qəbul etmək bəzilərinin
də başa düşdüyü kimi dieta deyil,
düzgün qidalanmadır. Artıq
çəki də onun pozulduğu zaman yaranır. İnsanın boyu ilə çəkisi arasında
bir tarazlıq olmalıdır.
Təxmini olaraq 165 santimetr boyu olan şəxsin çəkisi
60-65 kiloqram
olmalıdır. Analarımız bizi dünyaya
sağlam gətirir. Sonrakı həyatımız
dövründə biz özümüz tənbəlliklə,
pis vərdişlə, düzgün olmayan qidalanma ilə
sağlamlığımızı pozuruq. Bir
də mentallıq məsələsi var.
Bizdə
idmana gedən evdar qadına bir az qəribə
baxırlar.
Düşünürlər ki, bu, niyə
işini-gücünü atıb idmana gedir? Avropadan fərqli olaraq bizim
üçün belə faktorlar var. Amma yenə də
bütün bunlardan keçərək həm idmanla məşğul
olmaq, həm
düzgün qidalanmaq və bir də intellektin
inkişaf etdirilməsi ilə məşğul olmaq
lazımdır. İnsanın ruhunun, daxili aləminin,
şüurunun rahatlığı üçün intellektin
inkişafı, özündən sonra hansısa mənəvi irs qoyub getməsi çox vacibdir. Qidalanma da o fəaliyyətə xidmət edir. Normal fəaliyyət göstərib, düzgün həyat
tərzi keçirmək üçün düzgün
qidalanmalıyıq.
-Yəni
məşhur misalda deyildiyi kimi, yaşamaq üçün yeməliyik,
yemək üçün yaşamamalıyıq.
-Əlbəttə ki.
Böyük mütəfəkkir Firudin Köçərlinin
dediyi kimi- hər nə düşdü yeməkdənsə ac
qalmaq yaxşıdır, hər kimsə olmaqdansa tənha
qalmaq yaxşıdır.
Ona
görə də hesab edirəm ki, təbabət yaranandan bu
günə qədər insana yardım etmək arzusundan
doğub və bu gün də özünün humanistik
missiyasını yerinə yetirərək ölümlə həyat
arasındakı mübarizənin təmsilçisi kimi fəaliyyətini
davam elətdirir və möhürünü vurur.
- Yapon
alimi Kadtsudzo Nişinin fəlsəfəsi ilə
tanışam. Onun müəyyən müddət ərzində
tam aclıq keçirərək, yalnız distillə
olunmuş su qəbul edərək bir çox ölümcül
xəstəliklərdən, həmçinin artıq çəkidən
xilas olmaq nəzəriyyəsi çox
inandırıcıdır. Buna münasibətinizi
bilmək maraqlı olardı.
-Buna
münasibətim çox müsbətdir. Əlbəttə,
bu aclıq çox uzun müddət aparılmır.
Müəyyən olunmuş zaman ərzində, situasiyadan
asılı olaraq bir neçə gün orqanizm yalnız
distillə olunmuş su qəbul edərək şlaklardan təmizlənir, uzun müddət
ərzində yığılmış toksinlərdən azad
olur. Amma orada bir norma, bir göstərici
var. Aclığı qurtarandan sonra birdən-birə zülali,
ağır qidalara keçmək olmaz. Meyvə-
tərəvəzlə başlayıb üç gün
müddətində tədricən normal qidalara keçmək
olar. Qarşıdan mübarək Ramazan
ayı gəlir. Biz bir ay fasiləsiz olaraq
oruc tutmaqla həm fiziki, həm mənəvi cəhətdən
təmizlənirik. Bu zaman ruhən
sublimasiya gedir, Tanrının dərgahına
yaxınlaşırsan. İnsan heyvani xislətindən
azad olur. Bəyəm insan dünyaya
yalnız nəsil artırmaq və yemək
üçünmü gəlib? İnsanın
o qədər çoxşaxəli missiyası var ki. Sadəcə o, bunu dərk etmir. Nə
yazıq ki, öz qüdrəti, zəkası, dühası ilə
solmaz sənət inciləri yaradan insan eyni zamanda
özünün yaratdıqlarının qəniminə
çevrilib. Bu insanın ikili təbiətindən
irəli gəlir.
Bəşəriyyət
Sokratın «özünü dərk et»
prinsipinə əməl edə-edə o qədər irəli
getdi ki, özünüdərkin içərisində
itib-batdı.
İnsan öz oxşarını, klonunu yaratdı. Dünya elmləri,
dünya fəlsəfəsi artıq bunun qarşısına
bir sədd çəkə bilmir. Klonlaşdırma
şəxsiyyətin unikallığını pozan bir
problemdir. İnsan çərçivədən
çıxıb, necə deyərlər, öz
qazdığı quyuya düşüb. Və
indi insan ilkinliyinə qayıtmaq, yenidən təbiətin bir
parçasına çevrilmək istəyir.
- Sizə
daha çox gənclər, yoxsa yaşlılar müraciət
edir?
-
Çox təəssüf ki, indi xəstəliklər
cavanlaşıb. Müayinə edən zaman
görürsən ki, başqa bir problemlə gələn xəstədə
tamam başqa problem üzə çıxır. Müayinə zamanı görürsən ki, mədəaltı
vəzidə artıq problem yaranıb, iltihabi əlamət
var. Məsələn, təcrübəmdə bir xəstəm
vardı, 11-ci sinif şagirdi idi. Təsəvvür edin
ki, bunda qanda
lipid spektri o qədər yüksəlmişdi, xolesterin,
triqliseridlər…Mədəaltı vəzi
böyümüşdü. Hər hansı bir həkim
onun yaşını bilmədən müayinələrinin
cavabına baxsa, mütləq deyərdi ki, bu ateresklerotik prosesi
olan yaşlı bir insanın müayinə nəticələridir.
Bütün bunlar düzgün
qidalanmamağın, insanın tamahına, nəfsinə qalib gələ
bilməməsinin nəticəsidir. Bir də
bu, insanın intellektual səviyyəsinə bağlı məsələdir.
Düzgün qidalanma ən böyük mədəniyyətdir. Xüsusilə də
xanımlar arasında. Bəlkə də
kişiləri, xüsusilə də ağır fiziki əməklə
məşğul olan və «ət yeməsəm doymuram» deyən
kişiləri başa düşmək olar. Amma
qadınlar bunu deyəndə mən bir az təşvişə
düşürəm.
Qadın geyim və danışıq mədəniyyətində
olduğu kimi qidalanma mədəniyyətində də incəliyini
qorumalıdır.
Bunlar o qədər harmoniyada olmalıdır ki, qadın
qadın kimi görünsün.
-Dietoloq
olaraq ilk baxışdan kiminsə zahiri görkəminə nəzər
saanda onun qidalanma mədəniyyəti haqqında təsəvvürünüz
yaranır?
- Bəli,
bəli. Hətta hərəkətlərindən,
xüsusilə qadınların hərəkətlərindən
hər şeyi müəyyən eləmək
mümkündür. Elm sübut edib ki,
kobud səsli qadınların qidalanmaları da, hərəkətləri
də, davaranışları da kobud olur, onların tükləri
də cod olur.
- Belə
hallar hormonal problemlərlə də bağlı ola bilməzmi?
- Hormonal
bağlılılq da var. Amma hamıda belə olmur ki… Yəni ilk baxışdan kobud qadının incə
qidalanması mümkün olan şey deyil.
- Deməli,
bu halda- biz nə yeyiriksə, oyuq- məsəli
özünü doğruldur.
- Təbii.
Bizim bir çox ziyalılarımız var ki, əməlləri
sözləri ilə düz gəlir. Məsələn,
hər kəsin tanıdığı çox hörmətli
akademik Əhliman Əmiraslanovun əməli ilə
sözü eynilə üst-üstə düşür.
Zahiri görkəmi ilə qidalanması
harmoniyadadır. İdmanla məşğul
olur, tələbələrinə necə tövsiyə edirsə,
elə də özü qidalanır. Zahiri görkəmində
də artıq çəki hiss olunmur. Və
yaxud professor Qalib Qarayev. Eynilə tövsiyə
etdiyi kimi yaşayır, zahiri görkəmi ilə daxili aləmi
harmoniyadadır. Qida tərzlərinə bələd
olduğum üçün bu insanların adını çəkdim.
Bəziləri də bir cür deyir, amma
başqa cür əməl edir. Ümumiyyətlə,
qidalanma çox geniş məfhumdur. Yaponların
qida mədəniyyətindən danışmaq istərdim.
Onlar necə qidalanır?
Yaponlar aclığı aradan qaldıra biləcək,
dadından ləzzət ala biləcək və doymadan çəkiləcək
qədər qidalanırlar.
- Yəqin
buna görə yaponlar arasında piylənmə əmsalı
aşağıdır.
- Bəli, doğrudur. Çünki onlar daha çox təbii və dəniz məhsulları ilə qidalanırlar. Düzdür, bu ərzaqlardan bəziləri bizim mentallığımıza uyğun deyil, amma ümumiyyətlə, onlar faydalı qida qəbul edirlər. Düzgün qidalandıqlarına görə də şüurları aydındır. Əgər fikir verdinizsə, Yaponiyada zəlzələ olan zaman bir insan təşvişə düşmədi, həyəcanla qışqırmadı. Ölkələrdən Yaponiyaya humanitar yardım getmişdi, insanlar növbəyə düzülərək səbirlə sıralarını gözləyirdilər. Bir daha vurğulayım ki, düzgün qidalandıqda qan saf olur, toksinlər az olur, bu da düşüncənin, şüurun ayüdın işləməsinfə şərait yaradır. Düzgün qidalanmadıqda, təfəkkür aydın olmur. Fikir verin, niyə intoksikasiyanın son mərhələsində xəstələrdə sayıqlamalar olur. Çünki orqanizm o qədər zəhərlənib ki, şüur alaqaranlıqdır, tam aydın deyil, görmə, eşitmə hallüsinasiyaları olur. Bu da qidalanma ilə birbaşa bağlı olaraq qəbul edilən mikroelementlərin beyin qan dövranına necə təsir etməsi ilə əlaqədardır. Bu baxımdan hər zaman bir nöqtəyə vurub üstündə dayanaraq vurğulayıram ki, mütləq qidalanma düzgün olmalıdır.
- Belə anlaşılır ki, bizi aqressiv də, sakit də edən qidalarımızdır?
- Bu özü çox geniş mövzudur, buna başlasaq, saatlar gərəkdir. Amma həkim və alim olaraq qeyd edim ki, indi aqressiyanın artması, kriminalların sayının çoxalması, artıq ölkənin bəzi əyalətlərinin krminogen zonalara çevrilməsinin qidalarımızla, genetik modifikasiya olunmuş (GMO) ərzaqların qəbul olunması ilə bağlılığı var. Bu çox önəmli məsələdir. Hazırda bütün dünyada bu problem var. Amma əksər sivil ölkələrdə belə məhsulların altında yazısı var ki, bunlar GMO-lu məhsullardır. Hətta illər öncə respublikaya xaricdən kütləvi şəkildə toyuq budları gətirilən zaman mətbuatda həyəcan təbili çaldım ki, bu budlarda çoxlu miqdarda kanserogenlər, mikroelmentlər var. Hansı ki, mənfi təsir edəcək, biz həkimlər illərdən sonra qarşısını almaqda aciz olduğumuz xəstəliklərlə qarşılaşacağıq. Elə də oldu. Adətən bəllidir ki, toyuqlara vaksinlər budundan vurulur, zəhərli maddələr də orada toplanır. Artıq 15-18 il keçib, ərzaqlar öz işini görüb, nəticəsini də göstərməkdədir. Əlbəttə ki, bütün bu hallarda günahın hamısını ərzaqın üstünə də yıxmaq olmaz. Burada həm mənəvi, həm psixoloji, həm etik, həm ictimai faktorlar var. Yəni insanların bu hala gəlməsində çoxşaxəli faktorlar var ki, bir şaxəsi də qidalanma ilə bağlıdır. Mən hesab edirəm ki, qidalanmanın üstünə də xeyli faiz düşür. Məncə, elə buna görə cəmiyyətimizdə belə vəziyyət alınıb, kriminallar artıb,
İnsanlarda bir-birilərinə qarşı sevgi azalıb.
- İnsanlar arasında sevgi azlığından söz açdınız.Sizcə dietanın da sevgi ilə yaxud əksinə hansısa bir əlaqəsi, yaxud bir-birinə qarşılıqlı təsiri varmı?
- Alimlər belə bir təcrübə aparıblar; sevən və biganə insanlar arasında kontrol müayinə ediblər. Hər iki qrupda bədənində dərinin tamlığını pozmaq şərti ilə cizgilər çəkilib. Müşahidələr göstərib ki, sevən insanlarda yaraların sağalma qabiliyyəti daha tez olur, nəinki sevməyən insanlarda . Bunu bir tədqiqatın nəticəsi olaraq misal çəkdim. Bu eynilə qidalanmaya da aiddir. Sevən insanların hormonlarında dəyişikliklər olur. İnsan sevəndə orqanizmdə sevinc, xoşbəxtlik hormonu artdığı üçün o hormon bizə cəsarət, ruh yüksəkliyi verir. Amma biganə insanlarda bu passiv haldadır. Eyni zamanda həmin həvəslə, həmin ehtirasla, həmin ləzzətlə süfrəyə otururuqsa, ən adicə pendir-çörək də yesək, bizə ləzzət edəcək. Bu zaman həzm də düzgün gedəcək. Çünki beyin qabığından mərkəzlərə mənfi siqnallar getmir. Hər şey normaldır, qaydasındadır, xoşbəxtlik hormonu hər şeyi tənzimləyir. Sevən insanın qidalanması da, həzmi də düzgün olacaq, orqanizm də bu zaman sağlamlığını qoruyacaq, üzündə daim bir təbəssüm parlayacaq. Sevgi həm də sadəcə sevdiyi insana yox, geniş anlam daşıyır. Vətənə, övlada, valideynə, işə sevgi də vacibdir.
Hansı obyektə olmasından asılı olmayaraq ürəyində sevgi olan insanda naqislik ola bilməz.
Öz övladına sevgisi olan digərinin övladına pislik edə bilməz. Anasına sevgisi olan bütün analara hörmətlə yanaşacaq. Bir xanıma sevgisi olan insan əlbəttə ki, bütün xanımlara hörmət edəcək. Əlbəttə ki, burada müqəddəs sevgidən söhbət gedir. Süni, təmənnalı sevgidən yox. Təmənnalı sevginin arxasında başqa şeylər dayanır və nəticəsi də başqa olur. Tarix boyu bütün dünyanı düşündürən, bütün mütəfəkkirlərin, dahilərin yaradıcılığının mərkəzində dayanan sevgi mövzusu olub.
Sevginin bütün məsələlərə dəxli və müsbət mənada təsiri var.
- Son sualım: siz həkimsiniz, birbaşa peşənizlə bağlı olduğu üçün rəqəmlərlə, terminlərlə hansı qidadan nə qədər yedikdə neçə kilokalori enerji ayrıldığını bilirsiniz. Bəs sadə insanlar, geniş kütlə bunu necə müəyyənləşdirsin, həkim olaraq nə tövsiyə edərsiniz?
- Ümumiyyətlə, düzgün qidalanma haqqında dietoloqlar daima bir sıra nəzəriyyələrlə çıxış edirlər; ətlə qidalanma və ətsiz qidalanma (vegeterian) tərəfdarları arasında daim mübarizə gedir. Hər bir nəzəriyyənin tərəfdarı öz nəzəriyyəsinin doğruluğunu sübut eləməyə çalışır. Amma mənim bildiyim və özüm də daxil olmaqla qəbul elədiyim nəzəriyyəyə görə (mən vegeterianam) tarix boyu dahi şəxsiyyətlərin əksəriyyəti vegeterian olub, ət xörəklərindən tamamilə imtina ediblər. Məsələn, Pifaqor özünə tələbələr qəbul eləməmişdən öncə onlara 40 gün aclıq eləməyi tapşırırdı. İnsan ruhən sağlamlaşmalıdır. Pifaqor bununla insanın tamahının, iradəsinin səviyyəsini yoxlamaq istəyirdi və yalnız əmin olduqdan sonra özünə şagird götürürdü. Tarix boyu siyasət aləminə nəzər salsaq görərik, onlar səhər yeməyini adətən səhər saat 11-dən sonra yeyiblər. Bunun məntiqi nədir? İnsan yemək yeyəndən sonra qan dövranı mədəyə doğru sürətlənir. Beyin hardasa bir az arxa plana keçir. Beyin qan dövranında sürət nisbətən zəifləyir. Ona görə də yemək yeyəndən sonra hamı adətən yatmaq istəiyr, ağırlaşır. Bu beyin qan dövranındakı sürətin və beyinin oksigen təminatının nisbətən azalmasına görə baş verir. Ona görə də böyük şəxsiyyətlər, dövlət adamları, böyük şirkət sahibləri saat 11-ə qədər işlərini təhvil verirlər, yalnız bundan sonra rahat şəkildə səhər yeməyinə otururlar. Məsələn, Marqaret Tetçeri misal göstərə bilərəm. Onun həyatı ilə bağlı çox oxumuşam, çox araşdırmalar aparmışam. O da eynilə bu cür qidalanardı. O altsheymer xəstəliyinə tutulmuşdu, şəxsi həkimi gəlib onu müalicə edərdi. Həkimi tövsiyə edərdi ki, belə, belə qidalanmaq lazımdır ki, sizin hisslərinizi geriyə gətirək.
Hətta o məqamda belə Tetçer deyir: mənə hisslərim yox, düşüncələrim, düşüncələrimin aktivliyi lazımdı.
Yəni düşüncələr aydın olursa, artıq qidalanma da düzgün olur, əmək fəaliyyəti də, ictimai-siyasi fəaliyyət də qaydasında olur. O baxımdan belə tövsiyə edərdim: həm karbohidrat, həm zülal, həm yağ qəbul eləsinlər, amma düzgün proporsiyada qəbul eləsinlər. Hansısa birinə üstünlük vermək lazım deyil. Məsələn, bir çox insanlar daima ətlə qidalanır, «səhər də, günorta da, axşam da ət olsun, ət xörəyi olmasa mən doymuram» deyirlər. Bunlar çox eşitdiyim fikirlərdir. Amma bu, çox yanlışdır. Nəyə görə mən ətlə qidalanmanın tərəfdarı deyiləm? Biokimya elmi uzun illərdir tədqiqat aparıb və sübut edir ki, ət yəni, zülal orqanizmə daxil olduqdan sonra son parçalanma zamanı müxtəlif adlı kimyəvi maddələr təkrari olaraq bağırsaqdan sorulur və qara ciyərin antitoksiki təsir vasitəsilə onlar neytrallaşır. Uzun müddət hər gün ət qəbul edən insanda həmin toksinlər qaraciyəri mütəmadi olaraq həmin o prosesə cəlb edir. Beləliklə, qara ciyərdə piylənmə başlayır. Bundan sonra artıq öd ifrazı azalır, öd kisəsinin divarında qatılaşma olur, ödün möhtəviyyatı qatılaşır. Yenə də prosesə mədəaltı vəz qoşulur. Çünki orqanizmya qəbul olunan yağları həzmə verən öd turşuları və mədəaltı vəzin fermentləridir. Və avtomatik olaraq mədəaltı vəz də passivləşir, pankreatitlər başlayır. Mədəaltı vəzinin reaktiv pankreatiti indi cavanlarda daha çox müşahidə olunur. Çünki ayaqüstü yeməklər, fast fud qidaları, qızartma yeməklər indi qida rasionunda üstünlük təşkil edir. Bu baxımdan
mən hər cür qidanın qəbul edilməsinin tərəfdarıyam, bu şərtlə ki, proporsiyanı düzgün müəyyənləşdirsinlər.
Tez-tez və az- az yemək lazımdır. Çünki atalarımız demişkən, çox yemək adamı az yeməkdən də qoyar.
Sevinc MÜRVƏTQIZI
525-ci qəzet.-
2013.- 8 iyun.- S.24.