“Azərbaycanda fərqli mədəniyyətlərin
və dinlərin birgə yaşayışının
xüsusi modeli bərqərar olub”
Müsahibimiz
fəlsəfə elmləri doktoru Füzuli Qurbanovdur. Söhbətimizin
mövzusunu əsasən tolerantlıq anlayışına fəlsəfi
aspektdən baxış, milli birliyin təmin olunmasında
tolerantlığın rolu, xoşgörünün Azərbaycan
modeli ilə bağlı düşüncələr təşkil
edir.
– Əvvəlcə
tolerantlıq anlayışının fəlsəfi mahiyyətindən
söz açmağınızı istərdik.
–
Tolerantlıq sözünün hərfi mənası
“dözümlülük” deməkdir. “Tolerans” Avropa mənşəli
sözdür. Azərbaycan dilində səbr, dözüm kimi
işlənilir. Amma dözümlülükdən də
çox səbr uyğun gəlir. Tolerantlığın mahiyyətinə
nəzər salanda onun dözümlülükdən fərqli
olduğunu görürük. Dözmək odur ki, bir
başqası var, mən o başqasını özüm hesab
eləmirəm, tam qəbul eləmirəm, amma onun
varlığına dözməliyəm. Dözmək
sözünün o birisi qatında bir məcburiyyət, təzyiq,
qarşında olana sevgi yox, bir götürməzlik var. Yəni,
onu tam qəbul eləmirəm, tam götürmürəm, amma
varlığına dözürəm. Tolerantlığın fəlsəfi
aspektdən mənasında başqasını qəbul etmək
var, başqasının qəbul etmək əsasında ona
qarşı səbrli olmaq var. Başqasının qəbul etmək
nədir? Başqasını qəbul eləmək onu necə
varsa, olduğu kimi qəbul etməkdir. Necə varsa o deməkdir
ki, ona hörmətlə yanaşırsan. Deməli,
tolerantlığın kökündə fəlsəfi mənada
hörmətli münasibət durur. Hörmətli münasibət
başqasının varlığını necə varsa qəbul
edib onunla münasibət qurmaq deməkdir. Ruhi aspektdən
baxsaq bu, hər şeyə səbrlə yanaşmaq anlamına
gəlib çıxır. O mənada səbrlə yanaşmaq
ki, bir başqasının hər hansı bir hərəkəti,
görünüşü, ilk baxışdan mənəvi əxlaqi
keyfiyyətləri fərdin düşüncələrinə,
dünyagörüşünə, baxışlarına
uyğun gəlməyə bilər, ancaq buna səbrlə
yanaşıb, bəri başdan bunun bu cür olduğunu qəbul
edib dialoqda, qarşılıqlı münasibətdə,
söhbətdə görsün ki, ilk təəssüratı
yanlışdır. Bax, bu mənada tolerantlıq ilk növbədə
səbr və hörmətə əsaslanır. Amma
tolerantlığın
kökündə bir məsələ durur-təvazökarlıq.
Təvazökar insan tolerant ola bilir. Təvazökarlıq
özünü heç kəsdən üstün tutmamaq,
başqasına yuxarı-aşağı baxmamaq, öz
varlığının, mövcud olmağının hər
saniyəsinə, hər anına sevinmək, razı
qalmaqdır ki, insan kimi varsan, mövcudsan və nə
yaxşı ki, mövcudsan. Bu daxili hiss nəticəsində təvazökar
insan ətrafdakılara iddialı olmur. Yəni nə mənada?
Hikkəli və inadkar surətdə, “mən dediyim, mən istədiyim
olmalıdır” mənasında iddialı olmur. Fəlsəfədə
bu eqoizmin ifrat forması kimi qəbul olunur. Təvazökar
insan başqasını hörmətlə qəbul edir,
başqasına səbrlə yanaşmaq xüsusiyyətinə
malikdir. Onda belə çıxır ki, tolerantlıq
sözünün altında insanın fərdi keyfiyyəti
öz-özlüyündə şüurlu varlıq olaraq mənəvi-əxlaqi
dəyərləri əsas yer tutur. “Tolerant olaq” demək
azdır, yetmir, tolerant olmaq üçün insan ilk növbədə
təvazökar olmalıdır. Təvazökar olmaq
üçün isə tərbiyə almalıdır. Tərbiyəni
də insan ailə və məktəbdə alır. Belə
çıxır ki, müasir dövrdə təvazökar
insanları yetişdirmək təhsillə tərbiyə
arasında uyğunluq tapmaqla sırf bağlıdır. Belə
baxanda tolerantlıq həm fərdi, həm sosial, həm
ictimai, həm də sırf şəxsi məsələdir.
Görürsünüzmü, tolerant olması
üçün insanın fərdi keyfiyyətləri
olmalıdır və cəmiyyətdə onun tolerant insan kimi
yaşamağını təmin eləyən müəyyən
mühit olmalıdır. Bu da tərbiyə ilə təhsilin
sintezi məsələsinə, insanın təvazökar
olması kimi mənəvi-əxlaqi keyfiyyətinə gəlib
çıxır.
– Onda belə
anlaşılır ki, fərdin tolerant olması ilə cəmiyyətin
tolerant olması eyni məsələ
deyil.
– Bəli,
fərdin tolerantlığı ilə cəmiyyətin
tolerantlığı eyni şey deyil. Fərz edək ki, hər
hansı bir fərd, yaxud hər hansı bir qurum özü-
özlüyündə öz mühitini yetişdirib
formalaşdıra bilər və orada təvazökar, səbrli,
qabiliyyətli, dürüst, tolerant yetişə bilər. Amma
cəmiyyətdə ümumi mexanizm, sosial mühit olmasa, bunun
dayanaqlı və davamlı olması, bütün cəmiyyətə
sirayət etməsi məsələsi çox böyük
çətinliklərlə qarşılaşır. Ona
görə də ayrı-ayrı fərdlərlə cəmiyyətin
tolerantlığı arasında fərqlər var. Burada
maraqlı bir keçid var; fərdi səviyyədən
kollektiv səviyyəyə keçid. Məsələn, belə
fərz edək ki, hər hansı bir cəmiyyətdə
bütün fərdlər təvazökardırsa, onların
yaratdığı kollektivdə mühit təvazökarlıq
mühitimi olur? Bu suala həmişə birmənalı cavab
vermək olmur. Belə məlum olur ki, insanların fərdi
keyfiyyətlərinin sosiallaşması xüsusi sosial mexanizmlər
tələb edir. Məsələn, azad cəmiyyət, vətəndaş
cəmiyyəti, demokratik mühit, siyasi plüralizm və sair
və ilaxır. Bunlar hamısı bir –biri ilə
qarşılıqlı əlaqədə və vəhdət
halında götürülməlidir. İkinci bir tərəfdən,
bunun göstəricilərindən biri ondan ibarətdir ki, vətəndaşın
seçmək hüququ varmı? Söhbət sadəcə,
siyasi seçimdən getmir, ümumiyyətlə, bir insan kimi
o həyat yolunu seçə bilirmi, yaşadığı
mühiti seçməkdə, təhsil almaqda, istədiyi dini
inancı seçməkdə azaddırmı və bununla
yanaşı olaraq siyasi seçim hüququ varmı və
sair. Bütün bunların hamısının toplu halında
yekun effekti cəmiyyətin ya tolerant olmasına gətirib
çıxara bilər, və yaxud da əksinə.
– Bu
gün artıq beynəlxalq ictimaiyyətin də qəbul
etdiyi “tolerantlığın Azərbaycan modeli” ifadəsi var.
Sizin fikrinizcə, bu model nə ilə səciyyələnir?
– Bunun
tarixi qədimdir. Bu onunla səciyyələnir ki, Azərbaycan
geosiyasi mövqeyinə, qədimdən cəmiyyətin
formalaşması qaydasına görə çox xalqların,
mədəniyyətlərin, dini inanc sahiblərinin mövcud
olduğu məkandır. Heydər
Əliyev III minilliyin gəlişi ilə bağlı Azərbaycan
xalqına müraciət edəndə bunu çox gözəl
təsvir edib: “Lap qədimlərdən Azərbaycan mədəniyyətlərin,
sivilizasiyaların kəsişməsi olub. Burada müxtəlif
xalqlar əsrlərlə bir yerdə yaşayıblar”. Azərbaycan
modeli deyəndə onun kökündə bu durur. Yəni, Azərbaycanda
müxtəlif xalqların əsrlər boyu bir arada mehriban
yaşamaq təcrübəsi var. Bu indi formalaşmayıb, bu
artıq ənənədir, keçmişdən gələn
gələnəkdir, cəmiyyətin yaşayış tərzidir.
Müxtəlif adamlar, müxtəlif xalqların nümayəndələri,
fərqli inanc sahibləri real həyatda, təcrübədə
birgə yaşamağın nümunəsini göstəriblər.
İkinci bir tərəfdən, Azərbaycan müstəqilliyini
əldə edəndən sonra dövlət səviyyəsində
azərbaycançılıq ideologiyası qəbul olunub. Azərbaycançılıq
ideologiyasında mühüm bir məqam var. O məqamlardan
biri müasirləşməkdir. Milli özünəməxsusluğu,
dəyərləri saxlamaqla hər bir azərbaycanlı fərqli
mədəniyyətlərə, ümumbəşəri dəyərlərə
açıq olmalıdır və milli xüsusiyyətləri
ilə o mənada müasirləşməyi uyğunlaşdırmalı,
uzlaşdırmalıdır. Deməli, dövlətin rəsmi
ideologiyasında da əsrlərdən gələn ənənə
möhkəmləndirilib. Yəni, bir yerdə yaşamaq, fərqli
mədəniyyət və din sahiblərinin birgəyaşayışının
dövlət səviyyəsində rəsmi təsdiqi var. Bu,
konstitusiyamızda da təsbit olunub. Yəni, konstitusiyamız
Azərbaycanda yaşayan hər bir vətəndaşın
sadaladığımız hüquqlarının
olmasını təsbit edir, təminat verir, qarantı olur.
Üçüncü bir tərəfdən Azərbaycan ədəbiyyatına
nəzər salsanız görərsiniz ki, burada ümumbəşərilik
həmişə önəmli yer tutub. Nizami Gəncəvi,
Füzuli, Nəsimi yaradıcılığına, müasir
XX əsr Azərbaycan şair və
yazıçılarının əsərlərinə
baxın. Yəni, bu xalqın mənəvi fəaliyyət
ruhunda da bir ümumbəşərilik, bəşəri dəyərlərə
hörmət var, milli dəyərlərlə bəşəri
dəyərlər arasında qarşılıqlı əlaqəni
tapmaq həvəsi, istəyi var. Bütün bunlara görə
Azərbaycan bütün Cənubi Qafqazda tolerantlıq
nümunəsidir. Burada fərqli mədəniyyətlərin,
dinlərin birgə yaşayışının xüsusi
modeli bərqərar olub.
– Qeyd
etdiniz ki, tolerant cəmiyyətin formalaşması
üçün demokratik mühitin, açıq cəmiyyətin
vəhdəti də rol oynayır. Bütün bu sadalanan amillər
bu gün Avropada mövcuddur. Bəs niyə oradakı
tolerantlıq anlayışı bizdəkindən bu qədər
fərqlənir?
– Avropa
müxtəlif fərqliliklərin, Şərq cəmiyyətləri
isə eyniliklərin vəhdətidir. Burada lap kökdən gələn
fərqlər vardır. Bundan əlavə, Şərq cəmiyyətində
həmişə bir harmoniya anlayışı var. Şərqlilər
şərti olaraq kosmos adlandırsaq, kosmosla həmahəngliyin,
harmoniyanın uyğunlaşdırılması kimi bir dərində,
kökdə olan təsəvvürdür. Yəni şərqli
üçün dünya bütövdür. Və bir insan o
bütövün yalnız bir hissəsidir, orqanik daxil olan,
onun ritmi ilə yaşayan zərrəsidir, hissəciyidir. Və
bu hissəcik heç zaman ümumiyə qarşı
çıxmamalıdır. Bu mənada bir vəhdət,
harmoniya var. Cəmiyyətə daxil olan fərdlər hansı
dinə inanmaqlarından, hansı dinin
daşıyıcısı olmaqlarından asılı
olmayaraq, şərqli üçün bu cəmiyyətin
ayrılmaz bir hissəsidir. Burada tolerantlıq bu
anlayışdan gəlir. Deməli,
bu mənada vahid, bütöv cəmiyyətin eyniliyi, vəhdətidir.
Avropalılar isə intibah dövründən başlayaraq fərqli
yol seçdilər. Onlarda fərdi azadlıq, şəxsin
azadlığı məsələsi ön plana
çıxdı. Yəni, sosial reallıq ümumi ruhani
mühitdən daha önəmli rol oynamağa başladı.
Bu da elm və texnikanın, fəlsəfənin inkişafı
ilə birbaşa bağlı olan bir hadisədir. Yəni orada
cəmiyyətin differensiallaşması, parçalanması,
bölünməsi və bu mənada sırf sosial fərqliliklərin
təşkil olunması prosesi sürətlə getdi.
Sonrakı, indiki mərhələdə isə bu fərqliliklərin
birləşməsi, vəhdəti problemi meydana
çıxdı. Bu mənada sosial-iqtisadi şərtlər
daxilində parçalanmış cəmiyyətlərdə nə
mənada insanları bir araya toplamaq, bir-birinə qarşı
dözümlü etmək olar? Bu məsəlinin bir tərəfi.
Digər tərəfdən fərq ondan ibarət idi ki,
çox maraqlı bir yanaşma var.
(Ardı var)
Sevinc MÜRVƏTQIZI
525-ci qəzet.-
2013.- 11 iyun.- S.6.