Məhəmməd Əmin Rəsulzadə-
Əsərləri
Araşdırıb toplayanı, ərəb
əlifbasından latın qrafikasına çevirəni,
ön sözün müəllifi, lüğətin tərtibçisi
Transliterasiya redaktorları: professor
Şamil VƏLİYEV,
elmi işçi Samir MİRZƏYEV
(1917-aprel 1918)IV cild
Böhrani-inqilab
İyulun ikisi ilə dördü arasında Petroqradda
hadis olan qanlı vaqeələr, biri digəri ardından gələn
böhranlı vaqeələrlə başa
çıxıyor. Kabinədə böhran, küçələrdə
üsyan, məmləkətdə həyəcan, bunların
hamısının üstündə hücuma
başlamış ordunun sınıqlığı, ikinci
Kornilov armiyasının hər bir cəhətcə
düşmənə üstün ikən məğlub
olması məmləkəti, inqilabı yeni bir böhran ilə
qarşı-qarşıya qoyuyor.
Fevral inqilabi-əzimini işıqlı ümidlərlə
qarşılayan əməlpərvər ürəklər iyul
ibtidasında çıxan bu qanlı və əndişəli
böhranları nə surətlə qarşılayacaq, hələ
bu böhran nəticəsində elan olunan “inqilab
diktatura”sına hanki bir baxışla baxacaqlar?
Diktatura demək, idareyi-mütləqə deməkdir ki,
tarixdə, inqilab zamanlarında, ixtilal və
qarqaşılıqların qabağını saxlamaq
üçün müəyyən bir şəxs və ya heyətə
hər növ fövqəladə tədbirlər görmək
həqqi verməkdən ibarətdir. Diktatura əksərən
əksinqilaba müncər olub müvəffəq olduğu
zaman hürriyyətlərin təhdidi ilə nəticələnər,
olmadığı təqdirdə məmləkəti daha ziyadə
bir fəlakət və böhrana uğradır.
Tarixi zamanlarda zamana hökm edə bilmək
üçün iqtidarlı ələ malik olmaq ehtiyacı ilə
bərabər o zamanın iqtizasını dərkə dəxi
böyük ehtiyac vardır.
Bugünki
dərdin çarəsini diktatura elanında görən
inqilabçılar və hər növ ictima və məclisləri
icra komitələrinin pişəzvəqt verəcəkləri
icazələrə bağlamaq surətilə “ifratpərvər”
cərəyanlarla mübarizə etmək istəyən
demokratlar məmləkətin istedad və arzusunu
düşünməyərək hücuma başlamaları ilə
zamanın iqtizasına həqqilə arif
olmadıqlarını bildirməmişlərmidi?
Fevral inqilabı istibdadı bitirdi və o məqsədlə
də elan olundu. İmdiki ixtilal isə müharibəyi
bitirmək istiyor. Çünki müharibənin
davamında həm məmləkətə, həm cümhuriyyətə,
həm də demokratiyaya faidə degil, zərər
görüyor. Həm həqiqətən də
böylədir. Rusiya giriftar olduğu bu qədər
müsibətilə bərabər bu qanlı hərbi bir an əvvəl bitirməzsə, əksinqilaba
xidmət etmiş olacaq və müharibənin vücudilə
bərabər elan olunan hər hanki bir diktatura isə
hürriyyət və cümhuriyyətdən ziyadə, irtica
qüvvələrinin artmasına xidmət edəcəkdir.
Bu mülahizələr göz qabağına gətirildikdə
son günlərdə hadis olan əhvalın nə kibi nəticələrlə
qurtaracağı əndişəyi mucib oluyor.
İstibdadın sayılmış sonuncu günlərindən
bəri təkrar edilə-edilə hər növ təsir və
əhəmiyyətini itirmiş olan “vətən xətərdədir”
cümləsi təkrar qəzetələrin baş səhifələrinə
keçiyor.
Fəqət zamanın əsl bəlası bir kənarda
buraxılıb da hər növ günahı məqami-iqtidarda
duranlara xas bir zehniyyətlə müharibənin bir an əvvəl
tamam olmasını istəyən “ifrat” sosialistlərdən
görmək və bu görüş göstərməsilə
hərəkət edib inqilab diktaturasını o yolda işlətmək
Rusiyayı xətərdən qurtara biləcəkmi?!...
Kadetlərin kabinədən çıxdıqlarından
sonra müvəqqəti sosyalist hökuməti kadetlərdən
sol burjualarla etilaf edərək bu yeni etilaf hökumətinə
diktatura məqamını vermək istiyor. Əcəba,
“müdafiəçi” olsa da fəhlə və soldat vəkillərindən
ibarət olan demokratiya təşkilatı ilə hökumət
tərəfdarı sosialist firqələr diktaturayı qəbul
edəcəklərmi?
Diktatura başında Kerenski ilə Seretelinin bulunmasına
nəzərən güman etməlidir ki, elan olunan diktatura bu
firqə və qüvvətlərin aldığı qərar
nəticəsidir. Fəqət teleqraflarda görülən
bir xəbər bu mülahizənin hələ tez olduğunu
bildirir. Petroqraddan gələn bir teleqraf
diyor ki, Fəhlə və Soldat Vəkilləri Mərkəzi
Şurası diktaturayı qəbul etməməgə qərar
vermişdir.
Bu xəbərlərdə bir növ təzad vardır. Baxalım,
hadisələrin cərəyanı nə kibi istiqamət
alır.
“Açıq
söz”, 12 iyul 1917, ¹517
Tazə Şurayi-Milli
Tazə təşkilat üsuli ilə təsis olunan
Şurayi-Milli əmələ gəldi. İyulun 12-də bu Şura
ilə üz-üzə gəldik: üzünə
baxılır, kəndisilə anlaşılır, vicdan və
idrakına inanılır bir Şura!
Millətin
hər bir təbəqə və sinfinin burada nümayəndəsi
var. Məhəllə, həmkar, məarifmənd, üləma,
sinif və məslək hamısı burada, millət etimad elədigi,
kəndisindən iş istədigi adamlarının
hamısını, heç olmasa çoxusunu burada görə
bilər.
Şuranın sayı 200 adama qədər çıxa
biləcək bir halda. Hazırda 150-yə qədər adam
mövcud. Bu Şura qabaqkı şuraya bənzəmiyor.
İnqilab zamanının 3-4 ayı təsirsiz
keçməmiş, fikirlərdə, təsəvvürlərdə
bir növ kamal hasil olmuş. Hər kəs
bir məsləki-siyasiyə doğru getməkdə, cəmaətdə
siyasət axımları seçilməkdədir. Burada bu axımlardan hamısının nümayəndələri
var.
Komitəyə
seçilmiş 33 adam eynilə
Şuranın kiçik bir nümunəsi.
Komitə seçkisi əsnasında Şura bütün
sürətlə toplanmasına rəğmən təşkilata
istedad əsəri göstərdi. “Müsavat”çılardan
bir heyətin təşəbbüsilə
hazırlanmış olan namizədlər siyahısının
layihəsi seçkiləri nəticəli bir hala qoydu. 60 ilə 80 arasında sabit bir əksəriyyətlə
heyətin siyahısı keçdi. Anlaşıldı
ki, Şura əzası arasında müxtəlif cəmiyyət
və heyətlərin nümayəndəsi olmaq üzrə
qüvvətli və disiplinə tabe müsavatçılar
vardır. İştə, bu hal
Şurayı işlək bir hala qoydu.
Şübhəsiz ki, işin ibtidası olduğundan və
firqə həyatına biz tazə girdigimizdən “Müsavat”
firqəsinin bu ilk təcrübəsində nöqsanlar yox
degildi. Fəqət nöqsanlı da olsa bu hal özü bir
kamaldır.
Şura tərəfindən seçilən komitə bu
günə qədər iki iclas etmiş. Bu
iclasların da sədrini, müavinlərini, katibini intixab eləmişdir.
Bu günlər dəxi 5 şöbəyə
bölünüb öz işinə başlayacaq.
Əvət, işə başlayacaq. Fəqət
olduqca ağır, məsuliyyətli, zəhmətli bir işə
başlayacaq.
15 üzvlük birinci komitə təşkil olunduğu
zaman inqilabın ilk günləri, ballı günləridi. Hər kəsdə
böyük ümidlər və könüllərdə həyəcanlı
fərəhlər vardı. Fəqət
bununla bərabər təşkilat naminə heç bir
şey yox idi. Öylə bir zamanda müsəlman
cəmaət işini idarəyə təşəbbüs edən
komitə qüvvəti yetdigi qədər
çalışdı. Nəhayət, xəlqimizin
təşkilat və özünü idarəyə olan
istedadı kəndisini göstərib dairəsinin genişlənməsini
istədi. Bu istəyiş iştə,
bugünki Şura ilə Komitəyi vücuda gətirdi.
Fəqət yeni vücuda gələn bu komitə bir
şeyi dəxi göstərdi ki, cəmaət öz işini
öz əlinə almaq istəməsi ilə bərabər bu
günə qədər kəndisinə xidmət edən
qüvvələrə hala etimad bəsləməkdə və
onlardan bundan sonra xidmətlər də gözləməkdədir. Köhnə komitə ərkanının
eyni ilə haman yeni komitəyə də
seçildikləri bunu göstərməkdədir. Bu hal şübhəsiz ki, xadimlərimizi təşviq
edər, ağır vəzifələrini ifa etdikdə kəndilərinə
sühulət verər. Böylə bir sühulətə
heç şübhəsiz ki, bu günlərdə iş
başında bulunmaq vəzifəsilə vəzifələnən
millət xadimləri yerdən göyə qədər
möhtacdırlar.
İnqilab böhran keçiriyor. Məmləkət
təhlükə içərisindədir. Anarxiya gözünü ağardıyor. Bütün Rusiya ilə bərabər millətimizin,
əzcümlə Qafqasiya müsəlmanlarının halı
da qorxular içindədir. Bu zaman
inqilabın ilk günlərindəki zamandan daha məsuliyyətli,
daha ciddiyyətlidir. Böylə bir zamanda
cəmaət işinə məşğul olanların fikri
şübhəsiz ki, hər cəhətcə əmin
olmalıdır.
Şuranın, cəmaətin etimadına əmin olan
Komitə əlbəttə ki, cəsarətlə öz yolunu
gedə bilər və xəlqin etimadı sayəsində məqsədlərinə
irişib, milləti də saxlar.
Bu etimad hazırda var. Lazımdır ki, bu etimad davam
etsin. Lazımdır ki, bu etimadın həqli olduğu
anlaşılsın. Bunun üçün
də lazımdır ki, tazə seçilmiş Komitə əzaları
gecə-gündüz işləsinlər.
İşləsinlər...
Müvəffəqiyyətlər!
“Açıq
söz”, 16 iyul 1917, ¹520
Sühulət
– asanlıq, əlverişlilik
Bələdiyyə
seçkiləri həqqində
Bələdiyyə seçkilərinin siyahısı
hazırlanıyor. Siyahılar əl yazı maşinası
ilə yazılıb, sonra daş basmasında
çoxlaşdırılacaqdır. İki
seçki uçastokunun siyahısı hazırlanıb bu
günlərdə məhəllə siyahı mərkəzində
qoyulacaqdır.
Siyahıların
təxmini hesabından anlaşılmışdır ki,
seçki həqqi olmaq üzrə 90 min adam
siyahıya daxil edilmişdir. Bu siyahılar
müsəlman arvadları həqqində ayrı saxlanıb,
yerdə qalan əhali üçün kişi-arvad bir yerdə
ümumi surətdə hazırlanmışdır.
Siyahıya daxil edilmiş müsəlman arvadlarının
sayı 14.000-dən ziyadədir. Məlumdur ki, müsəlmanlardan
bir çoxu arvadlarının adını siyahıya
saldırmamışlar. Bundan əlavə
evlərin çoxu bağda olduğundan, bağda da əksərən
evin arvad-uşağı bulunduğundan yəqin vardır ki,
arvadların kişilərə nisbətlə çoxu qələmdən
düşmüşdür. Bu mülahizə
ilə təxmin edə bilmək olar ki, ümumi siyahıda
olan müsəlman kişilərinin əqəllən 20.000-i
siyahıya daxil edilməmiş olsun ki, bu surətlə tamam
hesabla 35 min müsəlman seçkiçi var deməkdir.
35, 90-a nisbətlə yüzdə 37 təşkil
ediyor. Fəqət bu 90 min üstünə şəhərimizdə
mövcud olan 15 min qarnizon dəxi əlavə edilsə, o zaman
siyahı 105 minə qədər varıyor ki, bu ədədə
nisbətlə müsəlman seçkiçilərin qüvvəti
yüzdə 30-u təşkil ediyor.
Halbuki müsəlman cəmaətinin ədədi bu nisbətin
fövqündədir.
Müsəlman seçkiçilər heç olmasa
yüzdə 40-ı təşkil etməlidirlər. Məlum
işdir ki, ətalət göstərmiş olanlar siyahıdan
qalmışlardır. Fəqət
siyahıdan düşmüş olanlar üçün hələ
əldə fürsət vardır. Bunlar edə
bilərlər ki, özlərinə səmt olan məhəllə
siyahı mərkəzlərinə müraciət edib özlərini
yazdırtsınlar. İyulun 10-na qədər
bu mərkəzlərdəki vəqtilə adresləri qəzetələr
vasitəsilə nəşr olunmuşdu – məxsus adamlar
vardır ki, xəbər verildigi kibi gedib siyahı
kartoçkası aparıb qələmdən qalanları
yazıyorlardı. İmdi artıq ona imkan
bu qədər. Fəqət onunla bərabər
hər kəs istərsə özünü siyahıya
yazdıra bilər. Bundan ötrü lazımdır ki,
gedib haman məhəllə siyahı mərkəzinə
xəbər verib özünü yazdırtsın. Siyahıların hamısı çap edilib elan
olunandan 5 gün sonraya qədər buna imkan vardır. Demək ki, hələ iyulun axırına qədər
hər kəs qələmdən düşmüşsə
özünü yazdırta bilər.
Bundan əlavə vətəndaşlardan bir qismləri
ki mədənlərdə çalışıyor, fəqət
şəhərdə oluyorlar, yainki kəndlidirlərsə də
şəhərdə oluyorlar, burada məşğələləri
vardır və ələlümum şəhər ilə daimi
surətdə münasibətdədirlər, onların bələdiyyə
seçkilərində həqqi vardır. Onlara da
lazımdır ki, özlərini yazdırsınlar. Qələmdən düşməgə
qoymasınlar.
Bəli, hər kəs həqqini bilər, vətəndaş
isə hər kəs istiyorsa, doğma şəhər işlərində
ögey olmasın. Hər kəs dərk ediyorsa ki,
bütün cəmaətlə bərabər öz ailəsinin
həyatı da bu bələdiyyə seçkilərinə
bağlıdır, o halda qeydsizlik, başısoyuqluq etməyib
çalışmalı, getməli, bilməli,
özünü siyahıya qeyd etdirməlidir. Yoxsa adı qələmdən düşər.
Adının qələmdən düşməsi
ilə həqqi də əlindən alınar. Bir həqq ki, qanlar bahasına alınmış, bir
həqq ki, qanlı mübarizə ilə əldə
edilmişdir. Millətdaşlar,
çalışınız, həqqiniz itməsin!
M.Ə.
“Açıq
söz”, 17 iyul 1917, ¹521
Əqəllən
– ən azı, heç olmazsa
Soldan sağa
İnqilabçı Rusiya bütün cahan
demokratiyasına Rusiyanın kimsənin toprağında
gözü bulunmadığını elan etdigi və kimsədən
müharibə xəsarəti almadan sülhə hazır
olduğunu elan elədigi zaman ən həqiqi və ən mətin
bir əsas üzərinə dayanmışdı. Hələ millətlərin
öz müqəddəratını özləri təyinə
həqqi olduqlarını şanlı bir surətdə qəbul
və elan etməsilə Rusiya demokratiyası mövqeini polad qədər
möhkəmlətmişdi.
Demokratiyanın bu qərarı şübhəsiz ki,
imperialist kadetlərə xoş degildi. Onlar Rusiya
ordusunun böylə beynəlmiləl və sülhpərvər
mətləblərə uymasını Rusiyadan (daha doğrusu,
Rusiya cəngavərlik və cahangirligindən) ötrü bir
ölüm hesab ediyorlardı. Buna görə
də onlar cahangirlik nəzəriyyəsinin ən qüvvətli
nümayəndəsi Milyukovun məqami-vəzarətdən
çəkilməsinə baxmayaraq bütün
nüfuzları ilə çalışıb sosialist firqələrini
bir dərəcəyə qədər özlərilə həmfikir
etdilər. Kerenski hərbiyyə vəzarətinə gələrək
hücum əmrini verdi.
Kerenskinin hücumu inqilabda ikinci bir dövrün
başlanmasına səbəb oldu. Soldan sağa bir hərəkət
başlandı.
Bir tərəfdən hürriyyət və sosializm əsaslarının
safiyyətini, digər tərəfdən də hücumdan həqiqi
heç bir faidə hasil olamıyacağını dərk edən
idealistlər Kerenskinin bu əmrini “şumlı” – deyə elan
etdilər.
Məəttəəssüf öylə də oldu. Distiplin degil,
sözlə ölümə göndərilmək istənilən
yorğun ordu yürüyə bilmədi. “Ölmək
öldürmək lazım degil!” təşviqi “Vətən
üçün ölümə!” əmrindən qüvvətli
çıxdı. Ordu basıldı, səflər
yarıldı. Tarixdə misli görülməyən
bir faciə, bir fəlakət hasil oldu. Səfi-hərbdəki
bu məğlubiyyət Petroqrad küçələrində əsəfli
hadisələr doğurdu. Bir əqidə
saiqəsilə nümayişə çıxan əməlpərvərlərə
qara qəsdli adamlar qoşulub qəsdən fitnə törətdilər.
Nahaq qanlar axıtdılar.
Hürriyyət hökuməti bu kibi qara təhlükələr
qarşısında sağdan sola dönmək məcburiyyətində
qaldı. Şanlı surətdə elan olunan hürriyyət əsasları
birər-birər fəsx olunmağa başladı. Edam cəzası qaytarıldı. Senzor bərpa edilməgə başladı. Ordu içində ictimalar, ittifaqlar əqdi
qadağan edildi. Ordu içindən gedən
distiplin təkrar qayıtmalı oldu. Uzaq
degildir ki, bütün əskər şuralarındakı
soldatlarla zabitlər səfi-hərbiyə aparılsınlar.
“Bütün qüvvət Əmələ və Soldat Vəkillərinə!”
tələbi hər tərəfdən qüvvətlə
söyləndigi halda, daxilindəki kadetlərin
çıxmasilə hökumət artıq özünü zəif
hiss ediyor və mütləq burjuaziyanı siniflərlə bərabər
çalışmaq lazım olduğu həqqində qərarlar
çıxarıyor. Kerenski baş vəzir ikən
qapı-qapı gəziyor, vəzir bulamıyor. Kadet firqəsi zamanın ruhu bir nöqtədə
olduğunu ölçərək öz şərtlərini təklif
ediyor. Şərtlərin başında isə
xarici siyasətdə sosialistlik prinsiplərindən əl
götürməkdən, Məclisi-Müəssisan
yığılmayınca əsaslı heç bir məsələnin
həllinə yanaşmamaqdan, Əmələ və Soldat Vəkilləri
Şuralarının ilqası duruyor. İnqilab
hökuməti bir olub, ordu hər növ siyasətdən
uzaqlaşmalıdır, denilir.
Son günlərdə varid olan xəbərlər
hökumət ilə Moskva kadetləri arasında etilaf vaqe
olamayıb, Kerenskinin qəti surətdə istefa verdigini
bildiriyor.
Demək
ki, böhrani-hökumət bir az da şiddətli
bir hal alıyor. Bundan iki ay əvvəl Milyukov
hökumətdən getdigi zaman hasil olan böhran
inqilabçı demokratiyanın qələbəsi ilə
qurtarmışdı. Bu gün Kerenskinin
getməsi ilə qatılaşan böhran əcəba, kimin qələbəsini
mucib olacaq?
Hər halda bu qələbə solda degil, sağ tərəfdə
bulunacaq. Çünki “hücum” əmrilə artan anarxiya cəbhə
yarılması fəlakətini doğurmasına səbəb
olmuşdur. İştə, ruhlara təsir
edən bu mühüm zamanı hesaba alaraq burjuaziyalı
partiyalar, bilxassə kadetlər fürsəti fövt etməyib
hökuməti ələ almaq istiyorlar. Buna müvəffəq
ola biləcəklərmi?
Rusiya demokratiyası və bu demokratiyanın mənafeini
müdafiə üçün meydani-siyasətə atılan
firqələrə lazımdır ki, bu babda
gözüaçıq tərpənib bu qədər qanlar
bahasına ələ keçən mövqei əldən verməsinlər. Bununla biz, əlbəttə,
daxili müharibəyi təşviq etmək istəmiyoruz.
Haşa, vətən, hürriyyət xətərdə
ikən firqə mənfəətləri nəzərə
alınmaz. Fəqət bu o zaman olar ki,
güzəşt hər iki tərəfdən olub tərəfi-müqabil
dəxi “ruhi-zamandan” birtərəfli faidələnmək istəməsin.
Halbuki Dövlət Dumasının xüsusi
şurasında eşidilən Milyukov ilə Rodziyanko
ağzından çıxan sözlər iştə,
burjuaların böylə ruhi bir dəqiqəyi gözləməkdə
olduqlarını göstəriyor. Öylə bir dəqiqə
ki, 3 ayın duması inqilab hökumətini
çağırıb izahat istəsin, öylə bir duma ki,
Rodziyanko ilə Milyukov fikrincə Mixayıl Aleksandroviç
ali hökumət ixtiyarını tac və təxtindən
ayrılmış Nikolaydan təhvil aldıqdan sonra müvəqqəti
hökumətə degil, ona vermişdir.
Əvət, qorxulu bir cərəyandayız. Soldan sağa
axan bir cərəyan. Burada səbat istər ki, ayaqlar
büdrəməsin!
M.Ə.Rəsulzadə
“Açıq
söz”, 24 iyul 1917, ¹527
Şum –
uğursuz
Əsəf
– təəssüf etmə
Saiqə
– səbəb
Federalizm və demokratizm
Biz türk və ya
müsəlman federalistləri ilk dəfə Qafqasiya və ya
Moskva qurultaylarında Rusiyada yaşayan türk və ya müsəlman
millətlərindən ötrü məhəlli muxtariyyət
istədigimiz və Rusiyanın milli-məhəlli muxtariyyətlər
üzərinə qurulu qoşma xəlq cümhuriyyətilə
idarə olunmasını tələb elədigimiz zaman millətdaşlarımızdan
bəziləri bizim bu fikrimizə qarşı
çıxdılar. Federalizmi bilxassə
demokratizm nöqteyi-nəzərindən cərh və tənqid
etmək istədilər. Onlar sosializm və
bilxassə guya sosial-demokratizm nöqteyi-nəzərindən məsələyə
baxıb diyorlardı ki, əmələ qisminin faidəsi
hökumətin mərkəzləşməsindədir. Çünki böylə olunca sərmayənin mərkəzləşməsi
tezləşər və bu nisbətdə dəxi əmələ
qisminin ittihadı və qüvvəti güclü olub
özündən faidələnənlərlə
bacarıqlı bir surətdə mübarizə edər.
Buna
qarşı biz Avropa dövlətlərini nişan
veriyor, göstərirdik ki, federalizm heç yanda, nə
Amerikada, nə İsveçrədə, nə də Almaniyada əmələ
sinfinin tərəqqisinə, təşkilatına mane
olmamışdır. Biləks Almaniyada olan
qüvvətli əmələ təşkilatı və
yararlı əmələ qanunu heç yanda yoxdur.
Moskva qurultayında “federasiya istəyən yalnız biz
degiliz, Rusiyadakı məhkum millətlərin əksəri bu
tələbdədir” – dedigimiz zaman federasiyanın düşməni
Əhməd bəy Salikov cənabları bu millətlərdə
federasiya istəyənlərin demokratiya degil, burjua sinifləri
olduğunu iddia ediyorlardı.
Moskva qurultayından iki ay keçmədi. Həyat
müarizlərimizin nə qədər vahi iddialarda olduğunu
göstərdi. Finlandiya demokratiyası əksəriyyətlə
sosial demokratiyaya mənsub olduğu halda kəndi vətəninin
istiqlalını elana qədər getdi. Ukrayna
demokratiyası dəxi muxtariyyətini bilfeil almağa və
Rusiya Məclisi-Müəssisanını əmri-vaqe
qarşısında bulundurmağa çalışdı.
“Rada” məclisi sair demokratik firqələrlə
bərabər Ukrayna sosial demokratiyasını dəxi
özü ilə bərabər gördü.
Kadet firqəsi kibi firqələr millətlərin bu surətlə
öz həqlərini almağa təlaş göstərdiklərini
Rusiya demokratiyasına qarşı bir növ etimadsızlıq
və ehtiramsızlıq kibi tələqqi etdilər. Hətta
“Russkoye vedomosti” kibi mətin bir qəzetə belə
velikorusların həyatını, vətənpərəstliklərini
qıcıqladı. “Rusiyayı
bölüyorlar” – deyə bağırdı.
Əcəba, həqiqət halda millətlərin bu surətlə
kəndi həqlərini əldə etməgə
çalışmaları və Rusiyanın muxtariyyətlərin
ittifaqından ibarət bir federasiya halında qurulmasını
tələb etmələri demokratizmin, demokratiyanın əleyhindəmidi?
Qətiyyən yox.
Ən
mütəəssib demokratlar şübhəsiz ki, (Simmervald)a yığışıb beynəlmiləlligi
tazədən əhya etmək istəyən sosialistlər,
Rusiyada isə bolşeviklərdir. Bolşeviklərcə
millətlərin nəinki muxtariyyət, istəsələr
tamamilə Rusiyadan ayrılmağa belə ixtiyarları
vardır. Bir millət əksəriyyətlə,
cəmaətin xahişilə üsuli-idarəsini nasıl
qurmaq istərsə həqlidir. Və mədəniyyətcə
daha yüksəkdə olan millətlərin demokratiyasına
borcdur ki, zəif millətlərə bilaəvəz kömək
etsinlər.
Başqa
qəzetələr bu cəhəti
başıörtülü bir surətdə, təfsirə
möhtac cümlələrlə söylədikləri halda Fəhlə
və Əskər Vəkilləri Şuralarının
keçəndə vaqe olan ictimalarından biri məsələyi
aydın bir surətdə həll eləmiş, Rusiya daxilində
yaşayan hər millət üçün muxtariyyət degil,
istiqlal həqqini belə caiz görmüşdü.
Həyati-siyasiyyənin göstərişi böylə olduğu
halda siyasi proqramların maddələri dəxi federasiya əleyhdarlarını
degil, tərəfdarlarını həqləndiriyor. Kadet firqəsindən
solda olan nə ki firqələr varsa hamısı bu ya o surətlə
Rusiyadakı millətlərə milliyyət və
topraqları daxilində muxtariyyət həqqini rəva
görüb, bu və ya o surətlə Rusiyanın federasiya əsası
üzərinə qurulmasına təhəmmül ediyor və
ya onu tələb ediyorlar.
Baxalım
Rusiyadakı sol firqələrin bu xüsusdakı proqram tələbləri
nədən ibarətdir:
Kadetlərdən sola başlayaraq əvvəlcə
alalım “Radikalnı-demokratiçeskaya partiya” – denilən
firqəyi. Bu firqənin proqramında geniş surətdə
milli-siyasi muxtariyyət əsasının bərqərar
olması lazım görülüyor. Muxtariyyət
idarə ilə bərabər xırda ərazi vahidlərinə
varıncaya qədər siyasi muxtariyyət verilməsində dəxi
Rusiya tamamiyyəti-mülkiyyəsi üçün heç
bir zərər təsəvvür etmiyor. Çünki
bu firqənin mülahizəsincə “xırda muxtariyyətlərin
ittifaqından hasil olan federasiya və yaxud Rusiya ştatları
bütün millətlərə imkan verər ki,
yaşasınlar və öz topraqları daxilində kəndilərindən
ötrü qiymətdar olan milli-mədəni xüsusiyyətlərini
geniş surətdə mühafizə və müdafiə
etsinlər”. Bunlardan əlavə firqə
düşünüyor ki, “ancaq vase surətdə məhəlli
idarə və qanun qoymaq səlahiyyətinə malik olan
muxtariyyətlər üzrədir ki, Rusiya tamamiyyəti-mülkiyyəsini
saxlamaq mümkün olar”. Federasiya üsulu
ilə bərabər firqə tələb ediyor ki,
bütün ştatlarda “referendum” (rəyi-aləm) üsulu dəxi
keçirilsin. Çünki həqiqi cəmaət
idarəsinin binası ancaq rəyi-aləmdir.
Bu firqədən keçdikdən sonra Narodnı sosialist
(xəlq sosialisti) firqəsi gəliyor. Xəlq
sosialisti firqəsi dəxi Rusiyayı federasiya əsası
üzrə milli və məhəlli muxtariyyətlərdən
mütəşəkkil bir demokratik cümhuriyyət şəklində
təsəvvür ediyor.
Bundan
keçdikdən sonra bu gün Rusiyada ən böyük qüvvətə
malik olan ictimaiyyun-inqilabiyyun firqəsi dəxi şəkli-idarə
həqqindəki proqram maddəsini böylə ifadə eləmişdir:
“Gərək
şəhər və gərək kənd cəmiyyətlərinə
mümkün olduğu qədər geniş muxtariyyət vermək
surətilə xəlq cümhuriyyəti ayrı-ayrı millətlərin
münasibətini mümkün olduğu qədər geniş
bir federasiya üsuluna rəbt etməli, millətlərdən
ötrü bilaşərt və qeyd nə cür
olmalarını təyin etmək həqqi”: (pravo
samoupravleniya).
Proqram həsbilə sosialist firqələrindən
federasiya sözünü dilinə gətirməyən bir firqə
vardırsa, o da sosial-demokrat (ictimaiyyun-amiyyun) firqəsidir. Fəqət
bu ictimaiyyun-amiyyun firqəsi belə millətlərə həqq
veriyor ki, özləri öz təqdirlərini həll etsinlər.
Doğrudur ki, proqramda bu özləri öz təqdirlərini
həll etsinlər cümləsi aydın degildir. Fəqət firqəyə mənsub olan bəzi şəxslərlə
firqə ictimalarında alınan bəzi qərarlara nəzərən
əgər rəyi-aləm vasitəsilə bir millət
muxtariyyət degil, istiqlal belə istəsə, Rusiya
ictimaiyyun-amiyyun əmələ firqəsi bu rəy ilə
hesablaşmaq tərəfdarıdır. Demək
ki, sosial-demokrat (ictimaiyyun-amiyyun) firqəsi millətlərdən
ötrü muxtariyyət və Rusiyadan ötrü
federasiyayı bizzat tələb etmiyorsa da bu tələbə
təhəmmül göstəriyor. Nasıl
ki, Petroqrad sosial-demokrat konferensiyası şəkli-idarə həqqindəki
qətnaməsində yalnız muxtariyyət degil, tamamilə
Rusiyadan ayrılmayı belə caiz görmüşdür.
Nasıl ki, Lehistan istiqlalına Rusiya
demokratiyası əgri gözü ilə baxmamış.
Nasıl ki, Finlandiya sosial-demokratlarının
Rusiyadan ayrılmaya verdikləri qərar Rusiya sosial-demokratları
tərəfindən qeyri-təbii görülməmiş.
Nasıl ki, Ukrayna “rada”sı (məclisi-millisi)
ilə danışığa girişən Sereteli ilə
skoblevlər olmuşdur.
Həyat ilə bərabər həyata tətbiq
üçün yazılan sol demokratik proqramlarda federasiya ilə
muxtariyyət məsələsi bu halda ikən sosialist nəzəriyyəçiləri
arasında dəxi milli-siyasi muxtariyyət əsasına tərəfdar
olanlar çoxdur.
Məşhur filosof Karl Marks ilə sairləri tərəfindən
kapitalın (sərvətin) milliyyət dairəsindən
atlayıb beynəlmiləl bir hal almış nəzəriyyəsinə
dayanaraq Orta Avropa hökuməti düzəltmək xəyalını
bəsliyordu.
Bu xəyalı qövldən-felə keçirmək
üçün sosial demokratiyanın digər
pişrovlarından Karl Kautski bütün dünya
federasiyası fikrini ortaya qoydu. Karl Kautskicə
dünyadakı millətlər sənaye, ticarət və
kapitalın tərəqqisilə biri-birindən tamamilə
ayrı və mücərrəd bir surətdə yaşaya
bilməyəcəklər, fəqət bu ədəmi-imkan
bütün dünyanın bir mərkəzdən idarə
olunmasını mucib olacaqmı? Kautskicə
dünya bir federasiya şəklini alacaq, millətlər öz
içlərində muxtar olub yekdigərlərilə
münasibətə gəlincə müttəfiq
olacaqlardır. Nasıl ki, ittifaq zatən
poçta, teleqraf kibi xüsuslarda bir dərəcəyə qədər
hasil belə olmuşdur. Kautskinin rəyincə:
“dünyadakı ən kiçik millətlər belə daimi
surətdə müstəqil bir həyata malik
olmalıdırlar”. “Azad millətlərin muxtar
ikən ittifaqları (federasiyaları) dəxi vüsətpərdar
olmalı. Çünki sənaye və
ticarətin bir qismi getdikcə daha çox millətləri
ittifaqa məcbur ediyor”. Federalizm fikri hər
zaman demokratiyanın meylini cəlb etmişdir və bu fikir imdi
pək həqli olaraq ən məqbul bir fikir halını
almışdır.
(Ardı var)
Şirməmməd HÜSEYNOV
525-ci qəzet.- 2013.-
8 iyun.-S.26-27.