Dərdi
çin-çin olan şair
Bir ömürlük şair
ağrı-acısından,
ölümsüz və amansız
ələmindən,
yurd-yuva yarasından, gorgah
kədərindən və ahından, ata-ana nisgilindən doğan, bir az
da dünyəvi məhəbbət motivləri üzərində köklənən “Sevgi
Allahı” kitabını
diqqətlə oxudum. Bu, dərdkeş, Vətən yarası
üstündə
misra-misra közərən,
çırtdaq-çırtdaq yanan, alovlanan,
ağrıların çiynindən hər dəqiqə
yıxılan istedadlı şairimiz Nazim Əhmədlinin
kitabıdır. Dünya boyda ayrılıq, həsrət, ələm
adlı anlamları hər şeirində, hər misrasında,
hər bəndində duyduğum
şairin şeirləri məni kövrəltdi. Mən də
onun kimi için-için göynədim.
Nazim Əhmədlinin
qeyri-iradi, poetik, ağrılı deyimlərinin içində
bir qədər boğulan kimi oldum və bir də mənə
elə gəldi ki, Nazim yıxılan ucalıqdan mən də
yıxıldım. Şair mərhum atası Şamilin nisgilli
yoxluğundan, bir də doğulduğu dağların
ucalığından yıxılıb. Bu dəhşətli
bir şair hüznüdür. İstədim ki, onun
kitabının közünü qurdalamaqla, onun dərdinə
şərik olmaqla bir növ bu dərdkeş, ələmli
şairi ovudum.
Bəli,
mənim şair dostum bütün şeirlərində
hüznlüdür,kədərlidir,sinəsi ümumbəşəri
və Vətən ağrısı ilə doludur. O, həmişə
gözünü leysanlara, hamilə buludlara, qaralan
üfüqlərə, hələlik bizdən əlçatmazlıqda
qalan qarlı dağlara dikib, Qarabağ yarası kimi
sızıldayır, qəhərin içində boğulur,
sözün ağırlığı, fikrin qətran kimi
qaranlığı onu qarsır. “Dünyanın yolları”
şeiri Nazim Əhmədlinin ən
ağrılı, düşündürücü, həm də
olduqca təsirli şeiridir.Bu şeirdə ata nisgili,ana fəryadı,perik
düşən el dərdi,sönən ocaqların köz yeri
kimi qaralması, əbədi ayrılıq, ölüm və
nəhayət, şair ömrünün didərginlik anları birləşir. Adama elə
gəlir ki, şairin ayaq izlərindən
doğulan, indi ot kəfənini geyib üzüüstə
dağların döşündən yıxılıb
heçliyə yuvarlanan yollar bir daha geri dönməz. Şairə
elə gəlir ki, buludlar leysan-leysan yıxılır,
ağzını yalquzaq
dünyaya açan dərələr cəhənnəm əzabı
ilə doludur. O, əzəmətli diyarımızın
axar-baxarından, yerində kül qaralan evlərimizin ana
laylasından, beşik yuxusundan, bir də yurda keşik çəkə
bilməyən, qolları çatılan, dili tutulan, səsi,
ünü içində ölən
oğul qeyrətindən yıxılıb. Hər birimizə
bir kənd boyda qəbir qazılıb, bu yıxılmalar, bu
yoxluqlar həmin şeirdə bir daha mənalaşır:
Dağlardan
yollar yıxıldı,
Buluddan sular yıxıldı,
Boyumdan
qollar yıxıldı,
Atamın qolları
idi.
Yıxılan
çox zaman qalxa bilmir, ya yanıb külə dönür, ya
uzun-uzadı, diri-diri zarıncı olur. Fikrimizcə, biz
ümumən dünya boyda ağrının
ucalığında, bir daşın üstündə tək
ayaqla dayanıb ömrümüzün ümidsiz
sonsuzluğuna boylanırıq. O ucalıq Nazimin
doğulduğu, dünyanın bəlkə də ən uca, ən
təmiz, ən ilahi kəndlərindən biri olan Əhmədli
idi. O kəndin saçını ala buludlar, ayağını
isə coşqun çaylar yuyurdu. O kənd bizim idi, o kəndə
hələ düşmən gülləsi dəyməmişdi,
o kəndi biz dini adətimizə məxsus şəkildə dəfn
edə bilmədik. O kəndin nəşi üstə doyunca,
şair kimi ağlamadıq. Ancaq lap uzaqlarda
analarımızın “vay kəndim, vay evim, vay ölən
igidim” deyimini eşitdik. Küləklər orda ana və
bacılarımızın qanlı saçlarını
bir-birinə dolaşdırdı. El öz amansız dərdini
sinəsinə sıxıb yoxluğa yuvarlandı.Ölkə-ölkə
dağıldı, ölən öldü, qalan çadır
düşərgələrində sozala-sozala qaldı.Bax,
amansızlıq zamanın sərt şilləsi kimi
üzümüzə çırpıldı.Bu əsl milli, həm
də ümumbəşəri bir faciə idi.
“Biz gedib
yox olan yer” şeiri də sanki bizim ümumi yaramızın
üstə köklənib, ağrımızdan
süzülüb ömür yolumuza tökülür:
Könül,
nə yağmurdu belə,
Buludlar
yıxılan yerdən.
Boynuma bir
qol dolandı,
O
dağlar yıxılan yerdən.
Hardan bu sərin
yel əsir,
Obalar
dustaq,el əsir.
Fələklər
hara tələsir,
Biz gedib
yox olan yerdə.
Şair qəflətən
Qarabağ yaylasının Laçın ucalığından
yıxılan gündən dərdini köksünə
sıxıb qarışıq və çox alabəzək
yuxular görür.Yuxularda başını anasının dizləri
üstünə qoyub ecazkar ana laylası ilə uyuyur.
Atası Şamil kişi tez-tez onu səsləyir,
gözündən yurd yerinə od tökülür,
özünü böyük səngərində görür.
Sonra üzünü yanmış divarları köz-köz
olmuş ata evinin daş sütununa söykəyib, uzaqlara, bir
daha yıxılmayacağı ucalıqlara boylanır.Qəfil
oyanır, nə yurd yeri,nə ata evi, nə atası, nə də
ömrünün xoş cavanlıq çağları və
nə də çiçək tamlı, beçə
ballı diyarı var, nə də yalın uşaq
ayağının saldığı südəmər
cığırlar. Bu şair üçün dəhşətdir.
Həyat bizi hər an sərt və amansız məngənə
kimi sıxır:
Əlimdə
manqal tutmuşam,
Qolumda
qandal, yatmışam,
Ovcumda
tonqal çatmışam,
Alışıb
ovcumun içi.
–-deyən
şair şükr edə bilər ki, hələ ağac kimi
ayaq üstə ölməyib. Ömür-gün şairə
dağ çəkir, gözü görə-görə
doğma səs, söz, sənət və gözəllik məbədi
olan Qarabağ təbiətin özü boyda tabuta çevrilib.Bu ağrı
ruhunda ipə-sapa düzülən
“Ömür-gün” şeiri təbii və
inandırıcıdır.Şairin fikir dərinliyi, məna
düzümü, poetik qayəsi şairanədir,
ağrılıdır:
Saçımdan
asdı alnımı,
Fələyim
yazdı alnımı,
Dərdimə
basdım alnımı,
Alnım
– yarımçıq möhürdü.
Biz bayaq
qeyd etdik ki, şair sanki tikan üstə yatır, gecələr
yerinə qor olur, ağrılı yuxular görür. Bu
şeirdə də Nazim yenə yuxulara qayıdır:
Ömür-gün
axı nəyidi,
Ürəyim
dərd pətəyidi,
Bu dəli
yuxu nəyidi,
Gəl,
onu yozaq bir yerə.
Nazim Əhmədli
indi qəmdən-qüssədən tanrıma çəkilən
bir həyat yaşayır.Şairə elə gəlir ki, o, hər
dəqiqə kimsəsiz və tənhadır, qəmdən
qaçır, ağrıdan bezir, fəqət bu deyimlər
artıq onun canına və qanına hopur, bir ovuc külə
dönmüş ata-baba ocağına çökən qəm
həm də şairi için-için oyur. “Qəm”
şeiri bu baxımından
çox dəyərlidir. Şeirdən aydın olur ki,
şair özünü bir qəm pərdəsi içində,
ah-nalə caynağında hiss edir.Bir növ onun qarsan dərdini
içinə çəkib dünyəvi hisslərə qapılır.
Bu yerdə kiçik bir misal gətirək.İngilis şairi
C.Q.Bayron yazır: “Şair o
zaman böyük olur ki, onun ürəyinin dərin
qatlarından təkcə öz fərdi və milli
ağrısı yox, ümumbəşəri bir kədər,
bir ağrı keçməlidir.”Yəni hər bir şair
öz dərdi içindən baş qaldırıb dünyəviləşməlidir.
Nazim Əhmədli bir şair kimi geniş diapazonlu, öz
poetik mənini möhürləmiş, kövrək
duyğulu bir qələm əhlidir. Onun şeirlərində
dərin bir lirizm, bir struktur uyarlıq var. Şair heç bir
sözü, misranı və bəndi fikirsiz buraxmır.O, hər
şeirini poetik yükün
altında sınaqdan çıxarır. Dərd onun
başından nə qədər basırsa, o, bir o qədər yuxarı boylanır,
ilkinliyə can atır. Bu, Vətən və onun
ağrıları baxımından ona gərəkli
görünür. O, dərd çamırlığında
boğulmur, digər tərəfdən şair dərddən yuxarı
dumanlı, alabəzək olan çox şeyi seçə
bilmir:
Yarpağam,
bükülər canım,
Tüstüyəm,
çəkilər canım,
Toxunma,
tökülər canım,
Qurşaqdan dərdəm yuxarı.
Şairin
dərdli səsi göylərə ün salır,buludları
silkələyir,dərdin ətəyindən tutub, əflaka
ucalmaq istəyir. Fələkləri oyadır, sonra da yenə
dəli bir yağmura dönür, buludların gözündə
tuluq-tuluq olur, yanıb külə dönmüş
ormanlarımıza, 16 ildir alovu, közü sönməyən,
tüstülənən evlərimizə tökülür.Fəqət
şair bu qanlı-qadalı, tilsimli yolu keçə bilmir. Bu
çarəsizliyi sözün kəsəri üstünə
yığır:
Quş salar qanad səsimə,
Dayanar
külək səsimə,
Oyanar fələk
səsimə,
Çığırsam
bəmdən yuxarı.
Dərd
çoxdu, çəkə bilmirəm,
Yol yoxdu,
keçə bilmirəm,
Baxıram,
seçə bilmirəm,
O nədi,
dərddən yuxarı.
Şairin
anası Firuzə xanıma həsr etdiyi şeir “Dərd”
adlanır. Bu şeir də ağrılıdır. Şair
oxucuya üzünü tutur, onun bəyaz yuxularını
birlikdə yozmağı və düşdüyü dərdin
quzğun caynaqlarından necə xilas olmağın
yollarını arayır:
Anamın
durmaz göz yaşı,
Durmaz,
qurumaz göz yaşı,
Daşdı,
qurumaz göz yaşı,
Dərddi
pozaqmı, pozaqmı?!
Nazim Əhmədlinin
hər bir şeirinin içində bir ağrı
düyünü var.Bu düyün nə vaxt açılacaq,
şair o dağlara nə vaxt qayıdacaq, anasının və
bacısının üzü nə vaxt güləcək, Əhmədli
çəmənliyinin çiçəklərindən nə
vaxt üzəcək? Bunlar hələ şair
üçün sonu görünməyən, cavabı bilinməyən
suallardır.
Nazim Əhmədli
təəssüf edir ki, nə üçün onun
doğulduğu bu axarlı-baxarlı, bu əzəmətli
diyar fələyin çarxına gəlib? Nə
üçün onun yurd-yuvası belə amansızcasına
yağmalanıb, gorgahı daş-qalaq edilib, yolları
bağlanıb, aydın üfüqləri qaralıb? Artıq
indi onun nə yurdu var, nə ev-eşiyi, nə də hər
şeirində vurğuladığı o ucalıqlar.Şeirə
diqqət edək:
Yaz gedib,
qış qalıb,qardaş,
Yurd köçüb, daş qalıb,
qardaş,
Bağlarım
boş qalıb, qardaş,
Yağılar
yığıma gəlib.
Həm
kürəm, həm də ki, bədəm,
Bir
canam,bir də ki, bədən,
Bilmirəm,
niyə bu Vətən,
Fələyin
çarxına gəlir?
Əlbəttə,
biz kiçik bir yazıda Nazim Əhmədlinin “Sevgi Allahı”
kitabında toplanmış bütün şeirlərini bir-bir
təhlil edə bilmərik. Bu, bir qəzet məqaləsi
üçün artıqlıq edər. Ancaq hər halda
çalışdıq ki, Nazim şeirinin ağrılı
dünyası şeirinin poetik düzümü və mənası
ilə az da olsa oxucuları tanış edək. Onun
ümummilli ağrılarını şaxələndirək
və deyək ki, bu şair bəlkə
də yurd ağrısından, ata yoxluğundan, ana
laylasının
Laçınlı harayından doğulub. Nazim həm də
bu ağrıları ilə yanaşı, nisbətən
dünyəvi mövzu olan məhəbbət lirikasından,
şair emosionallığından da xali deyil. Şair nə qədər
dərd, ələm içində qovrulsa da, ali sevgi-məhəbbət
hisslərini də dəyərli şəkildə ifadə edə
bilir və nəticədə şöhrət qanadlı qəlbə,
hissə, duyğuya hakim kəsilən
şeirlər yazır.
Qətiyyətlə
demək olar ki, Nazim öz içinə ağlayan, öz
dünyası içində əriyən balaca, qara balıq
kimi dərd dəryasında çırpınan, sözün dəli
haraylarında boğulmayan şairdir. Onun hər bir şeiri təbii
və obrazlıdır, deyim tərzi quru fikir və çeynənmiş
ifadələrdən xalidir. Onun bütün şeirləri ruhən
onun özüdür. Şair hər şeirində
çılpaqlıqdan və sözçülükdən
uzaqdır. O, bir şair kimi ənənəvi qafiyə pərvazlıqdan,
sürüşkən ifadələrdən, quru və
cansız fikirlərdən çox-çox uzaqdır. O,
sözün qan yaddaşını, qohumluq hissini önə
çəkir. Nəticədə kamil,poetik sənət
nümunələri yarada bilir.
“Bu gecə,”
“Dəli şeir”, “Ağrı”, “Məni özünə dərd
elə”, “Həsrət”, “Payız”, “Dağların”, “Bir sən
bilirsən” və s. bu kimi şeirləri də ayrıca təhlilə
layiqdir. “Ağrı” şeirinin son bəndindəki ümumiləşdirməyə
fikir verək:
Daha
ağlamağa güc də qalmayıb,
Bir məzar
eşməyə künc də qalmayıb,
Bütün
göz yaşları ağlanıb daha,
Kimlər
ağlayacaq məni, nə bilim?!
Nazim Əhmədli
cinas bayatılarında da ümumi yaralarımızın poetik
həllini daha qabarıq verə bilir. Şair doğma
Qarabağımızın necə faciələrlə üzləşdiyini
tutarlı şəkildə söz üstə kökləyir:
Nazim bax,
qar apağdı,
Dərd
tapan Qarabağdı.
Qoluma
çatılan bağ,
Ağ
deyil, qara bağdı.
Şair hər
an hüznlü, kövrəkdir və eyni zamanda
özünü soyuq dərd sazağının əlində
giryan olduğunu deyir. Və birdən az qalır ki, cikkə
çəkib çığırsın ki, “hanı mənim
yurdum-yuvam, hanı mənim elim-obam, hanı mənim dərəm,
dağım, ecazkar yaylaqlarım, ana beşiyim, ata
qayğım və bir də ömrün şirin, dadlı
anları?” “Vətən süsləməsi” şeirinin
ağrısına baxaq:
Üstünə
göydən od yağsın,
El-obam
hanı, ay Lələ?
Qar
yağıb dağın döşünə,
Üşüyür
canım, ay Lələ.
Fikrimin
sonunu Nazim Əhmədliyə müraciətlə
yekunlaşdırmaq istəyirəm. Və deyirəm:
istedadlı həmvətənlim, şeirlərini bələdçi
edib dəli bir həsrətin ovcunda quş kimi
çırpına-çırpına mən də o
ucalıqlara boylandım. Təbiidir ki, hər ikimizin yarası
bir, ağrısı birdir. Hər
ikimiz o ucalıqlardan ağzı üstə
yıxılıb, o gorgahlardan uzaq düşüb dərdin
ovcunda əzilib muma dönürük. Özün demişkən:
Qolum qara bağla bağlanıb, yolları qar basıb, bəyaz
buludlar zirvələrin qaşında sırsıra
bağlayıb, keybir bulaqlar, coşmuş çaylar məcrasını
dəyişib, ormanlar ölüb, çiçəklər
matəm libası geyib. Xarı-Bülbül perik
düşüb. Mən inanıram ki, dərdimizin sükut
buzu tezliklə əriyəcək, biz daha mənalı, daha məzmunlu
şeirin qanadlarında yıxıldığımız
ucalıqlara doğru dizin-dizin də olsa sürünüb
haqqın dərgahına qovuşacağıq. Bax, onda sənin
daha ağrılı,daha dəyərli şeirlərin
yazılacaq. Adını nə qoyacaqsan, özün bilərsən!
Ənvər Əhməd
525-ci qəzet.- 2013.- 13 iyun.- S.7.