Məhəmməd Əmin Rəsulzadə-
Əsərləri
(Araşdırıb toplayanı, ərəb əlifbasından latın qrafikasına çevirəni, ön sözün müəllifi, lüğətin tərtibçisi)
Transliterasiya
redaktorları: professor Şamil VƏLİYEV, elmi işçi Samir MİRZƏYEV
(1917-aprel
1918)
IV cild
Bizim
federalistligimizə müariz çıxan millətdaşlara
Avstriya sosial-demokratı Şpingeri iqtibas edib diyorlardı ki:
“Şpirengircə millət yerə bağlı olmayıb bir
cameəti-şəxsiyyətdir. Ona görə də millətin
hüququ muxtariyyəti-şəxsiyyə (şəxsiyyəti-təbiyyə)
ilə təmin oluna bilər”. Fəqət rəyi-federalizm əleyhində
iqtibas olunan bu aləmi sosial-demokrat belə federalizm əleyhində
degil, tam lehindədir. Baxınız nə diyor: “gülməli
degilmidir ki, Almaniya kibi bir növdən olan cameət
(Kalifkinyev) müttəfiq dövlət olsun da, heyəti-daxiliyyəsi
ilə bu qədər müxtəlif növ və cinslərdən
təşəkkül edən Avstriya müttəhid bir
dövlət təşkil etsin? Məgər Avstriyaya nisbətlə
bir millətdən olub da şivələr arasındakı fərqi
Avstriyaya nisbətlə heç mənziləsində olan
İtaliyada federasiya tərəfdarlığı gündən-günə
artmıyormu? Fransada gündən-günə federasiya lehinə
qalxan səslər yüksəlmiyormu? Digər tərəfdən
dünyanın hər tərəfində təcrübələr
edildikdən sonra aya, həqiqətən də adamlar tapıla
bilərmi desin ki, federasiya zəifdən ibarətdir”.
Doğrudur
ki, dünyanın böyük amillərindən birisi
iqtisaddır. Doğrudur ki, iqtisad tərəqqi etdikcə millətlər
arasında uzaqlıq götürülüb, ittifaq və
ittihad hasil oluyor. Bu ittihad mədəni cəmaət daxilindəki
əfrad arasındakı ittihad və ittifaqdan artıq degildir.
Cəmiyyət bədəvi ikən əfradı o qədər
də özünü biri-birinə mərbut hiss etmiyor. Bunun
üçün də taifələrlə illər
arasında sülh bərpa olmayıb daima daxili vuruşmalarla
məşğul oluyorlar. Halbuki mədəni bir cəmiyyətdə
bu toqquşma yox. Fəqət bununla bərabər kim iddia eliyər
ki, mədəni bir insan nəfsən və fərdən bədəvi
bir insandan daha ziyadə müstəqil, daha ziyadə muxtar
degildir. Millətlərin ittifaqı da böylədir. Federasiya
dəxi bu mənaya malikdir.
Doğrudur
ki, iqtisad millətləri yaxınlaşdırıyor. Fəqət
bu da doğrudur ki, iqtisadiyyat millətlərin muxtariyyət və
istiqlalı sayəsində tərəqqi ediyor.
Hər
millətin özünəməxsus sosial-demokrat firqəsi var.
Bu firqələrin hamısı iqtisadi məqsəddə bir
ikən tərzi-hərəkətdə ayrılıyorlar. Hətta
Rusiya daxilində yaşayan bütün məhkum millətlərin
özlərinə məxsus müstəqil əmələ
firqələri vardır. Bunlar sinfi mübarizələrini
davam etdirdikləri zaman milli intereslərini də
tutamıyorlar. “Palevensiyon” namində bir yəhudi sosial-demokrat
firqəsi vardır. Bu firqənin məramı bilirsinizmi nədir?
Bütün yəhudiləri dünya üzüündən
yığıb da Fələstində bir yəhudi hökuməti
vücuda gətirmək – sionizm tərəfdalığı, əcəba,
proqramının başında “Bütün yəhudi füqərayi-kasibəsi
birləşin!” şüarını yazan bu əmələ
firqəsinə nə lazım olmuşdur ki, əsatirlər
içində yox olub getmiş yəhud hökuməti tazədən
ehya etməgə çalışıyor? Sosialist ikən “vətəni
ruyi-zəmin, milləti növi-bəşər degilmidir?”.
Görünüyor ki, degildir. Neçün?
Baxalım
bu suala “Palevensiyon” özü nə diyor. O diyor ki: kapitalın
xasiyyətində mərkəzləşmək vardır. Fəqət
hər milli kapital istər ki, bu mərkəz onun vətənində
olsun. Bütün dünya əmələləri kapitala
qarşı mübarizə edirlər. Fəqət milli kapital
ilə mübarizə etmək və əmələnin bir məhəll
daxilində, bir vətəndə olması sərmayə ilə
mübarizəni yüngüllətiyor. Bu gün yersiz, yurdsuz
olan yəhudi əmələsi daimən gəzmək, səyahət
etmək, qaraçı kibi buradan-ora getmək məcburiyyətindədir.
Yəhudi əmələsinin bu səyyarlığı kəndisini
məcbur ediyor ki, gəlginli olduğundan yerli əmələ
ilə rəqabət etsin. Zəhmətini ucuz satsın.
Çünki böylə etməzsə müşkülat
çəkər, bununla yəhudi əmələsi həm
özünü müşkülata salır, həm də
yerli əmələnin mübarizəsini çətinləşdirir.
Bundan isə ümumdünya əmələlərinin kapitala
qarşı mübarizəsi mütəzərrər oluyor.
Halbuki xüsusi bir yəhudi hökuməti və milli bir dairə
olursa, o zaman yəhudi əmələsinin halı daha
yaxşı olub mədəniyyət və sosializm yolundakı
mübarizəsi də müvəffəqiyyətli olar.
Görüyorsunuz
ki, heç bir yeri-yurdu olmayan yəhudi əmələsi belə
ali sosializm fikri naminə yurd arıyor. Süni bir surətdə
olsa da yəhudi səltənəti vücuda gətirmək
arzusunu bəsliyor. Görünüyor ki, milli-mədəni
muxtariyyət üsulu yəhudi millətini, yəhudi
külliyyətini (massasını) belə qane etmiyor. Yəhudi
demokratiyası ərzi-mövudini hala arayıb duruyor.
Əcəba,
biz nə cür adamlarız ki, dünyanın ən
böyük bir millətinə mənsub ikən, Rusiyanın ərazicə
ən böyük bir qisminə malik ikən yer, yurd qədrini
biləməz bir hala gəliyoruz. Yoxsa bolluq içində
böyüdügümüzdən ərköyün
uşaqlar kibi nemətin qədrini bilmiyoruz. Yoxsa
gözlüyoruz ki, “mövcud”umuzu itirib də sonradan
“mövud”lar arxasınamı düşəlim?!
Yəqin
ki, böylə olmaz. Rusiyada yaşayan bütün türk əqvamı
federasiya lehində olduqlarını elam ilə muxtariyyət
istədiklərini elan etdilər. Bu elanlar ilə şübhəsiz
ki, onlar öz məqsədlərini qandıqlarını isbat
etdilər. Həm bütünlüklə mədəniyyətə,
tərəqqiyə, demokratizmə də qarşı getmədilər.
Karl Marks
ilə Lassal əmələ firqəsinin bəyannaməsini
yazdıqları zaman bu bəyannamənin başına
“Cümlə cahan füqərayi-kasibəsi toplaşın!”
deyə yazmışlardı. Bu cümlə imdi dəxi
bütün sosial-demokrat firqələrinin müqəddəs
şüarıdır. Fəqət bu müqəddəs
şüar bütün dünya millətləri birləşməyincə
mümkün degildir, qövldən-felə çıxamaz.
Daima arzu halında qalıb da bir həqiqət şəklini
alamaz. Bütün dünya millətləri hər kəs
öz yer və yurdunda müstəqil və muxtar olaraq
başqa müstəqil və muxtar millətlərlə ittifaq
etməzsə, füqərayi-kasibənin toplaşması da
mümkün olamaz. Buna görə də hər millətin
demokratiyasına fərzdir ki, bəşəriyyətin qəsd
etdigi uzaq niyətinə çatmaq üçün füqərayi-kasibəyi
ittihada dəvət etməkdən əvvəl və ya onunla bərabər
dünya millətlərini də ittifaqa
çağırsın və “cümlə cahan füqərayi-kasibəsi
toplaşın!” şüarilə bərabər desin ki:
“Cümlə
cahan millətləri anlaşın!..”
M.Ə.Rəsulzadə
“Açıq
söz”, 25 iyul 1917, ¹528
Cərh –
yaralama, biabır etmə
Vase –
geniş
Müariz
– etiraz edən
Əhya –
diriltmə, bərpa etmə
Vahi –
boş, əsassız
Mövud
– vəd edilmiş
Ruyi-zəmin-yer
üzü
Amil –
faktor
Ətrafın
bitişdirilməsi
Bələdiyyə
seçkiləri münasibətilə şəhər ətrafının
dəxi şəhərə bitişdirilməsi xüsusunda
bir məsələ qalxmışdır. Bu məsələyi
qaldıran sol sosialist firqələridir. Bunların tələbinə
görə bütün mədənlər dəxi şəhər
qələmrovuna tabe olub Balaxanı, Sabunçu, Binəqazi,
Beliqorod, Bibiheybət nə kibi varsa hamı mədənlər
şəhərdən hesab olunub, buradakı əmələlər
dəxi şəhər seçkilərinə iştirak eləməlidirlər.
Vəqtilə bu məsələ əmələ və
sosialist dairələrində şiddətlə bəhs
olunaraq tələb olunurdu ki, duma bu təklifi qəbul eləsin.
Bəziləri bütün əmələ mədən
rayonlarının birdən-birə şəhərə
bitişdirilməsinin qeyri-mümkün olduğunu qanaraq bu tələbi
uzaq bir zəmanə qədər təxir etdirərək imdiki
zamanda isə Beliqorod ilə Bibiheybətin bitişdirilməsi
lehində duruyorlardı.
Sonra bu məsələ
qanunən həll edilməsi lazım gəldigini nəzərə
alıb məsələ yalnız bir arzu halında qalaraq hələlik
şəhər seçkilərinin ancaq şəhər
daxilində icra olunması təhti-qərarə
alınmışdır. Bu qərarə görə dəxi
şəhər seçkiçilərinin siyahısı ancaq
şəhər dairəsinə məxsus olaraq
hazırlanmağı, tərtib və təzim olunaraq çap
olunmağı və bu gün, ya sabah elan olunacaqdır.
İşlər
qurtarmaq üzrə ikən mədənlərin şəhərə
bitişdirilməsi məsələsi təkrar ortaya
düşmüşdür. Keçəndə bir kərə
seçki komitəsinin iclası vəqti icraiyyə komitəsinin
rəisi Melnikov cənabları komitə rəisinə bildirmişdir
ki, kənardakı mədən dairələrinin şəhərə
bitişdirilməsi məsələsi icraiyyə komitəsində
baxılacağından siyahıların elanı ayın 27-nə
qədər baxılmasın.
Məsələnin
tazədən baxılması əcəba, necə ola bilər.
İcraiyyə komitəsinin ən çox edə biləcəgi
bir şey varsa bundan ibarət ola bilər ki, şəhər
dumasına yazar, bu məsələnin baxılmasını tələb
edər. İmdiki şəhər duması isə məlum
işdir ki, bu xüsusda “hə” degil, “yox” cavabını verəcək.
O zaman demək ki, xüsusi Zaqafqasiya komitəsinə müraciət
etmək, sonra ixtilafın həlli üçün müvəqqəti
hökumətə getmək lazım gələcək. Bu isə
azı ay yarım vəqt istəyəcək. Bu qədər təxirə
nə işin, nə də zamanın təhəmmülü
vardır.
İştə,
bu mülahizələrlə çox güman var ki, tazə
qaldırılmış olan bu əsaslı məsələ
həll edilməyib qalar və qalması da imdiki zamanda işin
mənfəətindəndir. Məsələnin əsl əsasına
gəlincə söyləməliyiz ki, bir kərə
Balaxanı, Sabunçu və sair uzaq mədən dairə
yerinin şəhərə bitişdirilməsinə qətiyyən
lüzum da, imkan da yoxdur. Çünki bu yer çox maneələrə
düçar ola bilər. Çünki bu məhəllələr
şəhər ilə felən bitişik degildir. Beliqorod ilə
Bibiheybətə gəlincə, bunlar həqqində bir az
başqa dürlü düşünmək
mümkündür. Çünki bu yerlər felən şəhərə
bitişmişdir və bir növ şəhər həyatı
ilə yaşamağa başlamışdır. Buna görə
də bu xüsusda vaqe olan tələblərdə bir növ məntiq
görülə bilər. Yalnız bu qədər var ki, sol
firqələr burasından bəhs edərkən bu rayonlar
daxilində olan mədənlərdən bəhs ediyorlar, bu mədənlər
daxilində olan kəndlərdən məsələn: Keşlə,
Əhmədli, Zığ və Bibiheybət kəndlərindən
söz açmıyorlar. Bərqərəz Bibiheybət ilə
Beliqorod mədən dairələrini şəhərə
bitişdirmək lazım gələrsə heç
şübhəsiz ki, fövqüzzikr kəndlər də
şəhərə bitişdirilməlidir. Başqa
dürlü təsəvvür eləmək müsəlman
demokratiyasının mənfəətinə köz dürtmək
deməkdir.
M.Ə.
“Açıq
söz”, 28 iyul 1917, ¹531
Harada mədən,
orada bən!
(Mədənlərin
bitişdirilməsi münasibətilə)
İcraiyyə
komitəsinin neft mədənlərinin də Bakı şəhərinə
bitişdirilib bu surətlə bələdiyyə seçkilərinə
başlanmasına qərar verdigi məlumdur.
Mədənlərin
şəhərə bitişdirilməsi məsələsini
qalxızanlar Fəhlə və Soldat Vəkilləri
Şurasıdır. Bu xüsusda ən çox səy edənlər
sol fəhlə firqələri, bilxassə bolşeviklərdir.
Bunların bu xüsusda israrlarından məqsədləri bəllidir,
istiyorlar ki, hər nə süni yol ilə olsa da Bakı
dumasının gəlirini öz əllərinə
keçirsinlər.
Mədənlərin
birdən-birə götürülüb də şəhərə
bitişdirilməsi, hər nə qədər bu məsələ
əcələ surətdə həll olunmaq istənilərsə
də, böyük bir məsələdir. Bunun həlli ətraflı
mübahisə, ciddi məlumat istər. Bu biri-birindən
ayrı olub kəndinə möhtac dairələrə malik
topraqları bir idarə altına almaq təsəvvür
olunduğu kibi asan məsələlərdən degildir.
Bu məsələyə
bağlı çətinligi müsəlləm bir çox məsələlərlə
bərabər mədənə yaxın olan kəndlərin də
məsələsi vardır. Fəqət partiyaları layihəsində
bu məsələ qətiyyən nəzərə
alınmamış, ancaq mədənlərdən bəhs
olunmuşdur. Yalnız müsəlman komitəsi
adamlarının etirazından sonra sosialistlər razı
olmuşdur ki, bu günə qədər mədəndəki kəndlərin
rəyləri bilinsin, əgər onlar şəhərə bitişdirilmək
istərlərsə, o zaman onlar da mədənlərlə bərabər
şəhərə bitişdirilsinlər.
Məlum
işdir ki, bu qədər böyük bir məsələdə
üç günün içində kəndlərin rəylərin
almaq müşkül bir əmrdir. Fəqət bu
müşküli icraiyyə komitəsi tərəfindən
seçilən üç nəfərdən ibarət komisyon
asanlıqla həll etmək istəmiş, gecə ikən kəndlərə
komissar göndərib xəbər elətdirmişlər ki,
sabah saət 9-a qədər deməlisiniz görək şəhərə
bitişmək istiyorsunuz, ya yox?
Bittəbii
kəndlilər neçün böylə əcələ bir
surətdə divara sıxıldıqlarının səbəbini
anlayamamışlar. Nə cavab verəcəklərini bir
dürlü təyin edəməmişlər. Əlbəttə
edəmməzlər də.
Mədənlərin
xüsusi bir idarəyə malik olmaları məsələsi
böyük bir tarixə malik məsələlərdəndir.
Neft mədənçilərinin bu xüsusda müəyyən
layihələri olmuş, bu layihələrlə onlar vəqtilə
istəmişlərdi ki, mədənləri xüsusi surətdə
özünü idarə edir bir şəklə qoysunlar.
Zemstvo məsələsinə baxıldıqda dəxi neft mədənçiləri
mədənləri ayrıca başlı-başına bir
zemstvo vahidi etmək fikrində idilər. Bu fikrə isə
müsəlmanlar daima qarşı gəlmişlər və bu
ayrılmaq qəsdilə həmişə mübarizə
etmişlərdir. Çünki kəndlərin, uyezdin
mülkündə əmələ gələn mədənləri
ayrı bir idarəyə ayırmaq, mədən
yanındakı kəndləri başına buraxmaq onları
ölümə məhkum etmək deməkdir. Kəndlərlə
mədənlər biri-birinə mərbutdur. Kəndlərin məişəti
mədənlərə bağlıdır. Mədən
onları təbii kənd həyatından məhrum eləmiş.
Bu gün ayrı bir idarəyə ayrılarsa, o kəndlər
qan damarları tutulmuş fəlc bir bədən halına gələrlər
ki, bu dünyanın ən dövlətli, qızıl fantan
üstündə əgləşdikləri zamanda yoxsul bir halə
gəlməkdən ibarətdir. Necə ki, bu vəqtə qədər
sovet syezdi fəhlələrin tələbinə müqabil
az-çox nə kibi xəstəxanələr
açmış, məktəb təsis eləmiş, yol
çəkmişsə, bunların hamısında mədən
içindəki kəndləri unutmuşdur. Kəndlilərin bu
ümumi müəssisələrdən faidələnməgə
həqləri yoxdur.
Burada
anlaşılan odur ki, kəndlərlə mədənlərin
müqəddəratı birdir. Mədənlərlə kəndlərə
məxsus yaxşı olardı ki, bir zemstvo vahidi təşkil
etmək həqqi verilə idi. O zaman Bakı uyezdi mədənlərdən
gələn milyonlarla gəlirdən faidələnib müasir
və abad olardı. Əgər zemstvo degil, mədənlərin
şəhərə bitişdirilməsi qəti surətdə
qəbula keçərsə, o zaman yenə də kəndlərin
mənfəəti mədənlərdən
ayrılmamaqdadır. Mədən ət isə kənd
sümükdür. Sümügü ətdən ayırmaq
olmaz. Mədənlər kəndlərin qan damarlarıdır.
Kəndləri qansız buraxmaq olmaz. Mədənlər ətraflarındakı
kəndlərin təbiiligini, məkarətlərini, kəndliklərini
əllərindən almışdır. İmdi qətiyyən
həqli degildirlər ki, onlar suyu, şirəsi
sıxılmış yaramaz puçal kibi atıb tapdalansınlar.
Kəndlilər tapdanağa razı olmamalıdırlar. Kəndlərin
bu məsələdə ayrı məsləkləri ola bilməz.
Onlar üçün burası müsəlləm
olmalıdır ki, “bizə mədəndən ayrıldı
yoxdur”, “harada mədən orada bən” – iştə, mədənlə
əlaqədar olan kəndlərimizin verəcəgi qərar.
Fəqət
bu qərarı aydın surətdə qəbul edə bilmək
üçün kəndistana vəqt lazımdır. Kəndistan
divara sıxışdırılıb ultimatumvari cavaba məhkum
etdirilməsin. Köhnə polis idarəsinə yaraşan bir
surətlə kəndisinə gedilib də “tez ol, bu saət de
görüm bitişmək istiyorsunuz,yoxsa yox!” kibi məchul
suallarla kəndisinə müraciət olunmasın. Bu
xüsusda lazımdır ki, onlara heç olmasa bir həftə,
on gün möhlət verilsin. Bu möhləti kəndlilər
özləri də ala bilərlər. Onlar heç də məcbur
degildirlər ki, bu kibi əsaslı məsələdə ildırım
surətilə cavab hazırlasınlar. Qoy hər bir kənd
düşünsün və desin:
Harada mədən
orada bən!
M.Ə.Rəsulzadə
“Açıq
söz”, 30 iyul 1917, ¹532
Məkarim
– nəcib əməllər
Müsəlləm
– şübhəsiz, tapşırılmış
Əmələlərlə
mədənçilər
Mədən
əmələlərinin mədən sahiblərinə təqdim elədikləri şərikli
iş şərait və tərifəsi son günlərdə
əmələlərlə mədənçilərin
münasibatında ciddi hallar vücudə gətirmişdir.
“Kollektivni
doqovor” denilən əmələ şərt və qiymətləri
aylardan bəri neftçilərə təqdim olunub müzakirə
olunmuş, uzanmış. Bu günə qədər gətirilmiş,
imdi isə mədənçilər tərəfindən rədd
edilmişdir.
Əmələlər
məişətin bahalığını ortaya çəkərək
tələb ediyorlar ki, muzdlar bu bahalıq nisbətində
artırılsın. Tainki əmələlər 1914-cü ildəki
kibi dolana bilsinlər. Əmələlərin bu hesabla təqdim
elədikləri tərifəyə görə günəmuzd əmələ
9 manata işləməlidir. Sair qiymətlər dəxi bu qərar
ilə olmalıdır.
Buna
müqabil mədənçilər ağlıyor,
göyniyorlar. Mədənlər buna təhəmmül etməz,
diyorlar. Çünki neftin qiyməti qanunən sabitdir. Bu qədər
artıq mahyanələr verildigi təqdirdə mədənlər
dayanamaz, zərər çıxararlar. Buna görə də
neftin qiyməti artırılmayınca vaqe olan tələbləri
qəbul edəmiyəcəklərində israr ediyorlar.
Mədənçilərin
bu bəyanını məsai komissarı Ramişvili cənabları
da həqiqətə müvafiq bulur, əmələlərə
təklif ediyorlar ki, neft qiyməti məsələsi həll
oluncaya qədər bir-iki aylıq avans almaqla iktifa etsinlər.
İki
gün əvvəl bütün zavod komitələrindən
ibarət olan əmələ konferensiyası bu məsələyi
müzakirə edərək mədənçilərin təklif
elədikləri avansdan qətiyyən boyun
qaçırıb, “kollektivni doqovor”un qəbul edilməsi
üçün israr eləmiş və buna görə də
Petroqrada teleqraf çəkmişdir. Konferensiyanın göndərdigi
teleqrafda əhvalın təhdidamiz olduğu qeyd olunuyor, bu təhdid
şübhəsiz ki, bütün əmələlərin
ümumi tətil elan etmələrindən ibarətdir.
Teleqrafa nə cavab gələcəyi hələ məlum
degildir. Fəqət əmələlərin tətilə
hazırlaşmaqda olduqları görülüyor. Bu
xüsusda hətta xüsusi bir heyət dəxi intixab
edilmişdir ki, bu heyət “əmələlərin mübarizəsini”
idarə etsin.
Konferensiyada
tədbir olaraq neft mədənçilərindən bəzisinin
haman tutulub həbsə salınmaları təklif olunuyordu.
Böylə ifrat tədbirlərə qədər gedən cərəyanın
mövcud olması ilə elan oluna biləcək ümumi tətilin
qeyri-müntəzir bir takım müşkilatə dəxi meydan
verə biləcəgi möhtəməldir.
Hər
halda neft mədənləri bir hali-böhran keçiriyor. Bu
böhranın məmləkət mənafei nöqteyi-nəzərindən
nə dərəcədə mühüm olduğunu söyləmək
artıqdır. Bakı bütün paravozların,
müdafieyi-vətənə işləyən zavodların ən
gərəkli bir üzvüdür. Neft mədənləri
dayandıqda bütün Rusiya texnikası bir növ fəlc
halına gəliyor. Bunun üçün Bakıdakı mədən
böhranı bir növ məmləkət böhranı deməkdir.
Onun üçün bu məsələnin dövləti bir əhəmiyyəti
vardır. Burasını nəzərə alaraq Tiflisdən
fövqəladə bir surətdə Bakıya məxsus bir
komisyon göndəriliyor ki, böhranı keçirməyə
çalışsın.
Komisyon
böhranı yatırtmaya müvəffəq olacaqmı, yoxmu əlbəttə,
bunu görəriz. Şübhəsiz ki, əmələlərdən
təhəmmül istəniləməz, vətən
üçün qoy bir az da sərmayə sahibləri
düşünsünlər. Fəqət böhranın zail
olması üçün bir tərəfdən mədənçilər
təzyiq olunduğu kibi, digər tərəfdən də əmələlərə
icrai-təsir olunmalıdır ki, tələbnamələrində
ifrata varmasınlar. Çünki neft qiymətinin
artırılması ilə bərabər verilən ifrat tələb
bir çox mədənçilərin iflasını mucib olar
ki, o zaman əmələlərin özləri zavodları, mədənləri
əllərinə alıb idarə etməyi lazım gətirər.
Bu isə bir çox müşkilatə və nəticəsi
qaranlıq tədbir və təşəbbüslərə səbəb
ola bilər.
Hər
halda Bakı ciddi bir böhran ilə üz-üzə gəlmiş,
bunun müvafiq bir surətdə həllini isə yalnız
Bakı degil, bütün məmləkət gözliyor.
M.Ə.
“Açıq
söz”, 1 avqust 1917, ¹534
Milisya təşkilatı
Tazə
idarənin paydar olmasıyla köhnə idarələr, bilxassə
polisə idarələri dəgişməlidi. Qara Nikolay əsrinin
hər növ fənalıqlarına adət edən
rüşvətxor, müstəbid, müşərrəf
qulluqçular çıxarılıb, yerinə milis təyin
olunmalıdı. Milis xəlq tərəfindən təyin
olunan məmurlardır ki, şəhərin inzibatına, qaidə
və nizamla dolanmasına baxar. Köhnə üsuli-idarədə
“qarodovoy” mənsəbinə tazə istilahla “milis” denilir. Fəqət
fərq yalnız isimdə degil, müsəmmada da olmalı,
ona görə də “milis” qarodovoya bənzəməməlidir.
Bu vəqtə
qədər Bakıda cəmaətin özündən
seçilmə milisi yox idi. Milisin vəzifəsini əskərlər
görüyorlardı. Əskərlərin milis vəzifəsində
olduğunun nə qədər qeyri-təbii olduğunu
neçə aylıq Bakı təcrübəsi dəxi
göstərdi. Şübhəsiz ki, bu müvəqqəti bir
tədbir idi. Bu müvəqqəti tədbir imdi daimi tədbirə
əvəz olunmaq istənilir. Bakı şəhəri milis
naçalnikinin qəzetələrlə elan elədiginə nəzərən
tazə milis təşkilatına
başlanılmışdır. Bu elanda göstərilən
şərtlərə görə milis ayda yüz manat məvacib
alacaq, kazarmalarda olacaq. Milisligə qəbul tərtibi isə
böylədir: milis olacaq adam 20 yaşından kiçik
olmamalıdır. Savadlı olmalıdır. Şəxsini
göstərən sənəd göstərməlidir. Əskərliklə
olan münasibatını bildirməlidir. Şəhadətnamə
göstərməlidir ki, martdan əvvəl polisə
qulluğunda olmamışdır. Səhhəti həqqində
həkimdən şəhadətnamə almalıdır.
Sosialist firqələri bürosunun birindən və yainki Əmələ
və Soldat Vəkilləri Şurasından, icraiyyə komitəsindən
və yainki cəmaət etimadına məhzər adamlardan, yəni
bu təşkilatlara seçilmiş şəxslərdən sərfnaməsi
olmalıdır.
Yuxarıdakı
əsaslara malik olmayan ərizələr milis rəisinin
elanına görə nəticəsiz buraxılacaqdır.
Bu şərtlərin hamısı yaxşı, yalnız müərrifligə aid şərtdə bir növ inhisar görülüyor. Nədən isə sosialist firqələrinə ayrıca bir imtiyaz verilmişdir. Bu imtiyaz bilxassə hər nədənsə məzkur firqələr, Əmələ və Soldat Vəkilləri Şuraları ilə münasibatı az olan qism əhaliyi milisligə getməkdən mən edəcəkdir. Bu isə heç şübhəsiz ki, şəhərimizin zabitəsini yenə birtərəfli edib lazım olduğu dərəcədə əhalinin rəngarəng mənfəətini bütün müqtəziyatilə müdafiə edə bilməyəcəkdir. Bakıda sosialist firqələri icraiyyə komitəsi və bu komitələrin ayrı-ayrı əzaları qədər, onlardan daha səlahiyyətli və etibarlı cəmaət təşkilatları vardır ki, bu təşkilatlar xəlqə yaxındırlar. Onları tanıyorlar, kimin milis ola biləcəgini daha yaxşı bilərlər. Məsələn: neçün gərək Bakı müsəlman cəmaət təşkilatının komitəsi kibi sahibi-nüfuz və etibar bir müəssisənin bu xüsusdakı müərrifligi nəzəri-etinayə alınmasın?
Hökumət, ancaq o zaman hökumət ola bilər ki, icraiyyatında tamamilə bitərəf qalsın, partizanlıq icraiyyətə qədər varsa, milis tutulduğu zaman belə onun bu və ya o biri siyasi bir firqəyə mənsub olduğu nəzəri-etinayə alınsa, o zaman müərriflik həqqinə malik olmayan firqələr nəzərində milis nəfəratının nə dərəcədə etimadlı olacağı şübhəlidir. Halbuki bunların hər bir cəhətcə bitərəf olmaları lazımdır. Siyasi firqələr hökumətin əsasatinə, məsləkinə, politikasına icrayi-təsir eləməli, bunun üçün vəzirlər kabinəsi ilə məsuliyyətli məmuriyyətlərə öz tərəfdarları ilə məsləkdaşlarının təyininə çalışmalıdır, yoxsa adi bir milisonerə varıncaya qədər məmurlar təyinində firqə komitələrinin rəyi aranılırsa, bu zaman qanunu bitərəfanə icra edən adil məmurlar üzünə həsrət qalarız.
Milislərin inqilab zamanlarında böyük əhəmiyyətləri olduğunu etiraf edəriz. Etiraf edəriz ki, onların siyasətən sahibi-etibar olduqlarına diqqət etməlidir. Fəqət bu diqqət aparatını öylə vücudə gətirməlidir ki, müxtəlif dilli, çox cinsli əhalinin mənafei ilə inqilab mənafei ikisi də təmin olunsun. Yoxsa vaqe olan bir tədbir ikinci bir səhvi mucib olur ki, bunun zərəri o birisindən az olmaz.
Milislərin yalnız məhdud və müəyyən inqilab müəssisələrinin degil, eyni zamanda əhalinin geniş təbəqatı tərəfindən dəxi etimada məzhər olmalıdır. Bunun üçün də lazımdır ki, milis nəfərləri qəbul edildikdə yuxarıdakı üsuldan daha müvafiq bir təhqiq aparatına müraciət olunsun.
M.Ə.
“Açıq söz”, 2 avqust 1917, ¹535
Müsəmma – adlandırılmış
Müərrif – təqdim edilən, namizəd irəli sürən
(Ardı var)
Şirməmməd
HÜSEYNOV
525-ci qəzet.-
2013.- 15 iyun.- S.26-27.