Tofiq Kazımov – əsrdən əsrə
düşən sənət işığı
Milli teatr tariximizin mədəni təzahürləri içərisində
rejissor sənətinin
təşəkkülü və inkişafı xüsusi yer tutur. Və onu da qeyd etmək
lazımdır ki,
professional milli rejissor
kadrlarının, o cümlədən,
Yusif Yıldızın,
Adil İsgəndərovun,
Mehdi Məmmədovun,
Tofiq Kazımovun yaradıcılıq həyatı
burada müstəsna önəm daşıyır.
Çünki uzun onilliklər
ərzində teatrın
repertuar simasını
dramaturgiya müəyyən
edirdisə, onun bədii-estetik inkişaf strategiyası bütünlüklə
rejissor sənətinin
konseptual səhnə ifadəsi ilə bağlı idi. Məhz rejissor sənətinin yaradıcılıq hünəri
sayəsində Azərbaycan
teatrının ideya-bədii
istiqaməti müəyyən
edildi, səhnə mədəniyyətinin intellektual-estetik
imici formalaşdı.
Yuxarıda adlarını qeyd etdiyimiz qüdrətli rejissorlar sırasında öz yaradıcılıq
üslubu, şəxsi
keyfiyyətləri və
teatr duyumu ilə fərqlənən
T.Kazımov milli səhnə sənətimizin
inkişafında tarixi
missiyanın daşıyıcısı
kimi öncüllərdən
idi.
Həmin dövrdə Azərbaycan milli rejissor sənətində üslub
dəyişmələri baş
verir və repertuar siyasətində əsaslı keyfiyyət fərqləri açıq
müşahidə edilirdi. Doğrudur, rejissor
sənətində özünə
yer etmiş və artıq kifayət qədər bərkimiş metodlar hələ də mövcudiyyətini davam etdirməyində idi.
Lakin az-çox yenilik duyğusu olan sənətkarlar işlərinə
yeni gözlə baxmalı olmuşdular.
Və bu zaman tamamilə
təbii olaraq, respublikanın müxtəlif
bölgələrində olduğu
kimi, Bakı teatrlarının çoxunda
da artıq “kiçik Tofiq Kazımovlar” görünməyə
başlayırdı. Burada nəyin-təqlidin,
yaxud aludəçiliyin
üstün olduğunu
söyləmək çətin
olduğu kimi, bu yolun həmin
rejissorları kamilliyə
apara biləcəyini iddia etmək də çətin məsələ idi.
Amma təkzibedilməz həqiqət
ondan ibarətdir ki, teatral tamaşaçıda
xeyirxah təbəssüm
oyadan hər hansı zahiri yeniləşmə faktı
böyük mənada
inkişafdan söhbət
açmağa imkan verməsə də, müəyyən qədər
yeni bədii zövqün, bədii yanaşmanın formalaşdığını
söyləməyə əsas
verirdi. Başqa cür desək,
Azərbaycan teatrının
həmin dövrü,
rejissorluğun müstəqil
sənət növü
kimi konseptuallaşması
prosesi ilə əlamətdar idi.
T.Kazımovun şərhçi yox, məhz sənətkar rejissor kimi görünmək
istəyinin labüd nəticəsi kimi təcəssüm tapan “Pəri Cadu” tamaşası, tənqidin
xofundanmı, ya nədənsə, həmin
illərdə yeganə
səhnə redaksiyası
olaraq qalsa da, rejissorun fərdi yaradıcılıq
yolunun sonrakı mərhələsi üçün
faydasız olmadı.
Yaradıcılıq imkanlarını,
estetik qayəsini və teatrın yaradıcılıq perspektivlərini
əsas götürən
Tofiq Kazımov, “Pəri Cadu” tamaşası üzərindəki
iş zamanı, sadəcə klassik əsərin quruluş prinsiplərini deyil, müəyyən mənada,
rejissor poetikasının
yeni imkanlarını düşünür və
bu zaman onun yeni səhnə
redaksiyası şəklində
üzə çıxan
“Pəri Cadu” rejissorun müəlliflik iddiasının məhsulu
kimi təcəssüm
tapırdı. “Pəri Cadu” tamaşasının rejissor-dramaturq
tərəfindən qurulan
kompozisiyası bilavasitə
aktyor yaradıcılığına,
obrazların bədii inkişaf məntiqinə,
nəhayət, oyunun tamaşaçı qavrayışına
faydalı təsir etməli idi. Hər halda quruluşçu rejissor bunu istəyirdi.
Tamaşanın doğuracağı ictimai rezonansı qabaqcadan bilən T.Kazımov onu da bilirdi və
qəti əmin idi ki, hər
bir sənətkarın
axtarmaq və səhv etmək haqqı var. Bu zaman üzərində təcrübə
aparılan ədəbi
materialın klassik əsər olması belə onu fikrindən
döndərə bilmirdi.
Əsasən, böyük dramaturgiya ilə əməkdaşlıq,
o cümlədən “Antoni
və Kleopatra”dan başlayaraq “Fırtına”ya
qədər davam edən yaradıcılıq
prosesi daxilində Azərbaycan milli rejissor sənətinin ən mürəkkəb, ən mühüm problemləri aşkara çıxır, müəyyən
ardıcıllıqla həll
edirdi. Doğrudur, daha sonrakı illər, yəni “Bağlardan gələn səs” (1975), “Karıxmış
sultan” (1980), “Qızıldan qiymətli” (1977), “Daşqın”
(1977), “Quşu uçan
budaqlar” (1978), “Yastı
təpə” (1980) və
s. pyeslərin səhnə
təcəssümü ilə
bağlı aparılan
rejissor axtarışları
Kazımovun rejissurasının
öz yaradıcılıq
səmtini itirdiyini, başlıca bədii məqsəddən uzaq düşdüyünü sübut
etsə də, siyasi-ictimai mühitdə baş verən hadisələrin sonralar “durğunluq illəri” kimi adlandırılan dövrün bədii nöqsanları kimi izah edilsə də, nəticə bir idi, yəni
bütövlükdə teatr
sənəti, konkret olaraq, milli rejissorluq
bir zamanlar qazandığı mövqeləri
tədricən itirməyə
doğru gedirdi. Bu zaman teatr prosesi yeni dramaturgiya
yaranması naminə mübarizəsindən əl
çəkirdi. Aydın məsələdir
ki, C.Cəfərovun dediyi kimi, “Müasir
pyes uğrunda mübarizə eyni zamanda, yüksək teatr mədəniyyəti uğrunda mübarizə deməkdir” (Cəfərov
C. Yenilik daimi arzudur. Qobustan, 1974, N-2, s.). Və səhnə sənəti
həmin mübarizələrdə
əsl estetik simasını qazanırdı.
O da aydındır ki, teatrımızın qeyd edilən kimi, böyük dramaturgiya ilə əməkdaşlığı, səhnəyə gətirilən
pyeslərin mövzu dairəsi geniş idi. Və bu, rejissura üçün əsas məsələ olaraq qalırdı. 60-cı illərdən
başlayaraq sonrakı
dövr üzərində
milli teatrın rejissor sənətində
qazanılan nailiyyətlərdə
T.Kazımovun, M.Məmmədovun,
Ə.Şərifovun, Ə.Quliyevin,
N.Sadıqzadənin, A.Kazımovun
və başqalarınında
yaradıcılıq payı
var. Həmin dövrün
cari repertuarında, C.Məmmədquluzadənin “Ölülər”,
B.Şounun “Şeytanın
şagirdi”, H.Cavidin “Xəyyam”, F.Şillerin “Məkr və Məhəbbət”, C.Patrikin
“Qəribə Missiz Sevic”, Ə.B.Haqverdiyevin “Pəri Cadu”, İ. Əfəndiyevin “Qəribə
oğlan” və s. tamaşalarının möhkəm
yer tutması dediklərimizə sübut
ola bilər.
Müasir dramaturgiyanın bu illərdəki “məhsulu” keyfiyyət göstəriciləri ilə seçilməsə də, uğursuzluqların səbəbini, klassika ilə müqayisədə bu gün yaradılan səhnə ədəbiyyatının ədəbi-bədii yararsızlığında görmək yanlış olardı. Görünür, burada müasir dramaturgiyanın teatrın cari estetik məqsədlərinə məhəl qoymaması, yaxud, müəlliflərin teatr prosesinin qanunauyğunluqlarına bələd olmaması, üstəlik rejissor-dramaturq əməkdaşlığının faydasızlığı son nəticəni labüdləşdirirdi. Amma onu da demək lazımdır ki, bu sahədə müəyyən istisnalar da mövcud idi.
Həmin istisnalar teatrın üz tutduğu yaradıcılıq məqsədlərinin, rejissor poetikasının, yeni teatr düşüncəsinin dramaturqlar tərəfindən qavranıldığı, öyrənildiyi zaman mümkün olurdu. Yəni o zaman ki, yeni teatr düşüncəsini cəmiyyətin mənəvi-estetik ehtiyacından doğan və onu formalaşdıran ciddi ictimai-mədəni amil kimi qəbul edən rejissor, ilk növbədə, dramaturqun şəxsində öz müttəfiqini tapırdı.
Çünki tənqidin qəti qənaətinə görə, “Teatrımızın müəyyən bir dövrü üçün səciyyəvi olan, bu dövrlə bağlı olan və dövrün tələblərindən doğan monumental səpkili, romantik pafoslu tamaşalardan sonra yeni tarixi dövr teatr qarşısında yeni estetik tələblər qoydu. Monumentallıq miqyaslarını kamera ölçüləri ilə, romantik pafosu lirik səmimiyyətlə, ehtiraslar toqquşmalarını psixoloji incəliklərlə” əvəz etmək zəruriyyəti estetik bir tələb kimi bizim teatrımız qarşısında durur və bu tələbi nəzərə alan əsrlər arasında, ilk növbədə, İlyas Əfəndiyevin bir sıra pyesləri yada düşür” (Anar. “101-ci il”. “Ədəbiyyat və incəsənət, 1975, 19 iyul”).
Maraqlıdır ki, bu dövrdə T.Kazımovun axtarış cəhdləri nəzərə çarpan dərəcədə teatr ifadəliyi və dərin səhnə psixologizminin yaranmasına gətirib çıxartdı. O zaman cavan rejissor kimi ilk addımlarını atan T. Kazımov, təbii olaraq, öz dramaturgiyasını axtarırdı. O da təbiidir ki, rejissor Lope De Veqa, Şekspir, M.F.Axundov və başqaları ilə yanaşı, öz müasir dramaturqunu tapmaq istəyirdi. Həmin dramaturq bu gün onunla bir cəmiyyətdə yaşayan, zamanın bütün ağrı-acısını dadmış, isti-soyuğunu görmüş, onları öz içərisində keçirib, öz yaradıcılıq “Mən”ində sənətkarlıq, həmçinin bədii məharət səviyyəsində realizə edə bilən adam olmalı idi və T.Kazımovun fikrincə, məhz İ.Əfəndiyev onun uzun illər boyu axtardığı həmin dramaturq idi. O dramaturq ki, Məmməd Arifin dediyi kimi, “Yeniliyi hiss etmək bacarığı vardır” (M.Arif. Seçilmiş əsərləri, 3 cilddə, I cild, Bakı, Elm, 1967, s. 272) Bu isə, T. Kazımov üçün həlledici amil, arzularında yaşatdığı yeni teatr modelini həyata keçirmək işində vacib idi. Və bu, hər şeydən əvvəl, teatr sənətinin özünün mahiyyətində gizlənən bədii iddiadır desək, yanılmarıq.
Ötən uzun illərin məsafəsindən nəzər yetirdiyimiz tarixi mərhələ milli teatr mədəniyyətinin həmin dövrdəki mənzərəsi barədə müəyyən təsəvvür yaratmağa imkan versə də, teatrın dramaturgiya, aktyor texnikası, rejissor özünüifadəsi haqqında vərəqlərə yazılan sözlərlə təsəvvür yaratmaq mümkün deyil. Haqqında bəzi mülahizələr bildirdiyimiz Tofiq Kazımovun rejissor sənəti barədə geniş təhlillər, zaman, səhnə estetikası kateqoriyaları nəzərə alınmadan mülahizələr söyləmək isə bu görkəmli sənətkarın milli teatr sənəti qarşısında xidmətlərini dəyərləndirmək üçün yetərli deyil.
İsrafil İsrafilov,
Sənətşünaslıq üzrə elmlər doktoru,
professor
525-ci qəzet.-
2013.- 19 iyun.- S.7.