Məhəmməd Əmin Rəsulzadə-
Əsərləri
Araşdırıb toplayanı, ərəb əlifbasından latın qrafikasına çevirəni, ön sözün müəllifi, lüğətin tərtibçisi
Transliterasiya
redaktorları: professor Şamil VƏLİYEV, elmi işçi Samir MİRZƏYEV
(1917-aprel
1918)
IV cild
Yenə mədənlər
məsələsi
Mədənləri şəhərə bitişdirmək,
mədəndəki əmələlərin mənfəətimidir? Və yainki mədənlər
şəhərə bitişdirilməsələr o zaman mədən
əmələləri həqiqətən də bir şey
itirərlərmi?
Mədənlərin şəhərə bitişdirilib
bitişdirilməməsi məsələsi qət olunduğu
zaman bu məsələlərin əmələlər
nöqteyi-nəzərindən həlli vacibdir.
Fərz edəlim ki, Ramana, Zabrat, Balaxanı, Sabunçu
və sair neft mədənləri şəhərə
bitişdirildi.
Bununla şübhəsiz ki, şəhər kassası
dövlətlənəcək. Mədənlərdən
alınan külli gəlir şəhərə gələcəkdir.
Şəhər böylə bir bitişmədən
şikayət etməz, bəlkə faidəsi də
bundadır. Çünki hər zaman şəhərlər
qiymətli, sərvətli ətrafları kəndilərinə
bitişdirmək meylində olmuşlardır. Fəqət mədəndəki əmələlərə
böylə bir bitişmək faidəlimidir?
Burasında heç bir şəkk və şübhə
yoxdur ki, firqə, məslək şərikligindən daha
qüvvətli, daha münir bir qüvvət vardır – məişət
birligi. Bir şəhər demokratı ilə bir mədən
əmələsi və yainki kənd fəhləsi arasında
məsələ öz yerlərinə, öz məişətlərinə
gəlincə mütləqa fərq vardır. Bir məsləkə
mənsub üç şəhərli ilə iki mədənli
təsəvvür etsəniz, bu beş adam
şəhər ilə mədən mənfəəti ortaya gəldikdə
bir dürlü düşünə bilməzlər. Mütləqa şəhərlilər şəhərin,
mədənlilər də mədənin mənfəətini
gözədirlər. Mədənlər
şəhərə bitişsə, hər halda mədən vəkilləri
ümumi dumada şəhər vəkillərindən artıq
olamazlar. Böylə olunca təbiidir ki, mədən mənfəəti
daima şəhər mənfəətindən sonraya qalacaq, hər
bir tədbir haman şəhərlilərin
nöqteyi-nəzərindən həll olunub, bu nöqteyi-nəzər
o birilərinə üstün gələcəkdir.
İştə, bu kibi həqiqi və təbii cəhətləri
nəzərə alaraq ən səmimi demokratlar idarə
işlərində geniş surətdə ədəmi-mərkəziyyət
üsuli-idarəsini tətbiq etmək istiyorlar. Bunun
üçündür ki, böyük şəhərlərdə
mərkəzi şəhər dumalarından əlavə yenə
demokratiyanın tələbi ilə məhəllə
dumalarının təsviyəsinə lüzum
görülüyor.
Halbuki mədənlər şəhərə
bitişdirilməyib uyezd ilə bərabər ayrı bir
zemstvo vahidinə ayrılsa (ki böylə təsəvvür
olunmaqdadır), o zaman məsələ bambaşqa olur. O zaman mədənlərin gəliri
özlərinə qalır. O zaman şəhərli mənfəəti
mədənlər mənfəətini əzə bilməz. Digər tərəfdən mədən uyezdin kəndlərindən
də qorxmaya bilər, çünki uyezd kəndlərindəki
nüfus hər halda mədəndəki nüfusdan artıq
degildir.
Mədənlər dəxi daxil olduğu halda bir zemstvo
idarəsi təşkili əmələləri heç bir surətlə
qorxuda bilməz. Çünki imdi artıq dövri-sabiq
degildir. Mədən zemstvosunda yenə haman
o əmələ, o proletarya özü oturacaq. Qabaqki
kibi neft mədənçisi və yaxud kənd ağası
ağalıq edə bilmiyəcəklərdir.
Mədənlərin
hər tərəfdə şəhərə bitişdirilmək
xüsusunda qərarlar alan əmələlər
görünüyor ki, atəşin natiqlərin təklif və
təşviqlərinə uyaraq qərarlarını əcələ
surətdə çıxarmışlardır. Fəqət
çıxarılan bu qərarları diqqətlə təhlil
edərlərsə, görülər ki, bu qərarlar ilə
onlar öz mənfəətlərinə, həqiqi mənfəətlərinə
qarşı gediyorlar. İnqilabçı
bir duma vücudə gətirmək siyasətini icra edən
novhəvəslər məsələnin iqtisadi tərəfini
tamamilə unudurlar. Fələ və əmələ
mənafeini müdafiə edərkən o mənafeə zidd
getmiş oluyorlar.
Mədən fəhləsinin iqtisadi və mədəni mənfəəti
bütün sərvət və samanı alıb da şəhərə
verməkdə degil. Biləks bu sərvət və samanın
idarəsini öz əlində saxlamaqda, onu muxtariyyətlə
idarə edib öz dərdinə, öz çövrünə,
öz mədəni ehtiyaclarına sərf etməkdədir.
Yəqin məsələ iqtisaddan ziyadə siyasətə
bağlıdır. Yəqin ki, mədənləri şəhərə
bağlamaqla şəhər abadlıq və
ümuratını mədənlərə götürməkdən
ziyadə mədən inqilabçılığını
şəhərə götürmək məqsədi təqib
olunuyor. Fəqət buna ehtiyac
varmıdır? Əcəba, şəhər
demokratiyası hanki bir dəlil ilə özünün
inqilabçı olmadığını isbat eləmiş?
Bundan əlavə Bakı dumasına daha ümidli bir
inqilab ruhi tabe edən mədən füqərayi-kasibəsi nə
olur, qoy mədənin üzərində, uyezd zemstvosunda
müasir bir inqilab amili olsun.
Xülasə, məsələyi hanki nöqtədən
həll edərsiniz ediniz. Mədənlərin böylə bir
israrla şəhərə bitişdirilmək istənilməsinə
ciddi heç bir səbəb görməzsiniz! Biləks
bu bitişik əmələ və kəndçilər mənfəətinə
zidd olduğu aşkardır.
Bizə böylə gəliyor ki, demokratiya naminə hərəkət
edən firqələr bu dəfə nəticəsi şübhəli
siyasi bir təsir icrası üçün mədən xəlqinin
həqiqi və daimi mənfəətlərini fəda
eyliyorlar.
M.Ə.
“Açıq
söz”, 3 avqust 1917, ą536
Ümurat
– işlər, əməllər
Üç
qurultay
Kazan türk-tatar tarixi-təcəddüdünün
nüdrətlə qeyd edə biləcəgi tarixi günlər
gördü.
Vəqtilə türk övladının
vücudə gətirdigi bu mərkəz siyasətin görəcək
günləri, saətləri varmış. Əsrlərdən bəri düçar olduğu təhqir,
bir gün gələcək də təlafi ediləcəkmiş.
Millətin istiqbalına gələcəginə
əmin olan əməlpərvərlər, bundan məyus
degildilər. bilxassə ki, bu əməlpərvərlər
öylə bir millətə mənsub idilər ki, o millət
etiqadca öldükdən sonra dirilməyə, bəs bədəlmövtə
qaildir. Bir şəxsin qiyaməti öldükdən
sonra dirilməsi, dinə aid mafövq-əl-təbiyyatdan olsa
da, siyasət qiyamətində dirilən millətlər
çoxdur. Bu bir həqiqəti-tarixiyyədir
ki, təbiyyatdandır.
İştə, bu həqiqət baharının yeni bir təcəllisi
dəxi bu günlərdə Kazanda, “Sevim Bikə” minarəsinin
yanında, o ehtişamlı türk abideyi-mədəniyyətinin
civari-əzəmətində təzahür etdi.
Qurultay əski türklərin “syezd”idir. Əski Kazan
yenə qurultaylar görüyor. Şübhəsiz
ki, bu dəfəki qurultaylar, tarixdəki qurultaylardan şəkilcə
də, mənaca da başqadır. Bu
qurultaylarda artıq cahangirlik qərarı alınmayır.
Bu “ginaşlar”da başqalarına qılınc və
atəşlə hücum etmək əmri
çıxarılmıyor, biləks burada məzlum bir millət
öz hüququnu almaq istiyor. Hər növ müqəddəsati
təhqir olunub da insanlıq həqqi tapdanan, milli namusu ləkələnən
bir millət əl-qolunu saran zəncirin qırılmasından
istifadə edərək mövqeini möhkəmlətmək
istiyor ki, əsrlərdən bəri çəkdigi məzəllətdən
əbədi surətdə qurtarsın!
Bu məqsədlə
hal-hazırda Kazanda üç böyük qurultay
qurulmuşdur: üləma, əskərlər və
ümummüsəlman qurultayı.
Məmləkət
müxabirə və mürasiləsindəki bu zövqlük
bizə ancaq imdi imkan veriyor bilək ki, bu üç oluğ məclis
müttəhid olaraq qurduqları böyük bir məclislərində
Rusiya türklərinin tarixində ayrı hərflərlə
yazılacaq mühüm bir qərar almışlar: milli-mədəni
muxtariyyət qərarı.
Milli-mədəni muxtariyyət tələbi bütün
müsəlmanların, bütün millətlərin,
bütün tərəqqipərvərlərin müştərək
tələbidir. Bu tələb Rusiya inqilabının
heç bir vəchlə etiraz etmədigi həqli bir tələbdir.
Bir şəxsin hürriyyəti nə dərəcədə
şübhə götürməz bir şey isə, bir millətin
milli-mədəni muxtariyyəti dəxi o dərəcədə
mübahisəsizdir.
Fəqət bu günə qədər sair hürriyyətlərlə
ixtiyarlardan istifadəyə müvəqqəti hökumətcə
icazə verildigi və müvafiqət göstərildigi halda mədəni
milli muxtariyyət tələbinin rəvası Məclisi-Müəssisan
qərarına təviq etdirilərdi.
İnqilab hərəkatı böyüdükcə mənayi-inqilab
daha doğru bir surətdə anlaşılmaya başladı. Özlərini hər
növ muxtariyyət və hüquqa malik görən millətlər,
hər şeydən əvvəl həqiqi qüvvələrini
səfərbər halına qoyub, haman diləklərini
dilədilər. Məclisi-Müəssisanı gözləməyib
bu diləklərinin bir an əvvəl qəbulunu
tələb etdilər. Finlandiya öylə
yapdı, Ukrayna o yol ilə getdi. Gürcüstan
kəlisa muxtariyyətini o yol ilə hasil elədi. Bu məsələ milli-məhəlli muxtariyyət həqqində
ifrat hesab olunursa, milli-mədəni muxtariyyət tələbi
üçün qətiyyən ifrat hesab olunamaz. Millətlərə ehtiyac yoxdur ki, daha nə vəqt
toplanacağı bir növ kəsdirilə bilməyən Məclisi-Müəssisanı
gözləyib onun qərarını görsünlər və
ancaq ondan sonra öz milli-mədəni işlərinin tənziminə
başlasınlar. Rusiya ölkəsinin
sahibi, Məclisi-Müəssisan Rusiya ölkəsi həqqində
qərar vermək istərsə, həqlidir. Yoxsa Rusiyada yaşayan millətlər kəndi
vicdanlarına, kəndi imanlarına aid olan bir məsələdə
bir o qədər də Məclisi-Müəssisanı gözləmək
ehtiyacında degildirlər.
İştə,
bu inqilab məntiqinə tabe olaraq Kazanda iclas edən
üç qurultay qatışıq bir məclisdə
artıq qərar vermişdir ki, bilatəxir milli-mədəni
muxtariyyət əsasları haman tətbiq
olunsun. Və əgər bu xüsusda dövlət
rəsmən müsaidə verməzsə, bilamüsaidə
işə başlanılsın. Milli-mədəni
muxtariyyət qəvanini-əsasiyyəsinin təhrir və tərtibi
isə ikinci ümumrusiya müsəlman qurultayına həvalə
edilmişdir və bununla bərabər, böyük məclis
burasını dəxi nəzərə almışdır ki,
bir həqq və bir tələb nə qədər təbii və
nə dərəcə həqli olsa da, madam ki, o həqq ilə
tələb həqiqi bir qüvvətə istinad etməmişdir,
şübhəsiz ki, yalnız arzu dairəsində qalıb
qövldən-felə çıxamaz. Bunun
üçün də qərar verilmiş ki, müsəlman
soldatlarının təşkilatına əhəmiyyət
verilsin və hökuməti-müvəqqətəyə
adamlar göndərilib istənilsin ki, ayrı tatar polkları
düzəlməsinə müsaidə verilsin. Bu
xüsusdakı təşəbbüs arzu olunan nəticəyi
hasil etməzsə, o zaman heç bir müsaidə gözləmədən
haman tatar polkları təşkilinə
başlanılsın.
Bununla bərabər böyük məclis vətəni-ümumimiz
Rusiyanın irtica təhlükəsi qarşısında
bulunduğuna dəxi laqeyd qalamazdı, qalmamışdır
da. Qara qüvvələrin təkrar baş qovzamaqda
olduqlarını nəzərə alaraq müttəhidən qərar
çıxarmışdır ki, müsəlmanlar
bütün qüvvətləri ilə inqilab təşkilatlarına
yardım etsinlər.
Milli-mədəni
muxtariyyət işinə ruh və mənəviyyələri
yüksəltəcək bir iksir! Xüsusi
müsəlman polkları – iştə, bu böyük mənəviyyələri
inqilabı müdafiə yolunda sərf edəcək qüvvətlər.
Fəqət gərək bu və gərək o biri
qüvvətdən millət və ya məmləkət
üçün gözlənən faidəyi ala bilmək
üçün millətin bütün sinif və təbəqələrində
səbat və fədakarlıq lazımdır. Millətini, hürriyyəti,
inqilabı sevən hər vicdanlı müsəlmana, hər
bir imanlı türkə Kazan qurultaylarının qərarını
alqışlayıb, qərarlarını bir an
əvvəl qövldən-felə keçməsinə
çalışmaq milli bir borcdur.
Milli-mədəni
muxtariyyətlərin bilfeil tətbiqi şübhəsiz ki, Məclisi-Müəssisanda
milli-mədəni muxtariyyətlərin dəxi müvafiq surətdə
həllinə bir müqəddimə ola bilər.
Yaşasın milli muxtariyyətlər!
M.Ə.Rəsulzadə
“Açıq
söz”, 4 sentyabr 1917, ą537
Nüdrət
– nadir olma, az tapılma
Təlafi
– əvəzini çıxma, qisas alma
Mafövq
– yuxarıdakı, yuxarı, ali
Mürasilə
– yazışma, məktublaşma
Təviq
– təxirə salma
Moskva
şurası
Hücum siyasətinin nəticəsində vaqe olan fəlakətli
ricət və yarılış üzündən hasil olan
böhran Kadet partiyası nümayəndələrinin
hökumətə daxil olub da sosialist-burjua etilafından hasil
olma uyuşuq bir kabinə təşkil etmək surətilə
həll edilmiş oldu. Bittəbii bu məsələnin surətən
həlli idi. Məsələ batinən də
həll olunmalı idi. Lazım idi ki, Kerenskiyə
verilən ixtiyar və ona göstərilən etimad tam
yalnız Petroqrad məhafilinin rəyi olmayıb bütün məmləkətin,
məmləkətdəki bütün məhfillərin rəyi
olaydı. Lazım idi ki, məmləkət “nicatı”
üçün başlanan edam cəzası,
hürriyyətlərin təfidi, inqilabçı sosialistlərin
həbsi, qəzetələrin bağlanması,
“kontrazdadoçni büro”nun “oxrannoye otdeleniya”ya dönməsi
kibi fövqəladə tədbirlər əfkari-ammə tərəfindən
dəxi təcviz olunaydı. Lazım idi ki, bütün məmləkət
deyəydi: “xətərdəyiz, bizi qurtarınız,
qurtarınız, bu qurtarış diktatura qiymətinə də
olsa!”
Böylə bir qərara malik olmaq üçün nə
lazım idi? Yalnız demokratiya ilə demokratik müəssisələrin
fikrinə dayanmaq əlbəttə ki, kafi gələməzdi.
Çünki burjuaziya ilə
dostlaşmış sosializmin müraciət edəcəgi məhzər
dəxi özü kibi iki cənbəli olmalıdı.
İştə, Moskva şurası böylə iki cənbəli
bir məhzər (auditoriya) olmaq sifətilə
çağrılıyor. Buraya demokratiya degil,
“bütün məmləkət” gəliyor. Gəliyor ki,
Rusiyanın göbəgində, siyasi həyat
damarlarının dügünləndigi bu nöqtədə
hökumətin sözünü eşitsin, məmləkətin
əhvalını ögrənsin və cəmaət rəyini
desin.
Əcəba,
bu məclis təsəvvür olunduğu kibi bütün məmləkətlərin
həqiqi zəbani-halı ola biləcəkmi?
Müşkül.
Müşküldür ki, Məclisi-Müəssisanı
dördgözlə gözləyən xəlq ondan başqa təsadüflə,
dəvətlə, təyinilə yığışan bir məclisin
qərarlarına boyun qoysun.
Moskva şurasına inqilabdan zəhləsi getməgə
başlamış yorğunlar böyük ümidlər bəsliyor,
kadetlərlə onlardan daha sağda olan firqələr isə
buna ciddiyyətlə hazırlaşıyorlardı. Purişkeviçin
burada nitq edəcəgi isə qəbl-əzvəqt elan
olunuyordu. Moskva şurasına təqdim edən “siyasət
ərləri”nin məşvərəti isə
səngərlərini möhkəmlətiyor, general Kornilova
çəkdikləri teleqraflarla adətən diktatura tərənnümünü
zümzüməliyorlardı.
Fəqət inqilabın keçiş (istihalə)
zamanının nə olduğunu dərk edən mətin qəlbli
inqilabçılar isə Moskva şurasına ümid degil,
qorxu ilə, ehtiyatla baxıyorlar. Bunlarca
sağlaşmaya doğru gedən “Kerenski sosializmi” burjuaziya ilə
bağladığı əqdi-ittifaqı möhkəmlətmək
üçün əfkari-ümumiyyəyə sökənmək
istiyor. Fəqət həqiqi xəlq əfkarını
kəndisi ilə bərabər görmədigindən
halına münasib “əfkar” qayrıyor. Onlarca
məmləkətdə “yeganə və qüvvətli bir
hökumət” vücudə gətirmək istəyən
“dünki inqilabçılar” bu hökuməti demokratiya əlindən
alıb burjuaziyaya vermək istiyorlar. Böylə
əhəmiyyətli bir qədəm üçün məmləkətin
etimadı ilə “tacdar olmaq” istiyorlar. Moskvaya
səfər edən hökuməti-müvəqqətə
iştə, “tacdar” olmaq üçün gediyor.
Şübhəsizdir
ki, Rusiya əhvali-ictimaiyyəsini nəzərə alaraq bu məmləkətdə
burjuaziyasız iş görmək, hökumət sürmək
qeyri-mümkün olduğuna qane olan demokratiya məhfilləri
ilə məmləkətin nicatını, “inqilabı
dayandırmaq və geri basmaqda” görən burjua firqələri
arasında olan tərazui-etilaf həqiqi müvazinəsini
buluncaya qədər xeyli sallanacaq, hər tərəfin əsl
çəkisi aşkar oluncaya qədər dəxi bu tərazu
kəffələri (gözləri) çox
taqqıldıyacaqlardır.
Əcəba, Moskva şurasına toplaşan məşvərətçilər
etilaf tərazusinin hanki gözünü
ağırlaşdıracaqlar? Bu məclisin
çağrılmış heyətinə nəzərən
demək olar ki, “dayandırıcılar” ağır gələ
biləcəklərdir.
Fəqət
hanki tərəf ağır və ya yüngül gəlirsə
gəlsin, Moskva şurasının səlahiyyəti məşvərətçilikdən
ötəcək olursa, o zaman bu məclis Məclisi-Müəssisanın
əhəmiyyətini azaldacaq və bununla “islahə” degil,
“ifsadə” kömək edəcəkdir.
Bugünki
Moskva şurası bundan qırx il əvvəl rus ordusu Aya
Stefanusa doğru yürürkən İstanbulda vaqe olan Məclisi-Kəbir
ilə 1912-ci ildə Balkan ordusunun Çitalcadə
dayandığı zaman Kamal Paşa kabinəsi tərəfindən
toplanılmış
böyük məclisə pək bənziyor.
Moskva məclisi dəxi ehtimal ki, İstanbul məclisləri
kibi hər şeydən əvvəl hərb məsələsini
həll edəcək, bu xüsusda olacağı qərar daxildəki
məsələlərin həlli ilə heç şübhəsiz
ki, əlaqədar olacaqdır.
Moskva
şurası çıxardığı qətnaməsilə
Rusiya əfkari-amməsinə tərcüman ola biləcək
bir halda isə şübhəsiz ki, əski Rusiyada məzlum və
məqdur olan bütün təbəqə və millətlərin
həqiqi mənfəətlərinə müvafiq bir surətdə
hərəkət etməli, öylə bir hökumət və
öylə bir siyasi qüvvət təşkilinə himmət
etməlidir ki, o qüvvət bütün Rusiya millətlərinin
milli və siyasi dillərinə ehtiram edərək Rusiya
qüvvətini cəmaətin, millətlərin həqli tələblərini
boğmaqda degil, onların mətləblərini rəva da
görsün.
Moskva şurası hər növ firqə və təqib
fövqündə dura bilərsə, böylə yapar.
Fəqət əvvəlcədən söyləmək
olar ki, əksəri kadetlərdən və kadet quyruğunda
gedənlərdən ibarət olacaq bu şura
müşküldür ki, bunu yapsın.
M.Ə.
“Açıq
söz”, 13 avqust 1917, ą539
Ricət
– geriyə dönmə, qayıtma
Təfid
(təfidən) – təhrif, ələsalınma
Təcviz
– mümkün hesab etmə, caiz görmə
Məhzər
– məclis, yığıncaq, akt
Cənbə
– tərəf, yan
Qəbl-əzvəqt
– vaxtından qabaq, əvvəlcədən
İstihalə
– halını dəyişmə
Kəffə
– tərəzi gözü
İfsad
– bərbad etmə, fəsad törətmə
Məclisi-Müəssisan
dəvəti
qarşısında
Hökuməti-müvəqqətənin tazə
elanına görə Məclisi-Müəssisan seçkiləri
noyabr ayının 12-də, dəvəti isə 28-nə təyin
olunmuşdur.
Əvvəlcə, inqilabçı demokratiyanın təzyiqi
altında sentyabrın 27-nə təyin olunan seçki vəqtin
darlığına görə baş tuta bilməmişdi. Güman ediyorlardı
ki, Məclisi-Müəssisan yanvardan tez
çağrılamıyacaq. Danışıyorlardı
ki, reaksioner firqələr çalışarlar ki, bu məclisin
çağrılması hətta müharibə qurtarana
qalsın. Şübhəsizdir ki, kadetlərlə
reaksionerlərin mənfəəti ondadır ki, Məclisi-Müəssisan
seçkisi uzandıqca uzansın. Çünki
vəqt getdikcə fürsət hasil oluyor. Xəlqin məişətində hasil olan tənklik
onun ruhunda dönüklük doğuruyor. Cəmaət
sıxıldıqca sağlaşıyor. Nə
vəqt olsaydı da bu çəkişmədən, didişmədən
qurtarsaydıq – diyor. Təqsiri hürriyyətdə,
demokrasiyada görüyor. Keçmiş
zamanın ötücü olduğu hikmətinə əql
irdirəmiyor. Bu əhvalı isə istifadə
etmək gərək. Bunun
üçün də Məclisi-Müəssisanı yubatmaq
reaksionerlərin faidəsidir. Burasını
bilxassə biz müsəlmanlar, biz inorodistlər nəzərdə
tutmalıyız. Çünki Rusiya
sağlaşdıqca və Məclisi-Müəssisan sağ
fikirlilər əksəriyyətində olduqca məhkum millətlərin
əməlləri, diləkləri təhlükəyə məruz
qalacaq. Çünki həqqini istəyən bir millətə
Kerenski kibi sosialist iş başına keçincə “behudluq”
sifətini taxırsa, Allah göstərməsin ki, cahangirlikdə
“bədtuli” sahibi olmaq diləgində bulunan Milyukov
bağdaşını hökumət düşüncəsinə
qoysun. O zaman ey Rusiya millətləri, əlvida, əlvida milli
amallara, əlvida muxtariyyət fikirlərinə, əlvida
hürriyyətlərə!...
Yuxarıdakı mühakimədən alınacaq nəticə
aşkardır. Çalışmalı, Məclisi-Müəssisan
seçkilərinə hazırlaşmalı, bir dəqiqəyi
belə fövt etməməlidir.
Zaqafqasiya, Dağıstan biistisna olmaq üzrə
ümumi bir seçki dairəsi ayrılmışdır. Bakı, Gəncə, İrəvan,
Kutaisi, Tiflis quberniyaları ilə Batum və Kars oblastları,
Suxum, Qubanski-Çernomorski okruqları bu dairəyə
daxildir.
Bütün bu dairədən otuz iki Məclisi-Müəssisan
məbusu seçiləcək. Bu otuz iki məbusdan rəsmi
hesaba görə 12 məbus müsəlmanların hissəsinə
düşəcəkdir. Bu 12 adamı
müsəlmanlar bütün Zaqafqasiyadan seçməli.
Demək ki, bütün Zaqafqasiya bu adamlara səs
verməlidir.
Zaqafqasiyanın bir dairəyə ayrılması bir cəhətdən
faidəli, digər cəhətdən
müşkülatlıdır. Faidəlidir,
çünki böyük dairədən seçilən vəkillərin
qiyməti, böyük bir dairəcə tanınmış
olduğu təmin edilər. Müşküldür,
çünki bu böyüklükdə bir dairənin hər
tərəfində az-çox tanınacaq adamların
siyahısını tərtib eləmək, bu siyahıyı
keçirtmək asan işlərdən degildir. Bunun üçün hazırlıq,
çalışqanlıq gərək. Bu,
bilxassə müsəlmanlardan ötrü çətin olacaq.
Müsəlmanlar bu işə
hazırlaşmasalar, hər yanda təşkilat vücudə gətirməsələr,
hər tərəfdə mübəlliğlər
bulundurmasalar, qorxu vardır ki, başqa firqələrə
qazandıralar.
Bunun üçün müsəlmanlara hər partiyadan,
hər firqədən, hər millətdən ziyadə Məclisi-Müəssisan
seçkilərinə hazırlanmaq lazımdır. Bunun üçün
Zaqafqasiya komitəsinin bir an əvvəl dəvəti,
təşkil qüvvədən-felə gətirilməlidir. Bu xüsusda milli komitə tərəfindən tədbirlər
görülmüş, Zaqafqasiya komitəsinin təşkili
avqustun 25-nə təyin olunmuşdur. Zaqafqasiya komitəsinin
görəcəgi ən birinci iş heç şübhəsiz
ki, Məclisi-Müəssisan seçkilərinə
hazırlaşmaq olmalıdır. Bunun
üçün heç şübhəsiz ki, ikinci Qafqasiya
qurultayını yığmaq lazım gələcək.
Bu qurultay seçkilərdə tutulacaq məsləki, zəminəyi
hazırlamalı, hanki firqələrlə blok
yapmaq və nə kibi hallarda yapmaq mümkün
olacağını təyin edəcək və ən
mühümi müsəlman məbuslarının
siyahısını tərtib edəcəkdir. Böylə
bir qurultay olmaz, böylə ümumi bir siyahı tərtib
edilməzsə, o zaman müsəlmanlar parçalanar, tikə-tikə
olarlar. Bunun nəticəsi isə məlumdur.
Səslər öylə parçalana bilər ki,
parçaların əksəri bir danə də, adam keçirə bilməz...
M.Ə.
“Açıq
söz”, 16 avqust 1917, ą542
Əqd –
bağlama, tərtib etmə
Məkulat
çətinligi
Rusiya getdikcə qorxduğu təhlükəyə
yaxınlaşıyor. Kövşəmiş, qüvvətlər, nüfuz və
etibarından düşmüş hökmlər əvəzində
imdi “qıtlıq”la “aclıq” hökm etməkdədir.
Məkulat çətinligi sair çətinliklərin
hamısını unutduruyor. Ən böyük və
ümumi məsələlər məsələsi
qarşısında unuduluyor. Çünki
qarnı ac vətəndaşı məkulatdan başqa
heç bir şey düşündürmüyor. Rusiyayı təhdid edən təhlükə
Riqanın alınması, yaxud cəbhələrin
yarılması degildir. Bundan böyük təhlükə
Almaniya hücumundan daha uzaqda olan şəhərlərdə,
qəsəbələrdə, köylərdə – ərzaq və
məkulat idarələri başındadır. Bir Lənkəran hadisəsi, Balaxanı vaqeəsi,
Petrovski hekayəsi, xülasə məkulat idarələrinin
dağıdılması heç şübhəsiz ki, Tarnopol
yarışından daha xətərlidir. Məmləkət
daxilində ərzaq işlərində intizam olmaz və ərzaq
cəbhələrindəki “yarışlar” azalmazsa, əsl cəbhənin
dəxi davam gətirməginə inanmaq boşdur, boş xəyaldır.
İki-üç gündən bəridir ki, şəhərimiz
məkulat böhranının şiddətli və həyəcanlı
saətlərini keçiriyor. Yeyiləcək unumuz
bir neçə günə çatar, diyorlar. Buna qarşı çarə olaraq evləri,
anbarları gəziyorlar. Bu gəzişdən hasil olacaq
nəticə dərdə şəfa verə biləcəkmi?...
Vəqtdir, bilməlidir ki, bu kibi xüsuslarda taqsalar mənasız,
axtarışlar və yainki başqa bu kibi tədbirlər
görmək bu çətinlikdəki məsələnin həll
ediləməz bir yoluna girməkdir.
Doğrudur ki, cəmaət məntiqdən ziyadə
hissiyyata tutuluyor. Ərzaq idarələrindən elədigi
tələbində ölçüyü anlıyor. Tələblərində əksərən məntiqlə,
həqiqətlə hesablaşmaq istəmiyor. Adətən
taqəti üzülmüş ac adam kibi hərəkət
ediyor.
Ərzaq
idarəsi bu “ac əhvali-ruhiyyə”yə bəzən əhəmiyyət
verməyib öz politikasını təqiblə davam ediyor, bəzən
“xəlqi iskat” üçün yuxarıdakı “əhvali-ruhiyyə”
qarşısında təslim olaraq mənasız
axtarışlar kibi faidəsi müşkül tədbirlərə
təvəssül ediyor.
Biz, qətiyyən rədd etmiyoruz ki, möhtəkirlər
təftiş və nəzarət altına
alınmalıdır. Bu olmalıdır. Fəqət
bu təftiş və nəzarət bir qism əhalinin sui-zənn
altına alınıb da adətən “məsuliyyəti-məskən”
hürriyyətindən məhrum olması dərəcəsinə
varıncaya qədər varmamalıdır. Çünki bu demokratizm əsası əleyhində
naməqul bir “tədbir”dir.
İki gündən bəri şəhərimizdə ərzaq
idarəsinin səyyar heyətləri məzkur idarənin əmrnamələri
ilə anbarları, evləri gəzərək məkulat
axtarıyorlar.
Bu heyətlərdən əksəri ilə milli
müsəlman komitəsinin təşəbbüsü ilə
məxsusi məmurlar da bulunuyor. Axtarış
məmurlarına rəfaqət ediyorlar. Bu
sayədə axtarış əsnasında vaqe olan bəzi
“hadisə”lərin önü alınmış oluyor. Fəqət bununla belə yenə də
axtarışlar “hadisə”siz olmuyor.
Un
axtarıldığı yerdə qızıl tapılıyor.
Ərzaq üçün xırda sandıqçaların,
qab-qacaqların içləri belə gəziliyor.
Məlum işdir ki, ərzaq çətinligi vaqe olan
yerdə bir tərəfdən mövcud ərzağın
müsavatca təqsimi təmin olunduğu kibi digər tərəfdən
də ərzaq gətirtməsinə
çalışmalıdır.
Birinci növbədən olaraq bizim ərzaq idarələri
taqsa, axtarış və kartoçka kibi tədbirlər
ittixaz eləmiş, ikinci cəhətə gəlincə dəxi
əlbəttə ki, tədbirlər görməmiş
degildirlər.
Şübhəsiz ki, mümkün olduğu qədər şəhərə
un və sair ərzaq gətirilməsi
üçün təşəbbüs eləmişlərdir.
Fəqət faidəsi nahaq yerə inkar olunan bir
təşəbbüsə də ərzaq idarəsi artıq
icazə verməlidir. Xüsusi xəridə
və füruş aparatı öz işində məharət
tapmış makinalardır. Onu tamamilə
ortadan qaldırmaq təcrübə ilə görülüyor
ki, faidə gətirmiyor. Onun
nöqsanlı tərəflərini tədqiq etməli, fəqət
onu tamamilə meydandan çıxarmamalıdır. Mənasız, düşüncəsiz taqsalar səmərəsiz
inhisarlarla degil, ərzaq idarəsi xüsusi
alış-verişçilərin xəridə
imkanını əllərindən almaqla bərabər kəndisi
böyük bir ərzaq xəridəçisi olmaq surətilə
ərzaq işini, qiymətini tədil etməlidir.
M.Ə.
“Açıq
söz”, 24 avqust 1917, ą549
(Ardı var)
Şirməmməd HÜSEYNOV
525-ci qəzet.- 2013.- 22 iyun.-
S.26-27.