Vahid Mustafayev: “Xırda
adamlar böyük kinodan danışmasınlar”
“XOCA” FİLMİ VAHİD MUSTAFAYEVƏ
YOX, AZƏRBAYCAN XALQINA MƏXSUSDUR”
Xocalı
faciəsinin 21 ildönümü münasibətilə həm
ölkəmizdə, həm də Azərbaycandan xaricdə
silsilə tədbirlər keçirildi. Hər kəs bu qətliamın
xatırlanması, dünyaya tanıdılması istiqamətində
aparılan ədalət kampaniyasına öz töhfəsini
verməyə çalışdı. Bu ərəfədə
ANS Şirkətlər Qrupunun prezidenti, rejissor Vahid Mustafayevin
çəkdiyi, indiyədək üç beynəlxalq kino
festivalında iştirak etmiş
“Xoca” filmi bir sıra ölkələrdə- Norveçdə,
Qırğızıstanda, Türkiyədə nümayiş
etdirildi. Filmin yaratdığı müsbət rezonans, əcnəbi
tamaşaçıların reaksiyası bir daha sübut etdi
ki, Qarabağ həqiqətlərinin, xalqımızın haqq
səsinin beynəlxalq ictimaiyyətə çatdırılması istiqamətində belə ekran əsərlərinin
müstəsna rolu var. Filmin rejissoru Vahid Mustafayevlə söhbətimiz
də “Xoca” ətrafında cərəyan etdi. V. Mustafayev filmin
yaranma zərurətindən, janrından və yaradıcı
kollektivin əməyindən söz açıb, eyni zamanda
son günlərdə filmlə bağlı gedən
söz-söhbətlərə də aydınlıq gətirdi.
– Əvvəlcə,
fürsətdən istifadə edib Xocalıda və digər
savaşlarımızda rəhmətə gedən bütün
qurban və şəhidlərimizə Allahdan rəhmət diləyirəm.
Onların sırasında sizin də, bizim də qohumlarımız,
qardaş-bacılarımız var. Uzun illər idi biz
Çingiz Mustafayevin çəkdiklərindən, bizə
verib getdiyi Qarabağ antologiyasının Xocalı qətliamı
fraqmentlərdən istifadə edirdik. Dəfələrlə
xarici ölkələrdə olarkən, müxtəlif növ
konfranslarda iştirak edərkən şahidi olurduq ki, insanlar
bu kadrlara baxmaqda çətinlik çəkirlər. Ona
görə ki, bizim xalqımız sadəcə işğala məruz
qalmayıb, Xocalı qəsəbəsində Azərbaycan
xalqı vəhşicəsinə qətlə yetirilib. Biz istəyirdik ki,
insanların bilmədiyi bu və digər məqamları, həqiqətləri
onlara çatdıraq. Bunun üçün mən həm Azərbaycanın
daxilində, həm də ölkədən xaricdə həqiqətlərimizin
çatdırılması üçün anlaşılan
bir forma olaraq bədii filmə, kinematoqrafiyaya müraciət
etdim. Film sözsüz ki, tək mənə yox, bütün
aktyor və çəkiliş heyətinə aiddir. Biz bu filmi
birlikdə yaratdıq. Düşünürəm ki, bu filmin
yaradılmasında əsas və vacib qüvvə
Allah-taaladır. Allahın adı ilə filmi çəkməyə
başladıq və onun adı ilə qurtardıq. Burda
çox az adamın bildiyi maraqlı bir məqam da var – bu
filmin çəkilişlərində tək şimali azərbaycanlılar
yox, eyni zamanda cənubi azərbaycanlılar da iştirak ediblər.
Burda bir növ Azərbaycanın bir dərd, faciə ətrafındakı
vəhdəti nümayiş olundu. İrandan kino mütəxəssisləri
gəlmişdi, operatorumuz Afşin Əlizadə, prodüserimiz
Eyyub Dənişvər İran
azərbaycanlısıdır. Bu, Vahid Mustafayevin filmi deyil, azərbaycanlıların
cəm şəklində yaratdığı bir filmdir. Bundan əlavə,
bu filmin çəkilişində öz sərmayəmizi
qoyduq. Bilirsiniz ki, bu, mənim ilk filmim deyil. Bundan əvvəl
mən “Bulaqıstan”, “Seçilən”, “Yaddaş” filmlərini
çəkmişəm. Bu, mənim dördüncü
böyük filmimdir. Bütün filmlərim Qarabağ
mövzusundadır. Bu ekran əsərləri Azərbaycanın
xalqının öz azadlığı və torpaqları
uğrunda döyüşməsinə həsr olunub. Yəni,
mən bu sahədə çalışmağı
bacarıram. Bizim özümüzün qoyduğu sərmayədən
başqa, Azərbaycan prezidentinin də əlavə sərmayə
qoyması bu filmi doğrudan da beynəlxalq səviyyəyə
çıxacaq bir keyfiyyətə gətirdi. Biz bu filmin
çəkilişindən sonra onun Dolby Digital səs effektini,
rəng korreksiyasını Almaniyada beynəlxalq səviyyədə
həyata keçirdik. Plyonkalarının çapı da
Almaniyada aparıldı. Bu da sözsüz ki, yüksək
keyfiyyət verdi. “Xoca” filmi Azərbaycan xalqına məxsus bir
dərslikdir. Bu filmdə Xocalı qətliamı arxa planda nəzərdə
tutulub. Ön plana mən bir rejissor kimi eşq hekayəsini
çıxarmışam. Filmdəki
əsas məqsəd bu müharibələrin,
savaşların insanların mənəviyyatını və
qəlbini necə sındırmasını göstərmək
idi. Mən orada tamaşaçılar qarşısında bir
çox suallar qoydum. Bir çox maraqlı məqamları
tamaşaçılar üçün açıq qoydum. Bu
film tək Azərbaycan filmi deyil, “Xoca” beynəlxalq filmdir.
Burada ermənilərlə azərbaycanlıları kontekstdən çıxarıb digər
millətlərin arasında olan savaşı qoysaq, orada itirilən
mənəviyyatı və yaranan problemləri də görə
bilərik. Ona görə də nümayiş etdirilən
ölkə və şəhərlərdə bu filmi yüksək
səviyyədə qarşılanıb.
Hər
bir millət orada özünün suçunu, faciəsini
görür. Amma azərbaycanlı olaraq bizim burada daha bir
üstünlüyümüz var – bu yolla onlar Xocalıda olan qətliamı
görürlər. Biz insanları zorla Xocalı faciəsini əks
etdirən kadrlara baxmağa məcbur eləmirik. Biz insanlara bir
eşq hekayəti anladırıq. Və o eşq hekayətinin
arxasındakı müharibə ilə tanış olaraq
tamaşaçı özü də duymadan o müharibəni
ön plana çıxarır. Filmin sonunda belə bir sual
yaranır: Bizim Əliəkbər öz toyuna
qayıtmalıydımı, ev qurmalıydımı,
oğul-uşaq sahibi olub onlarla firavan həyat yaşamalı
idimi, yoxsa Xocalıya qayıdıb Vətəni qorumalı
idimi? Burada çox böyük bir konflikt var – bugünkü dünyanın konflikti.
Bu, Avropa ilə türk mədəniyyəti arasında olan bir
konfliktdir. Məsələn, Hollivud filmi olan “Amerika prezidenti”
filmində Amerikanın prezidenti deyir ki, mənim
üçün hər şeydən vacib ailəmdir. Mənə
Vətən maraqlı deyil və gərək ailəmi qoruyum.
Yaxud bu gün İsrail ordusunda onların nizamnaməsinə
görə, yəhudi əsgər əsir düşərsə,
canını qurtarmaq üçün bildiklərini
danışmalıdır. Yəhudi əsgərin həyatı
hər bir sirrdən üstündür. Yəni xalq olaraq onlar
istəmirlər ki, hansısa bir sirrə görə yəhudi
ölsün. Amma türk, azərbaycanlı olaraq bizim
üçün Vətən anlayışı qat-qat
üstündür. Biz Vətən uğrunda ölməyə
hazırıq. Burada da fəlsəfə var. Biz nəyə
görə ailə qururuq? İstəyirik ki,
övladlarımız olsun, böyüsün və sonra Vətənin
qarşısında təhlükə olsa, getsin vuruşsun, Vətəni
qorusun. Burda bir çox belə konflikt vəziyyətlər var
ki, onlarla rastlaşırıq. Filmin çəkilişində
iştirak edən aktyorlar da çox yüksək peşəkarlıqla
öz rollarını ifa ediblər. Biz filmdə soyuq və
ağ, bir az göyərmiş Bakını və isti, yanan
Qarabağı görürük. Ora da Azərbaycandır, bura
da. Mənə bəzən sual verirlər ki, siz niyə filmdə
vəhşilik göstərməmisiniz? Cavab verirəm ki, vəhşiliyi göstərmişəm
– toy mərasimidir vəhşilik. Deyirlər ki, yox, biz ermənilərin
törətdiyi vəhşilikdən danışırıq. Mən
bu suala cavab olaraq deyirəm ki, ermənilərin etdiyi vəhşiliklər
haqqında erməni rejissoru özündə qeyrət, güc
tapıb film çəkməlidir. Mən öz xalqıma, azərbaycanlılara,
türklərə görə cavabdehlik daşıya bilərəm.
– Filmin
janrından danışmağınızı istərdik.
– Filmi
Almaniyada keçən əsrin əvvəllərində
yaranmış ekspressionizm janrında çəkmişəm.
Birinci Dünya Müharibəsindən sonra Almaniya məğlub,
insanları məyus olmuşdu, torpaqlarını itirmişdilər
və xalq olaraq depressiyaya düşmüşdülər.
Ekspressionizm janr olaraq yaranandan sonra alman xalqı dirçəldi
və yenidən özündə qüvvə tapıb
ayağa qalxdı. Ekspressionizmi bir az modifikasiya edib, belə
deyim, azərbaycanlılaşdırıb, filmi neoazəri ekspressionizm janrında
çəkdim. Faciədən 21 il keçib. Türkiyədə
bir telekanalın aparıcısı sual verir ki, niyə ötən
20 il ərzində bu istiqamətdə heç nə eləməmisiniz?
Eləməmişikmi? Əlbəttə, eləmişik. Biz
Çingizin çəkdiklərini göstərmişik. Onlar
çox ağır kadrlardır.
Digər millətlərin nümayəndələri
onlara baxa bilmirlər. Biz onlara ona görə baxa bilirik ki,
onlar bizim doğmalarımızdır, əzizlərimizdir.
–
Avropalılar bu cür zorakılıqların təsvir
olunduğu kadrlara baxmağı özlərinə, əsəblərinə
rəva görmürlər.
–
Doğrudur, çünki bu, yasaqdır. Amma kino nöqteyi –nəzərdən
artıq bu məqbuldur. Onlar burada artıq məhəbbət
hekayəsinə baxırlar.
– Filmin
ilk kadrı rus dilində “smert” – “ölüm”
sözünün gözə dəyməsi ilə
başlayır və elə ilk fraqmentdən
tamaşaçını tutur. Məhz rus dilində göstərdiyiniz
bu kəlmə ilə fikrimcə,
bütövlükdə filmin şifrəsini təqdim
etmisiniz...
– O məqamı
yaxşı hiss eləmisiniz. Filmin ssenarisində dediyiniz bu
kadr nəzərdə tutulmurdu. Ancaq sonra nikah idarəsilə
bağlı kadr çəkiləndə rəflərin
üstündə yanaşı qeyd olunan nikah və
ölüm sözlərindən çox təsirləndim, məni
sanki cərəyan vurdu. Mən elə əvvəldən
dediyiniz kimi o şifrəni təqdim elədim,
ölümün baş verəcəyini göstərdim.
Sınan güzgü, Əliəkbərin nikah
üçün tələsməsi və sair də həmin
o şifrələrdəndir. Yaxud Günellə Əliəkbərin
dəniz kənarındakı görüşünə fikir
verin. Orada Əliəkbərin arxa fonunda od yanır. O yanıb
sönməlidir artıq. Ancaq qızın arxa fonunda soyuq dəniz
görünür. Niyə bəs bütün bunları
görmürlər axı? Bu, Azərbaycanın
neoekspressionizmidir. Bu yeni bir cığırdır. Bunu 50 ildən
sonra yazacaqlar. Ola bilər ki, ştamp olaraq hansısa məqamda
oxşarlıq ola bilər. Amma çəkiliş və digər
məqamlar baxımından, məna və fəlsəfi
nöqteyi-nəzərdən tamam fərqli situasiyadır.
– Deməli,
əksliklər üzərində həqiqətləri
çatdırmağa üstünlük vermisiniz...
– Bəli,
bu əksliklər çox insanların gözünü kəsir.
Deyəndə ki, bu filmdə bir sevgi hekayətini söyləmişəm
tamaşaçılara, mən yalnız qadının
kişiyə və yaxud kişinin qadına olan eşqindən
danışmıram. Burada iki leytmotiv var. İnsanın insana,
kişinin qadına, dostun dosta və ya kişinin anasına,
digər tərəfdən isə Vətənə olan sevgidən
söhbət gedir.
– Son
günlərdə mətbuatda yazıldı ki, “Xoca”da 1-2 məqam
məşhur “Brest qalası” filmindən plagiatdır. Buna
münasibətiniz?
– Dediyiniz
məsələ sadəcə, savadsız insanların
yazılarıdır. Kinematoqrafiyadan xəbəri olmayan
insanların sözlərini əhəmiyyətli hesab eləmirəm.
Onların göstərdiyi fraqmentlər sözsüz ki, bizim
filmimizin fraqmentlərinə uymur. Onda biz gərək
Şekspiri də plagiatda suçlayaq ki, “Romeo və
Cülyetta” Nizami Gəncəvinin “Leyli və Məcnun”unun
kompilyasiya formasıdır. İndi bilinmir Şekspir oxuyub onu,
ya yox? Bunu mətbuatda yazanlar və yayanlar çox qeyri-peşəkar
adamlardır. Çox təəssüf ki, indi belələri
media sahəsində var. Ümumiyyətlə, kinematoqrafiya
çox ciddi sahədir. Və bu sahədən yalnız
peşəkarlar danışa bilər. Bu gün rüşvətlə
müxbirlik edən, daha doğrusu özünü müxbir
adlandıranlar, sözsüz ki, belə ciddi sahələrə
girməməlidirlər. Birincisi, bizim filmimiz üç beynəlxalq
festivalda iştirak edib. Xatırladım ki, heç bir beynəlxalq
festival hansısa səviyyəsiz filmi qəbul etmir.
İkincisi, kinematoqrafiya ümumiyyətlə ştamplar üzərində
qurulub. Kinematoqrafiyada müharibə janrı da, sevgi- məhəbbət
janrı da ştamplardan ibarətdir. Bu ştamplar nədir? Biz
müharibədən danışanda əlisilahlı kişilərin
digər əlisilahlı kişilərlə savaşından söhbət
açırıq. Bunu necə də fırlatsalar, bu,
kişilərlə kişilərin savaşıdır. Yuli
Sezar vaxtından bu günə qədər vuruşan tərəflər
müxtəlif hiylələrdən istifadə ediblər. Bu
barədə hələ Odisseya hekayələrində
danışılıb. Bunlar hər zaman, hər bir hadisədə
təkrar edilən ştamplardır. Ən maraqlısı odur
ki, axı film bu haqda deyil. Burada müharibə arxa
plandadır. Bu barədə danışanlar ümumiyyətlə,
filmi başa düşməyiblər. O ki qaldı oradakı hərbi
səhnələrə, filmdə çəkilən və
Xocalıda baş verən hər bir hadisə arxasında
sağ və rəhmətə getmiş insanlar durub. Bu hekayələri
mənə aktyor kimi filmimizdə iştirak edən Nazim
Hüseynov – Əlif Hacıyevin polis batalyonunun üzvü
danışıb. Bu hadisələrin digərlərini
poçt rəisi Cavid, eləcə də o vaxt kənd
sovetinin rəhbəri olan şəxs danışıb. Filmlə
bağlı azı 27 adamdan müsahibə
götürmüşəm. Bu hekayələri onlar
danışıblar. Bu filmdə bir dənə də
Xocalıda olmayan hadisə yoxdur. Bundan da çox hadisələr
olub, mən hamısını filmə sala bilməmişəm.
Onlardan ən parlaqlarını seçmişəm. Bu, bir daha
Azərbaycan xalqının şücaətindən, qəhrəmanlığından,
gücündən danışır. Burada nə isə
axtaranları anlamıram. Mehribanla Yuranın ölüm səhnəsinə
gəlincə, bu, tamamilə fərqli bir hekayədir. Bu
müsəlman və xristian dinindən olan müxtəlif
insanların faciəsidir. İnsan öz sevdiyi qadını həddindən
artıq sevdiyinə görə öldürür. Bu, məhəbbətin
zirvəsidir. Onu niyə öldürdüyünü axı mən
filmdə göstərirəm. Belə bir söz var,
mahnıdan parça çıxarmaq olmaz, gərək
mahnıya bütöv qulaq asasan. Filmi belə parça – təhlil
etmək düzgün deyil. Filmdə mən göstərirəm
ki, erməni əsgərləri iki qızı tutub
zorlamağa aparırlar. Onlardan biri ermənilərin əlindən
qaçır və onu güllələyirlər. Ondan sonra
Yura Mehribana deyir ki, qoymaram sən əsir düşəsən.
Demək istəyir ki, səni zorlayacaqlar, səni korlayacaqlar.
Ondansa, mən səni öldürüm. Niyə Mehriban
özü-özünü öldürmür? Ona görə
ki, müsəlmandır. İslamda intihar günahdır. Yura tək
qaldıqda da özünü öldürür. Biz əks tərəfdə
rus ordusunu göstərmişik, eyni zamanda bizim tərəfdə
də Azərbaycan vətəndaşı olan rusu da göstərmişik.
Mən filmdə, ümumiyyətlə, qəddarlığı
bir xalqın ayağına yazmıram. Hamımız bilirik ki,
bizim xalqımız qeyrətli, şücaətli, axıra qədər
döyüşən xalqdır. Burada nə qeyri-adi bir şey
var ki, bəzilərini belə çaşdırıb, qıcıqlandırıb? Doğrudanmı
onlar inanmırlar ki, Azərbaycan xalqı son damla qanına qədər
vuruşmağa qadirdir?
– Bunu
yazanları filmin uğuruna kölgə salmaq istəyi kimi qiymətləndirirsinizmi?
–
Düşünmürəm ki, bu, uğura kölgə
salmaqdır. Düşünürəm ki, bu, sadəcə
olaraq Xocalı faciəsinin ildönümünün qeyd
edildiyi vaxt Ankarada soydaşlarımıza, Fransada Xocalı qətliamını
dünyaya tanıtmağa çalışan qeyrətli Vətən
övladlarımıza olan hücumların davamıdır.
Yaxşı, filmdəki “plagiatı” niyə indiyədək “aşkarlamırdılar”, məhz
Ankarada, Fransada azərbaycanlılara qarşı hücumlarla
eyni vaxtda bu oxşarlıqları guya “tapdılar”, ortaya
çıxardılar? Bəlkə də belə olması
yaxşı oldu. Açıq-aşkar gördük ki, Azərbaycanda
kimlər ermənilərin dəyirmanına su tökür,
kimlər ermənilərlə əlbir-dilbirdir, canbir qəlbdədirlər.
–Son
günlərdə ardıcıl olaraq Xocalı ilə
bağlı keçirilən aksiyalarda həmvətənlərimiz
təzyiqlərə məruz qaldılar. Siz də yəqin “Xoca” filmi ilə bağlı
basqılarla, təzyiqlərlə, təpkilərlə üzləşmisiniz...
–İngiltərədə
də, Hollandiyada da, Qırğızıstanda da, Rusiyada da,
Türkiyədə də, bir sözlə, olduğumuz hər
yerdə bizə qarşı təpkilər
olub. Düzdür, Azərbaycandakı kimi bu cür gülməli təpkilər
olmayıb. Orada daha ciddi şeylər olub. İnsanlar sadəcə,
bizimlə mübahisə aparıblar, sözlə
döyüşüblər. Lakin biz onlara öz filmimizlə
sübut etmişik ki, bu, hansısa bir döyüş filmi
deyil, bu təkcə Xocalı qətliamına yox, dünyada
törədilən bütün qətliamlara
qarşıdır.
– Vahid
müəllim, rejissoru olduğunuz filmi sonra bir
tamaşaçı kimi izləyərkən “daha nələrisə
əlavə edə bilərdim” arzusu yaranıbmı?
– Belə
bir ifadə var ki, filmi qurtarmaq olmaz, saxlamaq olar. Sözsüz
ki, hər dəfə baxanda adamın ağlına yeni
mövzular gəlir. Hər baxanda rejissor təbii ki, yeni-yeni
fikirlərlə dolur. Amma bu zaman güclü rejissor yeni fikirləri
və ideyaları yeni bir film üçün
saxlamalıdır. “Xoca” öz gözəlliyi və eybəcərliyi
ilə artıq hazırdır, bu, bir sənət əsərdir.
Təkrar edirəm, bu film Vahid Mustafayevə yox, Azərbaycan
xalqına məxsusdur. Eləcə də “Yeddi oğul istərəm” Tofiq
Tağızadəninki deyil, Azərbaycan xalqınındır.
Gülməli məqalələri yazan adamlar Tofiq
Tağızadəni də suçlayırlarmı ki, o, “Yeddi
oğlu istərəm”i Akira Kurasavanın “Yeddi samuray”ından
plagiat edib? Bu, böyük kinodur. İstərdim ki, xırda
adamlar böyük kinodan danışmasınlar. Böyük
kinonun özünün çox gözəl cazibəsi və
möcüzəsi var. Diletantlara və yoldan keçənlərə
böyük kinoya giriş yasaqdır. Yoldan keçənlər
üçün ancaq kinoteatrlara giriş var. Yeri gəlmişkən,
bizdə çox gözəl kinoteatrlar var, girsinlər orada
kinoya baxsınlar. Amma bu film çox vacib idi. Bu gün
bütün dünya mətbuatının “Xoca” haqqında
yazması o deməkdir ki, biz öz sözümüzü
çatdıra bilmişik.
–
Yaxınlarda yeni film ekranlaşdırmağı nəzərdə
tutursunuzmu?
– Biz indi
ANS və “Bakıfilm” olaraq
inşallah, Şah İsmayıl Xətai haqqında
böyük seriala başlayırıq. Çox gözəl,
möhtəşəm kostyumlarla Səfəvilər dövlətinin
yaradıcısı İsmayıl şah haqqında film çəkəcəyik.
Hazırlıq dövrü gedir. Bilirsiniz ki, Çaldıran
döyüşündə İsmayıl şah məğlub
olur, amma mən filmdə fərqli göstərmək istəyirəm.
Filmdə Şah İsmayılın bənzəri,
oxşarı məhv olur, amma özü sağ qalır. Niyə
oxşarı ölür? O görür ki, Çaldıran
döyüşündə ətrafında olanlar dostları
deyil. Bunlar ancaq yeni torpaqlar götürmək, qarət etmək,
pul qazanmaq fikrindədirlər. Amma Şah İsmayıl tamamilə
fərqli bir natura idi. O, azərbaycanca
şeirlər yazırdı ki, bütün dünya azərbaycanca
oxusun. İkinci layihəmiz 20 Yanvarla əlaqədardır. Bu
da tarix olaraq bizim qəlbimizdədir. Amma yenə də əslində
nələrin baş verdiyini biz tam olaraq bilmirik. Bu barədə
bədii film çəkmək istəyirik. Bu filmdə mən istəyirəm
qurbanlarla şəhidlərin arasında bir xətt çəkim.
Şəhidlər Xiyabanında yatanların çoxusu
qurbanlardır. Onların da qarşısında biz baş əyirik.
Amma şəhid fərqli anlayışdır. Şəhid
şüurlu şəkildə öz həyatını
xalqına, Vətəninə qurban verən kəsdir. Amma
qurban basqı nəticəsində həyatını itirib,
gülləyə tuş gəlib. Düşünürəm
ki, bu film də çox maraqlı olacaq. Üzərində
işləməyə başladığımız
üçüncü layihə 1918-ci ildə Azərbaycana
Andronikin rəhbərliyi ilə girən erməni ordusunun girməsi
və xalqımızın – Azərbaycan
qoçularının onların dəstələri
qarşısında duruş gətirməsindən və
onların üzərində qələbə
çalmasından bəhs edir. Vaxtdır, belə filmləri
çəkməliyik ki, gələcək nəsillər
öz şərəfli keçmişini təbii və real
şəkildə görsünlər, əsl həqiqətləri
öyrənsinlər.
Sevinc MÜRVƏTQIZI
525-ci qəzet.- 2013.- 2 mart.- S.8-9.