Azərbaycanda dini və etnik tolerantlıq:
fəlsəfi-psixoloji aspektdən baxış
(davamı)
Müsahibimiz
görkəmli filosof, Milli Elmlər Akademiyasının
müxbir üzvü, professor Səlahəddin
Xəlilovdur. Söhbətimizin məğzini Azərbaycanda
dini və etnik tolerantlığın tarixinə, mərhələlərinə
fəlsəfi-psixoloji aspektdən baxış təşkil
edir.
– Milli
dövlət quruculuğu, dövlətçilik ənənələrinin
formalaşması prosesində ictimai-siyasi xadimlərdən əlavə,
daha kimlərin rol oynaması zəruridir?
– Bunun
üçün alimin də, şairin də, memarın da, həkimin
də milli ziyalılara çevrilməsi prosesi getməlidir.
Bu və ya digər müəssisədə
çalışan və maaş almaq
müqabilində vəzifə borcunu yerinə yetirən şəxslərin
öz fəaliyyətini milli mənafe kontekstində
qurması, əməyin eyni zamanda vətənpərvərlik
amilinə çevrilməsi ancaq xalqın bir millət kimi
formalaşması sayəsində mümkündür. Bu baxımdan, milli mənafe ilə şəxsi mənafelərin
uzlaşdırılması dövlətin əsas
funksiyalarından biri olmalıdır. Müstəqillik
əldə etdikdən sonra millət haqqında, milli mən,
milli kimlik haqqında çox danışılır. Lakin bizi başqalarından fərqləndirən, məxsusiləşdirən
cəhətlər, milli müəyyənliyin invariantları məlum
olmadıqca bu cür söhbətlər sadəcə xoş
niyyətdən və ya millətçi şüarlardan o tərəfə
apara bilmir. Əksinə, milli mövzu
şəxsi nüfuzun, şəxsi imicin yüksəldilməsi
üçün bir vasitəyə çevrilir. İnsanların milli hissləri ilə manipulyasiya edənlər
bu mövzudan siyasətdə də gen-bol istifadə edirlər.
Açıq etiraf etmək lazımdır ki, 80-ci illərin
axırları – 90-cı illərin əvvəllərində məhz
ermənilərin təcavüzü nəticəsində milli
hisslərin, emosiyaların canlandığı, tüğyan
etdiyi bir vaxtda yaranmış şəraitdən sui-istifadə
edənlər də, millətçi şüarlar
dalğasında özlərinin də xəbəri olmadan siyasət
arenasına çəkilib çıxarılan adamlar da sonradan
doğrudan-doğruya siyasətçi olmaq iddiasına
düşdülər. Emosiyalar çəkilib
getdikdən sonra – sağlam şüur, məntiq, həqiqi
siyasi bilik və dövlətçilik təcrübəsi
lazım olduqda isə çəkilib yerini bu sahədə səriştəsi
olanlara vermək əvəzinə, nəyin bahasına olursa
olsun yenə də meydanda qalmağı üstün tutdular.
Bu gün belə qüvvələrin bir qismi
siyasi meydanda öz yerini möhkəmləndirmək
üçün ziyalı missiyasından, millətçilik
kartından sui-istifadə etməyə
çalışırlar. Təəssüf
ki, ziyalılarımızın da bir qismi məsələnin
mahiyyətinə varmadan, sadəcə millətlə (əslində
“millət-millət” deyənlərlə) bir yerdə olmaq
missiyasını yerinə yetirmək naminə həmin
müxalif qüvvələrə dəstək verməyə
çalışırlar. Bəli,
ziyalılıq millətçilik ilə sıx surətdə
bağlıdır. Lakin ziyalı millətin
şəninə təriflər yağdıran adamlara deyilmir.
Sadəcə milləti sevmək də hələ
ziyalılıq deyil. Ziyalı milli ruhun
bilavasitə daşıyıcısı olan, milli ruhdan qida
alıb yenidən onu millətə qaytaran, əsrlərin və
nəsillərin varisliyini təmin edən şəxsdir.
Bəli,
kosmopolit adamdan ziyalı ola bilməz. Lakin
sadəcə millətçi adam da hələ
ziyalı deyil. Ziyalılıq üçün
millilik (millətçilik?!) zəruri şərtdir, lakin kafi
deyildir. Sevən adamlar sevdiklərinə
heç də həmişə fayda gətirmirlər.
Sevdiyinin mahiyyətini anlamayan, onunla eyniləşə bilməyən,
onu ancaq özününküləşdirmək istəyən,
lakin özü ona çevrilə bilməyən, onun ola bilməyən şəxslərin sevgisi
xeyirdən daha çox ziyan gətirir, faciə törədir.
Başabəla millətpərəstlərin millətə
olan sevgisi də milli ruhu öz dar düşüncə prizmasından,
məhdud görüş dairəsindən keçirməyə,
milləti özəlləşdirməyə yönəldilib.
Əvvəlcə isə millətləşmək
lazım idi. Adla, familiya ilə yox, sadəcə
danışıq dili ilə, sazla, sözlə yox, həm də
idrakla, fəlsəfi təfəkkürlə. Milli ruh özü də müəyyən inkişaf
mərhələlərindən keçir. Bir şəxsin özünüdərk yolunda
emosiyadan təfəkkürə və oradan da fəlsəfi
dünyagörüşünə doğru keçdiyi yola bənzər
olaraq, bir millət də yalnız ruhun emosional halından fəlsəfi
özünüdərk məqamına yüksəlirkən əsl
böyük millət olur.
– Xalqların
mentalitetindən söz düşmüşkən, milli
xüsusiyyətlərin hansı ümumi və fərqli cəhətləri
var?
–
Etnik-milli təfəkkürdən milli dövlətçilik
şüuruna gedən yol milli və ümumbəşərinin
sintezindən keçir. “Milli”
anlayışı iki fərqli məzmun yükünə
malikdir. Birincisi, hər bir millət
üçün spesifik olan, onu fərqləndirən
xüsusiyyətləri, ikincisi, fərqli cəhətlərlə
ümumi cəhətlərin vəhdətini ehtiva edir. İnsan müəyyən bir millətə mənsub
olmazdan əvvəl insandır. Və
milliyyətindən asılı olmadan bütün insanlar
üçün ümumi, zəruri olan cəhətlər
vardır. “Etnik-milli” anlamı müxtəlif
qrupların insanlarını fərqləndirən cəhətləri
əhatə etdiyinə görə məzmunca kasıbdır,
solğundur. Sözün geniş mənasında
“milli” anlamı isə hər bir insana məxsus zəruri şərtləri
də əhatə etdiyindən, zəngin və daha
tutumludur.İnsanı səciyyələndirən keyfiyyətlərdən
çoxu, onun maddi ehtiyacları, intellekti, bilik və əməli
vərdişləri ümumbəşəri səciyyə
daşıyır. Əsrlər boyu əvvəlki
nəsillərin fəaliyyəti ilə yaranmış elm və
texnologiya, maddi-texniki sərvətlər bütün insanlar
üçün ünvanlanıb. Lakin bu və
ya digər millətə mənsub olan adamlar müəyyən
dildə danışır, müəyyən adət-ənənələri
qoruyub saxlayırlar. Bunlar etnik-milli
xüsusiyyətlərə aiddir. Milli dildən
fərqli olaraq riyaziyyatın dili, kompüterin dili,
texnikanın dili qlobal səciyyə daşıyır. Daha doğrusu, bu dilləri bilən insanlar da millətlər
kimi qruplaşıb öz aralarında ünsiyyətə
girirlər. Hansı ölkədə
yaşamasından, hansı milləti təmsil etməsindən
asılı olmayaraq elm adamları və filosoflar
dünyanı bir insan meyarı ilə, insan prizmasından,
ümumbəşəri dəyərlər mövqeyindən dərk
etməyə çalışır və dünyanın,
insan-dünya münasibətlərinin müxtəlif modellərini,
konsepsiyalarını hazırlayırlar. Lakin
insan öz milli və fərdi prizmalarından dünyaya
münasibətini bildirirsə, burada da ümumiləşdirmək
üçün yararlı olan rasional biliklər toplanır.
Hər bir fərdin öz dünyası
olduğu kimi öz fəlsəfəsi də var. Müxtəlif
fərdlərin fəlsəfəsini yığıb, vahid
ortaq məxrəcə gətirmək mümkün deyil. Daha doğrusu, fəlsəfənin özünəməxsus
toplanma qaydaları vardır. Bu qaydalar elmi
biliklərin toplanması və sənət əsərlərinin,
bədii təəssüratların toplanmasından fərqlidir.
Ən əsas məsələ milli ruhun
mövcud olmasıdır. Elə xalqlar
vardır ki, onların nümayəndələri fəlsəfi
traktatlar yazır, lakin onları səciyyələndirən,
özəlləşdirən, fərqləndirən ruh yoxdur.
Onlar çoxdan başqa ruhlara
qatışıb, onların içində itib-batıblar.
Başqasına qatılmaq, başqasında itmək
heç də ilk baxışdan göründüyü kimi
pis şey deyil. Bu, çoxlarının
aqibətidir. Bütün kiçiklərin
aqibətidir. Bu böyük dünyada,
böyük xalqların yaşadığı dünyada,
böyük tarixlər yaradan və böyük nəzəriyyələr
yaradan xalqlarla birgə yaşayıb onlara qatılmamaq, fərqli
qalmaq asan məsələ deyildir. Digər
tərəfdən də, sual olunur ki, fərqlənmək
lazımdırmı? Son vaxtlar, xüsusilə müstəqillik
əldə etdikdən sonra tez-tez sual olunur ki, “biz kimik?” və
“bizim milli birliyimiz vardırmı?”.
Müasir
azərbaycanlı üçün kim ideal
ola bilər? Bəhmənyar, Füzuli, yoxsa Koroğlu? Səməd Vurğun, Yusif Məmmədəliyev,
yoxsa Həzi Aslanov? Əlbəttə, kimsə
deyə bilər ki, müxtəlif sahələrdən olan
adamları müqayisə etmək düzgün deyil. Haqlı fikirdir və bizim məqsədimiz heç də
onları müqayisə etmək deyil. Əsas
məsələ bundan ibarətdir ki, xalqın məhz
hansı sahədən olan böyük şəxsiyyətlərə
daha çox rəğbət bəsləməsi onun milli təfəkkürünün
və duyğu dünyasının strukturunda hansı sahəyə
meylin güclü olduğunu aşkar etməyə imkan verir.
Məlikməmmədin, Dədə Qorqudun, Koroğlunun
timsalında tərbiyə almış gənclik, Nizaminin,
Füzulinin, Vaqifin timsalında tərbiyə almış gənclikdən
nə ilə fərqlənir? Bəs bunlar vəhdətdə
götürüldükdə necə? Bəs
muğamatın, sazın təsiri nə dərəcədədir?
Məhz belə bir təsir dairəsi ola
bilsin ki, bizi bir ingilisdən, rusdan fərqləndirə bilər.
Lakin onların da Şekspiri, Bayronu, yaxud
Puşkini, Tolstoyu vardır. Onların da
Robin Qudu, Kral Arturu, yaxud İvan Qroznısı, İlya
Murometsi, Suvorovu vardır. Önəmli olan
odur ki, hər hansı millətin formalaşmasında fəlsəfənin,
elmin, şeirin-sənətinmi, yoxsa ticarətin, yaxud
müharibələrinmi rolu böyük olub? illi nağıllar, dastanlar, laylalar, mahnılar
insanlara nəyi daha çox təlqin edib? Sevgini,
şəfqəti, yaxud cəsurluğu, qəhrəmanlığı,
yoxsa tədbiri, hiyləni? Hər bir millətin qəhrəmanlıq
eposu da, sevgi dastanları da vardır, milli Həmzəsi də,
milli Koroğlusu da vardır, satqını da, hiyləgəri
də, qəhrəmanı da vardır. Lakin Həmzələri
müdrik sayanlar kimdir, ona nifrət edənlər kimdir? Lakin əsl sual bundan ibarətdir ki, milli
şüurun strukturunda onların nisbi payı nə qədərdir?
Fərdi millətçi şüurdan fərqli
olaraq, statistik orta göstərici necədir? Milli mentalitet də, milli şüur da, hətta
milli-fəlsəfi fikir də bütün bu göstəricilərdən
asılı olaraq formalaşır. Hər
şey fərdi və sosial idealın yönümü ilə
müəyyənləşir. Başqa cür ola da bilməz. Çünki həyatın
mənasını arayan fəlsəfə bu mənanı milli
idealın fövqündə tapa bilməz. Digər tərəfdən,
hər hansı bir xalqın keçmişini əks etdirən
fəlsəfi fikir tarixi ilə həmin xalqın müasir
düşüncə tərzi və milli idealı arasında,
tam bir uyğunsuzluq da ola bilər;
müasir millətin öz tarixi sələflərinə nisbətən
irəli getməsi, tənəzzülə uğraması, ya
da başqa təsirlərə məruz qalması nəticəsində.
Antik fəlsəfi fikri orta əsrlərdə
yunanlar deyil, ərəblər, yeni dövrdə isə almanlar
yaşatdılar. Deməli, fəlsəfi
fikir nisbi müstəqilliyə malikdir və hər hansı
bir xalqdan, millətdən ayrılaraq, başqaları tərəfindən
əxz olunmaq və davam etdirilmək və hətta, sosial
ideala, həyat normasına çevrilmək imkanına malikdir.
(Ardı var)
Sevinc MÜRVƏTQIZI
525-ci qəzet.- 2013.-
2 mart.- S.22.