Məmmədxanlılar
Az qala
iyirmi il ərzində – keçən əsrin 90-cı illərindən bəri-
üzərində işlədiyim “Əsrim,əslim,nəslim”
adlı anılar, düşüncələr romanını
bitirmişəm. Bu roman beş kitabdan ibarət olan “Keçən
keçdi,olan oldu” silsiləsinin birinci
kitabıdır. Silsilənin o biri hissələri “Mübarizə
bu gün də var”, “Sizsiz”, “Həyatım
ağrıyır” artıq
çap edilib və oxuculara
tanışdır. Silsilənin beşinci kitabını “Yaşamaq zamanı,yazmaq
zamanı”
anılar-düşüncələr romanını bu
yay tamamlamaq niyyətindəyəm.
“525-ci qəzet”in
oxucularına “Əsrim, əslim, nəslim” kitabından bir fəsli – “Məmmədxanlılar”
fəslini təqdim etmək istəyirəm.
Bürkü bir yay gecəsində arandan yaylağa
köç yollanırdı. Gündüzün istisində bu
tozlu yolu keçmək – müsibətdi.Buynuz kəndi
yollarında başın üstündə yaşıl çətir
tutan sıx meşənin sərin kölgəliyi səni iyul
günəşinin qızmarından gizlədənəcən,qarlı
dağların ətəyinə, buz bulaqların soyuğuna
yetənəcən – otsuz-ağacsız, bom-boz
çölün atəşi adamın kələyini kəsəcəkdi.
Odur ki,yola gecələr
çıxarmışlar. Mafraşlarla, qab-qacaq yığılmış
heybələrlə, xurcunlarla yüklənmiş,
içinə palaz-kilim döşənmiş, arvad-uşaqla,
məmə yeyəndən pəpə deyənə qədər
colma-cocuqla dolu at arabalarını köhlənlərin belində
erkəklər müşayət edərmiş. Köçün
sağında–solunda heybətli çoban itləri
qaçışarmış. Amma yenə də bu gecə
səfərləri qorxu-ürküsüz,vahiməsiz,təhlükəsiz
ötməzmiş,illah da Bərk
dərə adlı məşum bir yerdən keçəndə
eymənərlərmiş..
Bərk dərə Göyçayın
yaxınlığında kalafa kimi bir yerdir və arandan
dağlara –Quşencəyə, İvanovkaya,
İsmayıllı meşələrinə,
Çayqovuşana gedən yol o vaxtlar burdan keçərmiş. O zamanlar Bərk dərə
qaçaq-quldur yuvası kimi ad çıxarıbmış.
Burda pusquda duran həramilər çox vədə
köçlərə basqın edər,yaylağa
gedənlərin var-yoxunu soyarmışlar.Yalnız bir halda köçə
dəyib dolaşmağa cəsarət etməzlərmiş –
at belində hündür boylu, zəhmli-zabitəli,
qarabuğdayı bir kişi olanda. Bu kişi
nəslimizə soy adı vermiş ulu babamız Məmmədxan
idi.
Ata nənəm
Məryəm xanım (ona atamın, bibilərimin diliylə
“ciji” deyərdik, ana nənəmə anamın diliylə “ana”
dediyimiz kimi) danışardı ki, Məmmədxan
köçü müşayət etməyəndə
qaranlıqda Bərk dərədən keçərkən
arvadlar quldurlar eşitsin deyə uca səslə deyərlərmiş:
qurbanın olub Məmmədxan, şaşqanı yuxarı
çək,ucunu yer aparar.
Guya ki, Məmmədxan
burdadır,onlarladır,belində də
uzun qılıncı var və bu böyründən
sallanmış qılıncın
ucunu yer apara bilərmiş.Məmmədxanın
adını eşidən quldur-qaçaqlar qorxuların-dan
cıqqırlarını çıxarmazlarmış.
Bərk dərənin məşum
kabusu Məmmədxan dövründən çox sonralar da köçləri
qorxuzurmuş. Bibim Sarə Məmmədxanlı mənim
xahişimlə qələmə aldığı “Xatirələr”ində
yazır:
“Bir dəfə Quşencədən arabayla gəlirdik.Rəsul
çiynində dayımın tüfəngi arabanın
yanı ilə piyada gedirdi.Bir də gördük ki, Bərk dərənin
yanında bir kişi durub. Rəsul kişiyə: –burda niyə
durmusan? –dedikdə kişi: –Heç,kəndə gedirəm”-cavabını verdi. Rəsul:
–Onda düş qabağıma,kəndə
get-dedi.Kişini qabağına qatıb kəndə yola
saldı”.
(Şəkil 1. Rəsulun atası Mirzə İbrahim Məmmədxanlı)
Bərk dərəylə
bağlı bir əhvalatı da nənəmdən
eşitmişdim.Yenə də köç buradan keçəndə
birdən-birə araba çevrilir,hərə
bir tərəfə səpələnir.Arabada Şirin bacı
adlı şamaxılı
qohumları da varmış. Dağılmış əşyaları
toplayıb arabaya yığırlar, handan-hana yenidən arabaya
minib yola düşən kimi Şirin bacı heç nə
olmayıbmış kimi: hə,onu deyirdim axı ay Məryəm
bacı – deyə bayaqki söhbətini davam edib. Bunu
danışan nənəm qarnı atıla-atıla gülərdi.Onu
da danışardı ki,bu Şirin bacı
hamının qeybətini doyunca qırandan sonra deyərmiş:
–Nə işimizə,özləri bilər?
Məmmədxan
o dövrün feodallarından biri imiş,bir
para kəndi varmış – Çiyni,Bərgüşad,Qazıyan.Nəslimizin
əsli indiki ərazi bölgüsünə görə Ucar
rayonuna daxil olan Çiyni kəndindəndir. Çiyni
Bərgüşad dəmir yol stansiyasından
üç-dörd kilometr aralıdır.
Bir
neçə il bundan qabaq ATV
kanalının təşəbbüsüylə bu yerlərə
getdim, hansısa süjet üçün məni
soykökümüzlə bağlı kəndlərdə
çəkdilər.Burdakı kəndlərdən birinin
adını sovet vaxtında Kirovsk qoyublarmış. Təəccüb və sevinclə gördüm ki,
yerli camaat öz təşəbbüsüylə bu
cıbbılı kəndin adı yazılmış lövhədən
inqilab tribununun adını pozub yerinə Ənvər Məmmədxanlı
soyadını yazıblar.Bakıya qayıdandan sonra Milli Məclisin
əlaqədar Komissiyasına müraciət etdim.Sağ
olsunlar. İndi bu kiçik kənd Ənvər Məmmədxanlı
adlanır.
Uşaqlığımda
nənələrimdən dinlədiyim nağıllarla,anamın mənə
danışdığı xalq dastanlarıyla bərabər
cijimin, atamın, Ənvərin, bibilərimin ara-sıra Məmmədxan
haqqında danışdıqları da yaddaşıma əfsanə
kimi həkk olunub və bu söhbətləri əlvan ailə
folkloru kimi xatırlayıram.
Bu
söhbətlərdən belə nəticə
çıxarırdım ki, Məmmədxanın
qoçaqlığı,zəhmi-zabitəsi,
amma həm də zalımlığı bütün Ərəş
mahalında məlum imiş.
Şəcərə
ağacımızı təhlil edərkən,yəni
adları dəqiq bəlli olan baba, oğul, nəvə, nəticə
ardıcıllığını müəyyənləşdirərkən
– Məmmədyar oğlu Məmmədxan, onun oğlu Mahmud
ağa, nəvəsi Məmməd ağa,nəticəsi Mirzə
İbrahim – aydınlaşır ki, Məmmədxan təqribən
X1X əsrin əvvəllərində
yaşamışdır,Bayat əşirətinin Şahsevənlər
tayfasından imiş.
Ümumiyyətlə bu dolaylar qədim türk qəbilələrinin
əzəli məskənlərindən olub. Bu yerlərin
şəhər, kənd, oba, çay, dağ adları buna ən
yaxşı sübutdur. Göyçay,Ağdaş,
Ağsu, Ucar, Bayat, Türkəçə, Xalac, Qaraqoyunlu,
Padar, Alpout (Alpigid), Qarabörk, Qaraməryəm, Qoşaqovaq,
Çaparlı, Topçu, Qızılqovaq, Yeni arx, Quşencə
(Quş-yengicə), Çayarxı, Arvan, Boz dağ –
hamısı xalis türk sözləridir, bəziləri
Qaşqarlı Mahmudun,Rəşidəddinin kitablarında hifz
olunmuş qədim oğuz boylarının adlarıdır. Ərəb
istilasıyla bağlı adlar da var, onlarda da zamanın özəlliyi
əks olunur, məsələn Ərəb-cəbirli,yəni cəbrlə,zülmlə ərəbləşdirilənlər.
Bayat boyu
– Dədə Qorqudun,Füzulinin boyudur. Bayat adlı kəndlər Qarabağda, Quzey və
Güney Azərbaycanın başqa yerlərində də
var.Ümumiyyətlə bayatlar Cənubi Qafqazdan Doğu
Anadoluya, İraqa qədər böyük bir sahədə məskunlaşıblar.
Atamın qəribə,bir az da sadəlöhv
gümanı vardı –Füzulinin əcdadlarının məhz bu Bayat kəndindən, Çiyni
yaxınlığındakı Bayat kəndindən olduğunu
iddia edirdi.Bu fərziyyə
şeirlərində də əks olunub. Rəsul Rzanın
tamamlanmamış “Fizuli” poemasının “Uzaq yollardan gələn”
adlı fəslində Fizulinin valideynlərinin Azərbaycandan
İraqa gəlmələri təsvir olunur:
Bağdad
hara
Boyat hara
Qırılmış
təsbeh kimi
Karvan
tökür günləri
Qaynar,uzaq yollara.
Bağdad
hara,
Boyat hara
Dəvə
ləpirləri
Xəzəl
kimi düşür yollara...
Atamda qətiyyən yerliçilik hissi yox idi.Ümumiyyətlə
mənim müşahidələrimə görə Azərbaycanın
bir sıra başqa regionlarından fərqli olaraq
göyçaylılarda yerliçilik təəssübü
deyilən şeydən əsər-əlamət yoxdur. Bəlkə hətta tərsinədir,
öz həmyerlilərinə qarşı bir növ
etinasız,biganə,soyuqdurlar. Bu onların
məziyyətləri yox- xüsusiyyətləridir və bu
xüsusiyyət,məncə onunla bağlıdır
ki,Göyçay nisbətən cavan şəhərdir,olsa-olsa
– yüz əlli-iki yüz
yaşı var. Odur ki, şəhərin qədim qohum-əqrabalıq,köklü-köməcli
nəsillərin bağlılığı, uzun tarix boyu
formalaşmış yerlilik hissi və bundan doğan
yerliçilik ənənəsi də yoxdur.Rəsul Rza da
Göyçayı uşaqlıq xatirələriylə
bağlı şəhər kimi sevir, həmyerlilərini
bütün başqa azərbaycanlılardan zərrə qədər
də ayırmırdı,onlara ərköyün münasibət
bəsləmirdi.
Göyçaya həsr etdiyi yeganə şeir bu sətirlərlə
başlayır:
Həmyerlim
bir qoca dedi: Eloğlu!
Bəs öz vətənindən yazmırsan niyə?
Bizim bu
Göyçayın gözəllikləri
Yaraşıq olmazmı şeirlərinə.
Bu xəyalı qocanın məzəmmətini qəbul
edərək “Göyçay” şeirini yazır və bu Rəsul
Rzanın məncə ən zəif şeirlərindəndir. Bunu
vaxtıyla rəhmətliyin özünə də demişdim.
Adətən mənim “tənqidlərimi” təmkinlə
qarşılayan və bəzən hətta nəzərə də
alan atam bu səfər rəyimlə
razılaşmamışdı. Nə isə... İndi
burda həmin şeiri xatırlamağımın məqsədi
başqadır. Şeirin bir yerində Göyçay
torpağı haqqında deyilir:
Bu adi
torpağın qoynunda bir gün
Həbibi, Füzuli dünyaya gəlib.
Bu sətirlərdə
artıq güman,fərziyyə deyil,qəti
təsdiq var.
Atamın
Füzulinin “göyçaylı” olması haqqında fikrinin
bir səbəbi də
böyük şairin ustadı Həbibinin Çiyninin
yaxınlığında yerləşən Bərgüşad
kəndindən olmasıydı. Həbibi Bərgüşaddan
çıxıbsa Füzuli nədən ona qonşu olan
Boyatdan çıxmasın? Atamın bu fərziyyələri
evdə anamın da,mənim də
yüngülvari zarafatlarımız üçün hədəf
idi. Ümumiyyətlə atamla anamın
münasibətlərində xəfif bir yumor, zarafat
çaları – gəncəli-göyçaylı “höcəti”
vardı və əlbəttə bu qeyri –ciddi bəhsə-bəhsdən
heç biri incimirdi. Moskvada yaşayan
türkoloq Tofiq Məlikli atamla, əslən gəncəli olan
akademik Həmid Araslıyla, türk şairi Fazil Hüsnu
Dağlarcayla Azərbaycan rayonlarına səfərə
çıxmalarını xatırlayır. Yol boyu Rəsul
Rzayla Həmid müəllim Gəncəninmi
Göyçayınmı çinarlarının daha əzəmətli
olması haqqında zarafatyana mübahisə
aparırmışlar.Əlbəttə,təkrar
edirəm, bunlar yalnız məzələnmə səviyyəsində
zarafatlar idi. Rəsul Rzanın ən çox
sevdiyi və tarixiylə öyündüyü şəhərlərimizdən
biri Gəncə idi.
Yaxşı
yadımdadır, Cavad xanın məğrur,əyilməz,mərd
şəxsiyyətiylə qürur duyur, onun haqqında poema
yazmaq istəyirdi.Atam Kirovabada tarixi Gəncə adının
qaytarılması haqqında Azərbaycan KP MK-ya məktubla
müraciət etmişdi və bu arzusunun həyata keçməsini
gözləmədən Gəncə haqqında şeir
yazmışdı:
Tarixlərdə
əyməmisən başını
Qarşısında
heç bir yadın a Gəncəm
Neçə
qurban bahasına qazandın
Şöhrətindən xəbər verən bu adı.
Bu sözlərə mərhum bəstəkarımız
Telman Hacıyev oynaq bir mahnı bəstələmişdi. Mahnını
Elmira Rəhimova gözəl ifa edirdi. Bir-iki dəfə
efirə gedəndən sonra “Gəncə” sözünə
görə mahnını qadağan etdilər.Yalnız o vaxt Mərkəzi
Komitədə məsul vəzifədə çalışan
Tofiq Bağırovun təkidiylə
“Gəncə” mahnısı yenidən ara-sıra efirdə səslənməyə
başladı.
“Fizuli”
poemasının əsas motivlərindən biri böyük
şairi Azərbaycan torpağıyla bir-başa bağlamaq cəhdiydi.. Rəsul Rza İraqı
Füzuli üçün qürbət sayırdı.
Deyirlər
İraqdan ayrılmamısan
Ömrün
Kərbalada,Bağdadda keçib
Əgər
doğma idi sənə o yerlər
Niyə bütün ömrün fəryadda keçib?
Füzulinin
“saqi bizim eldən gəlirsən,bir xəbər
ver aşinalardan” misralarını
da Rəsul Rza məhz bu yöndə mənalandırır:
Qoy min bir
fəryad içində
səsini
tanımayanlar
Ehtimalla
yorsunlar özlərini
Min
yüz möhürlü sənədə vermərəm
Öz əlinlə
yazdığın
“Bizim” və “el” sözlərini.
Onu da qeyd
edim ki,gətirdiyim parçalar 1958-ci ildə yazılıb,bir
il sonra Rəsul Rza İraqa səfər etdi.Görmədən
təsvirini verdiyi yerləri- Bağdadı,Kərbalanı gəzdi.Ən
vacibi isə odur ki,bu səfər nəticəsində əvvəlki
təsəvvürü – Fizulinin qürbətdə,yad mühitdə yaşaması
haqqında fikri ciddi təbəddülata
uğradı. “İraq sözü nədənsə həmişə
“fəraq” sözünü mənim yadıma salır” cümləsiylə
başlayan “Uzaq ellərin yaxın töhfələri” adlı
essesində Rəsul Rza özü üçün də,
Quzey Azərbaycanda yaşayan xalqımızın əksəriyyəti
üçün də mühüm bir kəşf edir:
Füzuli İraqda qanı qanımızdan,dili-dilimizdən
olan türk xalqının içində yaşayıb
yaradıb.İndi məcburən özlərini “türk” deyil,
“türkman” adlandıran,danışıq dilləri azərilərlə
eyni olan bu xalqın folklor inciləri –bizim bayatıların
ekizləri – xoyratlar haqqında oxucularımıza ilk müfəssəl məlumatı verən də atam
oldu.Bu səfərdən sonra şairin gəldiyi qənaət
beləydi:
Şəkil 2. (Soldan Məryəm xanım, Sarə, Məmmədhüseyn
Rzayev, Kubra (qucağında qızı Qədriyyə ilə),
İmmihani, Arxada ayaq üstə Rəsul, Sura, Öndə
Vahidə, Həbibə, Ənvər, Niyazi, Turə, Həbibə,)
“Mən
inandım ki, Füzulinin yaşayıb yaratdığı yerlərdə
onun azəricə əsərlərini oxuyan,onun poeziyasına
qiymət və qüvvət verən minlər,yüzminlər
varmış, Fizuli dili dilindən,dərdi dərdindən,
sevinci,arzusu,həsrəti onunla
bir olan doğma xalqın əhatəsində
yaşamışdır. O xalqın ki, neçə əsrlər
boyu Kərkük, Ərbil, Mosul dolaylarında yaşayır,
dili, adət və ənənələri ilə hakim ərəb
xalqına heç bir bənzəyişi yoxdur, deyilənə
görə sayı yarım milyona yaxın olan bir xalqdır”.
Mahmud Qaşqarlı “Divani lüğət-it türk”
adlı ensiklopedik kitabında yazır ki, bayatlar
oğuzların 22 qolundan biridir. “Oğuzlar” tədqiqatının
müəllifi,görkəmli türk alimi
Faruk Sumer qeyd edir ki, Bayatlar Səfəvi dövlətinə
xidmət etmişlər. Ağdaşdakı məscidin
adı Qızılbaşlar məscididir. Həmədan
ətrafında yaşayan bayatların bir qismi Şah
Abbasın vaxtında Quzey Azərbaycana köçüb.
İslam ensiklopediyasına görə
Dördüncü Murad Bağdadı tutduqdan sonra özü
ilə Bağdaddan 12 nəfər bayat musiqiçisini
İstanbula gətirmiş, Bayat muğamını və bayat
musiqisini Türkiyədə tanıtmışdır.
Bayatlar folklorumuzun nadir incilərinə bayatılara
adlarını verdikləri kimi musiqimizdə də “Bayatı
qacar”, “Bayatı kürd”, “Bayatı Şiraz”, “Bayatı
İsfəhan” muğam dəsgahlarının adlarında
yaşayır. Şiraz, İsfəhan fars şəhərləridir,
kürd-kürddür, amma bu şəhərlərdə də,bu xalqların arasında da səslənən
musiqi janrı –”bayatı” adıyla – bayatlarındır,
türklərindir.
Bayatlara nisbətən “şahsevənlər” adı daha
yenidir.
İslam ensiklopedisinin yazdığına görə Səfəvi
hökmdarı Birinci Təhmasib (1524-1576) xəstələnəndən
sonra taxt-tac uğrunda
ixtilaflar başlarkən türkmən bəylərinin
bir bölümü İsmayıl Mirzəni dəstəkləyir.
İsmayıl Mirzə ikinci İsmayıl
adıyla taxta çıxanda bu bəylərin xidmətlərini
unutmur və onlara xüsusi sevgiylə yanaşır. Beləliklə, şahsevənlər – “şahı
sevənlər” deyil, “şahın sevdikləri”
anlamındadır. İslam ensiklopedisində o da qeyd
olunur ki,şahsevənlər “türkcenin
azeri lehcesinde konuşurdular”. XVIII əsrdə şahsevənlərin öz
aralarında ikitirəlik başlanır, onlar Ərdəbil
şahsevənləri və Möhsün qolu deyə bir-birinə
müxalif hissələrə ayrılırlar.Bir
bölümü də XIX əsrin əvvəllərində
Quzey Azərbaycana gəlir. Güman ki,Məmmədxan
da Quzey Azərbaycana elə o dönəmlərdə gəlib.
XIX əsrin
ilk rübü Azərbaycan tarixinin ən gərgin,ən
mürəkkəb dövrüdür.Yarımüstəqil Azərbaycan
xanlıqları bir-biriylə çəkişmələri,didişmələri
nəticəsində həm Rusiyanın istilası,həm
İranın hökmranlığı qarşısında aciz
qaldılar və rus-İran müharibələri nəticəsində
bir-bir çar Rusiyasının itaəti altına keçdilər.
Bu dövrün nisbətən geniş torpaqlara malik olan
nüfuzlu xanları Gəncədə Cavad xan, Qarabağda
İbrahim xan, Şəkidə Hacı Çələbi xan,
Qubada Fətəli xan, Naxçıvanda Kəlbəli xan,
Şirvanda Mustafa xan idi.Onların çağdaşları
olan xırda feodallar da vardı,onlar da bir-biriylə, bəzən
də lap elə o böyük,məşhur xanlarla öcəşirdilər.Belə
kiçik feodallardan biri də Məmmədxan idi.
Ailə rəvayətlərində Məmmədxanın
Şirvan xanı Mustafa xanla ədavətindən söz
açılırdı. Hətta bir versiyaya görə Məmmədxanı qonaqlıqda Mustafa xan zəhərlədibmiş.
Ancaq o da yadımdadır ki,Mirzə Fətəli haqqında
roman üzərində işlərkən XIX əsr Azərbaycan
tarixini dərindən dərinə öyrənən,
xanların bioqrafiyalarına yaxından bələd olan Ənvər
Məmmədxanlı ulu babamızıın “düşməni” Mustafa xanı
müsbət qiymətləndirirdi, onu istilaçı
çar ordusuna qarşı ən qəti müqavimət
göstərən qeyrətli xanlarımızdan biri hesab
edirdi.
Məmmədxan özu də rusların qurbanı oldu. Ailəmizdə bu ulu
babamıza ən böyük təəssübkeşliklə
yanaşan, Məmmədxanın qəddarlığı
haqqında zarafatlarımıza həmişə ciddi-cəhdlə
etiraz edən kiçik bibim Həbibə xanım anasından eşitdiklərini
xahişimlə yazıb mənə
vermişdi.Qarışıqlıq düşməsin deyə
dəqiqləşdirmək istəyirəm: Həbibə Məmmədxanlı
Ənvərin ən kiçik bacısıdır,onların
ataları Qafarla Rəsulun atası İbrahim doğma
qardaş,Rəsulun anası Məryəm xanım və Ənvərgilin
anaları İmmihanı doğma bacıdırlar. Yəni iki qardaş iki bacıyla evlənmişlər.
Odur ki, bu əmiuşağı, xalauşağılar ta
körpəlikdən bir yerdə
böyümüş,ömür boyu ən yaxın və
mehriban münasibətlərdə olmuşlar.Mən də
gözümü açandan Ənvəri, onun kiçik
qardaşı Niyazini əmilərim kimi, bacıları Vahiləni,
Arifəni, Həbibəni
atamın doğma bacıları Kubra, Sarə, Surə,
Turə kimi bibilərim bilmişəm.
Həbibənin
anası İmmi xalanın dilindən eşidib
yazdığı söhbəti olduğu kimi gətirirəm:
“Bir gün Məmmədxanın yanına qonşu kənddən
çapar gəlir. Xanın ayağına yıxılır:
–Başına
dönüm xan- deyir. Bizə kömək elə.
Kəndimizə bir dəstə urus soldatı gəlib.
Yerləşdirdik. Əppəklərini,çaylarını verdik. İndi də
yapışıblar ki,bizə qadın
verin,gəlinlərinizi,qızlarınızı gətirin. Umudumuz bir sənədir. Bizi bu
rüsvayçılıqdan ancaq sən qurtara bilər-sən.
Məmmədxan
bir qədər fikrə gedir,sonra
çapara deyir ki, get de ki,bu saat gətirəcəyik.
Çapar kor-peşman geri qayıdır.Məmmədxan
oğlanlarına əmr edir ki,atlanın. Yeddi oğul (Məmmədxanın yeddi oğlu və
bir qızı olub- A.) atalarıyla birlikdə silahlanıb həmin
kəndə gəlirlər. Deyilənə
görə soldatlardan bir nəfəri də olsa qaçıb
qurtara bilmir. Hamısını
qılıncdan keçirirlər. Bu hadisədən sonra
rus generalı Məmmədxanı tutub gətirən adama böyük ənam
vəd edir. Vaxt keçir, Məmmədxanı
tutmaq ruslara müyəssər olmur. Günlərin
birin-də Məmmədxanı Şamaxıda Mahmud ağa
qonaq çağırır. Bundan xəbər
tutan ruslar evi əhatəyə alıb Məmmədxanı ələ
keçirirlər. Bir neçə gündən
sonra ölüm xəbəri gəlir. Onu
qazamatda zəhərləyib öldürürlər. Bu hadisədən sonra oğulları hərəsi
bir tərəfə dağılır.Bir təkcə
böyük oğlu Mahmud ağa Vətəndə qalır.
Məmmədxanın kəndlərini isə
müsadirə edib Təbətəbaiyə verirlər”.
Dediyim
kimi ailəmizdə Məmmədxanın qeyrətli,mərd adam olmasıyla bərabər onun
zalımlığı,qəddarlığı haqqında da
danışırdılar.Ənvər bu söhbətləri
çox sakit, yumorlu bir tərzdə qəbul edirdi, rəhmətlik Həbibə isə belə
danışıqlardan yaman əsəbiləşirdi.
Yadımdadır, “Anarla üz-üzə” televiziya filmində
babalarımla bağlı suallara cavab verərkən
demişdim ki, Məmmədxan çox qoçaq,amma
həm də əzazil adam olub.Bu sözlərə görə
Həbibə məndən əməlli başlı
incimişdi: “Yönsüz ( “yönsüz”
göyçaylıların dilində ən sərt ifadələrdəndir)
o nə sözdür danışırsan? Camaat
babalarını şişirdib göyə qaldırır, sən
də başlamısan ki, nə bilim əzazil olub,flan...”.
Amma
axı Məmmədxanın zalımlığı haqqında
söhbətləri də özümdən
uydurmamışam, nənəmdən,bibilərimdən,lap
elə Həbəşin (ailədə Həbibəni belə
çağırırdıq) özündən eşitmişəm.
Məmmədxanın
düşmənləri (nənəm: “müddəiləri”-
deyərdi) çox imiş və onlardan bəzən çox əcaib
şəkildə qisas alırmış,bir
düşməninin əl-ayağını bağlayıb
eşşəyə tərs mindirir, başına da qatıq
töküb evinə göndərir. Həbibədən
eşitdiyim başqa bir söhbət: “Məmmədxan sərt
təbiətli adammış. Amma düzlük,namus-qeyrət
məsələsində ad çıxarıbmış.
Qoçaqlığının şöhrəti çox
yayıldığı üçün onu sevməyən,ona paxıllıq edənlər də az
deyilmiş. O həndəvərdə yaşayan bir neçə
kişi yığışıb bu qərara gəlirlər ki, bəsdir, Məmmədxanın
şücaətindən danışıqlar lap bizi təngə
gətirib. Gəlin
gecəykən yığışıb onun axırına
çıxaq. Gecə silahlanıb yola düşürlər,
Məmmədxanın evinə yaxınlaşanda mehtərinə
acıqlanan xanın səsini eşidəndə canlarına vicvicə
düşür, yaxındakı qovaq
ağacının altında gizlənirlər, heç biri
cürət edib irəli gedə bilmir. Axırda biri dillənir ki,
özümüzü niyə qana salırıq. Gəlin elə
bilək ki,bu qovaq ağacı Məmmədxandır.
Çəkək qılıncı düşək
onun üstünə. Elə də edirlər,
yazıq ağacı neçə yerdən yaralayıb gedirlər.
O vaxtdan həmin nəslə “qovaqçapanlar” adı verilir.
Bu ad həmin nəslin üstündə lap son zamanlara qədər
qalırmış”.
Bu
epizoddan (az sonra yazacağım başqa epizoddan olduğu kimi)
bir az “ədəbiyyatbazlıq” (“literaturşina”) qoxusu gəlir,
bəlkə nəsildən-nəslə keçə-keçə
gerçək olay bədii cəhətdən bəzənmiş
–bəzədilmişdir,amma qəribədir ki,bu səhnə –
adamların hirslərini-hikkələrini qovağı
çapmaqla soyutmaları – mənə çağdaq
dünyamıza aid olan bir məlumatı xatırlatdı, demə
müasir Yaponiyanın bəzi şirkətlərinin sahibləri
öz mulyajlarını (oyuqlarını, müqəvvalarını,
kuklalarını) düzəldib fabrikin qabağında
qoyurmuşlar və fəhlələr, qulluqçular sahibkara
qızanda hirslərini soyutmaq üçün həmin
mulyajı-müqəvvanı qürmanclayır, təpikləyir,
doyunca əzişdirirmişlər. Deyq Karneqinin
davranış dərslərini andıran bu üsulu demə
çinlilər yaponlardan bir əsr əvvəl icad ebiblərmiş.
Məmmədxanla
bağlı rəvayətlərin ən müdhişi gənc zövcəsiylə
bağlı əhvalatdır. Övladlarından
ən çox böyük oğlu Mahmul ağanı istəyirmiş,
yeganə qızına gələn elçiləri isə
döyüb qapıdan qovarmış. Burda
istər-istəməz “Kitabi- Dədə Qorqud” qəhrəmanlarından
Dəli Domrul yada düşür.Bir gün Məmmədxan səfərdə
olan vaxt yenə qızına elçi gəlir. Mahmud
ağa onları qəbul edir,razılıq
verir. Evə qayıdanda xəbər Məmmədxana
çatır. Bərk hirslənir.
Oğlanlarını çağırıb soruşur ki,bunu hansı edib. Mahmud ağa
qabağa çıxıb etiraf edir ki, mənim işimdir.
Məmmədxan:-şükür – deyir. Sən mənim ilkim,
istəkli oğlumsan.O birilərdən hansı bu qələti
eləsəydi,öldürərdim.
İndi ki,söz veribsən, Allah mübarək
eləsin”.
Birinci arvadı öləndən sonra Məmmədxan
cavan qızla evlənir. Deyilənə görə onu çox sevərmiş.
Hansı paxıl namərdsə (Yaqo!-A.) kişini
yavaş-yavaş qandırır ki,cavan
zövcəsi meylini Mahmud
ağaya salıb.Bir gün Məmmədxan görür ki,
Mahmud ağa araqçınını analığına
atıb: bunu yu-deyir. (Burda araqçın
Dezdemonanın yaylığı yerindədir-A.).Qan vurur Məmmədxanın
başına, yazıq qadını öldürür.
Sonra ev
qulluqçularını dindirır,məlum
olur ki, qadının heç bir günahı yoxmuş,
haqqında deyilənlər qara böhtan imiş. Məmmədxan az qalır dəli olsun.Əmr edir ki,kənddə
tam sükut olsun. Kimin iti hürüb ya xoruzu
banlayıb. Kiçik xanımı –
öldürdüyü arvadını yuxudan (!-A.) oyatsa onu
doğram-doğram doğrayacaq.Biçarə kənd əhli itlərini-pişiklərini
damda bağlayıb,qapıları bərk-bərk bağlayırlar
ki, səsləri eşidilməsin. Bu dəhşətli
hadisədən sonra Məmmədxan uzun müddət xanənişin
olub evdən çıxmırmış.
Mənə
elə gəlir ki, Həbibə xanım ulu babamızın təəssübünü
çəkərək anasının söhbətini bir az yumşaldıb. Çünki
uşaqlıqda mən İmmi xalanın böyük
bacısı Məryəm xanımdan-nənəmdən həmin
əhvalatın daha məşum təfərrüatını
eşitmişdim. Ümid edirəm ki, həqiqətin(ya
rəvayətin) tam dolğunluğu naminə cijimdən eşitdiyim təfərrüatları
yazsam əziz Həbəşin ruhu məndən inciməz. Məmmədxan gənc
arvadını elə – belə öldürməyib,cijimin danışdığına görə
doğram-doğram doğrayıb onu. Qayınanası,
Kiçik xanımın anası hardansa bu dəhşətli xəbəri
eşidib,yüyürüb gəlib,qapını döyməyə
başlayıb, qapını açan olmayıb,
qızının fəryadını eşidən anası
ağlını itirib, qurd kimi ulamağa ,qoyun kimi mələməyə,inək
kimi böyürməyə başlayıb.
(Ardı
var)
ANAR
525-ci qəzet.- 2013.-
5 mart.- S.4.