Dini əqidə, əməl və nəticə
ONLARIN ARDICILLIĞI VƏ VƏHDƏTİ
ZƏRURİ AMİL KİMİ
Demokratik
cəmiyyətdə dinin və əqidənin rolunu çoxları
səhvən eyniləşdirir, bu iki məfhumu düz anlamır
və bəlkə də, belə yanaşma səbəbindən
terrorizm, ekstremizm, din, əqidə anlayışları və onların
bir-biri ilə əlaqəsi çox zaman nəinki adi vətəndaş
üçün, hətta, bu sahədə çalışan
adamlar üçün də qaranlıq qalır. Əqidə
azadlığı dini etiqad azadlığı ilə
qarışdırılır.
Beynəlxalq
paktlarda, konvensiyalarda, qərar və qətnamələrdə
əqidə azadlığı hüquqi insan haqlarının əsas
tərkib hissəsi kimi qəbul edilmiş və demək olar
ki, bütün dünya dövlətlərinin
konstitusiyalarında öz əksini tapmışdır.
Lakin
belə bir faktı nəzərə almalıyıq ki,
insanın əqidəsi təkcə dinlə məhdudlaşmır
və əslində əqidə azadlığının
özü də qanunlarla tənzimlənir, müəyyən
hüquqi çərçivədə həyata
keçirilir:
Tarixə
qısa ekskurs etsək, görərik ki, insanların əqidəsi,
o cümlədən, dini əqidəsi heç də həmişə
onların fəaliyyəti ilə müqayisədə ziddiyyətsiz
olmamışdır.
Cəmiyyətdə,
hətta ailədə yaranan bir sıra gərginliklərin və
münaqişələrin əsasında ilkin amil kimi əqidə
məsələləri də durmuşdur.
Qədim
dövrlərdən başlayaraq bu günədək baş
verən dəhşətli müharibələr, faciəli
münaqişələr, dəfələrlə dünya xəritəsinin
dəyişdirilməsi, imperiyaların yaradılması və
iflası təkcə hakimiyyət uğrunda deyil, həmçinin
əqidə uğrunda, çox zaman dini əqidə
uğrunda mübarizənin tərkib hissəsi olmuşdur.
Tarixi faktlar göstərir ki, din uğrunda, yaxud din pərdəsi
altında aparılan müharibələrdə tökülən
qanlar heç də birinci və ikinci dünya müharibələrində
tökülən qanlardan az deyil.
Bütpərəstlər
tərəfindən Yerusəlimin dağıdılması, IV əsrin
sonu – V əsrin əvvəllərində
xristianlığın yayılması ilə antik Roma
sivilizasiyasının məhv edilməsi, səlib
yürüşləri, islam fütuhatları, orta əsr
inkvizisiyası və s. birbaşa dini əqidə ilə
bağlı hadisələr və faktlar bir daha onu göstərir
ki, din forması almış əqidələr cəmiyyətdə
öz yerini heç də həmişə sülh yolu ilə
tutmamış, bəzən nüfuz sahibi olmaq
üçün gücdən, silahdan istifadə etmişdir.
Söhbət
dinlərin əsl ilahi mahiyyətindən yox, bu mahiyyəti necə
başa düşməkdən, dinin cəmiyyətdə
praktikasmdan gedir.
2001-ci
ilin 11 sentyabrından dərhal sonra terroru və ümumiyyətlə,
terrorizmi birbaşa dinlə bağlayanlar çox oldu. Hətta islamı
terror dini adlandıranlar da tapıldı. Dəhşətli terror
aktlarından bir il keçib. Lakin heç kəs cəsarət edib dinlə, dini əqidə
ilə terrorun və ekstremizmin əlaqəsinin
olub-olmadığına aydınlıq gətirmək istəmir.
Bəziləri dinlə terrorun və ekstremizmin əlaqəsinin
olduğuna ehtiyatla işarə edir, bəziləri dini əqidə
ilə terrorun və ekstremizmin qətiyyən əlaqəsi
olmadığını sübuta yetirməyə, dini, dini təşkilatları
tamamilə sığortalamağa cəhdlər göstərirlər.
Lakin din, əqidə mücərrəd məfhumlar deyil. Terrorist də,
ekstremist də, özünü din yolunda şəhid edənlər
də mücərrəd yox, konkret insanlardır və hər
birinin dini, milli və dövləti vətəndaşlıq mənsubiyyəti
vardır.
XX əsrdə, hətta son 50 ildə baş verənləri
səthi də olsa təhlil eləsək, yəqinlik hasil edərik
ki, bugünkü müharibələrdə, münaqişələrdə,
onların ideolojiləşdirilməsində dini amilin
mövcudluğu danılmazdır.
Son illərin
hadisələri, konkret olaraq İsrail-Fələstin
qarşıdurması, 30 ildən çox tarixi olan Olster faciələri,
Yuqoslaviyada baş verənlər, birinci və ikinci
çeçen müharibəsi və nəhayət Azərbaycanın
20 faiz ərazisinin işğal olunması deyilənlərə
konkret məzmun verir. Çoxlu insan tələfatı
ilə müşayiət olunan bu müharibə və
münaqişələr dini amilin təsirindən kənar
deyil. Onların bəzilərinin ideya mənbəyi
də dindir, dini təşkilatlardır. Erməni
kilsəsi Azərbaycan-Ermənistan münaqişəsinin
sülh yolu ilə həlli sahəsində görülən
işləri sözdə dəstəkləsə də, bu
münaqişənin Ermənistanın
işğalçılıq siyasətinin nəticəsi
olduğunu bugünədək etiraf etməyib və 1988-1989-cu
illərdə isə Qarabağ ermənilərinin
separatçı ideyalarını dəstəkləmişdir.
Odur ki,
dinin demokratik cəmiyyətdə rolunu müzakirə edəndə
ilahi dinlərin həqiqətən sülh məramlı,
sülh mahiyyətli müqəddəs kitablarından, daha
doğrusu, dinlərin normativ idealından
çıxış edilməməli, daha çox dinin
praktikasını həyata keçirən insanların fəaliyyəti
demokratiya və sivil cəmiyyət qanunları prizmasından nəzərdən
keçirilməli, dini təşkilatların, dini liderlərin
cəmiyyətdə yüksək nüfuzu olduğunu nəzərə
alaraq, onların demokratik cəmiyyətdə rolu və məsuliyyəti
müəyyən edilməlidir.
Bu məsuliyyət ən azı din xadimlərinin
demokratik cəmiyyətin onlara verdiyi imtiyazlara, onların vətəndaş
hüquqlarını qoruyan beynəlxalq və yerli
qanunlarının verdiyi təminata adekvat cavab reaksiyası
olmalıdır. Bu gün demokratik cəmiyyətdə gedən
prosesləri təhlil edərkən aydın olur ki,
insanların hüquqlarını, o cümlədən, dini
etiqad hüquqlarını qorumaq və onlara həqiqi təminat
vermək üçün demokratik cəmiyyətdə
güclü hakimiyyət və effektiv idaraetmə vacibdir.
Cəmiyyət üçün vacib olan bu iki amil
birbaşa mənəviyyatla, dolayısı yolla əqidə
ilə də bağlıdır.
1.Əminəm ki, dini ekstremizmlə mübarizənin
ön cərgəsində tanklar, toplar, qırıcı təyyarələr
yox, məhz əsl din xadimləri, nüfuzlu dini liderlər
durmalı, vətəndaşları olduqları demokratik cəmiyyətin
bütövlüyü uğrunda mənəvi cihad elan etməlidirlər. Lakin belə
bir mübarizədə “din dövlətdən ayrıdır”
məfhumu arxa plana keçməli, ümumi səylər cəmiyyəti
terror kimi dəhşətli xəstəlikdən xilas etməyə
yönəlməlidir. Belə bir
müştərək fəaliyyətin parametrləri olduqca
aydın və başadüşülən olmalıdır.
Din, dini liderlər və dini təşkilatlar mənəviyyatla
bağlı fəaliyyətləri sayəsində hakimiyyəti
möhkəmlətməyə kömək edir, güclü
hakimiyyətin isə əqidə azadlığı
hüquqlarını daha qətiyyətlə təmin etmək
imkanı genişlənir.
Belə sıx əməkdaşlıq heç bir tərəfin
hüquq və imtiyazlarını, səlahiyyətlərini
artırıb-azaltmağa yönəlməməlidir. Bu, ümumi
sülh uğrunda birgə işin spesifik bir forması kimi qəbul
edilməlidir.
2. Qənaətimə
görə, dini ekstremizm və dinlə motivləşdirilən
terrorizmə qarşı mübarizənin əsas tərkib
hissələrindən biri də düzgün dini
maarifçilik fəaliyyətinin təşkilidir. Cəmiyyətdə
din haqqında məlumat qıtlığı
olmamalıdır. Lakin bu, prioritet məlumat sahəsinə
çevrilməli deyil. Eyni zamanda, din
haqqında məlumat insanlara təkcə din xadimlərindən
yox, digər mənbələrdən, hətta, dövlət tərəfindən
də təqdim edilməlidir. Bu əslində
ifrat dini təəssübkeşlik meyllərini zəiflədər
və obyektivliyi daha çox təmin edə bilər.
Dinə
ciddi surətdə aludə olan insanları inzibati yolla təqib
etmək, onları ikinci növ adam kimi
hesab etmək gizli dini fəaliyyətə yol açır. Gizli fəaliyyət isə, xüsusən gənclərdə,
romantik inqilabçı ruhu tərbiyə edir ki, bu da terror və
ekstremizm üçün baza rolunu oynaya bilər.
3. Hakimiyyət
və din cəmiyyətin əsasını təşkil edən
iki mühüm elementdir. Birinci qununun aliliyi,
ikinci isə, qanunun mahiyyəti – əxlaq və mənəviyyatdır.
Hakimiyyət, əxlaq və mənəviyyat əslində
cəmiyyətin həyatında bir-birini tamamlayır. Başqa sözlə, hakimiyyət, yəni əxlaq və
mənəviyyat kriteriyalarının məhsulu olan qanunlar cəmiyyət
üçün bütövlükdə prioritet xarakter
daşıyır.
Əslində qanun əxlaq və mənəviyyatı
müdafiə edir. Tarix göstərir ki, əxlaqi keyfiyyəti
zəif olan hakimiyyətin ömrü uzun olmur. Əxlaq isə ənənəvi olaraq dini dəyərlərlə
qidalanır. Deməli, hakimiyyət və
din bir-biri üçün vacibdir, zəruridir, ancaq avtonom birgəyaşayış
şəraitində. Bunun əksini
sübut edəcək tutarlı faktlar, yaxud uğurlu təcrübə
tarixə bəlli deyil. Burada ən əsas
sual ortaya çıxır. Bu avtonom birgəyaşayış
necə olmalıdır ki, siyasət əxlaq və mənəviyyatca
zəif olmasın, ilahi dinlərin əsl mahiyyətini qoruyub
saxlaya bilmək üçün şərait yarada bilsin, eyni
zamanda cəmiyyətdə dinin ictimai statusu elə müəyyən
olunmalıdır ki, o, cəmiyyətdə ictimai əlaqələrin
tənzimləyicisi rolunu oynayan hakimiyyətə öz
funksiyasını yerinə yetirməyə mane olmasın.
4.
Demokratik əsaslar üzərində qurulan cəmiyyətdə
hakimiyyət dini təəssübkeşliyə yol verməməli,
bütün dinlər və əqidələr
üçün eyni şərait yaratmalıdır. Hakimiyyət üçün imtiyazlı əqidə
forması olmalı deyil. Zənnimcə,
dinlərarası uzunmüddətli dialoqun uğursuzluğunun əsas
səbəblərindən biri dinlərin imtiyazlı, ənənəvi,
qeyri-ənənəvi, destruktiv dinlər kimi təqdim
olunmasında və onlara yanaşmanın bu təməl
mövqeyindən formalaşmasındadır. Söhbət əqidədən gedirsə, bizi onun
sağlam və qeyri-sağlam, cəmiyyət üçün
faydalı, yaxud zərərli olması
maraqlandırmalıdır. Zərərli əqidə
strukturlaşıb din forması almış olarsa, ona
qarşı cəmiyyətdə ciddi müqavimət
formalaşmalı və buna hakimiyyət də yardım etməlidir.
Zərərli əqidənin din pərdəsi
altında yayılmasına qarşı mübarizəni dini
etiqad azadığı hüquqlarını pozmaq kimi qiymətləndirmək
olmaz. Təəssüf ki, bir sıra beynəlxalq
təşkilatlarda məhz belə yanaşma üsulu hökm
sürür. Dinləri və əqidələri
müxtəlif olan vətəndaşlar üçün cəmiyyətdə
yeganə bir qanun dövlətin konstitusiyasıdır.
Din və
din xadimləri üçün, əlbəttə,
insanların mənəviyyatı, dini əqidələri
prioritet fəaliyyət sahəsidir. Əxlaqı
təmiz, mənəviyyatı saf insanlar tərbiyə etməklə
din xadimləri və dini liderlər siyasətə birbaşa
qarışmadan öz müqəddəs missiyalarını
yerinə yetirir və eyni zamanda hakimiyyətə yardım edərək,
son təqdirdə dini fanatizmin və ifrat təəssübkeşliyin
ekstremizmə yuvarlanmasının qarşısını alaraq
cəmiyyət qarşısında böyük xidmət
göstərmiş olurlar. Fikrimcə, bu,
müasir demokratik cəmiyyətdə din və dövlət
münasibətlərində avtonom birgəyaşayışın
ən optimal forması kimi qəbul edilə bilər və
din-dövlət münasibətləri bu fundamental əsas
üzərində qurulmalıdır.
Rafiq ƏLİYEV,
fəlsəfə elmləri doktoru,
professor
525-ci qəzet.-
2013.- 6 mart.- S.6.