Məmmədxanlılar
(davamı)
Az qala
iyirmi il ərzində – keçən əsrin 90-cı illərindən bəri-
üzərində işlədiyim “Əsrim,əslim,nəslim”
adlı anılar, düşüncələr romanını
bitirmişəm. Bu roman beş kitabdan ibarət olan “Keçən
keçdi,olan oldu” silsiləsinin birinci
kitabıdır. Silsilənin o biri hissələri “Mübarizə
bu gün də var”, “Sizsiz”, “Həyatım
ağrıyır” artıq
çap edilib və oxuculara
tanışdır. Silsilənin beşinci kitabını “Yaşamaq zamanı,yazmaq
zamanı”
anılar-düşüncələr romanını bu
yay tamamlamaq niyyətindəyəm.
“525-ci qəzet”in
oxucularına “Əsrim, əslim, nəslim” kitabından bir fəsli – “Məmmədxanlılar”
fəslini təqdim etmək istəyirəm.
(əvvəli var)
Əlbəttə,
bu süjetlərdən dediyim kimi “ədəbiyyatbazlıq”
(“literaturşina”) qoxusu gəlir, amma rəvayət rəvayətdir,
bu janrın da öz xüsusiyyətləri var .Hər halda
real hadisələr dildən-dilə keçərək
sonrakı nəsillərə məhz bu şəkildə gəlib
çatır.
Soyadımızı
bəzəməyən bu əhvalatı böyüklərdən
eşitdiyim,yadda saxladığım kimi qələmə
alıram. Bəlkə də bunu etməməliydim,amma düşünürəm ki, bunun məsuliyyətini
üzərimə götürməsəydim, bu həqiqətlər
(ya rəvayətlər) də məndən sonra unudulub, silinib
gedəcək, çünki bunları məndən başqa
bilən və xatırlayan daha heç kəs qalmayıb. Həm
də nə gizlədim,ulu babamızla fəxr
də edirəm. Əlbəttə arvadını vəhşicəsinə qətl
etdiyinə görə yox, belə qüvvətli ehtiraslara
malik olan, qeyri-adi hisslərlə yaşayan şəxsiyyət kimi. “Otello”nun nəvə-nəticəsi olmağın da
öz dilxoşluğu varmış.
Məmmədxanla
bağlı rəvayətlər haqda atamla söhbətim
yadıma gəlmir.Amma
hansısa xırdaca insafsızlıq etdiyim zaman
anam ərkyana zarafatla: “dərin getmiş Məmmədxanın
nəvəsi xasiyyətini göstərdi” – deyərdi.
Rəsul Rzanın Məmmədxana münasibəti
yazılarında əks olunub və bu münasibət yetərincə
sərtdir.
Avtobioqrafiyasında yazır: “Bizim ulu babamız Məmmədxan...o
zamanın xırda feodallarından biri olmuşdur.Onun təbiətən
çox sərt,zalım adam olduğu və
yalnız başqalarına qarşı deyil, öz ailəsinə,avrad—uşaqlarına
qarşı da çox amansız olduğu haqqında kənd
qocaları arasında müxtəlif rəvayətlər
vardır.Bəlkə də bunlar əsasən həqiqət
olan faktların ağızdan-ağıza bəzənib
inkişaf etmiş şəklidir.Mən ilk
yazıçılıq təcrübəsinə
başladığım illərdə “Dilarə” hekayəsində
bu zalım babamın obrazını vermişəm”.
1928-ci ildə
yazdığı
“Dilarə” hekayəsi 18 yaşlı qələm
sahibinin ilk nəsr təcrübəsidir və ədəbi təcrübəsizliyin
bütün əlamətlərini əks etdirir. Hekayədə komsomol ruhlu bir cavanın xanlara-bəylərə
qəzəbli sinfi münasibəti də duyulmaqdadır.
Bəlkə Rəsul Rzanın inqilabçılıq əqidəli
gənclik çağında xan soyadından imtina edib kommunist
dayısı Məhəmmədhüseyn Rzayevin
familiyasını qəbul etməsi yalnız altı
yaşında atasız qalmış yetimin ona atalıq etmiş dayısına ehtiram əlaməti
deyil,həm də mənsub olduğu silklə bağları
büsbütün qırmaq istəyindən irəli gəlirdi.
Anamın
məhəbbəti
Məni
aldı qoynuna
Sonra da
dayım oldu
Sevib
saxlayan bizi
Yekə ailəmizi.
Onun tərbiyəsində
yaşa
doldum,boy atdım
Onun
adından qaldı
Rəsul
Rza – soyadım.
Əlyazması
məndə olan “Avtobioqrafiya”sında Rəsul Rza qeyd edir:
“Atamın ölümündən sonra bir neçə il bizim
ailəmizi Qaffar əmim saxlamışdır. Ən çox
ailəmizin və şəxsən mənim qayğıma qalan
dayım olub”
Dayısı
Məmmdhüseyn Rzayev ancaq
ibtidai təhsil almasına baxmayaraq geniş biliklərə
malik adam imiş.Fars, rus və fransız dillərini
bilirmiş.Uşaqlıqdan özü yetim qalmış Məmmədhüseyn
20 yaşından böyük bacısını- dul
qalmış Məryəmi və onun dörd
uşağını saxlamaq üçün özünü
oda-közə vururmuş.Təhsilini davam etdirə bilməmiş,müxtəlif
illərdə müxtəlif vəzifələrdə
çalışmışdır: hərbi komissar, rayon partiya
komitəsinin katibi, sovxoz direktoru və başqa məsul vəzifələrdə
işləyib. Musavatçı yeznəsi
Qaffardan fərqli olaraq Məmmədhüseyn gənc
yaşlarından Kommunist firqəsinə daxil olub. Bir dəfə
Həbibədən xəbər aldım: Yaxşı, Qaffar əmi
musavatçı, Məmmədhüseyn dayı–kommunist, bəs
bu yeznə-qayın münasibətlərində necə əks
olunurdu. Araları necəydi? Həbibə:- Əla-dedi . Bir-birinə
çox hörmət edirdilər.
Əgər
bu həqiqətən beləymişsə deməli sovet vaxtında
çoxpartiyalı sistemin ilk rüşeymləri
bizim ailədə cücərməyə başlayıb.Zarafat
bir yana dursun,böyüklərə,yaşlılara verməli
o qədər sualım qaldı ki, heyf vaxtında bunları
soruşmadım.
Məmmədhüseyn
dayının xeyli şeirləri də var.Şeirlərini ənənəvi
formalarda,əruz vəznində,o vaxtki ədəbi
dilə uyğun olaraq ərəb-fars sözlərindən
bol-bol istifadə edərək yaradan Məmmədhüseyn Rəsul
Rzanın sərbəst şeirlərinə necə münasibət
bəsləyirmiş? İctimai fəaliyyətini necə qəbul
edirmiş?Cavabsız suallardır.Amma ailə
söhbətlərindən o yadımda qalıb ki, gəncliyində
kommunist ideyalarına aludə olmuş Məmmədhüseyn
dayı ömrünün son illərində ciddi xəyal
qırıqlığına uğramış, Stalin rejiminin
bütün naqisliklərini ayıq başla dərk
edirmiş.Sovet ordusunda paqonlar haqqında qanun çıxanda Məmmədhüseyn
dayı: –görəcəksiniz, deyirmiş – Stalin öz
çiyinlərinə paqon
taxmaq üçün
verib bu qərarı.
Məmmədhüseynin
iki cins atı varmış:Ceyran və
Qaragöz.Bu atların belinə sıçramaq yeniyetmə Rəsulun
da, ondan üç yaş kiçik Ənvərin də əlçatmaz
arzuları imiş.
Qəribədir,
Məmmədhüseynin dünya görüşündə ortodoksal
kommunistə xas olmayan nisgil, kədər – Rəsul Rzanın 30-cu illərdə
dayısına həsr etdiyi “Kəhər”
şeirində dolayı yolla əks edilib:
Bəzən
gecələrin dərinliyində
Yayılan
səsində bir kədər ağlar
Yoxsa xəyalında
canlanır yenə
Sıldırım
qayalar,oyuqlu dağlar.
O əziz
günlərin xatirəsiylə
Həyəcanların
gəlirmi dilə
İçində
həsrətin yanırmı,söylə!
Kəhərim,kəhərim, fağır kəhərim!
Kədəri dağlardan ağır kəhərim.
(ŞƏKİL:
Rəsul dayısı Məmmədhüseyn Rzayevlə)
Vaxtilə
Məmmədhüseyn Rzayevin “Molla Nəsrəddin” jurnalında “Daş oğlu” imzasıyla
yazıları dərc olunub.Bu məlumatı atamdan
eşitmişdim.Dediyinə görə özünün də
çox gənc yaşlarında “Molla Nəsrəddin”də
eyni “Daş oğlu” imzasıyla bir yazısı
çıxıbmış. Bakıda Mirzə Cəlilin yanına gedib
qonorar almağa.Özünü nişan verəndə Mirzə
Cəlil: –Bu sənin yazındır?-deyə xəbər
alıb . Bəli.-Lap yaxşı,onda səndən
qonorar almayacağıq. Beləliklə zarafata salıb mənə
qonorar vermədi- deyirdi atam.“Molla Nəsrəddin”in
əlimdə olan nömrələrində(o cümlədən
axır illər latın əlifbasıyla çıxan
çoxcildliklərində) “Daş oğlu” imzalı
yazılara hələ ki, rast gəlmədim.Amma
Məmmədhüseyn dayının atamın arxivində saxlanmış qovluğunda onun Sabirin böyük təsiri duyulan satirik şeirləri də
var:
Əfəndim,iş dalınca gəzmə
avarə,
dur! Dinmə!
Nəyin
varsa yesin varlı,
yapışma karə, dur! Dinmə!
Nə
haqqın var, deyirsən
sən
də insansan, danışma,sus!
Olar insan
pul ilə, bil bunu,
təkrarə dur! Dinmə!
Çalış
dinmə! Vuruş dinmə!
Alış
dinmə! Tutuş dinmə!
Müfəssəl
bil lüzumu yox,
bunu
iqrarə dur! Dinmə!
Qənilər
eyşdə, sən tapma əkmək,
səbr
qıl,dinmə!
Fəqir
ol,bihəyalılıqla
gətirmə zarə, dur! Dinmə!
Nəzakət
bəylərin, zillət səninçün
olmağın vird et,
Olarçün
cənnətə səbr et,
səninçün – narə, dur! Dinmə!
Şərqin,İranın,Türkiyənin ümumi taleyini
düşünmək, dərdinə qalmaq da Sabirdən gələn ənənədir.
Molla, nə
gərəkdir sənə Balkanlar alıbdır
Türkün
vətənin,milləti bu dərdə
salıbdı
Çək
dərdini, öz fikrində qal, kişi, sən
allah!
Bizlərə
nə, İran belə başsız ki,qalıbdır.
Avropalılar
türk vətənin eylədi viran
Bir kimsə
bu əhvalata
bir zərrə
yanıbdı?
Biri var
onun adını sən yaxşı bilirsən
Fürsət tapıb İstanbula o göz-qaş
atıbdı.
Sonuncu
beyt senzuraya görə adını açıq çəkə bilmədiyi
rus çarının
İstanbula tamah salmasına işarədir.Məmmədhüseyn
dayının başqa bir şeirində Sabirdən başqa
M.Hadinin də təsiri duyulur:
Fəlakət
quclayıb ərzi, zəminü
asiman
ağlar
Üzün
dərgahı-həqqə döndərib
xəlqi
cahan ağlar.
Nə vəhşətdir,
nə zülmətdir,
nə
alçaqlıq edər insan
Qırır
qardaş qardaşı, istəyir
gücsüz aman, ağlar.
Dənidir,sərsəridir,
vəhşidir dünyada insanlar
Baxıb
insanə cümlə kainat
eylər
fəcan ağlar.
Nə
vicdanü nə ünsiyyət,
nə
insafü ədalət var
Dəni
zövqi-səfada,
əhli-vicdan biiman ağlar
Təcavüz
eyləyir gücsüzlərin
həqqina alçaqlar
Özü
öz qanına batmışdır,
inlər,
hər zaman ağlar.
Kəsər
qardaşını qardaş,
etməz
zərrəcə insaf
Əzilmiş
eyləyir halını qəhr ilə
bəyan,
ağlar
Dağılmış
şəhrlər, sönmüş ocaqlar,
batmış
insanlar,
Fənaya
uğramış canlar,
edər
nifrin hər an ağlar.
Oğulsuz
annələr,
xırdaca məsum uşaqlar, həp
Deyər:
eylə özün divan,
ey rəbi-cahan!
Ağlar!
Məhəbbət
yox, üxüvvət yox da
nifrin
hökmfərmadır.
Pulemyotlar
ilə toplarla
şrapnel həmzəban ağlar!.
(Ərəb əlifbasıyla yazılmış bu
şeirləri mənim xahişimlə yeni əlifbaya
köçürən Rafael Hüseynova təşəkkürümü
bildirirəm.)
30-cu illərdə
şair “dostlarından” biri M.C.Bağırova
çatdırmışdı ki, Rəsul əsl familiyasını gizlədir,əsl
soyadı Məmmədxanlıdır. Guya Bağırov bunu
bilmirmiş,güya Rəsul özü
bütün anket və tərcümeyi-hallarında bunu
yazmırmış,guya doğma bacıları Məm-mədxanlı
familiyasını daşımırmış. Məmmədxanlı
familiyasıyla bağlı söhbət,nə
qədər qəribə görünsə də 1973-cü
ildə ABŞ-da düşdü. Bu barədə
yerində yazacam.
Soyadından asılı olmayaraq xan babasının kabusu
ömrü boyu, illah da gənclik illərində, Rəsul
Rzanı təqib edib.
Xan nəvəsi
ola-ola
Ərizə verəsən komsomola?
Bu sətirlər
1962-1965-ci illərdə yazdığı “Ömürdən səhifələr”
şeirindəndir.Amma bundan otuz il qabaq yazdığı “Kəmiklər”
şeirində ilk cavanlıq illərindən bəri rastlaşdığı
haqsızlıqlar, ədalətsizliklər, incikliklər
haqqında da acı etiraflar
var.Şeir 1934-cü il nəşrində “Kəmiklər”
adlanır.O vaxtlar biz də Türkiyə türkləri
kimi “sümüklər” yox, “kəmiklər”
deyirdik.Türkiyə türkcəsində “sümük”
tamam başqa şeydir.Odur ki,
şeirin sonrakı nəşrlərində Rəsul Rza
artıq dilimizdən çıxmış “kəmik”
sözünü “sümük”
sözüylə əvəz edir.Amma şeirin
ağrılı şikayəti bununla dəyişmir:
Sümüklər
bəndləndi/sümüklər kəməndləndi/sümüklər
qoymadı irəli/.Sümüklər sıxdı məni
sıxdıqca/ Mən gördüyümdən/yeddi qat
artıq/iş görərdim/qəlbimdə gəzdirdiyimdən/
yeddi qat az olardı/ qayğım,möhnətim,dərdim/Neçə
yolun başında/neçə günün, ayın/neçə
ilin savaşında/sümüklər bəndlənməsəydi/sümüklər
kəməndlənməsəydi /sümüklər
çıxmasaydı qarşıma /amansız bir qərar
kimi/Sümüklər bağlamasaydı yollıramı/ kərpicləri
ağır/quru divar kimi/Dönə-dönə varaqladılar
günlərin, illərin/ sarı yarpaq kitabını.../ bəsdir,yetər!/
Nədən,neçin verməliyəm/torpaq olmuş
sümüklərin hesabını?!
Deyildiyi kimi Məmmədxanın böyük və istəkli
oğlu Mahmud ağaymış. “Otello”yla analogiyanı davam etdirsək
o dəhşətli qısqanclıq faciəsinin
günahsız səbəbkarı Kassio rolunu oynamış
Mahmud ağa atasından fərqli olaraq son dərəcə
mülayim,rəhmdil, insaflı adam
imiş. Hər halda nəsildən nəslə,ağızdan
ağıza keçən şifahi ailə tariximizdə o belə
səciyyələndirilir.Bu “tarixdə” o da əks olunub ki, atasının vəfatından sonra Mahmud ağa kəndlilərinə
azadlıq verib. Fikirləşirmiş ki,bəlkə
oğlanları onun özünə yox,babaları Məmmədxana
çəkdilər, onun təkin əzazil oldular, kəndlilərə
zülm etdilər.Belə görünür ki,bir növ
maarifçi mülkədar imiş Mahmud ağa. Məmmədxanın qətlindən,
tifaqının dağılmasından sonra onun altı oğlu
İrana qaçır, tək bir böyük oğlu Mahmud
ağa Quzey Azərbaycanda,dədə-baba
yurdunda qalır və bu taydakı bütün Məmmədxanlılar
nəsli onun törəmələridir.
Hərdən
düşünürəm:işdi-şayət Mahmud ağa da
İrana qaçsaydı və
fantastik bir fərziyyəylə sonrakı nəsillər
də eyni ardıcıllıqla dünyaya gəlsəydi,
növbə mənə çatanda mən də bəlkə
indi saqqallı, əbalı, çalmalı bir molla
olacaqdım.Doğma dilimdə olsa-olsa evdə, bazarda danışardım,yazı-pozumdakı
(əgər yazı-pozuya meyl etsəydim) yalnız farsca...Bu
zarafatın ciddi tərəfi də var.XIX əsrin rus
istilasından sonra Şimali və Cənubi Azərbaycanın
inkişaf istiqamətlərinə, maarifin, mədəniyyətin,
mətbuatın, ədəbiyyatın ordakı və burdakı
səviyyələrinə nəzər salmaq kifayətdir. Müstəmləkəçi çar siyasətini
heç cür bağışlamamaqla bərabər, rus mədəniyyəti
və rus dili vasitəsiylə qərb mədəniyyətiylə
təmaslarımızın müsbət nəticələri
göz qabağındadır. Ən azı doğma
dilimizi itirmədik,əksinə saflaşdırdıq,
cilaladıq,çağdaş dünyanın bütün
anlayışlarını ifadə etməyə qadir olan
ünsiyyət vasitəsi kimi,zamanla ayaqlaşan zəngin sərvət kimi yaşatdıq.
Əlbəttə
bu sözlərlə mən Güney Azərbaycanda indi də
öz doğma azəri-türk dilində yazıb yaradan,bu dili
qoruyub saxlamaq yolunda çeşid-çeşid müqavimətə
sinə gərən, min cür əzab-əziyyətə
qatlaşan, ruhları,mənəviyyatları etibarıyla milli
dəyərlərimizin daşıyıcıları yüzlərcə,minlərcə
ziyalımızın – qan qardaşlarımızın
üstünə kölgə salmaq istəməzdim.Qətiyyən.İntəhası
bu ciddi və çətin yazıda hərdən zarafata da
ehtiyac duyuram.İstəmirəm ki,oxucum mütaliənin gərginliyindən
yorulsun. Buna nə dərəcədə nail olduğumu bilmirəm.
Görünür
Məmmədxan bu nəslin bütün zalımlıq
ehtiyatını, qəddarlıq potensialını sonunacan
sıpqırıb qurtarıb.Çünki böyük oğlu da,nəvəsi-
nəticəsi də, nəslin bir çox sonrakı nümayəndələri
də həddən ziyadə
yumşaq təbiətli,həssas qəlbli insanlar
olub.Mahmud ağanın oğlu Məmməd ağa da xasiyyətcə
zalım babasına yox,həlim təbiətli atasına
çəkib,onun kimi insaflı, səxavətli adam olub. Xan nəvəsi Məmməd ağa manufaktura alveriylə
məşğul olan tacir imiş. Bibim Sarə
xanım yaşlılardan eşitdiklərini əks etdirən
xatirələrində yazır ki, “babamız Məmməd
ağa varını-yoxunu ona-buna (əsasən bəhayilərə)
paylayıb.”
Bəlkə
bəhayilərə səbəbi mənə məlum olmayan bu
xüsusi rəğbəti nəslin sonrakı nümayəndələrini
–bəhayi olmasalar da – bəhalikdə ittiham olunmaları
üçün əsas verib.(Böyüklərimiz
danışırdılar ki, Rəsulun kiçik əmisi Hidayətin
bəhayilərlə yaxın əlaqəsi varmış).
Məmməd
ağanın birinci arvadı Səriyyə deyilənə
görə çox gözəl imiş.Məmməd
ağanın və Səriyyə xanımın beş
övladı olub.Böyük oğlu Mahmud (onun qızı
Tutu xanım yazıçı Hüseyn Abbaszadənin
qayınanasıdır) Rəsulun atası, babam İbrahim, Ədil
və iki qızları Camal və Xədicənisə Səriyyənin
vəfatından sonra Məmməd ağa ikinci dəfə evlənib,
Umleyla adlı bir qızı alıb.Bu nikahdan da iki oğlu- Qaffar(Ənvər
Məmmədxanlının atası), Hidayət və iki
qızı- Havvanisə və Leyla
olub.
Bu məqamdan
şifahi ailə tariximizdə səciyyələrin bir növ
ikitirəliyi başlayır.Bibilərimin dediklərinə
görə analarını itirmiş Mahmuda, İbrahimə,Ədilə ögey anaları Umleyla göz
verib işıq vermirmiş. Mahmudla İbrahim
çox gənc yaşlarından ata evini tərk etməyə
məcbur olublar, müstəqil həyata başlayıblar,
kiçik qardaşları Ədili də saxlayıblar. Ənvərgil
üçünsə Umleyla doğma nənələri idi,onun haqqında mənfi yox, məzəli xatirələri
vardı. Gözəl Səriyyədən fərqli
olaraq Umleyla deyilənə görə çox çirkin
imiş, yekə burnu varmış. Hətta bir az erməniyə bənzəyirmiş. Ənvər
danışırdı ki, 18-ci ildə türklər
Göyçaya gələndə arvadı erməni biliblər və
yalnız qadın “Kəlmeyi şəhadətini” oxumağa
başlayandan sonra onu rahat buraxıblar.
Cijim də
ögey qayınanasını yaxşı
xatırlayırdı, bəzən onu yamsılayaraq burnunda
danışardı- Umleyla bir az
tıntın imiş. Kiçik oğlu Hidayət kefcil,
şux, zarafatcıl bir adam olub. Anası ondan həyətdəki
odunları yarmağı xahiş edəndə Hidayət: –
tapşırmışam – deyərmiş – Gindenburqla Vilson gəlib
yaracaqlar. (Alman generalı Gindenburqun, ABŞ
prezidenti Vilsonun adları o vaxt tez-tez çəkilərmiş).
Umleyla arvadın tıntın danışığını
yamsılayan nənəm onun sözlərini təkrar edərdi:
Nə oldu bu köpək oğlu Gindenburq, neçə
gündü deyirsən gələcək, gələcək, gəlib
çıxmır.
Hidayət:- Bir az başı qarışıqdır
Gindenburqun, Vilsonla dava eləyib, amma cümə
günü mütləq gələcək-
deyə anasını sakitləşdirirmiş.
Cijim Hidayət
əmiylə, Ədil əmiylə bağlı əhvalatlar da
danışardı. O dövrün məşhur pəhləvanı
Eldar Göyçaya gələndə Hidayət əminin evində
gecələyibmiş. Səhər tezdən Hidayət əmi
pəhləvanın sinəsinə çıxır: Hə,
deyirsən, mənim kürəyimi yerə vuran olmayıb, indi
neçədi?
“Ədil bir dəfə bizə sərxoş gəlmişdi. Qabağına
çay qoydum, götürüb bütün qəndqabını
əndərdi stəkanın içinə. İbrahim
gözücu baxıb:
–Get bir az da iç – dedi. Ədil o gedən getdi,bir də heç vaxt bizə sərxoş
halda gəlmədi. İbrahimin yaman zəhmi
vardı.”
Ədil əmi
kimi Qaffar əminin də Hidayət əminin də içkiyə,
kefə, qumara bir az
meyilləri varmış.Amma uşaqlıqdan ehtiyac
içində çabalayan, öz əlinin ağır zəhmətiylə
yaşamağa alışmış İbrahim kiçik qardaşlarına təsir
göstərərək onları belə yollardan vaxtında
çəkindirib.
Bu qardaşların hamısı qəribə bir
qanunauyğunluqla 40-42 yaşlarında vəfat ediblər.Bircə
deyəsən Hidayət əmi bu xatalı yaş həddini
ötüb keçib. Hidayət əmini mən də görmüşdüm.
Bizə gələndə mənimlə zarafat edərdi.
O yadımda qalıb ki, saçlarını Üzeyir bəy
sayağı ortadan ayırardı. Ağ parusun
kostyumu vardı. Səliqəli geyinərdi,
oturanda şalvarının dizlərindən tutub yuxarı
dartardı ki, qırışmasın.
Göyçayda
Müsavat partiyasının təmsilçisi olan, 1918-1920-ci
illərdə bu mahalda Pristav vəzifəsini daşıyan
Qaffar əminin sovet
dövründəki dramatik həyatı haqqında “Həyatım
ağrıyır” sənədli povestimdə ətraflı
yazmışam. Bu yazım çıxandan sonra “525-ci qəzet”
də Xalq yazıçısı Hüseyn Abbaszadənin “ Tutu xanım danışırdı ki...”
adlı xatirələri dərc olundu. Həmin yazıdan Qaffar
əminin taleyiylə bağlı əlavə təfərrüatları
öyrəndim.Sovet cəza orqanı tərəfindən
axtarılan Qaffar əmi bir müddət Tutu bacıgildə gizlənib.Tutu
bacı atamın böyük əmisi Mahmudun qızı,
yazıçı Hüseyn Abbaszadənin arvadı Solmaz
xanımın anasıdır. Mənim də
yaxşı xatırladığım bu mehriban qadına
atamgil Tutu bacı deyərdilər. Tutu bacı
böyük risk bahasına əmisi Qaffarı evlərində
gizlədib. Onu milisə çuğullayan
qonşuları Növrəstə adlı bir arvad olduğunu
da Hüseyn müəllimin yazısından öyrəndim.
Nənəmin
danışdığı bir məzəli əhvalat da
yadıma düşür.Göyçayda evləri dolaşan,muzdla xırda-para məişət işlərini
görən bir arvad varmış, ağıldan bir az seyrək,
ağzını Allah yoluna qoyub danışan axvayı bir
adammış. Bolşeviklər hökumət olandan sonra bu
arvad bir gün gəlib: “Ay Məryəm bacı deyib- məni
çağırmışdılar ÇK-ya, hər məhəllənin
bir şifyonu(şpionu,xəbərçisi)
olmalıdır-dedilər, sizin məhəllədən kimi məsləhət
bilirsən? Dedim özümə nə gəlib,
ölmüşəm ki, başqası olsun, öz məhəlləmizin
şifyonu elə özüm olacam”.
Bunu zarafat kimi deyil, öhdəsinə
götürdüyü ciddi vəzifə haqqında məlumat
kimi deyirmiş.
Həmin
arvadla ya başqasıyla, indi yadımda qalmayıb bağlı bir əhvalatı da yenə cijimdən
eşitmişdim. Nənəm danışardı ki, evimizə
gedib –gələn bir arvad vardı,qatı
şiə idi, sünnülərdən zənd-zəhləsi
gedərdi. Hətta yüz faiz inanırdı ki,
sünnilərin quyruğu olur. Heç cür onu bu fikrindən
döndərə bilmirdik. Axır qonşumuzun
sünni arvadını öyrətdik ki, tumanının
altından süpürgə bağlasın və həmin o
sünnü düşməni olan qadının yanında bir
dəfə guya fərqinə varmadan ətəyini çirmələsin.
Belə də edib.Sünnü düşməni qaça-qaça bizə gəldi,
gözü- başı qaynayırdı :-Gördüm,ay Məryəm
bacı, Allah haqqı öz gözümlə gördüm,filan
arvadın quyruğunu öz gözümlə gördüm.
“Xatirələrində” Sarə xanım yazır:
“Atam çox fərasətli idi, az bir zamanda
Göyçayın adlı-sanlı adamlarından biri olub. Atamın beş qızı
vardı-Kubra,Sarə, Surə, Turə. İkinci qızı Sarə körpə
yaşında qızılçadan ölüb, onun
adını mənə qoyublar. Məndən sonra bir
oğlu olub Rəsul.Ana tərəfdən babamla nənəm məni çox
istəyirdilər, deyirdilər ki,sənin ayağın
uğurlu oldu, dalınca oğlan (Rəsulu) gətirmisən”.
Cijim danışardı ki, balaca Sarə öləndə
böyük bacısı Kubra yaman xiffət eləyirdi. Sonra yenə
qızım oldu, adını Sarə qoyduq və Kubraya dedik
ki, bu elə sənin həmin Sarə bacındır.
Üz-gözünü turşutdu: “Buy, bu niyə belə
balacalaşıb bu günə düşüb?”
Rəsul atasını dumanlı xatırlayırdı. Avtobioqrafiyasında
yazır:
“Atam ziyalı idi, rusca təhsil almışdı. O mənim xatirimdə üzərini
tül örtmüş surət kimi gah görünən, gah
da xəfif dumanlara qarışıb itən xəyal kimi
qalmışdır.Yəqin ki, foto şəkilləri
olmasaydı, atamın surətini xəyalımda yarada bilməzdim.
Mənim kimi onun da göy gözləri varmış, boyu
ortadan bir az hündür adam imiş.
Savadlı olduğundan və uzun illər kənddə mirzəlik
elədiyindən onun adına bir mirzə əlavə
edərək Mirzə İbrahim
çağırarmışlar. Beş qardaş içərisində
öz işgüzarlığı, biliyi, səyi və
bacarığı ilə seçilən İbrahim atasının
zamanına görə varlı adam
olduğuna baxmayaraq çətin bir həyat yolu
keçmişdir. O zaman azərbaycanlı ailələri
üçün xarakterik olan bir şəraitə
düşmüş, anasının ölümü və
atasının yeni arvad
alması ilə rahatlıq və səadətini
itirmiş, iki qardaşıyla bərabər doğma evlərindən
çıxıb getməyə məcbur olmuş, müstəqil
həyata başlamışdır. Öz əlinin
zəhməti ilə özünə ruzi qazanan gənc
İbrahim gündüzlər oxuyar, axşamlar su
daşıyar, yük daşıyarmış.Təhsilə və
elmə olan böyük həvəsi onun ağır bir şəraitdə
oxumasını davam etdirməyə səbəb olmuşdur.
Savad kəsb etdiyində özü və kiçik
qardaşı üçün çörək pulunu həmyerlilərinə
məktub və ərizə yazmaqla qazanmışdır. O
zaman geridə qalmış bir qəsəbə şəraitində
böyük müvəffəqiyyət sayılan yeddi illik təhsilini
bitirərək kargüzarlıq və dilmanclıq vəzifələrində
çalışmağa başlamışdır. Atam
açıq fikirli adam olmuşdur.O zaman
Göyçay qəzasında ilk dəfə o böyük
bacımı (Kubra xanımı-A.məktəbə qoymuş və
hətta təhsilini davam etdirmək üçün
1913-cü ildə onu Tiflisə göndərmişdir.
İkinci bacımı (Sarə xanımı-A.) yeni tipli məktəbdə
oxutdurmağa başlamışdır. Mənim bacılarım çadrasız gəzirdilər.
Evimizə “Molla Nəsrəddin” jurnalını,
rus dilində çıxan “Niva” və “Probujdenie”
jurnallarını yazdırmışdı. Bu hərəkətləri,
zamanına görə proqressiv fikirləri üçün
Göyçay cəhalətpərəstləri və ruhaniləri bizim ailəmizə dinindən
dönmüş, bəhayi ləqəb vermişdilər, o
zamanın ən dəhşətli sözü ilə “babi”
adı ilə damğalamışdılar” Rəsul Rza. Avtobioqrafiya.
(Məndə hifz olunmuş əlyazmasından gətirdiyim
bu parçalar nəşr olunmuş variantda bir qədər
ixtisar edilmişdir- A.)
Cahillərin
Mirzə İbrahimə vurduqları “babi” damğası Sabirin məşhur şeirindəki
“b abi” damğasına uyğundur:
Bu isə
o ləinin də işi qullabıdır
Dini, imanı danıb, yoldan azıbdır,
babıdır.
(Ardı
var)
ANAR
525-ci qəzet.- 2013.-
6 mart.- S.4.