Heydər Əliyev zəkası və
Füzuli dühası
Azərbaycan klassik bədii ədəbiyyatı hər zaman ümummilli lider Heydər Əliyevin diqqət mərkəzində olub. O, ən çətin dövlət vəzifələrini icra edəndə də, ağır diplomatik missiyaları yerinə yetirəndə də həmişə klassiklərlə maraqlanmış, onların ədəbi-tarixi əhəmiyyətini ön plana çəkib. Elə buna görə də “Klassik irsimizə, klassik ədəbiyyatımıza və onun nümayəndələrinə böyük diqqət və qayğı göstərən, bu ədəbiyyatın ictimai inkişafda, yeni insan tərbiyəsində oynadığı rolu yüksək qiymətləndirən və buna görə də onların sənətinin ölməzliyinin qarantı kimi çıxış edən Heydər Əliyevin özü də klassiklərin cərgəsinə daxil olmuş, onlar kimi ölməzlik qazanmışdır” (“Heydər Əliyev və
Azərbaycan ədəbiyyatı”. B.,“Şərq-Qərb”
2009. s.203). Olduqca dəqiq mülahizədir.
H.Əliyevin klassik irs təlimində dahi qəlb
şairi Məhəmməd Füzuli xüsusi yer tutur. Şairin 1994-cü ildə tamamlanan 500 illiyini
dünya miqyasında ədəbi hadisə kimi qeyd etmək
uğrunda fəal çalışan qüdrətli lider
1996-cı ilə kimi dəfələrlə şairin
yaradıcılığına müraciət etmiş,
böyük bir monoqrafiya yazmağa imkan verən fikirlər
söyləmişdir. H.Əliyev
Füzulinin ədəbi-tarixi mövqeyinə və bənzərsiz
poeziyasına ümumtürk və bir çox hallarda ümumbəşəri
kontekstdə yanaşırdı.
Füzuli yubileyinin keçirilməsi günləri Azərbaycanda
mürəkkəb ictimai-tarixi dövrə təsadüf edir. Heydər Əliyev Füzuli
yubileyinin keçirilməsinə böyük önəm verərək
bu tədbiri “Azərbaycan xalqını dünyaya bir daha
tanıtmaq hadisəsi” kimi qiymətləndirirdi:
“Respublikamızın bu ağır dövründə
böyük yubileylər keçirilməsi, şübhəsiz
ki, müəyyən
qədər çətinliklərlə üzləşəcək.
Ancaq bunlara baxmayaraq, həyatımızın mənəvi
sahəsi heç vaxt unudulmamalıdır. Çətinliklər
nə qədər çox olsa da mədəniyyətə, mədəni
irsimizə, mənəviyyata
daim xüsusi diqqət yetirməli və bu sahələrin geri
qalmasına yol verməməliyik.
Dahi Füzulinin 500 illik yubileyinin keçirilməsi
böyük mütəfəkkir şairin Azərbaycan
xalqı qarşısında və bütün türk
xalqları, dünya mədəniyyəti
qarşısındakı xidmətlərinə verilən qiymətdir”.
Heydər Əliyevə görə bu yubiley və
ümumən yubileylər xalqların özlərini dünyaya
təqdim etmək, bəşəriyyətə tanıtmaq
üsuludur. Heç şübhəsiz
ki, dahilərin yubileyləri həm də xalqın
özünü-özünə tanıtmaq forması idi. Hər
gələn yeni nəslin mənəvi-tarixi ənənələr ruhunda tərbiyə
olunması, formalaşdırılması imkanı idi. Bu həm də, bütün dünyaya “Füzuli azərbaycanlıdır”
həqiqətini bəyan etmək demək idi. Ulu öndər
deyirdi: “Füzulini dünyaya bir daha tanıtmaqla bağlı nəzərdə
tutulan tədbirlər ilk növbədə keçirilməlidir”.
Füzulinin
şöhrəti Azərbaycanın şöhrəti idi və
bu niyyətinə Heydər Əliyev böyük bir əzmlə nail oldu.
Ümumi, tarixi-siyasi dəyərlənmələrlə bərabər,
mütəfəkkir lider, Füzuliyə münasibətin
metodoloji meyarlarını,
füzulişünaslığın prioritetlərini də təyin
edirdi: “Füzulinin ədəbi irsinin öyrənilməsi və
təbliği sahəsində işlər yubileydən sonra da
davam etdirilməlidir”. Bu bir zərərli ənənəyə
qarşı söylənilmiş perspektivli fikir idi: adətən,
böyük hay-küylə klassiklərin yubileyləri
keçirilir. Həqiqətən cahanşümul işlər
görülür – klassik irs çap
olunur, əcnəbi dillərə az-çox tərcümə
edilir, yaradıcılığı haqqında tədqiqat əsərləri
– məqalə, kitab və monoqrafiyalar yazılır. Fəqət bütün bu təntənələrdən
sonra sanki həmin klassik yenidən tarixin panteonuna yola salınır
və onunla bağlı bir məzarlığın sükutu
başlanır. Fəqət Azərbaycan ədəbiyyatşünaslıq
elmi Füzuli yubileyindən sonra dahi şairə yeni istiqlal
metodu ilə yanaşdı, məsələn, mətbuatın
qeyd etdiyi kimi G.Əliyeva Kəngərlinin “Azərbaycan
füzulişünaslığı” (2007) fundamental
monoqrafiyası ilə Azərbaycan
füzulişünaslığının ötən mərhələləri
yekunlaşdı və yeni mərhələnin əsası
qoyuldu. Bu həm də
yeni gələn nəsillərə Füzulini
tanıtmaq yolunda uğurlu təşəbbüs idi.
Günahı tarixdə görən,
hay-küyçü elmə qarşı Heydər Əliyevin
söylədiyi bir fikir də maraq doğurur. Bəzi alimlər nəinki
sovet dönəmindəki elmi-nəzəri yanaşmaları, hətta
özləri-özlərini günahlandıranda Heydər Əliyev
müdrikcəsinə demişdi: “Biz hamımız
dövrün, zəmanənin övladları olduğumuzdan
onun stereotiplərindən kənara çıxa bilmirdik.
Çıxmağa imkan da yox idi, çünki o zaman
yazıçı da, alim də, adi adam da
belə hesab edirdi ki, başqa cür ola bilməz. Ona görə də indi kiminsə döşünə
döyməsi mənasızdır. Belələrinin
özləri də o zaman bu cür yazmışlar. Bu bizim tariximizin reallığıdır. Onu təhrif
etmək olmaz... O dövrdə yaşayan və Azərbaycanın
mədəniyyətini, ədəbiyyatını inkişaf
etdirən adamlara indi irad tutmaq olmaz, bu, günahdır”. Hesab edirik ki, bu olduqca
düzgün yanaşmadır, belə yanaşma bizim sovet
dövrü ədəbi-mədəni irsinin tədqiq
metodologiyasının nəzəri əsasında
dayanmalıdır. Çünki bu
yanaşma tərzində tarixilik prinsipi ciddi surətdə nəzərə
alınır. Heydər Əliyev
Füzulinin yubileyindən istifadə edib, hələ
hazırlıq dövründə bütövlükdə
elmimizin, mədəniyyətimizin taleyinə liderə xas sərt
və ciddi münasibət bildirirdi. 1994-cü ildə ilk
iclaslardan birində teatrın, kinonun vəziyyətindən
narazılıq edərək deyirdi: “Şübhəsiz ki, mən
bu məsələlərin yoxlanılmasını
tapşıracaq və ciddi ölçü götürəcəyəm.
Elmimizlə, mədəniyyətimizlə, mənəviyyatımızla
çox ehtiyatlı, çox diqqətli davranmaq
lazımdır. Bu işləri bazar
iqtisadiyyatının ixtiyarına vermək olmaz. Gərək
Füzulinin yubileyini elə hazırlayıb keçərək
ki, xalqımız mənəvi irsimizə, mədəni, milli irsimizə
böyük hörmət bəslədiyimizin şahidi olsun. Biz Füzuli kimi dahilərin
yaradıcılığından bəhrələnərək
mədəniyyətimizin yeni böyük abidələrini
yaratmalıyıq”. Tarix Heydər Əliyev zəkasının
əzəmətini təsdiq etdi, Füzuli yubileyi həm Azərbaycanda,
həm
bütün türk-islam aləmində həm də
Rusiya və Avropada böyük təntənə ilə
keçirildi. Heydər Əliyevin uzaqgörənliyi bunda idi
ki, Füzuli həm özünü, həm də Azərbaycanı
bir daha dünyaya tanıtdı, həm də və bizcə başlıcası
budur ki, totalitar sovet ideologiyası
və imperiyaçı rejimi sayəsində pərən-pərən
düşmüş türk xalqlarını yeni tarixi şəraitdə
birləşdirə bildi...
Heydər
Əliyev 1994-cü ildə Türkiyənin Bilkənd
Universitetindəki çıxışında demişdir: “Bu
gün xalqımız üçün böyük bayram
günüdür. Türk dünyasının, Azərbaycan
xalqının, Türkiyə xalqının, bütün
türk xalqlarının böyük şairi, mütəfəkkiri,
filosofu Məhəmməd Füzulinin anadan olmasının 500
illiyinin Türkiyədə, Ankarada, bu gözəl Bilkənd
Universitetinin sarayında təntənə ilə qeyd edirik”.
Heydər
Əliyevin ədəbi-tarixi proses konsepsiyasına M.Füzuli
“bütün türk xalqlarının böyük şairi”
kimi daxil olur və bu tarixən olduqca düzgün qiymətdir. Ulu öndər
Füzuli irsini “Azərbaycan xalqının, türk
dünyasının, türk xalqlarının bu günü və
gələcəyi üçün böyük örnək”
kimi dəyərləndirirdi.
Ümumiyyətlə, mütəxəssislərin
(AMEA-nın müxbir üzvü T.Kərimli və professor
V.Quliyev – S.Ə.) belə bir fikri yerinə düşür ki,
“Klassik ədəbiyyat, Heydər Əliyev üçün hər
şeydən əvvəl, müasirliyi, konkret tarixi situasiyada
xalqa mədəni-mənəvi xidmət göstərmək
potensialı ilə maraqlı və aktual idi. O bu tələbi klassik ədəbiyyatın
bütün böyük nümayəndələri
qarşısında qoyur və özü də onların həmin
tələbə yüksək səviyyədə cavab verdiklərini
məntiqi dəlillərlə əsaslandırırdı”.
Füzulişünaslıq
böyük bir elmdir, tarixi dahi Füzulinin özündən başlanır (G.Əliyeva Kəngərli).
Bu istiqamətdə Azərbaycan, Türkiyə,
Avropa, Orta Asiya, Rusiya... alimləri dəyərli monoqrafiya və
kitablar yazıblar. Bu əsərlərin hərəsinin öz məziyyəti,
elmi-tarixi rolu var. Lakin Heydər Əliyevin Füzuliyə
münasibətin daha orijinal və miqyas etibarilə
qlobaldır. Onun konsepsiyasında Füzuli
dünyaya Füzuli və türk dünyası müstəvisində
təqdim olunur. Orta çağlarda iki nəhəng
sənətkar M.Füzuli və Ə.Nəvai türk
xalqlarını inam və iman yeri olmuşlar.
Heydər
Əliyev Türkiyə Böyük Millət Məclisindəki
çıxışında demişdir: “Füzuli
keçmişdə də türkləri birləşdirən
bir şəxsiyyət olmuşdur. Amma indi türk
dünyası XX əsrdə parçalanmış olduğu
bir halda, qədim türk dünyasına mənsub ölkələrin,
demək olar ki, tam əksəriyyətini (bir Türkiyədən
savayı) onların həyatına,
tarixinə, adət-ənənəsinə uyğun olmayan
rejimlər içərisində yaşadığı vaxtda
Füzuli bizi yaşadaraq, bu günlərə gətirib
çıxarmışdır”.
Deməli H.Əliyevin Füzuliyə belə böyük
önəm verməsinin səbəblərindən biri, bəlkə
də ən başlıcası XX əsrdə
parçalanmış türk dünyasını, pərən-pərən
düşmüş türk cümhuriyyətlərini birləşdirmək
imiş. Bu böyük siyasətçinin müdrik gedişi
idi. O türk xalqlarını
birləşdirmək üçün birbaşa siyasi
yol seçmədi, mənəvi yol seçdi, türk tarixini,
türk mənəviyyatını özündə əks
etdirən “Kitabi-Dədə Qorqud” yolunu, “Manas” yolunu, Füzuli
yaradıcılığını intixab etdi. Uzaqgörən siyasətçi böyük
strateq həm Füzuli vasitəsi ilə Azərbaycanı
dünyaya tanıtdı, həm türkün dünya
sivilizasiyasındakı uca yerini göstərdi, həm də gələcək
nəsillərə türkləri birləşdirməyin yolunu göstərdi. Heydər
Əliyev zəkası ilə Füzuli dühasının vəhdətindən
doğan bədii-tarixi nəticə məhz bundan ibarət idi.
Heydər Əliyev Nizamiyə, Nəsimiyə, Füzuliyə
– ümumən klassiklərə yüksək dəyər verərkən
ictimai-tarixi məqsədlərlə bərabər həm də
Azərbaycan ədəbiyyatının gələcəyini
düşünürdü. Bu məsələni tədqiqatçılar
xüsusi olaraq vurğulayırlar: “Heydər Əliyevin klassik ədəbiyyata
və onun ölməz nümayəndələrinin irsinə
verdiyi müstəsna əhəmiyyət bir də onunla bağlı
idi ki, ədəbi inkişafın sonrakı dövrlərində
ən istedadlı şair və
yazıçılarımız klassik ədəbiyyatda
qoyulmuş ümumbəşəri humanist mövzu və
obrazlara dönə-dönə qayıdır və xalqın,
millətin qarşısında duran problemləri həll etmək
üçün onlardan uğurla bəhrələndilər”
(T.Kərimli, V.Quliyev. Heydər Əliyev və
klassik ədəbiyyat. Heydər Əliyev və
Azərbaycan ədəbiyyatı. B., “Şərq-Qərb”
2009. s.113).
Beləliklə də H.Əliyev ədəbi
varisliyin yeni, optimal bir formasını gündəmə gətirir:
klassik irs yeni ədəbi nəsillər üçün həm
mövzu və ideya mənbəyi, həm də poetik örnəkdir!
Bu həqiqətən belədir: Məsələn XX əsrin ədib
və şairləri dönə-dönə Nizami, Füzuli
mövzularına müraciət etmiş, onlarda öz əsrlərinin
suallarına cavab axtarmış, həmin mövzulara ədəbi-poetik
təravət gətirmişlər. Klassiklərin
yeni zəmanədə dirçəlişi həmişə
intibah səviyyəsində olması da, dünya ədəbi-tarixi
prosesində mümkün olan bir hadisədir. Fikrimizcə, klassik ədəbiyyatın gücü,
yaşarılığı və bəşəriliyi də
ilk növbədə belə bir ideya-poetik gücə malik olmasındadır.
Heydər
Əliyevin fikrincə, Füzuli kimi böyük sənətkarlar
öz xalqlarının tarixdə irəliləməsinə
kömək edir, tarixin qaranlıq dolanbaclarında onun irəliləməsi
üçün bir növ mayaka çevrilirlər: “Azərbaycan
xalqının həyatı böyük, çətin mərhələlərdən
keçmişdir. Ancaq bütün çətinlikləri
keçməkdə Azərbaycan xalqına onun böyük
insanlarının, böyük şəxsiyyətlərinin
yaratdıqları sənət əsərləri kömək
etmişdir. Füzuli bunların arasında
görkəmli yer tutur”.
Füzuli orta çağlar Şərq-Azərbaycan ədəbiyyatının
bədii-fəlsəfi zirvəsidir. Ona görə də
Füzulini görmək və göstərmək
üçün onu öyrənmək lazımdır. Və H.Əliyev bu cəhətə – Füzuli
irsinin nəşri və tədqiqi məsələsinə
xüsusi önəm verirdi. Bu baxımdan
XX əsrin sonunda keçirilən Füzuli bayramı təkcə
türk millətlərinin birlik mərasimləri deyil, həm
də bir növ XX əsr ədəbi-filoloji fikrinin yekunu idi.
Heydə Əliyev bu fikirdə idi ki, “Biz
elmimizin, mədəniyyətimizin, incəsənətimizin, ədəbiyyatımızın
XX əsrdəki nailiyyətləri ilə fəxr edə bilərik”.
Həqiqətən də XX əsrdə Azərbaycanda
elm və mədəniyyət, xüsusilə də humanitar və
ictimai elmlər, filoloji fikir vüsətli inkişaf yolu
keçmiş, Azərbaycanda rəssamlıq, musiqi, aktyor və
ədəbiyyatşünaslıq məktəbləri təşəkkül
tapıb formalaşmışdır. Burada
müxtəlif xalqların və onların mədəniyyətlərinin
qarşılıqlı əlaqə və təmasda olduğu
ümumittifaq mühitinin də rolu danılmazdır.
H.Əliyevin Füzuli ilə bağlı
görüşləri onun ümumiyyətlə klassik irsə
münasibətinin miqyaslarını əks etdirir. Heç
şübhəsiz ki, tarixilik və müasirliyin vəhdəti
onun klassik irsə münasibətinin metodoloji əsasını
müəyyənləşdirir. Əslində
bu, klassik irsi müasirliyin dili ilə oxumaq nümunəsidir.
Füzuliyə münasibətdə Heydər Əliyev
zəkası ilə Füzuli dühası bir-birini üzvi
şəkildə tamamlayır. Füzuli
dühasının mahiyyətini açmaq və bütün
cahana göstərmək XX əsrdə hamıdan çox H.Əliyevə
nəsib olmuşdur.
Salatın ƏHMƏDOVA,
Filologiya üzrə fəlsəfə
doktoru
525-ci qəzet.-
2013.- 7 mart.- S.7.