Məhəmməd
Əmin Rəsulzadə- Əsərləri
IV cild
(1917-aprel 1918)
Araşdırıb
toplayanı, ərəb əlifbasından latın
qrafikasına çevirəni, ön sözün müəllifi,
lüğətin tərtibçisi Şirməmməd
HÜSEYNOV
Transliterasiya
redaktorları: professor Şamil VƏLİYEV, elmi işçi Samir MİRZƏYEV
Mitinqdən sonra Məşhədi Nəsrullah Hacıbaba
oğlunun evinə düşdük. Çay gəldi.
Səhih kərə yağı ilə bal
gətirdilər. Bir az nəfəs
aldıqdan sonra qürub çağı ayrı bir
tamaşaya malik olan Astara mahalını quş
uçuşundan görmək üçün yamaca
çıxdıq.
Teymurşah
Verdiyev, cavan müəllim özünün nə qədər
darıxdığını anlatıyordu. Həqiqətən
nə qədər şairanə olsa da, bu hər bir mədəni
həyatdan uzaq olan bu çağda həyat ilə qaynayan bir
cavan üçün payəndə təslim olub qalmaq
böyük cihaddır. Fəqət
ülvi və müqəddəs bir cihaddır. Bu “mücahid” əvvəldə çox
darıxırmış. Çünki
uşaqları türkcə bilmiyor. Müəllim
də talışca anlamıyormuş. İmdi bir az
onlar, bir az da bu yaklaşmış, biri-birini anlamağa
başlamışlardır.
Müəllim Bakıdan türkcə, rusca qəzetələr
alıyor. Hətta Bakı qəzetələrinə bəzi
müxabirələr belə göndəriyormuş.
Axşam “Tənkərud parlamanı” qurulmuş,
müsahibə başlanmışdı. Müsahibəmizə
Tənkərud ağsaqqalları ilə bərabər
yaxındakı Pünəsər əyanı, əzcümlə
möhtərəm Hacı Osman Əfəndi iştirak eləmişlərdi.
Hacı Osman Əfəndi Pünəsər
əhvalından xəbər veriyor, diyordu ki: bizim kəndin
cavanları bir az yaxşı hərəkət
etmiyorlar.
– Necə?
– Diyorlar
ki, imdi artıq zaman bizimdir. Tazə hökumətə
tazə adamlar lazımdır. Seçkilərdə
cavanlar iştirak etməli, işi cavanlara
tapşırmalıdır.
Yoldaşım Kuznetsov cavanların bu hərəkətini
təqdir ediyor. Hacı Osman Əfəndi ilə Kuznetsov
arasında uzun bir mübahisə başlıyor. Mübahisə nəticəsində
anlaşılıyor ki, Hacı Osman Əfəndi fikri sabit bir
mühafizəkardır. Fəqət
mübahisənin qulaq asanlardakı təsiri hər halda
mühafizəkarlıq lehinə olmadığı
görülüyordu.
Cavan, qoca davasından ziyadə burada yer və topraq məsələsi
iti bir haldadır. Bu itilik bilxassə “Tənkərud
parlamanında” görülüyordu. Bizimlə bərabər
olan M. Xan 1912-ci il topraq
iğtişaşları əsnasında o zaman Astara
mahalının sahibəsi olan Tağri xanımın amili
imiş. Amil olmaq sifətilə M. Xan bittəbii
xanımının tərəfini iltizam eləmiş, kəndliləri
özündən narazı etmişdi. Halbuki
sonra bilənlərin dediklərinə görə bu səyli
müdir Tağri xanımdan öz məvacibini belə sud vasitəsilə
almaq məcburiyyətində qalmışdır.
Müsahiblərimiz
arasında diri, gözləri işıltılı bir tip var.
Bu tip 1912-ci ildə kəndlilərin başına gələni
anlatıyor. Yalnız dil ilə degil, gözləri ilə də
danışıyor və diz-dizi iləriləyib az qalırdı ki, Xanı yesin. Fəqət
yalnız Xan degil, bu müxalif hüzurdakı hacılara da “rəhm”
etmiyor, “işlərini” açıyordu.
Yarım zərafətlə edilən bu “tənqidlər”
öylə də tələqqi olunuyor, “ixtilafə” məhəl
qalmıyordu.
Nəhayət,
Xan pək tutqun bir halda: həzərat, bən sizə bəlkə
də vəzifəm həsbi fənalıqlar etmişəm.
İmdi siz özünüz bilərsiniz, bən sizdən az zərər çəkməmişəm. Köhnə səhvlərimi əfv ediniz, bundan sonra
söz veriyorum ki, sizin üçün çalışam.
Məclisdə
ev sahibinin gözlərindən zəkavət
yağan kiçik oğlu da oturuyor. Bu cocuq
Teymur Şahverdiyevin şagirdlərindəndir. Maraq ediyor. Əzbərlədigi
parçalardan oxumasını istiyoruz. Qoçaq
qalxıyor. Əvvəlcə rusca “Demyanova
uxa”, sonra da türkcə “Cocuq” mənzumələrini oxuyor.
Bu talış uşağının ləhcəyi-məxsus
ilə türkcə şeir oxuması bənə başqa bir
zövq veriyor.
Bu kiçik millətdaşı və gələcək
vətəndaşı alqışlıyor,
alqışlıyor, təhsin ediyoruz.
Müsahibə
bitdikdən sonra yenə Ərçivan proqramı: plov, kabab,
qovurma, kərə yağı, şirin yuxu...
Səhər günəş dəniz içərisindən
qalxıb gümüşlənən sulara, biz də mehmannəvaz
Tənkəruda vida edərək Astaraya əzm ediyoruz.
M.Ə.Rəsulzadə
“Açıq
söz”, 24, 29, 31 mart,
4 aprel
1917,
¹432, 436, 438, 441
Məğdur
– haqsızlığa uğramış
Nəfy –
sürgün etmə
Müfrit
– ifrat dərəcəsində olan
Məllak
– mülkədar, torpaq sahibi
Rəhbər
– yol göstərən
Vəsaiq
– sövq edən
Məhzər
– iclas, yığıncaq, cəmiyyət
Amil –
agent, vəkil
İşkal
– çətinlik, əngəl olma
Mütəəddid
– çoxlu, cürbəcür
Bir böyük bayram daha
Rusiya
hürriyyəti özünə sadiq qalaraq tutduğu ali yolunda mətin addımlarla iləriləyor.
Hər gün vaqe olan tazə qərarları ilə
məmləkəti saran istibdad zəncirinin birər həlqəsini
qırıb atmaqla yeni bayramlar törədiyor.
Bir
böyük bayram daha elan olunmuş: Rusiyadakı qeyri-ruslar həqqində
mövcud nə qədər milli, dini və hüquqi təhdidat
və qısıntılar varsa hamısı
götürülmüş; azad Rusiya vətəndaşları
arasında “ögey-doğma yoxdur” əsası elan
olunmuşdur.
Hökuməti-müvəqqətənin bu
xüsusdakı qərarı qismi-məxsusimizdə dərc
olunmuşdur.
Bu tarixi vəsiqə ilə tanış
olan oxucu həqiqətən də məzkur vəsiqə nəşr
olunduğu günün böyük bir bayram olduğunu dərk
edər.
Köhnə Rusiyada ələlümum vətəndaş
yox idi. Ancaq rəiyyətlər vardı. Bütün Rusiya millətləri kor
çarımızın rəiyyəti idisələr,
qeyri-rus denilən millətlər rəiyyətin rəiyyətləri
idi. Qula qul olmaq – iştə köhnə Rusiyada
yaşayan müsəlmanın, yəhudinin, erməni,
gürcü və sair “ögey” millətlərin çəkilməz
faciəsi! Köhnə Rusiya rəiyyəti
arasında ayrıseçkinlik olmaq təbii idi. Çünki rəiyyət olan rəiyyət də
saxlamaq istərdi. Zatən binai-zülm bir
tərəfdən tabe olmaq, digər tərəfdən də
mətbu bulunmaq əsasına bağlıdır. Rusiyada
yaşayan millətlər azad vətəndaş olduqdan sonra, vətəndaşlar
arasında ağ sümüklü, qara
sümüklülər bulunmamalıydı; vətəndə,
mehriban ana olmaq istəyən böyük vətəndə
yuxarı baş, aşağı baş ola bilməzdi. Yazının, sözün, ittifaq və cəmiyyətlərin
azadlığını, şəxsin müqəddəs və
hər növ təcavüzdən məsun olduğunu elan edən
bir hökumət şübhəsiz ki, ayrı-ayrı şəxslərdən
təşəkkül edən millətləri əsarətdə
saxlaya bilməzdi. Onlara da hürriyyət
verməlidi. Şəxs azad olunca şəxslərdən
təşəkkül edən ailələrdən əmələ
gələn millətlər – bu şəxsiyyəti-mənəviyyələr
– dəxi azad olmalıdılar. Azadlıq
hökuməti tutduğu yolunda büdrəməyib, elan elədigi
əsaslara sadiq qaldı. Qulları azad
etdikdən sonra qulların qullarını da azad etdi. Bu tazə azadlıq sayəsində rus olmayan
bütün millətlərlə bərabər Rusiya
türk-tatarları, müsəlmanlar böyük bir nemət
qazanmış oluyorlar. Sənələrdən
bəri gözlədigimiz, müqəddəs bir ideal kibi bəslədigimiz
arzular artıqlamasilə verilmiş oluyor. Sənələrdən
bəri yalvara-yaxara bir cəmiyyət, bir məktəb
açmaq ixtiyarını ala bilmədigimiz halda, imdi rus
inqilabi-əzimənin cavanmərdanə çizdigi bir qələmlə
milliyyətimizin bəqasını təmin üçün nə
lazımsa hamısını alıyoruz.
Bundan sonra bizi tərəqqidən saxlayacaq,
hissiyyati-milliyyə və diniyyəmizi təhqir edəcək
heç bir nizam və qanun qalmadı. Azadlıq hökuməti
bu xüsusdakı fikrini əsasən ta əvvəlinci gün
nəşr eləmişdi. Edə bilirdi
ki, məsələnin bilfel həll edilməsini sonraya da
atsın. Fəqət atmadı. Atamazdı da. Çünki bir
neçə günlügə olsa da azad Rusiyada ögeylər,
doğmalar qaldığını etiraf eləmək hər
şeydən əvvəl hissi-inqilabı təhqir ediyor və
hürriyyətpərvərlik məntiqinə
sığmıyordu.
Yaşasın
böylə hökumət!
Köhnə Rusiyada millətlər arasındakı nifaq
son dərəcəyə çatmışdı. Bu təbii
idi. Bu nifaq məqami-ali hökumətdən
təbliğ olunuyor və ona ruh veriliyordu. Çünki “hökm etmək istərsən
ayır” Makiavelli düsturu rasputinlər tərbiyəsinə
qadir olan köhnə idarə məhfillərinin ən
doğru sandıqları üsuli-idarə idi. Millətlərin biri-birindən hüquqda fərqli
olduqları və bəzi millətlərin digərlərinə
nisbət daha ziyadə iltifatə məzhər olduqları
onları biri-birilə çaxışdırıyor,
aralarına rəqabət və nifaq salıyordu. Əxlaqi-siyasiyyə və ictimaiyyəyi zəhərliyordu.
Böylə acı və qatil bir zəhərlə
simlənən Rusiya vücudunu sağaltmaq üçün
millətlərin bərabərligini elan etmək və hər
növ hüquqsuzluğu aradan qaldırmaqdan yaxşı bir
padzəhr olamazdı. Millətin
etimadına məzhər olan inqilab hökuməti iştə,
bu padzəhri işlətiyor, millətləri hüquqi
qardaş etmək istiyor. Böylə səmimi bir
xahişlə heç şübhə yoxdur ki, istədiginə
müvəffəq oluyor, millətlər ədavətlərini
unutuyor, hər kəs özünə vaseh meydan və
geniş nəfəs almaq imkanı verildigini gördükdə
“məza-ma-məza” deyərək bağırıyor ki:
Yaşasın
millətlər ittifaqı!
M.Ə.Rəsulzadə
“Açıq
söz”, 26 mart 1917, ¹433
Mətbu
– təbəələri olan, tabe edən
Məza-ma-məza
– ərəbcə “olan oldu, keçən keçdi”
Padzəhr
– zəhərin təsirini məhv edən şey
Rusiya müsəlmanlarının
ictimaı və Bakı müsəlman cəmiyyətlərinin
borcu
İləridə Məclisi-Müəssisan
yığışacaq. Bu məclisə imdidən hər kəs,
hər parti, hər sinif, hər millət
hazırlaşıyor. Müsəlmanlar da
hazırlaşıyorlar. Bu hazırlıq
naminə hürriyyət hökumətini qüvvətləndirməgə
çalışanlar komitələr, təşkilatlar
vücuda gətiriyorlar. Yerlərdə,
şəhərlərdə qurulan komitələr sonra ictimailər
vasitəsilə görüşüb zaman
qarşısında nə kibi müttəhid hərəkətlərdə
bulunmaq lazım olduğunu yəqin ediyorlar. Müsəlmanlar da təprəşiyorlar, birləşiyor,
toplaşıyorlar. Günün hər tərəfdə
görülən təşkilatı haman
mövcud cəmaət müəssisələrinin, cəmiyyətlərinin
ittihadından və müttəhid bürolar təşkilatından
ibarətdir. Bu surətlə vücuda gəlmiş,
sair sinif və millətlərdəki təşkilatlar da bu surətlə
əmələ gəlmişdir. Orenburğ,
İstavropol və sair müsəlman mərkəzlərindəki
müsəlmanlar da bu surətlə toplaşmış, bu
üsul ilə təşkilat vücuda gətirmişlərdir.
Bakı cəmiyyətləri də bu yol ilə
getmiş və bu xüsusda bir-iki qədəm
götürmüşlərdi. Sonra ortaya
girən təhəmmülsizlik, dargözlülük, əhəmiyyəti-zamanı
layiqincə anlamamazlıq işi mətlub
cığırından çıxarıb küçəyə
salmış, arzu olunmayan dedi-qodulara səbəb olmuşdur.
Nəticədə hər kəs təşkilatına
bir şəkil vermiş olduğu halda, Bakı müsəlman
fəalları hala bir ittihad əmələ gətirə bilməmişlərdir.Müsəlmanlar
təşkilatsızlıqları üzündən
böyük vaqeələrə qarşı
hazırlıqsız qalmışlardı. Bu vaqeənin
nəticəsində vüquə gələn müsəlman hərəkəti
qarşısında Bakı müsəlmanları haman vəziyyətdə qalmış oluyorlar. Cəmaətə müntəzəmmən söz
söyləmək, mətləb anlatmaq, yol göstərmək,
cəmaəti təşkilat sahibi etmək, birləşdirmək,
kəndlərə çıxmaq, səyyar natiqlər heyəti
vücuda gətirmək, cəmaət arasına icrası mətlub
lozunqlar (şüarlar) atmaq gərək. Bu gərəklər
onsuz da az qüvvəmizi bölməklə
vücuda gələ bilməz. Ayrılıb kəndi
başına iş görmək istəyən qəhrəmanlarımız
belə işə gəldikdə yenə kəndisi ilə
barışa bilmədigi adamlara müraciət etmək məcburiyyətində
qalıyorlar. Bu təbiidir. Bizdə cəmaət
xadimi, iş adamı o qədər
azdır ki, cəmi bir yerdə olsa yenə işə
çata bilməz, dərdə dəva olamazlar. Harda qaldı ki, ayrılsınlar. İləridə bəlkə də
ayrılacağız. Bəzi xüsuslarda
məslək və rəviş fərqimiz olacaq, bu fərqlərə
ayrılmamayı kimsə təklif etmiyor. Birləşəbilməz
qüvvət və məsləkləri kimsə bihudə əmək
sərf edib də birləşdirmək istəmiyor. İstənilən bir şey var ki,
mümkündür, lazımdır. O da zamanın ortaya
atdığı ümumi və milli məsələ ətrafında
birləşməkdir ki, bu həm zərur, həm də
mümkündür.
Bu günlərdə Gəncədə xüsusi bir məşvərət
məclisi olmuş. Qafqasiyanın müsəlman şəhərlərindən
oraya nümayəndələr getmişdir. Biz təşkilatımızı başa
çıxaramadığımızdan oraya iştirakdan məhrum
qaldıq. Bu ictima eşitdigimizə görə
imdi rəsmi surətdə aprelin 5-də Bakıda vaqe olacaq.
Ona hazırlaşmalıdır. Bu
hazırlıq da ancaq müsəlman cəmiyyətlərindən
və münəvvər sünufə mənsub ürəfanın
birləşməsindən hasil olan müttəhid bir büro
vasitəsilə mümkün ola bilər. Zaqafqaziya müsəlmanları ictimaindən sonra nəzərdə
ümumrusiya müsəlmanlarının itcimai vardır.
Oraya da hazırlaşmaq, nümayəndə
göndərmək lazım gələcək.
İştə, bu xüsusda müsəlman fraksiyası
Bürosu rəisinin bu sətirləri qaralayan aciz naminə
çəkdigi teleqraf:
“Petroqradda müsəlman fraksiyası əzası ilə
Büro əzasından mürəkkəb Rusiya müsəlmanlarının
müvəqqəti mərkəzi Bürosu təşkil
olunmuşdur.
Bilatəxir yaxında yığışacaq
ümumrusiya müsəlman ictimaini hazırlaşdırmaq
üçün bir nümayəndə seçib göndəriniz.
Arzu olunur ki, göndərilən nümayəndə
bütün müsəlman cəmiyyətləri tərəfindən
vəkalətən gəlsin. Lazımdır
ki, yerli müsəlman cəmiyyətləri birləşib bir
Büro vücuda gətirsinlər”.
İştə, mərkəzi-məmləkətdə
oturan və bütün Rusiya həyati-siyasiyyə və
ictimaiyyəsini ətrafilə seyr və mühakimə edə
bilmək imkanında bulunan müvəqqəti mərkəzi
müsəlman Bürosunun təsəvvürü dəxi
hürriyyətin ilk günlərində Bakı müsəlman
cəmiyyətlərinin mərkəzini qurmaq istəyənlərin
fikri ilə tutaşıyor. Başqa dürlü
etmək mümkün də degildir; bihudə vəqt sərf
eləməkdir. Şəkilbazlıqdır.
Halbuki imdi şəkildən ziyadə məna
lazımdır. Mənayı başqa
dürlü düşünmək yanlışa düşməkdir.
Doğru məna az-çox iş
bacarır cəmaət xadimlərini bir araya toplamaq, onları
birləşdirmək və müxtəlif cərəyanların
xatirini əldə etmək surətilə müttəhid bir
Büro vücuda gətirməkdən ibarətdir.
Bunun üçün bütün cəmiyyət
nümayəndələrinə lazımdır ki, təkrar
yığılsınlar. Hissiyyat və
xoşgöftarlıqdan ziyadə əql və təsəvvürlərinə
güc versinlər. 9 adamdan seçiləcək
Büro əzasının siyahısını öylə tərtib
versinlər ki, hər tərəfi razı salsın.
Böylə bir razılıqdan sonra əksəriyyətlə
məzkur siyahıyı keçirsinlər və haman işə başlasınlar. Böylə mühüm zamanda bu qədər sadə
bir işi də bacarmaz, bu qədər böyük mənalar
qarşısında məntiqsiz hissiyatımızı
boğmazsaq mədəni və siyasi rüşdə yetişmədigimizi
isbat etmiş oluruz. Haydı, millətdaşlar,
ey cəmaət müəssisələri ilə
sünufi-münəvvərə nümayəndələri,
öhdənizdə böyük məsuliyyət olduğunu dərk
ediniz, düşənbə günü saət 5-də
toplaşaraq qərari-qəti almadan dağılmayınız.
Bizi gözlüyor, bizdən iş istiyorlar.
M.Ə.Rəsulzadə
“Açıq
söz”, 26 mart 1917, ¹433
Rüşd
– doğru yol
İki
baxış ortasında
Təngə gəlib də köhnə hökuməti
başından atan Rusiya hürriyyətpərvərləri nəzərində
həlli tələb olunan mühüm bir məsələ
durdu. Müharibə necə olsun? Hökuməti-müvəqqətə
ta əvvəlinci günündən etibarən müharibə
son imkana qədər aparılıb zəfərlə bitsin,
dedi. İlk nəzərdə bu məsələ üstündə
iki rəy ola bilməyəcəgi də məntiqli
görülüyordu. Məmləkəti bərbad
edən, dövləti eybləndirən, hökuməti
yıxan bir qüvvət şübhəsiz ki, eybli sülh
imza edəməzdi. Böylə bir imza azad
Rusiya cəmaətinin şərəf və namusuna
toxunacaqdı. Fəqət günlərə keçdikcə
hürriyyət dəstəsi içində iki cərəyan
mövcud olduğu meydana çıxdı: liberallar cərəyanı,
sollar axıntısı. Liberalların müharibə həqqindəki
əzmləri haman qədimdən bəri
bildigimiz əzm idi. Hətta bu əzmi idarə
üçün seçilən vəzir belə siyasəti-aləm
həqqindəki müəyyən nəzəri ilə
tanınmış bir zat idi. Bu “əzm”ə
görə Rusiyanın mənafei daxili islahata bağlı
olmaqla bərabər xaricən dəxi bəzi müvəffəqiyyətlər,
bir takım qazanclar əldə etməgə
bağlıdır. Halbuki sol cərəyan,
Kerenski, Çxeidze və onlardan daha solda bulunan bəzi əmələ
təşkilatı məsələyi başqa dürlü
mütaliə ediyorlar. Onlar müharib səfləri
üstündən əl uzatmaq surətilə olsa da bir an əvvəl barışmaq və nahaq qan
tökməmək istiyorlar. Əlbəttə,
bunlar da o biriləri kibi eybli sülh əqdinə
yanaşmazlar, Rusiya xəlqini “xain” mövqeində görmək
istəməzlər. Fəqət eybsiz
sülhün şəraitini təyində ehtimal ki, digərləri
kibi müşkülpəsəndlik də etməzlər.
Bu iki cərəyan arasındakı fərqin
hal-hazırda nədən ibarət olduğunu kəsdirmək əldəki
məlumata görə mümkün degildir. Çünki biz bu qədər bir şey biliyoruz ki,
Soldat və Əmələ Vəkilləri Şurası
bütün müharib dövlət əmələlərinə
müraciətlə istəmişdir ki, nahaq qan tökülməsinə
intəha verilsin və hər yanda cümhuriyyəti-ənam əsasının
möhkəmləşdirilməsinə
çalışılsın. Və təzminati-hərbiyyə
ilə istiladan xali şərtlərlə sülh əqdinə
çalışılsın. Böylə
bir proqram liberal qisminin məramilə müvafiq gəliyormu,
degilmi – burası daha bəlli degildir. Fəqət
bu qədər məlumdur ki, Rusiya sollarının bu təklifi
liberal qisminin, liberal mətbuatın xoşuna gəlməmişdir.
Əmələ partiyası vaqe olan bu təklifi ilə
xoşbavərlikdə, dost, düşmən tanımamaqda
ittiham olunuyor. Zatən siyasi məsələlərdə,
bilxassə xarici siyasət məsələsindəki bu iki
ruhluluq inqilabdan əvvəlki Duma iclaslarında da
görülüyordu. Bugünki xariciyyə
vəziri Milyukov ilə bugünki ədliyyə vəziri
Kerenski və bugünki fəhlə vəkilləri
şurasının rəisi Çxeidze arasında
münaqişələr vaqe oluyordu. Milyukov
boğazlardan, İstanbulun lüzumundan bəhs edib durduğu
zamanda Kerenski ilə Çxeidze buna “xəyalplov” namını
veriyor, Rusiya demokratiyasının mənafeini burada degil, “Fransa
inqilabını təqlid etməkdə”
görüyorlardı.
Müharibəyi davam etdirmək bütün cərəyanlara
mənsub Rusiya vətəndaşlarının bugünki bir
sözüdür. Neçün davam etdirmək? – iştə, ixtilaflı bir məsələ. Xarici məsələdə, bilxassə müharibənin
məqsəd və əncamı üstündə sezilən
bu iki nəzər, daxili siyasət məsələsində də
yox degildir. Daxilən cümhuriyyəti-ənam
əsasını dikəldib geniş bir səlahiyyətlə
demokratik bir idarə qurmaq fikri ilə bu fikrə çox da
mail olmayan varlı siniflər və ehtiyatlı liberallar
arasında iki meyl mövcud olduğu sezilməkdədir. Bu iki meylin və digər meyllərin həqqi-bəqa
qazanmasını şübhəsiz ki, Məclisi-Müəssisan
həll edəcəkdir. Fəqət Məclisi-Müəssisanın
bu – yaxud o qərara gəlməsini əvvəlcədən təmin
etmək üçün hökuməti-müvəqqətəyi
əllərində bulunduranlar tamamilə laqeyd qalamazlar. İnqilabın bütün məsuliyyət və
ağırlığını boyunlarına götürən
fədakar qüvvətlər əlbəttə istərlər
ki, cəmaət bütün azadlığı ilə rəyini
verib könlü istədigi idarə həqqində kəndi
fikrini söyləyə bilsin. Ona görə
də bu hökuməti ümidli əllərdə bulundurmaq
arzusu ən təbii arzudur. Əcəba,
Rusiya demokratiyasının, köhnə Rusiyada məhkum olan
millətlərin mənafeini gözədəcək bir
qüvvət, bir ümidli əl hankisidir. Heç
şübhəsiz ki, bu qüvvət cümhuriyyəti-ənam
əsasının zaman iqtizasilə degil, sinif mənfəəti
ilə əskidən bəri bəslədigi arzu və əməl
həsbilə ən səmimi tərəfdarı olan inqilab və
demokrat firqələridir.
Buna görə bəsirətli olmalı, Məclisi-Müəssisana
getdikdə hanki məslək, hanki sinif və hanki qüvvətlərlə
etilaf və ittihad bağlamaq mənfəətimizdən
olduğunu biz müsəlman kütləsi, biz müsəlman
kütləsinin mənafeini gözədənlər, onun safiyyəti-mədəniyyə
və məsuniyyəti-milliyyəsi üçün sinə
sürtənlər yaxşıca ölçüb biçməli
və o surətlə rəftar etməliyiz.
M.Ə.Rəsulzadə
“Açıq
söz”, 27 mart 1917, ¹434
Xali – sərbəst
Xoşbavərlik
– mötəbər olmamaq
Məsuniyyət
– toxunulmazlıq
İki hökumət
Liberal qəzetələr iki hökumətlilikdən
şikayətə başlamışlardır. Bakı mətbuatından
isə “Baku” bilxassə bu halə qarşı protestolar ediyor və
var qüvvəsi ilə çalışıyor.
Nədir bu iki hökumətlilik?
Oxucularımız bilirlər ki, hal-hazırədə
qanuni bir hökumət var ki, o da Dövlət duması əzasından
qurulmuş olan İcra Komitəsidir. Bu komitənin
başında Dövlət dumasının rəisi Rodziyanko
durmaqdadır. Rodziyanko sədarətindəki
bu komitə məmləkətin səltənəti-aliyəsinə
malik bir növ müvəqqəti hökmdardır. Məclisi-Müəssisan yığılana qədər
millət və məmləkətin müqəddərati onun
hökmünə tabedir. Bu komitə öz
tərəfindən vəzirlər təyin edərək məmləkətin
idarəsini və Məclisi-Müəssisan tərtibatının
hazırlığını onlara mühəvvəl
etmişdir.
Müvəqqəti icra komitəsi ilə bərabər
bir də böyük bir komitə təşkil olunmuşdur
ki, bu da fəhlə və soldat vəkillərinin
şurasıdır. Bu şuranın rəisi sosial-demokrat
Çxeidze, rəisi-naibi yenə sosial-demokrat Skoblevdir. Hər nə qədər rəsmən hökuməti-müvəqqət
icra komitəsində isə də, həqiqətdə iqtidar
Soldat və Fəhlə Vəkilləri Şurasındadır.
Bu bir inqilab komitəsidir. Bir
komitədir ki, həqiqi inqilab komitəsi onun əlindədir.
Fevralın
axırlarında hökumət böhranı
başladığı günlərdə, tərəqqipərvər
blok əksəriyyəti yenə bir növ
müdara siyasətindən əl çəkmək istəmiyor,
fəhlələrlə soldatların tamamilə millət tərəfinə
keçdikləri məlum olmadığı müddətcə
Duma əksəriyyəti inqilab meydanına qədəm basmaq cəsarətini
göstərə bilməyib büdrüyor, titriyordu. Hətta Petroqrad küçələrində qanlar
tökülməgə başladığı son saətlərdə
belə Rodziyanko əndişəli teleqramları ilə Nikolay
Romanova müraciət ediyor, onu “əql və tədbirə” dəvət
ediyordu.
Halbuki böyük bir qüvvət sahibi olaraq təşəkkül
edən Vəkillər Şurası böylə büdrəmələrdən
azad, cəsur bir müəssisə şəklində zühur
edərək Duma liberallarını itələyib inqilab səhnəsinə
sürümüş və çarizm ilə hakimiyyəti-milliyyə
arasındakı ixtilafı ta kökündən qət edib
atmışdı. Vəkillər Şurasının
müdaxilə və israrı olmasa Nikolayın vəkili
knyazların qələbəsinə lazım olan tədbirlər
görülməyəcək və bu gün hər tərəfdə
cümhuriyyəti-ənam tərəfdarlığı ilə
meydana çıxan cəmaət firqələri dəxi
özlərini göstərə bilməyəcəklərdi.
Doğrudur ki, bu gün məmləkətdə iki
qüvvət icrayi-hökm ediyor. Bu qüvvətlərdən
birisi denildi ki, Duma komitəsi, o birisi də Vəkillər
Şurasıdır. Və əlbəttə,
adi zamanlarda bir məmləkətdə iki qüvvənin bərabərcə
icrayi-hökm eləməsinə təhəmmül olunamaz.
Çünki bu nəhayət, hökumətsizligi
mucib olar. Fəqət inqilab zamanı
böylə degildir. İnqilab zamanı bir
növ hərb zamanıdır. Hərb
zamanında necə ki mülki hökumətlərlə bərabər
əskəri hökumətlərə də yer verilər,
öylə də inqilab zamanında inqilab qaillərinin işlərin
mənafei-inqilab ilə davam getməsini gözətməgə
həqləri vardır və bu mətlubdur da. Bu gün
Fəhlə Vəkilləri Şurası olmasa və kəndisinə
məxsus bir əzmlə işə müdaxilə edib də
inqilabi bugünki mətlub dərəcəyə yetirməsə
idi, kim bilir nələr olurdu. Bu gün “iki hökumət” varsa, o zaman bundan daha bədtəri
olan – “çox hökumət”lilik meydana gələrdi. Vəkillər Şurasının bəzi xətalarını
əldə bəhanə edib bar-bar bağıranlar və bu
Şuranın dün etdigi böyük xidməti bu gün
unudanlar burasını nahaq yerə nəzəri-etinadan dür
tutuyorlar. Vəkillər Şurası bu
gün soldatlarla əmələ və fəhlələri birləşdiriyor.
Onların hərəkətinə intizam və
birlik bəxş ediyor. Bu olmasa o zaman bir təşkilatsızlığın,
başsızlığın fəci nəticələrini,
idarə anarxiyasını dadmaqla zəhri-kam olacaqdır ki,
bundan hər halda hürriyyət degil, əsarət istifadə
edəcəkdi.
Keçirdigimiz inqilab liberal burjualarla inqilabçı
solların ittifaqından hasil olmuşdur. Sollar ittifaq
xatirinə və zamanın mənasını, ittifaqın mənafeini
nəzərə alaraq hökuməti əksəriyyətlə
liberallardan təşəkkül edən bir heyətə
vermişlər. Özlərinə isə
bir növ nigəhbanlıq vəzifəsini
götürmüşlərdir. Bu nigəhbanlıq
vəzifəsini görən idarə isə Vəkillər
Şurasıdır. Vəkillər
Şurasının doğrudan-doğruya icraiyyatə
qarışması mətlub olmasa da, hökumət komitə
icraiyyatinə icrai-nüfuz etmək və Duma komitəsi
üstündə nigəhban olmaq borcudur. Bu
borcunun ifasında səhlənkarlıq edəcək olursa, Vəkillər
Şurası böyük bir xətayə
düşmüş olar ki, demokratiya mənafeyi naminə bu xəta
kəndisinə əfv olunmaz.
M.Ə.Rəsulzadə
“Açıq
söz”, 28 mart 1917, ¹435
Müdara
– yubanma, dözmə
Dur – uzaq
Nigəhban
– gözətçi, qarovulçu
(Ardı var)
Şirməmməd
HÜSEYNOV
525-ci qəzet.- 2013.- 8 mart.- S.26-27.