Oralarda kimlər var: Heydər
Oğuz
Cəmiyyəti vicdanı ilə
mühakimə etmək istəyən şair
"Bu
yaşda dərc olunan ilk kitabıma baxıb üzüntü
ilə sevinci eyni anda yaşayıram”.
Şair-publisist
Heydər Oğuzun “Adını sən qoy!” adlı kitabı
işıq üzü görüb. Bu kitab müəllifin, necə
deyərlər, ilk nübarıdır. Şairlə söhbətimiz
də onun ilk nübarı haqqındadır.
–Heydər
bəy, həmişə ilk kitabın sevinci başqa olur. Nə
hisslər keçirirsiniz?
–Doğrusu,
qeyri-adi heç bir hiss keçirmirəm. Amma desəm ki,
ümumiyyətlə sevinmirəm, bu da inandırıcı
olmaz. Hər bir kitab müəllif üçün sevinc mənbəyidir.
Zamanla yazıb dərc etdirdiyin və
bir araya topladığın şeirlərin nəhayət,
kitab halına gəlməsi sevindirici olmaya bilməz. Bununla belə,
sevincimdən qanad çalıb
uçmuram da. Kitabım 20 il bundan əvvəl
çıxsaydı, bəlkə də sevincimin həddi-hüdudu
olmazdı. İndi isə bu mənə o qədər də
qeyri-adi gəlmir. Əksinə heyfslənirəm ki, bu kifayət
qədər gec oldu. Ona görə
belə deyirəm ki, mən şeir yazmağa lap
uşaqlıq dövründən başlamışam. İlk
şeirlərim 13 yaşım olanda o dövrün yerli mətbu
orqanlarından olan “Sovet Naxçıvanı” qəzetində
dərc olunub. İndisə 44 yaşım var. Yəni 30 ildən
artıq əli qələm tutan bir şairin ilk
nübarını bu yaşda etməsi nə qədər
sevindirici olsa da, həm də üzücü bir haldır. Bir
sözlə, indi dərc olunan kitabıma baxıb
üzüntü ilə sevinci eyni anda yaşayıram.
–Bəs,
bu vaxta qədər niyə kitab
çıxarmamısınız?
–Bilirsinizmi,
istənilən yazar və ya şair üçün
çıxaracağı kitabın təşviqedici tərəfi
olmalıdır. İnsan kitabı niyə çıxarır-
ya populyarlaşmaq, ictimai statusunu artırmaq, hansısa
işini aşırmaq istəyir, ya kitabın
satışından hansısa qazanc güdür, ya da sadəcə
fikirlərini cəmiyyətə çatdırmaq istəyir. Mən
heç vaxt kitab çıxarıb şair kimi
tanınmağı, qazandığım ictimai statusuma görə
cəmiyyətdə yer tutmağı ağlımdan
keçirməmişəm. Şeir kitabından gəlir əldə
etmək, maddi vəziyyəti düzəltmək də
mümkün deyil. Ən azı ona görə ki, biz kitaba pul
xərcləyən cəmiyyət deyilik. Kitaba xərcləyəcəyimiz
5 manatın üstünə 20-30, hətta 50-100 manat qoyub
gündə hansısa kafedə yoldaşlarımızla
şair xalqımızın, hardansa eşidib əzbərlədiyimiz
şeirlərin müəllifinin şərəfinə
içən toplumuq. Amma şərəfinə içdiyimiz
şairin kitabına verəcəyimiz 5 manata qıymarıq.
Şairin özünü görəndə cibinə pul
qoymağa çalışarıq, amma onun kitabını
alıb oxumarıq. Məhz bu xüsusiyyətimizin nəticəsidir
ki, şairlərimizi də dilənçi xarakterli etmişik.
Onları yaltaqlığa, ikiüzlülüyə təşviq
etmişik. Kitabına isə qətiyyən qiymət verməmişik.
Baxın, hazırda ölkəmizdəki çoxsaylı nəşriyyat
və mətbəələrdə gündə onlarla şeir
kitabı çıxır. Dərc olunan bu kitabların ən
böyük tirajı 300-500 ədəd olur. Bir çox
şairlərimiz çapdan çıxan bu kitabların
böyük əksəriyyətini sata bilmir. Hansı ki, həmin
şair oğluna və ya qızına toy eləyəndə
ziyafətə dərc etdirdiyi kitab nüxsələrinin
sayı qədər adam çağırır və hər
birimiz böyük məmnuniyyətlə bu zifayətdə
iştirak edirik. Belə çıxır ki, kitabın
tirajı qədər şairin yaxınları,
doğmaları olur. Amma kimi danışdırsan
kitabının yaxşı satılmadığından gileylənir.
Məni düzgün başa düşün, söhbət təkcə
dərc etdirdiyin kitabın satılmayıb sənə maddi
qazanc gətirməməsindən getmir. Söhbət sənin
hisslərinin tərcümanı olan şeirlərinin hətta
ən yaxın çevrən tərəfindən belə
oxunmamasından gedir. Belə vəziyyətdə şeirlərinin
oxunmasını istəyən şairin kitab
çıxarmağa həvəsi qalmır. Yəni, ortada bir
mənəvi amil çatışmazlığı var. Bu
vaxta qədər kitab çıxarmamağımın səbəbi
bu amillə bağlı idi.
–O zaman
başqa sual yaranır: 44 yaşına qədər çap
etdirəcəyi kitabının oxunmayacağını
düşünən Heydər Oğuz birdən-birə vəziyyətin
dəyişdiyinimi düşünüb kitab nəşr etdirməyə
qərar verdi? Sizdə bu əminlik hardan yarandı ki, belə
deyək, ilk nübarınızı etdiniz?
–Düzünü
bilmək istəsəniz, kitabımın çap olunması mənim
fikrim olmayıb. Müxtəlif zamanlarda şeirlərimi bəyənən
bir çox ziyalılar, siyasi xadimlər onları toplayıb
kitab kimi nəşr etdirməyi təklif ediblər. Hətta nəşrin
sponsorluğunu da boyunlarına götürüblər. Mən
dəfələrlə edilən bu təkliflərə
çox da isti yanaşmamışam. Bu da səbəbsiz
olmayıb. Baxmayaraq ki, həmin siyasilər və ziyalılar əqidəcə
mənə çox yaxındırlar. Ancaq həyatın bir mərhələsində
fikirlərimizin haçalana biləcəyini
düşünmüşəm. Dərc olunan kitabıma
görə onların qarşısında boynubükük vəziyyətdə
qalıb daxilimdən gəlməyən səslərə
baş əyməmək üçün kitabımın
çapından nəzakətli bir üslubla imtina etmişəm.
Daha sonra mənimlə bir yerdə Türkiyədə oxuyan tələbə
yoldaşlarım kitabıma sponsorluq edəcəklərini və
onu mütləq nəşr etdirməyimin vacibliyini bildiriblər.
Bu tələbələrin isə heç bir siyasi
iddiaları yoxdur və onların əksəriyyəti ölkə
xaricində işgüzar fəaliyyətlə məşğuldurlar.
Qəlbimdə onların bu təkliflərinə qarşı
çıxacaq heç bir əsas və ya bəhanə tapa
bilmədiyimdən kitabımın nəşrinə
razılıq vermişəm. Bir sözlə, kitabımın
çapı tələbə yoldaşlarımın və bəzi
dostlarımın istəyindən irəli gəlib.
–Otuz ildən
artıqdır ki, şeir yazdığınızı
deyirsiniz. Belə çıxır ki, kitabınız 30 illik əməyinizin
məhsuludur.
–Xeyr.
Onların böyük əksəriyyətini son il yarımda
yazmışam. Keçmiş şeirlərimdən kitaba sadəcə
bir neçəsini salmışam. Ona görə ki,
yaddaşımda qalan məhz bu bir neçə şeir olub. Mənim
ən böyük problemlərimdən biri
yığıcılıq qabiliyyətimin olmamasıdır.
Şeiri yazaram, amma onu yığmaram. Kompüterlə işləməyi
bilmədiyim zamanlar əksər hallarda qələmə
aldığım şeirlər üzərində
cızma-qara etdiyim vərəqlərdə qalırdı. Sonra
isə itib batırdı. Kompüteri “kəşf” etdikdən
sonra məndə yığıcılıq qabiliyyəti
artdı. Xüsusilə yazıb facebook səhifəmdə
paylaşdığım şeirlər məndən
asılı olmayan səbəblərdən toplandı. Daha
sonra – bir il bundan əvvəl isə İngiltərənin
“Byte İT Ltd” şirkəti mənimçün bir sayt
yaratdı. Bu sayt vasitəsilə yazdığım şeirləri
daha rahat şəkildə toplaya bildim. Artıq şeirlərimin
yaddaşımla yanaşı yığıldığı
digər yer də vardı. “Adını sən qoy!” kitabım
məhz bu saytın sayəsində ərsəyə gəldi.
–Kitabınızdakı
şeirlər əsasən hansı mövzuya həsr olunub?
– Müxtəlif
mövzulara. Orada vətənpərvərlik, satirik, məhəbbət və əxlaqi məsələlərə
həsr olunmuş şeirlərə
də rast gələ bilərsiniz. Amma ana xətt olaraq vətənpərvərlik
mövzusu daha qabarıqdır. Bəzən soruşurlar,
hansı mövzuda yazmaq mənə daha rahatdır? Deyirəm
ki, özümün yazdığım hər şeiri qələmə
almaq mənim üçün eyni dərəcədə asan və
eyni dərəcədə çətindir. Şair də
yazıçılar kimi öz içində duyduğu hissləri
kağıza köçürür, bu hisslər sinədən
müəyyən ölçüdə və ya ritmik şəkildə
çıxdığına görə şeir olur. Məsələn,
mən əksər hallarda qəzəl yazıram. Ona görə
yox ki, bu janrda yaza bildiyimi camaata göstərim. Ona görə
ki, beynimdə ilk beytlər elə yaranır, arxasını isə
mən gətirirəm. Bəzən olub ki, şeir yazmağa
başlayanda fikrimi sərbəstdə ifadə etmək istəmişəm.
Sonra baxmışam ki, yazdığım sözlər
rahatlıqla əruzun təfiləsinə uyğundur. Sərbəst
vəzndə yazmaqdan vaz keçib onu əruza çevirmişəm.
Qəribədir ki, uşaqlıq illərində mən daha
çox sərbəst vəzndə yazırdım. Bununla belə,
ürəyimdə əruzu öyrənmək istəyi də
yaranmışdı. Onu öyrəndikcə, sanki ruhumu əruza
təslim etdim, indi nə qədər
çalışıram, sərbəst şeir yaza bilmirəm.
Halbuki sərbəst şeir yazmaq daha asandır və onun
şairə verdiyi sərbəstlik bütün fikirlərini
olduğu kimi ifadə etməyə imkan yaradır. Di gəl
ki, mən artıq o cür yaza
bilmirəm. Heca və əruzda özümü daha rahat
hiss edirəm. Məncə, şair özünü necə
rahat hiss edirsə, elə də yazmalıdır.
–Hər
bir şairin özünün daha çox bəyəndiyi
şeirlər var. Sizin hansı mövzudakı şeirləriniz
daha çox xoşunuza gəlir?
–Mən
hesab edirəm ki, şeir yalnız şairin fərdi
istehsalı deyil. Onu sən yazsan da şeiri yaşadan, ona həyat
vəsiqəsi verən oxucudur. Bəyənib-bəyənməmək
də onun səlahiyyətlərinə aid məsələdir.
Mənim durub hansı şeirim hansından daha
yaxşıdır deməyim həm öz səlahiyyətlərimi
aşmaq, həm də ürəyimdən gəlmiş
sözlər arasında ayrı-seçkilik salmaq olar. Bu ona bənzəyir
ki, valideyn bütün övladlarının yanında onlardan
birinə “sən mənim ən sevimli övladımsan”- deyir və
istər-istəməz digərlərinin könlünü
yaralayır. Valideyn üçün bütün
uşaqları eyni olduğu kimi, şair də şeirlərinə
eyni gözlə baxır. Bəzən uşaqlar arasında fərq
qoymaq hallarına da rast gəlinir, amma bu yanaşmalar adətən
obyektiv olmur. Əksər hallarda valideynlər içlərindən
gələn mərhəmət duyğusuna görə şikəst
övlada daha çox mehr salırlar. Övladlara obyektiv qiyməti
daha çox yaşadıqları məhəllənin sakinləri
verə bilərlər. Şairin şeirinə obyektiv
münasibəti də onun əsərlərilə
tanış olanlar verər. Bəzən dostlarım deyirlər
ki, məndə satirik qəzəllər daha gözəl
alınır, ən uğursuzlar isə məhəbbət
şeirləridir. Ancaq mən məhəbbət şeirlərimə
də tamam başqa aspektdən baxıram. Bəlkə də
qeyri-təvazökarlıq kimi görünəcək, amma bu
şeirlərdə elə fikirlər, təsvir və ifadə
vasitələri var ki, bunları ədəbiyyatımız
üçün yeni obrazlılıq hesab etmək olar. Məsələn,
bir şeirimdə belə bir bənd var:
O qədər
tökər ki, gözüm yaşını
Ayağın
altında coşqun çay olar.
Dağlar
da uğrunda versə başını
Mənim
gözlərimə ancaq tay olar.
Bu bənddə
demək istədiyim budur ki, dünyada ən böyük fədakarlıq
bir insan uğrunda başından keçmək ola bilər.
Dünyanın ən dözümlü insanlarını isə
biz dağlarla, daşlarla müqayisə edirik. Cəsurluq
simvolu olan dağlar belə, sənin uğrunda bacara bildiyi ən
böyük fədakarlığı etmək istəsə,
çalışsa öz başından keçər. Nəticədə
“dağlar” sözünün baş hərfi düşər və
yerdə “ağlar” sözü qalar ki, bu da mənim sənin
yolunda sadəcə gözümün etdiyi fədakarlığa
bərabərdir. Çünki sənin yolunda mənim
gözüm ağlardır. Bu cür ifadə vasitələrindən
xeyli nümunə gətirə bilərəm. Amma müəllifin
durub özü-özünü tərifləməsi
yaxşı hal olmadığından qərarı
oxucuların ixtiyarına buraxıram.
–Bundan
sonra yaradıcılıq planlarınızda nə var?
İkinci kitab haqqında fikirləşirsinizmi?
–Açığı,
ilk kitabdan sonra məndə yeri gəldikcə kitab
çıxarmaq həvəsi yarandı. Hətta bu məsələdə
hisslərimə qapılıb təkrarən gecikdiyimi fikirləşdim.
İnşallah, gələcəkdə şeir kitabıyla
yanaşı, klassiklərimizin şeirlərinin şərhləri
ilə bağlı qeydlərimi də nəşr etdirmək
istəyirəm. Ümumiyyətlə, yaradıcılıq fəaliyyətimi
bir neçə istiqamətdə inkişaf etdirmək barədə
fikirləşirəm: publisistika, klassik ədəbiyyatımızın
araşdırılması və poeziya. Mən bu vaxta qədər
həyat şərtlərinin tələbinə uyğun olaraq
yaradıcı fəaliyyətdən uzaqlaşmışdım.
Diş texnikliyi ilə məşğul idim. Hardasa
ömrümün 10 ilini bu peşəyə həsr etdim.
Diş texnikliyi ilə yaradıcı fəaliyyət bir-birinə
mane olur. Çünki insan həyatı kimi, bir gündə
olan zaman da məhduddur. Hardasa gününün 10-12
saatını diş düzəltməklə keçirdikdən
sonra əlinə qələm alsan belə ortaya ciddi heç nə
qoya bilmirsən. Mən də özümü
yaradıcılığa həsr etdiyim son bir ildə işlərini
yubatmağım səbəbindən əməkdaşlıq
etdiyim həkimlərin böyük əksəriyyətini
itirdim. Düzdür, onlarla əlaqəni yenidən bərpa edə
bilərəm. Amma onda
yaradıcılıqdan ayrılmalıyam. Yaş isə
44-dür. İndi ortaya nəsə qoya bilməsəm, bir
neçə ildən sonra qocalıq dövrü başlayacaq.
Qoca adamın yaradıcılığı isə vərdişə
əsaslanmasa, o öz potensialını qəbirə
aparmalı olar. Yaradıcı fəaliyyətsə səni
maddi problemlərlə üz-üzə qoyur. Bu iki seçənək
arasında orta bir xətt tutub, onunla getməyi fikirləşirəm.
Planlaşdırdığım orta xətti publisistik fəaliyyətimlə
nizamlamaq istəyirəm. Qismət olsa, ikinci şeir
kitabımın “Heydər Oğuz divanı” adlanmasını
arzulayıram. Yazacağım bu kitab təbii ki, klassik
divanlardan fərqlənəcək. Həm mövzu, həm də
şeirlərin forması baxımından. Klassik divanların əsas
mövzusu eşq və ya Allaha münəcaat idisə, mənim
“divan”ımda satirik qəzəllər daha çox yer tutacaq. Məhəbbət
və sosial məsələlərə həsr edilmiş qəzəllərimi
də “divan”ıma salmağı düşünürəm. Yəni
adı “divan” olacaq. Oraya ancaq əruzda yazdığım
şeirlərimi toplayacağıma görə bu adı
seçmişəm. Divan çoxmənalı sözdür, həm
məhkəmə, həm də insanlara verilən işgəncələr
mənalarına gəlir. Obrazlı desəm, bu kitabım
vicdanımın cəmiyyətimizi mühakiməsi toplusu
olacaq.
Tofiq ABDİN
525-ci qəzet.-
2013.- 8 mart.- S.23.