Böyük şəxsiyyətlər
bütün dünyaya məxsusdur
(davamı)
Ceffersonun şəxsi kitabxanasında 6 min kitab var idi, bu
kolleksiyanın əsasında ABŞ Konqresinin kitabxanası
yaradıldı. Onun fəaliyyətinin ən nəcib
nümunələrindən biri Virciniya universitetinin əsasını
qoyması idi.
Ölümündən
on gün əvvəl İstiqlaliyyət Deklarasiyasının
50 illiyini bayram etmək üçün Vaşinqton şəhəri
(Kolumbiya mahalı) sakinlərinin onlara qoşulmaq barədə
təkliflərinə cavab verdi. O, xəstəliyinə
görə ora gedə bilməzdi, ona görə də ən
xoş arzularını göndərdi və bayram edilən
Deklarasiya barədə belə yazmışdı:
“Bəlkə də o bütün dünyaya,
başını yuxarı qaldıran adamlara, rahib cəhaləti
və xurafatı ilə özlərini bağladıqları zəncirləri
qırıb dağıtmaq və özünüidarənin
xoşbəxtliyini və mühafizəsini öz üzərinə
götürmək barədə siqnal idi. Mən
inanıram ki, bu belə olardı (dünyanın bəzi hissələri
üçün tezliklə, digərləri üçün
sonra, ancaq nəticədə bütün dünya
üçün)”.
Cefferson Montiçelloda çox zəifləyəndə
köhnə dostu Con Adams Massaçusetsdə ölüm
ayağında idi. Onların hər ikisi öz ömürlərinin
mərkəzi cəhdini və nailiyyətini rəmzləndirən
günün 50 illik yubileyinə qədər yaşamaq istəyirdi.
Onların bu istəyi uğurlu oldu. Cefferson 4 iyul 1826-cı ildə, günorta saat 1-dən
bir qədər əvvəl öldü. Adams isə bir
neçə saat sonra öldü, onun son sözü deyilənlərə
görə belə olmuşdu: “Cefferson hələ
sağdır”. Cefferson Montiçelloda dəfn
edildi. Qəbir daşı üzərindəki epitafiya
belə idi: “Burada Amerikan İstiqlaliyyəti
Deklarasiyasının, dini azadlıq barədəki Virciniya
Qanununun müəllifi, Virciniya Universitetinin atası Tomas
Cefferson dəfn edilmişdir”.
Birləşmiş Ştatların bani-atalarından biri
də həyatdan getdi. Bu banilər arasında Tomas Cefferson,
heç şübhəsiz, daha çox filosof idi. Platonun vaxtilə arzu etdiyi Ceffersonun şəxsində
öz əksini tapmışdı, dövləti filosof idarə
etmişdi.
Simon
Bolivar
Xoşbəxtliyə yalnız bir yol mövcuddur, ondan
ötəri bizim iradəmizə tabe olmayan şeylər barədə
narahat olmağımızı dayandırmalıyıq.
Epiktet
Great crises produse great men, and great deeds of conrage (ingilis
dilində) – Böyük böhranlar böyük insanlar və
böyük igidlik işləri əmələ gətirir.
Con
F.Kennedi
Simon
Bolivar, sərkərdə və dövlət xadimi olmaqla
yanaşı, Latın Amerikasının altı respublikası
ispan ağalığından azad olmaqda məhz ona borcludur. Həm də o, ispan-amerikan dünyasının
meydana çıxardığı ən böyük düha
kimi qiymətləndirilir. Simon Bolivar
Amerikada ispan koloniyalarının müstəmləkəçiliyə
qarşı müharibəsinin ən nüfuzlu və məşhur
rəhbərlərindən biri olmuşdur. Venesuelanın milli qəhrəmanı, general idi.
Yuxarı Peru ərazisində yaranan Boliviya
respublikası onun şərəfinə belə
adlanmışdı. Öz dövründə
beynəlmiləlçi kimi məşhurlaşmaqla, onun
nüfuzu ömrünün sonuna qədər xeyli
böyüdü. Avropa tarixində olduqca az
sayda şəxsiyyət, Birləşmiş Ştatlar tarixində
isə heç kəs Simon Bolivarın fərqləndiyi kimi
gücün və zəifliyin, xarakterin və temperamentin,
peyğəmbərcəsinə baxışın və poetik
qüdrətin belə nadir vəhdətini nümayiş etdirməmişdi.
Nəticə kimi onun həyatı və əməlləri
öz qitəsinin xalqı arasında əsl mifik
ölçülərə yüksəldi.
Bolivar ispan əsilli Venesuela kübarının oğlu
idi, 24 iyul 1783-cü ildə Karakasda kreol ailəsində anadan
olmuşdu. O,
varlı olmalı və gələcəkdə yaxşı vəzifə
tutmalı idi. Onun üç yaşı olanda atası
öldü, anası isə altı il sonra
dünyadan köçdü. Əmisi irsə
yiyələndi və ona müəllim tutdu. O, çətin
idarə edilən uşaq idi və müəllimlərindən
yalnız biri ona təsir göstərə bilirdi. Bu Jan Jak
Russonun şagirdi Simon Rodriges idi o, Bolivarı XVIII əsr
dünyasının liberal fikirləri ilə tanış
etdi. Bu baxışlar ona dərin və uzun
müddətli təsir göstərdi.
Bolivar 16 yaşına çatanda Avropaya göndərildi
ki, orada təhsilini tamamlasın. O, üç il
İspaniyada yaşadı və 1801-ci ildə ispan
kübarının qızına evlənib, onunla birlikdə
Karakasa qayıtdı. Gənc gəlin nikahdan bir il keçməmiş sarı qızdırmadan
vəfat etdi. Onun faciəli ölümü
Bolivara böyük təsir göstərdi və bu, onun
çox cavan yaşında siyasi karyeraya qatılması
üçün bir səbəb oldu.
1804-cü ildə Napoleon öz karyerasının zirvəsində
olanda Bolivar Avropaya döndü. Parisdə o, öz
dostu və müəllimi ilə görüşdü və
Simon Rodrigesin təzələnən bələdçiliyi
altında Lokk, Hobbs, Buffon, d`Alamber və Helvetsi kimi rasionalist
mütəfəkkirlərin əsərlərini öyrənməyə
girişdi. Üstəlik o, Volteri,
Monteskyeni və Russonu oxuyurdu. Axırıncı
ikisi onun siyasi düşüncələrinə çox dərin
təsir göstərdi, ancaq Volter onun həyat fəlsəfəsini
daha güclü surətdə rəngləndirdi. Parisdə
o, həmçinin alman Aleksandr fon Humboldtla
görüşdü. Bu adam yenicə
İspan Amerikasına olan səfərindən qayıtmışdı
və Bolivara dedi ki, o, inanır ki, ispan müstəmləkələri
müstəqillik üçün yetişmişlər. Bu ideya Bolivarın təxəyyülündə
kök saldı və 1805-ci ildə Romaya səyahəti
vaxtı Monte Sakro yüksəkliyində dayanaraq and içdi
ki, öz ölkəsini azad edəcəkdir. Romada o, Napoleona İtaliya kralı tacı qoylan təntənəli
mərasimi müşahidə etdi.
Bu vaxt
onun intellektini bir təcrübə də zənginləşdirdi:
o, Napoleona 1804-cü ildə fransızların imperatoru kimi şərəfləndirilməsini başa çatdıran
qeyri-adi bir hadisəni müşahidə etdi. Bolivarın
imperatora münasibəti sadə bir adamın nailiyyətlərinə
valehliklə, həm də Napoleonun inqilab ideyalarına xəyanət
etməsi barədə rəyinin qəflətən baş verən
dəyişməsi arasında dalğalanırdı.
Bolivarın xarakterində şöhrət arzusu daimi amillərdən
biri idi və burada azacıq şübhə ola
bilərdi ki, bu, Napoleon tərəfindən
qızışdırılmasın. Buna
baxmayaraq, Napoleonun nümunəsi bir xəbərdarlıq
xarakteri daşıyırdı və Bolivar bunu nəzərə
almalı oldu. Sonrakı dövrlərdə
o, daim təkid edirdi ki, “Xilaskar” titulu digər başqa
titulların hamısından yüksəkdir. O, bu titulu nə
kral, nə də imperator adı ilə dəyişməyəcəkdir.
1807-ci ildə o, Birləşmiş Ştatlardan
keçməklə Venesuelaya döndü. Birləşmiş Ştatlarda o, şərq şəhərlərində
olmuşdu.
Latın
Amerikasının müstəqillik hərəkatı
Bolivarın vətənə dönməsindən bir il sonra başlamışdı. Bu,
Napoleonun İberiya yarımadasına müdaxiləsi ilə əlaqədar
idi. İspan xalqı müdaxiləçilərə
müqavimət göstərirdi və legitim kralın
yoxluğu ərzində xunta dövlət hakimiyyətini
öz əlinə keçirmişdi. Napoleon
da həmçinin ispan müstəmləkələrinin dəstəyini
almaq cəhdində tam uğursuzluğa
uğramışdı, o, onların özlərinin
qulluqçularını hakimiyyətə gətirmək
hüququnu müdafiə edirdi. Ana ölkənin
nümunəsini əsas götürərək, onlar
devrilmiş İspaniya kralı adından idarə etmək
üçün xuntanın yaradılmasını istəyirdilər.
İspan sakinlərindən çoxu isə bu
hadisələrdə ancaq İspaniya ilə əlaqələrin
kəsilməsi imkanlarını görürdülər.
Buenos-Ayresdə 1810-cu ildə hərbçilərin
qiyamı qalxdı, nəticədə yerli inqilabi xunta – xalq
yığıncağı hakimiyyəti öz əlinə
götürdü və ispan vitse-kralını devirdi. 1808-ci ildən
başlayaraq Amerikadakı ispan müstəmləkələrində
müstəqillik əldə etmək uğrunda üsyanlar
baş verirdi. I Napoleonun Pireney
yarımadasına müdaxiləsi və qardaşı Jozef
Bonapartın İspaniya kralı elan edilməsi onların
yayılmasına, genişlənməsinə səbəb oldu.
İspaniyadakı hadisələr Latın
Amerikasında liberal istiqamətli xunta hərəkatını
meydana çıxardı. Bu proses həm də onunla
gücləndi ki, İspaniyanın fransızlar tərəfindən
işğalı, ispan qoşunlarının Amerikaya göndərilməsini
dayandırdı.
Ən böyük üsyanlar Kiotoda, Boqotada, Santyaqoda və
Buenos-Ayresdə baş verməklə, bu şəhərlər
tezliklə hərəkatın mərkəzlərinə
çevrildilər. Onlar fransız inqilabı
ideyalarının təsiri altında idilər.
Bolivar bir
çox gizli yığıncaqlarda iştirak etdi və
Venesuela qubernatoru onu məzəmmət etdikdə o, cəsarətli
qaydada cavab verdi ki, İspaniyaya müharibə
elan edir və geri çəkilməyəcəkdir. 19 aprel 1810-cu ildə qubernator Emparan öz səlahiyyətlərindən
məhrum edildi, Venesueladan sürgün edildi və xunta hakimiyyətə
gəldi. Kömək əldə etmək
üçün Bolivar elçi sifətində Londona göndərildi.
O, İngiltərədə inqilabi müstəmləkənin bədbəxt
vəziyyətini izah etməli, onun tanınmasına nail
olmalı, silah və maddi kömək əldə etməli
idi. Bütün məsələlərdə o,
uğursuzluğa düçar olsa da, onun İngiltərəyə
qısa müddətli səfəri digər nöqteyi-nəzərdən
məhsuldar oldu. Bu səfər ona Birləşmiş
Krallığın institutlarını öyrənməyə
imkan verdi, bunlar isə onun
üçün siyasi müdriklik və stabillik modelini təmsil
edirdi. Daha vacibi isə o idi ki, orada sürgün
olunmuş Fransisko de Miranda ilə görüşdü.
O, 1806-cı ildə Venesuelanı boş əllə azad etməyə
cəhd etmişdi, Bolivarın onunla görüşündə
onu Karakasa dönüb, müstəqillik hərəkatına
başçılığı öz üzərinə
götürməyə inandırması inqilab işini sürətləndirdi.
Venesuela qıcqırma içərisində idi. 1811-ci ilin
martında Karakasda Konstitusiya layihəsini hazırlamaq
üçün Milli Konqress keçirildi. Konqressin nümayəndəsi olmamasına baxmayaraq,
Bolivar özünü ölkədə qalxan müzakirələrin
içərisinə atdı. Özünün
ilk ictimai çıxışında o, bəyan etdi ki, “Qoy
biz qorxmadan amerikan azadlığının künc daşı
olaq. Tərəddüd etmək məhvə
getməkdir”. Uzun müzakirələrdən
sonra Milli Assambleya 5 iyul 1811-ci ildə Venesuelanın müstəqilliyini
elan etdi.
Bolivar bu vaxt gənc respublikanın ordusuna daxil oldu, bu
ordunun baş komandanı Miranda idi. Onların Londondakı qısa
müddətli görüşündən sonrakı az müddətdə artıq siyasət məsələlərində
bu iki adam bir-birindən fərqli qaydada var-gəl edirdilər. Miranda Bolivarı “təhlükəli gənc”
adlandırırdı, Bolivar isə yaşlı generalın
qabiliyyətinə şübhə ilə yanaşırdı.
İspanlar müstəmləkəyə nəzarəti ələ
keçirmək üçün həmlə etdikdə,
Bolivar Venesuelanın həyati limanı olan Puerto Kabelloya təyin
edildi. Bolivarın zabitlərindən biri xəyanət
hərəkəti edib, istehkamlanmış qalanı ispan
qoşunlarının üzünə açdı. Miranda bu limanın itirilməsinin hərbi əməliyyatlar
üçün məhvedici olduğuna inandığından,
ispan baş komandanı ilə danışıqlar aparmağa
başladı. 1812-ci ilin iyulunda atəşkəs
müqaviləsi imzalandı, bu, bütün ölkəni
İspaniyanın mərhəmətinə sürükləyirdi.
Miranda ispanların əlinə verildi, bəzi
müəlliflər deyirlər ki, bu, Bolivarın təhrikçiliyi
ilə baş vermişdi. Miranda öz
ömrünün qalan hissəsini ispan zindanında keçirməli
oldu.
Mübarizəni davam etdirmək qərarında olan
Bolivar ölkəni tərk etmək üçün pasport əldə
etdi və Yeni Qranadadakı Kartaxenaya yollandı (bu gün bu
şəhər Kolumbiyadadır). Burada o,
özünün ilk böyük siyasi bəyanatı olan
“Kartaxena manifestini” çap etdirdi. “Mən
bədbəxt Karakasın oğluyam, onun siyasi və maddi
xarabalıqlarından fövqəltəbii qaydada
qaçmışam, mən... buraya gəlmişəm ki,
azadlıq bayrağının arxasınca gedim”.
Onun fövqəltəbii qaçmaq barədə dediyi
sözlər 26 mart 1812-ci ildə baş verən fəlakətli
zəlzələ ilə əlaqədar idi. Bu zəlzələ
Karakasda və digər şəhərlərdə çox
sayda qurbanların meydana gəlməsinə səbəb
olmuşdu. Venesuelanın iflasından o, istifadə etməkdə
tərəddüdə yol vermədi: “İspanlar deyil, bizim
özümüzün pərakəndəliyimiz bizi geri,
quldarlığa qaytardı. Venesuelanın etdiyi ən
mühüm səhv siyasi teatra girmək idi, bu heç
şübhəsiz, dözümlülük sisteminin – zəif
və səmərəli olmayan sistemin məhvedici şəkildə
qəbul edilməsi idi...” Bolivar bu vaxt İspan
Amerikasında yaranan respublikalar üçün güclü
hökumət qurulmasının tərəfdarı kimi meydana
çıxdı.
Onun
çağırışına Yeni Qranada xalqı cavab verdi və o, ekspedisiya qüvvəsinin
komandanı oldu. Onun vəzifəsi Venesuelanı
azad etmək idi. O, altı baş döyüşdə
ispanlara qalib gəldi və paytaxta nəzarəti ələ
keçirdi. 6 avqust 1813-cü ildə o, Karakasa
daxil oldu, ona “Xilaskar” titulu verildi və bu, əslində siyasi
diktatorluq demək idi.
Lakin istiqlaliyyət müharibəsi yenicə başlanırdı. Venesuela xalqının əksəriyyəti müstəqillik qüvvələrinə qarşı düşmən idi və qurbanlıq olmaq bəxtini daşımağa dözürdü. Anarxiya xarakterli dəhşətli və qanlı vətəndaş müharibəsi başlandı. Bolivarın özü “ölüm müharibəsi” və əsirlərin güllələnməsi kimi fövqəladə tədbirlərə əl atırdı. O, bütün əsirləri məhv etməyi əmr etdi. Lakin onun sərtliyi öz məqsədinə çatmaqda uğurlu olmurdu. 1814-cü ildə o, daha bir dəfə ispanlar tərəfindən məğlub edildi. Axırıncılar Orinoko vadisindəki çobanları da müharibəyə cəlb etmişdilər. Bu çobanlar səmərəli döyüşən vəhşi süvarilər idilər və Bolivar onları dəf etməyi bacarmırdı. Onların başçısı Boves 1814-cü ildə Karakası tutdu və şəhəri vəhşilik səhnəsinə döndərdi. Beləliklə, ikinci Venesuela respublikası öz ömrünü başa vurdu.
(Ardı var)
Telman Orucov
525-ci qəzet.-
2013.- 8 mart.- S.18.