Azərbaycanda dini və etnik tolerantlıq:
fəlsəfi-psixoloji aspektdən baxış
(davamı)
Müsahibimiz
görkəmli filosof, Milli Elmlər Akademiyasının
müxbir üzvü, professor Səlahəddin
Xəlilovdur. Söhbətimizin məğzini Azərbaycanda
dini və etnik tolerantlığın tarixinə, mərhələlərinə
fəlsəfi-psixoloji aspektdən baxış təşkil
edir.
– Bəlkə
buna görə müstəqilliyin ilk illərində etnik
separatçılıq meyilləri özünü qabarıq
göstərdi?
– Əgər bir etnik qrup yaşadığı ölkənin
ərazisində özünü həddindən artıq sərbəst,
həddindən artıq özü kimi, öz
torpağındakı kimi hiss edirsə, bu artıq psixologiyada
kök salmağa başlayır. Sonra da ermənilər
kimi deyir ki, elə bura da mənimdir. Ermənilər əvvəlcə
özlərini torpaqlarımızda öz vətənlərindəki
kimi hiss etdilər, sonra özlərini inandırdılar ki,
bura onlarındır. Azərbaycanda tarixən
yaşayan etnik qruplar artıq “azərbaycanlı”
anlayışına daxildirlər. Onlar
yüzillərdən bəri Azərbaycan türkləri ilə
eyni dili və mədəniyyəti mənimsəyiblər.
Bu eyniyyət məqamı həddindən
artıq çox olduğu üçün ayrılmaq elementləri
nəzərə çarpmır. Amma bir məsələni
vurğulamaq yerinə düşər ki, etnik qruplar həmişə
bədxah xarici qüvvələrin maraq dairəsində olur.
Həmişə böyük ölkələrdə
kiçik etnik qrupları yoldan çıxarmağa cəhd
edirlər, imperialist ölkələr bunun marağında
olurlar ki, millətləri ayırsınlar, xalqlararası təfriqə
salsınlar. Azərbaycanda bu, mümkün
deyil, çünki heç vaxt bizdə bu mövzuda
ayrı-seçkilik olmayıb. İnkişafın yeni Azərbaycan
modelinin əsas komponentlərindən biri də budur:
tolerantlıqdan daha yüksək münasibət.
– Həm
də əksər Avropa ölkələrində olduğu kimi
bu, bizə kənardan, məcburi aşılanmayıb,
tolerantlıq bizim qanımızdadır.
– Bəli,
bu tarixi köklərə və ənənələrə
malik olan, artıq psixikamıza keçmiş, oturuşmuş
mentalitetimizin bir komponenti kimi formalaşmış hadisədir.
Avropalılar,
amerikalılar tolerantlığı sadəcə, dözmək
kimi başa düşürlər,
hələ bunu da eləyə bilsələr, böyük
şeydir. Lap yaxın vaxtlara qədər,
tutalım, Amerikada başqa millətlərə, irqlərə
qarşı necə bir ayrı-seçkilik var idi. Yəni bu hələ indi-indi aradan qalxır. Amma bizdə yüzillər boyu başqa millətlərə
qarşı ayrı-seçkilik olmayıb. Azərbaycanda etnik və dini tolerantlıq məsələsi
bu məsələnin ənənəvi anlamından və
xarici ölkələrin praktikasından məlum olan konkret
nümunələrdən xeyli dərəcədə fərqlidir.
Biz bu ənənələrdən və
normalardan bəzən tolerantlığın azlığı
üzündən deyil, çoxluğu üzündən kənara
çıxırıq. Belə ki, ənənəvi
olaraq hər bir ölkədə əsas etnos, etnik-milli özək
önə çəkilir, üstün sayılır və
ilk növbədə onun inkişafı üçün hər
cür şərait yaradılır. Başqa
etnik qruplara və başqa dinlərin nümayəndələrinə
isə imkan daxilində dözümlü münasibət bəslənilir
və yerli icmaların öz dinlərini və mədəniyyətlərini
qoruyub saxlamasına maneçilik törədilmir. Yəni məqsəd bundan ibarətdir. Bizdə isə bu məsələ bir problem kimi
heç vaxt qarşıda durmadığından, bəlkə
də heç bir ölkədə rast gəlinməyən fərqli
bir situasiya mövcuddur. Biz dünyada qəbul
olunmuş bu modeldən fərqli olaraq, bütün dinlər və
bütün etnik mədəniyyətlərə eyni dərəcədə,
eyni meyarlar əsasında yanaşırıq.
Nəinki tolerantlıq təmin edilib, hətta mədəni
plüralizm və multikulturalizm üstünlük qazanıb.
Təkrar edirəm, bizdə söhbət bir
aparıcı etnosun başqalarına dözməsindən
deyil, özünü başqaları ilə tam bərabər
vəziyyətdə qoymasından gedir. Belə bir bərabərliyin
dünya miqyasında indiyədək ancaq insan haqları,
söz azadlığı və sair bu kimi fundamental sahələrdə
təmin olunması uğrunda mübarizə aparılır.
Buraya dini və irqi ayrı-seçkiliyi də
aid etmək olar. Amma başqa dillərə,
dinlərə və mədəniyyətlərə dövlət
səviyyəsində qayğı göstərilməsi
çox nadir hallarda rast gəlinən bir hadisədir. Məsələn, bütün ölkələrdə
ancaq dövlət dilində təhsilin maliyyələşməsi
büdcə hesabına həyata keçirilir. Başqa dillərdə təhsilə isə ya yol
verilmir, ya da, ən yaxşı halda, icmaların hesabına
maliyyələşdirilir. Məsələn, qonşu
İranda dövlət ancaq fars dilində təhsili
maliyyələşdirir, erməni dilində məktəblər
erməni icması tərəfindən maliyyələşdirilir,
əhalinin böyük əksəriyyətini təşkil edən
azərbaycanlıların isə öz dilində məktəb
açmalarına şərait yaradılmır. Moskvada fəaliyyət göstərən yeganə Azərbaycan
məktəbi də icma tərəfindən maliyyələşdirilir.
Analoji vəziyyət əksər Avropa ölkələrinə
də aiddir. Almaniyada 3 milyondan artıq
türk yaşamasına baxmayaraq, dövlət türk dilində
məktəblər açmır. Azərbaycanda
isə fərqli bir şərait vardır. İngilis
dilində xeyli məktəblərin sərbəst fəaliyyət
göstərməsi, xarici vətəndaşlar
üçün ərəb, fars, türk dillərində məktəblərə
şərait yaradılması, rus dilində məktəblərin
isə hətta dövlət tərəfindən maliyyələşdirilməsi
Azərbaycanda sadəcə tolerantlığın deyil, ən
yüksək səviyyəli beynəlmiləlçiliyin
mövcud olmasına dəlalət edir.
–
Heç də bütün azərbaycanlıların milli
dövləti yoxdur. Başqa ölkələrdə
yaşayan azərbaycanlılara şərti olaraq “dünya azərbaycanlıları”
deyirik. Dünya azərbaycanlıları və
azərbaycançılıq ideyası barədə
danışarkən tolerantlıq məsələsi necə təzahür
edir?
–
Başqa xalqlara, başqa mədəniyyətlərə müəyyən
bir münasibət bəsləmək, onlarla dialoqa girməzdən
öncə insan öz millətinin nümayəndələri
ilə bir araya gəlməyi, vahid mövqe nümayiş etdirməyi,
yeri gələndə dialoqa girməyi bacarmalıdır. Ümumiyyətlə, dialoq mədəniyyəti
olmayan insanlar nə başqa millətlərlə, nə də
öz millətinin nümayəndələri, məsələn,
xaricdə yaşayan azərbaycanlılarla dialoq qura bilməz.
Söhbət eyni dildə danışmaqdan
getmir. Söhbət yaşadığı
mədəni mühitdən qaynaqlanan spesifikliyə,
düşüncə tərzindəki fərqlərə
baxmayaraq, ümumi maraqlar ətrafında birləşməkdən,
bu istiqamətdə təşkilatlanmaqdan gedir, məqsədyönlü
diaspor fəaliyyətindən gedir. Heydər Əliyev
deyirdi: “Azərbaycanlı hər yerdə yaşaya bilər,
ancaq azərbaycanlılığını, öz dilini, dinini,
milli ənənələrini unutmamalıdır. Onun qəlbi daim doğma Azərbaycanla bir
vurmalıdır”. Bu çox önəmlidir.
Azərbaycançılıq hər şeydən əvvəl
bir məfkurədir.
Demokratik prinsipləri, insanın hüquq və
azadlıqlarını rəhbər tutan dövlətlər
birliyinə qoşulmazdan əvvəl özünü dərk
etməyə çalışan, Avropa Şurasına, Millətlər
Məclisinə öz simasında daxil olmaq istəyən bir
millətin məfkurəsidir.
Bu məfkurə təkcə Azərbaycan
Respublikasında yaşayan azərbaycanlıların, təkcə
Azərbaycan dövlətinin maraqlarını deyil, həm də
bütün dünyada yaşayan azərbaycanlıların
milli-mənəvi maraqlarını ifadə edir.
Eyni zamanda, bütün azərbaycanlılar harada
yaşamasından və hansı ölkənin vətəndaşı
olmasından asılı olmayaraq, rəsmi vətənləri
ilə yanaşı, həm də özünün mədəni-mənəvi
Vətəni olan Azərbaycan Respublikasını
düşünür, onun nüfuzunu uca tuturlar. Bundan əlavə,
milliyyətcə azərbaycanlı olmasa da, bir neçə nəsil
Azərbaycanda yaşamış və Azərbaycanı
özünün tarixi vətəni sayan insanlar, xristian və
ya yəhudi olmalarına, başqa millətin nümayəndəsi
olmalarına baxmayaraq, Azərbaycan Respublikasının
maraqlarına xidmət etməklə və ümumi Azərbaycan
mədəniyyətinə qatılmaqla azərbaycançılıq
məfkurəsinin iştirakçısı və təbliğatçısı
olurlar.
Azərbaycançılıq keçən əsrin əvvəllərində
Əli bəy Hüseynzadənin irəli sürdüyü
“türkçülük, islamçılıq, müasirlik”
şüarındakı hər üç istiqaməti əhatə
edən və bu baxımdan nə türkçülüyə,
nə də islamçılığa daxil olmayaraq, daha
geniş və həm də daha konkret məzmun daşıyan
bir məfkurədir.
Azərbaycançılıq milli mündəricədən
kənara çıxan, millilik və ümumbəşəriliyin
vəhdətindən çıxış edən bir məfkurədir.
Bu məfkurənin məzmunu Azərbaycanda ilk dəfə
Azərbaycan Respublikasının Prezidenti Heydər Əliyev tərəfindən
açılmış və bütün dünya azərbaycanlılarına
ərməğan edilmişdir.
İndi bütün dünyada qloballaşma prosesi gedir. İnkişaf
etmiş dövlətlər öz həyat tərzini və
sosial-hüquqi normalarını hamıya qəbul etdirməyə
çalışırlar. Biz də
dünyada gedən inteqrasiya proseslərindən kənarda qala
bilmərik.
Qərb dünyası bizi özünə qatmaq
üçün əvvəlcə özü kimi etməyə
çalışır.
Biz isə özünəməxsusluğumuzu saxlamaq istəyirik. Bax, belə
çətin bir seçim məqamında millət
üzünü başçıya, milli-siyasi liderə,
özünün ən böyük mütəfəkkirinə
tutur. Heydər Əliyevin
böyüklüyü ondadır ki, o fərqli proseslərin kəsişmə
xəttini, vəhdət məqamını tapmağı
bacarıb. Azərbaycanlılar bundan
sonrakı inkişaf yolunu necə seçməlidirlər?
Gələcəkdə öz həyatlarını
hansı istiqamətdə dəyişmək istəyirlər?
Bizim milli və sosial idealımız nədən
ibarətdir? Azərbaycanın Avropa
Şurasına daxil olması, gələcəkdə Avropa
Birliyinin üzvü olmaq istəyi, bütün bunlar heç
şübhəsiz, Avropada meyar kimi formalaşmış dəyərlər
sisteminin də qəbul edilməsini nəzərdə tutur.
Həyat tərzində, düşüncə tərzində,
normaların, meyarların və etalonların seçilməsində,
bizim daxil olduğumuz yeni hüquqi-siyasi məkanın təsirləri
hələ özünü göstərəcəkdir.
Lakin biz bunu çoxmu istəyirik? Yaxud istəyimizin
motivlərini kifayət dərəcədə dərk edirikmi?
Biz hələ böyük bir seçim
qarşısında ikən, qarşıda hələ
böyük mücadilələr dururkən bütün
milli-tarixi keçmişimizə qələm çəkərək
kəmhövsələ halda gələcəyi qabaqlamaq
lazımdırmı?
Bizcə, Avropaya qatılmazdan əvvəl və ya bu
proseslə paralel olaraq özümüzü dərk etməli,
özümüzü təsdiq etməliyik. Əvvəlcə
“biz kimik?” sualının cavabını tapmalıyıq,
invariantlarımızı müəyyənləşdirməliyik.
Nə qədər ki, öz əlimiz öz
başımız idi, özünüdərkə və
özünütəsdiqə bəlkə də böyük
ehtiyac yox idi.
Biz onsuz də öz mühitimizdə idik.
Başqa mühitə daxil olarkən isə nisbi
bütövlüyü saxlamaq da mümkündür, tamamilə
əriyib itmək də.
Bütöv olaraq qalmaq, öz nisbi müstəqilliyini
qorumaq üçün ancaq duyğular səviyyəsində
özünüdərk kifayət deyil. Bunun
üçün nəzəri və ideoloji səviyyədə,
rasional idrak səviyyəsində müəyyənləşmə
getməlidir. Bütöv bir strategiya
hazırlanmalıdır. Təhsil də,
KİV də bu istiqamətdə fəaliyyətə hazır
olmalıdır.
Bax, azərbaycançılıq
konsepsiyası həm
də buna görə lazımdır.
Yeni əsr və yeni minillikdə, bəşəriyyət
özünüdərk məqamının astanasında
olduğu bir vaxtda, qloballaşma şəraitində millət
daha bir sınaq qarşısındadır. Daha
böyük miqyaslı, mütəşəkkil ictimai sistemin
özünüdərk səviyyəsindən baxdıqda bəşəriyyətin
tarixən keçmiş olduğu yola bir işıq
düşür, ayrı-ayrı xalqların, məmləkətlərin
bəlkə də özünü dərk etmədən
keçdikləri yollar indi artıq ilkin bir ideyanın
reallaşması prosesi kimi, ictimai-tarixi zərurət kimi nəzərimizdə
canlanır. Böyük mütəfəkkir Kantın bəşəriyyətin
inkişaf tarixinə təbiətin özünüdərk və
özünütəsdiq prosesi kimi yanaşması, Hegelin
ictimai inkişafı mütləq ideyanın reallaşma
aspektlərindən biri kimi təqdim etməsi, Herderin
ümumdünya tarixinin vahid konseptual sistemini yaratmaq cəhdləri
ona görə real, pozitiv nəticələrə gətirə
bilmirdi ki, bəşəriyyət hələ
özünüdərk üçün yetişməmişdi.
Bu təfəkkür nəhəngləri sadəcə
olaraq zamanı qabaqlamağa çalışırdılar.
Zaman isə öz ritmindən kənara
çıxmırdı. Lakin bu gün o
vaxt artıq gəlib çatmışdır.
–
Qloballaşma dövründə etnik mənsubiyyətin rolu
azalır, yoxsa artır?
– İndi
hər bir millət, hər bir xalq, hər bir məmləkət
özünün ən böyük fikir sahiblərinin
simasında bir tərəfdən bəşəriyyətdə,
planetdə gedən proseslərin anlaşılmasına
çalışır, digər tərəfdən öz millətinin,
öz xalqının, öz dövlətinin bu yeni mənzərədə,
planetin bu yeni coğrafi- iqtisadi, siyasi xəritəsində, fəlsəfi
fikrin yeni zirvəsindən düşən işıq fonunda nəzər
salır.
Lakin kimlərsə bu yeni şansı vaxtında dərk
edir və qloballaşan cəmiyyətə şüurlu surətdə,
ağlı başında, özünü dərk etmiş
halda daxil olmağa çalışır. Kimlərsə
hələ də qəflət yuxusundadır. Böyük miqyaslı inteqrasiya prosesləri,
qloballaşma dalğaları özünü dərk etməyənləri,
hətta böyük xalqları belə qarşısına
alıb aparmaq, içərisində əritmək əzmindədir.
Belə tarixi sınaq məqamında əhalinin
çoxluğu, məmləkətin böyüklüyü
deyil, onun sükanı arxasında kimin dayanması daha önəmlidir. Əsas məsələ
həmin tarixi sınaq məqamında xalqın içərisindən
çıxmış və onun milli mənafeyini dərk etmək
və qoruyub saxlamaq iqtidarında olan mütəfəkkir
liderin mövcudluğudur.
Planetin bugünkü mənzərəsi heç də
yalnız siyasi və iqtisadi maraqların kəsişdiyi bir
meydanı xatırlatmır. Bu meydanda həm də
milli ideyalar qarşılaşır. Ən
böyük qabiliyyət də siyasi, iqtisadi maraqlarla
yanaşı milli maraqların da qorunub saxlanmasına nail olmaq
və millətlər birliyinə öz simasını itirmədən
daxil olmağı bacarmaqdır. Düzdür,
bunu əngəlləyən qüvvələr çoxdur.
Lakin şəxsiyyətin
böyüklüyü də özünü məhz belə
çətin vəzifələrin həllində göstərir.
Heydər Əliyev ilk dəfə azərbaycançılıq
ideyasını dövlətin strateji xətti kimi irəli
sürəndə bu ideyanın həqiqi böyük mənası
çoxları üçün anlaşılmaz idi. Bu gün də
qismən belədir. Çünki bu ideya
adi şüur səviyyəsində üzə
çıxmayıb, yaxud deklarativ bir şüar olmayıb,
çox dərin köklərə malik olan mükəmməl
bir fəlsəfi konseptual sistemin ifadəsidir. Məqsəd bu ideyanı açmaq və
bütün xalqın, bütün dünyada yaşayan azərbaycanlıların
bu ideyaya yiyələnməsinə çalışmaqdır.
– Azərbaycançılıq milli ideologiyamızın əsası
hesab olunur. Tolerantlıq da ideologiyanın bir
elementi kimi götürülə bilərmi?
– Milli
ideologiyamızın tərkib hissələri olan bir sıra
mühüm cəhətlər; mədəni-mənəvi
amillər, adət-ənənə, mentalitet, dini dəyərlər
və s. vahid blok halında – azərbaycançılıq
adı altında birləşdirildikdə milli ideologiya
özünün daha yığcam və konkret ifadəsini
tapmış olur.
Azərbaycançılığın məzmununa daxil
edilən müxtəlif amillər üçün birləşdirici,
inteqrativ rol oynayan ən mühüm amillərdən biri
dildir. Azərbaycançılığın əsasında
Azərbaycan dili dayanır.
Poeziya da, şifahi xalq ədəbiyyatı da,
mahnılarımız da, epik düşüncə və siyasi
təfəkkür də – dillə sıx surətdə
bağlıdır. Dil ümumiliyi həmin dildə
yaradılmış mədəni sərvətlərin də
ümumiliyinə, bədii-estetik düşüncənin də
vəhdətinə səbəb olur. Təsadüfi
deyildir ki, türk xalqları öz mədəniyyətləri,
ədəbiyyatları ilə də sıx surətdə
bağlıdırlar. Bir sıra hallarda
eyni bədii-estetik abidələrə malikdirlər. “Dədə
Qorqud”, “Koroğlu”, aşıq ədəbiyyatı və s.
buna misal ola bilər.
Lakin bununla belə, əvvəla, dillərin hər halda
fərqlənməsi, qarşılıqlı təsir və ənənəvi
dinamik əlaqələrin müəyyən sərhədlər
daxilində daha güclü olduğunu göstərir. Türk dili
qollara ayrıldığı kimi, türk mədəniyyəti
də bölgələr üzrə özünəməxsus
cəhətlərə görə seçilir.
Dil nə qədər böyük rol oynasa da, milli
birliyin yeganə göstəricisi deyil.
Burada təfəkkür tərzi, ictimai şüurun səviyyəsi,
adət-ənənə, dini etiqad, həyat tərzi mədəni-mənəvi
abidələrin, xüsusən yazılı ədəbiyyatın,
fəlsəfi fikrin siyasi və iqtisadi təfəkkür mədəniyyətlərinin
də nəzərə alınması lazımdır.
Coğrafi
şərait, iqlim və relyeflə bağlı həyat tərzində
özünü göstərən xüsusiyyətlər və
bunlardan irəli gələn rituallar, mərasimlər, bayramlar
və s. də az əhəmiyyətli
deyil.
Əslində
həyat tərzinin, zövqün, bədii-estetik, hətta
mifik və fantastik düşüncənin, müqəddəslik
duyğusunun, düşüncədə
rasionallığın dərəcəsinin, kütləvi tədbirlərin,
etnik xüsusiyyətlərin, ənənəvi geyimlərin,
musiqilərin, rəqslərin – bütün bunların qərarlaşması,
ənənəviləşməsi və ictimai şüurla vəhdəti
ərazi ilə, iqlim şəraiti ilə, üstün təsərrüfat
növləri ilə, texnoloji inkişaf səviyyəsi ilə
də bağlıdır. Lakin coğrafi amil, ərazi
də, etnogenez də milli müəyyənlik məsələsində
əsas kimi götürülə bilməz. Ziya Göyalpın dediyi kimi, millilik müasir vəziyyətə
görə və ilk növbədə kültür və mədəniyyət
ümumiliyi əsasında təyin edilməlidir.
Düşüncə
tərzi, mənəvi mədəniyyət, əxlaqi normalar
bütövlükdə nisbi müstəqilliyə malik
olduğu üçün bir ərazidən başqa əraziyə
keçdikdə insanlar əvvəlki maddi mühitin təsiri
ilə formalaşmış mənəvi keyfiyyətləri,
bayramları, ritualları və s. özləri ilə
daşıyırlar ki, bu da maddi mühitlə mənəvi
keyfiyyətlər arasında uyğunsuzluqlar yarada bilir.
Din
coğrafi bölgələrdən asılı olmadan
yayılır
və
hamı üçün eyni olan ehkamların, ayinlərin
ümumiləşdirici rolu özünü göstərir. Şəriət də ərazidən asılı
olmadan əsasən saxlanılır.
Dil də insanlar bir yerdən başqa yerə
köçərkən o saat yaddan çıxmır və
uzun bir dövr ərzində lokal mühitlərdə, ailələrdə
saxlanmaqda davam edir. Başqa ölkəyə
köçmüş insanlar üçün rəsmi dil,
işlək dil dəyişsə də, ana dili məhz mədəni-mənəvi
irsin açarı kimi qorunub saxlanılır.
Coğrafi məkan dəyişilir, siyasi məkan dəyişilir,
vətəndaşlıq dəyişilir, ixtisas, təsərrüfat
fəaliyyəti, rasional düşüncə, peşə vərdişləri
və s. – bütün bunlar dəyişilir, mənəviyyat
isə uzun müddət sabit qalır. İnsan
yaşadığı yeni ictimai mühitin əxlaq
normalarına, yeni meyarlara, ilk növbədə hüquq
normalarına riayət etmək məcburiyyətində
qalır. İctimai münasibətlərdə
bir cür, özü ilə ünsiyyətdə isə
başqa cür olur. Qürbət eldə
beyinin tələbləri ilə qəlbin tələbləri,
rasional düşüncə ilə hissiyyat arasında yaranan
uyğunsuzluq, daxili mənəvi mühitlə, xarici ictimai
mühitin tələbləri arasındakı mücadilə
insanın tam xoşbəxt olmasına mane olur. İnsan özü ilə bir nisgil, vətən həsrəti
daşıyır. Hüquqi-siyasi Vətənlə
milli-mənəvi Vətən arasındakı fərq
insanı ikiləşmək, özgələşmək təhlükəsi
qarşısında qoyur. Lakin insan xarici ölkədə
də yaşasa, əgər o, öz daxili mənəvi
mühitini qoruyub saxlayıbsa, bu mühitin böyük
miqyaslı proobrazı ilə – Böyük Vətənlə əlaqə,
Vətənə xidmət etmək imkanı bu faciəni
kompensasiya etməyə, dəf etməyə şərait
yaradır.
Müstəqil Azərbaycan Respublikasının
mövcudluğu xaricdə yaşayan azərbaycanlılara
öz lokal mədəni-mənəvi mühitlərini
Böyük Vətən hesabına müntəzəm surətdə
akkumuliasiya etmək imkanı verir. Bunun üçün
isə müntəzəm əlaqələrin
yaradılmasına böyük ehtiyac vardır. Azərbaycanın paytaxtı Bakı şəhərində
keçirilən Dünya Azərbaycanlılarının I
qurultayı məhz belə bir missiyaya xidmət edirdi.
Almaniyada yaşayan bir azərbaycanlının, o, Almaniya
vətəndaşı olsa belə, ürəyində Azərbaycan
həsrəti, azərbaycanlıya məxsus milli-mənəvi
dəyərlər gəzdirməsi heç də alman
pasportuna xəyanət kimi dəyərləndirilə bilməz. O, bir Almaniya vətəndaşı
kimi üzərinə düşən siyasi-hüquqi vəzifəni
yerinə yetirir və bununla da, öz vətəndaşlıq
borcuna sadiq qalır.
Dövlət öz vətəndaşı
qarşısında, konstitusiya və qanunvericiliyə uyğun
olaraq tələblər qoyur. Xüsusən Avropa
ölkələrində, Qərb dünyasında artıq
ictimai şüur nəzəri şüur səviyyəsinə
daha geniş miqyasda qalxmış olduğundan və hüquq əxlaqı
daha çox dərəcədə əvəz etdiyindən
ürəyin başqa bir Vətənlə bağlı
olması məsələsi bir problem kimi ortaya
çıxmır.
İkili standartlara yol verməmək üçün
xaricdə yaşayan bir azərbaycanlının Azərbaycan
sevgisindən, həsrətindən bəhs etdiyimiz və ona
haqq qazandırdığımız kimi, Azərbaycanda
yaşayan bir alman və ya rusun da vəziyyətini
düzgün təsəvvür etməyə
çalışmalıyıq.
Azərbaycanda
yaşayan, Azərbaycan vətəndaşı olan başqa
millətlərin nümayəndələri: ruslar,
ukraynalılar, gürcülər və s. Azərbaycan
qanunlarına əməl etməklə və öz fəaliyyətlərində
Azərbaycanın dövlət maraqlarına xidmət etməklə
yanaşı Rusiyanı, Ukraynanı, Gürcüstanı da
sevirlərsə və bu ölkələri öz ikinci Vətəni
hesab edirlərsə burada təəccüblü və qorxulu
heç nə yoxdur. Burada sadəcə olaraq, vətən
anlayışının hüquqi-siyasi və hissi-mənəvi
rakursları müxtəlif ünvanlarla üzə
çıxır və buradakı ikiləşmə təhlükəsinin
qarşısını almaq üçün olduqca incə, dəqiq
milli siyasət aparılmalıdır.
Azərbaycanın yerli sakinləri olan etnik qruplar ikiləşmə
faktı ilə qarşılaşmırlar.
Onların – talışlar, kürdlər, tatlar,
lahıclar və başqalarının milli-siyasi Vətəni
ilə doğma Vətəni, mədəni-mənəvi məkanları
arasında heç bir fərq yoxdur. Onlar həm coğrafi
məkan baxımından, həm tarixi, həm milli-siyasi, həm
də milli-mənəvi baxımdan azərbaycanlıdırlar.
Yeni dövrdə azərbaycanlıların bir millət olaraq
formalaşmasında, milli-siyasi özünüdərk prosesində,
türk mənşəli azərbaycanlılarla yanaşı,
talış, kürd və s. müxtəlif mənşəli
azərbaycanlılar da eyni mənəvi hüquqla və eyni əzmlə
iştirak edirlər. Bir daha qeyd etmək istərdik
ki, bu heç də təkcə onunla bağlı deyildir ki,
talışın, kürdün, lahıcın, ləzginin,
avarın öz müstəqil milli dövləti yoxdur. Həm
də ona görə ki, müxtəlif mənşəli azərbaycanlılar
eyni coğrafi ərazidə, eyni mədəni-mənəvi
mühitdə formalaşmaqla yanaşı, həm də
ümumi dil kimi qəbul olunmuş Azərbaycan dilini mükəmməl
bilir, bu dildə təhsil alır, bu dildə elmi əsərlər,
şeirlər yazır, bədii ədəbiyyat nümunələri
yaradırlar.
Artıq neçə yüz illik birgə
yaşayış, birgə təsərrüfat fəaliyyəti
Azərbaycan xalqının təkcə milli-siyasi müstəvidə
deyil, həm də milli-etnik müstəvidə bir tam
halında millətləşmə yolunu keçdiyini göstərir.
Sevinc MÜRVƏTQIZI
525-ci qəzet.-
2013.- 12 mart.- S.6.