Nahaq nədir, Haqq nədir”i biləndə...

 

ŞAİR İBRAHİM İLYASLININ 50 YAŞINA

 

Bir düşüncəyə görə, ədəbiyyat ormana bənzəyir. Bu ormanın içində fərqli boy-buxunu ilə bir-birinin qonşuluğunda qardaşca neçə ağac torpaqdan güc alıb Allaha dil açır. Nazim Hikmət demişkən;

 

Yaşamak bir ağaç gibi tek ve hür

Ve bir orman gibi kardeşçesine

Bu hasret bizim.

 

Həm bu ağaclar böyüklüklərinə, kiçikliklərinə görə onlara can verən Allaha asilik-filan da etmirlər. Çünki ormanda böyüyün böyük, kiçiyin kiçik yeri var. böyük ağaclar kiçiklərə üstən aşağı baxıb alçaltmırlar da, çünki bilirlər ki, o kiçik ağaclar olmasaydı, o böyük ağacın da yaşamaq şansı qalmazdı. Bəlkə elə o böyük ağacı böyük yapan ondan bu ya başqa ölçüdə kiçik olan ağaclardır. Bəlkə elə o kiçik ağacların da talelərinə hardasa belə boyun əymələrinin, hüzur içində böyümələrinin ən başlıca səbəbi böyüyüb ormanının ən böyük ağacı olmaqdüşüncəsidir. ” Əsas olan ormanda yer almaqdır, yer aldınmı davamı mütləq gələcək! Nədən olmasın.

Bu düşüncələrə boşuna varmadım. Yaradıcılığına şəxsiyyətinə hörmət etdiyim şair İbrahim İlyaslının 50 yaşı tamam olur. ( o ədəbiyyatormanımızınəsla kölgədə qalanağacıdeyil. ) Gizləmirəm, bu 50 rəqəmi bir az məni çaşdırdı da. Bu arada 1990-cı ilin məşum yanvar qırğınından sonrakı bir hadisə düşdü yadıma. Onda çoxumuz elliklə yas içində olduğumuzdan üzümü qırxmırdım ilk dəfə idi ki, saqqalım bir bu qədər uzanmışdı. Bu o vaxt idi ki, mənim hələ yenicə 50 yaşım tamam olmuşdu. Amma uzanan saqqalıma baxıb içimdəki qara dərdlərimin necə bəmbəyaz olub üzə vurduğunu görəndə yalnızca özüm deyil, görənləri təəccübləndirmişdim: ”Qocalıq əl verdi, daha şişmək!” Hətta rəhmətlik İsmayıl Şıxlı ilə Yazıçılar Birliyinin pilləkənlərində qarşılaşanda üzümə baxıb: “Biz sizin ədəbi nəsli hələ çox cavan bilirdik, ay kişi, siz zaman bu yaşa çatdınız, siz cavan qalmadınızsa, biz qocaldıq” – deyərək təəccübünü gizlətməmişdi!

İndi İbrahim İlyaslının 50 yaş xəbərini eşidəndə mən eyni duyğuları yaşadım. Amma onun şeirlərini oxuyanda bu keçilən yaşın elə-belə keçmədiyini görmək elə çətin deyil. Doğrudur, təvazökarlığı yaxasını hələ buraxmayıb. Buraxsaydı, bu misranı yazardımı: “Deyəcəyim sağəməlli söz deyil! Amma bu misrası ilə bizi qandıra bilməz ki! Bir Füzuli dədəmiz demirdimi, “aldanma ki, şair sözü, əlbəttə, yalandır?!”

 

Əslində onun şeirlərinə yaşından gələn bir müdriklik yol yoldaşlığı edir:

 

Dərviş olmasam da dərviş misalam,

Ayıbıma koram, ağlıma lalam.

Hörülüb hasarım, qurulub qalam,-

Adım İbrahimə şikaram indi.

 

Bəlkə bu bənddəkişikarkəlməsinə qulp da qoymaq olardı. Amma məqsədimiz qulp qoymaq olmadığından deyim ki, mən, bizdən xəbərsiz bizə verilən adların bizim gələcək taleyimizə işıq tutacağına inanan adamam. İbrahim İlyaslı! Həm ad, həm soyad bizi peyğəmbərlər dünyasına aparır. bəlkə onun şeirlərini elə bu yöndən incələmək istəyi bu adlar düzümündən doğur.

Bugünkü Azərbaycan şeirinin bozbulanlıq axarında İbrahimin şeirləri mükəmməlliyi ilə seçilir. Bu şeirlərdə, Blok demişkən, “imkansızlığın imkan qazanması” var. Bir az əvvəl internet sitələrindən hansındasa birisininqazaxşinayazısına rast gəldim. Oxudum, cavab verməyə lüzum görmədim. Bugünün reallığı yetərlidir ki, tarixə ekskurs etməyəsən. qədər kinli olasan ki, Qazağın yalnızca İncə dərəsinin bənzərsiz poeziya ovqatını bilə-bilə, “qazaxşinayazmağa əlin gələ. O dərənin cəmi üç kiçik kəndinin ədəbiyyatımıza uğurladığı Ağamalı Sadiq, Akif Səməd, Məmməd İlqar, Məhəmməd Aslanbəyli, Məmməd Dəmirçioğlu indi darmacalda adlarını yada salmadığım fərqli, amma elə o İncə dərəsinin saf suyu, qımqıması kimi dəyərli şairləri görməzlikdən gəlmək dərəcədə doğrudur? Tərəddüd etmədən demək olar ki, bu dərənin havası Azərbaycan şeirinə xalq mifologiyasının müdrik fəzalarından mayalanan tamam fərqli bir ruhi hal gətirib. Bir evin iki şairiİbrahim İlyaslı Məhəmməd Aslanbəyli! (Əslində doğma kəndindən heç yana ayrılmayan, amma əsərlərində Şərq sufi düşüncəsini gözəldən gözəl, elə İncə dərəsinin özü kimi incələyən bu şairimizin haqqında ayrıca məqalə yazmaq onun az öz şeirini araşdırmaq tənqidçilərimizin boynunun borcu olmalıdır.) Suriyada sufizmin banisi Əl Məərinin məzar daşında belə bir yazı oxumuşdum: “Mən atamın elədiyi yanlışlığı eləmədim”. Nəymiş Əl Məərinin atasının yanlışlığı? Əlbəttə ki, evlənməyi! Yəni əgər insan gerçəkdən Allahına ürəkdən bağlıdırsa, Allaha olan sevgisini kimsə ilə bölüşməməlidir, hətta sevdiyi qadınla belə. İstər İbrahim İlyaslının, istərsə onun doğmaca qardaşı Məhəmməd Aslanbəylinin şeirlərində Allaha olan sevgi kimlərləsə paylaşılmır. Öz təcrübəmdən bilirəm, yaş ötüb keçdikcə yollar boyu keçicisevgilərinhamısı bir-bir tökülüb gedir, qadın sevgisi , yemək-içmək, kef məclislərinin ləzzəti buxarlanır. Bəs qalan nədir? Böyük Sözə o Böyük Sözü bizə bəxş edən Allaha sevgi! Cəmiyyətdə baş verənlər təbiətdə olanların bir baxıma təkrarıdır. Kökünü torpağa pərçimləyən ağac Göyə-Tanrıya yolçuluğunda hər yaz yarpaqlayıb bir yarpaq boyu böyümək üçün hər payız yarpaqlarını ayaqlarının altına almırmı?

 

İbrahim İlyaslı, budurmu qanmaq?-

İşin-peşən oldu tutuşub yanmaq.

Haqqı buluncaymış fələyi danmaq,-

Bildim nahaq nədir, haqq nədi, bildim.

 

. . . Qaranlıq könlümdə yandıqca Şamlar

Ürəkdən əriyən yağ nədi bildim.

 

Əsas olan da bunları bilmək deyilmi?

 

Ana övladını dünyaya tənd-dürüst gətirmək istəyir. Əslinə baxsan şair özü anadır, dünyaya Tanrı qatından şeir gətirən ana. Amma bugünkü Azərbaycan poeziya mənzərəsinə nəzər salsaq, dünyaya tən-dürüstövladgətirən şairimizin qədər az olduğunu görərik. Bu mənada, İbrahimin şeirləri hansı mövzunu ələ almasından asılı olmayaraq, bütöv mükəmməl şeirlərdir. Bəlkə bu mükəmməlliyi İncə dərəsinin sazlı-sözlü aşıq mühitinə borclu olmalıdır, bilmirəm. Gəraylıya, qoşmaya, aludəliyi bəlkə uşaqlıqdan kökləndiyi aşıq, saz ruhundan qaynaqlanır:

 

İbrahiməm, için-için,

Göynəyirəm, gedir köçüm.

Ölmürəm yaşamaq üçün,

Ölürəm səndən ötəri!

 

Yaxud;

 

Odlara düşür, buzlayır,

Dərya içir, susuzlayır.

Yağı gönünü duzlayır,

Duzlu gönüynən barışır.

 

Qalan şey yalandı, yalan,

Bir sualdı mənə qalan-

Kölənin köləsi olan

Hansı günüynən barışır.

 

Yaxud,

 

İznimiz var-xam xəyala dalmağa,

gedənik, ümid var qalmağa.

Daş gəzirik başımıza salmağa

Başdan-başa daş ölkənin içində. .

 

Yaxud,

 

Ömür deyiləni qılıqla, yanla,

Fanidə oyun qur cisimlə, canla

Bir zaman qapına gerçək yalanla

Qoşa gəlmişdimi, qoşa da getsin?!

 

Məni sevindirən odur ki, İbrahimin şeirləri indi yalnızca Azərbaycan ədəbi coğrafiyasında qalmır, yavaş-yavaş başqa iqlimlərə yol açır. Türkiyədə şeirləri tez-tez çap olunur. Fevral ayında Moskvada olandaPoeziyaalmanaxının 2013-cü ildəki ilk sayında İbrahimin şeir silsiləsini görəndə çox sevindim. Tərcümələr yaxşı alınmışdı. Bu “yaxşı alınmağıyalnızca tərcüməçinin ayağına yazmaq yanlış olardı. Şeirlərində ortaya qoyduğu düşündürücü fikirləri ilə İbrahimin şeirləri başqa dillərə çevrilməyə çoxdan haqq qazanmışdır.

Məqsədimiz İbrahim İlyaslının əsərlərini incələmək olmadığından misalları burada nöqtələyir, gözəl hisslər və duyğular şairi, mükəmməl şeirlər müəllifə İbrahim İlyaslıya bundan sonrakı yaradıcılığında başarılar diləyirəm! Əlli yaş nədir ki! Hələ bu ömrün, altmışı, yetmişi, hətta səksəni, doxsanı var!Öz təcrübəmdən bilirəm, içinə və tutduğu yola inananları nə ömür, nə də ilham yarıyolda, boynuburuq qoymur.

 

 Mart. Çanaqqala, Türkiyə

 

 

Məmməd İsmayıl

 

525-ci qəzet.- 2013.- 12 mart.- S.7.