Ailənin, evlilik institutunun dindəki mövqeyi
NİKAH ANLAYIŞINA DİNİ
RAKURSDAN BAXIŞIN DOĞURDUĞU DÜŞÜNCƏLƏR
Nikah
elə bir qanuni aktdır ki, bununla kişi ilə
qadının öhdəsinə birinin digərinə
münasibətində qohum-əqrəba, adət-ənənələr
tərəfindən məqbul sayılan bir sıra şər’i
və ictimai iltizamlar qoyulur. Nikahla yeni bir insan birliyinin əsası
qoyulur, bu birliyin üzvlərini ailə və qan qohumluğu
birləşdirir.
Müasir
müsəlman alimləri nikahı müxtəlif mənalarda
izah edirlər. Məsələn, Misir fəqihi Məhəmməd
Hüseyn əz-Zəhəbi belə hesab edir ki, “nikah ərlə
arvadın bir-birindən qanuni yolla həzz almaları
üçün əqddir”. Başqa bir misirli alimə, Məhəmməd
əbu Zəhraya görə isə, “nikah kişi ilə
qadın arasında birgəyaşayışı və
onların bir-biri ilə ünsiyyətlərini halal edən,
onlardan hər birinin hüquq və vəzifələrini
müəyyən edən əqddir”. Şübhəsiz ki,
burada söhbət evlənənlərin bir-birilə
qarşılıqlı razılıq əsasında müəyyən
etdikləri hüquq və vəzifələrdən yox,
Allahın Kitabında və Peyğəmbərin hədislərində
müəyyən edilmiş hüquq və vəzifələrdən
gedir. Əlbəttə, bu hüdudlar daxilində tərəflər
qarşılıqlı razılığa gələ bilərlər.
Nikah
birgəyaşayış (əl-mu’aşərə), ər-arvadlıq
(əl-muzavəcə), qoşalaşma (əl-muqarənə)
deməkdir. Ona görə, nikaha girənlər sanki əqd
bağlamaqla bir-birinə qovuşur, kəbin kəsməklə
məişətlə bağlı maraqlarında bir şəxs
kimi olurlar, onların həm dini, həm də dünyəvi
maraqları birləşir.
Quranda
evlənmə mənasında həm zivac (əz-zivac), həm
də nikah (ən-nikah) söz köklərindən düzəlmiş
sözlər işlədilir. Müqəddəs kitabda “zivac”
sözünə bilavasitə bu şəkildə rast gəlmiriksə,
“nikah” sözü beş yerdə bu şəkildə işlədilmişdir.
Bundan əlavə, əgər “zivac” kökündən düzəlmiş
sözlər Quranda bir neçə mənada, məsələn,
“evlənmək” (Biz səni onunla evləndirdik – əl-Əhzab,
37; əd-Duxan, 54), “qovuşmaq” (ruhlar qovuşacağı
zaman-ət-Təkvir, 7), “növ” (orada hər meyvədən
iki növ vardır – ər-Rəhman, 52) işlənirsə,
“nikah” kökündən düzəltmə sözlər 23
yerdə yalnız kişi ilə qadının evlənməsi
mənasında işlədilmişdir. Məşhur müsəlman
leksikoqrafı Rağib əl-İsfəhani (vəfatı –
503/1108) Quran sözlərini açıqlayarkən “zəvvəcə”
sözünü iki tayı birləşdirmək,
“ayrı-ayrı tayları cütləşdirmək”,
“qoşalaşdırmaq” mənasında izah edirsə, “nəkəhə”
sözünün əvvəllər evlənmək barədə
əqd bağlamaq mənasında, sonralar isə istiarə yolu
ilə cinsi yaxınlıq etmək mənasında işlədildiyini
göstərir, bu sözün ilkin kökündə “cinsi əlaqə”
mənasının olmasını qeyri-mümkün hesab edir,
çünki ərəb dilində bu mənaya ancaq kinayə
yolu ilə işarə edilmişdir.
İslama
görə, Allah-təala insanı yer üzündə xəlifə
etmək istəmiş (əl-Bəqərə, 30) və onu
iki taydan – kişi və qadından ibarət yaratmış,
onların hər birində onu digərinə meyl etməyə
vadar edən keyfiyyətlər (əl-ğəraiz) yerləşdirmişdir
ki, birləşsinlər və bu birləşmədən
törəmələr əmələ gəlsin, insan nəsli
davam etsin, artıb çoxalsın, Qiyamət gününədək
yer üzünü abad etsin. Lakin Allah-təala bu məsələdə
də insanı başqa məxluqatdan fərqləndirmiş,
ona ailə qurmaq işində heyvanat və quşlar aləminə
verdiyi qədər sərbəstlik verməmiş, onun
üçün yer üzünün xəlifəsi məqamına
uyğun xüsusi qayda-qanun göstərmişdir. Bu qayda-qanuna
görə, kişi qadınla evlənirsə, bu işdə
ona heç kəs şərik olmamalıdır ki, dünya hərc-mərclikdən,
özbaşınalıqdan, pozğunluqdan salamat olsun, insan mərhəmət,
şəfqət, sevgi, etibar, səmimilik hisslərini dada
bilsin, ailəyə bağlılığın nə
olduğunu bilsin, atalar və oğullar bir-birini
tanısınlar, nəsillər zay olmasın. “Filankəsin
atası”, yaxud “filankəsin oğlu” olmaq hər iki halda ataya mənsubluq
qaydasına əsaslanır.
İslama
görə, nikah fəzilətdir, saleh əməldir, Allaha
ibadət aktıdır, Allahın insanlara öz aralarından
göndərdiyi bütün peyğəmbərlərin və
rəsulların gətirdikləri kitab və şəriətlərdə
nikah qanuni sayılmış, ona izn verilmişdir. Elə bir
müqəddəs kitab olmamışdır ki, burada nikah Allaha
xoş gedən bir iş kimi təqdir edilməsin.
Bütün peyğəmbərlər və rəsullar evlənmişlər.
Allah
Quranda öz peyğəmbəri Mühəmmədə
bildirir ki: “Biz səndən qabaq da peyğəmbərlər
göndərmişik, onlara zövcələr, övladlar
vermişik” (ər-Rə’d, 38). Quranda peyğəmbərlərin
mədhə layiq keyfiyyətlərindən biri kimi onların
Allahdan özlərinə əməlisaleh qadın və
övladlar istəmələri də göstərilir: “O kəslər
ki: “Ey Rəbbimiz, bizə zövcələrimizdən və
uşaqlarımızdan (Sənə itaət etməklə bizi
sevindirib) gözümüzün işığı olacaq
övladlar ehsan buyur” – deyərlər!” (əl-fürqan, 74).
Əbu
Hamid əl-Qəzalinin (vəfatı – 505/1111) fikrincə,
Quranda yalnız ailə sahibi olan peyğəmbərlərin
adları zikr edilmişdir. Din tarixçiləri peyğəmbərlərdən
yalnız İsa və Yəhyanın evlənmədiklərini
qeyd edirlər. Lakin bu peyğəmbərlərin də evlənməmələrinə
səbəb o olmamışdır ki, onların dövründə
şəriət evlənməyə icazə verməmişdir.
O vaxtlar da insanlar evlənmiş, ailə qurmuşlar. İsa
peyğəmbər ona görə evlənməmişdir ki, qəbiləsi
içində əxlaqda, iffətdə və təmizlikdə
ona tay qız olmamışdır. O özünü ibadətə
və öz risaləsinin təbliğinə həsr
etmişdir. Qəzali yazır ki: “İsa özünü
qorumaq istəmişdir. Bəlkə də onun halı elə
olmuşdur ki, ailəsi ilə məşğulluq bu hala təsir
göstərə bilərdi, yaxud o halda halallığı
gözləmək çətin olmuşdur və ya o halda evlənməklə
yanaşı ibadət üçün sərbəst olmaq
mümkün olmamışdır və o, ibadət
üçün sərbəstliyə üstünlük
vermişdir. Peyğəmbərlər öz vəziyyətlərinin
sirlərini, dövrlərinin gözəl kəsblərə və
qadınların əxlaqına dair hökmlərini, evlənməyin
yamanlıqlarından nəyin onların əleyhinə, nəyin
lehlərinə olduğunu daha yaxşı bilmişlər. Vəziyyətlər
nə qədər müxtəlif olsa da, bir halda evlənmək,
o biri halda isə evlənməmək daha yaxşı olsa da,
bizim borcumuzdur ki, hər halda peyğəmbərlərin etdiklərini
yaxşıya yozaq”. Yəhya peyğəmbərin evlənməməsi
səbəbinə gəlincə isə, təfsir
kitablarında bununla əlaqədar müxtəlif fikirlər
irəli sürülür. Quranda onun haqqında “həsurən”
(Ali-İmran, 39) sözü işlədilmişdir. Rağib əl-İsfəhani
bu sözü “ya kişilikdən düşdüyünə (əl-’ünnə)
görə, ya iffətdən ötəri, ya da şəhvəti
uzaqlaşdırmaq ciddi-cəhdinə görə qadınlara
yaxınlıq etməyən kəs” mənalarında izah edir
və ikinci mənaya üstünlük verir, çünki bu
məna ilə bağlı keyfiyyət təqdirəlayiq
keyfiyyətdir. Qurtubinin təfsirində, həmçinin Rəşid
Rzanın “Təfsir əl-Mənar” əsərində də bu
fikir müdafiə olunur, eyni zamanda əlavə edilir ki, Yəhya
peyğəmbər İsa peyğəmbərin
ardıcılı və ona iman gətirən ilk şəxs
olduğu üçün qadınlara yaxınlıq etməyə
qüdrəti ola-ola, İsanın yolu ilə gedərək evlənməmişdir,
çünki Quran onu “Allahdan gələn kəlməni təsdiq
edən” (Ali-İmran, 119), yəni İsanı təsdiq edən
bir adam kimi səciyyələndirir. Qəzali isə yazır
ki: “Yəhya əleyhissəlam – evlənmişdir, lakin zövcəsinə
yaxınlıq etməmişdir. Demişlər ki, o, fəzlə
nail olmaq və sünnətə əməl etmək
üçün, yada əhəmiyyət vermədiyi
üçün belə etmişdir. İsa əleyhissəlama
gəlincə, o, yerə endikdə evlənəcək və
onun övladı olacaqdır”.
(Ardı var)
Rafiq ƏLİYEV,
fəlsəfə elmləri doktoru,
professor
525-ci qəzet.- 2013.- 13 mart.- S.6.