Ailənin, evlilik institutunun dindəki mövqeyi
(davamı)
NİKAH ANLAYIŞINA DİNİ
RAKURSDAN BAXIŞIN DOĞURDUĞU DÜŞÜNCƏLƏR
İslam
dinində nikah bəşərin atası
Adəm peyğəmbərin
dövründən başlayaraq
Allahın hökmünə
uyğun, qanuni akt
hesab edilir. Quranda buyrulur: “Biz dedik: “Ey Adəm,
sən zövcənlə
Cənnətdə qal”
(əl-Bəqərə, 35). Sonra Quran peyğəmbərlərdən Nuhun, İbrahimin, Lutun, qeyri-peyğəmbərlərdən
Fironun və başqa insanların arvadları haqqında xəbər verməklə
və onlarla bağlı hekayətlər
nəql etməklə
evlənmə adətinin
bəşər nəsli
arasında ən qədim zamanlardan mövcud olduğunu bildirir.
Quranın bir sıra başqa ayələrində
evlənmənin Allah tərəfindən
təqdir edilən qanuni bir akt
olduğuna işarə
edilir: “Allahın sizin üçün, ünsiyyət edəsiniz deyə, öz cinsinizdən zövcələr
xəlq etməsi, aranızda (dostluq) sevgi və mərhəmət
yaratması da Onun qüdrət əlamətlərindəndir. Həqiqətən, bunda (bu yaradılışda)
düşünən bir
qövm üçün
ibrətlər vardır!”
(ər-Rum,
21). Odur ki, Quran möminlərə evlənməyi
əmr edir: “Sizə halal olan qadınlarla nikah bağlayın!” (ən-Nisa, 3).
İslam
nikah bağlamaqdan, ailə qurmaqdan boyun qaçıran, qorxub çəkinən kişi və
qadınlara münasibətdə
sərt mövqe tutur və israrla
bildirir ki, hər bir müsəlman
vaxtı və növbəsi yetişdikdə
ailə məsuliyyəti
daşımalıdır. Bəzi
Quran ayələrində belələrinə
evlənməkdən imtina
etməmək, çəkinməmək
və evlənmək istəyənlərə mane olmamaq
hökm edilir: “(Ey möminlər!) Aranızda olan subay kişiləri
və ərsiz qadınları, əməli-saleh
(yaxud evlənməyə
qabil) kölə və cariyələrinizi evləndirin. Əgər onlar
yoxsuldurlarsa, Allah Öz
lütfü ilə onları dövlətli edər. Allah (lütfü, mərhəmətilə)
genişdir, hər şeyi biləndir!” (ən-Nur, 32); “Boşanmış
qadınları gözləmə
müddətləri bitərkən
aralarında barışıq
və yaxşılıqla
yaşamağa razılıq
olduğu zaman onların təkrar öz ərlərinə nikah edilməsinə mane olmayın!” (əl-Bəqərə, 232)
Peyğəmbərin hədislərində
də ailə qurmaq müsəlmanlar üçün saleh iş, Allaha xoş gedən əməl kimi səciyyələndirilir,
evlənməmək isə
günah sayılır.
Bir hədisdə buyurulur ki: “Ey cavanlar! Sizlərdən
kimin evlənməyə
qüdrəti varsa – evlənsin, belədə
o, gözünü (harama
baxmaqdan) saxlar və ayıb yerini (zinadan) qorumuş olar.. Peyğəmbər demişdir: “Nikah mənim sünnətimdir,
kim mənim sünnətimdən üz
döndəribsə, məndən
üz döndərib”.
Bir nəfərin arvadının olmadığını
bilən Peyğəmbər
buyurmuşdu ki: “Get evlən, yoxsa günahkarlar cərgəsinə
düşərsən”. Peyğəmbər nikahdan boyun qaçıranları gah xristian rahiblərinə bənzədir, gah da şeytanın dostu və yoldaşı
adlandırırdı. O, bildirirdi ki: “Ər və arvad kəbin kəsildikdən sonra bir-birinə baxdığı
zaman böyük Allah
da rəhmlə onlara baxar. Bir-birinin əllərindən
tutan zaman onların günahları barmaqlarının arasından
süzülüb yerə
tökülər”. Bütövlükdə,
Peyğəmbərin evlənməyə
dair hədislərindən
belə məna çıxarmaq olar: kimin evlənməyə gücü çatırsa,
evlənsin. Ailəsini saxlaya bilməyəcəyindən
qorxub evlənməyənlər
islamla əlaqələrini
itirmişlər. Evlənmək gözləri başqa qadına baxmaqdan, şərəfi isə pis yola düşüb
ləkələnməkdən qoruyur. İnsan şəhvətləri və qarnı ucbatından dinində fəsad salır, əgər o evlənərsə,
dininin yarısını
fəsaddan qorumuş olar, Allahdan qorxub o biri yarısını
da fəsaddan qorusun.
İslam nikahı cəmiyyətdə
sabitliyin rəhni, bir çox sosial bəlalardan nicat yolu kimi
qiymətləndirir. Peyğəmbərin səhabələri də
nikaha böyük əhəmiyyət vermişlər.
Rəvayət edirlər ki,
xəlifə Ömər
bin əl-Xəttab ətrafındakı
subay müsəlmanlara
evlənməyi tövsiyə
edirmiş, çünki,
onun fikrincə, Allah bəndəsi zina edərsə, imanı qəlbindən qopub çıxar. Həzrət
Əli isə buyurur: “Peyğəmbərin
əshabından hər
kim evlənirdisə,
o Həzrət deyirdi:
“Dini kamil oldu”. İbn Məsud deyirdi: “Ömrümün sonuna ancaq on gün qalmış olsa da, evlənmək istərdim ki, Allahın qarşısına
subay gətirilməyim”.
Mü’az bin Cəbəlin iki arvadı taundan ölmüş, özünü
də taun tutmuşdu, yenə də deyirdi: “Məni evləndirin, Allahın qarşısına
subay çıxmaq istəmirəm”. Bu rəvayətlərə dərindən
diqqət yetirsək, görərik ki, səhabələr nikaha heç də şəhvətlərini doydurmaq
üçün bir vasitə kimi yox, lütf və xeyir-bərəkət
gətirən bir şey kimi baxmışlar.
Sonrakı dövrlərdə də müsəlman mütəfəkkirləri
nikahı insanı Allaha yaxınlaşdıran
bir akt hesab
etmişlər. Süfyan bin Üyeynə deyirdi: “Çox qadınla evlənmək heç də kişinin dünya işlərinə
aludə olduquna dəlalət etmir. Əli Allahın Rəsulunun ən zahid səhabəsi
idi, amma onun da dörd
arvadı və on yeddi cariyəsi (kənizi) olmuşdur”.
Bir nəfər İbrahim bin Ədhəmə
dedi ki: “Xoş sənin halına, evlənməyib
Allaha ibadət üçün asudə qalmısan!” O cavab verdi ki:
“Sənin öz əyalın barəsində
bircə qayğın
mənim etdiklərimdən
üstündür”. Həmin
şəxs soruşdu:
“Bəs sənə evlənməyə mane olan
nədir?” İbrahim cavab verdi
ki: “Mənim qadına ehtiyacım yoxdur, odur ki,
hansısa bir qadında özümə
həvəs oyatmaq istəmirəm”.
Ümumiyyətlə, islamda evli adamın subay adam
üzərində üstünlüyü
cihada çıxan adamın cihaddan yayınıb evdə oturan adamdan üstünlüyü səviyyəsində
qiymətləndirilir. Belə
hesab edilir ki, evli adamın
qıldığı bir
rükət namaz subayın yetmiş rükət namazından üstündür, çünki
evli adamın öz ailəsi üçün çəkdiyi
qayğı böyük
cihada bərabər tutulur: o öz qəlbini şəhvət
vəsvəsələrindən xətərsizləşdirmişdir, bu vəsvəsələr
artıq onun qəlbini didib-parçalamır
və o, Allaha ixlaskar ibadət üçün asudədir.
Doğrudur, islam fikrində insanı nikahdan çəkindirən
misallar da tapmaq mümkündür. Məsələn, Əbu hamid əl-Qəzali Peyğəmbərin belə
bir hədisini misal gətirir: “İnsanlar üçün
elə bir zaman yetişəcək ki, kişinin həlakı arvadının,
ata-anasının, oğlunun
əlində olacaq; onlar onu yoxsulluğa
sürükləyəcək, onun boynuna güçü
çatmadığı şeylər
qoyacaqlar, o da elə girəcəklərə
girəcək ki, burada onun dini
əldən gedəcək
və o, həlak olacaq”. Əbu Süleyman əd-Daranidən
nikah haqqında soruşdular. O dedi ki: “Qadınlardan uzaq olub səbr
etmək onlara evlənib səbrli olmaqdan yaxşıdır;
onlara evlənib səbrli olmaq isə Cəhənnəm oduna dözməkdən yaxşıdır”. O belə
hesab edirdi ki, subay adam gördüyü
işdə elə şirinlik, qəlbində
elə asudəlik tapır ki, evli adam bunu
tapa bilməz və deyirdi ki, dostları arasında evləndikdən
sonra öz əvvəlki halında, məqamında sabit qalan adam görməmişdir.
Həsən əl-Bəsri
isə deyirdi: “Allah Öz bəndəsinə xeyir istəsə, onu əhli-əyal və mal-dövlətlə
məşğul etməz”.
Lakin bütün bu deyimlərə diqqət yetirsək, burada evlənməkdən çəkindirməyin
əksər hallarda müəyyən şərtlə
şərtləndirildiyini görərik,
halbuki islamda evlənməyə çağırışlar
mütləq səciyyə
daşıyır və
heç bir şərtlə şərtlənmir.
(Ardı var)
Rafiq ƏLİYEV,
fəlsəfə elmləri doktoru,
professor
525-ci qəzet.-
2013.- 14 mart.- S.4.