Məhəmməd Əmin Rəsulzadə-
Əsərləri
IV cild
(1917-aprel 1918)
Araşdırıb toplayanı, ərəb
əlifbasından latın qrafikasına
çevirəni, ön sözün müəllifi, lüğətin
tərtibçisi Şirməmməd HÜSEYNOV
Transliterasiya redaktorları: professor
Şamil VƏLİYEV,
elmi işçi Samir MİRZƏYEV
General Kuropatkinin hürriyyəti
Tazə
Rusiyanın böyük bir qismini təşkil edən
Türkistandan hürriyyətin ilk günlərində xəbərlər
az gəlirdi. Bura əhvalının
nə yolda getdigini bilmək, o xüsusda aşkar və
aydın bir fikir edinmək müşkül idi. Bizim kibi məmləkətin bu başında oturanlar
degil, paytaxtda nəşr olunan qəzetələr dəxi
Türkistan idarəsinə şübhələr, əndişələrlə
baxmaqdadırlar. “Russkaya volya” qəzetəsində
Kuropatkin idarəsi “köhnə dəridə tazə şərab”
cümləsi ilə
tərif olunuyordu. Bu köhnə dərinin
tazə şərabı nə cür saxlayacağı, saxlaya
biləcəyi heç şübhəsiz ki, şübhəli
idi. Bilxassə ki, Kuropatkinin hökm elədigi
vilayət əksəriyyətlə sabiqdə “inorodist” denilən
xəlqdən ibarətdir. Köhnə idarənin
mahir müdirlərindən olan Kuropatkinlərin inorodistlər
həqqindəki nəzərləri isə gizli bir şey
degildir. Bunlar ən səmimi olmaq istədikləri
zamanlarda belə inorodistlərə “kiçik oğul”luqdan
artıq məqam gözləməmişlərdir.
Çar hökumətinin müftinanə bir surətdə
bütün Türkistanı cəbrən üsyanə
qaldırdığı nəticəsində Almaniya səhnəyi-hərbindən
alınıb da Türkistan meydani-siyasətinə atılan
Kuropatkinin Türkistan nümayəndələrinə xitabən
söylədigi nitqində böyük oğullar naminə bu
“ağ valideyn” olan kiçik oğulları qanlar, atəşlərlə
təhdid ediyor. Sözdə adlarına
kiçik oğul diyor idisə də, işdə onlarla
kiçik qul kibi rəftar ediyordu. Bir damla
rus qanı tökülən yerlər yerlilərin əlindən
alınırdı.
Bu, Kuropatkinin müharibə zamanındakı “üsyan” əsnasındakı
hərəkəti idi. Daha adi zamanlardakı hərəkət və
siyasətini isə həqqində söylənən mənqəbələrdən
bilmək olar. Bu mənqəbələrdən birisi məsələn,
söylüyor ki, keçən zamanlarda Türkistan
valii-ümumi-əskəriyyəsi bulunduğu zaman Kuropatkin
Türkistan şəhərlərindəki söyüdləri
kəsdirib yerinə “akasiya” ağacı əkdiriyor. Bununla
Türkistan şəhərlərini
“ruslaşdırıyormuş”. İştə, inorodistlərin
ağaclarını belə görmək istəməyən
bu “dahiyi-təmsil” imdi yeni hökumətin ruslaşdırmaq
degil, rusiyalılaşdırmaq siyasətini ifa etmək üzrə
Türkistan vilayətinin başında qalmış və haman “islahatə” başlamışdır. Fəqət necə başlamışdır?
Qəzetələrin
xəbər verdiginə görə general Kuropatkin əmr
etmişdir ki, bütün Türkistan şəhərlərində
1872-ci il qanununa görə bələdiyyələr
seçilsin və hər şəhərdə seçiləcək
qlasnıların ancaq yarısı yerlilərdən ibarət
olsun, qalan yarısı isə avropalılardan (yəni
xristianlardan) olsun.
Məlum olduğu üzrə bu bildigimiz köhnə
şəhər qərardadının 44-cü maddəsidir. Yeni hökumətin
inorodistlərə aid məhdudluqların
qaldırılması həqqində sadir elədigi fərmandan
sonra bu maddənin hökmü saqit olmuş, şəhər
dumalarının seçkisi bütün vətəndaşlardan
ötrü müsavi olmuşdur.
Hürriyyət, ədalət və müsavatın elan
olunduğu qardaşlıq və vətəndaşlıq əsasının
paydar edildigi böylə bir zamanda Kuropatkin əcəba, hanki məntiq
və səlahiyyətlə yerli türkistanlıları yenə
kiçik oğul və yainki qul mənziləsində görmək
istiyor?
Qəzetələrin izahına görə Kuropatkin bərabər
və bəradərlik elan olunduğu böylə bir zamanda
ruhi-zaman ilə daban-dabana zidd olan qərarını onunla izah
ediyormuş ki, yerlilər “ən müqəddəs və ən
ağır vəzifəyi ifa etmiyorlarmış”. Bunu hər kəsin
anlayacağı dillə tərcümə etdikdə
çıxar ki, türküstanlılar əskər getmədiklərindən
əskər gedən qeyri-türküstanlılarla hüquqda
müsavi olamazlar. İştə, köhnə
dərinin tazə şəraba verdigi təm. Bu söz Nikolay İkinci ilə Rasputin zamanında bəlkə
də məntiqli görünüyor, kimi isə iqna edə bilərdi.
Fəqət imdi, insan və vətəndaşlıq
hüququnun mütəntən bir surətdə elan olunduğu
zaman, bu kibi dəlillərin qiyməti bir çürük
qozdan artıq degildir. Çünki bu dəlilin
yalan və göz bağlayıcı olduğu meydanda olub hər
kəsdən ötrü aşkardır.
Kuropatkinlər
öz təsəvvür və məntiqlərinə sadiq
qalsaydılar “ən müqəddəs və ağır vəzifəyi-vətəniyyəyi”
ifa edən yəhudi vətəndaşlara tarixi-aləmdə
misli az görülən məzalimi rəva
görməz və yenə haman türkistanlıların irq və
din qardaşları olan tatarların əskər getdiklərinə
baxmayaraq şəhər dumalarında hüquqları əksidilməz
və Türkistanda – bu baba yurdunda – yer və yurd almaq həqləri
paymal edilməzdi.
Türküstanlılar “ən müqəddəs və
ağır vəzifəyi-vətəniyyəyi” ifa etmiyorlarsa,
bunun günahı kəndilərində degil, gözləri
“akasiya”dan başqa ağac görmək istəməyən
köhnə bürokratlarda, rusiyəliligi kor-koranə “ağ
padşah”a baş əgmək kibi təbliğ edən
kuropatkinlərdədir.
“Ağ padşah” təxti-mütalimindən rədd
edildikdən sonra qara fikirli hampaları bilməlidir ki, bu kibi
yabançı məntiqlərlə köhnə əsasları
saxlaya bilməzlər.
Hər növ ikiüzlülükdən ari olan Rusiya
demokratiyası ümidvardır ki, bu kibi yabançı məntiqlə
hərəkət edən idarə adamlarına yol verməz ki,
tazə üsuli-idarəni də köhnəsi kibi səmimilikdən
ari göstərsinlər. Burasını nəzərə
alıb da bütün irqdaş və dindaşları ilə
bərabər türkistanlı qardaşlarımız dəxi
birləşib Rusiya demokratiyasını qüvvətləndirməgə
çalışmalı, bilməlidirlər ki, yalnız bu
qüvvədir onları adı “ağ”, özü “qanlı”
çardan qurtardığı kibi, köhnə idarənin
qara-qırmızı ideoloqlarının yabancı məntiqlərindən
də xilas edər.
Yaşasın
millətlərin bilaşərt və qeydi-bərabər və
bəradərligini təmin edən Rusiya demokratiyası!
M.Ə.Rəsulzadə
“Açıq
söz”, 30 mart 1917, ¹437
Mənqəbə
– təriflənəsi xidmət
Saqit –
etibardan düşmüş
Hamil –
yüklənmiş, daşıyan
Cümhuriyyəti-ənam
şüarı, Kadet firqəsi və müsəlmanlar
Cümhuriyyəti-ənam şüarı artıq Rusiya
hürriyyətpərvərlərindən ötrü ixtilaf
götürməz siyasi bir ideal halını alıyor. Rusiya
hürriyyətpərvər partiyalarından hürriyyəti-milliyyə
Kadet firqəsi idi ki, məşrutəli padşah üsuli-idarəsinə
tərəfdar idi. Son firqə ictimaində
bu partiya dəxi özünün cümhuriyyəti-ənam tərəfdarı
olduğunu ittihadla elan eləmiş və məmləkət
üsuli-idarəsinə aid olan proqram maddəsini
aşağıdakı vəchlə təbdil eləmişdir.
“Rusiya parlaman üsuli və cümhuriyyəti-ənam əsasilə
idarə olunmalıdır. Qüvvəyi-icraətin
başında müəyyən bir zaman üçün cəmaət
nümayəndələri tərəfindən
seçilmiş cümhur rəisi bulunmalıdır ki, bu rəis
də məmləkəti məsuliyyətli heyəti-vüzəra
vasitəsilə idarə eləməlidir”.
Günün ən mühüm qüvvətini və
inqilabın ən dəyanətli istinadgahını təşkil
edən fəhlə firqələrilə soldat təşkilatının
cümhuriyyəti-ənam fikri həqqindəki rəyləri
aşkar idi. Onlar başqa dürlü üsuli-idarəyə məhəl
və imkan belə buraxmaq niyyətində
olmadıqlarını bəyan edib duruyorlardı. Həm başqa dürlü də olamazdı. Çünki bu əksərən sosialist və sol
firqələrdən təşəkkül edən təşkilatlar
bu gün degil, ta “qalübəla”dan cümhuriyyəti-ənam
tərəfdarı olmuşdur və şübhəsiz ki, bu
gün ələ keçən fürsəti
qaçıramazlardı.
Yalnız ehtiyat olunuyordu ki, Rusiyanın mərkəzi firqəsini
təşkil edən və əksərən Rusiya
intelligensiyasından ibarət olan mötədil kadetlər bəlkə
bu şüarla barışmazlar və bu surətlə
hürriyyətpərvərlər arasında üsuli-idarə
həqqindəki siyasi bir nəzər ixtilafi hadis olar. Kadet firqəsinin
son qərarı isə bu ehtiyatı tamamilə zail edib
göstərmişdir ki, Rusiya hürriyyətpərvərlərinin
sağından ötüb soluna qədər artıq
hamısı cümhuriyyəti-ənam tərəfdarıdır.
Və imdidən demək də olar ki, Rusiyanın Məclisi-Müəssisanca
qəbul olunacaq yeni üsuli-idarəsi haman
“cümhuriyyəti-ənam”dan ibarət olacaqdır.
Şübhəsiz
ki, bütün Rusiya demokratiyası ilə bərabər
müsəlmanların da amalı, mənafei-milliyyələri
ilə müvafiq gördükləri bir üsuli-idarə
varsa, haman cümhuriyyəti-ənamdır.
Cümhuriyyəti-ənam tələbimiz Məclisi-Müəssisanda
lehinə rəy verəcəgimiz müqəddəs
şüarımızdır. Fəqət
yalnız bir bu əsas bütün ehtiyacati-milliyyəmizi izalə
edər, bütün diləklərimizi razı sala bilərmi?
Əlbəttə, yox. Əlbəttə ki, kəndi
milliyyətimizin tamamilə təmini-bəqası və milli
qüvvətlərimizin meydan alıb da hər növ maddi və
mənəvi təsirlərdən azad qalaraq müstəqilən
böyüyüb artması üçün başqa nəzərlər
və başqa tələblərimiz də vardır. Fəqət üsuli-hərəkət iqtizası
olaraq bu tələblərimizi zamani-axirə təliq ediyoruz.
Bu tələblər
qəbilindən olaraq “hürriyyəti-milliyyə” firqəsi
ictimaində hazır bulunan Ukrayna nümayəndələri
Rusiyanın yalnız cümhuriyyəti-ənamla qalmayıb
“cümhuriyyəti-müctəmeə” əsası üzərinə
qurulması tələbində israr eləmişlərdir ki,
Rusiya müsəlmanları naminə məclisdə bulunan
orenburqlu Mənsurov cənabları da bu fikrə iştirak eləmişdir.
Böylə bir fikrə iştirak etdigi üçün
Mənsurov cənabları əlbəttə ki, müaxizə
olunamaz. Fəqət
Mənsurov – teleqraflardan anlaşıldığına görə
– daha iləri getmiş, demiş ki, “bütün Rusiya müsəlmanları
hürriyyəti-milliyyə firqəsinin idealı
üçün sinə sipər elər və hanki tərəfdən
olsa da, cəmaətin azadlığını təhdid edən
qüvvətlərə qarşı mübarizə edərlər”.
Millətin azadlığını, Rusiyanın
hürriyyətini və cümhuriyyəti-ənam əsasını
müdafiə üçün şübhəsiz ki, müsəlmanlar
sinə sipər elər, lazım olursa ölər, məqsəddən
dönməzlər. Fəqət bu fədakarlığı
Kadet denilən “hürriyyəti-milliyyə” firqəsinin
idealı naminə edərlər – demək, bütün
müsəlmanların ancaq bu firqəyə mənsub və ya
tərəfdar olmasını iddia etməkdir. Böylə
bir iddia səlahiyyətini Mənsurov millətdaşımıza
əcəba, kim vermiş və böylə
qəti bir bəyanda bulunmaq cəsarətini haradan
almışdır?
Hər
şeydən əvvəl Mənsurov bilməz degildir ki, hər
bir mədəni millət kibi müsəlmanlar arasında
müxtəlif cərəyanlar, müxtəlif siyasi və
ictimai nəzəriyyələr vardır: yalnız bir
burası mülahizəyə alınsaydı, bütün
müsəlmanların kadetlər müridi olduqlarını
iddia etmək mümkün olmadığı özü-özündən
anlaşılardı. İctimai nəzəriyyələr,
sinfi mənfəətlər kənarə qoyulub da sırf
milli-siyasi nöqteyi-nəzərdən baxılsa belə,
müxtəlif müsəlman cərəyanları “hürriyyəti-milliyyə”
firqəsinin ideallarını kəndi milli idealları ilə
müvafiq görəməzlər. Bəzilərincə
müvafiq görülsə belə, bütün Rusiya müsəlmanlarının
“Milyukov şöbəsi” olduğu fikrini əqldən belə
keçirmək olmaz.
Biz biliyoruz ki, daxilən bütün millətlərin
hürriyyətini, mədəni və milli istiqlalını o
partiyalar təmin edərlər ki, onlar hər növ imperializm
ruh və siyasətindən uzaqdırlar. Rusiyanın əzəmətini,
azadlığını, səadətini xaricdə bir taqım
nüfuzlar, istilalar və qazanclarda görən firqələr
nə qədər özlərinə hürriyyətpərvər
desələr də, daxilən bütün millətlərin
hüququnu, azadlığını təmin edəməzlər.
1905-ci ildəki müsəlman syezdləri “hürriyyəti-milliyyə”
firqəsinə yaxın bir proqram qəbul eləmiş və
bu firqə ilə bərabər getməyə meyl göstərmişdi. Fəqət o
zaman belə bu tərzi-hərəkətin bütün müsəlmanlar
naminə qəbulunu protesto edənlər bulunmuş və
Rusiya müsəlmanlarının mənafeini səmimiyyəti
şübhələr altında olan kadetlərlə degil, sol
firqələrlə bərabər olmaqla görmüşlərdi.
1917-ci il 1905-ci ilə nisbət çox
böyümüşdür. 12 illik təcrübə
bütün Rusiya əfkari-amməsində olduğu kibi
müsəlman əfkari-amməsində də külli təbəddülat
əmələ gətirmişdir. Bu təcrübələri
ilə müsəlmanlar çox vədləri qovmuş, firqələri
təcrübədən keçirmişlərdir. Böyük aləm vüquatı
qarşısında, bilxassə Kadet firqəsinin verdigi imtahan,
izhar elədigi sima müsəlmanları, ən ciddi kadet tərəfdarı
olan cəmaət xadimlərimizi belə
düşündürmüş, tamamilə başqa xətti-hərəkət
ittixazinə məcbur eləmişdir.
Hürriyyəti-milliyyə firqəsinin ən parlaq
nümayəndəsi, bütün ruhi, canı bir əməl
kibi bəslədigi siyasətinin müvərrici bu
günün xariciyyə vəziri Milyukovdur. Milyukov siyasətinin
demokratiya siyasətinə – Rusiya millətlərinin mənafeinə
ən uyğun gələn bu siyasətə – qarşı
müarizligi gün kibi aşkardır. Bu böylə ikən
müsəlmanlar əcəba, hanki məntiqlə özlərini
Milyukov şiəsi elan edər, özlərinə məxsus
ideal və nəzəriyyədən əl çəkib də
Kadet firqəsi üçün sinə sipər edərlər!?
Yox, müsəlmanların sipər edəcəkləri
sinələri varsa, bu sinə yalnız Rusiya hürriyyətini
mühafizə edər və yalnız kəndi milli əməlini
müdafiə üçün hər bir bəlaya
açılar.
Rusiyanın hürriyyəti ilə amali-milliyyəmizin təmininə
Rusiya hürriyyət firqələrindən
hansılarının daha ziyadə ümidli olduğunu kəsdirmək
lazım gəlirsə, bunun üçün hər halda sabiq
məşrutəli padşah firqəsindən sola
baxmalıdır.
M.Ə.Rəsulzadə
“Açıq
söz”, 31 mart 1917, ¹438
Qalübəla
– lap əvvəldən, köhnədən
Hadis –
baş verən, üz verən
Müctəmeə
– birləşmiş
Müaxizə
– məzəmmət etmə,
töhmətləndirmə
Müariz
– etiraz edən, qarşı çıxan
Şiə
– tərəfdar
Təliq
– təxir etmək, yubatmaq
Müvərric
– yayan, rəvac verən,
intişar edən
Kadet firqəsi və müsəlmanlar
Keçəndə Məqsudovun Kadet firqəsi syezdində
bütün müsəlmanların Kadet firqəsi tərəfində
olduqları həqqində bir bəyanda bulunmuş idi. “Açıq
söz” Məqsudovun bu cəsarətinə heyrət edərək
müsəlmanların mənafeyini “imperialist” kadetlərlə
bərabər getməkdə degil, təbiətlərilə
demokrat və hürriyyətpərvər olan firqələrdə
olduğunu söyləmişdi.
Bu dəfə alınan “Utro Rossii” qəzetəsində
müsəlman fraksiyası nəzdindəki müsəlman
Bürosunun bu xüsusda nəşr elədigi bəyannaməsi
gəlmişdir. Bəyannamə “Açıq söz”də
izhar olunan fikirləri daha kəskin və daha mətin bir surətdə
ortaya ataraq müsəlmanların Kadet firqəsi ilə bərabər
olamıyacağını qüvvətli ibarələrlə
elan ediyor. Bəyannamədə denilir ki:
“Biz
Rusiyanın hər tərəfindən gəlmiş və
aşağıda imza atmış müsəlman Bürosu əzası
bütün Rusiya cəmaətinə elan etmək məcburiyyətindəyiz
ki, vətəndaş Məqsudovun kadetlər syezdində
bütün müsəlmanların keçmişdə kadetlərlə
getdikləri və gələcəkdə də onlarla gedəcəkləri
həqqində olan bəyanından ancaq o özü məsuldur.
Biz inandırıyoruz ki, naqis seçki nizamnaməsi
bütün Dövlət Duması nümayəndəligindən
məhrum olunan demokrat müsəlmanlar heç bir zaman Kadet
firqəsinə öz siyasi nəzəriyyələrinin tərcümanı
kibi baxmamışlardır. Əlavə bərin cəsarətlə
deyə biləriz ki, hal-hazırda degil, demokratlar müsəlman
burjua və feodal siniflərinin başçıları belə
nə qədər ustalıq və əcələ ilə
başqa rənglərə boyanmış olsa da Kadet
bayrağı altına yığılmaq meylində olmazlar.
Böyük aləm müharibəsi
zamanında, gərək qara istibdad zamanında və gərək
işıqlı hürriyyət günlərində Kadet firqəsinin
namidar fəalları ağzından eşidilən cahangiranə
(imperialist) sözlər ucundan bu firqənin müsəlmanlar nəzərində
heç bir ixtiyarı olmamışdır.
Əksərən
məmləkətin kənar bucaqlarında yaşayan müsəlmanlar
dövlətin təqib etdigi cahangirlik politikasından
hamıdan çox zərər görmüş və ona
görə də hər kəsdən az
hazırdırlar ki, nə şəkildə olsa da bu cahangirlik
siyasətinə tərəfdar olsunlar. Kadet firqəsinin
dəstə başçısı, imdiki müvəqqəti
hökumətin xariciyyə vəziri olan Milyukov keçəndə
müharibənin məqsədləri həqqində elan
etmiş olduğu bəyannaməsi müsəlmanların
protestosunu mucib buluyor. Biz cəsarət edib
söyləyə biləriz ki, müsəlmanlar İstanbul ilə
boğazları alacaq bir qələbə ardından gedə
bilməzlər. Millətlərin müqəddəs
azadlığı ilə böylə bir şüar qətiyyən
düz gəlməz. Bu şüar göstəriyor
ki, kadet Avropa millətləri üçün bir, Asiya millətlərini
və bilxassə Türkiyəni ölçmək
üçün digər bir ölçü istəniyor.
Rusiya müsəlmanları böyük Rusiya milləti
ilə qardaş olaraq müharibə meydanlarında vətən
müdafiəsində qanlarını axıtdılar. Bundan sonra
ümumi azadlıqlarını müdafiə etmək
üçün yenə qanlarını müzayiqə etməzlər.
Azad millətlərin azad Rusiyası müsəlmanlara
bir ruh veriyor və gələcəkdə işıqlı
istiqlal uğrunda qəhrəmanlıqları göstərməyə
susadıyor. Fəqət Rusiyanın
hürriyyətini müdafiə etdikləri halda müsəlmanlar
başqa millətlərə – bu millətlər Asiyada olsun,
Afrikada olsun, həqarət və məğlubiyyət gətirmək
istəməzlər. Buna görə də biz cəsarət
edib deyə biləriz ki, bizim fikrimiz haman
Rusiya müsəlmanlarının fikridir. Rusiya müsəlmanları
gərək xarici və gərək daxili məsələlərdə
ancaq o firqələrlə bərabər gedərlər ki,
onlar həqiqi demokrat fikirlərinin sahibi olub Avropada olsun,
Asiyada və Afrikada olsun, bilafərq milliyyət, din, cins, rəng
və irq bütün qövm və millətlərin
azadlığını gözlər, hamı millətlərin
izzəti-nəfsinə ehtiram edərlər”.
“Açıq
söz”, 3 aprel 1917, ¹440
Müzayiqə
– əsirgəmə
Milyukov həqqində
Yeni hökumətdə xariciyyə vəziri mənsəbini
tutan Milyukovun siyasəti və tərzi-hərəkəti
Rusiyada cəmaət və mətbuat arasında bəzilərinin
narazılığına bais oluyor. Milyukov məlum
olduğu üzrə məşrutəçi demokrat Kadet firqəsinin,
yəni Rusiyada ən böyük siyasi partinin rəisi olub onun
sözü və fikrinə böyük əhəmiyyət
veriliyor. Ona görədir ki, Milyukovdan hər
çıxışının firqə tərəfindən
olması və özünün degil, firqəsinin fikrini
söyləməsi tələb olunuyor. Fəqət
məlum oluyor ki, Milyukov bəzi vəqt partinin degil,
özünün şəxsi fikir və mülahizəsini bəyan
ediyormuş.
İştə,
bu münasibətlə “Den” qəzetəsi böylə bir məqalə
yazıyor:
“Diyorlar
ki, bizdə əfkari-ümumiyyə Əskər və Fəhlə
Vəkilləri Şurası – vəzarəti var. Fəqət
heç şübhəsiz bizdə əfkari-şəxsiyyə
vəzarəti, daha doğrusu, vəziri var. Milyukov özünəməxsus
siyasi taktika ilə naibüssəltənəlik məsələsi
qaldırdıqda sonradan məlum oldu ki, onun təsəvvür
etdigi üsuli-idarə özünün şəxsi mülahizəsi
imiş. İnqilab həqqində “hamıya”
verdigi simsiz teleqraf xəbərləri də onun öz şəxsi
nöqteyi-nəzərini bildirmiş olsa gərəkdir. Nəhayət, xarici siyasət məsələlərində
də Milyukovun tutduğu vəziyyət əfkari-ümumiyyənin
degil, özünün şəxsi fikir və mülahizəsinin
tələb etdigi bir vəziyyət imiş. Xülasə, zamanın ümdə məsələlərinin
hamısında Milyukovun özünəməxsus şəxsi
fikri və mülahizəsi vardır. Fəqət
hal-hazırda Rusiyadakı müttəhid hökumətdir.
Və zaman o qədər ciddi və məsuliyyətlidir
ki, hökumət “şəxsi fikir” sahibi olan vəzirlərə
öz başına çıxışlarda bulunmaq
ixtiyarı verə bilməz. Bu ya o səbəblərə
görə müvəqqəti hökumət dava məqsədləri
həqqində özünün xüsusi proqramını
bildirə bilmiyor, yainki bildirmək istəmiyorsa barı öz heyətində bulunan vəzirini
vadar edə bilər ki, demokratiyayı həyəcana gətirən
və hökumətin özünün belə razı
olamadığı bəyanatda bulunmasın.
Əgər
Milyukov buna söz verə bilmiyorsa bir əlacı qalıyor
ki: vəzarətdən çıxsın,
iş başından çəkilsin. İmdi bizim xariciyyə
vəzirimizin bir çarəsi var. Tabe olmaq, yainki iş
başından çəkilmək”.
“Açıq söz”, 3 aprel 1917,
¹440
Naibussəltənə-hökmdarı
əvəz edən, opekun Məqsudovun faciəsi
Rusiya müsəlmanları arasında məşhur Məqsudov
cənabları əski “İttifaqi-müslimin” ənənəsinə
sadiq qalaraq “Kadet” firqəsi ilə əlaqəsini kəsməmiş
və bu firqənin bir əzası olmaq sifətilə
yaxında iclas edən Petroqrad kadet syezdində iştirak eləmişdir.
Syezdin birinci günlərində Məqsudov cənabları
bütün müsəlmanları da özü kibi təsəvvür
edərək “Rusiya müsəlmanları bu vəqtə qədər
Kadet firqəsi ilə getmiş və bundan sonra da onunla gedəcəklərdir”
– deyə bəyanatda bulunmuşdur.
Həqiqəti-əhvalə
başdan-başa zidd olan bu bəyan çox həqli olaraq
müsəlman Bürosunun protestosuna düçar olmuş,
iştə syezdin digər bir iclasında Məqsudov haman “təshihi-xəta”
olmaq üzrə Kadet firqəsinin təhsinini mucib olan
“İstanbul və boğazları almaq” şüarına
müsəlmanların tərəfdar olmadığını
bildirmiş və əlavə etmişdir ki: “heç olmasa
Rusiya müsəlmanlarının hissiyyati-diniyyələrini rəayət
olsa da Kadet firqəsi öz proqramından “İstanbul ilə
boğazları almaq” fəqərəsini
çıxarmalıydı. Məqsudov “ruhi və
ruhülmüslimin ləkum fəda” məfadində olan birinci
bəyanını alqışlar ilə qarşılayan syezd
İstanbul həqqindəki “hissiyyatını” nəzəri-etinayə
almamış, “zəlaləti-fikriyyə”də olduğunu,
müsəlmanlar arasında ittihadi-əfkar
bulunmadığını, İstanbulun türklərdən
degil, almanlardan alınacağını kəndisinə
söyləmiş, siyasətdə hissiyyat olmaz – deyə
başına əql qoymuşlardır.
Bir müsəlman siyasət xadimindən ötrü
çəkilməz bir faciə degilmidir?
İstanbul ilə boğazlar tələbi şübhəsiz
ki, Rusiya siyasətinə daxil olmamalıdır. Fəqət
bu barə hissiyyati-diniyyə hökmü ilə degil,
Kakuşkin dedigi əqli-səlim iqtizasilə ortadan qaldırılmalıdır.
Haman Kadet
firqəsi, haman Milyukov özü, haman
Rusiya, İngiltərə və Fransa hürriyyətpərvərləri
bu müharibənin millətlərin azadlığı
üçün edildigini iddia ediyorlar. Rusiya
müsəlmanları bütün Rusiya demokratiyası ilə
bərabər bu şüarı qəbul ediyorlar. Fəqət bunu, müsəlman Bürosunun dünki
sayımızda dərc olunan bəyannaməsində denildigi
kibi yalnız Avropa milllətləri və yalnız xristianlar
üçün degil, Türkiyə də daxil olduğu halda
bütün dünya millətlərindən ötrü qəbul
edərlər.
Öz vətəninə xəcalət, məğlubiyyət
və şərəfsiz bir sülh istəməyən Rusiya cəmaəti
razı olmamalıdır ki, Rusiyanın qələbəsi
başqalarına şərəfsizlik gətirsin. Kakuşkin nə
kibi sifətlərlə fikrini bəyan edərsə-etsin, həqiqət
həqiqətligində baqidir. İstanbulu
türklərdən almaq cahangirlik siyasətini davam etdirmək
deməkdir. Rusiya cahangirligindən, bu imperializm siyasətindən
qanlar yutmuş olan Rusiya müsəlmanlığı, Rusiya
demokratiyası ilə bərabər böylə bir bayraq
altına yığılamaz, bu bayrağın tazə rənglərə
boyanmasına aldananlar bulunursa qismətləri Məqsudov cənabları
kibi ən əziz hislərində pərt olmaqdan başqa bir
şey olamaz.
M.Ə.
“Açıq
söz”, 4 aprel 1917, ¹441
Rusiya müsəlman ictimai harada
olmalıdır
Petroqradda müsəlman fraksiyası yanındakı
Büro böylə tarixi mühüm bir zamanda
çağrılması vacib olan ümumrusiya müsəlman
ictimainin dəvətinə hazırlaşmaqdadır. Bunun
üçün kəndisinə hər tərəfdən
kömək göndərmək və bu zəhmətindən
ötrü kəndisinə təşəkkür eləmək
boynumuza vəzifədir.
Bu zamanda ilk dəfə olaraq yığılacaq ictima
harada yığılmalıdır?
Bu xüsus Büro ilə bəzi Volqaboyu məhfilləri
arasında ixtilafı mucib olmuşdur. Bu xüsusda əvvəlcə
Xarkovdan bir teleqraf gəlmişdi. Bu teleqraf
təklif ediyordu ki, Rusiya müsəlman ictimainin Kazanda
çağrılmasına himmət edilsin və bu xüsusda
Büroya teleqraf çəkilsin. Bu təklifə
teleqrafla dəlil istənildikdə cavab alındı ki, Kazan
Rusiya müsəlmanlarının tarixdə böyük və
qüvvətli bir mərkəzi-siyasi olmuşdur. Buna görə də Rusiya istibdadından qurtaran
müsəlmanlar ilk ictimailərini orada Sevim Bikə minarəsi
yanında açmalıdırlar. Xarkovluların
bu hissiyyatı, əlbəttə, xatiri sayılar
hissiyyatdandır. Buna iştirak eləmək,
onun dəlillərini anlamaq mümkündür. Fəqət
Bakı müsəlman komitəsi Petroqrad Bürosu tərəfindən
bir kərə təyin olunmuş məsələyi pozmamaq
üçün ictimain Moskvada toplanması əleyhinə
çıxmamaya qərar verdi. Və bu məsələdə Xarkova teleqraf çəkdi.
Dün
Büro rəisi Salehov tərəfindən müsəlman qəzetələrinə
çəkilən teleqrafdan anlaşıldığına
görə görülüyor ki, ictimai Kazanda qurmaq fikrinin tərəfdarları
haman Büroya müraciət eləyib,
Moskvada yığılmaq qərarından Büroyu
daşındırmaq istəmişlərdir. Fəqət
Büro fikrində sabitdir. Dəlili də
odur ki, Moskva Rusiya siyasət aləminin mərkəzidir.
Müsəlman ictimai kəndi mövcudi və qərarnamələrilə
bütün müsəlmanların tələb və
arzularını Rusiya cəmaətinə hiss etdirməlidir. İctima Moskvada olursa bu nöqteyi-nəzərdən
böyük təsiri olur. Müvəqqət
hökumət ilə inqilab heyətləri dəxi hər
növ böyük ictimaların paytaxtlarda olmasını mətlub
görüyorlarmış. Buna görə
də Büro bütün millətdaşlardan xahiş ediyor
ki, ictimain Moskvada yığılacağına qane olub bu
xüsusda Büroya teleqraflar göndərməyib, işin təbii
surətdə getməsinə kömək eləsinlər.
Büronun bu teleqrafını mütəaqib bugünki
sayımızda xüsusi bir teleqram dərc ediyoruz. Bu teleqraf Kazan
müsəlman komitəsi tərəfindən gəliyor.
Burada bakılılara təklif olunuyor ki, haman
ictimanın Kazanda olmasını Bürodan tələb eləsinlər.
Bu hal göstəriyor ki, Kazan ilə Moskva məsələsi
ciddiyyət peyda ediyor, əsasilik şəklini alıyor.
Kazan təklifinin özünə, Moskva təklifinin də
özünəməxsus dəlilləri yox degildir. Fəqət
ortada bir dərəcəyə qədər bütün Rusiya
müsəlmanlarının ümumi bir mərkəzi
hökmündə olan və hər tərəfdə
adamları bulunan Büronun qərarını qəbul etmək
işin yubanmaması üçün bizə daha müvafiq gəliyor.
Yaxşı olardı ki, kazanlı
qardaşlarımız dəxi bu xüsusda çox israr etməyib,
bu babda Büroya güzəşt edə idilər.
Vəqt azdır, yığışmaq, danışmaq,
sözü birləşdirmək, təşkilat qurmaq
zamanıdır. Fürsət azdır. Aylar, günlər saət hökmündədir.
İctimain yeri həqqində bu qədər
barışmaz israrlarda bulunsaq bu israr əhəmiyyəti-zəmanə
uymaz. Nə olur, birinci olmasa, ikinci ictima
Kazanda olur.
İmdi vəqt ötürmədən
yığışmalıdır. Bunun üçün
də Petroqrad Bürosuna qulaq asmalıdır.
M.Ə.
“Açıq
söz”, 5 aprel 1917, ¹442
Cud – comərdlik,
əliaçıqlıq
(Ardı
var)
Şirməmməd
HÜSEYNOV
525-ci qəzet.-
2013.- 16 mart.- S.26-27