Ailənin, evlilik
institutunun dindəki mövqeyi
(davamı)
İran alimi hacı Əbdürrəhman Yusifpura görə,
“oğlanlar on altı yaşında, qızlar isə on
yaşında yeniyetmə yaşına çatırlar. Onlar bu mərhələdə
şəriət qaydalarına uyğun olaraq izdivac edə bilərlər.
Buna baxmayaraq, oğlanlarda 17 və ya 18 yaşadək,
qızlara isə 15 və 16 yaşadək təxirə
salınması daha düzgün olardı. Çünki həm oğlanlar, həm də
qızlar yeniyetməlik mərhələsinin əvvəllərində
kifayət qədər inkişafa və zəkaya malik olmurlar.
Bu baxımdan, həmin mərhələdə həyata
keçirilən izdivac müəyyən çətinliklərlə,
problemlərlə üzləşməli olur. Bundan əlavə, həddi-büluğa çatma mərhələsinin
ilkin iki və ya üç ilində cinsi instinkt tam
oyanmır, cavanlara o qədər də təzyiq göstərmir.
Bütün bunlara uyğun olaraq qeyd etmək
lazımdır ki, oğlanlarda 17 və ya 18 yaş, qızlarda
isə 15 və ya 16 yaş izdivac üçün ən
münasib yaş həddidir”.
Fiqh alimləri nikah yaşını müsəlmanın
əqli yetkinliyi, onlarda öz hərəkət və
davranışının nəticələri
üçün məsuliyyət hissinin formalaşması ilə
əlaqələndirir və bu yaşı həddi-büluğ,
həddi-təklif, həddi-idrak kimi istilahlarla ifadə edirlər. Bəzi alimlər
müasir şəraitdə nikah üçün ən
münasib vaxtı oğlanlar üçün 23, qızlar
üçün isə 18 yaş hüdudlarında hesab edirlər.
Nikah onu bağlayan tərəflər üzərinə həm
bir-birinə münasibətdə, həm də bu nikahdan əmələ
gələcək uşaqlara münasibətdə müəyyən
öhdəliklər, o cümlədən, iqtisadi və mənəvi
hüquq və vəzifələr qoyur. Odur ki, islam
nikahın hüquqi cəhətdən qeyd olunmasını zəruri
hesab edir. Əslində nikahı halal edən də
elə onun bu hüquqi qeydiyyatıdır, yəni kəbin kəsilməlidir.
Lakin islamda kəbinin qanuni sayılması üçün
onun hökmən qazı, yaxud fəqih tərəfindən kəsilməsinə
ehtiyac yoxdur, bunun üçün yetkinlik yaşına
çatmış oğlan və qızın
atalarının, yaxud himayələrində olduqları
adamın razılığı ilə iki şahid yanında
evlənməyə razılıq vermələri və şəriət
baxımından zəruri sayılan bəzi sözləri ərəbcə
demələri kifayətdir.
İslam nikah vaxtı şahid tutulmasını vacib hesab
edir və müsəlmanları gizlicə evlənməkdən
çəkindirir. Quranda buyurulur ki: “Onlarla (evlənmək istədiyiniz
qadınlarla) gizlində vədələşməyin, onlara
şəriətə müvafiq söz deyin” (əl-Bəqərə,
235). Peyğəmbər də buyurmuşdur ki: “Şahidlərsiz
nikah olmaz”. Bütün bunlar ona dəlalət edir ki, islam nikahı, kəbin kəsilməsini
insanın həyatında mühüm bir hadisə hesab edir.
İslamda nikahın iki əsas
forması məlumdur: daimi nikah (bütün müsəlmanlar
arasında) və müvəqqəti nikah (siğə, şiələr
arasında). Qərb
islamşünaslarının levirat nikah
adlandırdıqları və ölmüş adamın
qardaşının və ya yaxın qohumunun onun dul
qalmış arvadına evlənməsini nəzərdə
tutan nikah ayrıca nikah forması deyildir və daimi nikah
növü sayıla bilər.
Artıq
qeyd etdiyimiz kimi, daimi nikah barəsində islam
məzhəbləri arasında ixtilaf yoxdur. İxtilaf
yalnız müvəqqəti nikah (zivaç əl-mit’ə,
yaxud ən-nikah əl-münqəti’) barəsindədir.
İmami şiələr müvəqqəti nikahı –
siğəni qanuni hesab edirlər və bu nikah növü bu
gün də bir sıra ölkələrdə, xüsusilə
İranda geniş tətbiq olunur. Bəzi müsəlman
alimləri siğəni “zina”, bir sıra Qərb alimləri isə
“fahişəliyin qanuniləşdirilmiş forması” hesab
edirlər. Müxtəlif məzhəblərdən
olan müsəlman alimləri arasında siğənin şəri
olub-olmaması barəsində mübahisələr uzun
müddətdir ki, davam edir. Məsələnin
mahiyyətinə varmaq üçün siğənin tərəfdarları
ilə əleyhdarlarının irəli sürdükləri
konsepsiyalara nəzər salaq.
Quranda
buyurulur ki: “İstifadə (yaxınlıq) etdiyiniz
qadınların mehrlərini lazımi qaydada verin!” (ən-Nisa 24). Əksər müfəssirlər
belə bir yekdil fikirdədirlər ki, bu ayədə söhbət
müvəqqəti nikahdan gedir. Məsələn,
şafii alimi İbn Kəsir (vəfatı – 774/1372) qeyd edir
ki, bu ayə müvəqqəti nikahın
halallığına dəlil kimi göstərilmişdir.
Şübhə yoxdur ki, bu cür nikah
islamın başlanğıcında halal olmuş, sonra isə
ləğv edilmişdir. Bütün
şiə imamları həmin ayəni müvəqqəti
nikahın halallığına dəlil kimi izah etmişlər.
Rəvayət edirlər ki, bəzi səhabələr, o
cümlədən Übeyy bin Kə’b, İbn Abbas və
İbn Məs’ud həmin ayəyə “ila əcəl müsəmma”
(müəyyən vaxtadək) sözünü də əlavə
edərək onu “müəyyən vaxtadək istifadə
etdiyiniz qadınların mehrlərini lazımi qaydada verin” mənasında
qiraət etmişlər. Lakin sonralar bu ayənin
hökmü, yəni müvəqqəti nikahın caizliyi barədə
hökm nəsx edilmişdir. Əli bin Əbu Talibdən
rəvayət edirlər ki, Peyğəmbər Xeybər
döyüşü günü qadın siğəsini
qadağan etmişdir. Rəbi bin Səbrədən də rəvayət
edirlər ki, o öz atasına istinadən belə bir hadisə
haqqında xəbər vermişdir: “Vida həccində biz
subaylıqdan şikayət etdik. Peyğəmbər dedi: “Bu
qadınlardan istifadə edin”. Mən bir qadınla
nikaha girdim. Səhəri gün Peyğəmbərin
yanına gəldim. O, Kəbənin İraq küncü
ilə qapısı arasında dayanıb deyirdi: “Mən sizə
(qadınlardan) istifadə etməyə izn vermişdim, bilin ki,
Allah onu Qiyamət gününədək haram buyurdu”.
Lakin məlumdur ki, Əli bin Əbu Talibin və onun
övladlarının ardınca gedənlər müvəqqəti
nikahı halal saymış, onun qadağan edildiyi fikrini rədd
etmişlər. Odur ki, Xeybər günü qadın
siğəsinin qadağan edildiyi barədə Əli bin Əbu
Talibə isnad edilən hədis düzgün sayıla bilməz.
Digər tərəfdən, əgər hər
iki hədisin düzgün olduğunu qəbul etsək, belə
çıxır ki, müvəqqəti nikah iki dəfə nəsx
edilmişdir, çünki onun vida həccində caizliyinin
bildirilməsi ilə Xeybər günü haram buyurulması
barədə hökm nəsx edilir. Səbrənin
də söylədiyi xəbərin isnadları
nöqsanlıdır. Həm də bəzi səhabələrin,
o cümlədən, Cabir bin Əbdullah, Əbdullah bin Abbas,
İbn Məs’ud, Səlmə bin əl-Əkva və Ənəs
bin Malik kimi nüfuzlu səhabələrin rəvayət etdiklərinə
görə, müvəqqəti nikah Peyğəmbərin
sağlığında nəsx edilməmişdir. Rəvayət
edirlər ki, Cabir bin Əbdullah kiçik həcc ziyarətindən
qayıtdıqdan sonra səhabələrdən bir qrupu onun
evində yığışmışdılar. Ona müxtəlif suallar verirdilər. Sonra kimsə müvəqqəti nikah barədə
soruşdu. O cavab verdi ki: “Bəli, biz
Peyğəmbərin (s), Əbu Bəkrin və Ömərin
dövründə müvəqqəti nikah etmişik”. Açıq-aydın görünür ki, Peyğəmbərdən
sonra da müvəqqəti nikah halal sayılmış və nəsx
edilməmişdir.
Müvəqqəti
nikah ilk dəfə xəlifə Ömər bin əl-Xəttab
tərəfindən qadağan edilmişdir, yəni bu barədə
qanun çıxarılması ona aid edilir. Lakin şiə
alimləri belə hesab edirlər ki, bunun heç bir əsası
yoxdur, belə ki, əgər bu, ictihad – sərbəst rəy
çıxarılması yolu ilə edilsə idi, batil
olardı, çünki, Quranda onun halallığı barədə
aydın mətn vardır və bütün məzhəblər
bunu qəbul edir; yox, əgər bu rəvayət yolu ilə
edilsə idi, belə bir rəvayət səhabələrdən
necə gizli qala bilərdi? Deməli, Peyğəmbərin
sağlığında, Əbu Bəkrin xəlifəliyi
dövründə və Ömərin hakimiyyətinin əvvəlində
müvəqqəti nikah halal sayılmış və
yalnız Ömər onu haram elan etmiş və demişdir;
“İki növ müvəqqəti nikah Peyğəmbərin
(s) dövründə halal olmuşdur. Mən
onları qadağan edirəm və onların üstündə
cəzalandıracağam”.
Əgər Peyğəmbər müvəqqəti
nikahı nə vaxtsa qadağan etmiş olsaydı, xəlifə
Ömər hökm çıxararkən ona istinad edərdi. Lakin
köründüyü kimi, Xəlifə deyir ki, Peyğəmbərin
dövründə müvəqqəti nikah halal
sayılmışdır. Şü’bə mötəbər
səhabələrdən sayılan həkəm bin Üteybəyə
isnadən belə rəvayət edir: “Ondan, istifadə etdiyiniz
qadınlar” (ən-Nisa, 24) ayəsi barədə soruşdum ki,
onun hökmü pozulmuşdurmu?” O dedi: “Xeyr!” Sonra dedi: “Əli
bin Əbu Talib əleyhissəlam demişdir: “Əgər
Ömər müvəqqəti nikahı qadağan etməsəydi,
az adam zina edərdi”.
Bu barədə başqa rəvayətlər də
vardır. Məsələn, rəvayət edirlər ki, Şam
əhlindən bir nəfər Ömərin oğlundan
qadın siğəsi barədə soruşdu. O cavab verdi ki, siğə halaldır. Həmin adam bildirdi ki: “Sənin atan onu qadağan
etmişdir”. Ömərin oğlu dedi: “Fikrin nədir, mənim
atam onu qadağan etdiyi, Allahın Rəsulu (s) isə ona əməl
etdiyi halda sən sünnəni atıb mənim atamın
dediyinə əməl edəcəksən?!”.
Məşhur
şiə hüquq alimi Şeyx Əbu Cəfər Mühəmməd
Tusi (vəfatı – 460/1068) müvəqqəti nikah barəsində
yazır ki: “Müvəqqəti nikah islam şəriətində
caizdir. O, kişinin məlum mehrlə məlum müddətə
bir qadına siğə etməsindən ibarətdir. Bu şərtlərin olması labüddür,
müvəqqəti nikah daimi nikahdan bu şərtlərə
görə seçilir”.
(Ardı var)
Rafiq ƏLİYEV,
fəlsəfə elmləri doktoru,
professor
525-ci qəzet.-
2013.- 16 mart.- S.10.