Təzəpir məscidi: dini-ruhani
ocaq, milli mənəviyyat
abidəsi və parlaq memarlıq əsəri
kimi (davamı)
1904-cü ilin yayında
Təzəpir məscidinin
tikintisinin Nabat xanım Aşurbəyova tərəfindən maliyyələşdirilməsi
haqqında Bakı şəhər dumasının
rəsmi qərarı
elan olundu. Qərarda Nabat
xanımın Təzəpir
məscidini Mehriyyə,
yəni ona bağışlanan kəbin
pulu hesabına tikdirmək fikri xüsusi vurğulanırdı.
Nabat xanım Aşurbəyova kim idi?
Azərbaycan tarixşünaslığının
banisi A.Bakıxanov “Gülüstani-İrəm” əsərində
əfşar-türk tayfasından
olan iri feodal Aşur xan haqqında məlumat verərək yazır ki, Azərbaycan sərdarı
Aşur xan özünü Hüseyn şahın oğlu kimi qələmə verən fırıldaqçı
Sam Mirzə ilə mübarizə aparmaq üçün Fətəli
xan Əfşarla birgə öz qoşunu ilə İrəvandan getdi.
1743-cü il dekabrın 24-də qazıqumuxlu
Surxay xanın oğlu Məhəmməd
Şirvanın qeyri-nizami
qoşun dəstələrini
başına yığaraq
Aşur xanı və Fətəli xanı Ağsu şəhərinin yaxınlığındakı
Şah Bağının
yanında qarşıladı.
Burada döyüş başladı.
Fətəli xan və Aşur xan düşmənə
qalib gəldilər.
Məhəmməd min nəfərə
yaxın itki və əsir verərək yaralı halda Dağıstana qaçdı. Sam Mirzə
isə Gürcüstana
çəkildi. Bu qələbədən
sonra Aşur xan və Fətəli
xan az sayda
qoşunun sığındığı
Ağsu şəhərini
mühasirəyə aldılar
və bir neçə gündən
sonra şəhəri
ələ keçirib
talan etdilər.
Aşur
xan nəslinin
1743-cü ilə aid ailə
şəcərəsindən məlum olur ki, Nadir şah Abşeronda üç kəndi – Sabunçu, Zabrat və Keşlə kəndlərini
Aşur xana bağışlamış, vilayətdə
asayişə nəzarət
etməyi və düşmənlərdən qorumağı
ona tapşırmışdı.
Beləliklə, Aşur
xanın həmin neft verən torpaqları rus çarizmi Azərbaycanı
işğal etdikdən
sonra rus inzibati orqanları tərəfindən Aşurbəyovlar
soyadı ilə zadəgan nəsli kimi qeydə alınan törəmələrinin
mülkiyyəti kimi təsdiq olunmuşdur.
Bəs Təzəpir məscidini tikdirən Nabat xanım Aşurbəyova–Rzayeva
kim olmuşdur? Aşur xan nəslinin
adlı-sanlı, dövlətli
xanımlarından olan
Nabat xanım Qoca bəy qızı
1795-ci ildə anadan olmuşdur. Nabat xanım Bakının imkanlı ailələrindən
olan Rzayevlərin evinə gəlin köçəndən sonra
daha çox xeyriyyəçi kimi şöhrət qazanmışdı.
Nabat xanım Təzəpir məscidinin
tikintisinə qədər
H.Z.Tağıyevin təşəbbüsünə
qoşularaq Bakıya Şollar su kəmərinin çəkilməsində,
başqa milyonçularla
yanaşı, ən böyük məbləğdə
vəsait sərf edənlərdən biri olmuşdur.
1905-ci ildə Bakıda quraqlıq və aclıq zamanı Zabrat kəndinin sakinləri Nabat xanıma müraciət edərək onlara taxılla kömək etməsini xahiş edirlər. Nabat xanım taxıl anbarlarının açarlarını
kəndin sakinlərinə
göndərərək ehtiyacı
olduqları qədər
taxıl götürmələrini
xahiş edir. O, Sabunçudakı
“Seyyidlər xəstəxanası”nın
tikilməsinə də
külli miqdarda vəsait xərcləmişdir.
Bu xəstəxanada xəstələrin
müalicəsi uzun müddət Nabat xanımın hesabına aparılmışdı. Nabat
xanımın Bakıda
keçmiş Tatarski
(indiki Ə.Topçubaşov)
küçəsində tikdirdiyi
hamam həftədə
bir gün kasıblar üçün
pulsuz işləyirdi.
O, qulluqçularına tapşırmışdı
ki, qapısına gələn kasıbları
naümid qaytarmasınlar.
Qapısına gələnlərə
baş örtüyü
kimi bir cüt yaylıq, bir girvənkə qənd, çay və 3 manat pul verməyi adət şəklinə salmışdı. Bakı
xeyriyyə cəmiyyətinin
bütün yığıncaqlarında
Nabat xanım iştirak edir və özünün səxavəti və xeyriyyəçilik fəaliyyəti
ilə hamıya nümunə olurdu.
Nabat xanım tikiləcək məscidin memarının
azərbaycanlı olmasına
xüsusi əhəmiyyət
verirdi. Bu məqsədlə
Peterburqda təhsil almış ilk azərbaycanlı
memar, əslən Şamaxıdan olan Zivər bəy Əhmədbəyovu dəvət
edərək, məscidin
tikintisi ilə bağlı öz arzularını onunla bölüşdü. Bu məqsədlə Zivər
bəy Əhmədbəyova
böyük miqdarda pul verərək onu İstanbula və ərəb ölkələrinə göndərdi.
Ezamiyyətin məqsədi
bu ölkələrin
məşhur məscidlərinin
memarlığı ilə
tanış olmaq idi. Maraqlı
səyahətdən qayıdan
Zivər bəy Nabat xanıma şərq
üslubunda çox gözəl, iki minarəli bir məscidin layihəsini təqdim etdi. Bu, gələcəkdə tikiləcək “Təzəpir”
məscidinin layihəsi
idi. Təzəpir
məscidinin tikintisinə
1905-ci il iyulun 23-də Məbəs
bayramı günü
başlandı.
Məşhur mesenat H.Z.Tağıyev
Nabat xanımın məscid tikdirmək təşəbbüsünü razılıqla qarşılasa
da, başa düşürdü ki, belə möhtəşəm
bir məscidin tikintisi ağır işdir, çoxlu vəsait tələb edir. Hacı Nabat xanıma kömək məqsədilə
maddi yardım təklif edir. Hacıya böyük ehtiramı olan Nabat xanım ona minnətdarlığını
bildirməklə yanaşı:
“Əgər imkanınız
varsa, siz də bir məscid
tikdirin”–deyir.
Məscidin bünövrəsinin qoyulması izdihamlı bir mərasimə çevrildi. Ziyarətə
gələnlər, məscidə
yaxın məhəllələrin
sakinləri, hökumət
rəsmiləri və
baş memar Zivər bəy Əhmədbəyov başda
olmaqla tikintini aparan heyət məscidin bünövrə
daşını qoymaq
üçün bütün
şəriət qaydalarının
yerinə yetirilməsinin
canlı şahidlərinə
çevrildilər. İlk
əvvəl din xadimləri
Məbəs bayramı
münasibəti ilə
müqəddəs Quranın
oxunmasına başladılar.
Hər şey əvvəldən hazırlanmışdı.
Hamı məscidin ilk
daşının qoyulmasını
gözləri ilə görmək istəyirdi. Məscidin həyətində
qurban kəsənlərin
sayı-hesabı yox idi. Həyətdə ehsan vermək üçün çoxlu
qazanlar asılmışdı,
kəsilən qurbanlar
o qədər çox
idi ki, kasıblara
da paylanırdı. Hacı Zeynalabdin Tağıyevə
hörmət əlaməti
olaraq və o, bütün bənnaların
başçısı sayıldığından,
məscidin bünövrəsinin
ilk daşını da
o qoydu. Beləliklə,
Təzəpir məscidinin
tikintisi başlandı.
Tikintinin baş memarı Zivər bəy buraya ən bacarıqlı sənətkarları cəlb
etmişdi. Baş bənna Hacı Abbas, ağ daş qoyanlar usta Hacı Xeyrulla, Məmməd Hənifə, məscid interyerinin təşkilatçıları
Kərbalayı Mirzə,
Salman Atayev və Soltan adlı şəxslər idi.
110-dan çox yaşı olan Nabat xanım
hər gün əynində çaxçur,
üzündə rübənd,
başında örpək
fayton ilə tikinti yerinə gəlir, fəhlələrə
pul verir, ərzaq paylatdırırdı.
Onun fəhlələrdən
yalnız bir xahişi olurdu: –Yaxşı işləyin!
Məscidin tikintisinə
muzdsuz işləmək
istəyənlər də
gəlirdi. Bunların
içərisində hətta
varlı adamları da görmək olurdu. Çoxları buna əhd etdiklərini
bildirirdilər. Nabat xanımın tapşırığı
ilə varlılar istisna olmaqla, tikintidə çalışan
kəsin pulunu ödəyirdilər.
Məlumdur ki, 1905-ci ilin fevralında Bakıda erməni-müsəlman qırğını
baş verdi. Bir neçə gün ərzində hər iki tərəfdən
min nəfərdən artıq
insan qətlə yetirildi, əmlakları isə talan olundu. Erməni katolikosu qırğından
bir il sonra hökumətin
ermənilərlə bağlı
gördüyü tədbirlərlə
yaxından tanış
olmaq üçün
Bakıya gəldi. Erməni kilsəsində çıxış edən
katolikos bir gün qabaq Təzəpir məscidinin
tikintisilə tanış
olmuşdu. Bakı ilə bağlı katolikosdan təəssüratını
soruşanda demişdi:
“Bakıya bir pud dərdlə gəlmişdim, min pud dərdlə geri qayıdıram. Mən elə bilirdim ki, Bakı da
Tiflis kimi erməni şəhəridir, hər
şey bizimdir, amma yox, Bakı
müsəlmanlarındır. Bu dərd məni öldürəcək”.
Bakı
Təzəpir məscidi
tikilən dövrdə
həm dini, həm də siyasi mərkəz kimi diqqəti cəlb edirdi. 1905-ci ildə Bakı şəhərində erməni-müsəlman
qırğını başlananda
qubernator Nakaşıdze
erməni və müsəlman din xadimlərini
Təzəpir məscidinə
yığaraq qırğının
qarşısını almaq
üçün məsləhətləşmələr
apardı. Çox maraqlıdır ki, Nakaşidzenin ölümünə
qərar verən müəyyən siyasi qüvvələr bu qətli Təzəpir məscidinin həyətində
həyata keçirməkdən
imtina edərək tikinti gedən ərazidə ona toxunmadılar. Nakaşidze
öz iş yerinə qayıdan zaman yolda bu
siyasi qətli həyata keçirdilər.
Yəni, siyasi qüvvələrin mənsubiyyətindən
asılı olmayaraq, Bakıda yaşayan müxtəlif millətlərin
nümayəndələri də
Təzəpir məscidinə
xüsusi ehtiramla yanaşırdılar.
(Ardı var)
Anar İSGƏNDƏROV,
Tarix elmləri doktoru,
professor
525-ci qəzet.- 2013.- 1 may.- S.6.