Təzəpir məscidi: dini-ruhani ocaq,
milli mənəviyyat abidəsi və parlaq memarlıq əsəri
kimi (davamı)
Təzəpir məscidinin 1905-ci ildən başlanan tikintisi 1914-cü ilə kimi davam etdi. Təzəpir məscidinin tikintisi o zaman Bakı şəhərində ən böyük tikinti sayılırdı. Doğrudur, Bakı milyonçusu Murtuza Muxtarov 1908-ci ildə doğulduğu Əmircan kəndində böyük məscid tikdirdi. 1907-ci ilin axırlarında Əmircana gələn Murtuza Muxtarovu dövrəyə alan qocalar ona yaxınlaşaraq: “Ağa Murtuz, çox sağ ol ki, uşaqlarımıza məktəb tikdirdin, biz yaşlıların da səndən xahişi odur ki, doğulduğun kənddə adına layiq bir məscid tikdir. Bu iş Allaha xoş gedər, savabını da ki, sən qazanarsan. Biz də atan-anan üçün dualar edərik, həm də bu məscid səndən doğma kəndinə yadigar qalar” – deyə xahiş etmişdilər. “Baş üstə” deyən Murtuza Muxtarov Vladiqafqazda üç il qabaq tikdirdiyi məscidin oxşarını Əmircanda tikdirdi. Bu məscid qoşa eyvanlı və qoşa minarəli əzəmətli bir məscid idi. Qeyd etmək lazımdır ki, Əmircan məscidinin hündürlüyü 40 metrdir. Azərbaycanın başqa şəhərlərində bu hündürlükdə məscid yoxdur. Məscidin inşasına yerli baş usta Kərbalayi Əhməd başlamış, sonra isə o memar Zivər bəy Əhmədbəyovun rəhbərliyi altında tamamlanmışdır. Əmircan məscidi kompozisiya baxımından Təzəpir məscidinə oxşar olsa da, minarə baxımından Əmircan məscidinin bəxti gətirmişdir. Əmircan məscidinin ikitəbəqəli minarələrinin kompozisiya həlli Azərbaycanın islam memarlığında analoqu olmayan nadir hadisədir. Zivər bəy Əhmədbəyov Təzəpir məscidi üçün nəzərdə tutulan həcm-kompozisiya strukturundan Əmircan məscidində istifadə etməklə Abşeronda monumental və düzgün obrazı ilə seçilən iki dini kompozisiya yaratmağa nail oldu. Amma bütün məziyyətlərinə baxmayaraq, Əmircan məscidi Abşeronun kənd məscidi kimi şöhrətlənə bildi. Bakı Azərbaycanın siyasi mərkəzi olduğuna görə Təzəpir məscidi mərkəzi məscid olmaq missiyasını öz üzərinə götürməyə hazırlaşırdı.
Təzəpir məscidinin tikintisinin
doqquz ildən çox çəkməsinin bir neçə səbəbi var idi. Bakıda eyni vaxtda bir neçə xeyriyyə işini maliyyələşdirən Nabat xanım məscidin bu qədər xərc götürəcəyini nəzərdə tutmamışdı. İkincisi, 1905-ci ilin fevralında Nabat xanım tərəfindən Bakı şəhər bələdiyyəsinin sədrinə ünvanlanan məktubda bildirilir ki, o, məscidi Rzayevlər ailəsinə gəlin köçərkən ona bağışlanan mehriyyənin müqabilində tikdirmək istəyir. Lakin məscidin tikintisi zamanı məlum oldu ki, Nabat xanıma bağışlanan kəbin pulu ilə məscidin tikintisini başa çatdırmaq qeyri-mümkündür. Nabat xanım məscidin tikintisi ilə bağlı əlavə vəsaitin xərclənməsi haqqında qərar verməyə tələsmirdi. Nabat xanım fikrində israrlı idi. Zivər bəyin məlumatına görə Bakı milyonçuları bir neçə dəfə məscidin maliyyələşdirilməsi ilə bağlı məsələni müzakirə etməyə yığışsalar da, Nabat xanım bu yığıncaqlara gəlmədi. Səlahiyyətli nümayəndə kimi oğlu Abbasqulunu bu yığıncaqlara göndərən Nabat xanım ona edilən hər cür maliyyə yardımlarından imtina edir və məscidin tikintisi ilə bağlı planlarını hamıdan gizli saxlayırdı. Nabat xanımın maliyyə işlərinə baxan Hacı Əhməd mehriyyə pulunun məscidin tikintisinin
yalnız dördə birinə çatdığını və bu pulun da iki il bundan qabaq xərclənib qurtardığını bildirəndən sonra Nabat xanım neftdən gələn gəlirin bu sahəyə xərclənməsinə razılıq verdi. Nabat xanım bunun üçün şəriət məhkəməsinə sorğu ilə müraciət etdi. Sorğunun mahiyyəti ondan ibarət idi ki, şəriət neftdən gələn gəlirlə məscidin tikintisinə necə baxır. Abbasqulunun
məlumatına görə bir həftə ərzində şəriət mərkəməsi bu sorğuya müsbət cavab verərək bildirdi ki, yeraltı sərvət olan neft ən halal və təmiz nemət olduğu üçün onun gəlirindən istifadə etməkdə heç bir qəbahət yoxdur. Bununla da, Nabat xanım məscidin
tikintisinin davam etdirilməsinə qərar verdi.
Digər tərəfdən, 1911-ci ildə Balkan
müharibəsinin başlanması ilə bağlı çar
Rusiyası müsəlman milyonçuların Osmanlı
dövlətinə yardım edəcəyindən ehtiyat edərək
Bakıdakı bankların fəaliyyətinə ciddi nəzarət
qoymuşdu. Bakı milyonçuları xərclənəcək
məbləğlə bağlı əvvəlcədən
çar üsul-idarəsinin rəsmi şəxslərindən
razılıq almalı idilər.
Məscidin
tikintisini öz üzərinə götürən Nabat
xanım 1912-ci il dekabrın 7-də 117
yaşında vəfat etdi. Nabat xanıma
böyük ehtiram əlaməti olaraq onu məscidin
eyvanında, baş qapının sağ tərəfində dəfn
etdilər. O, məscidin tamamlanmasını oğlu
Hacı Abbasquluya vəsiyyət etmişdi. Nabat
xanımın oğlu anasının bu vəsiyyətini
layiqincə yerinə yetirdi. Yeri gəlmişkən,
onu da qeyd etmək lazımdır ki, Hacı Abbasqulu da Təzəpir
məscidinin həyətində dəfn olunmuşdur. Nabat xanım məscidin günbəzinin
üstünün qızılı təbəqələrlə
örtulməsini arzulayırdı. Memar Zivər
bəy Əhmədbəyovun layihəsində də belə nəzərdə
tutulmuşdu. Lakin müəyyən səbəblər
üzündən məscidin günbəzi ilə bağlı
layihədə nəzərdə tutulan işləri görmək
mümkün olmadı.
Məscidin
inşası tamam olanda usta iri gümbəzin ortasındakı
axırıncı daşı qoyanda əl saxlayır ki, gərək
bunu H.Z.Tağıyev etsin. Bünövrənin
ilk daşını Hacı qoyduğu kimi, axırıncı
daşı da o qoymalıdır. Doğrudan da,
böyük bir izdihamın gözü qarşısında
Hacı axırıncı daşı hördü, bənnaya beş yüz manatlıq, usta köməkçilərinə
və fəhlələrin hər birinə iyirmi beş manatdan
əlli manata qədər şirinlik payladı. Beləliklə,
Təzəpirin tikintisi başa çatdı.
1914-cü
ildə tikintisi başa çatan Təzəpir məscidi
Bakıda ağ daşla tikilmiş ilk dini
bina idi. Memar Zivər bəy Əhmədbəyov
məscidi layihələşdirərkən onun əsas
memarlıq–fəza səciyyəsini müəyyənləşdirmək
üçün müsəlman şərqinə məxsus
geniş memarlıq nümunələrinə diqqət
yetirmişdir. Təzəpir məscidi
özünün məkan vəhdətinə və memarlıq
xüsusiyyətlərinə görə, təkcə Bakı
şəhərinin şəhərsalma strukturunda deyil,
bütün Abşeronun dini tikililəri içərisində
tamamilə yeni bir mərhələ idi. Təzəpirin
şəhər mərkəzindən bir qədər aralı
olmasına baxmayaraq, coğrafi mövqeyi və təpə
üzərində yerləşməsi onun şəhərin
başqa nöqtələrindən aydın görünməsinə
imkan verirdi.
Təzəpir məscidinin baş fasadı üç
taclı portikli–geniş eyvanlı, cinahlardan
qaldırılmış minarələr və günbəzlərlə
təntənəli simmetrik kompozisiya formasında həll
edilmişdir.
Məscid divarının təntənəli
girişi üç taclı portikli və cinahlardan
qaldırılmış minarələr Bakı–Abşeron
bölgəsində ilk dəfə istifadə olunmuşdu.
Belə ki, XIX əsrin ikinci yarısında
Şirvan və Qarabağda inşa olunan məscidlərin bəzilərində
belə memarlıq kompozisiyaları tətbiq olunmuş və
ümumi dini memarlıq abidəsi kimi qəbul edilmişdi.
Məscid üçün xarakterik xüsusiyyətlərdən
biri də Təzəpirin xalq memarlığından daha
çox Avropa təhsili görmüş və şərq
müsəlman memarlığını dərindən mənimsəmiş,
yüksək bacarığa malik professional bir memarın
yaradıcılıq məhsulu olmasıdır. Ona görə də bu abidə dini tikililər
arasında özünəməxsusluğu ilə seçilir.
Layihəyə əsasən kvadrat formada həll edilmiş ibadət
zalı (19,6x19,6m) yuxarıdan gödək
sıldırım barabana söykənən sivri uclu gümbəzlərlə
tamamlanır. İnteryerin bəzədilməsində
yerli memarlıq elementlərindən istifadə olunmuşdur.
Yəni burada iri ölçülü oxvari tacbəndlər,
günbəzi saxlayan baraban əsas
götürülmüşdür. Təzəpir
məscidinin iri tutumlu ibadət zalı və onu yuxarıdan
tamamlayan baraban üzərində oturdulmuş gümbəz və
onlarla həmahəng səsləşən minarələr
tikintinin tektonik strukturunu və onun memarlıq həcmini tam
ardıcıllığı ilə tamamlayır. Məscidin üzərində və bayır
divarlarında, həmçinin minarələrində Qurani-Kərimdən
yazılmış xəttatlıq nümunələri var.
(Ardı
var)
Anar İSGƏNDƏROV,
Tarix elmləri doktoru, professor
525-ci qəzet.-
2013.- 2 may.- S.6.