Azərbaycanda gənclər siyasəti: varislik, müasirlik, gələcəyə
baxış
GƏNCLƏR ÜÇÜN
AÇILAN GENİŞ PERSPEKTİVLƏR ÖLKƏ RƏHBƏRLİYİNİN
BU SAHƏDƏKİ UĞURLU TƏŞƏBBÜSLƏRİNİN
REAL NƏTİCƏLƏRİDİR
Müstəqilliyimizin
ilk illərində xarici təcavüz və vətəndaş
müharibəsi ilə yanaşı ölkəmiz dərin
iqtisadi tənəzzülə düçar oldu. Bizim də
daxil olduğumuz böyük bir iqtisadi sistemin süqutu
kommunizm ideologiyasının acı məğlubiyyəti və
bu ideologiyanın diqtə etdiyi planlı iqtisadiyyatın
gözdən düşməsi ilə nəticələndi.
Liberalizm ideologiyasının və bazar iqtisadiyyatının cəzbedici
parıltısına aludə olan bəzi siyasi liderlər
öz siyasi təcrübəsizliklərinin güdazına gedərək
yeni sistemi qurmaqda çətinlik çəkir və onlardan
qısa müddətdə böyük nailiyyətlər
gözləyən səbirsiz kütlənin tapdağı
altında qalırdılar.
Bu,
90-cı illərin əvvəllərində bəzi
post-sosialist ölkələrdə müşahidə olunan mənzərə
idi. O zamanlar Azərbaycanda vəziyyət daha dramatik xarakter
almışdı. Ölkədə siyasi, sosial-iqtisadi və
etnosiyasi gərginlik kritik həddə
çatmışdı. Müstəqilliyimiz və dövlətçiliyimiz
təhlükə altında idi. Belə bir zamanda xalqın təkidi
ilə hakimiyyət sükanını öz əlinə alan təcrübəli
siyasi lider, ulu öndər Heydər Əliyev dövlətimizi
məhv olmaqdan xilas etdi. Qısa zaman ərzində Ermənistanla
atəşkəsə nail olub siyasi sabitliyi təmin edən
Heydər Əliyev iqtisadiyyatımızın əsas hərəkətverici
qüvvəsi olan zəngin karbohidrogen yataqlarımızın
işlənməsi üçün ciddi addımlar atmağa
başladı. Lakin bunun üçün böyük vəsait
tələb olunurdu, o vəsait isə yox idi. Eyni zamanda, neftin
hasilatı və daşınması üçün yüksək
texnoloji avadanlıqlar tələb olunurdu, Azərbaycanda isə,
neft infrastrukturu köhnəlmiş, bərbad və
dağılmış vəziyyətdə idi. Ölkədə
mövcud olan bu infrastruktur keçmiş Sovet
İttifaqının ümumi energetika sisteminin bir
parçası idi və o sistemə
uyğunlaşdırılmışdı. Buna görə də
yarımçıq və yarıtmaz vəziyyətdə olan
bu infrastrukturun bərpasına, yaxud yenidən qurulmasına
ehtiyac var idi. Vəziyyətdən yeganə
çıxış yolu ölkəyə böyük xarici
investisiya cəlb etmək idi. Xarici investorlar isə, bildiyimiz
kimi, hər hansı bir ölkəyə daxil olarkən ilk
növbədə gəlirləri və riskləri qiymətləndirirlər.
Təbiidir ki, siyasi qeyri-sabitlik, iqtisadi böhran (bunun nəticəsində
yaranmış yüksək inflyasiya) hökm sürən və
qonşusu ilə müharibə aparan dövlət investorlar
üçün cəlbedici sayıla bilməz. Belə bir
şəraitdə, qısa zaman ərzində bu problemləri
həll edib, nüfuzlu investorların inamını qazanmaq, demək
olar ki, qeyri-mümkün görünürdü, lakin Heydər
Əliyev bu işin öhdəsindən uğurla gəldi. 20
sentyabr 1994-cü ildə yeddi ölkəni təmsil edən on
bir şirkət tərəfindən imzalanan “Əsrin
müqaviləsi” müstəqilliyimizi zəmanət altına
alan çox mühüm bir beynəlxalq sənədə
çevrildi.
2003-cü
ildə hakimiyyətə gələn İlham Əliyev
dövlət quruculuğunda siyasi varislik prinsipinə sadiq
qalaraq ulu öndərin başladığı işləri
uğurla davam etdirdi və ölkənin ümumi
inkişafını yeni mərhələyə yüksəltdi.
Neft satışından əldə olunan gəlirlərin gələcək
inkişaf üçün daha faydalı olması
üçün gələcəyə uğurlu
yatırımlara ehtiyac olduğunu vurğulayan prezident “qara
qızıl”ın insan kapitalına çevrilməsi zərurətini
ortaya qoydu. Qabaqcıl ölkələrin təcrübəsinə
əsaslanan bu baxış əslində ölkə
başçısının gənclər siyasətinin
konturlarını ifadə edirdi. O, məhz bu sosial təbəqəyə
prioritet verərək, gəncləri gələcək
inkişafımızın əsas hərəkətverici
qüvvəsinə çevirdi. Sosial problemləri qabardaraq
müxtəlif populist bəyanatlar səsləndirən və
strateji ehtiyatları bu problemlərin “həllinə” sərf
etməyə çağıran uzaqgörənlikdən uzaq
siyasi qüvvələrdən fərqli olaraq, Prezident məhz
daha çox gələcək üçün investisiya
yatırılmasına üstünlük verdi. Əslində
investisiya üçün o qədər də cəlbedici
olmayan və uzaq perspektiv üçün gəlir vəd edən
elm və təhsil yüksək inkişaf etmiş sənaye
ölkəsinə çevrilməyi qarşısına məqsəd
qoymuş respublikamız üçün strateji əhəmiyyət
kəsb edən sahələrdir. Prezident İlham Əliyev məhz
gənclər siyasətini dövlətin ümumi sosial-iqtisadi
inkişaf strategiyasının mühüm sahəsi kimi müəyyən
etdi və ölkədə gənclərin elmə-təhsilə
marağının artırılması istiqamətində
mühüm işlər görüldü.
Misal
üçün, Əmək Məcəlləsinə və
“Dövlət qulluğu haqqında” Azərbaycan
Respublikasının Qanununa edilən dəyişikliklərə
əsasən dövlət büdcəsindən maliyyələşən
müəssisələrdə çalışmanın və
dövlət qulluqçusunun dövlət qulluğunda
olmasının yaş həddi 65 müəyyən olundu. Bu, əmək
qanunvericiliyində çox ciddi bir islahat olaraq dəyərləndirilə
bilər.
Prezidentin
29 dekabr 2012-ci il tarixli Fərmanı ilə təsdiq olunmuş “Azərbaycan 2020: gələcəyə
baxış” İnkişaf
Konsepsiyasında da
elm, təhsil və gənclər siyasəti ilə bağlı görülmüş işlərə
və qarşıda duran vəzifələrə
geniş yer verilir. Konsepsiyadan götürdüyümüz aşağıdakı
məlumatlar gənclərin
inkişafı sahəsində
son illərdə görülən
işlər barədə
müəyyən təsəvvür
yaradır:
“2007-2015-ci illərdə Azərbaycan gənclərinin
xarici ölkələrdə
təhsil almalarına
dair Dövlət Proqramı” çərçivəsində
indiyədək 1204 nəfər
Dövlət Neft Fondu hesabına maliyyələşdirilməklə, xaricdə təhsil almağa göndərilmişdir. Ümumilikdə isə, Proqram digər mənbələr
və şəxsi təşəbbüslər hesabına
hazırda 10700 nəfər
azərbaycanlı gənc
dünyanın aparıcı
universitetlərində təhsil
alır.
Təhsilin informasiyalaşdırılması sahəsindəki nailiyyətlər
də ürəkaçandır. 2004-cü ildə hər 1063 şagirdə bir kompüter düşdüyü
halda, hazırda hər 20 şagirdə bir kompüter nisbəti təmin olunmuşdur. “Xalq kompüteri” layihəsi çərçivəsində 10 mindən çox müəllim kompüterlə
təmin olunmuş,
1200 təhsil müəssisəsi
internet şəbəkəsinə qoşulmuş, inzibati, pedaqoji və texniki heyət əhatə olunmaqla, 75 min
nəfər müvafiq
treninqlərdən keçərək
İKT bacarıqlarına yiyələnmişdir.
Müxtəlif fənlər üzrə
elektron tədris resursları hazırlanıb
məktəblərə verilmiş,
20 məktəbdə “elektron
məktəb” layihəsi
həyata keçirilməyə
başlanmışdır.”
Bütün bu işlərin arxasında dövlətin
böyük maliyyə
dəstəyi durur. Qeyd edək ki, dövlət
büdcəsində bədən
tərbiyəsi, gənclər
siyasəti və turizm ayrıca bənd kimi götürülür. Misal üçün,
2013-cü ilin dövlət
büdcəsi haqqında
Azərbaycan Respublikasının
Qanununa əsasən bu sahənin inkişafına cari ildə 51 milyon manata yaxın vəsaitin ayrılması
nəzərdə tutulmuşdur.
Bu Qanunun tətbiqi
ilə bağlı müvafiq Fərmana əsasən həmin vəsaitin bölgüsü
aparılır və gənclər siyasətinə
27 milyon manata yaxın vəsait ayrılır. Hər
il İdman
və Gənclər Nazirliyinin xətti və digər mənbələr hesabına
da müvafiq sahənin inkişafı üçün əlavə
vəsait ayrılır.
Elm, təhsil, İKT və
digər sahələrə
ayrılan vəsait də dolayı olaraq gənclərin marağına xidmət edir və bu
vəsait gənclər
siyasətinin həyata
keçirilməsinə dəstək
funksiyasını yerinə
yetirir. Burada müxtəlif dövlət
proqramları çərçivəsində
ayrılan vəsaiti xüsusi vurğulamaq lazımdır.
Misal üçün, Prezidentin
müvafiq fərmanları
ilə 2007-2015-ci illərdə
Azərbaycan gənclərinin
xarici ölkələrdə
təhsili üzrə
Dövlət Proqramının
maliyyələşdirilməsi məqsədi ilə Dövlət Neft Fondunun büdcəsi hesabına 2011-ci ildə
15 milyon manat, 2012-ci ildə isə, 20 milyon manat vəsait
ayrılmışdır. Ölkə
başçısının 30 dekabr 2012-ci il tarixli Fərmanına əsasən 2013-cü ildə
Dövlət Neft Fondundan bu məqsədlə
34 milyon 56 min manat vəsaitin ayrılması
nəzərdə tutulmuşdur.
Göründüyü kimi, dövlətimiz gənclərimizin
inkişafına, onların
problemlərinin həllinə
maliyyə dəstəyini
əsirgəmir, hər
sahədə gənclərimizə
qayğı göstərir.
Bu qayğı təkcə
ümumi deyil həm də fərdi xarakter daşıyır. Misal üçün, Prezidentin
müvafiq fərman və sərəncamları
ilə doktorantlara, “Qızıl kitab”a adları yazılmış
gənc istedadlara, olimpiya çempionlarına,
gənc yasıçı
rəssam və bəstəkarlara, Azərbaycan
Respublikasının ali
məktəblərinə qəbul
imtahanlarında ən
yüksək nəticə
göstərmiş tələbələrə,
əla, əla-yaxşı
və yaxşı-kafi
kriteriyaları üzrə
bakalavrlara, magistrlərə,
orta ixtisas təhsili müəssisələrinin
tələbələrinə, ilk peşə-ixtisas təhsili
müəssisələrinin şagirdlərinə və
digər kateqoriyalardan
olan gənclərə
fərdi (həvəsləndirici)
təqaüdlər və
mükafatlar müəyyən
edilmişdir.
Ölkə başçısı 29 dekabr 2011-ci il tarixdə gənclərə
maliyyə dəstəyi
göstərmək üzrə
ixtisaslaşmış ayrıca
bir qeyri-kommersiya qurumunun – Azərbaycan Respublikasının Prezidenti
yanında Gənclər
Fondunun yaradılması
haqqında Fərman imzalamışdır. Həmin
Fərmanla təsdiq olunmuş Fondun Nizamnaməsində qeyd olunur ki: “Gənclər
siyasəti ilə bağlı elm, təhsil,
mədəniyyət və
digər sosial sahələrə yönəlmiş
ictimai və sosial əhəmiyyətli,
o cümlədən beynəlxalq
səviyyədə həyata
keçirilən layihə
və proqramları qrant şəklində məqsədli maliyyələşdirmək,
həmin sahədə
konfrans, seminar, festival, olimpiada
və digər tədbirlərin təşkili
üzrə layihələri
dəstəkləmək, maddi-texniki
bazanın gücləndirilməsinə
və müasir tələblərə uyğunlaşdırılmasına
yardım etmək Fondun əsas məqsədidir. Fond gənclərin,
gənclər təşkilatlarının,
eləcə də yerlərdə gənclər
siyasətini həyata
keçirən dövlət
və yerli özünüidarəetmə qurumlarının
elmi-tətbiqi, sosial əhəmiyyətli və
idarəetmə sahəsindəki
innovativ ideyalarını
dəstəkləyir, dövlətin
və cəmiyyətin
inkişafında gənc
nəslin təşəbbüskarlığını
və iştirakını
artırır, ideyaların
yaradılması və
idarəedilməsində bacarığını
stimullaşdırır”.
Gənclər siyasəti ilə
bağlı ölkənin
ictimai-siyasi həyatında
baş vermiş digər bir mühüm hadisə Heydər Əliyev Mərkəzinin yaradılması
və onun fəaliyyəti ilə bağlıdır. Belə
ki, tarixi varislik fəlsəfəsinə
əsaslanaraq yaradılmış
bu Mərkəzin üzərinə dahi liderin zəngin idarəetmə təcrübəsinin,
onun vətənpərvərlik
ruhu ilə köklənmiş mənəvi-ideoloji
baxışlarının öyrənilməsi
və gənc nəslin bu ruhda tərbiyə olunması baxımından
böyük məsuliyyət
düşür. Mərkəzin
müasir memarlıq üslubunda tikilmiş binası sanki ölkəmizin zəngin tarixi ənənələrə
əsaslanan müasir inkişaf strategiyasını
və onun əsas hərəkətverici
qüvvəsi olan gənclərimizi simvolizə
edir.
Heydər
Əliyev Mərkəzi
ümumi konseptual məsələlərlə yanaşı
konkret təşəbbüslərlə
də çıxış
edir. Prezidentin Azərbaycan xalqının ümummilli
lideri Heydər Əliyevin 90 illik yubileyi haqqında 21 yanvar 2013-cü il tarixli Sərəncamı çərçivəsində ulu öndərin adını daşıyan
Mərkəz tərəfindən
bir sıra maraqlı tədbirlərin
keçirilməsi nəzərdə
tutulmuşdur. Bu tədbirlərin
də əsas benefisiarları gənclərdir.
Bu cür təşəbbüslər
gənclərimizin müstəqil
düşünmə, araşdırma
qabiliyyətinin inkişafına
böyük təsir göstərir, onların dövlətimizə layiqli
vətəndaş kimi
yetişmələrinə xidmət
edir. İnanırıq
ki, Heydər Əliyev Mərkəzi bu istiqamətdə fəaliyyətini genişləndirəcək
və gələcəkdə
daha çox gənci öz ətrafında birləşdirərək,
onların Heydər Əliyevin siyasi irsinə yiyələnmələrinə,
gələcəyin böyük
sərkərdələrinin, siyasətçilərin, ziyalıların,
elm xadimlərin, yazıçıların,
diplomatların yetişməsinə
öz töhfəsini
verəcək.
Emin HƏSƏNLİ,
politoloq
525-ci qəzet.- 2013.- 3 may.- S.5.