Böyük şəxsiyyətlər
bütün dünyaya məxsusdur
(davamı)
6 iyun 1944-cü ildə müttəfiq qoşunları
uğurla Normandiya sahillərinə çıxdı, beləliklə
Avropada İkinci cəbhə açıldı. De Qoll azad
edilmiş Fransa torpağında qısa müddətdə
qaldı, sonra Vaşinqtona yollandı ki, Ruzvelt hökuməti
ilə danışıqlar aparsın. Ruzveltlə
görüşdən sonra de Qoll bu fikrə gəldi ki, “əgər
Fransa özünün əvvəlki yerini tutmaq istəyirsə,
yalnız özünə güvənməlidir”.
Müqavimət üsyançıları Çadın
hərbi qubernatoru Leklerkin tank qoşunları üçün
Parisə yolu açdıqda, de Qoll azad olunmuş paytaxta gəldi. 25 avqustda
amerikan qoşunları ilə birlikdə de Qollun hərbi hissələri
Parisə daxil oldu. Möhtəşəm tamaşa
baş verdi – de Qoll camaatla dolu Paris
küçələri ilə təntənəli qaydada gəzirdi.
O, yazır: “Atdığım hər addımda,
dünyanın ən məşhur yerlərinə qədəm
basarkən mənə elə gəlir ki, keçmişin
şöhrəti elə bil ki, bugünkü günün
şöhrətinə qarışır”.
9 sentyabr 1944-cü ildə o və onun kölgə
kabineti Əlcəzairdən Parisə köçdü. O, iki müvəqqəti
hökumətə başçılıq etdi. Hələ
1945-ci ilin fevralında fransız Milli Məclisi Şarl de Qollu
Baş nazir təyin etmişdi. 20 yanvar
1946-cı ildə de Qoll istefaya getdi, çünki Milli Məclis
geniş səlahiyyətləri olan prezident barədə onun təklifini
qəbul etmədi. De Qoll Fransanın
müvəqqəti hökumətinə 1944-cü ildən
başçılıq etmişdi, 1945-ci ildə isə Milli Məclis
tərəfindən həmin vəzifəyə təsdiq
edilmişdi.
İstefaya getdiyi vaxtdan 1958-ci ilə kimi 1946-cı ilin
noyabrında təşkil edilmiş Dördüncü
Fransız respublikasına müxalif oldu. O, yeni Konstitusiyaya
qarşı kampaniya aparırdı. 1947-ci ilin
aprelində Fransız Xalqının Birliyini (RPF adlı
kütləvi hərəkat) yaratdı və o tezliklə
gücləndi. 1951-ci il seçkilərində
Assambleyada 120 yerə sahib olanda siyasi partiyaya çevrildi. Hərəkat
Konstitusiyaya, partiya sisteminə qarşı de Qollun düşmənçiliyini
ifadə edirdi. O, fransız kommunistlərini
separatçılar kimi qiymətləndirirdi, onlara
qarşı xüsusən düşmənçilik hissləri
bəsləyirdi. O, parlament qrupunu bəyənmirdi, ancaq
1953-cü ildə parlament təşkilatı ilə onun əlaqəsi
kəsildi. 1955-ci ildə RPF-nin ölkədəki
təşkilatı dağıldı.
1955-ci ildən 1958-ci ilə kimi generalın özü
heç bir yerdə görünmədi, ancaq
Kolombe-le-döz-Eqlizdəki evində istirahət edirdi, burada o,
memuarlarını yazırdı. 1954-cü illə 1969-cu il arasında onların üç cildi
çap olundu. Sonuncu “Xilas” əsəri 1958-ci
ildə hakimiyyətə qayıtdıqdan sonra başa
çatdırıldı.
Əlcəzair
böhranının kəskinləşdiyi şəraitdə
– 28 may 1958-ci ildə Fransa prezidenti Rene Koti Şarl de Qollu
Baş nazir təyin etdi. De Qoll siyasətdən
1955-ci ildə getmişdi, malikanəsində tənha
yaşayır və memuarlarını yazırdı. Milli Məclis de Qollun təyinatını və
Baş nazirin səlahiyyətlərini artıran Konstitusiya
düzəlişlərini təsdiq etdi. Sentyabrda
de Qoll ölkədə Beşinci (prezident) respublika rejimini təsdiq
edən referendum keçirdi. 31 dekabrda isə
onun birinci prezidenti seçildi.
Onun vəzifəyə qayıtması məsələsində
həmvətənləri dərin qaydada bölündülər. Onların tərəddüdünün
səbəbi dövrün siyasi tarixinə borclu idi. Lakin
onu tanıyanlar üçün səbəblər bu
baxışlara haqq qazandırmağa kömək etdi ki, onlar
özünü 1958-ci ilin mayında biruzə verdi.
Əlcəzairdə başlanan qiyam Fransanı vətəndaş
müharibəsi ilə qorxudurdu. De Qollu bu,
həyatın ehtiyatla tarazlaşdırılmış
hesablaşmasına aparacaqdı. O, ehtiyatla hərəkət
edirdi, lakin öz qərarı üzərində möhkəm
dayandı, yalnız leqal yolla hakimiyyətə gəlmək
istəyirdi. Geri qayıtmaq üçün onun
hansısa bir qiyam planı yox idi.
Digər tərəfdən onun ehtiyatlı sözlərdən
ibarət bəyanatı qiyamçılara kömək etdi. İyunda prezident Rene Koti de
Qollun təklif olunan hakimiyyətə dönməyəcəyi
təqdirdə istefa hədəsi ilə çıxış
etdikdən üç gün sonra o, özünü Milli
Assambleyada baş nazir kimi təqdim etdi və tələb
etdiyi kimi Konstitusiyanı islahata uğratmaqdan ötəri və
xüsusi hakimiyyət üçün parlament ona səlahiyyətlər
verdi.
Hökumətin
başçısına çevrilən bu adam
21 dekabr 1958-ci ildə respublikanın prezidenti seçildi. O,
müharibə vaxtındakı sürgündən, müharibədən
sonrakı təcrübəsindən, həmçinin hökumətdə
və müxalifətdə olanda bu məsələləri
öyrənmişdi.
Yeni Konstitusiyada prezidentə verilən hakimiyyətlər
28 sentyabr 1958-ci ildə keçirilən referendum tərəfindən
bəyənildi. O, belə düşünürdü ki, möhkəm
dövlət, qərarlar qəbul etməyə qadir olan lider tələb
edir. Öz “legitimliyinə” onun inamı – bunu o,
lider olmağa onun iddiasının mahiyyətcə
düzgünlüyü və Fransanın inkarnasiyası kimi
başa düşürdü, – vətəndaşların onun
baxışlarına şərik olması məqsədini
güdürdü. O, prezident vəzifəsinə faktiki
olaraq davam edən seçki kampaniyasına görə nail
oldu. Əyalət səfərlərinə
çıxaraq, hər bir departamentə getdi və bunların
ərzində yerli kübarlarla yanaşı adi vətəndaşlarla
da görüşdü. Milli Assambleya
hökuməti buraxmağı yalnız 5 oktyabr 1962-ci ildə
həyata keçirdi.
1881-ci il qanununa görə respublika prezidentinin təhqir
olunması ona hücum kimi qiymətləndirilirdi, lakin bu,
qollist siyasətçiləri siyasi cəhətdən tənqid
etməyə mane olmurdu. Əksinə, prezidentin
siyasi hərəkətlərinin və bəyanatlarının
tənqidi davam edir və genişlənirdi.
Prezidentliyinin ilk dörd ilində de Qolla şübhə
edilməməsi Əlcəzair müharibəsinin, vətəndaş
qarşıdurması baş vermədən başa
çatmasına ümidi dəstəkləyirdi, onu opponentlərinin
ciddi çağırışlarından qoruyurdu. Əlcəzair
müharibəsinin tələbləri gələcək
üçün pozitiv siyasətçi rolunu hazırlamaqdan
ötəri onu çox şeylər etməkdən
saxlayırdı. Bu illəri o, ölkədə iqtisadi
situasiyanı möhkəmləndirmək, müstəqil
nüvə silahının qorxu yaratmasını inkişaf
etdirmək, gələcəkdə təzə “əlcəzairlilər”
probleminin qarşısını almaq, dənizin o tərəfindəki
ərazilərdə olan müstəmləkələrin siyasi
cəhətdən 12 müstəqil dövlətə
çevrilməsi üçün istifadə etdi. Axırıncılar Fransa ilə dil və mədəniyyət
sapları ilə bağlı idi, onlar həm də
fransızların texniki, maliyyə və inzibati köməyinə
möhtac idilər ki, özlərinin siyasi cəhətdən
dirilmələrinə əmin olsunlar. 1962-ci
ilin ortalarında Əlcəzair dövlətinin müstəqilliyi
tanındı. Bu hadisədən de Qoll
elektoratdan təzə səslər əldə etməklə
öz mövqeyini konsolidə etmək üçün istifadə
etdi. Artıq o, siyasi cəhətdən
şübhə edilməyən bir dövlət rəhbərinə
çevrilmişdi.
Onun müharibə dövrünün təcrübəsindən
və RPF hərəkatının uğursuzluğundan öyrəndiyi
bir dərs o idi ki, onun fərdi mövqeyi, ən azı nəzəri
cəhətdən siyasi və partiya döyüşlərindən
yuxarıda dayansaydı, heç şübhəsiz, möhkəm
olacaqdı.
Ona görə də 1958-ci il seçkilərindən
əvvəl 25 iyun 1958-ci ildə keçirilən mətbuat
konfransında o, öz tərəfdarlarına onun adından “hətta
bir qrammatika sifəti formasında” da hansısa qrupun və ya
namizədin istifadə etməsini qadağan etdi.
1962-ci ildə o, öz istefası və ya konstitusional
düzəlişlər etmək məsələsində
seçim etməyi seçicilərə təklif etdi. 28 oktyabrda seçicilər
ona 13,2 milyon səslə düzəlişin
xeyrinə, 8 milyon səslə əleyhinə qaydasında iradələrini
bildirməklə cavab verdilər. Qollistlər
parlamentdə əlavə 64 yer qazandılar, 30 mühafizəkar
deputatdan ibarət qrupun köməyi ilə Milli Assambleyada
çoxluğu əldə etdilər.
O,
çalışırdı ki, Fransa dünyadakı statusunu bərpa
etsin, özünün “anqlo-sakson” adlandırdığına
bənzərlərdən heç bir vəchlə heç də
aşağı olmayan böyük gücə çevrilsin. Sərkərdə kimi o, daim hərbi problemləri
siyasətdən ayrı hesab etmirdi. Dövlət
xadimi kimi o, özünün siyasi döyüşlərində
hərbi kampaniyadakı kimi vuruşurdu. Fransanın
müharibədən sonrakı zəifliyini möhkəmliyə
çevirməyə çalışırdı, həm də
bundan vətənindəki planlarına müxalif mövqeyi dəf
etmək istəyirdi.
Onun bu
ixtirası öz ardıcılları olan vətəndaşlar
tərəfindən: “eqoizm, iftixar, uzaqda dayanmaq, hiyləgərlik”
kimi, Raymond Arona görə isə “empiritsizm, intuisiya,
könülün deyil, zəkanın güzəştə
getməsi” kimi təsvir edilirdi.
Özünün sonrakı karyerasının birinci mərhələsi
ərzində, 1962-ci ildən 1965-ci ildə yenidən prezident
seçilməsinə qədər o, Avropa İqtisadi Birliyindən
(EEC) Fransanın, xüsusən ölkənin kənd təsərrüfatının
mənafeyinə xidmət edən bir alət kimi istifadə
etdi. O,
çalışırdı ki, Avropa siyasi birliyinin
qurulması ilə Fransa lider olsun. Fransa, fövqəlmilli
müdafiə təşkilatı olan Şimali Atlantika
Müqaviləsi Təşkilatında (NATO) iştirakdan gələcəkdə
geri çəkiləcəkdi, çünki de Qollun Fransa
üçün siyasəti “milli müstəqilliyə” və
beynəlxalq koordinasiyaya əsaslanırdı. 1966-cı
ildə o, Fransanın bütünlüklə NATO-dan geri
çəkilməsini elan etdi, baxmayaraq ki, Atlantik Alyansın
üzvlüyündə qalırdı.
1 iyul 1966-cı ildə Fransanın NATO-nun hərbi təşkilatından
çıxmasını elan edən prezident Şarl de Qoll
öz ölkəsini beynəlxalq məsələlərdə
daha müstəqil etməyə çalışırdı. Fransız
silahlı qüvvələri artıq NATO-nun birləşmiş
komandanlığına tabe deyildi. Öz hərbi
qüdrətini artırmaq üçün Fransa hələ
1960-cı ildə nüvə silahı yaratmağa
başlamışdı.
Prezidentliyinin ikinci müddətində o, diqqətini daha
geniş sahələrə yönəltdi. Sovet
İttifaqı və Şərqi Avropa ölkələri ilə
ticari və mədəni əlaqələri genişləndirdi,
Hind-Çində bütün millətlərlə
neytrallıq siyasətini müdafiə edirdi. O, Birləşmiş
Ştatlar qoşunlarının Vyetnamdan
çıxarılmasına tərəfdar idi. Səfər
etdiyi Meksikaya, Latın Amerikasının bütün ölkələrinə,
Kanadaya və Uzaq Şərqdəki ölkələrə
Fransanın təsirini artırmaq üçün onlarla əlaqələr
qururdu. Onun sxeminə görə Fransa
özünün mühüm rol oynayacağına ümid edə
bilərdi. Amerika Birləşmiş
Ştatları kimi Sovet İttifaqı ilə də
yaxşı münasibətlər qurmağa qadir idi. Orta Şərq və Şimali Afrika ölkələri
onun baxışlarına görə Fransanın təbii təsir
zonasına məxsus idilər. Əlcəzairin
müstəmləkəçilikdən azad olması barədə
demişdi ki, “Təşkil olunmuş qitələrin erası
müstəmləkə erasını əvəz edir”.
Şəraitlər isə onun uğurunun əleyhinə
idi. Onun təsir altına alacağına ümid bəslədiyi
ölkələrin çoxunda anti-amerikanizm hissi populyar idi.
O, da özünü anti-amerikan münasibəti bəsləməyə
borclu sayırdı. Avropadakı partnyorları ilə
münasibətdə populyar deyildi. Sovet
qoşunları 1968-ci ildə Çexoslovakiyaya müdaxilə
edəndə Fransa buna heç bir təsir göstərə
bilməmişdi. 1968-ci ilin mayında siyasi
və iqtisadi böhran başladıqda Fransa elə bir maliyyə
imkanlarına malik deyildi ki, lider rolunu oynaya bilsin. De Qollun işlətdiyi “Atlantik okeanından Ural
dağlarına qədər Avropa” kəlməsi tez-tez təkrar
olunurdu, əslində isə reallıqdan uzaq olan bir məsələni
mantraya çevirməkdən başqa bir şey deyildi.
1968-ci ildə müharibədə olduğu kimi ümumi
düşmən yox idi. Qayda birdəfəlik bərpa edilmişdi.
Tələbələrin və fəhlələrin
qaldırdıqları üsyan müvəqqəti hiddət əlaməti
idi. Onların problemlərinin həlli sakit
danışıqlar aparmağı tələb edirdi. Narahatlıqlar vaxtı ilk
çıxışında o, digər bir referendum keçirməyə
çağırdı, bunda iştirak etmək vədi səmərəsiz
oldu. İkincisi, mayın 30-da seçkilərdə
qollistlərin qələbəsi kütləvi dəstək
nümayişinə çevrildi. Bu qələbə
prezidentə və onun siyasətinə görə deyil,
sülh və normal həyat üçün əhəmiyyətli
idi.
Heç
bir şübhə yox idi ki, bu uzun müddətdə 1968-ci
ilin may qiyamı ilə de Qollun mövqeyi zəifləmişdi.
1969-cu ilin aprelində o, yenidən referendum istədi,
görünür özünün hakimiyyətdə
qalıb-qalmamasını istəməsi o qədər də
aydın deyildi. Bu vaxt o, üç
böyük səhv buraxdı. Birincisi,
referendum regional yenidənqurmanın və Senatın
islahatının həllini seçicilərin üstünə
atırdı, həm də söhbət hər iki məsələnin
qəbul edilməsi ilə onun özünün istefası
arasındakı seçimdən gedirdi. İkincisi,
birinci müddət ərzində diplomatik metod
alqışlanmışdısa, lakin sonrakı bir neçə
ildə böyük dövlətlər arasında münasibətlər
çətinləşmişdi. Fransa
Atlantika Alyansına nə fəal cəlb olunurdu, nə də
ondan rəsmi qaydada tam uzaqlaşırdı.
Üçüncüsü, “De Qolldan sonra kim?”
sualına prezident özü cavab vermişdi. Jorj Pompidunu o,
altı il baş nazir işlətdikdən
sonra həmin vəzifədən azad edəndə, prezidentliyə
güman edilən və qəbul edilən bir varis kimi ona
öz namizədliyini sərbəst qaydada irəli sürmək
imkanı yaratmışdı.
(Ardı var)
Telman Orucov
525-ci qəzet.- 2013.-
4 may.- S.18.