Heydər Əliyev və Azərbaycan
teatrı
Teatr müqəddəs yerdir! İnsanların mənəvi cəhətdən formalaşmasında teatr həmişə
çox böyük rol
oynamışdır.
Heydər Əliyev
Ümummilli
liderimiz, ulu öndər Heydər Əliyevin bu sözləri
mədəniyyət və incəsənətimizin
böyük hamisi olan fenomen bir şəxsiyyətin teatr sənətinə
verdiyi yüksək qiyməti bütün parlaqlığı
ilə əks etdirir. O, tamaşaların premyeralarına gələr,
tamaşa bitdikdən sonra səhnə arxasına keçər,
dramaturqla, rejissorla, rəssamla, ayrı-ayrı aktyorlarla bu sahənin
bilicisi kimi söhbət edər, fikirlərini bildirərdi. Ulu öndərimiz ömrünün son günlərinə
qədər bu ənənəni davam etdirdi. Heydər Əliyevin teatra gəlişi, səhnə
arxasında yaradıcı heyətlə görüşləri,
söhbətləri, bir qayda olaraq, televiziya vasitəsi ilə
xalqa çatdırılırdı. Böyük həvəs, maraq və
heyrətlə bu görüşlərə baxırdım,
Heydər Əliyevin sənət haqqındakı fikirləri,
yeri gələndə dramaturqa, rejissora və aktyorlara xoş
sözlərlə bərabər haqlı irad tutması o qədər
obyektiv, professional səviyyədə tutarlı olurdu ki, mən
bir teatrşünas kimi heyranlığımı gizlədə
bilmirdim. Bəli,
Heydər Əliyev doğrudan da fenomen bir şəxsiyyət
idi. Çox vaxt Heydər Əliyevi Mustafa
Kamal Atatürklə müqayisə edir, onların ruhən
bir-birinə yaxın olduqlarını deyirlər. Bu yerdə
mən Mustafa Kamal Paşanın bir tamaşadan sonra səhnə
arxasına keçib aktyorlarla görüşünü və
onu müşayiət edən məmurlara dediyi sözləri
xatırladım: “Əfəndilər, onu bilin ki, hər biriniz
nazir, millət vəkili, hətta cumhurbaşqanı da ola bilərsiniz. Amma sənətçi ola bilməzsiniz. Gəlin həyatını bu
müqəddəs işə qurban vermiş cocukları sevək!”.
H.Əliyev teatr sənətinin məna və mahiyyətini,
onun insanların qəbinə, hissinə, əqidəsinə dərin
təsirini, tərbiyəvi əhəmiyyətini, ideya-estetik
keyfiyyətini dərindən duyurdu, bu sənətin təcrübi
və nəzəri əsaslarına yaxşı bələd
idi. H.Əliyevin sənət adamlarına hörməti hər
zaman hədsiz olub. Onun tamaşalara hər
gəlişi, fikir söyləməsi teatr kollektivlərini
yeni-yeni yaradıcılığa səslədi. Teatrların repertuarları yeniləşdi, zənginləşdi,
klassik əsərlərin yozumuna müasir baxış qüvvətləndi.
Azərbaycanın
görkəmli sənətkarına SSRİ-nin Xalq
artisti, yaxud Sosialist Əməyi Qəhrəmanı
adının verilməsinə H.Əliyev böyük mənəvi
və fiziki qüvvə sərf etdi. H.Əliyev incəsənət
xadimlərinə böyük ehtiramla yanaşırdı:
“Mədəniyyət uşaq kimidir. Həmişə
tumar və qayğı istəyir. O həssasdır: əlinin
tumarı, ürəyinin qayğısı azca azalan kimi o hiss
edir, küsür, inciyir. Siyasi rəhbər, dövlət
xadimi, ölkə başçısı bunu bilməlidir, bir an yadından çıxarmamalıdır”.
1974-cü
ildə Azərbaycan teatrının 100 illik yubileyi münasibətilə
Respublika Sarayında (indiki Heydər Əliyev adına sarayda!)
keçirilən təntənəli yığıncaqda Azərbaycan
rəhbərinin teatrımızın tarixi, keçdiyi çətin,
mürəkkəb və şərəfli
yaradıcılıq yolu haqqında qüdrətli
teatrşünas və müdrik siyasətçi
baxışı ilə söylədiyi dolğun, mənalı
məruzəsi yalnız teatr xadimləri deyil, eyni zamanda
xalqımız tərəfindən məmnunluqla, heyranlıqla
qarşılandı: “Teatr müqəddəs yerdir; tərbiyə
ocağıdır. Orada çalışanlar fədakardırlar,
fədaidirlər... Teatr xadimləri
tamaşaçıya bir söz demək üçün, mədəni
səviyyəni yüksəltmək üçün, irəliləyişimizə
mane olanlara qarşı mübarizəyə qaldırmaq
üçün nə qədər çalışırlar.
Heç kim bilmir ki, artist səhnəyə
çıxıb rolu tamaşaçı qarşısında
oynadığı vaxta kimi nə qədər həyəcan,
sevinc keçirir”. Azərbaycan teatrının 100 illik yubileyi
(1974) respublikamızın həyatında böyük mədəni
və siyasi əhəmiyyətli hadisəyə, teatr
bayramına çevrildi...
Böyük
dövlət rəhbərinin 100 illik yubileydə tarixi nitqini
söylədiyi zamanda görkəmli rejissor Tofiq Kazımov
artıq on il idi ki, M.Əzizbəyov adına Azərbaycan
Dövlət Akademik Milli Dram Teatrının baş rejissoru
idi. Bu on il ərzində Tofiq Kazımov psixobioqrafiyasında
gizlədilən “zədə”ləri, demək olar ki, tam
sağaltmasa da, ağrı-acılarını xeyli
yüngülləşdirmişdi. Amma məhz bu
məqamda, onun əleyhinə olan bəzi “kəslər” sənətkarın
ətrafında yaradıcılıqla bağlı olmayan
“işlər” görməyə başladılar. Bu
işlərdə səriştəli olan “intriqaçı”lar T.Kazımovu ruhdan salmaq, onu əsəbiləşdirmək,
düşünülməmiş, çılğın,
emosional addımlar atmağa təhrik etməkdən
ötrü xeyli çalışdılar. Bəzi bədxahların
məkrli əlləri o vaxtkı hakimiyyətin ali
eşelonlarına belə çatırdı... T.Kazımovun
başının üstünü “qara bulud”lar
alırdı. Tədricən yaranan və sənətkarın
“gününü qara” edən buludlar bir anın içində
parçalandı, havaya sovruldu. T.Kazımovu
normal yaradıcı həyata qaytaran yenə də ulu öndərimiz
Heydər Əliyev oldu. “Şəhərin yay günləri”
tamaşasında pərdə axırıncı dəfə
bağlanandan sonra Heydər Əliyev adəti üzrə səhnəyə
qalxdı: yaradıcı heyət onu alqışlarla
qarşıladı, o da cavabında hamıya bir-bir əl
çaldı. Yaranmış sükutu pozmağa heç kim cürət etmirdi. Sükutu
Heydər Əliyev özü pozdu. Onu müşayiət
edən rəsmilərə sarı döndü və konkret
olaraq, heç kimə müraciət etmədən uca səslə
dedi:
– Bəs
deyirdiniz Tofiq Kazımov bir rejissor kimi tükənib?! Mən isə gözəl rejissor işini
gördüm.
Birinci Katibin bu sözləri sürəkli
alqışlar qopartdı. Amma o, əlini qaldırdı və
sözünə davam etdi:
–”Şəhərin yay günləri” çox
lazımlı, aktual olmaqla yanaşı, əsl bədii əsərdir. Hamınızı
təbrik edirəm.
Beləliklə,
“Şəhərin yay günləri” pyesinin tamaşasına
baxdıqdan sonra yaradıcı heyətlə görüşən
ölkə rəhbəri Anarın bu pyesini yüksək qiymətləndirmişdi,
psixoloji realizim üslubunda
yazılmış, ali məktəbə qəbul məsələsinə
toxunan, rüşvətxorluğu, əliəyriliyi kəskin tənqid
edən bu pyesin əhəmiyyətini
vurğulamışdı. “Şəhərin yay günləri”
tamaşasının quruluşçu rejissoru, ustad rejissorumuz Tofiq
Kazımov, aktyorlardan Səməndər Rzayev və Şəfiqə
Məmmədova 1978-ci ildə Respublika Dövlət
mükafatına layiq görüldülər.
1998-ci il oktyabrın 10-da Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti Heydər Əliyev Dövlət
Musiqili Komediya Teatrının açılış mərasimində
öz mövqeyini bir daha səsləndirmişdi: “Bəlkə,
kimsə deyə bilər ki, biz ağır vəziyyətdə
olduğumuz bir zamanda nə üçün teatr
binasının tikintisinə bu qədər xərc qoyulubdur. Ancaq yox, biz Azərbaycan xalqının mədəniyyətinin
inkişafını heç vaxt dayandıra bilmərik. Bizim xalqımız öz mədəniyyəti, elmi
ilə yüksəlibdir. Biz mədəniyyətə
nə qədər diqqət yetirsək, qayğı göstərsək,
mədəniyyət xadimlərinin
yaradıcılığı üçün imkanlar yaratsaq,
xalqımızı da o qədər yüksəldəcəyik,
xalqımızın mənəviyyatını daha da yüksəklərə
qaldıracağıq.
Müstəqil Azərbaycan dövlətinin Azərbaycan
Prezidenti kimi mənim siyasətimin böyük bir qolu bundan
ibarətdir. Əmin
ola bilərsiz ki, bu siyasəti mən bundan
sonra da davam etdirəcəyəm”.
Heydər Əliyevin geniş erudisiyası, mükəmməl
analiz bacarığı və incə bədii-estetik
zövqü çox tez bir zamanda onu teatr çevrələrində
də danılmaz bir avtoritetə çevirmişdi. Onun
baxdığı tamaşalardan sonra yaradıcı heyətlə
apardığı söhbətlər aktyor və rejissorlar
üçün hər şeydən əvvəl əsl
teatral ilə səmərəli ünsiyyət aktına
çevrilirdi. Ancaq tamaşadan sonra səhnəyə
qalxan və tamaşanın yaradıcı heyəti ilə
söhbət edən yalnız dövlət
başçısı deyil, ilk növbədə, sənət
adamlarının çox sevdiyi, ehtiram bəslədiyi həssas,
bilikli və səmimi teatr tamaşaçısı idi. Məhz buna görə, onun “səhnə söhbətləri”
həm də teatr tarixinin faktlarına dönürdü.
Heydər Əliyevin “səhnə söhbətləri”nə
konseptual prizmadan yanaşsaq, burada
teatrşünaslığın təməli
anlayışlarını aşkarlaya bilərik. Belə ki,
Heydər Əliyev pyeslə – tamaşanın ədəbi əsası
ilə zaman-məkan sənət növü olan
tamaşanın köklü fərqini vurğulayır və əsərin
“məzmununu, mənasını” tam dərk etməkdən
ötrü onu “yaşamaq” şərtini önə çəkirdi.
Səhnə əsərinin özünəməxsus
təsir spektrini açıqlayan nitqlərində Heydər Əliyev
teatrşünaslıq analizinin təməlində duran əsaslara
arxalanırdı. Tamaşanın estetik,
psixoloji və mənəvi təsirinin əhəmiyyətini
alim dəqiqliyi ilə vurğulayan Heydər Əliyev istənilən
tamaşanın başlıca məqsədini – emosional hasilini
qeyd edirdi. Tamaşadan həyəcanlanmaq
qabiliyyətini ömrü boyu itirməyən ulu öndər
nəinki tarixi şəxsiyyətdir, həm də tarixi yaradan
şəxsiyyətdir. Görünür elə buna
görə də Heydər Əliyev mövzusu zaman-zaman bədii
təfəkkürə
güclü təsir göstərmiş və
göstərməkdədir.
Heydər Əliyev İlyas Əfəndiyevin “Hökmdar və
qızı” tamaşasına o vaxt respublikamızda qonaq olan
görkəmli alim İhsan Doğramacı ilə birlikdə gəlmişdi. Tamaşadan
sonra Heydər Əliyev qonaqla birgə səhnə arxasına
gəlib yaradıcı heyəti təbrik etdi. Həmin
görüşdə Heydər Əliyev İlyas Əfəndiyev
haqqında belə dedi: “İlyas Əfəndiyev Azərbaycan
teatrına çox böyük töhfələr veribdir,
böyük xidmətlər göstəribdir. Çox
dəyərli əsərlər yaradıbdır.
İlyas Əfəndiyevin yaradıcılığı
başqa cəhətlərlə yanaşı bir də ona
görə əhəmiyyətlidir ki, o, öz əsərlərində
həm Azərbaycan xalqının tarixinin çox
mühüm səhifələrini ədəbiyyat, teatr vasitəsilə
bugünki nəsillərə çatdırıbdır, həm
də öz əsərlərində müasir həyatımızın
müsbət və mənfi cəhətlərini çox
gözəl təsvir edibdir.”
“Qayıdış”
adlı sənədli televiziya filmində H.Əliyev deyir:
“13-14-15 yaşlarında Naxçıvan Dövlət
Teatrının tamaşalarına çox böyük həvəs
və maraqla baxırdım. İbrahim Həmzəyevin
ifa etdiyi rolların vurğunu idim. Sonralar
eşitdim ki, İ.Həmzəyev dram dərnəyi təşkil
edib. Mən o dərnəyə
yazıldım və həvəslə iştirak etdim.
Mən teatrla gənc yaşlarımdan məşğul
olmuşam. Baş rollarda oynamışam. Mən həmişə
teatra yaxın və bağlı adam
olmuşam. Bu ötəri hiss deyil, içimdən gələn
bir məhəbbətdir. Teatrı çox sevirəm.
Teatra məhəbbət mənim içimdə
var”.
“Sənətdə hər kəsin öz yeri var. Heç
kəs kiminsə yerini almır”, deyən rəhbər
qayğı göstərməklə yanaşı, obyektiv
olmağı da qoruyurdu. Xalq artisti A.Pənahova xatırlayır ki, Azərbaycan
Dövlət Akademik Dram Teatrında görkəmli dramaturqumuz
İ.Əfəndiyevin “Mahnı dağlarda qaldı”
tamaşasının Dövlət mükafatı alması
şəxsən H.Əliyevin təşəbbüsü ilə
baş tutub. Belə ki, Dövlət
mükafatı üzrə komissiya üzvləri bir yerə
yığışıb tamaşaya baxa bilməyiblərmiş.
Sonra onlar baxmaq istəyəndə Böyük bəy
rolunun ifaçısı İsmayıl Dağıstanlı xəstələnir.
Tamaşa göstərilmir. Odur
ki, dövlət komissiyasının yekun iclasında H.Əliyevə
təqdim olunan siyahıda “Mahnı dağlarda qaldı”
tamaşasının adı olmur. H.Əliyev
bunun səbəbini soruşduqda komissiya üzvləri bir yerdə
tamaşaya baxa bilmədiklərini söyləyiblər.
Ulu öndər üzünü komissiya üzvlərinə
tutub deyir: “Mən tamaşanı görmüşəm. Çox bəyənmişəm. Mən tamaşaya baxanda sizin əksəriyyətiniz
də teatrda idiniz. Tamaşaya
baxırdınız. Kim tamaşanı görməyib,
yaxud bəyənməyib, qoy sözünü desin”. Heç
kimin dinmədiyini görən H.Əliyev: – Niyə susursunuz? Kim “Mahnı dağlarda qaldı” tamaşasına
Dövlət mükafatı verilməsinə razıdırsa,
səs versin. Burada adları çəkilən
artistlərə etirazınız yoxdursa, gəlin səsə
qoyaq”. Komissiya üzvləri
ayrı-ayrılıqda öz müsbət rəylərini
bildirdikdən sonra “Mahnı dağlarda qaldı”
tamaşası Azərbaycanın
ilk Dövlət mükafatına layiq görüldü.
1981-ci ildə
görkəmli dramaturqumuz İlyas Əfəndiyevin “Xurşud
Banu Natəvan” pyesinin tamaşasına Azərbaycan KP MK-nin
büro üzvləri ilə birlikdə baxan H.Əliyev əsərin
və tamaşanın orijinal təhlilini vermiş,
ifaçılara öz fikirlərini söyləmişdi: “Siz ilk növbədə Natəvan
– bu şairə haqqındakı şaiyələrə son
qoydunuz. Natəvanı gözəl Azərbaycan
qadını kimi bizə təqdim elədiniz, bununla
yanaşı, gözəl xan qızının timsalında
siyasi baxımdan və onun xan qızına layiq hərəkətləri
ilə bizim şərq qadınlarının obrazını
yarada bildiniz. Mən buna görə sizə
sağ ol deyirəm. Həm də son monoloqunuza görə
sağ ol deyirəm”. Sonralar da ayrı-ayrı vaxtlarda H.Əliyev
Azərbaycan teatrının “Xəyyam”, “İblis”, “İnsan”,
“Dəli yığıncağı”, “Fərhad və
Şirin”, “Darıxma, ana”, “Aydın” və s.
tamaşalarına baxmış,
yaradıcı heyətə öz dəyərli tövsiyyələrini
vermiş, onları yeni yaradıcılıq uğurlarına
ruhlandırmışdı. Onun
baxdığı son tamaşa isə görkəmli
rejissorumuz, Xalq artisti A.P.Nemətin “Hamlet” tamaşası idi.
Heydər Əliyevin dəyərli teatr-estetik
görüşləri onun ayrı-ayrı iclaslarda,
müşavirə və toplantılarda, plenum və
qurultaylarda çıxışları zamanı teatr
haqqındakı fikirlərində, ayrı-ayrı sənətkarlarla
görüşlərində dediyi sözlərdə, görkəmli
sənətkarların yubileylərində göndərdiyi təbrik
teleqramlarında, baxdığı tamaşalar barədə
mülahizələrində öz dolğun əksini tapıb.
Ümummilli liderimiz Heydər Əliyev ömrünün
sonuna qədər Azərbaycan incəsənətinin, o
cümlədən Azərbaycan teatrının inkişafı
üçün əlindən gələni əsirgəmədi.
Onun ölməz ideyaları bu gün də
yaşayır, bu gün də bizim yol göstərənimizdir.
Heç
şübhəsiz ki, ulu öndərimiz Heydər Əliyevin
böyük diqqət və qayğısı nəticəsində
inkişaf etmiş Azərbaycan teatrı gələcəkdə
daha yüksək sənət zirvələri fəth edəcək.
Məryəm Əlizadə,
Əməkdar incəsənət
xadimi
Sənətşünaslıq doktoru,
professor
525-ci qəzet.-
2013.- 9 may.- S.4.