Məhəmməd Əmin Rəsulzadə-
Əsərləri
Araşdırıb
toplayanı, ərəb əlifbasından latın
qrafikasına çevirəni, ön sözün müəllifi,
lüğətin tərtibçisi
Transliterasiya redaktorları: professor
Şamil VƏLİYEV,
elmi işçi Samir MİRZƏYEV
IV cild (1917-aprel 1918)
7-ci məclis – 8 may
Bugünki qurultay saət 12-də açılıb
Xocayev rəislik ediyor. Məclisin proqramını, bu gün baxılacaq məsələləri
elam ediyor. Məclis
açıldıqda doktor Cavad bəy Orucov növbətdən
xaric söz alaraq əski hökumətin müsəlmanlar həqqində
tutduğu yollar barəsində mühüm bir doklad oxuyur.
Nikolay zamanında Rusiya müsəlmanları həqqində
icra edilən tədbirlərin nə yolda olduğunu və
1906-cı ildə hökumətin müsəlmanlar arasında
elm və məarif nəşr etməgə nə cürə
baxdığını bəyan ediyor. 1906-cı
ildə hökumət rəsmi surətdə verdigi əmrdə
diyordu ki, müsəlmanlar içmədiklərinə görə
onların bu işdən məmləkətə təxminən
ildə 70 milyon zərər oluyor. Bu isə
onların arasında ülum və məarifin nəşr
olmasından iləri gəliyor. Ona görə
bu gündən onların arasından ülum və fünunun
götürülməsi lazımdır. Sonra
imperator Böyük Petronun məlumi vəsiyyətini oxuyur.
Bu vəsiyyətə görə Rusiya məmləkəti
padşahlar padşahı olub bütün Şərqi istila
etməlidir, deniliyordu ki, bütün İslam məmləkətləri
və bütün İslam topraqları onun əlində olub,
İstanbul böyük Rusiyanın paytəxti olmalıdır.
Ondan sonra Milyukovun siyasətindən, onun müsəlmanlara
nə cürə baxmasından söyləyib
alqışlanıyor.
Bundan sonra Zakir əfəndi Qadiri məarif komissiyası
tərəfindən doklad oxuyur. Dokladın maddələri
bunlardır:
1) Mədəniyyət
və məarif işləri hər millətin öz idarəsində
olmalıdır. 2) Hər millətin mədəniyyət və
məarif işləri o millətin özü tərəfindən
təşkil edilmiş müəssisələr əlində
olmalıdır. 3) Rusiya müsəlmanlarının ibtidai,
orta və ali məktəblərində təlim
ana dilində olmalıdır. 4) Məlum bir yaşa çatan
bütün balalar üçün ibtidai məktəblərdə
təlim ümumi və məcburi olmalıdır. 5) İbtidai
məktəblər bir tipdə olub dini və dünyəvi deyə
ayrılmazlar. 6) Məktəblərimiz öylə bir surətdə
tərtib ediləcəkdir ki, mütəəllimlər ibtidai
məktəblərdən orta məktəblərə və
orta məktəblərdən ali məktəblərə
imtahansız olaraq qəbul ediləcəkdirlər. 7) Məktəblərimizdə
rus dili ancaq bir dil olaraq oxunacaqdır. 8) Rusiyada olan
bütün mütəəllimlərin və müəllimlərin
hüququ hər cəhətdən bir olacaqdır. 9) Hər
bir millətin mədəniyyət və məarif
üçün tutulacaq məsrəfi dövlət və məhəlli
idarələr tərəfindən təmin edilir. 10) Milli orta
məktəblərimizi tamam edən şagirdlər rus ali məktəblərinə imtahansız olaraq
qəbul olunurlar. 11) Məktəblərin yanında
özünə məxsus ən azı altı desyatin yer
verilir. 12) Başqa millətlər məktəblərində
oxuyan müsəlman balalarının sanı 8-ə
çatdıqda xəzinə və məhəlli idarələr
tərəfindən onların özünə məxsus din və
ana dili müəllimi təyin edilir. 13) Dini mədrəsələr
dini idarələr nəzarətində olurlar. 14) Məktəb
vəqtinə qədər və həm də məktəbdən
xaric tərbiyə almaq üçün elmi müəssisələr
və müsəlman məktəblərinə müəllimlər
yetişdirmək üçün darülmüəllimin və
darülmüəllimat, təlim və tərbiyə
kursları açılır. 15) Müsəlmanlar
üçün açılan seminariyalar və kurslara təyin
edilən bütün varidat bina və mülklərilə bərabər
yerli müsəlmanlar əlinə alınır. 16)
Mümkün olan yerlərdə bu ildən etibarən müsəlman
orta məktəbləri və həm ixtisas məktəbləri
açılır. 17) Orta məktəblərimizə tiz
oxucular yetişdirmək üçün müvəqqəti ali kurslar və rus ali məktəblərində
kafedralar açılır. 18) 1917-18-ci dərs ilindən
etibarən milli məktəblərin hər növündə
oxuyanlar öz dərəcələrində rus məktəblərində
oxuyanlar ilə bir hüquqda olub, onlar ilə bir vəzifə
alırlar. 19) Əcnəbi dövlət təbəələrindən
olan müəllimlərin müsəlman məktəblərində
təlim etmələrinə heç bir cəhətdən məmaniət
edilməməlidir. 20) Məclisi-Müəssisanda milli-mədəni
muxtariyyət və həm federasiya məsələsi həll
edilincəyə qədər zemstvo və şəhər idarələri
hüzurunda mədəniyyət və məarif işlərimizi
idarə üçün məhəlli heyətlər tərtib
edilir. Bu iki idarə olmayan yerlərdə mədəniyyət
və məarif işlərimizə baxmaq üçün
xüsusi heyətlər düzəliyor. 21) Müəllimlər
yetişdirmək üçün açılmış
müəssisələrdən şəhadətnamə alanlar
və ya ki məzkur üç müəssisə xüsusunda
açılmış ali heyətlər
hüzurunda imtahan vermiş adamlar məktəblərimizdə
müəllimlik etməgə həqli oluyorlar. 22) Hərb xəttində
və mühafizə yerlərində olan müsəlman müəllimləri
azad edilməlidirlər.
Burada tənəffüs elan edilir.
Tənəffüsdən
sonra Topçubaşov cənabları növbədən xaric
olaraq söz alıb diyor ki: “Gecə Qafqasiyadan teleqram
aldıq. Qafqasiya cəmaəti arasında təşvişli
hallar başlanmış, fəna nəticələr
olacağı mümkündür. Qafqasiya
müsəlmanlarına heç bir vəqt hökumət etibar
etmədi. Bizi əsgərligə
almadılar. İmdi də bizdən əskər
yerinə bədəl alırlar. Bu bizim
üçün nöqsandır. Çünki
müsəlmanlar əskəri təlimatdan məhrumdurlar.
Fəhlə və soldat şuralarında bizdən
vəkil yoxdur. Başqa millətlər əskəri
xidmətdə olduqları üçün onların vəkilləri
var. Bizdən əskər almamağın səbəbləri
böyük idi. Guya müsəlmanlar
silahlansalar xristianlara hücum edərlər, filan edərlər,
deyə qorxuya düşüb bizi sıxıyorlardı.
Milli nöqteyi-nəzərdən ol qorxuya yer var
idi. Çünki misyonerlər: müsəlman
qanını qaynadır, xəlqimiz isə səbrli və
qorxaq edilər. İmdi İrəvan, Bakı ətrafından
və Türkiyədən alınan yerlərdə müsəlmanlara
qarşı hərəkət başlanmış; xristianlar və
ələlxüsus xristian soldatlar firqəsi pək müntəzəm
qaidə ilə müsəlmanlara qarşı
ayaqlanmışlar. Bunlara qarşı nə
tövr olsa da çarə etmək lazımdır. Xəbərdən anlaşıldığına
görə xristianların müsəlmanları qarət etmələri
gözləniyor. Ermənilər
ayaqlanıb təhrikata başlamışlar. Ehtimal bu dəhşət bütün Qafqasiyayı
istila etsin. Bu xüsusda tez addımlar
intixab edib Petroqrada hökumət ilə danışmağa, hərbiyə
vəzirinə xəbər verməgə, fəhlə və
soldat şuralarına yetirməgə çalışmaq
lazımdır”.
Topçubaşovun
bu sözləri vəkillərə artıq dərəcə
təsir etdigindən oradaca qurultay adından Petroqrada göndərilmək
üçün aşağıdakı adamlar seçildi: Əlimərdan
bəy Topçubaşov, Mirzə Əsədullayev, Səlim Gəray
Canturin, Soltan bəy Mamliyev, polkovnik Hacı Mərdan əfəndi
bu vəkillər 9-u mayda Petroqrada azim oldular.
8-ci məclis – 9 may
Ayaz əfəndi İshakov rəislik ediyor. Bugünki
iclasda idareyi-ruhaniyyə, yer işləri, işçilər
məsələsi müzakirə olunuyor. İdareyi-ruhaniyyə
həqqində Ufa vəkili Salehcan Qaziurmanov pək uzun bir məruzə
oxuyur. Bu məruzə ruhanilər komitəsində
5-6 gün müzakirə edilib qayət diqqət ilə
baxıldığından bir ağızdan qəbul ediliyor.
Məruzənin
maddələri bunlardır:
1) Orenburq
məhkəməyi-şəriyyəsinə tabe olmaq istəyən
kazakların dini ehtiyaclarını təsviyə
üçün Orenburq məhkəməyi-şəriyyəsində
müvəqqəti yeni heyət düzəltməli və
onların xidmətlərini nəzərə almalıdır.
2) Gələcəkdə
din hökumətdən ayrılsa da, ayrılmasa da dini idarələrimizin
nə qaidə üzrə və haralarda olmasının
lazım olduğunu nəzərdə tutmalıdır. (Bu xüsusda komitəyə məxsus bir məruzə
hazırlıyor). Salehcan Urmanovun məhkəməyi-şəriyyənin
hazırki işləri, müvəqqəti heyət və xidmətləri
həqqindəki məruzə və layihəsi komitə məclislərində
müzakirə edilib bəzi təbdillər ilə qəbul
edilmişdir.
Məhkəməyi-şəriyyənin
müvəqqəti işləri
1) Adi
işlər. 2) Müsəlmanların bəzi dini işlərinə
nəzarət: məsələn, imam və müəzzinləri
təsdiq, onları əzl, məhəllə təşkil etmək
və məscid bina etmək işlərinə rüsxət
vermək. 3) Vəqfləri təsdiq etmək. 4) İslam dininə
girənlər həqqində lazım olan tədbirlər
görmək. 5) Məhkəməyi-şəriyyələrdə
tətil günlərini, cümə və başqa dini və
milli bayram günlərini tərtib etmək. 6) Məhkəməyi-şəriyyə
öz arasında və həm onun ilə müsəlmanlar
arasında olan müxabirə və yazı işləri
türk və tatar dilində olmalıdır. 7) Məhəllə
təşkilatı düzəltmək üçün imdidən
başlamalıdır.
Məhkəməyi-şəriyyənin
müvəqqəti heyəti
Bu vəqtə
qədər müsəlman syezd və ictimailərinin verdikləri
qərarlara görə bu qaidə üzrə olmalıdır:
1) Bir müfti və altı qazidən ibarət olub bunların
bəzisi üləmadan olur.
Qeyd: Qazilərdən
birisi İçəri Orda kazaklarından bulunsun – deyə kazak vəkilləri öz diləklərini bəyan
etdilər. Bu dilək komisyə tərəfindən
məqul görüldü. Müfti və
qaziləri imdidən syezd göstərməli. Heyət
üçün cümləsi 7 kişi
seçiliyor. Onlar öz aralarından birisini rəis
intixab edirlər. Lakin bu fikir komisyə tərəfindən
rədd edildi. 2) Dini məktəb və mədrəsələrə
nəzarət etmək üçün müfti və qazilərin
məsuliyyəti ilə mütəxəssis kişilər dəvət
edilir. Dini məktəb və mədrəsələri
idarə üçün məxsusi bir məarif heyəti təsis
edilməlidir. Bunlar müftinin rəyasəti
ilə məhkəməyi-şəriyyə hüzurində
dini məktəb və mədrəsələri idarə
ediliyorlar. (Onlar syezd göstərsin deyə
xahiş etdilərsə də, rədd edildi). Məhkəməyi-şəriyyə məarif
işlərində mütəxəssis zatlardan ibarət ictima
düzəldib onların razılıqlarilə qərarlar
veriyor və buna müvafiq əməl ediyor.
Yuxarıda sayılan xidmətlərin məhkəməyi-şəriyyə
əlinə verilməgi qərarlaşdırılmış və
məhkəməyi-şəriyyə ilə məhəllə
arasında vasitə olmaq üçün yenə bir idarənin
təsisinə lüzum görülmüşdür. Buna binaən
50 min nüfus idarənin imam və mütəvəlliləri
tərəfindən bir möhtəsib təyin ediliyor və məhkəməyi-şəriyyə
tərəfindən təsdiq olunur. Hər
möhtəsibə bir sekretar veriliyor. Həmçinin
lazım olursa möhtəsibə yardım etmək
üçün bir neçə adam
intixab edilib təyin olunur.
Möhtəsibin xidmətləri
1) Məhkəməyi-şəriyyənin
hər bir əmr və tədbirlərini imam və mütəvəllilərə
yetirir, metrik dəftərlərini mollalar arasında
dağıdar və onları yığıb məhkəməyi-şəriyyəyə
göndərir, təsdiq edilmiş imam və müəzzinlərə
məhkəməyi-şəriyyə tərəfindən
göndərilən əmrləri verər. Dini
məktəb və mədrəsələrə nəzarət
kibi işlər, ailə nizailəri, təqsim, tərkə məsələləri
həqqində məhkəməyi-şəriyyə tərəfindən
verilən təlimat üzərinə əməl edər.
2) Vəqflərə nəzarət edib hesablarına baxar və
bunları məhkəməyi-şəriyyəyə göndərir.
Dini məktəb və mədrəsələrə
və həmçinin rus məktəblərində və
ümumən dünyəvi məlumat verən məktəblərdə
din dərslərinə nəzarət edər. Müsəlman əskərlərinin dini
ehtiyaclarını görüb əskəri imamlara nəzarət
edər.
Məhkəməyi-şəriyyə
üçün smeta
Sənədə
müftiyə
6.000 manat
Qazılara
(cümləsinə) 8.000
Katib və məarif işləri mütəxəssislərinə
14.000 manat.
Məhkəməyi-şəriyyənin xadimlərinə
yanacaq, işıq, sığorta və başqalarına 65.000
manat.
Möhtəsibə
maaş
Hər
dairə üçün bir möhtəsibə maaş məhkəməyi-şəriyyə
tərəfindən verilir (6.200), məhəlləyə təxminən
20 möhtəsib lazım olur, ildə 1.200 manatdan 7.200 manat
(katib və möhtəsibə müavin təyin etsələr,
onlara o dairə zəlqi özləri maaş verir)
Bütün
məxaric 185.000 manat
Hesabı
tamamlatsaq 200.000 manat
lll
İdareyi-ruhaniyyə məsələsindən sonra
işçilər məsələsi müzakirəyə
qoyulur. Bu barədə qafqasiyalı Hacıyev rusca məruzə
oxuyor. İşçılər
şöbəsi namindən oxuduğu bu məruzəsində
Hacıyev işçilərin tələbnaməsilə
syezdi aşina edərək diyor ki, bu məclis bu məsələləri
həll etməgə səlahiyyətdar degildir. Bu məsələ əmələ syezdində həll
olunmalıdır. Məruzə oxunub tamam
olduqdan sonra şiddətli surətdə
alqışlanıyor. Bədə bu məruzə
həqqində Ömər Terequlov səs alaraq diyor ki,
işçilər məsələsi əlbəttə
özlərinə aid xüsusi bir işdir. Onu işçilər syezdi həll etmək gərəkdir.
Dərs və təlim işləri türk balaları
üçün ümumi olmağa görə işçilər
arasında da təlim işləri yaxşı yola qoyulmaq
lazımdır. Tatar işçiləri
ağır bir halda yaşıyorlar, onlar təlim
görmüyorlar. Onları unutmamaq gərəkdir.
Onların dili, dini bizim ilə birdir. Binaənileyh dini və milli ehtiyaclar bir olaraq
görülməlidir. Zənginlər və
mollalar kibi onlara da məktəb, ədəbiyyat, musiqi və
başqalar lazımdır. Bu məsələlərdə
biz işçilər ilə şərikiz. Amma başqa işlər işçilər syezdində
həll edilməlidir. Ömər Əfəndinin
bu təklifi səsə qoyulub nəticədə qəbul
ediliyor.
Sonra yer məsələsi həqqində Şakir Əfəndi
Məhəmmədyarov yer şöbəsi naminə məruzə
oxuyor. Yer məsələsi
həqqində şöbənin təklifi ilə
aşağıdakı qərar qəbul edildi:
1)
Bütün yerlər: xəzinə, xalisə, monastr yerləri
və həmçinin xüsusi mülklərdəki yerlər
cəmaətin öz əlinə keçsin, yer
üçün vəz edilmiş xüsusi mülk qaidələri
bitirilib, yer alıb satmaq mən edilsin. 2) Öz zəhmətilə
yer işlərilə məşğul olmaq istəyən hər
adam yerdən faidələnməgə həqlidir.
Bu həqqə ayrı-ayrı adamlarla bərabər
yer işçiləri cəmiyyətləri və şirkətləri
də malik olsunlar. 3) Yer təsərrüf etmək yer əkən
cəmaətin əlində olsun. O zamanlar, günlər və
sair ümumin mənfəətdar olduğu yerlər geniş əsas
üzrə qurulan məhəlli idarələr təsərrüfündə
olur. 4) Yerin cəmaət ixtiyarına keçməsindən zərərdidə
olanlara müvəqqəti olaraq yardım edilir. 5) Bir yerdən
şəhər və ya ki dəmir yoluna
yaxınlığı cəhətdən gələn
artıq faidələr cəmaətin məarifi
üçün əxz edilər. 6) Yer almaqda ən əvvəl
yer işlərilə məşğul olan və həmçinin
mal saxlayan məhəlli cəmaətin həqqi nəzərdə
tutulmalıdır. Artıq olan yerlər
başqalarına verildikdə məhəlli cəmaətin bu
yerləri qan qardaşlarımıza verilsin – deyə edilən
arzui yerinə yetirilsin. 7) Dövlət və məhəlli
idarələr yer məhsulatının tərəqqisinə,
mədaxil götürməsinə hər cürə müavinətdə
bulunmalıdır.
Buna görə yer işləri üçün məktəblər
açmaq və istiqraz işlərini yüngülləşdirmək
lazımdır. Cəmaətə yer üçün ən
lazım olan əkin makinələri qayırmaq
üçün zavodlar, hər cür material skladları təsis
etmək gərəkdir. Əkin işlərinə
yardım etmək üçün dəmir və şosse
yolları salınsın, əkinçi cəmiyyətlərinin
birləşmələrinə yardım edilsin. Cəmaətin kredit məsələsində əl sənətləri
işlərində hər cür təşəbbüsatda
bulunmağa, cəmaətin birləşib işləmələrinə
yol açılsın. Əkin
mümkün olan meşəliklərdə yaşayan cəmaətin
zəhməti nəzəri-etibarə alınsın. Batlaq olan yerlər qurudulub, qumluq olan yerlər düzəlsin.
Əkinçilərə təcrübə və
nümunə üçün ayrılmış kiçik
yerlər və mədəni baxçaların bəqası təmin
edilsin. Köçərilərə xəzinədən
yardım edilsin və əlhasil yer işlərinə o qədər
yardımlar edilsin ki, yer işlərilə məşğul
olan cəmaət az zəhmətilə
çox mənfəətlər alsın. 8) Yer məsələsi
bütün cəmaət faidəsinə ancaq Məclisi-Müəssisanda
tamam mənasilə həll ediləcəkdir. 9) Buna görə
bütün Rusiya müsəlmanları qurultayı hər yerdə
asayişi mühafizə edib müsəlmanlara rahət
durmalarını tövsiyə etməlidir. 10) Məclisi-Müəssisana
qədər yerə mütəəlliq olan məsələlərdə
bütün Rusiya kəndçiləri syezdinin qəbul etdikləri
qərarlara etibar edilsin. Müsəlman kənçiləri
hər yerdə birləşib əkinçilər cəmiyyəti
düzəldirlər. Bu cəmiyyətlər məhəlli
müsəlman büroları və həm rus kəndçiləri
komitələrilə blok düzəldib
iş aparıyorlar. Bu cəmiyyətlərə
bir mərkəzdə birləşib müsəlman kəndçiləri
ittifaqı düzəltmək lazımdır. Bu ittifaqın vəkilləri Rusiya müsəlmanları
şurasında bulunurlar.
9-cu məclisin davamı
Yer məsələsi
tamam olduqdan sonra Məhəmməd Əmin Əfəndizadə
növbədən xaric söz alaraq diyordu ki:
“Rusiyada əsir düşən türk əskərlərinin
halı pək ağırdır. Əski hökumətin
zülm və cəbrdən ibarət qanunları imdiyə qədər
təbdil edilməyib beynəlmiləl qanunlara müraat
olunmayır. Samara və Sızran
quberniyalarında minlərcə türk əsirləri məşəqqətli
hallara davam gətirməyib öldülər. Biz millətdaşlarımıza böylə zülm
və cəbr edilməsinə əsla razı degiliz. Rica edirəm, syezdə böylə ağır
hallara diqqət verilib onlara yardım yolunda bir təşəbbüsdə
bulunulsun”.
Bu təklif onuncu məclis tərəfindən artıq dərəcədə
təsirlə qəbul edilərək lazım gələn yerlərə
müraciətlə çarəsinə baxılmaq işi heyəti-rəyasətə
tapşırılır.
10-cu məclis
10-cu məclis
9 may axşam saət 6-da Ayaz əfəndinin təhti-sədarətində
açılıyor. Rəis növbətdəki məsələləri
elan ediyor:
1)
Qadın, qız məsələsi,
2) Əskəri
təşkilat.
Bu məclisə
qadın və qız məsələsinə dair üç
məruzə daxil ediliyor:
1) Kazanda
24-27 apreldə olan müslimələr syezdinin bu məsələ
xüsusundakı qərarları həqqində İlhamiyə
Tutaş Tuqnarovun məruzəsi.
2)
Ümumsyezdin qadın-qız məsələsinə dair
şöbənin qərarları həqqində Fatimə
Tutaş Güləhmədovanın məruzəsi.
3)
Qadın-qız müsavatına şəriətin nasıl
baxdığı həqqində Musa Carullah əfəndinin məruzəsi.
Musa
Carullah əfəndinin məruzəsi ayə, hədis və
müctəhidlərin fikirlərinə bina edilib
qadınların islam şəriətincə
kişilər ilə bərabər hüquqda olduqlarını
söylüyor. Müşarileyhin bu məruzəsi
qayət böyük bir ciddiyyətlə istima edilib tez-tez
alqışlanıyor.
Qadın-qız məsələsi həqqində bir
çox natiqlərdən sonra İlhamiyyə Tutaş
xanım müslimələr syezdində qəbul edilmiş
atidəki qərarları oxuyor və bu qərarlar tamamilə əksəriyyəti-ara
ilə qəbul edilir. Qadın-qız məsələsi həqqində verilən
qərarlar bunlardır:
1) Şəriətcə
qadın və kişi bərabərdir. 2)
Şəriətcə qadınların siyasi və ictimai
işlərə qarışmağa həqləri vardır. Buna görə qadınların seçki işlərinə
qarışmaları lazımdır. 3) Şəriətdə
qadınlara hicab yoxdur. 4) Qadınları müsavi hüquqlu
bulunan millətlərin qüvvətli olmalarından və həm
qadınlar qanun qoyan məhkəmələrdə hazır
olduqda özlərinin müsavi hüquqda olmalarını
feliyyətə çıxarmaq mümkün olduğundan
müslimələr: bütün siyasi hüquqda kişilər
ilə bərabər olsunlar. Qadınlar el
qurultayına seçmək və seçilmək həqqinə
malik olsunlar. 5) Seçmək və seçilmək
işləri müslimələr üçün yeni bir
işdir. Binaənileyh əgər qadınlar bu
vəqtə qədər ictimai işlərə
qarışıb ögrənməmiş olduqlarından və
ərlər də qadınların seçki yerlərinə
getmələrinə qarşı durmaq ehtimalı olduğundan
xəlqimizin yarısı olan qadınlarımızın səsi
yox olmamaq üçün el qurultayına seçkilər vəqtində
hər bir müslimənin seçkiyə qarışması
borc olsun. Müslimələrə səs
vermək üçün kişilərdən ayrı yer
verilsin. 6) Rusiya müsəlmanları arasında qız və
oğlanlar rizaları olmadan nikah oxumaq çox olub bu iş:
ailə həyatının narahatlığına və o ailədə
böyüyən balaların bədbəxtliginə səbəb
olduğundan nikah vəqtində qız ilə oğlan
hazır olsunlar. 7) Çox vəqt ailədə ər ilə
arvad arasında uyuşmazlıq olduğundan qadın ərindən
ayrılıb gediyor. Bu surətdə ər arvadına talaq
verməyincə bu iş: qadın üçün cəbr və
ailədəki balaların tərbiyəsi üçün zərərli
olduğundan nikah vəqtində dəftərə qeyd etməlidir
ki, əgər ər ilə arvad arasında uyuşmazlıq
olsa qadının ərindən ayrılmağa həqqi
vardır. 8) Türkistanda, Qafqasiyada və Qazaxıstanda 11-12
yaşında qızları ərə vermək adət
hökmünə girdigindən bu iş qadınların zəiflənmələrinə,
vəqtsiz ölmələrinə və həm də zəif
bala yetişdirib gələcək nəslimizin zəif və
gücsüzliginə səbəb olduğundan Rusiyanın gərək
şimalında və gərək cənubunda 16
yaşından əksik bulunan qıza nikah oxunmasın. 9) Millət
balalarının sağlam olması üçün və həm
də ailə bəxtsizliklərinin məbdəyi ər və
ya qadının yoluxma naxoşluqlara mübtəla
olduğundan irəli gəldiginə görə öylə bədbəxtliklərin
önünü almaq üçün nikah vəqtində
oğlanın da, qızın da yoluxma naxoşluqlarının
olmadığına əllərində şəhadətnamələri
olmalıdır. 10) Çox vəqt olur ki, bir ər əvvəlki
qadının üstünə ikinci bir qadın almağı
və həm əvvəlki qadınlarının bir eybi
olmadığı halda onları özlərindən
ayırmağı bir adət olaraq qəbul etdiklərindən
bu oyun-oyuncaq kibi işlərin sui-nəticəyə səbəb
olduğunu etibara alıb nigah vəqtində kişinin dilindən
bir kağız almalıdır ki, arvadının üstünə
ikinci bir arvad almasın. Əgər başqa bir
səbəb ilə ikinci bir qadın alsa əvvəlki
arvadını ayırıb nəfəqəsini versin.
11) Qazaxıstanda qız uşaqları hələ kiçik
ikən ataları onları qalun (mehrdən başqa bir şey
olub, qızı atasından aldığı vəqt verilən
şeydir) malına satırlar. Sonralar ev
qızları ərlərindən ayrılmaq üçün
təlaş edirlər, o halda onlar qalun mallarını
qaytarmağa məcbur olurlar. Binaənileyh qazax
qızlarının hüquqlarını etibara alıb onlar ərə
getdikləri vəqt qalun malı
alınmasın. 12) Bəzi səbəblərdən dolayı
bir çox qadınlar ümumxanələrə girməgə
məcbur olurlar. Ondan sonra onlar bu bəladan
qurtarmağa çarə axtarırlarsa da bir şey edə
bilmiyorlar. Çünki fəhş
xüsusundakı qanunlara görə onlar ömürlük bədbəxtligə
məhkumdurlar. Ona görə fahişəxanələr
və fəhş xüsusundakı qanunlar aradan
götürülsün.
Bu qərarlar olduğu kibi qəbul edilir. Ondan sonra
yuxarıda da məzkur Fatimə Tutaş Güləhmədovanın
oxuduğu iki maddəli qərar dəxi cüzi bir təshih ilə
qəbul edilib yuxarıdakı qərardadlara əlavə
edilir. O iki qərar bunlardır:
1)
Müslimə qadınlar bütün siyasi və mülki
hüquqda ərlər ilə bərabərdir.
2) Təəddüdi-zövcat
insaniyyət və ədalətə müxalif olduğundan bu:
qəti surətdə pislənilməlidir.
Burada 15 dəqiqə tənəffüs elan edilir.
Qadın,
qız məsələsindən dolayı 203 imza ilə
mollalar tərəfindən bir protesto elan edilmişdir ki, bunun
təfsilatı sabah.
lll
Tənəffüsdən sonra əskəri təşkilat
həqqində Krımdan gələn vəkil polkovnik Əliyev
rus dilində bir məruzə oxuyur və bu məruzə mənasif
tərəfindən tərcümə edilir.
Məruzələrdən
sonra əskəri təşkilat həqqində atidəki qərarlar
qəbul edildi:
1) Əskərligə
alınmaq bütün-bütünə yetirilsin və imdiki
qaidə ilə olmasın. Militarizmə
qarşı durmaqla bərabər daimi əskər olduqda milli əskər
olsun. 2) Müharibə qurtarıb daimi əskər olduqda
ayrı müsəlman əskəri firqələri düzəlsin.
3) Bu firqələrin komandanları, zabitləri müsəlmandan
olmalıdırlar. 4) Bu əskərlər özlərinin
alındıqları yerlərdə xidmət etsinlər. 5)
Hal-hazırda müharibə səfindəki müsəlman
soldatlarının bir diviziyada olanları haman diviziyanın bir polkuna cəm
edilir. Qarnizondakı müsəlman əskərləri
də bir polka yığılsınlar. Bu
polklarda müsəlman aşxanaları olsun. 6) Müsəlman
əskərləri yığılan hər alaylara alay keşişləri ilə bərabər
hüquqda alay mollaları seçilib təyin edilsinlər. 7)
Müsəlman əskərlərinə yardım
üçün müsəlman tibbi firqələri düzəlsin.
8) Hər hifzüssihhə qatarına 2-3 müsəlman xidmətçisi
qoyulsun. 9) Cəbhəyə yaxın əskəri xəstəxanələrdə
müsəlman xadimləri olsun. 10) Bu qərarların 5, 6, 7, 8
və 9-cu maddələri təxirə salınmayaraq
mövqei-icrayə qoyulsun və bunu tələb etmək
üçün hərbiyyə vəzirinə müraciət
edilsin.
Bu qərarlar qəbul edildikdən sonra növbətdəki
məsələ idareyi-ruhaniyyəyə müvəqqəti
müfti və (6) qazi seçmək məsələsidir. Bu seçki məsələsini
idarə etmək üçün bir komissiyə tərtib verilsin.
Müfti və qazılığa namizədlər təyin etmək
üçün heyəti-rəyasətə bir çox
zapiska (müxtərə)lər verilir. Bu
müxtərələrə görə 55 namizəd göstərilir,
şar ilə seçdikdə bu qədər adamı səsə
qoymaq mümkün olmadığından (çünki şar
salınan qutular 14 danədir) bu namizədlər arasında səsə
qoyulacaq adamları kağızda yazmaq üsuli ilə
seçməgə qərar verilir. Vəqt
keçdigindən bu seçki məsələsi 11-ci məclisə
təxir edilir.
11-ci məclis – 10 may
Məclis gündüz saət 11-də
açılır. Buxara vəkili Berdiyev növbətdən
xaric söz alaraq hürriyyətin Buxarada nə cürə
qarşılandığı, Buxara idarəsinə və
Buxaradakı tərəqqipərvər sinfinə necə təsir
bağışladığını və Buxara
cavanlarının nə kibi hərəkət və təşəbbüsdə
bulunduqları həqqində müfəssəl bəyanat
verir. Bu bəyanat məclis tərəfindən
qayət ciddi bir təsir ilə dinlənir.
Bundan
sonra mollalar tərəfindən daxil edilmiş 203 imzalı
protest elan edilir. Bu mollalar qadın-qızlara
siyasi, ictimai və ailəvi hüquqlar, fəqət şəriətə
sığdığı qədər verilərək ondan
artıq verilməməsini tələb edirlər. Bununla
bərabər onuncu məclisdə qəbul edilən qərarlara
protest edib təəddüdi-zövcat həqqində syezdin qərarına
qoşulmadıqlarını açıqdan-açığa
bildiriyorlar. Bu protest intisar edilmədigindən məclis tərəfindən
gülünc bir hal ilə qarşılanır.
Syezddə
hazır olan Türkistan vəkilləri də növbətdən
xaric söz alıb syezdin yer məsələsi və
qadın-qız məsələsi həqqindəki qərarlarına
protest edirlər. Bu vəkillərin nöqteyi-nəzərlərinə
görə yeri mülkdarlar və dövlətlilər əlindən
alıb kəndçilərə vermək, yeri cəmaət
mülki etmək şəriətə xilaf imiş. Buna görə bunlar yer məsələsinin böylə
həll edilməsini Türkistan üçün qəbul
etmiyorlar və diyorlar ki, “Əgər syezdin bu qərarı
Türkistan üçün də
çıxarılmışsa biz buna qarışmıyoruz.
Və əgər Türkistanı istisna edib də
Rusiyanın başqa yerləri üçün bu qərarları
vermiş isəniz o vəqtə biz bu qərarlara
qoşularız”. Türkistan vəkilləri
qadın-qız məsələsi həqqindəki qərarlara
da məmnuniyyət edib şəriətcə iş görməgi
lazım bilirlər. Türkistan vəkillərinin
bu iki protestə qol qoyan kişilərin sanı 7-8-dən
artıq degildir.
Növbədən xaric ərznamələr tamam olduqda
növbədəki məsələlərə
baxılmağa başlanır.
Birinci məsələ “Milli Şura”
təşkil etmək həqqində
Bu məsələ xüsusunda 10-cu məclisdə Ömər
əfəndi Terequlov tərəfindən bir məruzə
oxunub məsələ açıq qalmış idi. Bu gün məsələ
qaldırıldıqda Ayaz əfəndi İshakova söz
verilir. Ayaz əfəndi məsələnin
əhəmiyyəti və milli şuranın necə təşkil
edilməsi lazım olduğu həqqində mükəmməl
və müfəssəl bir məruzə oxuyur. Milli Şura üstünə yüklənəcək
vəzifələr və onunla məhəlli təşkilatlar
arasındakı münasibətin necə olması və nə
kibi əsaslar üzrə bina edilməsi Məclisi-Müəssisana
seçkilər başlanıncaya qədər necə xətti-hərəkət
tutulmasının lazım olduğu həqqində müfəssəl
məlumat veriyor. Ayaz əfəndinin bu məruzəsi
bütün Rusiya müsəlmanlarını birləşdirmək,
uyuşdurmaq, bir yola salmaq həqqində olduğundan qayət
ixlas ilə istima edilir. Məruzəsinin
axırında “Milli Şura” təşkil etmək
üçün syezd tərəfindən qəbul edilməsini
xahiş edib on maddədən ibarət bir qərarnamə təqdim
edir. (Ayaz əfəndinin təqdim etdigi
maddələr on ikinci məclisdə bir-bir baxılıb
cüzi bir təbəddülat ilə qəbul edildigindən
bu maddələr on ikinci məclisin hesabına qalır).
Ayaz əfəndinin məruzəsi tamam olduqdan sonra bu məsələ
həqqində müzakirə başlanır. Bu barədə
bir çox natiqlər rəylərini diyorlar.
(Ardı var)
Şirməmməd HÜSEYNOV
525-ci qəzet.-
2013.- 11 may.- S.26-27.