Təzəpir məscidi bolşevik rejimi illərində
(davamı)
Təzəpir məscidi: dini-ruhani
ocaq, milli mənəviyyat abidəsi və parlaq memarlıq əsəri
kimi
1920-ci
il aprel işğalı təkcə Azərbaycanın müstəqilliyinə
son qoymadı. Müstəqil dövlətin bütün
dövlət təsisatları ləğv edildi. İslam dininə
düşmən olan bolşevik ideologiyası əhalinin milli
dəyərlərinə, o cümlədən dini ibadət
ocaqlarına, məscidlərə böyük ziyan vurdu. Sovet
hökumətinin dinə münasibətinin başlıca
prinsipini dinin dövlətdən ayrılması təşkil
edirdi. Sovet dövlətinin ilk illərində yeni quruluşun
ideoloqları İslam dininin özünəməxsus
xüsusiyyətlərini və dindarların milli
heysiyyatlarının nəzərə alınması məcburiyyətində
qalırdılar.
1920-ci
ilin mayında Azərbaycan hökumətinin
başçısı N.Nərimanov Təzəpir məscidində
çıxışında İslam dininin müsəlman
kütlələrinin şüurunda tutduğu yeri, onun Şərq
xalqlarının mənəviyyatında, məişətində,
həmçinin həyatın müxtəlif sahələrində
mühüm rolunu dərk edərək vurğulayırdı:
“Şərqdə dinə münasibət fövqəladə əhəmiyyətli
məsələdir”.
1920-ci
ilin mayında, Azərbaycan İnqilab Komitəsinin vicdan
azadlığı haqqında dekretinə görə Xalq Maarif
Komissarlığının tabeliyində olan bütün
dövlət məktəblərində dini təlimlərin tədrisi
və hər hansı dini mərasimin keçirilməsi
qadağan olundu. Din Nazirliyi ləğv edildi. Xalq Maarif
Komissarlığının xüsusi əmri ilə tədris
müəssisələri və məktəb
şuralarının sədri vəzifəsini tutan dini dərəcəli
şəxslər vəzifələrindən azad edildilər.
Dövlət və məktəb məsciddən
ayrıldı. Din nazirliyinin ləğvi haqqında dekret respublikanın
hər bir vətəndaşına istənilən dini
etiqadı seçmək və ya heç bir dinə etiqad etməmək
hüququ, eyni zamanda dinin lehinə və ya əleyhinə təbliğat
aparmaq azadlığı verirdi. Dini etiqadı ayrılıqda
hər bir şəxsin vicdan işi hesab edən dövlət,
dinə münasibətdə bitərəf qalaraq heç bir
dini cərəyanın tərəfində durmadı, onlardan
heç birini maddi və mənəvi cəhətdən
müdafiə etmədi. Sovet dövləti böyüməkdə
olan nəslin bütün təhsil və tərbiyə
işini Xalq Maarif Komissarlığının sərəncamına
verdi, bütün dövlət və qeyri dövlət məktəblərində
hər hansı dini mərasimin keçirilməsi qadağan
edildi.
Sovet
hakimiyyətinin ilk illərində hökumət dindarları ələ
almaq məqsədilə dini bayramları–Qurban bayramı və
Ramazan bayramını dövlət səviyyəsində qeyd
edirdi. Novruz bayramı günlərində məktəblərdə
tətillər başlanır, küçələrdə
şagirdlərin bayram nümayişləri, teatr və
klublarda tamaşa və konsertlər təşkil edilirdi. Hətta
1921-ci il avqustun 30-da N.Nərimanovun göstərişi ilə
Məhərrəmlik günlərində Təzəpir və
Bibiheybət məscidlərində dindarlara ərzaq
paylanmışdı.
1920-ci
il sentyabrın 20-də Azərbaycan İnqilab Komitəsinin
dekreti əsasında Bakıda Azərbaycana məxsus olan
qızıl, gümüş, platin, brilyant və mirvaridən
ibarət qiymətli şeylərin mərkəzləşmiş
şəkildə saxlanılmasını təmin edən
Dövlət Mühafizə İdarəsi təsis edildi. Ancaq
dekretdə xüsusi olaraq qeyd edilirdi ki, qiymətli sərvətlərin
təhvil verilməsi dini icmaların ixtiyarında olan
sitayiş əşyalarına aid edilmir.
1922-ci
ilin noyabrında Təzəpir məscidinin axundu Ağa Əlizadənin
imzası ilə Azərbaycan Kommunist (bolşeviklər)
Partiyasının Rəyasət Heyətinə bir ərizə
daxil olmuşdu. Axund hökumətdən Kərbəla ziyarətinə
gedənlərə yardım göstərilməsini xahiş
edirdi. Mərkəzi Komitənin Rəyasət Heyəti Kərbəlaya
ziyarətə gedən vətəndaşlar haqqında məsələni
müsbət həll edərək, zəvvarlara üç
yüz manatadək qızıl pul ayırmağa icazə
verdi.
1921-1922-ci
illərdə taxıl rayonları olan Volqaboyunu, Ukraynanı,
Krımı və Qafqazı aclıq bürüdü. 90
milyon əhalisi olan 40 quberniya aclıq keçirirdi. Aclıq
çəkən əhaliyə yardım məqsədi ilə
1922-ci il mayın 23-də Təzəpir məscidində Azərbaycanın
din xadimlərinin başçıları – Axund Ağa Əlizadə,
qazi axund Əbdülrəhim Hacızadə və b. ruhanilər
aclıqla əlaqədar bütün dünya müsəlmanlarına
kömək üçün müraciət etdilər.
Müraciətdə deyilirdi: “Müsəlman qardaşlar! Siz
yaxşı bilirsiniz ki, İslam dininin əsaslarından biri əziyyət
çəkənlərə, ilk növbədə aclara və
yoxsullara kömək etməkdən ibarətdir. Krımdan,
Volqaboyundan və başqa vilayətlərdən gələn
ürək dağlayan fəryadı eşidin”. Təzəpir
məscidinə toplaşan Azərbaycan üləmaları
İran, Türküstan, Türkiyə, Hindistan və Əfqanıstan
ruhanilərinə müraciət edərək onları aclara fəal
kömək etməyə çağırırdı.
Maraqlıdır ki, Azərbaycan partiya təşkilatına rəhbərlik
edən S.Kirovun Moskvaya, şəxsən Stalinə Azərbaycan
dindarlarının müraciəti haqqında verdiyi xəbər
mərkəzi dövlət radiosu ilə elan olunmuşdu.
N.Nərimanovun
Təzəpir məscidində maraqlı
çıxışlarından biri 1920-ci ilin iyununda Azərbaycan
qadınları qarşısında oldu. N.Nərimanov İslam
dininin ən humanist addımlarından biri olan qadın və
kişi bərabərliyi üzərində xüsusi
dayandı və qadınların məscidə gəlib onu dinləməsini
yüksək qiymətləndirdi. N.Nərimanov
çıxışında Təzəpir məscidinin şəhərin
siyasi həyatında oynadığı rola da aydınlıq gətirdi.
1920-ci
illərin əvvəllərində mətbuatda, partiya dairələrində
müxtəlif dini ayinlər, bayramlar, məhərrəmlik
günlərində müsəlmanların matəm mərasimi
və onların qadağan edilməsi haqqında məsələlər
müzakirə edilirdi. N.Nərimanov bu dövrdə
bütün təzyiqlərə baxmayaraq, bu meyllərin
artmasına kəskin müqavimət göstərirdi. Hətta
o, 1922-ci ilin avqustunda Məhərrəmlik təziyəsinin
qadağan edilməsinə qarşı
çıxmışdı. Bu münasibətlə Təzəpir
məscidinə gələn N.Nərimanov dindarlara müraciətində
demişdi: “Peyğəmbərin ən sevimli nəvəsi
İmam Hüseyn öz gücsüzlüyünü bilərək,
Məhəmmədin qanunlarını pozan, hamını və
hər şeyi qızılla ələ almaq istəyən
Yezidə qarşı mərdi-mərdanə
çıxış etməklə böyük qəhrəmanlıq
göstərmişdir. İmam Hüseyn tabe olsun və öz
vicdanını qızıla satsın deyə, Yezid
böyük bir vilayətin idarə olunmasını ona təklif
etdi. O, bunu etmədi, həlak oldu”.
1923-cü
ilin avqustunda AK (b) P-nın Bakı Komitəsinin Rəyasət
Heyəti bütün rayon partiya komitələrinə və məsul
işçilərinə “şaxsey-vaxsey” əleyhinə
kompaniya aparmamaq barədə göstəriş verdi. 1925-ci
ilin aprelində xüsusi qərarda inqilabi bayramlarla
yanaşı, altı xüsusi dini bayramın da qeyd
olunması nəzərdə tutulmuşdu.
1920-ci
illərin sonu – 30-cu illərin əvvəllərində
SSRİ-nin başqa respublikalarında olduğu kimi, Azərbaycanda
da islam dini üzərinə açıq hücumlar
başlandı. Din əleyhinə isə yuxarı sinif
şagirdləri, tələbələr, ədəbiyyat və
incəsənət xadimləri cəlb edilirdi. Dövlətin
öz dekreti ilə elan etdiyi dini işlərin bitərəf
qalacağı, dinin hər bir şəxsin vicdan işi hesab
olunacağı barədə prinsiplərindən uzaqlaşma
halları baş verirdi. İnandırmaq və nəzakət
metodları əvəzinə dindarlara münasibətdə
inzibatçılıq metodları tətbiq olunurdu. Məhz elə
buna görə 1924-cü ildə Bakıda yaradılan
“Allahsızlar cəmiyyəti” zəhmətkeşlərin geniş
dairəsini öz tərəfinə cəlb edə bilmədi.
İllər keçdikcə dinlə mübarizə daha
geniş vüsət almağa başladı. Belə ki, məscidlərin
müsadirə edilməsi üzrə iri miqyaslı kompaniyalara
başlandı. 1928-ci ilin dekabrında AK (b) P-nin Mərkəzi
Komitəsinin Rəyasət Heyətinin iclasında “Kəndlilərə
mədəni ehtiyacları üçün verilmiş məscidlər
haqqında” məsələyə baxıldı. Bir sıra məscidlərin
mədəni-maarif müəssisələri kimi fəaliyyət
göstərməsi qərara alındı. Müxtəlif idarələrə
əmrlər, habelə lövhələr sifariş etmək,
məscidlərdən minbərləri çıxarmaq, dini
lövhələri ağartmaq və məscidin içərilərinin
hissə-hissə boşaldılması üçün əmrlər
verilirdi. SSRİ-nin başqa müttəfiq respublikalarında
olduğu kimi, Azərbaycanda da məscidlərin və mədrəsələrin
bağlanmasına, din xadimlərinin təqib olunmasına
başlandı. Quran zərərli bir kitab kimi qadağan edildi.
Azərbaycan qəzalarında bütün məscidlər, ya dağıdıldı, ya da
anbar, klub və kitabxanaya çevrildi. Təkcə Quba qəzasında
iyirmi iki gün ərzində 18 məscid mədəni–maarif
binalarına çevrildi. Azərbaycanda 1929-cu il seçki
kompaniyası dövründə 400 məscid bağlandı. Hələ
AK (b) P-nin ikinci qurultayında N.Nərimanov öz
çıxışında qeyd edirdi ki, bizdə elə
müsəlman kommunistləri var ki, kəndə girən kimi
adamları məsciddən qovur və əmr edir ki, məscidləri
bağlayın. Bu faktdır və belə kommunistlər fəxr
edirlər ki, güya böyük iş görürlər.
Onlar elə güman edir ki, bizim inqilabımızı
genişləndirir və möhkəmləndirirlər. Mən
belələrini əksinqilabçı adlandırıram,
çünki bunlar bizim işlərimizi korlayırlar.
Məscidlərin
bağlanması və onların məktəb
üçün uyğunlaşdırılması əksər
hallarda yerli partiya təşkilatlarının rəhbərliyi
altında aparılır, onların
bəziləri daha çox məscid bağlamaq
üçün sosializm yarışı metodlarından
istifadə edirdilər. Bir sıra qəzalarda məscidləri
inzibati qaydada mədəniyyət müəssisələrinə
çevirirdilər. Bu sahədə inzibati amirlik o dərəcəyə
çatmışdı ki, “kollektivləşmə” ilə
eyni zamanda ictimai-siyasi vəziyyətin kəskinləşdiyini
nəzərə alan AK (b) P-nın IX qurultayı (1929-cu ilin
martı) bu işdə əyintilərə yol verildiyini
göstərmiş və bu cür məsələləri
müstəsna olaraq könüllülük əsasında həll
etmək barəsində xəbərdarlıq etmişdi. Bu xəbərdarlığa
baxmayaraq, yenə də dinə münasibətdə ciddi təhriflər,
yolverilməz hadisələr baş verirdi: zor işlədilməsi,
komsomolçuların mollalara hücum etməsi və
onları döyməsi, məscidlərə basqın edilməsi,
məscid xadimlərinin təhqir olunması və s. bu kimi
hadisələr adi hal almışdı.
Kommunist
rəhbərliyi öz ateist mövqeyinə sadiq qalaraq, dinin
rol və əhəmiyyətini ictimaiyyətin gözündən
salmaq üçün müxtəlif vasitələrdən
istifadə edirdi. Bakıda din tarixi və ateizm muzeyi yaratmaqda məqsəd
dinin tarixinə səthi məlumatlar əsasında onun əleyhinə
təbliğat kompaniyası aparmaq, “mürtəce” rolunu
göstərən materiallarla onu gözdən salmaq idi.
(Ardı var)
Anar İSGƏNDƏROV,
Tarix elmləri doktoru,
professor
525-ci qəzet.-
2013.- 11 may.- S.22.