Əlahəzrət Teatrın tərənnümçüsü...
(Elçin-70)
Son
dövrdə çağdaş Azərbaycan dramaturgiyasına
yeni dramaturgiya – yeni teatr estetikası baxım bucağından
nəzər salanda, görürük ki, özünün bənzərsiz
dramaturji yaradıcılığı ilə ən fəal
şəkildə onu təmsil edən dramaturq Elçindir.
Bu
gün Elçinin özü və təcrübəsi
artıq elə bir zaman nöqtəsinə gəlib
çatıb ki, “Elçin yaradıcılığı”
anlayışı Azərbaycan mədəniyyətinin
faktına çevrilib: bu faktda şəffaf aynada olduğu
kimi, milli mədəniyyətin özü əks olunur.
Elçinin
dramaturgiyası həm öz
problematikasına, həm də strukturuna görə
çağdaş tamaşaçıya çox
yaxındır. O, pyeslərində şəhərdə
yaşayan insanın kövrəkliyindən, köməksizliyindən
yazır, onun dəyərini görünməyən dərin
qatlarda axtarır. Dramaturqu hər şeydən çox adi qəhrəmanın
daxili sarsıntıları cəlb edir. Elçin parlaq
yaradıcı bir fiqur kimi şəxsiyyət və zaman
münasibətlərinə insan rakursundan – daxildən nəzər
yetirir. İnsanın daxili aləminə güclü sirayət
edən dramaturq dövrün ictimai-siyasi, sosial-psixoloji ziddiyyətlərini
insanın iç dünyasında axtarmağa yönəlir.
İntəhasız mütaliəyə və yüksək bədii
təhlil mədəniyyətinə malik olan bu sənətkarın
dramaturji əsərlərində bədii təfəkkürlə
tənqidi təfəkkürün güclü vəhdətini
görürük. Onun milli teatr sənətindəki varolma
faktı milli sənət düşüncəmiz,
yaradıcı təcrübəmiz və onun elmi dərk edilməsindən
ötrü elə bir “həqiqət anı”dır ki, bu varolma
faktını ehtiva edən anlayışlar yalnız
Elçindən ötrü əlamətdar və həlledici
sayılmaz; çünki ömrünü fəal
yaradıcılıq şəraitində keçirən yaradıcı
şəxsin nailiyyətləri, eyni zamanda, mədəniyyətimizin
durumunu əks etdirən aynadır.
Yaşının
müdriklik çağında (70 yaş! Amma və lakin gəlin
etiraf edək ki, Elçin miqyaslı bir yazıçı
üçün yaşın nə fərqi var ki?!)
yaşayıb-yaradan Elçinin şəxsiyyətinə, yaradıcılığına,
dramaturgiyasına bir teatrşünas kimi “peşə
maraqları” prizmasından nəzər salanda və Elçin
fenomeninin Azərbaycan milli teatr prosesinə təsirini qeydə
alanda, ilk növbədə, sənətçi qeyrəti, səmimiyyət,
intellektuallıq, işıqlı zəka, intəhasız
mütaliə hünəri, həm sənətə, həm də
sənətkara (cavanlı-qocalı!) yönələn
maraq, təəssübkeşlik
və məhrəm təbəssüm arxasında gizlənən
ciddi, ağrılı düşüncələrin katalizator
təsirini konstatasiya etməliyəm. Milli teatr
düşüncəmizi dünyanın axar-baxarına
qoşan və beləliklə də, əməllicə yeniləşdirən
Elçinin pyeslərinin səhnə təcəssümü
milli teatr prosesimizə dünya teatr təcrübəsinin
mühüm problemlərini qatdı ki, bu, yeni zamanın, yeni
dövrün tələbi və “yaradıcı sifarişi”
idi. Bəlkə də çox dramaturqlarımız bu tələbi
duydu-eşitdi, amma məhz Elçin öz dramaturji
yaradıcılığıyla yeni dövrün
çağırışına adekvat cavab vermiş oldu.
Azərbaycan
ədəbiyyatında XX yüzilin
“altmışıncılar” nəslinin parlaq nümayəndəsi
Elçin 90-cı illərdən etibarən fəal şəkildə
dramaturgiyaya gəldi və görkəmli dramaturqumuz İlyas Əfəndiyevdən
(...Atasından!) estafeti qəbul etdi. Beləliklə də,
zaman görkəmli atanın uzun illər
daşıdığı ağır yükün məsuliyyətini
görkəmli yazıçı – oğul Elçinə həvalə
etdi... Əlahəzrət Teatr
“öz müəllifi” ilə səmərəli əməkdaşlığa
başladı...
Elçinin
teatra gəlişi son dövrdə müasirlərinin istəklərinə
cavab verməyə çətinlik çəkən bu sənət
məbədinə yeni nəfəs, can, qan və dirilik suyu gətirdi.
Zaman
göstərdi ki, dramaturgiya Elçindən ötrü təsadüfi
və ya müvəqqəti “məşğulat” deyil və
nasir, ədəbiyyatşünas-tənqidçi Elçinin
özəl dramaturji poetikası mövcuddur ki, onun predmetini,
baxım bucağını və ifadə vasitələrini
dramaturq dünya komedioqrafiya məkanından əxz edərək
milli ədəbi və teatr prosesinə daxil etmiş, ona
güclü inkişaf təkanı vermişdir. Müəllif
xalq gülüş mədəniyyətinin (qaravəlli) zəminində
milli klassik dramaturgiya ənənələrini komedi del-arte
(italyan) və vəziyyətlər komediyası (fransız) ilə
ustalıqla sintez edərək özünəməxsus komik
bir üslub yaratmağa nail olmuşdur. Elçinin elmi və ədəbi
nailiyyətləri, yaradıcı metodu və özəllikləri
düşünüşlü və ardıcıl şəkildə
dramaturgiyada öz ekvivalentini
tapmışdır.
Azərbaycan
milli teatr prosesini kifayət qədər uzun müddət və
dərindən araşdırmaq cəhdində bulunan
teatrşünas kimi tam məsuliyyətlə söyləməliyəm
ki, Elçinin trilogiyası (“Ah, Paris, Paris!..”, “Mənim seviml
dəlim”, “Diaqnoz D”) oynanıldığı zaman teatr
prosesimizə nə qədər təsir göstərdisə,
bir o qədər də onun inkişaf istiqamətlərinə
və gələcəkdə baş verəcək teatr hadisələrinin
keyfiyyətlərinə təsir göstərməkdədir.
Elçinin güclü gülüş potensialına malik
olan komediyaları, bu məzhəkə – parodiyalar yeni dramaturji
strukturun, tam yeni tipli konflikt və kolliziyaların, yeni məzmunlu
xarakterlərin yaranması üçün güclü zəminə
çevrildi.
Məncə,
dünya mədəniyyət tarixini, bəlkə də,
hamımızdan yaxşı bilən Elçinin özü də
çox gözəl anlayır ki, onun pyesləri artıq
öz həyatlarıyla yaşamağa başlayıblar və
insanlardan fərqli olaraq ömürləri gerçək amillərdən
asılı deyil... Zaman göstərdi ki, “öz həyatıyla”
yaşayan sənət əsərlərinin taleyi insanların
hökmlərindən asılı olmur. Mistikaya qapılmaq istəməsəm
də, deməliyəm ki, əsl istedadlı əsərlərin
yaşam tarixi hələ də dərk etmədiyimiz, bəlkə
də çox sadə olan, amma adi gözlə görünməyən
qanunlarla tənzimlənir.
Elçin
dramaturgiyası milli dramaturgiyamızda bu vaxta qədər rast
gəlmədiyimiz yeni mövzuları, gözlənilməz
süjet kombinasiyalarını, düşüncə və
hisslərin stereotipdən uzaq bir formada ifadə edilməsi ilə
fərqlənən yeni insan tiplərini, obrazlarını
yaratdı. Bu pyeslərdə dramaturqun “mövcudluq effekti”nin
parlaqlığı, maraqlı dramatik, lirik, komik subyektlərin
varlığı, aktual mənəvi
konflikt-qarşıdurmalar, yeni dövrə xas davranış
tipi və ona adekvat dünyaduyumu yüksək peşəkarlıqla
bir-birinə hörülüb. Ştrixləri, detalları,
intonasiyaları, süjet gedişatlarını mükəmməl
şəkildə seçən dramaturq gah məişət
motivləri ilə xəyali romantik
çırpıntıların bir-birinə
bağlandığı komediyalar yazır, gah da mənəviyyatını,
ruhunu qoruma instinktini itirən insan obrazlarını yaradır.
Düzdür, həyatın mənasının itirilməsi
hissi çox zaman bu insanlar tərəfindən şəxsi
faciə kimi yaşanır. Elçin qəhrəmanın həyatının
“astar üzü”nü ustalıqla sərgiləyə bilir.
“Gözə görünən və görünməyən
ara pərdələri qaldırıb əsl mahiyyətə,
nüvəyə çatmaq meyli bu yazıçıya xas olan
bir keyfiyyətdir” (Məmməd Arif). Elçinin dramaturq
manerasının özünəməxsusluğu zaman-zaman onun
dramaturgiyasında baş verən struktur dəyişikliklərini
aşkarlamaq imkanı yaradır. Bu pyeslərdə qəhrəmanların
evolyusiyası ilə birlikdə dram əsərinin strukturu da dəyişikliyə
məruz qalır.
E L
Ç İ N T E A T R I özündə gerçək
dramatik materialın dolğun əhatə edilməsi sayəsində
müxtəlif imkan və xüsusiyyətlərə malik
olması ilə seçilir. Onun pyeslərində dramatik əməlin
də forma və strukturu köklü dəyişikliyə məruz
qalır. Əməl-fəaliyyət kolliziyaları bu
dramaturgiyanın təməli əsasıdır.
Sözügedən pyeslərdə (24 pyes!) personajların arzu
və istəklərini bəyan etmək üsulları, bir
sözlə, onların özünüifadəsi fərqlidir,
daha dəqiq desək, yenidir. Dramatik gərginlik ərazisi
iştirakçıların fəallığı nəticəsində
yaranır. “Teleskop” pyesində müəllif parlaq teatral dildə
çox ustalıqla qurduğu həyat tarixçəsini
tamaşaçıya nəql edir. Həmdəmlik hisslərinin,
milli dramaturgiyaya gətirilməmiş yeni həyati layların
(dramaturq sanki arxeoloq missiyasını yerinə yetirir),
mövzu və problematikanın bədii obrazlar vasitəsilə
oxucu və tamaşaçıya çatdırılmasında
Elçinin fövqəladə misilsiz xidmətləri var. Bu
pyeslərin qəhrəmanları adi insanlardır. Elçinin
sehrli qələmi bu insanların sanki adi görünən
niqablarını, örtüklərini qaldıraraq, onların
qeyri-adi daxili dünyasına nüfuz edə bilir. Dramaturq oxucu
və tamaşaçıya bu insanların gündəlik
yaşamlarının gözəgörünməz gözəlliyini
görükdürür və adi insanın möcüzəsi
bizi heyrətə salır. Parlaq real-fantastik-mistik
naxışlardan hörülən bu pyeslərin “içinin
içində” gizlənən insan faciələri bizi
sarsıdır.
Elçinin
pyeslərinin ən əsas məziyyəti həyat həqiqətidir
– bu həqiqət Şər adlanırsa, onun
hüdudlarını aşıb keçmək, Xeyir
adlanırsa, onun mahiyyətini üzə
çıxarmaqdır. Milli dramaturgiyamızdakı realist ənənəni
zənginləşdirmək yolunu tutan dramaturq Elçin real həyati
proseslərin təsvirinə sadiq qalır, onun pyeslərinin qəhrəmanları
əsl konflikt situasiyalarına salınır.
Böyük
Mirzə Fətəlidən, ölməz Mirzə Cəlildən,
novator İlyas Əfəndiyevdən,
bənzərsiz Sabit Rəhmandan üzü bu yana gələndə
Elçinin möhtəşəm dramaturq fiquru bu sırada
üzvi şəkildə özünə yer tutur:
komediyalarında (satirik komediya, məişət komediyası,
intriqalar komediyası, buffonada, xronikalar...) dramaturqun sehrli
gülüş güzgüsünə baxırıq, burada
gülüş və göz yaşlarını – həyatın
iki fərqli üzünü bir-birinə sıx
hörülmüş halda görürük və bir də
görürük ki, dramaturqu, deyəsən, gülüş
yaman cəlb edir.
Yaşının
müdrik çağında yazdığı pyeslərdən
fışqıran yaşam sevinci
Elçini ruh baxımından qoca dünyanın sirlərini
açmaq əzmində bulunan gənc bir dəliqanlı kimi təqdim
edir ki, bu da həqiqətdir. Həmkarlarının, ələlxüsus,
gənc həmkarlarının yaradıcılığına
olduqca həssas münasibət bəsləyən, ədəbi
prosesi (həm də teatr prosesini!) diqqətlə izləyib,
düzgün səmtə istiqamətləndirən, hər
maraqlı, ümidverici fakta həməncə reaksiya verən,
istedadın bəhrəsinə uşaq paklığı ilə
heyrətlənmək və heyran qalmaq qabiliyyətini bu
günə qədər itirməyən yazıçı istəsə
də, istəməsə də, öz yaradıcı
potensialını hər an açıqlamış, səngimək
bilməyən yaratmaq şövqünü nümayiş
etdirmiş olur və bununla, özünün hələ fəth
edilməmiş zirvələrini də açıqlayır
ki, bu da danılmaz həqiqətdir. Elçinin sənətkar
həyatının qeyri-şərti göstəricisi isə
ondan ibarətdir ki, uzun bir zaman kəsiyində milli sənət
təfəkkürümüzdə, ədəbi və teatr
prosesimizdə “Elçin” adlandırdığımız
“insan amili” öz məhsuldar işini görüb,
görür və inşaallah, hələ uzun bir müddət
zəhmətini əsirgəməyəcək.
Elçin
yeni dövrün Azərbaycan dramaturgiyası və
teatrında parlaq ədəbi hadisədir. Ədəbi
yaradıcılığın müxtəlif istiqamətləri
Elçin yaradıcılığında cəmlənmişdir.
Razılaşın ki, belə bir təzahür tez-tez rast gəlinən
hal-hadisə deyil. Elçinin çox cəhətli
yaradıcılığının rişələri,
kökləri dərində axtarılmalıdır.
Mirzə
Fətəli... Mirzə Cəlil... Molyer... Qoqol... Çexov...
Adlarını
çəkdiyimiz bu nəhənglər onun sələfləridir.
Teatr və dramaturgiya sahəsində hərtərəfli biliyə
sahib olan Elçin öz sələflərinin təcrübəsinin
ən yaxşı keyfiyyətlərini yaradıcı tərzdə
mənimsəmişdir. Mükəmməl komizm hissi...
cilalanmış nəfis mətn... metoforiklik... sərt
realizm... mistik realizm... Elçin dramaturgiyasının əsas
məziyyətləridir. Elçinin nəsri Bakı və
Abşeron motivlərinin çox parlaq bədii həllini sərgilədiyi
kimi, o özünün dramaturgiyası və deməli,
teatrı ilə də bakılıların teatrını
yaratmaqda və ona ümumxalq mənası verməkdədir.
Bu
gün yeni Azərbaycan dramaturgiyası sürətlə dəyişən
ziddiyyətli dünyamızda nə ilə nəfəs
alır? Bu suala cavab tapmaq məqsədilə də
Elçinin xüsusi hüsnü ilə seçilən
dramaturji irsinə nəzər saldıq və gördük ki,
Elçin yaratdığı dramaturji obrazlarda mənəvi
potensiyanın, xeyrin və insan iztirablarının, fədakarlığa
qadirliyin mənbəyini axtarır. Bu pyeslərdə biz
Elçinin bədii təxəyyülünün müxtəlif
qütblərinə qoşula bilirik. Bu pyeslər həm də
yeni dövrün güzgüsüdür: dövrün incəliklərə
qədər duyulan ab-havasında, mətnaltı mənalarında
dramaturqun fərdi üslubunun özünəməxsusluğu
sayəsində yeni tipik həyati təzahürlərin əksini
görürük. Mübaliğəsiz deyə bilərik ki,
son dövrdə dram janrı məhz Elçinin
dramaturgiyası sayəsində ciddi dəyişikliklərə
məruz qalıb. Çox zaman zahiri və daxili xarakterli dəyişikliklər
bu yeni dramaturgiyada yeni janr kateqoriyalarının yaranmasına gətirib
çıxarıb.
Didaktikadan
uzaq olan bu pyeslərdə dramatik kompozisiya montajı çox
gözlənilməzdir. Bu pyeslərdə güclü lirik,
lirik-romantik, tragik, tragikomik zonalar mövcuddur və onlar
çox bənzərsiz dramatik strukturun yaranması ilə nəticələnir.
Elçin müasir yaşamımızı əks etdirən kəskin
psixoloji konfliktli dramlar ustası olmaqla yanaşı, həm də
tarixi mövzulara novatorcasına yanaşmağı bacaran
dramaturq kimi çıxış edir.
Yeni,
çağdaş Azərbaycan dramaturgiyasında dram
janrının (eləcə də milli teatrın!) düşdüyü növbəti
böhrandan çıxmaq və yeni tarixi şəraitdə təzədən
“əbədi” məsələlərin həllinə girişmək
çapalarında... ciddi-cəhdində... əzmində!..
şəksiz-şübhəsiz, Elçin
dramaturgiyasının rolu böyükdür. Xalis sənətkar
olan Elçinin dramaturq kimi xidməti həm də ondadır
ki, o, özünün parlaq nəsr təcrübəsini,
parlaq nasir qələmini keçən əsrin 90-cı illərindən
etibarən sevib-seçdiyi dramaturgiya janrına caladı və
çağdaş, yeni Azərbaycan
dramaturgiyasında insanın psixoloji təhlil vasitələri
arsenalını əhəmiyyətli dərəcədə zənginləşdirdi.
Əcəba,
dramaturgiya yazıçı Elçin üçün nəsrdən
daha cazibəli oldumu?
Bəli!
Elçinin pyesləri həm teatrımızın
repertuarını bəzəyən tamaşaların ədəbi
əsasıdır, həm də yeni səhnə ədəbiyyatı
nümunələridir. Bu pyeslər çağdaş Azərbaycan
dramaturgiyasında psixologizmin yeni məzmunlu
kateqoriyasını təmsil
edir. Onlarda Elçinin cəmiyyətə ictimai-sosial
münasibəti və onun bədii inikası çox
aydındır. Bu pyeslərdə biz insan talelərinin
qayğısı ilə yaşayan, xeyirxah hisslərin əzəmətli gücünə
inanan Elçini görürük. Onun sevimli qəhrəmanlarını
– sənət (Teatr!) adamlarını, teatr fədailərini,
güclü təbiətli insanları, kövrək xarakterli
obrazları, adi adamları məqsədə doğru aparan
yolda görürük... Biz –
oxucu və tamaşaçılar da onlarla birlikdə bu yolun
yolçusuna çevrilirik...
Elçin
öz əsərləri ilə sübut etdi ki, sənət həyatın
mahiyyətinə, “içinin içinə” nüfuz etməli
və bu mahiyyəti açmalı, üzə
çıxarmalıdır. Buna görə də, dramaturq
öz pyeslərində yumora, qroteskə, ironiyaya, sarkazma,
tragikomik məqamlara, parodik səhnələrə, “parodaksal gəlişmələrə”
geniş yer verdi. Elçin
tragik və komik olanı, “mənasız” cəhdləri,
oyunbazlığı və oyun məqamlarını, natural və
parodiyanın hökm sürdüyü səhnələri
absurda gətirib çıxardan bir
ab-havaya bürüyür. Bu parodaksallıq onun yeni Azərbaycan
dramaturgiyasını təmsil edən pyeslərində acı
ironiyaya çevrilərək,
sosial eybəcərliyə və sosial cəhətdən eybəcər
olan tiplərə qarşı
yönəlir. Onun komediyalarını
tamaşaçı və oxucuların şüurunda
güclü partlayış yaradan
qumbaraya bənzətmək olar.
Ədəbiyyat
və sənət tükənməz insan təbiətinə
doğru yönəldiyindən, əsl sənətkar kimi
Elçin də insan hisslərinin, istək və ümidlərinin
sərhədsiz dəryasına baş vurur. Və beləliklə
də, bizə – oxucu və tamaşaçıya
dünyanın sonsuz və tükənməz mənəvi-ruhsal
qatına yaxınlaşmaq, ona azacıq da olsa, toxunmaq
imkanını yaradır.
Nasir
Elçinin xoşbəxt taleyi olduğu kimi, dramaturq
Elçinin də xoşbəxt teatr taleyi var. Onun pyeslərini
həm oxucular, həm tamaşaçılar, həm də
teatr sənətçiləri sevirlər. Bu pyesləri
rejissorlar həvəslə tamaşaya hazırlayır,
aktyorlar sevə-sevə oynayırlar. Elçinin pyesləri nəinki
Azərbaycan teatrlarının repertuarının bəzəyidir,
onlar, eyni zamanda, xarici ölkə teatrlarında da qurulmuş
parlaq tamaşaların ədəbi əsasıdır. Onun
dramaturgiyasını xarici ölkələrdə
tanıyırlar, sevirlər və
oynayırlar... O, böyük eşqlə, həvəslə
yeni-yeni, gözəl pyeslər yazır və inanırıq
ki, yeni yazılacaq pyeslərdə də özünün bədii
ifadə vasitələrini yeniləşdirməkdə
davam edəcək. Elçinin həyata,
yaradıcılığa, tədqiqat obyekti olan insana, yeni mövzulara marağı bitməz-tükənməzdir.
O, “uzun... incə... bir yol”dadır (Yunis İmrə). Bu yol
onunla birlikdə həm dramaturgiyamızın, həm teatrımızın, həm də
onun müasirləri olan bizlərin yoludur... Elçinin pyeslərindən
xeyirə, işıqlı insanlar arasındakı münasibətlərin
qələbəsinə inam arzusu ilə ayrılırıq və
bu humanist missiya Elçinin yüksək keyfiyyət
nişanlı (brend!) əsərlərini
son dərəcə xarakterizə edir.
Elçin hər
yanda, hər an Ə
L A H Ə Z R Ə T A Z Ə R- B A Y C A N T E A T R I nı cazibəli,
SEHRLİ BİR MÖCÜZƏ kimi şöhrətləndirməkdədir...
şərəfləndirməkdədir... daha uca zirvələrə
ucaltmaqdadır...
...Bu
düşüncələrlə də yeni Azərbaycan
dramaturgiyasında özünün bəlli bir “yeri-yurdu” olan
Elçinin özü və
pyesləri barəsində mülahizələrimizi
bitiririk...
Amma
və lakin bu mülahizələri yenidən davam etdirmək
niyyəti ilə...
Elçinin
yaratdığı xalis sənət əsərlərinə gəldikdə,
onlara nə isə diləmək mənim iqtidarımda deyil –
onlar çoxdandır ki, sənət aləminin zaman və məkanında
öz həyatlarını yaşayır və zaman
baxımından bircə göstərici tanıyır – əbədiyyət!
Elçinə isə diləyim budur
ki, o hələ çox
uzun illər Ə L A- H Ə Z R Ə T T E A T R a indiki gənclik eşqiylə...
gənclik şövqüylə... gənclik inamı ilə
sitayiş və xidmət edə bilsin...
Məryəm Əlizadə
525-ci qəzet.- 2013.- 11 may.- S.14-15.